Aydəmir: İki Azərbaycanda
iki il
Azərbaycan Cümhuriyyəti Nazirlər Şurasının qərarı ilə 1918 – ci ilin avqustunda səlahiyyətli nazir kimi Osmanlı imperatorluğuna göndərilən ilk diplomatımız Əlimərdan bəy Topçubaşovun qarşısına qoyulan mühüm vəzifələrdən biri də ana dilində milli təhsil sistemi qurmaq üçün qardaş ölkədən müəllimlərin dəvət olunması idi. Sonralar XX yüz il Türkiyəsinin geniş profilli və nüfuzlu tarixçilərindən biri kimi tanınan, eyni zamanda yazıçı, ictimai-siyasi xadim və naşir kimi ölkəsinin mədəni həyatında mühüm izlər qoyan Şevket Sürəyya Aydəmir (1897-1976) da onların sırasında 1919 –cu ildə Azərbaycana gəlmişdi.
Bolqarıstanın Dəliorman bölgəsindən gəlib Ədirnə şəhərinə yerləşən köçmən bir türkün oğlu o zaman sadəcə Şevket Sürəyya idi. Aydəmir soyadını Bakıda götürmüşdü. 1934 – cü ildə Türkiyədə soyad qanunu qüvvəyə minəndə isə onu soyad kimi qəbul etmiş, çağdaş türk tarixində də bu adla məşhurlaşmışdı.
“Aydəmir” İstiqlal Savaşına öz qələmi ilə xidmət etmiş türk qadın yazıçısı Müfidə Fərid Təkin (1892-1973) eyni adlı romanının qəhrəmanı idi. Həyatlarını başdan-başa turançılıq düşüncəsinə bağlamış iki türk gəncinin – Aydəmirlə Həzinin sevgisindən, inanc və idealları uğrunda mübarizəsindən bəhs edən həmin roman yazıldığı dövrdə (1918) yalnız Türkiyə deyil, Azərbaycan gəncliyinin də çox sevdiyi və təsirləndiyi kitaba çevrilmişdi. “Aydəmir” digər məşhur türk qadın yazıçısı Xalidə Ədib Adıvarın “Yeni Turan” romanından sonra Osmanlı ədəbiyyatında ikinci “turançı roman” sayılırdı. Gənc Şevket Sürəyyanın Turan ideyasının atəşin pərəstişkarlarından biri kimi yetişməsində hər iki əsərin, xüsusən də sonuncunun müstəsna təsiri olmuşdu. Şevket Sürəyya isə sonralar siyasi baxışlarını azı iki dəfə dəyişsə də, həyatının sonuna kimi Aydəmir soyadından imtina etməmişdi.
İki fərqli hakimiyyət zamanında Azərbaycanda keçirdiyi iki il ideya baxımından hələ kifayət qədər bərkiməmiş türk gəncinin milliyyətçidən kommunistə çevrilməsinə kifayət etmişdi. 1920 –ci il sentyabrın 1- də türk nümayəndə heyətinin tərkibində Şərq xalqlarının I qurultayına qatılan Aydəmir sentyabrın 10-da bəlkə də mahiyyətinə sona qədər varmadan özünü Mustafa Sübhinin başçılığı ilə Türkiyə Kommunist Partiyasının (TKP) Bakıda keçirilən I təsis qurultayının iştirakçıları sırasında görmüşdü. 1921-ci ildə Batumda Kommunist partiyası sıralarına daxil olmuşdu. Eyni ildə Moskvaya, Şərq Zəhmətkeşləri Kommunist Universitetində təhsil almağa yollanmışdı. Burada gələcəyin böyük şairi Nazim Hikmətlə birlikdə oxumuş, onun gənclik dostlarından biri kimi tanınmışdı.
Şevket Sürəyya Aydəmirin Türkiyəyə qayıtdığı 1923 – cü ildə TKP artıq rəsmən yasaq olunmuşdu. Lakin buna baxmayaraq o, “Aydınlıq” dərgisi ətrafında toplaşmış həmfikirləri ilə birlikdə kommunist ideyalarını yaymaqda davam edirdi. 1924-cü ildə filosof Sədrəddin Cəlal Antel ilə birlikdə “Lenin və leninizm” kitabını yazmışdı. Həcmcə o qədər də böyük olmayan (69 səh.) bu kitab Rusiya bolşevik inqilabının rəhbəri, onun şəxsiyyəti və ideyaları, habelə bu ideyaların Şərqə təsir imkanları haqqında türk dilində meydana çıxan ilk tədqiqat idi.
1925-ci ildə TKP-nın gizli şəraitdə keçirilən üçüncü qurultayında Aydəmir Mərkəzi Komitənin yeddi üzvündən biri seçilmişdi. Eyni ildə kommunist təbliğatına görə həbs edilmiş, İstiqlal Məhkəməsinin hökmü ilə on il həbs cəzasına məhkum olunmuşdu. İl yarımdan sonra əhvi-ümumi ilə azadlığa çıxanda artıq siyasi baxışlarında ciddi təbəddülat yaranmışdı. Əvvəlcə milliyyətçi kommunist kimi tanınmışdı. Sonra isə Türkiyənin xilasının Atatürk ideyalarında – kamalizmdə görmüşdü. Aydəmirin 1927-ci ildə TKP sıralarından çıxması onun haqqında gizli polislə əməkdaşlığa qədər müxtəlif şaiyələrə və ittihamlara yol açmışdı.
Lakin o, artıq öz seçimini etmiş, yolunu müəyyənləşdirmişdi. 1932 –ci ildə Atatürkün istəyi ilə Yaqub Qədri Qaraosmanoğlu, Vedat Nədim Tör və b. ilə birlikdə “Kadro” dərgisini çıxarmağa başladı. Yeni nəşrin əsas məqsədi Atatürk ideyalarının təbliği, kamalizmi ideologiyaya çevirmək idi. İlk sayını “Türkiyə bir inqilab içindədir. Bu inqilab bitmədi. İnqilabımız dərinləşmə və genişlənmə yolundadır. Bu inqilab özünə prinsip, onu yaşadanlara isə düşüncə ola biləcək bütün nəzəri əsaslara malikdir. Ancaq həmin əsaslar inqilabi ideologiyaya çevrilə biləcək bir fikir sistemi içərisində olğunlaşmamışdır. “Kadro” bu məqsədlə çıxır” –sözləri ilə açan dərgi tezliklə ictimai fikri hərəkətə gətirdiyinə, hökumət üçün müəyyən mənada baş ağrısına çevrildiyinə görə 36 – cı sayından sonra nəşrini dayandırmalı oldu.
İyirmi ilə qədər müxtəlif dövlət qurumlarında məmur kimi çalışan Aydəmir elmi və bədii yaradıcılığa həyatının kifayət qədər yetkin dövründə – 55 yaşında başlamışdı. Amma necə deyərlər, “gec gələn güc gələr”- prinsipi ilə hərəkət etmişdi. Atatürk haqqında 3 cildlik “Tək adam” (1963-1965), İsmət İnönü haqqında 3 cildlik “İkinci adam” (1966-1968), Ənvər Paşa haqqında 3 cildlik “Makedoniyadan Orta Asiyaya Ənvər Paşa” (1970-1972), nəhayət Adnan Menderes haqqındakı “Menderesin dramı” (1969) siyasi bioqrafiyaları onu müasir Türkiyənin müqtədir tarixçilərindən biri kimi məşhurlaşdırmışdı. Ümumi həcmi 6 min səhifədən çox olan bu əsərlər XX əsrdə türk xalqının, türk dövlətçiliyinin keçdiyi çətin, mürəkkəb yolu əsas xətləri, diqqətəlayiq hadisə və şəxsiyyətləri ilə izləməyə imkan yaratmışdı.
Şevket
Sürəyya Aydəmirin Azərbaycanla bağlılıq baxımından
ən çox maraq doğuran əsəri isə, heç
şübhəsiz, “Suyu arayan adam” adlandırdığı
siyasi memuarlarıdır. Müəllifin həyat hekayəsi
olan və 1959 –cu ildə tamamlanan bu kitab indiyə qədər
Türkiyədə iyirmi dəfədən çox nəşr
edilmişdir. Həm də əsər sadəcə bir şəxsin
ömür yolunun təsviri deyil. Aydəmir öz həyat macəralarından
çıxış edərək Türkiyə, Azərbaycan,
türk dünyası üzərinə işıq salmağa
çalışmışdı.
lll
Osmanlı dövlətinin Birinci Dünya müharibəsinə qoşulması dayaqları çürümüş imperiyanın yüz minlərlə sakini kimi Şevket Sürəyyanın da həyatını kökündən dəyişdirmişdi. Böyük qardaşının düşmənə bir güllə atmağa macal tapmadan Sarıqamış cəbhəsində donvurmadan ölməsi ailənin etirazlarına baxmayaraq onun könüllü kimi döyüşən orduya yollanmasına ciddi təkan vermişdi. Bir müddət İstanbul Qülləli Əsgəri məktəbində oxuması burada yardımına çatmışdı.
İlk Dünya savaşının Osmanlı imperatorluğu üçün məğlubiyyətlə başa çatan sonu gənc döyüşçünü Cənubi Qafqazda, indi Ermənistan adlanan tarixi Azərbaycan torpaqlarında yaxalamışdı. Ermənilərin başıpozuq dəstələrinin müqavimətini qıraraq İrəvana doğru irəliləyən Qafqaz İslam ordusunun döyüşçüləri bütün imperiyanı bürümüş düşkünlük əhvali – ruhiyyəsindən uzaq idilər. İmperiya məğlubiyyətə uğrasa da, bu ordu yeni qələbələrə imza atmağa başlamışdı. Bakı düşməndən azad edilmişdi. Ermənistan adlanan ərazinin əksər hissəsi türklərin nəzarəti altında idi. Xəzər dənizini adlayıb Orta Asiyaya-əzəli türk torpaqlarına keçmək real görünürdü.
“Bizim nəslin vəzifəsinin, həm də həqiqi vəzifəsinin yalnız indi başladığına inanırdım, – deyə hədəfi açıqlayan Aydəmir yazırdı. – Bu vəzifə tarixi varlığı artıq sona yetmiş olan bir imperatorluğun yerinə təməlləri bir-birinə bağlı millətin tarix birliyinə, dil və istək birliyinə dayanan milli varlığın – Turanın qurulması olacaqdı”.
Bir axşam
“dağlıq Ermənistandakı dağınıq türk (Azərbaycan
–V.Q.) köylərindən” birində Türkiyənin
böyük şairi Mehmet Əmin Yurdaqulun
Mən bir türkəm,
dinim, cinsim uludur,
Sinəm, içim atəş
ilə doludur,
İnsan olan vətəninin
quludur –
misralarının təbil sədaları
altında oxuduğunu eşidən Şevket Sürəyyanın
sevincdən sinəsi qabarmış, Turan sevdası ona
çox yaxın, gerçək görünmüşdü.
“Demək milliyyətçi türk şeri bura bizdən
öncə gəlmişdi. Zatən, güvəndiyimiz də
sadəcə bu ədəbiyyat deyilmi ?” – deyə ürəyindən
keçirmişdi.
Qalibiyyətli
yürüş nəticəsində türk ordusunun nəzarətə
götürdüyü yerlərin adları
açıqlanmamışdı. Xatirə müəllifi sadəcə
bu təsvirlə kifayətlənmişdi: “Burası Araz
çayı vadisinin yaşıl, baxımlı və düzəngah
hissəsi, cənubda üç dövlətin-Türkiyə,
İran və keçmiş Rusiyanın əski sərhədlərinin
birləşdiyi yer idi. Qarşıda zirvəsinə əbədi
qardan tac qoymuş Ağrı dağı yüksəlirdi.
Şimalda Alagöz dağları uzanıb gedirdi. Sonra İrəvanın
arxasında, hər zaman dumanlarla örtülü Zəngəzur
dağları, bunların arxasında isə Qarabağ və
Azərbaycan...” Aydəmirin bu sətirlərindən türk
ordu birliklərinin Şərur düzündə və Vedi
ovalığında olduqlarını düşünməyə
əsas verir.
Yürüşə
qatılan əsgərlərin çoxu kimi gənc Şevket
Sürəyya da hələ heç bir qəhrəmanlıq,
yaxud fədakarlıq göstərməmişdi. Lakin sadəcə
türk olduğuna görə yerli sakinlərin məhəbbətini
qazanmış, onlardan hüdudsuz qonaqpərvərlik
görmüşdü. “Türkiyə bu insanlar
üçün hər şeydi ,- deyə Aydəmir
yazırdı. – Nəzərlərində Türkiyədə
hər şey qüdrətli, hərəkətli və
böyükdür. Türkiyə heç yenilməzdir!”
Sonsuz sevgi gördüyü
Azərbaycan insanı ilə hər təmasda Aydəmir bu
torpaqlara nə üçün gəldiklərinin səbəbini
anladırdı. Türk əsrinin başlamasından soraq
verirdi: “Biz hamımız türkük və qardaşıq, –
deyirdim. Məmləkətimiz isə birdir. Adı Turandır.
Biz hamımız turanlıyıq. Turanın sərhədləri
çox genişdir. Sarı dənizdən, Çin ölkəsindən
Dunaya qədər uzanıb gedir. Bu önümüzdən axan
Araz başlanğıcı və sonu ölkəmizdə olan
bir irmaqdır. Xəzər Turanın daxili bir dənizidir. Qara
dəniz, Mərmərə, şərqdə Aral gölü,
Baykal gölü, xülasə, şərqdə və qərbdə
uzanan ovalıqlar, yaylalar, dağlar hamısı bizimdir. Bu
torpaqlar biri-birinin ardınca xilas olacaqdır. Xilas olan
torpaqlarda türk dövlətləri qurulacaqdır. Sonra onlar
hamısı birləşəcəklər...”
Romantik türk gəncliyinin
“böyük və əbədi Turan” düşüncəsi
ilə yaşadığı həmin günlərdə
Osmanlı dövlətinin özünün müqəddəratı
böyük sual altında idi. Birinci Dünya savaşından
məğlub durumda çıxan imperiya özünü xilas
etmək üçün 1918-ci il oktyabrın 30-da təslimçi
Mudros anlaşması imzalanmışdı. Anlaşmanın
şərtlərinə görə, Osmanlı yalnız itkiləri
ilə barışmırdı, son dövr qələbələrindən
də əl çəkirdi. Qafqaza xilaskar kimi daxil olan, erməni
zülmünün qarşısını alan türk
orduları yenidən əski sərhədlərə
qayıtmalı idilər.
1918-ci ilin noyabrında
Bakının türk əsgərləri ilə necə
vidalaşması ilə bağlı müasirlərin hər
hansı xatirələrinə rast gəlməmişəm.
Türk əsgərlərinin Qərbi Azərbaycanı tərk
etmələrinin təsirli epizodları isə Şevket
Sürəyya Aydəmirin xatirələrində
özünün yaddaqalan əksini tapmışdır.
Ayrılıq səhnəsi
son dərəcə ürəkparçalayıcı idi.
Şevket Sürəyyanın yazdığı kimi o və
dostları yalnız qurtardıqları torpaqlardan deyil,
qurduqları Turan xəyallarından da həmişəlik
ayrılırdılar. Yenidən amansız düşmənlə
üzbəüz buraxılan yüzlərlə Azəri
türkü-qadınlar, uşaqlar, qocalar Araz üzərindəki
Markara körpüsünə tərəf addımlayan türk
əsgərlərinin qollarına sarılır, “Hara gedirsiniz?
Bizi kimin ümidinə buraxırsınız? – deyə fəryad
edirdilər. Mehmetciklərə də bıçaq vursan
qanları çıxmazdı. Ancaq əmri yerinə yetirməmək
də mümkün deyildi. Ortada ana vətənin taleyi
vardı.
Bir neçə gün əvvəl
hərbi hissələrə göndərilən əmr sonuncu
xəbərdarlıq səciyyəsi daşıyırdı:
“Qafqazda qalan hər bir əsgər vətəninə xəyanət
etmiş olacaq. Düşmən onun hərəkətini
barışıq şərtlərinin pozulması kimi dəyərləndirəcək.
Nəticədə özü də üzərinə
götürdüyü öhdəlikləri yerinə yetirməyəcək”.
Anadolunu Azərbaycandan
ayıran Araz üzərindəki körpüyə
çatanda türklərin neçə
yürüşündə iştirak etmiş, qələbələrə
və məğlubiyyətlərə şahid olmuş
yaşlı əsgər Nuru Çavuş var səsi ilə
hamının gözündə yaş parıldadan
yanıqlı bir türkü oxumuşdu:
Cəzayirə qara bayraq
dikildi,
Qərib anaların beli
büküldü.
Qoç igidlər Cəzayirdən
çəkildi
Küçələri mərmər
daşlı,
Gözəlləri
çatma qaşlı
Cəzayir heeey!
Bu şərqi, yaxud
ağı türklərin onilliklər öncəsi qoyub gəldikləri
başqa bir torpaqdan –Cəzairdən (Əlcəzairdən) bəhs
etsə də, Araz kənarında artıq taleyin və
düşmənin ümidinə buraxılan Azərbaycan
torpaqları ilə bağlı səslənirdi.
“Hər kəs
ağlayırdı. Markara körpüsünün
qarşı tərəfinə bu göz yaşları və xəyal
qırıqlığı ilə keçdik” – deyən
Şevket Sürəyya həyatını dəyişən
mühüm qərara həmin anda, həmin yerdə gəlmişdi:
Ordunun əmrini yerinə yetirdikdən, rəsmiyyətdən
qurtardıqdan sonra Qafqaza, bu torpaqlara dönmək qərarını
orada verdim. Çox keçmədən də döndüm.
Artıq kimsənin deyil, ruhumun, həyəcanlarımın və
prinsiplərimin əmrində olacaqdım”.
lll
O, birinci dəfə xəyallarında
yaşatdığı Turana yalnız qılınc
gücü ilə yol açmağın mümkün
olduğunu düşünmüşdü. İkinci dəfə
isə:
Şimdi Turana
qılıncdan
daha kəskin qüvvət,
İştə mədəniyyətdir,
mədəniyyətdir, mədəniyyət!-
deyən Hüseyn Cavidin
müdrik sözlərini dilində əzbərə
çevirib qayıdırdı. Ordudan tərxis olunduqdan sonra
yarımçıq qalmış təhsilini başa
vurması, o biri tərəfdən isə Azərbaycan
hökumətinin Türkiyədən müəllim dəvət
etmək planları Şevket Sürəyyanın yenidən
Qafqaza dönməsini asanlaşdırırdı.
Mənəvi baxımdan isə
bu qərarı gerçəkləşdirmək olduqca çətin
idi. Qafqaz və Orta Asiya türklərinə etina etməyən,
amma son ana qədər Suriya, Hicaz, Yəmən uğrunda
vuruşaraq minlərlə türkü hədər yerə
qurban verən Osmanlı hökumətinə arxa çevirmək
böyük qəbahət deyildi. Mustafa Kamal Paşanın
öndərliyi ilə Anadoluda günü-gündən
geniş vüsət alan Qurtuluş Savaşından kənarda
qalmaq Şevket Sürəyya üçün həqiqi iztirab
mənbəyi idi. “Əcəba, bu yolçuluğa
çıxmaqla öz torpaqlarımızda başlayan
mücadilədən qaçmırammı?”- sualı ona
rahatlıq vermirdi.
Bu mənəvi
çırpıntılar içərisində Aydəmiri
sakitləşdirən bir neçə məqam vardı. Əvvəla,
yeni dövlət qurmağın əzablarını yaşayan
Azərbaycanın ehtiyac və çətinlikləri
Türkiyəninkindən az deyildi. İkincisi, türklüyə
xidmət hüdud tanımırdı.
Üçüncüsü, təkbaşına bütün
Avropa ilə üzbəüz qalan Türkiyənin
arxasını söykəyə biləcəyi bir istinadgah
olmalı idi. Ən başlıcası isə, “oralar da Vətən
idi”.
Beləliklə, 1919-cu ilin
yayında Şevket Sürəyya yeganə qiymətli
yükü olan bir sandıq kitabla Bakıya gəlmişdi. Azərbaycanın
paytaxtı ilk baxışdan ona çox da cəlbedici təsiri
bağışlamamışdı: “Vardığım zaman
Bakı dünyanın bütün petrol şəhərləri
kimi hərəkətli, qələbəlik, amma kosmopolit bir
yerdi. Bir ovuc ziyalının qurmağa
çalışdıqları yeni dövlət elə ilk
baxışdan bu kosmopolit iş və mənfəət
ehramının altında əzilmiş kimi
görünürdü. Bu qarışıq təməl
üzərində milli bir dövlətin qurulması və bərqərar
olması asan məsələ deyildi. Qurucular və onların
arasındakı idealist azlıq çətin mübarizə
qarşısında idi”.
Həmin mübarizəyə
layiqli dəstək vermək üçün Şevket Sürəyya
işin ən çətinindən yapışmaq istəyirdi.
Öz etirafına görə Türkiyədən gəlmiş
müəllimlər vaxtlarını Bakıda “Çanaqqala” qəhvəxanasında
çay və qəhvə içməklə, nərd atmaqla
keçirir, mahallara və kəndlərə getməyə həvəs
göstərmirdilər. Şevket Sürəyya isə Xalq
Maarif Nazirliyinə gedərək Azərbaycanın əyalətlərindən
birinə göndərilməsini xahiş etmişdi. “Nazirliyin
başında olanlarından biri” kimi tanıtdığı azərbaycanlı
xanım “İstanbuldan xeyli müəllim gəldi. Amma
Bakıdan başqa Azərbaycanın heç bir yerində bir
tək türk müəllimi də yoxdur. Bizim ehtiyacımız
ən çox məmləkətə yayılacaq idealistlərədir”
–deyə heyrətini gizlətməmiş, hətta gənc
müəllimi nazir Rəşid xan Kaplanovun yanına
aparmışdı.
Elə oradaca Şevket
Sürəyyanın Şəkiyə göndərilməsi qərara
alınmıışdı. Sənədlərini tərtib edərkən
soyadını soruşmuşdular. Müfidə Fərid Təkin
turançı qəhrəmanını göz önünə
gətirərək özünü Aydəmir – deyə təqdim
etmişdi. Xatirələrində də yazdığı kimi
“O gündən sonra mənim adım Aydəmir oldu.
Çünki Turanda idim və mən də bir Aydəmir
idim...”
lll
İlk baxışdan
gördüklərinin təsiri ilə “Nuxa, yaxud Şəki
uzaqdan Bursanı andırır. Bursa Uludağın sinəsinə
sığındığı kimi Şəki də Qafqaz
dağlarının ətəyində yerləşir. Bura da
Bursa kimi bir ipək şəhəridir. Bursa yuxarıdan Nilufər
çayına baxdığı kimi, Şəki də Alazan
vadisinə baxır” – yazan müəllif təkcə dilin, adət-ənənələrin
deyil, təbiətin də bənzərliyindən heyrətini
gizlədə bilməmişdi.
Aydəmir Şəkiyə gəldiyi
günlərdə burada əslən Türkiyədən olan,
amma çoxdan Azərbaycanda yaşayan bir müəllim vəfat
etmişdi. Dəfn mərasiminə bütün şəhər
toplaşmışdı. Sünnilər və şiələr
iki dəstə ilə imam və axundlarının arxasında
ayrı dayanmışdılar. Bu Aydəmirin diqqətini
çəkmişdi. İrəli çıxıb nitq deməyə
başlamışdı:
“Biz əvvəlcə
türkük, sonra müsəlmanıq, – dedim. –Hamımız
türkük, hamımızın da vətənimiz birdir. Bu vətən
nə Türkiyə, nə də Azərbaycandır. Bu vətən
Turandır. Ona görə də qarşınızdakı
ölü burada qərib deyil. O, öz torpağında, öz
qardaşları arasında haqq dərgahına qovuşmuş
xoşbəxt bir bilik əhlidir...”
Müəllim öz
ölümü ilə dini təfriqənin aradan qalxmasına,
şəhər əhalisinin milli zəmində birliyinin
yaranmasına təkan vermişdi.
Şəkidə Aydəmir
yerli ziyalılarla, ilk növbədə tanınmış din
xadimi və alim Axund Fərəcullah Pişnamazzadə ilə
dostluq əlaqələri qurmuşdu. Həmin dövrdə
şəhərdəki əsas təhsil müəssisəsi dərslərin
rusca aparıldığı Şəki progimnaziyası idi. Məktəbə
Rusiyada universitet bitirmiş Məmməd Əfəndizadə rəhbərlik
etsə də iki-üç nəfərdən başqa qalan
müəllimlər rus və qeyri millətlərin nümayəndələri
idilər. Təhsilin milliləşdirilməsinə ilk
növbədə bu progimnaziyadan başlanmışdı. Aydəmirin
yazdığına görə, ideyanın əsas müəlliflərindən
biri kimi ortaya düşdüyündən bir müddət
sonra yalnız türk dili, ədəbiyyat, tarix deyil,
coğrafiya, hətta həndəsə dərslərini də
aparmalı olmuşdu. Tədrisə yeni, milli ruhlu gənclər
cəlb edilmişdi.
Tədricən o, fəaliyyətini
yalnız Şəki ilə məhdudlaşdırmamağa, kəndlərə
də yol tapmağa can atmışdı. “Nə Hinddədir, nə
Çində, Türk könlümün içində! – deyən
Ziya Göyalpın ardınca mücərrəd xəyallarla
gün keçirməməyə, fəaliyyətini içərisində
yaşadığı şərait və insanlarla
uzlaşdırmağa çalışmışdı. Bu məqsədlə
də yerli gənclərin yaxından iştirakı ilə
“İzçi oymağı” adlı qurum yaratmışdı.
Qurumun üzvləri tez-tez müxtəlif kəndlərə
yollanaraq burada yerli sakinlər arasında cümhuriyyətçilik
və türkçülük ideyalarını yaymaq, insanlara
dövlətçilik ruhu aşılamaq və onları milli
hökumətin ətrafında daha sıx birləşdirmək
üçün tədbirlər keçirirdilər.
Millətin müstəqillik
yolunun dövlətə və bayrağa ehtiramdan
başladığını fərq edən qurum üzvləri
bütün tədbirlərini Əhməd Cavadın məşhur
Türküstan yelləri
öpüb alnını,
Şərqilər söyləyir
sənə, bayrağım!
Üç rəngin əksini
Quzğun dənizdən,
Ərmağan yolla sən
yara, bayrağım! –
misraları ilə
başlayan şerinin xorla oxunuşu ilə
açırdılar.
Azərbaycan Cümhuriyyətinin
mövcudluğunu qoruması və təsdiqləməsi
üçün sağlam milliyyətçiliyə ehtiyac
duyulduğunu yaxşı başa düşən Aydəmir
yazırdı: “Bu dövlət ilk növbədə
özünə milli bir təməl yaratmalı idi. Bunun
üçün də yeni bir milli ruh, istiqlal və hakimiyyət
qüruru, bayraq düşüncəsi, əsgərlik və
savaş duyğusu, vətən sevgisi və bu vətənin sərhədlərini
qorumaq eşqi lazım idi. Bir insan topluluğunu camaat
halından çıxarıb millət zehniyyətinə
çatdırmaq yolu yalnız buradan keçirdi. Bir sözlə,
Azərbaycan ziyalıları ağır, çətin bir vəziyyət
qarşısında idilər”.
Yaxınlaşan bolşevik təhlükəsi
isə mövcud çətinlikləri daha da
artırırdı. Hələ milli düşüncə
baxımından yetərincə mətinləşməmiş
Azərbaycan insanı bu çətinlikləri dəf etməyə
qadir deyildi. “Turanda Turanı axtarır və tapa bilmirdim” – deyə
acı etirafdan başqa bir yol görməyən Aydəmir
get-gedə bütün cəlbediciliyinə baxmayaraq
Böyük Turan düşüncəsinin bir illüziya, xəyal
və hiss məhsulu olduğunu daha çox anlamağa
başlayırdı. Bu sərt isə həqiqət ona
bacarıq və biliyini gerçək işlərə verməyi
təlqin edirdi. Həyat hər gün qarşıya belə vəzifələr
qoyurdu.
1920-ci ilin martında Azərbaycan
Cümhuriyyətinin varlığına qorxunc təhlükə
yaranmışdı. Dağlıq Qarabağ ermənilərin
xəyanət yolu tutmuşdular. “Qarabağ kimin əlində
isə, Kür vadisinə və Azərbaycan düzənliklərinə
o yuxarıdan baxa bilər” – deyə bu regionun ölkə
üçün strateji əhəmiyyətini dəqiq qiymətləndirən
Aydəmir özünün yazdığına görə,
Şəki könüllülərinin Əsgəran
savaşına yollanmalarının təşəbbüskarı
olmuş və hərb təcrübəsi olan kiçik zabit
kimi onlara rəhbərlik etmişdi.
Xatirələrin həmin
hissəsini laqeyd oxumaq və 90 il əvvəlki
soydaşlarımızın yurd sevgisinə heyran qalmamaq
imkansızdır. Bir neçə gün içərisində
Şəkidən və kəndlərindən Qarabağın
müdafiəsinə getmək istəyən dörd yüzdən
çox könüllü toplanmışdı. Dəstəyə
rəhbərlik gənc müəllim Aydəmirə həvalə
olunmuşdu. Şəhər əhalisi adından ona at və
mauzer hədiyyə edilmişdi. “Ata mindim, – deyə Aydəmir
yazırdı. – Dəstənin önünə keçdim.
Qaladan çıxıb şəhərin ana küçəsi
ilə düzənliyə tərəf enməyə
başladıq. Qabaqda uca səslə təkbir edənlər
gedirdi. Yolların kənarları, pəncərələr,
balkonlar, divarların, ağacların, damların üstü
yüzlərlə qışqıran, ağlayan,
alqışlayan qadın, kişi, qoca, cavan və uşaqlarla
dolmuşdu”.
Şəki camaatı kimsədən
əmr almadan Qarabağın və həm də milli heysiyyətinin,
dövlətinin, istiqlalının müdafiəsinə
gedirdi. Aydəmirin yazdığı kimi, “o günə qədər
savaş görməyən, hətta vətənini öz
evinin və kəndinin sərhədləri daxilində təsəvvür
edən bu xalq indi ilk dəfə olaraq vətəninin uzaq bir
parçasının və o parça üzərində
yaşayan qardaşlarının xilası üçün
yola çıxmışdı. Həm də bu
yolçuluqdan narazı deyildi, əksinə öyünür,
qürur duyurdu”.
Könüllülər dəstəsinə
qoşulmaq istəyənlər sırasında yaşlılar,
qadınlar, hətta kənd mollaları və məktəb
uşaqları da vardı. (Xatirələrdəki bu sətirləri
oxuyanda istər-istəməz “Harada idik, haraya gəldik !” –
düşüncəsindən özünü saxlaya bilmirsən
– V. Q.). Onları böyük çətinliklə Şəkinin
çıxacağında geri qaytarmaq mümkün olmuşdu.
Xalqın torpağına olan bu bağlılığı
savaş acıları görmüş Aydəmiri də
kövrəlib ağlamağa məcbur etmişdi. Anadoluda,
Qurtuluş Savaşı iştirakçılarının
sıralarında olmamasının təsəllisini Azərbaycan
vətənpərvərlərindən almışdı.
“Könüllülər Əsgəran
qalasına yaxınlaşanda artıq yollar
açılmışdı, – deyə Aydəmir
yazırdı. – Biz ilk çarpışmaya Xankəndi
yaxınlığında qatıldıq. Gənc və təcrübəsiz
olmalarına baxmayaraq Azərbaycan ordu birlikləri hər tərəfdə
cəsarətlə irəli atılırdı”. Tarixi qaynaqlar
da əsgərlərimizin bu ilk sınaqdan şərəflə
çıxdığını, general Dronun komandası
altındakı erməni silahlı qüvvələrini
sarsıdıcı məğlubiyyətə uğradaraq
Qarabağı düşməndən təmizlədiklərini
təsdiq edirlər.
Qarabağ uğrunda
savaşda Şəki könüllüləri 15 qurban
vermişdilər. Əvəzində isə qələbəni
Şuşada bayram eləmişdilər. Aydəmir hətta
Gövhər ağa məscidinin minbərindən toy-bayram
içərisində olan, “bir vətənin, bir millətin
cocuqları kimi” birləşməyi bacaran Azəri türklərini
kövrəldən nitq söyləmişdi. İtkilərin
ağrı-acısına baxmayaraq qələbə sevinci
Şəkidə də böyük coşqu
yaratmışdı.
Lakin Azərbaycan silahı
Qarabağda zəfər çalsa da, gənc milli dövlətin
yeni, daha çətin sınaq qarşısında
dayandığını görməmək mümkün
deyildi. Aydəmir də bunu hiss etmişdi. O, yazırdı:
“Qarabağda silahlar susarkən Qafqaz dağlarının o biri
üzündə, Xəzər sahillərində,
Dağıstan sərhədində sirli qara və
qırmızı buludlar toplaşırdı. Kölgəsi
sanki özündən əvvəl hər yeri saran və məmləkətin
başı üzərini alan sirli və ağır buludlar.
Bolşevizm...”
Aydəmir Bakının
işğalı xəbərini Dərbənddən Şəkiyə
dönərkən eşitmişdi.
(Ardı gələn şənbə
sayımızda)
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.-2010.- 6 noyabr.- S.24-25.