Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə tanış
etmək istədim.
(Əvvəli
ötən şənbə saylarımızda)
Toplayanı, ərəb əlifbasından
latın qrafikasına çevirəni və
lüğətin tərtibçisi:
Şirməmməd Hüseynov
ORDAN-BURDAN
Dünənki nömrəmizdə
cənab Q.Mahmudbəyov, “İrşad”ın 76-cı nömrəsində
mündəric “Mərəzlərimizdən biri” ünvanlı
məqalənin məzmunu ilə müvafiqət edəmiyib
diyor ki: “Mərəzimiz cürətsizlik degil, məktəbsizlikdir!”. Cənab Mahmudbəyova cavab: Əfəndim! Məktəb açmaq üçün bir cürət
lazımdırmı, yoxsa məktəb bahar gülü kibi
özbaşınamı açılar?? Bunu
da unutmayalım, əfəndim, özünü “oda və
közə toxuyan” adama cürətli deməzlər, axmaq deyərlər.
Bundan əlavə siz məqalənizdə özünüzü
kənara qoyub “təqdiri-qəza qüvvəti-bazu ilə
dönməz”* misrasının məzmun və məalinə
tabe olan əvami özünüzə qalxan edər kibi meydana
çıxarırsınız. Halbuki, cürət siz və
biz məktəb görmüşlərdə olmalıdır
ki, əvamımız da “məktəbli” olub “hümmətül-rical
təqləül cibal”** kibi ali fikirlərin
qövldən-felə gətirilməsilə naili- murad olsun, əfəndim.
lll
Nə tövr ermənilər ruslar ilə dostlaşmaq
istiyorlar
Keçmişlərdə,
yəni Hürristan (Qurya) dağıldığından əqdəm,
ermənilərin ruslardan zəhləsi gediyordu. Kirvələr
üzlərini müsəlman və gürcü
qonşularına tutub “aşna, bu urus çox pis adamdır.
Qatso, urus bizi həlak elədi ki”-deyə
şikayət ediyordular və rusların qanına
yerikliyordular. Lakin bəd əz xərabeyi-bəsərə
işi özgə bir surətdə gördülər. Və ... zəhlələri getdigi ruslar ilə
dostlaşmağa tizi-qeyrət etdilər. Bunun
üçün neçə-neçə xəyanətkaranə
vasitələr ittixazında bulundular. O vasitələrin
biri də budur, məsələn:
“Arac” yalandan yazıyor ki: “On
nəfər silahlı müsəlman bir nəfər
silahsız ermənini tutub, lap nahaq yerə öldürmək
istiyordular. Xoşbəxtlikdən bir “rus əfsəri”
bu işin üstə çıxıb binəva ermənini
şərir müsəlmanların əlindən xilas edibdir.
Yaşasın rus əfsəri!”
Lakin ... rus əfsəri
“yaşamaq” filan istəmiyib diyor ki: sözün doğrusu nə
“şərir müsəlman” görmüşəm, nə də
“binəva” ermənini xilas etmişəm. ... “Arac”ın
sözləri hiylədir.
lll
Əcəb türkün
ürəkdən tikan çıxardan məsəlləri
vardır! Məsələn: “Abbasını bəgənmiyən
beş şahı çıxardar”. Bu zərbülməsəl bir taqım başı
boş, bişüur, məslək və əqidəsiz firqələrin
hər bir karkün zatə qarşı etdigi istehzayə bir
şafidir. Hər bir millətin içində
“abbasını bəgənmiyən” fərdlər vardır.
Lakin bunlar üç qismdir: biri-abbasını bəgənmiyib
beş şahı çıxardanlar, digəri
abbasını (həqiqətdə də qəlp olduğuna
görə) bəgənmiyib beş şahı çıxarda
bilmiyənlər və üçüncü-abbasını bəgənmiyib
beş şahı çıxartmağa aciz olanlardır. Məlum
olduğu üzrə bu üçüncü qism hər bir
millət içində müzürr bir ünsürdür ki,
onun sənəti iş görməgə bel bağlıyan
adamları həvəsdən salmağa qövl və fel ilə
çalışmaqdadır. Əlbəttə iş görənlərimizdə
öz istedad və qüvvələrinə etiqad olsa, böylə
“abbasını bəgənmiyənlərin” hər bir qövl
və felini daşa-qayaya çırparlar.
Filankəs
“İrşad”, 5 aprel 1906, ¹
82
Felyetondan “Nə
tövr ermənilər ruslar ilə dostlaşmaq istiyorlar” nimsərlövhəli
2-ci bölmə ixtisar edilmişdir (bax. 3-cü c. 1968, səh.
50, 2-ci c. 2005, səh. 196-197).
müvafiqət- razılıq
karkün- iş görə bilən
şafidir- qənaətləndirici
cavabdır
*Alın yazısı qol
qüvvəsi ilə pozula bilməz
**Kişilərin səyi
dağları qoparar
ORDAN-BURDAN
Qarelərimizə
məlumdur ki, neçə vəqt bundan irəli
Qarabağın Ağdam deyilən müsəlman mərkəzində
kazaklar lap nahaq yerə dörd-beş müsəlman
öldürmüşdülər. Gəncə
general-qubernatoru cənab Alqtan Ağdama gedib müsəlmanlara
təsəlli vermiş. Cənab Alqtanın sözündən
bu çıxırmış: hərçəndi sizin hər
hüquq və ixtiyarınız əlinizdən
alınıbdır hesab etmiyor (??). Hərçəndi
kazaklar səhv edib sizin dörd-beş adamınızı
öldürübdülər və dörd-beş ailəni
lap nahaq gözüyaşlı, ürəyi qanlı və
kimsəsiz qoydular, amma zərər yoxdur, siz kazaklar ilə
qardaş olunuz. Yoxsa qonşularınızın
başına gələn sizin də başınıza gələr!
Hərçəndi Gülablı kəndini ermənilər
elə dağıdıblar ki, bir nişanə də
qalmıyıbdır, amma zərər yoxdur, qoy
gülablılar gedib öz yerlərində (??) sakin olsunlar.
Xudahafiz...
Xudahafiz...
yaxşı təsəllidir. Aya bundan kimə nə
soyuqluq, kimə nə istilik?
lll
“Bir başı qapazlı”nın söylənməgi:
Bizim
adımız başıqapazlıdır. Ya budur ki, gərək
biz evdən bayıra çıxmayaq, ya ki, çıxsaq da hər
tərəfdən qapaz yeməgi gözümüzün
önünə alaq. Bilet alıb vaqona
miniriz- kanduktor qapaz vurub diyor ki, nə üçün bilet
alıb məni rüşvətdən məhrum edibsən?
Bilet almayıb vaqona miniyoruz-yenə kanduktor qapaz
vurub diyor ki, nə üçün biletsiz gediyorsan. Sonra da tutub cibimizi soyur. Şəhər və
kənd müəssisə (uçrejdeniya)lərinin
qapısında biz həmişə boynu buruq və əli
qoynunda durub həftələr ilə “novbət” gözliyoruz:
axırda da “zavtra” ilə bir qapaz alıb məyus gediyoruz.
Ürəgimizin qəmini dağıdıb, əhvalımızın
pərişanlığını düzəltmək niyyətilə
“bulvar” və “sad” deyilən təfərrügahlara
çıxıyoruz- qaradovoy qapaz vurub dışarı
çıxardıyor ki, bura sizin yeriniz degil. Tamaşa
üçün teatrolara gediyoruz pul ilə də bizə bilet
vermiyorlar: görünür ki, ora dəxi bizim yerimiz degil.
Küçələrdə gəzmək biz üçün
xətadır: Sübh vəqti qabağımıza
çıxan adam bizi görüb geri
çəkilir ki, tfu! “mənhus” adama rast
gəldim: İşim düz gətirməyəcəkdir. Axşam çağlarda da bizi qaradovoy və strajniklər
soymasa-quldurlar soyur. Dilənçilər də
bizi görüb təkəbbürlük satırlar. İtlər də hər yerdə tək bir bizə
hürür. Uşaqlar da bizə sataşır... Guya ki, biz bu dünyaya gəlməkdə
böyük bir xəta etmişik”.
lll
Bəzi
qumarbazlar vardır ki, oyun əsnasında əvvəl udarlar,
sonra da udduqlarını bir-bir uduzmağa başlarlar. İştə
Bakı şəhər idarəsi dəxi bu qumarbazlara bənziyor.
Əvvəlcə idarənin mədaxili başa gələn
deyil idi, amma indi... O ordan pul istiyor, bu burdan pul istiyor. Pul da yox,
ayın igirmisi də yaxınlaşmaqdadır...
lll
Demək olur
ki, bütün Rusiya dəxi maliyyat cəhətincə bizim
Bakı şəhər idarəsinə bənziyor. Rusiyada da pul
yoxdur. Hər nə qızıl var idi
göndərildi “dəryanın o biri tərəfinə”.
Halbuki, bu tərəfdə pul dərmanı olan dərdlər
başa gələn degil... Qərbi qonşular
da borc pul vermək istəmiyorlar. Şərqi
qonşulardan da tək bir İran borc pul verirdi, əgər
özünün borcu qədər pulu olsa idi!
Filankəs
“İrşad” qəzeti, 6
aprel 1906, ¹83
Felyetondan
“Qarabağın Ağdam deyilən müsəlman mərkəzində”
rus kazakları və ermənilərin vəhşiliyinə həsr
olunmuş 1-ci bölmə ixtisar edilmişdir (bax. 3-cü c.
1968, səh. 51-52; 2-ci c. 2005, səh. 197-198).
təfərrücgah- gəzinti yeri
ORDAN- BURDAN
Rus və yapon müharibəsi
əsnasında bizim avam xəlqimiz diyordular ki: yaponlar quş
kibi uçub Peterburqun yanına gəlibdirlər, iki saətdən
sonra rus paytaxtını alacaqlar... Yaponlar öz
dəryalarının dibinə girib bir aydan sonra rus dəryasının
içindən çıxıbdırlar və sairə.
Biz “obrazovannı”lar avamımızın bu
sözlərini eşitdikdə gülürdük, belə
şey yoxdur-deyirdik. İmdi bizdən milyon dəfə
artıq “obrazovannı” olan əcnəbilər bizim bu Qafqaza
dair öylə qəribə əhvalatlar danışırlar
ki, “bişmiş toyuğun gülməgi tutur”. Bu əhvalatı yalnız danışırlar degil,
məşhur qəzetələrində də yazıyorlar.
Belə ki, ingilis qəzetələrində
yazmışdılar ki, Bakı şəhəri general
qubernator ilə bir yerdə dağılıb viran olubdur.
Sonra yazmışdılar ki, Qafqazda dərman
üçün də erməni tapılmaz. Yəni hamısını müsəlmanlar
qırıbdırlar. İmdi də alman qəzetələrində
yazıyorlar ki, guya Qafqaz müsəlmanlarından bir firqə
İrana gedib, İran əhlini rus əleyhinə
qalxızırlarmış, bunt salmaq istiyorlarmış və
bu firqənin əlində iki qəzetə və hər qəzetənin
70 min (Pah! Atonan yeri!) müştərisi
varmış!...
İmdi biz bu mədəniyyətli
əcnəbiləri də öz avamımız yerində qoyub
güləlimmi, yoxsa bu mədəniyyətin
daşıb-tökülməsindən irəli gələn sərsəm
azarı dərddir-deyə qulaq ardına vuralım?
lll
Osmanlı dövləti
Rusiyada vaqe olan ixtişaşın, baxüsus “zabastovka”nın hamısını “qulaq ardına”
vuruyordu. Amma imdi “zabastovka” mərəzi
özünə də sirayət etməkdədir. Böylə ki, “Tunə” qəzetəsinin
sözünə görə, İstanbulun tütün (tənbəki)
fabrikalarında üçüncü dəfədir ki,
“zabastovka” vaqe olmaqdadır. Odur ki, hökumət
bərk “əl-ayağa düşübdür”. Məlumdur
ki, insanı heyvan dərəcəsinə yetirsən
“zabastovka” da eylər “baykot” da eylər, hələ desən
...
lll
“Baykot” ... Krım müsəlmanları
Dövlət dumasını xah- nahax “baykotluyubdurlar”, yəni
Krım müsəlmanlarından Dövlət dumasına bir
müsəlman da seçilmiyibdir. Nə
üçün? Çünki, müsəlmanlar
əvəzinə seçilən ruslar müsəlmanların
həyat və məişətindən yaxşı xəbərdardırlar.
Hm! ... Öylə isə, heç
digər müsəlmanlar da zəhmət vermiyib əvəzlərindən
cənab Çerivanskini seçə idilər, yaxşı
olmazdımı? Axı cənab Çerivanski “müstəşriq”
(oriyentalist) olduğundan müsəlmanların içinə də,
çölünə də yaxşı bələddir! (?)
lll
Mən də rusun dilinə
yaxşı bələdəm! Ancaq bir
qüsurum vardır. Rusun bəzi sözlərini
tələffüz etdikdə başına bir “i”
artırıram. Məsələn, “stol” əvəzinə
“istol” deyirəm, “stupay” əvəzinə “istupay” deyirəm,
“strana” əvəzinə “istrana” deyirəm və i.a. ... Mənim
işkolada (genə “şkola” əvəzinə “işkola”-dedim)
oxuyan zaman bu “i” üstündə başıma
dürlü-dürlü bəlalar gəlirdi. Ruslar
rus uçiteli ilə bərabər, lap rus kibi danışan
müsəlmanlar ilə bərabər məni məsxərəyə
qoyub gülürdülər. On, igirmi, otuz
dəfə “stol” deməgə məni məcbur ediyordular-fayda
vermiyordu. “Bezabeda”-qoyurdular, fayda vermiyordu, “divə”
qoyurdular-fayda vermiyordu, sonra dilimi tutub barmaq, qələm və
sair alət ilə “məşq veriyordular”, geri itəliyordular,
iləri çəkiyordular, yuxarı qalxızırdılar,
aşağa endirirdilər,-amma bu “gimnastika”dan da bir fayda
çıxmıyordu. Axırda acıqları
tutub “tatarin!”-deyə sögürdülər. Bu “operasiya”lardan mənim canım incidi.
Özümü bu əziyyətdən qurtarmaq
üçün əyildim və düşündüm ki, mən
“tatarin” olub “stol” deməgi bacarmadığım kibi müəllim
də “urus” olduğundan “Məhərrəm”, “Həsən”
kibi sözləri düz deyə bilməz. Mən
aldanmadım, uçitel həzrətləri ha cəhd elədi
– “Məhərrəm” əvəzinə “Mağarram” dedi: “Həsən”
əvəzinə “Ğasan”- dedi ... İştə baxalım
“istol” sözünü rus adamları hər bir halda
anlıyorlar. Amma “Mağarram” və “Ğasan” sözlərini
hankı “müdərris”dən sorsan deyər ki: ismi-məkandır.
Nə başınızı ağrıdım.
Cənab uçitel daha məndən əl
çəkdi.
Filankəs
“İrşad”, 9 aprel 1906, ¹
85
Felyetondan
3-cü, 4-cü bölmələr ixtisar edilmişdir. Hətta birinci bölmədəki
mətndən də ermənipərəst Qərb mətbuatının
yalanını ifşa edən aşağıdakı cümlə
də buraxılmışdır: “Sonra yazmışdılar
ki, Qafqazda dərman üçün də erməni
tapılmaz. Yəni hamısını müsəlmanlar
qırıbdırlar” (bax. 3-cü c. 1968, səh. 53; 2-ci c.
2005, səh. 198).
müstəşriq (oriyentalist)-şərqşünas
ORDAN-BURDAN
Cavanşir uyezdində
Gürcüstan!
Cənab Əlixanovun
Gürcüstanı təxrib etdikdə göstərdigi
“şöhrət” bəzi sahibi-hökumətləri qibtə
məqamına gətirdi. Onlar dedilər: bizim də Əlixanov
kibi şöhrət qazanmağa iqtidarımız vardır!
Biz də istəsək Qafqazın könül sevən yerini
xarabaya döndərə biləriz!
Qibtəçilərdən
bərk “ürəgi atlanan” Cavanşir uyezd naçalniki
Pivovarov həzrətləri idi (Bu cənab Şuşa
müsəlmanlarına yaxşı tanışdır. Bu cənabın
fərzəndini də bir müsəlman yoxdur ki,
“tanımasın” mərqum oğlan, Rusiyada cəlladlıq edən
kazaklardan bir dəstə götürüb erməni-müsəlman
davasında Şuşa müsəlmanlarından
“intiqam” alırdı).
Cənab
Pivovarov “şöhrət” xəyalına düşüb bunu
qövldən-felə götürmək üçün
fürsət axtarırdı. Gün keçdi, ay gəldi,
fürsət yetişdi. Müsəlman
qaçaqları Cavanşir uyezdində bir neçə nəfər
rus cəlladını öldürdü. Pivovarov
həzrətləri bu əhvalatı eşidib “şiri-jəyan
kibi” qızdı. “Fürsəti fövt eləməz
aqil məgər nadan ola”-deyib pristav Şəfibəgi
özünə bələdçi götürüb kazaklar
ilə bir yerdə düşdü uyezdin canına.
Qabağına çıxan kəndi odladı: yol ilə
keçən müsəlmanları öldürtdü və
bir neçə müsəlmanı diri tutub verdi
kazaklara-bunlar sizin olsun, nə istiyorsunuz eləyin! Hansı
zülm ilə öldürəcəksiniz öldürün,
faili-muxtarsınız!-dedi. Kazaklar da filvaqe cəllad
olduqlarını ən aydın bir surətdə göstərdilər ...
İştə,
cənab Pivovarovun “şöhrəti” qafqazlılara faş
oldu.
lll
Cavanşir uyezdində pristav Şəfibəg Fətəlibəgova
açıq məktub
“Dusti-mehriban” cənab Şəfibəg!
Əvvəla
ümdeyi mətləb vücudi- “zicud” inizin səlamət və
afiyyət üzrə bərqərar və payıdar
olmağıdır. Və saniyən, əgər iltifat məqaminə
gəlib bu tərəfin əhvalatını xəbər
alsanız lillahülhəmd və əlminnə sağ və
səlamət olub “ömri giran bahanizə daim duagu varıq”.
Və salisən neçə vəqtdən bəridir
ki, siz cənablarından heç bir əhval yoxdur. “Bu isə bizi bir ğəm və ələm dəryasına
ğərq etmişdi”. Amma bu günlərdə sizin
başınızın sahibi və naçalnikiniz Pivovarov həzrətlərinə
xoş gəlmək üçün təqsirsiz və
günahsız müsəlmanlara rəva
gördügünüz zülm və sitəmin “şöhrəti”
bütün afaqə əyan olduğundan biz dəxi ondan xəbərdar
olub “şadmani və məsərətə nail olduq”. Bundan sonra siz bizim “mədari-iftixarımız” oldunuz.
Biz acizlər tərəfindən “təşəkkürlər”
qəbul etmənizi artıq-artıq rica ediyoruz.
Doğrudur, siz bu igirmi beş ilin ərzində
kəmali-sədaqət ilə ifasında bulunduğunuz
pristavlıq dövründə hökumətə çox
böyük qulluqlar edibsiniz. Sizin qamçı
(qırmac) ınız altında olmuş müsəlmanların,
odunuz ilə yanmış evlərin, hökmünüz ilə
darbadağın edilmiş mal və mülklərin “həya”nız
ilə bihəya edilmiş arvadların, şiri-jəyanlara mənsub
nərəniz ilə bağrı yarılmış
uşaqların ədədini götürüb mülahizə
etsən, görərsən ki, neçə-neçə qəbristanlıqların
təmiri sizin “hünəriniz”ə vabəstə imiş.
Amma bu axırki günlərdə ibraz etdiginiz “hünər” ən
şədid zülmkarın “şöhrətini”
batırıbdır! “Sağ olunuz! Var olunuz!!”.
Sizin bir namaz qılan və oruc tutan pristav
olduğunuz bizim hamımıza məlumdur. Binaənəleyh
atidəki nidani bəndeyi-həqirinizdən qəbul ediniz: Ey
su yerinə müsəlman qanı ilə dəstəmaz
alıb razi-niyaz edən abid! Və ey arvad-uşaq əşki
ilə qüsl edib ibadətə məşğul olan zahid!
Behiştin əla dərəcəsində məqamınız
var! ... Qafqazda tamam igirmi beş il
pristavlıqda qalmağınızdan rəncidə-xatir
olmayınız, öz qulluğunuzda davam ediniz, öldürünüz
müsəlmanları, dağıdınız ev- eşiklərini,
əlinizdən gələn zülm və sitəmi onların
haqqında əsirgəmiyiz! Bəlkə bir
gün olar ki, hökumət sizi naçalnikliyə layiq bilər.
Doğrudur, bu neçə illərin ərzində
Qarabağ üzrə cari etdiginiz qan və əşklər
sizin vicdanınızı, insaf və ədalətinizi yuyub
aparıbdır. Əvvəlcə
yumuşaq yaradılmış ürəginiz müruri-əyyam
ilə bərkiyib daşa dönübdür. Lakin zərər yoxdur, bu naçalnik olmağa mane
olamaz. Çünki, başınızın sahibi
Pivovarov isbat etdi ki, naçalnik olmaqdan ötrü vicdan, ədalət
və insafə və ürəgə heç bir ehtiyac yoxdur!
Ümidvar olunuz: səbr və səbat lazımdır. Rautların, pivovarovların sağ əli sizin
başınıza olsun. Onları
özünüzə nümuneyi-imtisal tutub hankı
uçastok və uyezdə dəgişilsəniz, onlar kibi
müsəlmanlara zülm və sitəm etməkdə davam
ediniz. Axırda da onların mənsəbinə
çatarsınız. Və bir də
bağışlıyınız, mənim sizə “yol”
göstərməgim əbəsdir. Siz
öz “dərs” inizi yaxşı bilirsiniz. Artıq
dərdi-sər vermək lazım degil. Bu
axırkı “şöhrətiniz” Qarabağda
adınızı baqi qoyacaqdır. Ölülər
cəsədlərindən sizə bir yadigar rəkz etmək
Qarabağa vacibdir. Sağ olunuz, var olunuz! Sayeyi-mərhəmət
vayənizi biz həqirlərin üstündən kəsməyiniz,
baqi vəssəlam.
Sizin müxlisiniz
Filankəs
“İrşad”, 10 aprel 1906, ¹
86
Felyetondan “Cavanşir uyezdində
Gürcüstan” sərlövhəli birinci bölmə ixtisar
edilmişdir (bax. 3-cü c. 1968, səh. 54-55, 2-ci c. 2005, səh.
199-200)
mərqum- adı yuxarıda çəkilmiş
filvaqe-həqiqətən
məsrət-sevinc, şadlıq
razniyaz-dua və rica etmək
əşk-göz yaşı
müxlis-səmimi dost
vayə-nəsib, pay, məqsəd
ORDAN-BURDAN
“Dərə xəlvət tülkü bəg”
Cavad uyezdində
uryadnik Hacı Əli Şəkər oğlu Muğan və
Mil səhraların xəlvət dərə hesab edib
özü də tülkübəg olubdur. Bu
tülkü öz ağası olan canavarlar tək binəva
müsəlmanların hər bir mal və mülkünü
xoruz və toyuq yerində qoyub çəkib yeməkdədir.
Bu tülkünün paqonu-filanı
olduğundan, paqondan ürkən müsəlmanlar ona kəmali-inqiyad
ilə itaət edib balalarının yem və xörəgini
onun doymaq bilmiyən qarnına təpirlər və
tülkünün qorxusundan bu barədə heç bir kəsə
söz demək istəmiyorlar. Tülkü də “əlindən
gələni beşqaba çəkir” ... Çəksin ...
Kişi dövr sürür: Muğan ilə Mil kimi səhraların
xanıdır-, kimin nə borcuna qalıbdır ona desin ki: nə
üçün Qafqazı İrana döndərib ağzı
otlu heyvan yerində olan müsəlmanların qanını
sümürürsən!
lll
Tülküyə bəg
dedim:- “Tifliski listok” qəzetəsi
yadıma düşdü. “Tifliski listok” qəzetəsi müsəlmanların
içində bu qədər bəg olduğundan inciyib diyor
ki: bu nədir, hanki müsəlman çıxır- bəgdir,
hanki müsəlman yazıçısı
çıxır-xandır! Nə bəglik,
xanlıqbazlıqdır, hardan müsəlmanlar bəg-xan
oldular? Nahaq yerə müsəlmanlar
özlərin aldadırlar. Onların heç biri bəg
degil! ... Görəsən müsəlman
özünə bəg deməsə ermənilərin işi
düzələrmi? Yoxsa “Tifliski listok”
müsəlmanlara bəylik, xanlıq yaraşmıyor- demək
istiyor? Mənim muradım müsəlman bəglərini
müdafiə etmək degil, ancaq yaraşığa qalırsa
“Cəfərbəg”, “Səmədbəg”- “Mıkırtıcbəg”,
“Xaçaturbəg” dən çox yaraşıqlıdır-zənn
ediyorum. Halbuki, imdi Qarabağda Arzuman kirvəyə
bəg deməsən üzünə baxmaz.
lll
“Baku”nun yuxusu
“Baku” qəzetəsi yatıb
yuxusunda görübdür ki, “İrşad” qəzetəsində
yazılıbdır: Ay müsəlmanlar! Görünüz
ermənilər nə qayırırlar. Lağım
atıb əsləhə ambarını soymaq istiyorlar, tez
olunuz, bu əhvalı hökumətə bildiriniz!
Bu yuxu “Baku” qəzetəsinə
öylə bir təsir edibdir ki, ayıldıqdan sonra da bu əhvalın
yuxu olduğunu yadından çıxarıb, haman saət
yazıbdır: Görünüz ay hürriyyətpərəstlər,
müsəlman qəzetəsi casusluq ediyor və müsəlmanları
nahaq yerə qızışdırır ...
Hər bir kəs bu fəqərəni
eşidib “Baku”ya diyordu ki: “Soğan yemiyibsən, bəs
neçün için göynüyor”. Amma mən öylə
demək istəmiyoram, mən ancaq “Baku” qəzetəsinə
tövsiyə ediyoram ki, yatmaqdan qabaq bir neçə dua
oxumağı özünə adət eləsin ki, bir də
öylə qorxulu yuxular görməsin!
Filankəs
“İrşad”, 11 aprel 1906, ¹
87
Felyetonda
“Tifliski listok” və “Baku” qəzetlərini ifşa edən 2 və
3-cü bölmələr ixtisar edilmişdir. (bax.
3-cü c. 1968, səh. 56, 2-ci c. 2005, səh. 200)
ORDAN-BURDAN
Kazakların Şuşa
uyezdində erməni kəndlərində olan rəftarı və
Şuşa ərbabi-hökumətinin bu gunə rəftara
bietina və qeydsiz baxmağı Qafqaz ermənilərini
böyük bir həyəcan və ğəlyanə gətirdi:
Arvad, kişi, uşaq ayrı dad haray çəkib mühakimə
tələb etdilər. Tələblərində
sabit durdular və arzularına çatdılar.
İş istintaq olundu, Şuşa uyezd
naçalniki ilə bərabər bəzi məmurlar suda
verildilər.
Kazakların
Cavanşir uyezd naçalniki Pivovarov və pristav Şəfibəg
ilə bərabər Cavanşir kəndlərində icra etdigi
zülm və sitəmi müsəlmanlar eşidib bildilər. Heyf dedilər, çox pis
iş olubdur, gərək öylə olmayaydı!- söylədilər və ... bu faciəni
nisyan bucağına atıb işlərinin dalınca
vardılar ... Şayələrə görə bu əhvalatı
istintaq etmək üçün Cavanşirə məhkəmə
məmurları göndərilibdir, nəticəsi nə
olacaqdır? Naçalnik ilə pristavın suda verilməsi o yanda
dursun, qorxuram ki, istintaqdan sonra bu zülm təkrar baş verə ...
lll
Qəzetələrdə
göründü ki, Fas konfransı qurtardıqdan sonra
İtaliya, Trablisi-Ğərb konfransı qurmaq niyyətindədir. Bu konfrans da qurtardıqdan
sonra növbət İrana çatar, sonra Dövləti-Aliyə
“Osmaniyə”də konfrans olduğunu eşidib baxıb görərik
ki, daha özbaşına dolanan bir islam
hökuməti qalmadı ... Müsəlmanların-harada
olursa-olsun-böylə bir öldürücü qeydsizliyindən
hər cürə bəla və müsibət törəyə
bilər.
lll
“Rus” qəzetəsində
yazılmışdı ki, Peterburğ şəhər hakimi
müsəlman axundunu hüzuruna çağırıb
deyibdir ki: dövlətin müsəlman taifəsinə
artıq hüsni-təvəccöhi vardır (?!)
Binaənileyh müsəlmanlara
vacibdir ki, Allaha şükür edib dinc-dinməz dursunlar: yəni
heç bir kağıza qol qoymasınlar və heç bir məclisdə
işləri olmasın! Müəmmaya bənziyən bu
sözlərin tərcüməsi zənnimcə budur: Rusiyada
olan hər bir millət öz hüquq və ixtiyarati-milliyyə,
diniyyə, mülkiyyə və sairəsini hal-hazırda tələb
etməkdədir və tələblərinə əncam almaq
üçün çarələr aramaqdadırlar və
çarələri tapmaq üçün iş görməkdədirlər.
Binaənileyh məclislər də qururlar,
kağızlara da qol qoyurlar və hər bir ləvazimatı
yerinə yetirirlər. Amma siz müsəlmanlar böylə
işlərə qatışmayınız, qoy sair millətlər
hüquq və ixtiyarat sahibi olub, səadət və bəxtiyarlığa
nail olsunlar, müsəlmanlar isə hər bir insana (insan
olduğu üçün) lazım və vacib imtiyazlardan məhrum
qalsınlar ...
İştə bu
hüsnü-təvəccöhdür! Görəsən
Axund cənabları şəhər hakiminə cəvabən
bir söz deyibmi, yoxsa mat qalıbdır?
lll
Ekonomiya (iqtisad)
“Veçerni qolos” qəzetəsinə
Varşavadan böylə xəbər veribdirlər: general
İskalon əmr veribdir ki, müqəssir və caniləri
asmaq əvəzinə gülləbaran etsinlər,
çünki, asmaq üçün cəllad lazımdır və
cəllada da hər dəfə 75 manat pul vermək istər. Halbuki, saldatlar müftəcə gülləbaran
ediyorlar ki, bu da onların vəzifəsidir.
Məmurlarımızdan
ekonomiya gözləyən yalnız bir İskalon olubdur-desəm,
xəta etmərəm-zənnindəyəm.
Filankəs
“İrşad”, 14 aprel 1906, ¹
89
Felyeton 4
bölmədən ibarətdir. Onlardan cildlərə
yalnız 1 və 3-cü bölmələr daxil edilib. Verilmiş hissələrdə də mətnlərə
əl gəzdirilib. Məsələn: “ayrı” əvəzinə
“iri”, “bu gunə” əvəzinə “belə”, “vardılar” əvəzinə
“getdilər”, “binaənileyh” əvəzinə “buna görə
də” və s. (bax. 3-cü c. 1968, səh. 57-58, 2-ci c. 2005, səh.
201-202).
Üzeyir HACIBƏYLİ
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2010.- 6 noyabr.-
S.20-21.