“Qara qan”la yazılan Qarabağ davası
Nəhayət ki, “Qara
qan”ın ikinci kitabı da hazır oldu və oxucuların
ixtiyarına verildi. “Qara qan” tarixi romanının davamı da əvvəlki
hissələri kimi oxundu, sevildi, müəllifinə hörmət
və şöhrət gətirdi. Bunu kitabın ümumtəhsil
və ali məktəblərdə müzakirəsi gedişində
əldə etdiyimiz qənaətlər əsasında deyirik.
Müəllimlər, şagirdlər, tələbələr
ağız dolusu danışdılar ki, “Qara qan” şahidi
olduğumuz, eşitdiyimiz, gördüyümüz hadisələrin
bədii xronikasıdır. “Qara qan” Azərbaycan tarixinin yeni və
acı səhifələridir. Bu qan yerdə qalmayacaq,
haçansa azğınlaşmış düşmən
öz hesabını, etdiklərinin cavabını alacaq...
“Qara qan”ın ikinci kitabı
21 fəsildən ibarətdir, onun əvvəlində bu əsərin
I kitabı haqqında yazılmış məqalələri
verilib: “Siyrilmiş qəzəb”. (Prof. Nizaməddin Şəmsizadə),
“Kara kan” (Türkiye Yazarlar Birliyinin Kayseri
bölümünün başkanı Hüseyn Türkmen),
“Kanla kına yakılmaz” ( Şair Dursun Özden), “Qara qan”
romanı: tarixi gerçəkliyin və milli yaddaşın
işığında. (F.e.d. İsmayıl Kazımov).
İkinci kitab “Öç”lə
başlayıb “Qurtuluş”la sona yetir.
Oxucularla görüşlərin
birində qeyd olundu ki, tanınmış mətbuat
işçisi, yazıçı, alim Fazil Güney Azərbaycanımızın
istedadlı yazarlarındandır. Ələlxüsus da
yaralı yerimiz olan Qarabağ problemindən yazmaq ikiqat istedad,
zəhmətlə yanaşı Vətənə böyük
sevgi, ürək yanğısı tələb edir.
“Qara qan”ın şöhrəti
göstərir ki, Fazil müəllim bədii
axtarışlarında, bədiiliklə tarixi ictimai-siyasi
faktorların əlaqəli verilməsində, dilimizin ifadəlilik
imkanlarından maksimum istifadəsi ilə fərqlənən cəsarətli
sənətkar mövqeyini nümayiş etdirən ədibdir.
Fazil Güney belə bir
istedada malik şəxsiyyətdir ki, üzərinə
böyük mənəvi məsuliyyət və səlahiyyət
götürmüş, obyektiv təfəkkür
işığında önəm daşıyan, aktual və gərəkli
bir mövzuda – Qarabağ mövzusunda “Qara qan” tarixi
romanını yazmış və elə birinci kitabı ilə
ürəklərə yol tapmışdır.
“Roman ədəbiyyatın
daha çətin, quruluşca ən mürəkkəb, əhatəli
və vüsətli janrı sayılır. Ona təsadüfi
olaraq nəsrin “artilleriyası” deyilmir. Təbii ki,
yazıçını bu sahəyə adicə istək yox,
daxili tələbat, zəruri ehtiyac, fərdi meyil və sənət
stixiyası çəkib gətirir, istiqamətləndirir”
(Yaqub İsmayılov. “İsi Məlikzadə- Söz sərrafı,
nəsr ustası”.
Fazil Güneyi də bu
epopeyanı qələmə almağa təkcə həmin
amillər deyil, doğulduğu torpağa sonsuz sevgi, istək
yönləndirmişdir.
Elə hadisələr var ki,
yazıçı onu həll etməyə
çalışır, amma o hadisənin heç bir dəyəri
olmur. Amma Qarabağ kimi hadisənin böyük ictimai-siyasi
önəmi var. Bu roman həmin kontekstdə baş vermiş
hadisələrin, faktların geniş dairəsini əhatə
etdiyi üçün daha aktualdır. “Qara qan”ın bədii
təbiəti də orasındadır. Əlbəttə, hadisələr
müasir dövrümüzdə baş verən olaylardan
götürülsə də, “Qara qan” tarixi romandır,
çağdaş tariximizin aynasıdır. Romanın
problematikası da işğala məruz qalmış vətənimizin
bir parçası Qarabağ haqqında, orada baş verən
qanlı hadisələr, dinc aborigen sakinlərə
qarşı edilmiş zorakılıq, etnik təmizləmə
barədə həm də Azərbaycan Respublikasının
hüdudlarından kənarda da tam təsəvvür yaratmaqdan
ibarətdir.
“Qara qan” təhkiyə ahəngi,
mövzunun dolğunluğu, hadisələrin miqyası, təsvirin
xarakteri, dialoqun gedişi və s. kimi qavranıla bilər.
Biz bu tarixi romanın məzmununu
nağıl etmək fikrinə deyilik. Amma bu əsər
zamanın problemini (Qarabağ problemi) yalnız bədii
gerçəkliyə çevirməklə yadda qalmır, həmçinin
də əsər problematika zənginliyi və vacibliyi ilə
bədii təhlil predmetinə çevrilir. Necə olursa- olsun
problemin həllinə bədii söz öz təsirini göstərməlidir.
Ona görə də bu romanı bədii kəşf də
saymaq mümkündür. Bu mənada ki, mövzu təzə,
obraz və personajlar aləmi təzə, düşüncə
təzə, poetik vasitələr təzə, üslub təzə.
Roman – içində
yaşadığımız cəmiyyətin olmazın
müsibətlərə (insanların haqsız,
günahsız olaraq zülm və işgəncələrə
məruz qalması, doğma yurdunu, ev-eşiyini itirməsi,
düşmənə əsir düşməsi, namusun
tapdalanması və s.) düçar olması
ideyasının təqdimindən ibarətdir.
Yazıçı müharibənin doğurduğu mühiti,
bu mühitdə əsirlik əzabı çəkən
insanların hərəkətlərini, düşüncə tərzini,
dözdükləri işgəncələri, zülmə mərdliklə
sinə gərdiklərini, habelə neofaşizmlə
müqayisə edilə biləcək ermənizmin
insanlığa böyük təhlükə olduğunu və
s. açıb göstərə bilir.
Amal deyilən bir
anlayış var. Onun bir mənası da məqsəd, məqsədə
çatmaq deməkdir. Fikrimcə, yüksək amal
yazıçı Fazil Güneydə güclü assosiasiya
yaradır. Bu assosiasiya həyatla, hadisələrlə
özü arasında yaranır. Bədii
yaradıcılığın prioritet
qanunauyğunluqlarından olan bu əlamət də “Qara qan”
üçün xaraktkerikdir. Bu mənada “Qara qan” yeni keyfiyyətli
nəsr nümunəsidir. Qarabağ probleminin bədii həlli
isə hər şeydən yüksəkdə duran ideyadır.
Romanın ikinci kitabı
“Öc” adlanan fəsillə başlanır. Ölkəmizin
1993-cü ilin son günlərindəki siyasi, hərbi, iqtisadi,
mənəvi durumu ustalıqla yığcam, bədii dillə
təsvir edilən bu fəsildə ali baş komandan, prezident
Heydər Əliyev Azərbaycan generalları ilə bir araya gəlmişdir.
Hücum əməliyyatının işlənib
hazırlanmasına şəxsən rəhbərlık edən
baş komandan generalların düşüncələri, təklifləri
ilə tanış olur, yeni qurulmuş ordunun durumunu,
döyüş qabiliyyətini, işğal altındakı
torpaqları azad etmək üçün hücuma
hazırlıq məsələlərini müzakirə edirlər.
Bu fəsildən aydın olur ki, ali baş komandan, prezident
orduya da, ölkənin siyası durumuna da tam nəzarət edir.
Müəllifin bu fəslin adını “Öc” goyması təsadüfi
deyildir. “Dədə Qorqud” dilində işlədilmiş
“Öç” – dilimizə ərəbcədən gəlmiş
intiqam deməkdir. İntiqamını, qisasını almayan
xalqdan xalq olmaz, namusu itə atıblar, it də yeməyib.
Coşan xalq, inşallah qisasını alar və alacaqdır.
Kitabın ikinci hissəsinin “Öc” sərlövhəsi ilə
başlaması da təsadüfi deyil. Tələsmək və
öc almaq bu sərlövhəni bədii cəhətdən
elə ümumiləşdirmişdir ki, cümlə və
fikirləri təkrar-təkrar oxumaq istəyi oxucuda baş
qaldırır. Mən deyərdim ki, bu sətirləri oxuyan
aciz, tənbəl insanın da qanı coşar, belə bir
tarixi dönəmdə bardaş qurub oturmaz, düşməndən
öc almaq üçün əlindən gələni edər.
Bəli, havadarları olan böyük güclərin biləvasitə
yardımı ilə torpaqları işğal etmiş qəsbkarlardan
öc – intiqam almaq əzmi ilə hamı alışıb
yanır. Qaçqın-köçkün anaların naləsi,
girov götürülərək qul kimi sürülən
qardaş-bacılarımızın, ata-analarımızın
fəryadı, şəhidlərin ruhları öc almaq
üçün əsgərlərimizi döyüşə səsləyir.
Baş komandansa soyuq başla, isti urəklə düşmən
üzərinə genişmiqyaslı hücum hazırlayır.
Romandakı hadisələr ən
çox surətlərin düşüncə və həyəcanları
ilə öz ifadəsini tapır. Aysunun daxili dinamikası,
çevikliyi birinci kitabdan başlayaraq sona kimi davam edir.
Hadisələrin
iştirakçısı olan hərbi və mülki əsirlər
hər cür işgəncələrə məruz galır,
alçaldılıır. Yazıçının bu barədəki
təəssüratları inandırıcıdır, qənaətləndiricidir.
O, eşitdiklərini, gördüklərini bir həqiqət
kimi bədii şəklə salır və təqdim edə
bilir.
Əsərin hər sətrində
işğal altında inləyən torpaqların, əsirlərin
hayqırtısı eşidilir. Əsirlər hayqırır,
öc almaq gününü gözləyirlər, onlar işgəncənin,
ölümün qarşısında əyilmirlər,
“Qarabağ Azərbaycanındır” nidasını ölüm
ayağında, hər çətin vəziyyətdə də
işlədirlər. Onlar qorxmurlar, dəhşətlərə
tap gətirirlər. Əsir və itkin düşmüş,
girov götürülmüş vətəndaşlarla əlaqədar
Dövlət Komissiyasının üzvü kim düşmən
əsirliyindən xilas ola bilmiş əsir və girovların
izahatları, söhbətləri ilə tanış olmuş
yazıçı Azərbaycan xalqının hərbiçisinin,
əsirinin igidliyini, qorxmazlığını hərtərəfli
canlandıra bilir.
Romanın qəhrəmanlarından
Toğrul (Aysunun nişanlısı) böyük arzularla
yaşayır. General Dəmirçioğlunun ona verdiyi
tapşırıqları böyük ruh yüksəkliyi ilə
qarşılayır. Toğrul kəşfiyyat komandiridir.
Öz dəstəsi ilə düşmənin arxasına,
işğal altındaki ərazilərə keçir. Onun
özü və silahdaşları əmindirlər ki,
torpaqlarımız yadllardan təmizləncək, Aysunu tapacaq.
Toğrul bu yerlərin oğlu olduğu üçün kəşfiyyatda
strateji önəmli yüksəklikləri yaxından
tanıyır. Qurduğu planlar düzgündür, əlverişlidir,
onu həyata keçirəndə də səhv addım
atılmır. Onlar plan üzrə hərəkət edirlər,
lazımi kəşfiyyat məlumatlarını toplayırlar və
s.
Əsir
götürülmüş erməni ilə Toğrulun
dialoqunda maraqlı məsələlər üzə
çıxır. Məlum olur ki, erməni əsirin yaxın
qohumu Bakıda yüksək vəzifədə
çalışır; yiyəsiz qalmış bu yerlərə
İrandan, Əfqanıstandan narokotik maddələr gətirilir,
həm ermənilər, həm də iranlılar tərəfindən
evlər sökülür, dağıdılır.
Romanda adı çəkilən
coğrafi adlar bizim üçün tanışdır:
Papı-Çərəkən yolu, Quycaq, Şəybək, Mərcanlı,
Hadrut, Füzuli-Cəbrayıl yolu, Balyat dağları,
Daşkəsən təpəsi, Araz vadisi, Bakı-Mincivan
trassı, Haramı çölü, Gəyən düzü
və s. Bu yerlərdə neçə illərdir həyat
yoxdur, yaşayış yoxdur, Vətən torpağı
düşmən tapdağı altında inləyir.
İkinci kitabın əvvəlində
yazıçının 30-50-ci illərdə Stalin
represiyasını bir ailənin – general Dəmirçioğlugilin
ailəsinin timsalında verməsi təsadüfi deyil.
Yazıçı demək istəyir ki, bir çox türk
xalqları (krım tatarları, axısqalılar və b.) kimi
azərbaycanlılar da XX yüzillikdə represiyalara,
deportasiyalara haqsız yerə məruz qalmışlar. Onlar
günahsız yerə Qazaxıstanın, Özbəkistanın
yayda ilan mələyən isti, qışda sibir küləkləri
əsən soyuq çöllərinə sürgün
edilmiş, bir aydan cox vaqonlarda yol gedən qocalar, körpə
uşaqlar tələf olmuşlar.
Roman real faktlar və məlumatlar
əsasında yazılıb. İkinci kitab 1994-cü ildən
sonrakı hadisələri əhatə edir. 93-çu il
tariximizdə ən çox qanlı-qadalı ayların, şəhidlərin
sayına görə seçilir. Dərd daha
ağırdır, hər cəhətdən, o yükü
çəkmək heç də asan deyil. Amma bununla belə
Azərbaycan xalqı öz dözümü, gücü ilə
ayağa qalxıb azğın düşməndən
öcünü almalı idi. Söz – qılıncdan itidir, bu
məqamda... Söz ordudan da güclüdür, bu məqamda...
Söz – Fazil Güneyin fikirlə almaq istədiyi intiqam
“Böyük hücüm” idi.
Fazil Güneyin üslubu
sözügedən romanın ideya-bədii özünəməxsusluğu
ilə bağlıdır. Burada mövzu, ideya, xarakterlər,
süjetlər, bədii dil elementləri elə qurulub ki,
onları bir-birindən ayırmaq çətindir. Fazil
Güneyin yazıçı üslubunun müəyyən
edilməsində bu vasitələr aparıcıdır.
Romandakı üslub Qarabağ mövzusunun bədii həllindəki
diferensiasiyanın ən incə məqamlarını da nəzərə
almağı tələb edir.
“Qara qan” bənzətmələrlə,
lövhə və mənzərələrlə, ricət və
haşiyələrlə dolu bir əsərdir.
Yazıçı romanın dilinin obrazlılığına,
bədiiliyinə, təsvirlərin əlvanlığına,
fikrin emosional ifadəsinə xüsusi qayğı göstərib.
Buna görə də əsərin bədii fikir tutumu
ağırdır, oxucu təsvir olunan hadisələrdən
çətin ayrıla bilir. Fazil Güney romanı hadisələrin
naməlum nöqtəsindən başlayıb, oxucunu intizarda
qoyur, yalnız müəyyən mətn parçası verəndən
sonra həmin hadisəni retrospektiv təsvirlə təqdim etməyi
xoşlayır.
İvan, Aysu, Aksana, əsirlər
yenə də əsərin 2-ci kitabının qəhrəmanları
olaraq qalırlar. Aysu bu kitabda da daim narahat günlər
keçirən, hər an həyəcanlanan, əkiz
uşaqlarına qayğı göstərən, azad fikirli, dərin
müşahidə qabiliyyətli bir qız kimi təsvir olunur.
O, Şuşanı yaxşı tanıyır, mədəniyyət
abidələrinə bələddir. O, İvanı, Aksananı
şəhərlə tanış edir, Şuşanın
bünövrəsinin qoyulması, ərazisinin
coğrafiyası, əhalisi, təbiəti, kəndlərdə
əhalinin məşğuliyyəti, toy-düyünləri,
muğamlarımız, və s. haqqında dolğun məlumatlar
verir. Xüsusən, Şuşaya su kəmərinin çəkilişi,
“Cıdır düzü” ilə bağlı onun bilgiləri
oxucuya xoş təəssürat bağışlayır. Gəzinti
vaxtı uşaqlıq illərində atasının əlindən
tutub bu yerləri gəzdiyi yadına düşür.
Qızğın təbiətə malik Aysu hər an namusunu
qorumağa hazırdır. O, yüz yaşlı şəhid nənəsinin
vaxtilə ona bağışladığı, neçə-neçə
vətən qızının namus-ismətini qorumuş
yaraşıqlı qını, saplağı olan qəməni
daim özü ilə gəzdirir. Bu, çox simvolik bir
detaldır.
Yazıçı əsas məsələlər
içərisində toponim və etnonimlərlə
bağlı bir sıra problematik məsələlərə
toxunur, onların mənasını göstərir. Hikmətli
ifadələrdən romanın dilində çox istifadə
olunub.
Romanın
başlıqları geniş ifadə gücünə malikdir.
Qarabağ xanlarının tikdirdiyi məşhur həbsxana həyatı,
orada həm erməni dustaqlarının, həm də Azərbaycanlı
əsirlərin saxlandığı səhnələr nə qədər
acınacaqlı, ağrılıdır. Burda əsirlik həyatı
cəhənnəm əzabıdır. Xüsusilə ətraf
rayonların – Qubadlı, Zəngilan, Cəbrayıl, Fizuli, Beyləqan,
İmişli və ölkəmizin digər bölgələrinin
əsir və girov götürülmüs övladları bu həbsxanada
saxlanılır. Əsirlər, ağlasığmaz işgəncəyə
məruz qalırlar. Hələ dünyanın ən məşhur
həbsxanalarında ermənilərin etdiyi, onların
özünəməxsus işgəncə və zülmləri
tətbiq olunmur. Şuşa həbsxanasında ermənilər
elə cəza üsulları işlədirlər ki, bu,
heç faşistlərin yuxusuna girməz, ağıllarına
da gəlməzdi. Pyerin – Qırmızı Xaçın
nümayəndəsinin “sizə hansı cəzaları verirlər”
sualına əsirlərdən biri deyir: “Sözlə deyiləsi
deyil, cənab... Gərək bütün bunları
gözünlə görəsən...” Verilən işgəncələr
quldarlıq dövründə qulların başına
açılan oyunlardan qat-qat dəhşətlidir...
Ermənilərin əsirlərdən
tələbi bu idi: Əgər can-başla işləməsəniz,
bizim böyük millət olmağımızı,
Qarabağın bizə məxsusluğunu, Qara dənizdən Xəzərədək
Böyük Ermənistan dövlətinin
yaradılmasını tanımasanız, beləcə gəbərəcəksiniz,
meyitinizi tülkü-çaqqal yeyəcək.
Lakin bu vəhşiliklər əsirlərin
iradəsini qıra bilmir, əksinə, düşmənə
qarşı nifrətlərini birə beş
artırırdı. Onlar şərəfsiz yaşamaqdansa
dostlarla birgə ölməyi şərəfli
sayırdılar.
Yazıçı əsirlərin
ağır vəziyyətini, döyülmüş,
alçaldılmış, təhqir edilmiş durumunu
olduğu kimi çatdırır, onların
qorxmazlığını, dözümünü göstərir,
eləcə də bəzilərinin
baxışlarındakı qorxaqlığı,
yaltaqlığı, ümidsizliyi də təbii sayır.
Müəllifin əsir və girovlara həsr etdiyi fəsillərdəki
insan adları, təsvir etdiyi işgəncələr sadəcə
yazıçı fantaziyasının məhsulu deyil. O, bu real
faktları əsir və itkin düşmüş, girov
dötürülmüş vətəndaşlarla əlaqədar
Dövlət Komissiyasının arxivində saxlanan cəhənnəm
əzabından qurtularaq Vətənə qayıda bilmiş
keçmiş əsirlərin izahatlarından
götürüb. Əsir yalvarışı yox,
haykırtısı Azərbaycan oğullarını bizə
sevdirir. Təsəvvür edin, verilən işgəncələrdən
Vətən oğullarının haykırtısı hələlik
heç bir bəstəkarın nota salmadığı,
yazmadığı əsərlə tutuşdurulur:
“ – Qarabağ kimindi?
– Bi...zim!..
Cəllad məngənəni
daha bərk sıxdı. Bayaqdan dəhsətli ağrılara
dözərək səsini içinə çəkmiş Fərhad
daha özünü saxlaya bilmədi, həm ağrıdan, həm
də kişilərin ikinci ürəyi sayılan bədən
üzvünü itirməsinə görə elə
haykırdı ki, otaqdakılar diksindilər, bəzisisə
oturduğu yerdən dik atıldı...”
Aysunu əsirlikdəki zəncirlənmiş
təhqir edilmiş qızların taleyi
düşündürür, azad olub Bakıya döndükdə
yayılacaq şayiələr barəsində təzadlı, qəribə
fikirlər onu məngənə kimi sıxır. Yol
ayrıcında, seçim qarşısında qalmış
Aysu bir-birini inkar edən fikirlər içində
çırpınır... Hadisələrə özünəməxsus
rakursla baxır.
Yazıçı bir məsələni
də xatırladır ki, az da olsa ermənilərin içərisində
yaxşıları da olur. Bunu bədii şəkildə belə
ifadə edir: “İblislər arasında mələklər də
olurmuş...İblisdən mələklər də
doğulurmuş”. Vaxtilə Bakıda yaşamış Borya məhlə
uşağı olmuş əsirə yemək verir, hətta
onun qaçmasına şərait yaradır...
Fazil Güney romanda bu acı
həqiqətləri – erməni vəhşiliyini daha
inandırıcı göstərmək üçün
ayrı-ayrı əsirlərin dilindən – onların öz əlləri
ilə yazdıqlar izahatlarından istifadə edərək
maraqlı hekayətlər şəklində verib. Bu hekayətləri
oxuyursan və düşünürsən: İlahi, görəsən
yer üzündə erməni adı altında gizlənmiş
hayklardan qəddar, rəzil, vəhşi ikinci bir millət
tapmaq olarmı? Onlar cəhənnəmi əsirlərə bu
dünyada göstərirlər. Əsirlərdən Teymurun, Kəlbəcərli
Zabil Kamranoğlunun, qaçaq Süleymanın nəvəsinin,
Mürvətin, İmişlili Ağarəzi Ağakərimoğlunun,
qaçaq Qədirin, Aydın Əzizoğlunun hekayətləri
əsirlik həyatının ağır və dözülməz
epizodlarındandır.
Roman dəqiq faktlar əsasında
yazıldığı üçün daha əhəmiyyətlidir.
Burada övladlarını itirmiş valideynlər
üçün əsirlikdəki vəziyyət barədə
dəqiq məlumatlar var. Öz doğmalarını
axtaranlardan bir çoxları bu əsərdə gərəkli
məlumatları da ala bilərlər.
Romanın dili
obrazlılığı, cümlə tipləpinin rəngarəngliyi
ilə seçilir. Adlıq cümləni
yazıçılar nadir hallarda işlədə bilirlər.
Fazil Güney isə çox uğurla belə cümlələrin
silsiləsini yarada bilib: “Axşamdan yağmış qarın
tam örtə bilmədiyi daş döşənmiş qədim
küçə. Tağvari pəncərəli, üstü
taxtapuşlu evlər...Gövhərağa məscidinin qoşa
minarəsi... Xanqızı sarayının sonuncu mərtəbəsi...Qala
divarları...Sonra əzəmətli dağlar...Bunlar
görünürdü pəncərədən...Yanpörtü
dayanıb baxdığı evlər, binalar ölü
sükuta qərq olmuşdu. Onlardan nə bir tüstü
qalxır, nə hənirti gəlirdi... İns-cins gözə
dəymirdi. Hər yer ağappaq qar idi. Başqa vaxt olsaydı,
Aysu Şuşanı nazlı gözələ, nazik qar təbəqəsini
isə bu gözəlin üzərinə salınmış
ağ tül örpəyə bənzədərdi. Heyhat! Bu
nazənin gözəlin saçları qəfil xəzandan,
sinəsinə çəkilən qara dağdan
ağarmışdı. Onun üstündəki isə tül
örpək yox, ağ kəfən idi...”
2-ci kitabın bir-birindən
maraqlı “Böyük atak”, “Paz əməliyyətı”,
“Torpaq – uğrunda ölən varsa, vətəndir” (Füzuli
uğrunda döyüşlərdən bəhs edir), “Kabuslar
dolasan Şuşada aslanlar doğuldu”, “Bu dünya, deyəşən,
dəli olur”, “Allah xristian tövbəsini də qəbul edir”,
“Hər qacqın köksündə mina gəzdirir,
uşaqlarsa sinəsi minalı doğulur” kimi fəsillərin
hər biri əsas süjet xətti ətrafında birləşsə
də, ayrı-ayrılıqda bitkin bir əsər təsiri
bağışlayır.
İkinci kitab Aysunun
qucağında ekiz oğlanları ilə Moskvaya gəlişi
ilə sona çatır. Bakıya-evlərinə zəng etsə
də, sözü yarımçıq qalır. Onun sonrakı
taleyi ilə növbəti kitabda tanış ola biləcəyik.
3-cü kitab yəqin ki,
torpaqlarımız azğın düşməndən azad
edildikdən sonra işıq üzü görəcək. Bu
günə deyəsən az qalır.
İsmayıl KAZIMOV,
filologiya elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2010.- 13 noyabr.- S.7.