Nə var, nə yox, Teatr?
1988-ci ildə uzun müddətə
təmirə bağlanan Milli Teatr cəmiyyətdə
başlanan siyasi, iqtisadi, mənəvi-əxlaqi təmir və
yenidənqurulma prosesinə sanki bir işarə oldu. Son illər
dövlət büdcəsindən ayrılan vəsait
hesabına bir çox teatrlar ən yeni tələblər əsasında
təmir olunub və istifadəyə verilib. Amma sözün
geniş mənasında həyatımız və
teatrımızda təmir işləri hələ başa
çatmayıb. Keçid və yenidənqurulma epoxası
davam edir.
İyirmi ildir ki,
yaşadığımız keçid dönəmi teatr və
dramaturgiya sənəti sahəsində öz əksini necə
tapır? Teatr hardan hara keçir, yaxud ümumən
keçirmi?
Bu suallara ən müxtəlif
yönlərdən cavab axtarmaq olar:
– teatra dövlət
qayğısı;
– rejissor məsələsi;
– yeni nəsil aktyorlar
yetişdirilməsi;
– dramaturgiya və repertuar
seçimi;
– teatr tənqidi
Dilemma: dövlət qayğısı və sənət
sayğısı
Qayğıdan söz gedəndə
bu, göstərilir də. “Azərbaycan teatrı 2009-2019-cu illərdə”
Dövlət Proqramına uyğun olaraq artıq ilkin islahatlara
başlanılıb. Bu sahədə görülən işləri
bir neçə qrupa bölmək olar:
–birincisi, teatr kollektivlərinin
yenidən qurulması istiqamətində görülən
işlər. Dolğun repertuarlı, çağdaş
düşüncəli teatr kollektivi yaratmaq məqsədilə
eyni profilli üç teatr – Gənc Tamaşaçılar, Gənclər
və Kamera teatrları, yaradıcı atmosferi qaydaya salmaq,
rejissor, rəssam və s. kimi ciddi kadr məsələlərini
nizamlamaq, bir sıra texniki problemləri həll etmək
üçün Nizami poeziya teatrı Gəncə Dram
Teatrına birləşdirilib.
–ikincisi teatr binalarında təmir
və yenidənqurulma ilə bağlı görülən
işlər. Kukla, Gənc Tamaşaçılar və Rus Dram
teatrlarının binalarında təmir işləri
aparılıb. Teatrların maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
məqsədilə Gənc Tamaşaçılar, Kukla və
Milli Teatr müasir tələblərə cavab verən səs
və işıq avadanlıqları ilə təchiz olunub.
Pantomim teatrına yeni avadanlıqlar verilib. Hazırda Milli
Teatrda əsaslı təmir, Mingəçevir, Ağdam və
“Yuğ” teatrlarında isə təmir işləri gedir. Opera
və Balet, Pantomim və İrəvan Teatrlarında təmir
işlərinə başlamaq üçün layihə-smeta
hazırlanır.
– üçüncüsü,
mütəxəssis hazırlanması və təhsilin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə görülən işlər: Rus Dram,
Kukla, Naxçıvan, Gəncə, Lənkəran, Şəki
teatrları nəzdində dövlət vəsaiti hesabına
studiyalar yaradılıb. Gənc rejissorlardan İ.Gözəlova
Rusiya, G.Səttarova Türkiyə, M.Mikayılov Çexiya,
T.Mustafayev isə Polşaya təkmilləşdirmə
kurslarına göndəriliblər.
– dördüncüsü,
qabaqcıl teatr təcrübəsinin inteqrasiyası məqsədilə
görülən işlər. 2009-cu ildə Gəncə
şəhərində on dörd teatr kollektivinin
qatıldığı “Yeni teatr” respublika festivalı
keçirilib. Üç mərhələli “Milli Teatr
festivalı – 2010”-nun hazırda üçüncü mərhələsi
gedir. Noyabrın 8-9-da Bakıda teatr mövzusunda beynəlxalq
elmi-praktik konfrans, 12-dən 30-can olan müddətdə isə
“A.P.Çexov festivalının ipək yolu” adlı beynəlxalq
teatr festivalı keçiriləcək.
Dövlət sifarişi ilə
tamaşa hazırlamaq üçün paytaxtımıza
müxtəlif MDB və Avropa ölkələrindən
rejissor, baletmeyster və rəssamlar dəvət olunub. Ustad dərsləri
keçmək üçün Rusiyanın nüfuzlu sənət
adamları Bakıya çağırılıb. Rusiya və
Avropanın qabaqcıl sənət kollektivləri
paytaxtımızda qastrol səfərlərində olublar.
– beşincisi, teatr sənətinin
tədqiqi ilə bağlı görülən işlər. “Əqidə,
ruh və teatr” (Ə Vəliyev), “Azərbaycan Dövlət
Akademik Opera və balet Teatrı” (İ.Rəhimli), “Mehdi Məmmədov
və ya sənətdə konseptual hamletizm” (A.Talıbzadə),
“Dördüncü ölçünün rəngləri” (M.Əlizadə),
“Folklorumuzun ilk doktoru” (A.Dadaşov) kitabları işıq
üzü görüb. Yaxın müddətə “Azərbaycan
Dövlət Musiqili Komediya Teatrı – 100” kitabı, “Akademik
Milli Dram teatrının unudulmaz sənətkarları”
foto-albomu nəşr olunacaq, “Bakı- teatrlar şəhəri”
multimedia layihəsi həyata keçiriləcək.
Ən başlıcası isə
bu ilin sonlarından etibarən teatrın idarəetmə və
fəaliyyət prinsipləri marketinq dönəmi modelinə
uyğun olaraq yenidən qurulacaq. Kimlərsə bundan məyus
olur, kimlərsə bunun gerçəkləşəcəyi
günü həvəslə gözləyir. Amma bu haqda
hansısa rəy demək, məncə, hələ tezdir. Odur
ki, tələsməyək və yeni idarəetmə prinsiplərinə
keçidin nəticələri barədə qənaətləri
gələcəyin ixtiyarına buraxaq. Hələlik isə
yalnız iki məsələ haqqında danışmaq olar:
– birincisi, istedad amili əsas
götürülməli, islahat sovetdənqalma idarəetmə
dönəmində reallaşmaq imkanı tapmayan potensialın
açılmasına xidmət etməlidir. Və yalnız bu
halda onun teatr sahəsində ciddi yeniləşmə və
inkişafa yol açacağını düşünmək
olar;
– ikincisi, teatra göstərilən
dövlət qayğısı onun azadlığına olan
sayğıya tərs mütənasib olmamalıdır.
Çünki azad düşüncə teatrın
başlıca həyati statusudur. Sosial stereotiplərə, siyasi
doqmalara müxalif mövqe – teatr budur. Onun həyatı bunsuz
sadəcə mümkün deyil. “Teatr ölür”, “teatr bu
gün nəyə lazımdır?” tipli sualların bu gün
tez-tez səslənməsinin başlıca səbəbi də
bununla bağlıdır. Onun ölüm-qalım problemi
azadlığı ilə bağlıdır. Azad, müstəqil
dövlətin teatrı da ideya-estetik azadlığa malik
olmalıdır. Axı o, bizim cəmiyyətin əksidir. O,
yalnız azad olanda, azad danışanda və göstərəndə
teatr olur, tamaşaçı kontingenti yığa bilir. Onun
azadlığını əlindən almaq, onu patetik tribuna
kimi kullanmaq teatrı özünün yeganə mövcudluq
formasından məhrum etmək deməkdir.
Rejissor – taxtdan düşmüş şahdır
Tez-tez eşidirik – “Vaxtilə
A.İskəndərov, M.Məmmədov, T.Kazımov... kimi
rejissorlar varıydı.” İndi guya rejissor yoxmuş və
tamaşaların zəif hazırlanması da bununla
bağlıymış. Möhtərəm oxucu, səbrini
azacıq da olsa, basa bilərsənmi? Çünki bu məsələyə
münasibət bildirməzdən öncə, kiçik bir
tarixi ekskursa lüzum görürəm. Rejissor tarixən kim
olub və bu gün kim olmalıdır? Ekskursdan əsas məqsəd
budur.
On doqquzuncu əsrdə
teatrın yenidən qurulması müəyyən mənada
elmi-texniki inqilab, özəlliklə də kinematoqrafın
yaranmasıyla bağlı olub. Başlanğıcda
kinematoqraf, bir qədər sonra isə televiziyanı teatrın
nəinki rəqibi, hətta qəbirqazanı kimi dəyərləndirirdilər.
Çünki teatrdan fərqli olaraq, kinofilmi yayınlamaq
mümkündür. Hər kəs evində oturub çay
içə-içə, əri, yaxud arvadıyla mübahisə
edə-edə, divanda uzanıb kitab oxuya-oxuya televiziyaya baxa bilər.
Ona baxmaq üçün bilet almaq, xüsusi vaxt ayırmaq,
evdən çıxıb harasa getmək lazım deyil – o
özü hər evə qədəm basır. Filmi təkrar-təkrar,
nə qədər istəsən, seyr edə bilərsən,
onun keyfiyyəti bundan dəyişmir. Teatrın ömrü isə
kəpənək ömrüdür.
Amma teatr nəinki təslim
olmadı, əksinə, XIX əsr və XX əsrin başlanğıcı
bu antik sənətin tarixinə yeni ifadə vasitələrinin
zənginləşməsi dövrü kimi daxil oldu. Və elə
burdaca bizi ilgiləndirən problemin üstünə gəlib
çıxırıq. Çünki teatr sənətində
mühüm rol oynayan peşə – rejissura məhz teatrın
tezliklə yoxa çıxacağına dair fikirlərin
yayıldığı bir dönəmdə yarandı. Sanki
tale rejissoru kino qarşısında əlacsız
qalmış teatra sahib çıxmaq üçün
göndərdi. Və o, teatra yiyə durdu. Beləcə, əvvəlki
əsrlərin aktyor teatrını XX əsrdən etibarən
rejissor teatrı əvəz etdi.
Rejissor tamaşanın sahibi
kimi onun bütün komponentlərini (aktyor işi, səhnə
tərtibatı, səs və işıq effekti) vahid bir tam
halında birləşdirdi. Teatr sənəti praktikasına
yeni anlayışlar daxil oldu: tamaşanın ümumi
konsepsiyası, fövqəlvəzifəsi, aktyor ansamblı,
rejissor həlli və s.
Qısa müddətdə rejissura sənəti
coşqun inkişaf mərhələsinə daxil oldu və dərhal
da parçalanmalar yarandı – parçalanmasız inkişaf,
inkişafsız parçalanma yoxdur. Alternativ teatral sistemlər
yarandı – Stanislavskinin realist və Meyerxoldun şərti
teatrı. Estetik prinsiplərin polyarlığına baxmayaraq,
qüvvətli rejissor başlanğıcı hesabına bu
sistemlər müasir teatrın əsasında durdu.
Rejissor sənəti
aktyorluğun da inkişafına öz töhfəsini verdi.
Aktyorun səhnədə mövcudluğu və təhsilinin
yeni prinsipləri meydana çıxdı – Stanislavskinin
yaşama məktəbi, Kreqin “fövqəlmarionetkası”,
Meyerxoldun biomexanika, Brextin “kənarlaşdırma” prinsipləri
və s.
Teatr rejissorluğunun yeni
konsepsiyaları, hətta kino rejissoru sənətinə də
prinsipial təsir etdi. O, çəkiliş meydançasının
sadə təşkilatçısından filmin əsas müəllifinə
çevrildi.
İndi qayıdaq “vaxtilə
İskəndərov, Məmmədov, Kazımov varıydı”
məsələsinə. Bu gün də var. Görəsən,
klassik rejissorlarımızın hansı Axundovu “Lənkəran
xanının vəziri” (rejissor V.İbrahimoğlu)
tamaşasındakı kimi səhnələşdirə bilib? A.Nemətovun
“Hamlet”inin T.Kazımovun “Hamlet”indən nəyi pisdir ki? Onlardan
hansının hər hansı bir tamaşasında
dövrün sosial-siyasi problemlərinə adekvat reaksiya
B.Osmanovun “Uçqun”, yaxud R.Almuradlının “Bəylik dərsi”
tamaşalarındakından daha güclüdür? Məsələn,
görəsən, M.Məmmədovun adı dillər əzbəri
olan “İblis” tamaşası 70-80-ci illər Azərbaycan
gerçəkliyinin konkret olaraq hansı probleminə cavab cəhdi
kimi yaranıb? Bu tamaşanı savadlı, istedadlı və
zövqlü bir adamın estetik gözəllik
ideallarının səhnə ifadəsi adlandırmaq daha ədalətli
olmazmı? Amma bunu da unutmuruq ki, çağdaş
rejissorların üstün cəhətləri daha çox
yeni zamanın doğurduğu şərtlərlə
bağlıdır. Məsələn, sovet dönəmi
rejissorunun azad söz demək imkanı müstəqillik
dövrü rejissoru ilə müqayisədə önəmli dərəcədə
məhdud idi.
Amma zaman nənəmin tərəzisinə
bənzəyir – bir gözü qalxanda o biri enir. Yeni dövr
rejissora bir əliylə verib, o biriylə ondan ən vacib
şeyi – tamaşanın sahibi olmaq haqqını alıb. Bu, ən
azı bizdə, ən azı bir çox dövlət
teatrlarında, ən azı bir neçə istedadlı
rejissorun praktikasında belədir.
Bu gün Azərbaycan
teatrında V.İbrahimoğlu, A.Nemətov, C.Səlimova, M.Fərzəlibəyov,
B.Osmanov, R.Almuradlı, V.Əsədov və s. kimi fərqli
estetik zövq və prinsiplərə malik rejissorlar fəaliyyət
göstərir. Və onların böyük əksəriyyəti
öz sənətkar taleyindən razı deyil.
Narazılığın ən müxtəlif səbəbləri
ola bilər. Amma bir məsələdə əksəri birləşir
– teatr rejissorların əlindən alınır və məmurların
– teatr direktorlarının ixtiyarına verilir. Kommersiya
maraqları ilə düşünən utilitar zövqlü məmur
əksərən yaradıcı adam olmur. Onu bir şey
maraqlandırır – necə edim ki, tamaşaya mümkün qədər
az xərc çıxsın. Külli-ixtiyarı rejissorun əlindən
alıb məmura vermək, teatrdakı azad yaradıcı
atmosferi aradan qaldırır. Sovet dövrünün ideoloji
senzurasını indi də kommersiya basqısı əvəz
edir.
Bütün bunlar
rejissorları işlədikləri kollektivləri dəyişməyə,
bir teatrdan başqasına keçməyə vadar edir. O,
özünü ev sahibi yox, qonaq kimi hiss edir. Azad
düşüncəli rejissorlar bəzən layiq
olduqlarını almaq haqqından məhrum olur, bu onları ən
bayağı, nəinki müasir tələblərə,
ümumən heç bir tələbə cavab verməyən əsərlərə
“quruluş” vermək zorunda qoyur. Və teatr “ölür”.
Bəli, bu gün rejissor səlahiyyətləri
məsələsi teatrın vacib problemlərindən biridir.
Axı rejissor repertuar və ümumən bütövlükdə
teatr üçün məsuliyyət daşıyır. Onun səlahiyyətləri
tamamilə məhdudlaşdırılanda isə bircə yol
qalır – çiynini bu məsuliyyətdən azad etmək, dəvətlə
gəlib tamaşa qoymaq və işi təhvil verib getmək. Nəticədə
teatr özünün ən başlıca fiqurunu – sahibini
itirir və yiyəsiz qalır. Axı biz rejissor teatrı
dövrünün tamaşaçılarıyıq. Amma
bugünkü teatrlarımız, doğrudanmı, rejissor
teatrlarıdır?
Teatr aktyorda qurtarır
Təxminən iyirmi il
öncə etdiyim bir kəşfi sizinlə bölüşmək
istəyirəm. Müstəqillik dönəmindən
üzü bəri sənətə gələnlərin –
yazıçı, şair, müğənni, bəstəkar,
fərq etməz öz sözü, öz səsi – özünəməxsus
tembri yoxdur. Elə bil ki, zaman adlı usta onları konveyer
üsuluyla eyni trafaret üzrə tirajlayır. Aktyor sənəti
də istisna deyil. Bunun sirri nədir? Axı ola bilməz ki,
bütöv bir millət birdən-birə istedadını
itirsin? Bu günlə bağlı bütün sualların
açarı tarixdədir.
Azərbaycan aktyor sənəti
ötən əsrin otuzuncu illərindən bu günəcən
üç mərhələdən keçib:
– birincisi 30-60-cı illəri
qapsayan və ələkbərovlar, zeynalovlar, baratlar, hökumələrin
adıyla təmsil olunan romantik Qızıl dövrdür. Bu,
teatrın heyrətamiz dərəcədə gözəl
tembrli səslər, şahanə qədd-qamətlər və
qızğın temperamentlər dövrüdür;
– ikincisi 60-90-cı illləri
qapsayan və turabovların, pənahovaların, məmmədovaların
adıyla təmsil olunan lirik Gümüş dövrdür;
–
üçüncüsü 90-cı ildən üzü bəriki
Bürünc dövrdür.
Bu dövrü hər
hansı terminlə işarələmək çətindir, əsas
cəhəti odur ki, özünəməxsusluq yoxdur. Mən Ə.Zeynalov
və Ə.Ələkbərovun, Barat və ya Hökümə
xanımın, H.Turabov və ya A.Pənahovanın, hətta o
dövrlərin ikinci liqa aktyorları sayılan M.Avşarov,
M.Sadıqova, Ə.Əliyeva və M.Novruzovanın səsini
milyon səsin içindən seçə bilərəm.
Öz yaşıdlarım olan bugünkü aktyorlara
münasibətdə isə bunu edə bilmirəm.
Bunu ilk öncə tarixi səbəbə
bağlamaq olar. 90-cı illərdən sonra xaos dövrünə
daxil olduq və ağız deyəni qulağın eşitmədiyi
bu kakofonik durumda ayrı-ayrı tembrləri
seçib-ayırmaq artıq mümkün deyil. Digər tərəfdən,
axı düz bir əsrdir ki, rejissor teatrı epoxasında
yaşayırıq. Onda zaman keçdikcə parlaq istedadlı
aktyor amilinin arxa plana keçməsi niyə qəribə
görünməlidir ki? Sual doğur: bəyəm
Qızıl və Gümüş dövr adı verdiyimiz
dönəmlərin aktyorları da rejissor dövrünün
adamları deyillərmi? Elədir, amma Avropa teatrlarından əsrlərcə
gec yaranan Azərbaycan teatrı ötən əsrdə hələ
özünün aktyor mərhələsini
yaşayırdı.
Heç indi də o, rejissor
mərhələsinə gəlib çatmayıb.
Yaşadığımız dövrü ən yaxşı
halda bu iki mərhələnin birindən digərinə
keçid adlandırmaq olar. Bugünkü teatr sözün tam
mənasında nə aktyor, nə də rejissor
teatrıdır. Bu, Azərbaycan teatrıdır.
Və Azərbaycan
teatrının xüsusən də gənc aktyoru öz sənət
taleyindən razı deyil. Narazı qalmağa da haqqı var. O,
aldığı cüzi maaşla dolana bilmir, tamaşadan
çıxıb beş-on manat pul dalınca teleşouya,
restorana qaçmaq onun heysiyyətini zədələyir, sənətkar
qüruruna toxunur. Onun rol üzərində düşünməyə
vaxtı qalmır. O, C.London, yaxud K.Hamsunun qəhrəmanları
kimi bütün enerjisini yaşamaq uğrunda mübarizəyə
sərf edir. O, müasir dövrün adamı kimi
özünü xarici ölkələrin qayğısız
aktyorları müqayisə edib ruhdan düşür. Illər
keçir, o həyatda qocalır, səhnədə isə “gənc”
qalır, yəni inkişaf eləmir. Mən nə qədər
gənc, istedadlı aktyorlar tanıyıram ki, məhz sosial
amillə bağlı sənəti tərk ediblər. Birini deyə
bilərəm – vaxtilə Bələdiyyə teatrının ən
ümidverən gənc aktyoru sayılan Mahir Vətənxah.
Yəqin ki bu üzdən
teatr institutunu bitirən gənclərin bir çoxu artıq
teatrlara gəlmək istəmir. Gələnləri də sənət
sevgisi teatrda bir neçə ildən artıq saxlaya bilmir.
Axırda bezib şoumenlik, tamadalıq və s. bu tipli peşə
növünü seçirlər. Ən bariz misal:
Rafael-Coşqun dueti. Onların timsalında Azərbaycan səhnəsinin
bütün dünya şəhərlərini gəzə biləcək
yeni Lütfəli-Bəşir dueti yarana bilərdi. Amma sadəcə
“Bu şəhərdə” yarandı.
Bəli, mətni dramaturq
yazır, rejissor ona quruluş verir. Amma son məhsulu
ortalığa çıxaran aktyordur. A.M.Şərifzadənin
Elxan rolundakı möhtəşəm ifasından məmnun
qalan Cabbarlı deyib: “Mən bir daha bildim ki, dramaturq sənətin
yalnız ilk pilləsində durur. Onun son və əlçatmaz
zirvəsini isə aktyor fəth edir”.
Elə hey teatrın
qarderobdan başladığını deyirlər. Bəs o, nədə
qurtarır? Aristotel məntiqi və Cabbarlıya inansaq –
aktyorda! Bəs aktyor qurtarsa?
Postdramatik dönəm
Teatrın dramaturq
dövrü Esxil, Şekspir, yaxud Molyer epoxasında – antik,
intibah, klassizm dönəmində qaldı. Bu gün teatr
söz teatrı deyil. Bu, bəzən hətta rejissor
özündənrazılığına da gətirib
çıxarır – məsələn, “hər hansı
cındırdan da tamaşa qurmaq olar”, yaxud “mənə bir
taburetka verin, ondan tamaşa qurum” qəbilindən olan fikirlər.
Bunlar, şübhəsiz ki, özünəgüvəncdən
doğan maksimalizmdən başqa bir şey deyil. Bəli, bu
günün dramaturqu teatrın əsas fiquru – həm truppa
yaradan, həm dram yazan, həm onu səhnəyə qoyan, həm
də tamaşada rol oynayan azman deyil. Hətta postdramatik, yəni
dramturji mətnsiz teatr mərhələsinə gəlib
çatdığımızı düşünən və
tamaşalarını bu əsasda quran rejissorlar da var, məsələn,
Almaniyada Şlinhenzif kimi. Amma birincisi, bura Almaniya yox, Azərbaycandır.
İkincisi isə avanqard sıçrayışlar edənlərlə
yanaşı ənənənin tədrici inkişafı yolu
ilə gedənlər də var və sənətin
magistralını həmişə birincilər yox, ikincilər
çəkir. Demək, nə qədər teatr var, dram da
olacaq. O müəyyən forma dəyişikliklərinə
uğraya, transformasiya oluna bilər, amma mahiyyətcə həmişə
var olacaq. Zatən sözsüz teatr da var – pantomim, maraqla da
baxılır, amma o sənət qatarının “bokovoy”u kimi
yaranıb və elə də qalmaqdadır. Odur ki, möhtərəm
dramaturqlarımız, narahat olmayın, hələ səhnəmizin
sizə ehtiyacı böyükdür, ən azı
Avropanın hay-küyü gəlib bizə çatanacan.
Milli dram sənətimiznin
yenilikçisi İlyas Əfəndiyevin vəfatı ilə dramaturgiyamız
özünün ən azı 30 illik mərhələsi ilə
vidalaşdı. Teatr afişalarında yeni imzalar meydana
çıxdı. Xalq yazıçısı Elçin, Əli
Əmirli, Arif Mədətov, Firuz Mustafa, Tamara Vəliyeva, Hidayət
Orucov, Əjdər Ol, Həsən Həsənov, Aygün Həsənoğlu,
Hüseynbala Mirələmov, Ramiz Novruzov... Amma İlyas bəyin
sanki bir möcüzə kimi meydana çıxan “Sən həmişə
mənimləsən” (1964) pyesi çağdaş dramaturji bədii
fikrimizin hələ də aşılmaz zirvəsi olaraq
qalmaqdadır.
Son iyirmi ildə 10-a yaxın
səhnə əsəri yazan Xalq yazıçısı
Elçinin pyeslərinin bir qismi (məsələn, “Qatil”
pyesi) müxtəlif respublika teatrları və ölkənin
hüdudlarından kənarda (məsələn, Türkiyə
və Rusiyada) uğurla səhnələşdirilib. Amma
dramturgiya çoxcəhətli bədii, publisisit və elmi
yaradıcılığa malik bu erudit
yazıçının fəaliyyətinin ancaq bir sahəsidir.
Və biz bunu qınaq hədəfinə çevirməkdən
fikrindən uzağıq. Məsələn, əgər
Elçin bütün gücünü dramaturgiyaya versəydi,
onda son illər nəsrimizin ən maraqlı nümunələrindən
olan “Sarı gəlin”, “Qarabağ şikəstəsi” hekayələri,
yaxud “Bayraqdar” povestini kim yazmalıydı?
Eyni sözü bu siyahıda
adı keçən və keçməyən
çoxları haqqında demək olar. F.Mustafa dramaturji fəaliyyətlə
yanaşı, poeziya, bədii tərcümə, nəsr və
fəlsəfə, Ə.Ol publisistika və poeziya ilə məşğuldurlar.
H.Mirələmovun dram cəhdləri daha çox nəsr əsərlərini
səhnələşdirməklə məhdudlaşır. Son
illər elmi fəaliyyətlə məşğul olan H.Həsənovun
dramaturgiya cəhdlərinin məntiqi haqqında
danışmağa isə özümü haqlı
saymıram. Səbəbi sadədir – tamaşasına baxa bilməmişəm...
Nə demək istəyirəm:
birincisi, bizdə özünü yalnız və yalnız dram
sənətinə həsr etmək istəyən spesifik
dramaturq imzası defisitdir; ikincisi, yeni dövrün gətirdiyi
mənəvi-əxlaqi yeniləşmələrin ifadəçisi
kimi yeni dramaturq imzasına ehtiyac var. Yeni nəsil yazarlar
arasında dramaturq istedadına malik A.Həsənoğlunun
birdən-birə elə bil ki, ədəbiyyatdan küsməsi,
ədəbi prosesin paytaxtından onun periferiyasına çəkilməsi
özü də başqa rakursadan qaranlıq alır. Əlbəttə,
Aygünün imzası müxtəlif teatrların afişalarında
görünür. Məsələn, təkcə elə
Şuşa teatrının repertuarında onun iki pyesi var. Amma
şərt təkcə repertuara düşməkdirmi?
Qalır iyirmiyə yaxın
pyes müəllifi olan Ə.Əmirli. O, bədii
yaradıcılığa nəsrlə başlasa da, son iyirmi
ildə sırf dramaturji fəaliyyətdədir. Bu iyirmi ildə,
o dram sənəti sahəsində sözünü deyib və
məncə, yenə də deməkdədir. Müstəqillik
dövrü Azərbaycan teatrı repertuarını onun
“Ağqoyunlular və Qaraqoyunlular”, “Köhnə ev”, “Varlı
qadın”, “Mesenat” pyesləri olmadan təsəvvür etmək
çətindir. Amma ən azı üslubi rəngarənglik
naminə teatra heç olmasa, bir nəfər yeni dramaturq
imzası lazım deyilmi?
Bəs, o dramturq hardadır?
Təbiidir ki, birinci onun fitri istedadı olmalıdır. Amma bu
istedadın yetişməsi üçün mühit, ona
qayğı lazım deyilmi? Sənət qayğı tələb
edir, axı o, maddi gəlir gətirmir, əksinə, xərc
istəyir. Söhbət dramaturgiyadan gedəndə isə bu
qayğı və xərc ikiqat tələb olunur.
Çünki dramaturq istedadı bütün bədii
yaradıcılıq növləri arasında ən nadir təsadüf
olunan, təxminən hər iyirmi ildən bir meydana
çıxan təzahürdür. İkincisi, dramaturq
istedadının üzə çıxması,
özünürealizəsi yalnız müəlllifin
özündən asılı deyil. Bu, artıq teatrın
işidir və teatr məsrəf deməkdir.
Yenə Aygün məsələsinə
qayıtmalı olacam. Doğrudanmı, onu və ümumən
az-çox dramaturji qabiliyyəti olan bir neçə cavanı
xarici ölkələrdən birinə dram sənəti
üzrə təkmilləşdirmə kurslarına göndərmək
belə çətindir? Axı bizdə bu ənənə
vaxtilə olub. Əvəzində başlanır dram müsabiqələri
təşkili, yeni “istedadlar” axtarışı və bu tədbirlər
özü formal oyun, teatr təsiri bağışlayır.
Gerçəkliklə oyunun yeri dəyişik düşəndə,
həyat teatra çevriləndə isə sənət
simulyakra dönür, ona ehtiyac qalmır, çünki
funksiyası əlindən alınır.
Stanislavskinin məşhur
aforizminə kiçik bir redaktə etsəm, küfr sayılmaz
ki? Teatr qarderob yox, repertuardan başlayır. Və
özümü də redaktə edəcəm – müasir
repertuardan. Çünki divin canı şüşədə
olduğu kimi teatrın da canı onun müasirliyindədir.
Düzdür, yaxşı rejissor hətta Esxilin
“Farslar”ını səhnələşdirməklə də
müasir dünya siyasətinin ən aktual problemlərindən
biri – Amerika-İran qarşıdurması haqqında söz deyə
bilər. Amma dünyanın ən böyük klassikinin
sözü belə tamaşaçıya müasir dramaturq qədər
təsir edə bilməz. Qoy klassiklər səhnələşdirilsin,
onlara yeni-yeni maraqlı yozumlar verilsin. Amma teatr ilk öncə
müasir repertuar deməkdir. Müasir repertuar isə müasir
dramaturq istəyir. Mədəniyyət nazirinin müavini, sənətşünaslıq
namizədi Ə.Vəliyevin “Əqidə, ruh və teatr”
kitabında deyildiyi kimi, çağdaş teatr və
tamaşaçı zamanca yaşıddırlar və insan
öz həmyaşıdına daha doğmadır, ona daha
çox inanır, onu daha yaxşı başa
düşür. Məsələn, bu mənada Elçin,
yaxud Ə.Əmirli bizim yaşıdımızdır, Esxil,
yaxud Axundov isə uzaqbaşı metafizik
yaşıdımız ola bilər.
Gəlin, söhbəti
komediyaların sonunda olduğu kimi şərti nikbin finalla
bitirək. Demirik ki, bizdə əsil dramlar az yazılır?
Deyirik. Almanlar da demir ki, dram artıq lazım deyil,
çünki postdramatik dönəmə gəlib
çatmışıq? Deyirlər. Belə
çıxmırmı ki, biz postdramatizm məsələsində
almanları qabaqlamışıq? Belə çıxır.
Onda bəy dediyimiz nədir, bəyənmədiyimiz nə?
Teatr tənqidi, yoxsa tənqid teatrı?
Etiraf edək ki, bizim nə tənqid
etmək, nə də tənqidə dözüm
gücümüz var. Hər hansı şəxsi hətta etik
əndazə, nəzakət çərçivəsində tənqid
etmək kifayətdir ki, tənqidçinin yeddi arxa dönəni
yallara yığılsın, dedi-qodu dünyanı
başına götürsün. Can atdığımız,
qibtə ilə baxdığımız liberal Qərb cəmiyyəti
dəyərləri isə bir neçə əsr öncə
Avropanın böyük təfəkkür sahiblərinin tənqidi
zəkasından doğulub: volterlər, russolar, didroların tənqidindən.
Demək, cəmiyyətə tənqid lazımdır və bu,
aksiomdur.
Adətən
yazıçı-şairlər ədəbi tənqidin
yoxluğundan danışdığı kimi, aktyor və
rejissorlar da teatr tənqidinin yoxluğundan gileylənirlər.
Amma onların tənqidin yoxluğu deyə-deyə “tərifin”
yoxluğunu nəzərdə tutduqları çoxumuza sirr
deyil. Bəli, heç kəs tənqidi sevmir.
Yadımdadır, artıq dünyasını dəyişmiş
məşhur bir aktyora rol bölgüsü ilə
bağlı 60-cı illərdə baş vermiş insident barədə
bircə sual verməyim kifayət etmişdi ki, müsahibəni
yarımçıq kəsib yaponlar kimi divar saatına
baxsın, yəni söhbətimiz qurtardı. Tənqidin
yoxluğundan öncə, tənqidə dözümün
yoxluğundan danışmaq lazım gəlmirmi? Və möhtərəm
sənət adamları, sizə elə gəlmirmi ki, tənqidin
yoxluğunun bir səbəbi də sizin “zərif”, “həssas”
sənətkar ürəklərinizin ona qarşı
dözümsüzlüyüdür.
Bir də axı bizdə
doğrudan da savadlı və istedadlı, teatr sənəti
incəliklərini bilən, ömrünü bu sənətə
həsr edən adamlar var: İ.Kərimov, İ.Rəhimli, M.Əlizadə,
A.Talıbzadə... Və onlar yazırlar da. Nümunə
üçün uzağa getməyək, adı çəkilən
şəxslərin yuxarıda qeyd olunan kitabları. Bu
başından o başına qatarla on saata getmək
mümkün olan bir ölkədə nə qədər teatr tənqidçisi
olmalıdır, teatr haqqında nə qədər
yazılmalıdır ki? Axı Azərbaycan istər əhalisi,
istərsə də ərazisinə görə nəinki
Rusiya, heç onun Moskva vilayəti ilə də müqayisə
oluna bilməz.
Amma, teatr tənqidinin yoxluğundan
danışanların fikirlərində həqiqət də
var. Bəs bu həqiqət hardadır? Onları narazı salan
nədir? Məncə, bunun iki səbəbi var:
– birincisi, teatra dair məqalə
və kitablar daha çox nəzəri və ya tarixi səciyyə
daşıyır. Tənqid isə daha çox carilik,
operativliklə bağlı olmalıdır.
Saysız-hesabsız premyeralar haqqında operativ yazılara az
rast gəlirik. “Resenziya” adıyla dərc olunanların
çoxu jurnalistlərin sensassiya xarakterli qələm məşqləridir.
Və hələ nə yaxşı ki, onlar yazırlar.
Çünki bu sahədəki boşluq nəyləsə
dolmalı deyilmi? Axı tamaşa heyəti və
tamaşaçı yeni tamaşalar haqda söz eşitmək
istəyir.
– ikincisi, teatr tamaşaları
haqqında əksərən “yaxşılardan” yazmaq prinsipi ilə
yazırlar; professional etikaya etinasızlıq, prinsipial
mövqenin yoxluğu, dişsizlik, dəstəbazlıq – teatr
tamaşaları ilə bağlı yazıların qabarıq
nəzərə çarpan xüsusiyyətləri
bunlardır.
Bugünkü teatr tənqidi
çağdaş teatral prosesin güzgüsünə
çevrilə bilirmi? O, ictimai rəy və zövqü
formalaşdırmaq gücündədirmi? Təəssüf
ki, bu suallara müsbət cavab vermək çətindir. Bir
fakt danılmazdır – teatr tənqidi sovet dönəmi ilə
müqayisədə özünün prinsipial mövqeyini
itirib. M.Hüseynin “Maqbet Azərbaycan səhnəsində”, C.Cəfərovun
“Təklik faciədir”, “Yalansız”, Elçinin “Təzadların
faciəsi” məqalələrini yada salaq.
Bugünkü teatr tənqidçiləri
özünüifadənin hipertrofik formalarına meyllidir.
Resenziya janrı az qala yoxa çıxıb. Onun yerini ya
tamaşanın məzmununun nəqli, ya da özünəməxsus
terminologiyanın sərgilənməsi tutub. Tənqid məktəbi
yoxa çıxmaqdadır, yeni teatr tənqidçiləri nəsli
yetişmir. Ən “cavan” teatr tənqidçisi olan Aydın
Talıbzadənin yaşı əllini keçib. Teatr tənqidinə
yeni imzalar lazımdır.
Möhtərəm teatr xadimləri,
məncə, sizin bir gün bir yerə toplaşıb tənqidin
durumunu müzakirə etmənizə ehtiyac var. Müzakirənin
mövzusunu müəyyən etməkdə
yardımçınız ola bilərəm – Necə oldu ki,
teatr tənqidi oyuna – tənqid teatrına çevrildi?
Əsəd CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2010.- 14 noyabr.- S.28-29.