Adam olduğumuzu yadımıza
salan adam
RƏHİM ƏLİYEVİN 60
YAŞINA
Keçən yüzilliyin 90-cı illərinin ortalarında bizim ədəbi orqanların birində müəllifini xatırlamadığım (kim bilir, bəlkə də elə özüm olduğum) bu adda bir yazı çıxmışdı: “60-cılar 60 yaşa doldular”. İndi 60 yaşı tamam olan bir dostum, həmkarım və çağdaşım haqqında yazı yazmağa başlayanda həmin məqalənin adı yadıma düşdü... Demək biz də 60 yaşa dolarmışıq, demək biz də qocalarmışıq. Ay gidi dünya...
Dünya binnət
olandan (yəni bünyad olandan, bünövrəsi qoyulandan) bəri
insanlar liriklərə və praktiklərə
bölünüblər. Liriklərin xəyalı yernən-göynən,
ərşnən-gürşnən əlləşəndə
praktiklər də sabahkı gün üçün
mal-dövlət yığıblar, dünya
dolanacağını simü zərlə aşırmağa
çalışıblar. Elə olub ki, başı nəğmə
oxumağa və şeir yazmağa qarışan liriklərə
də acından ölməmək üçün əl
tutublar... Hərçəndi naşükür liriklər bu
cür yaxşılıqları tez yaddan
çıxarıblar və qarınları tox, əyinləri
isti olanda hətta praktik qardaşlarını “əhli-dünya”
adlandıraraq “şiddətli tənqid atəşinə”
tutmağı da unutmayıblar. Necə ki, 500 il bundan əqdəm
Füzuli babamız deyirdi:
Sərfi-nəqdi-ömr edib mən
kəsbi-irfan etmişəm,
Əhli-dünya həm kəmali-cəhl ilə
təhsili-mal.
Dəhr bir bazardır, hər
kim mətain
ərz edər:
Əhli-dünya – simü zər,
əhli-hünər – fəzlü
kəmal.
Göründüyü kimi, əziz
babamız “təhsili-mal” etməyi, yəni mal-dövlət
yığmağı cahillik sayıb və bu cür adamlara
acı-acı gülüb. Nə eybi – elə mal-dövlət
yığanlar da tarix boyu “əhli-irfana” gülüblər.
Ancaq elə əhli-irfanlar da olub ki, təhsili-mal etməkdən
də utanmayıblar və Mirzə Cəlil demişkən, “əsas
odur ki, utanmayıblar”. Çoxlarının yaxşı
tanıdığı Onore de Balzak adlı bir fransız “əhli-hünəri”
olub ki, var-dövlət qazanmaqdan ötrü əl
atmadığı biznes qalmayıb. Əlbəttə, o
başqa məsələdir ki, istəyinə nail olub, ya yox. Hər
halda ədəbiyyat tarixində belə bir presedentin
varlığını yaddan çıxarmayaq gərək.
Çağdaş Azərbaycan
“əhli-hünər”ləri arasında mənim
tanıdığım biri var ki, o da “kəsbi-irfanla” “təhsili-mal”
prosesini qoşa qanad kimi üzvi vəhdətə gətirməyə
çalışıb. Təbii ki, buna nail olmayıb, ancaq hər
halda sübut edib ki, ədəbiyyatşünaslıq elmimizi zənginləşdirən
araşdırmalar, nəsrimizi varlandıran hekayə, povest və
romanlarla yanaşı, C.Cabbarlı fondunu da yarada bilər... Hələ
bunlarda sözüm yox; hələ bu işlərin
hamısı səhldi və bu mətləblərə baş
vursaq, gərək əsas məqsədimizdən bilmərrə
sərf-nəzər edək.
Əsas məqsədimiz isə
odur ki, bu əhli-hünər qardaşımızın, yəni
filologiya elmləri doktoru Rəhim Əliyevin 60 illik
ömür yoluna bir nəzər salıb onun
çoxyönlü yaradıcılığından
aldığımız bir örnək əsasında göstərdiyi
hünərin məhz nədən ibarət olduğu barəsində
öz fikirlərimizi sayqıdəyər oxucularla
bölüşək.
Bu mənasız
dünyamızda görəsən bədii ədəbiyyatın
mənası və önəmi, funksiyası və
missiyası nədədir? Yəqin, hər şeydən
öncə, bizim – yəni bioloji terminlə homo sapiens
(düşünən insan) adlanan, əslində isə homo
ludens (oynayan insan) olan biz adəmoğullarının
unutqanlığını aradan qaldırmaqda, hər dəfə
insan olduğumuzu yadımıza salmaqda.
Min illərdən bəri ən
yaxşı beyinlərin və ən yaxşı ürəklərin
məhsulu olan ən yaxşı əsərlər bu problemin
çözülməsinə həsr olunur; ən gözəl,
unikal istedadlar bu məsələnin həlli yolunda xərclənir.
Hər dəfə də adama elə gəlir ki, növbəti
sənət dühasının ərsəyə gətirdiyi
şah əsərdən sonra artıq hər şey
qaydasına düşəcək, İnsan İnsan
olduğunu, Adəm övladı olduğunu dərk edib, bilmərrə
yaddan çıxarmayacaq. Ancaq sən saydığını
say, gör fələk nə sayır; yaxud dəyirman bildiyini
eləyir, çax-çax baş ağrıdır, deiblər.
Əlbəttə, çax-çax da ağrıyan başlar
üçün nəzərdə tutulmayıb,
ağıryana, ağayana başlar üçün nəzərdə
tutulub; ancaq müruri-zəman ilə deyəsən birincilərlə
ikincilər arasındakı fərqlər də silinməyə
doğru üz qoyub... Neynək, qismət ilahidəndir.
Bir də bəzi ürəklərdə
bir ehtiyac olur – boşalmaq ehtiyacı. Özü də bu, təbii
ki, dolu ürəklərdə olur; boş onsuz da boşdur və
boş boşala bilməz. (Mən ölüm, fəlsəfənin
dərinliyinə fikir ver!) Boşalmaqdan, yüngülləşməkdən
duyulan mənəvi (elə həm də fizioloji) həzzdir ki,
bir çoxlarını əlinə qələm alıb,
yuxunu, dincəlməyi, yeyib-içməyi özünə
haram edib, yüzlərlə səhifəni doldurmağa vadar
edir. Ürək boşalır, səhifə dolur və
başqa sözlə buna yaradıcılıq prosesi deyirlər.
Elə insanı öz yaxın qohumundan və əcdadından
ayıran da, deyəsən budur. Necə ki, Xaqani Şirvani
deyirdi:
Yeməyi, yatmağı bu
dünyada sən
Eşşək,
öküzdə də görə bilərsən.
Bəli,
çoxlarımızın bəyənmədiyimiz və həqir
baxdığımız nəcib bir heyvan olan eşşək
də eynilə insan kimi doğulur, insan kimi (ondan da
yaxşı) yeyir, insan kimi (ondan bir az pis) yatır, insan kimi
(ondan qat-qat yaxşı) reproduktiv fəaliyyətlə məşğul
olur, nəsil artırır, anqırır və s. Ancaq hələ
dünya xəlq olunandan bu günə qədər bir
eşşək də bircə cümlə bədii nəsr,
yaxud bircə misra şeir yazmayıb. Doğrudur, eşşək
cənabları özləri buna etiraz edə bilərlər
ki, istəməmişəm, yazmamışam və əgər
istəsəydim, yazardım... Ancaq fakt odur ki, hələ
yazmayıb və bəlkə bundan belə yaza...
Söz də elə bir
yaradıcılıq növüdür ki, başqa növlərdən
uzunömürlüyü, bəlkə də bəşər
xronologiyası kontekstində əbədiliyi ilə fərqlənir.
Firdovsi yazırdı ki, sözdən başqa insan
yaradıcılığının bütün növləri
zamanın təsiri ilə dağılır, məhv olur.
Sözə isə nə küləklər, tufanlar, nə
yağış, qar, nə zəlzələ, nə
yanğın, nə sunami, nə epidemiyalar, hətta nə də
pandemiyalar təsir göstərir.
Və əmma söz var,
söz var. Söz var, dağa çıxardar, söz var
dağ çəkər. Söz də var, oxucuya adam
olduğunu bir daha (neçənci dəfə?!) xatırladar.
Yazıçı-alim-publisist, xalq filosofu Rəhim Əliyevin
“Bütövlənməyən borc” romanındakı sözlər
də belə sözlərdəndir. Gərək ki, Füzuli
belə deyirdi:
Can sözdür, əgər
bilirsə insan –
Sözdür ki, deyərlər,
özgədir can.
Rəhim Əliyevin
sözü də birinci misradakı sözdəndir, ikinci
misradakı sözdən deyil. Can sözdür, yəni söz
– candır, canlıdır, yaşayır və yaşadır.
Romanın adından bizə
tanış olan simvolik borc niyə bütövlənmir, niyə
Yaşar müəllim (hərçəndi romanın qəhrəmanı
heç Yaşar müəllim deyil), eləcə də
başqa qəhrəmanlar çiyinlərində olan bu
ağır yükdən – borcdan xilas ola bilmirlər? Bəlkə
ona görə ki, insan ömrünün, insan həyatının,
dünyadakı maddi və mənəvi nemətlərin
özü bir borcdur, birovuzdur? Bəlkə
filosof-yazıçı elə bu həqiqəti
çatdırmaq istəyir oxucusuna? Bəlkə oxucusunun
yaxasından yapışıb silkələyə-silkələyə
ayıltmaq istəyir – dünyaya uymamağı, baqiliyini
faniliyə dəyişməməyi məsləhət
görür? Ancaq heyhat!
Xoftera xofte key konəd bidar?!
Yatmışı
yatmış haçan oyadar?!
Əlinə zoğal
ağacı alıb yorğa eşşəklə tozlu yollarda
şütüyən arxalıqlı-çuxalı, təskülahlı-papaqlı
babalarımızla “Mersedes” və “Cip” sükanı fırladan
bizlər arasında görəsən nə fərq var? Cavab
sıfıra bərabərdir.
Keçən yüzilliyin əvvəlində
bir Kəblə Müsəlmandan soruşurlar ki, niyə islam
aləmində texniki ixtiralar edilmir? Kəblə öz
müdrik təbəssümü ilə deyir ki, nəyə
görə biz başımızı yorub ixtira etməliyik?
Qoy kafirlərin canı çıxsın, əziyyət
çəkib ixtira eləsinlər, biz də can
rahatlığı ilə onların ixtiralarından istifadə
edib kef çəkək!
Rəhimin qəhrəmanları
da öz psixologiyalarına görə bu babamız Kəblə
Müsəlmana çox bənzəyirlər. Əsərdəki
epizodik obrazlardan biri bunu özünüsəciyyə fonunda
çox dəqiq ifadə edir: “Kostyum geyib qalstuk bağlasaq da,
beynimiz feodal beynidir, feodal olaraq qalmışıq!”
Və babalarımızdan,
atalarımızdan irəli gedə bilməməyimiz,
çarx dələsi kimi yerimizdə saymağımız, hətta
bir sıra hallarda “irəli” getməyimiz, yəni əslində
geriləməyimiz və alçalmağımız Rəhim Əliyevi
düşündürür, düşündürür, məyus
edir; ancaq nə qədər şablon səslənsə də,
ümidsizləşdirmir, ruhdan salmır. Çünki hələ
bu problemlər, bu bəşəri kədərlər
haqqında düşünənlər, baş
sındıranlar var və bu, ümid
çırağını sönməyə qoymur.
Əsərdə ümid
çırağını sönməyə qoymayan amillərdən
biri də onun yazıldığı dövr, daha doğrusu,
tarixi geosiyasi şəraitdir. Elə bu babətdəndir ki, biz
qəhrəmanların nəfəsində bir azadlıq və
müstəqillik mehinin sərinliyini duyuruq, böyük
günlərin yaxınlaşdığının sevincini
onlarla birgə yaşayırıq. Ancaq o da var ki, əsər
bitir və borc bütövlənmir; ən
ağrılısı da odur ki, əsərin bitməsindən
keçən onillər ərzində də borc bütövlənməyib
və bu simvolik borcumuzu bütövləşdirməyə bu
gün də dünyanın şər qüvvələri namərdcəsinə
mane olmaqdadır.
Bəlkə
gözümüzü açandan ağsaçlı bir gənc
kimi gördüyümüz Rəhim Əliyevin
saçlarını ağardan da elə bu bütövlənməyən
borcdur? Bu gün altmış yaşını təvazökar
bir sakitliklə qeyd edən Rəhim Əliyev istər elmi, istər
bədii sahədə qələmini (artıq klaviaturunu!) dinc
qoymur, yazıb-yaradır, öz orijinal fikirlərini, humanist
ideyalarını insanlara çatdırmağa tələsir.
Kim bilir, bəlkə bununla da xalq qarşısında, Vətən
qarşısında hələ bütövlənməmiş
borcundan çıxmaq istəyir... Və bir də adam
olduğumuzu bir daha yadımıza salmaq, yaddaşımızda
naxışlatmaq istəyir.
Bütün istedadlı
adamlar kimi doktor Rəhim Əliyev də ədəbiyyatın
bir sahəsinə, bir janrına qapılıb qalmayıb;
ilhamının atını gah nəsrin
güllü-çiçəkli dolaylarında, gah da elmin
daşlı-kəsəkli yollarında çapıb. Tənqidin
qaratikanlığında da səyirdib öz “köhlənini”
– Peqasını! Bu altmış illik ömrünün tam
qırx ilini Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin zənginləşməsinə həsr edib.
Çağdaş ədəbiyyatın problemlərini
araşdıra-araşdıra, cabbarlışünaslıqda
hünər göstərə-göstərə bir də
görüb ki, bəlli-başlı mediyevistdir, Qazi Bürhanəddin,
İmadəddin Nəsimi əsərlərini nəzəri təfəkkürün
işığında əməlli-başlı tədqiqat
obyektinə çevirib. Ən başlıcası isə, onun
üçün təzə olan bu tədqiqat sahəsində
özünü diletant kimi yox, əsil professional kimi göstərib.
Ancaq hələ bununla da ürəyi soyumayıb, bir “Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi” kitabı da ərsəyə gətirib
elmi ictimaiyyətə təqdim edib.
Bu gün Rəhim Əliyev
bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatının,
ədəbiyyatşünaslıq elminin, ədəbi tənqidimizin
sayılıb-seçilən nümayəndələrindən
biridir. Və heç şübhəsiz ki, növbəti
“60”-lığı xırdalamağa başladığı bu
günlərdə onun “ikinci nəfəsi” də
açılıb, üstəlik, yeni enerji ilə
başladığı işləri davam etdirməyə kifayət
qədər qüdrəti, talantı və qeyrəti də
(Mirzə Cəlilin sözü olmasın: “qıryəti”) var.
Dostlar arasında dediyimiz kimi: “Məşdi Rəhimi”
şanlı yubileyi münasibətilə təbrik edir, ona
möhkəm can sağlığı, elmi və ədəbi
fəaliyyətində yeni nailiyyətlər diləyirik.
Ömrün uzun, canın
sağlam, zehnin iti, qələmin kəsərli olsun,
qardaş!
Teymur KƏRİMLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 14 noyabr.- S.16.