O yerdə ki, şeir var...
(“Çağdaş Azərbaycan şairlərinin
şeirləri-3” almanaxı haqqında)
Dünya xəritəsində
Azərbaycan məmləkəti bir bənövşə
yarpağı boyda yer tutur. Amma söz ustadlarının, poeziya
korifeylərinin sayına və sanbalına görə Azərbaycan
dünyanın poeziya xəritəsində çox nəhəng
görsənir – Nizamisi, Xaqanisi, Nəsimisi, Füzulisi, Sabiri,
Hadisi, S.Vurğunu, R.Rzası ilə.
Hər il nəşr olunan
“Poeziya günü” almanaxı (bu almanax Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət və Turizm Nazirliyi ilə
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin birgə nəşridir,
almanaxın baş redaktoru Xalq şairi Fikrət Qoca, redaktor və
tərtibçisi Maarif Soltandır) da məhz belə bir
ülvi mərama xidmət edir ki, Azərbaycan poeziyası bu
çoxəsrlik ənənələri yaşadır,
uğurla davam etdirir. Bu toplunun hər sayı
müasir Azərbaycan poeziyası haqqında dolğun təsəvvür
yaradır. O təsəvvürü yaradır ki,
şeirimiz əsrimizlə yanaşı addımlayır,
böyük Sabirin “Şairəm, əsrimin ayinəsiyəm”
haqq sözünün təsdiqinə çevrilir. Azərbaycan xalqının həyatı, müasir
durumu, yaşadığımız illərin sevincləri və
ağrı-acıları təqdim olunan şeirlərdə
öz əksini tapır. Şeirimizin
müasir səviyyəsi haqqında müəyyən təsəvvür
əldə edirik. Bu-heca şeiri: qoşmalar, gəraylılar,
hecanın müxtəlif şəkilləri, bu-sərbəst
şeir, bu da əruz-bizimki olmayan, amma bizimkiləşən,
doğmalaşan əruz. Topluda təkcə
şeir çeşidləri ilə deyil, nəsillərin
müxtəlifliyi ilə də qarşılaşırıq.
Bu da şeirimizdə dialektik inkişaf prosesini
açıqca nümayiş etdirir.
Almanaxda
müasir Azərbaycan poeziyasını təmsil edən 80
şairin şeirlərindən seçmə nümunələr
təqdim edilmişdir. Təbii ki, biz bu almanaxdakı
bütün şeirləri bircə-bircə, yaxud ənənəvi
üsulla mövzular üzrə təhlil etmək fikrindən
uzağıq. Sadəcə olaraq, bu
günün şeiri necə olmalıdır sualına konkret
bir neçə şeirin təhlili ilə cavab verməyə
çalışacağıq.
Doğrudan da,
bu almanax şeirlərin müxtəlifliyi, çeşidlərinin
rəngarəngliyi ilə seçilir. Öz fərdi
üslubu, deyim və duyum tərzi ilə seçilən
müəlliflərin şeirləri ilə yanaşı, hələ
özünün şair fərdiyyətini çətinliklə
təsdiq etməyə çalışan müəlliflərin
də yazıları ilə qarşılaşırıq.
İnsan səsini eşidəndə bu səsin sahibinin kim olduğunu dəqiq bilirsən,
çünki illərlə bu səsi eşitmisən, bu səsin
gəncliyi də, qocalığı da artıq sənin
yaddaşında yaşayır. Şeirdə də
SƏS məhz belə bir missiya daşıyır. O səsin
çalarları müxtəlif ola bilər,
amma tonu, ritmi, melodiyası bir mənbədən gəlir.
İstedadlı
şairimiz Çingiz Əlioğlunun bu almanaxda altı
şeiri təqdim olunub, bu şeirlərin beşi hecada, biri əruzdadır. Halbuki,
Çingiz Əlioğlu müasir poeziyamızda sərbəst
şeirin liderlərindən biridir və bunu danmaq olmaz ki, onun ən
gözəl şeirləri məhz bu vəzndə
yazılıb. Amma hansı vəzndə yazmasından
asılı olmayaraq Çingizin poetik leksikonuna məxsus olan
sözlər, ifadələr, onun fərdi üslubundan
doğan məxsusi çalarlar, necə deyərlər
ÇİNGİZANƏLİK bu şeirlərdə də nəzərə
çarpır.Məsələn, onun “Xəndək” şeirini
götürək. Bu şeirin məzmun qatı bircə misra
üstə qurulub: SÖZDƏN LAĞIM ATIR, XƏNDƏK
QAZIRAM! Həmin fikir şeirdə misra-misra, pillə-pillə
sona varır:
Demirəm bu işdə yeganə,
təkəm,
Nə
çoxdur dünyada şair-şüəra.
Birisi dilində alqış
şüarı
Qul olub əyləşib
şöhrət taxtında.
Mən isə
bir əliqabarlı fəhlə.
Sözdən lağım
qazır, xəndək atıram,
Min məna gizlənən
misram altında
Sözümdən
arxayın xantək yatıram.
Təbii ki, bu
misralar özünə inamdan doğür və yaşı ilə
yetmişə doğru addımlayan, təkcə Azərbaycanda
deyil, onun hüdudlarından kənarda da oxucusu olan bir
şairin –bu “əliqabarlı fəhlənin” etirafı
xoşdur.
Almanaxda müasir Azərbaycan
poeziyasını layiqincə təmsil edən şairlərin
sayı o qədər də az deyil. Kimdən
söz açaq, axı, indi adlarını çəkəcəyimiz
şairlər doğrudan da bir ilin, beş
ilin, on ilin şairləri deyillər ki, hardasa onların
şeirləri barədə bir az ehtiyatla, bir az da tərəddüdlə
danışaq? Fikrət Qocadanmı? Ələkbər
Salahzadədənmi? Nəriman Həsənzadədənmi?
Ramiz Rövşəndənmi? Vaqif Bəhmənlidənmi? Musa
Yaqubdanmı? Firuzə Məmmədlidənmi? Daha sonra: Mətləb
Misirdənmi? Ağacəfər Həsənlidənmi? Ağasəfadanmı? Əbülfət
Mədətoğlundanmı? Elçin
İskəndərzadədənmi? Ramiz Qusarçaylıdanmı?
Zahid Sarıtorpaqdanmı? Adil Cəmildənmi? Əhməd
Qəşəmoğludanmı? Əlirza Xələflidənmi?
Saday Şəkərlidənmi? Zirəddin
Qafarlıdanmı? Maarif Soltandanmı? Qəşəm
Nəcəfzadədənmi? Yox, bu şairlər
kifayət qədər tanınır və çox arzu edərdik
ki, elə almanaxda şeirləri çap olunan cavanlar bu
“qocalardan” öyrənsinlər. Yalnız
bircə örnək-nümunə gətirək.
Dağlar arasında dərə-
Dərindi yuxu
kimi.
Dağ-dağa duman göndərər
Sevgi məktubu
kimi.
Göydə yeddi sətir
cızan
o göy qurşağına
bax.
Kimdi onu yazan, Allah!...
Sevgi məktubu
kimi.
Bir bax bu ağ
kəpənəyə,
sanki qoşa varaqdı.
Uçur çiçəkdən-çiçəyə,
Sevgi məktubu
kimi.
..Haçan aşar bu
sümükdən,
ətdən olan hasarı?!
Ruhum uçar göyə
sarı,
Sevgi məktubu kimi...
Şeirin
ritmindən, intonasiyasından, sözlərin “çiçəkdən
çiçəyə qonmasından” hiss etdiniz ki, bu, Ramiz
Rövşənin şeiridir. Belə gözəl
bir şeiri izah eləmək, şairin nə dediyini,
özü də necə dediyini şərhə
çalışmaq, bizcə, yersiz görünərdi.
Qoy cavanlar sevgi şeirlərini belə yazsınlar deyirik! Daha
bir nümunə:
Sovrulur ömrün
xırmanı
Yerində can ətri
qalır.
Ayrılığın kol
dibində
Bir bənövşə
sətri qalır.
Dağ daşlanır ətəyimdə,
Şimşək oynar kürəyimdə
Hər gün səngər
ürəyimdə
Bir misranın
qətli qalır.
Gecələrə Ay tuturam,
Şöləsinə boy
tuturam,
Ölümə bir toy tuturam
Əzrayılın
xətri qalır.
(Ramiz Qusarçaylı)
Almanaxda kifayət qədər
örnək gətiriləsi ŞEİRLƏR var ki,
hamısını bircə-bircə nümunə gətirsən,
çox vaxt aparar. Amma şeirimizin
çağdaş mənzərəsində təzə –təzə
öz yerini, yolunu, səmtini müəyyənləşdirmək
istəyən şairlərə də müraciət etmək
pis olmazdı. Bu şairlər içərisində
Balayar Sadiq artıq öz şair fərdiyyətini təsdiq
etmək üzrədir. Onun şeirlərində
qəribə, bəzən qəribə olduğu qədər
də orijinal bənzətmələrlə
qarşılaşırıq. Balayarın şeirlərində
“iki min ildir həzrəti Məryəmin göz
yaşlarında üzən balıqlar salavat çevirir
üzü qibləyə”, “ölüm dəstəmaz alır
ismin yerlik halında..”, “itin əlindəki qarpız dilimi əruz
vəznində can verir..”, “naşı rəssamla ögey ana
arasında duran riyazi işarə üsyan
bayrağıdır” və s. İlk baxışda
anlaşılmaz, amma düşüncəyə, özü də
əşyalar, hadisələr arasında assosiativ
bağlılığı aşkarlamağa yönələn
düşüncəyə yol açan bu tipli deyimlər (qeyd
edək ki, Qəşəm Nəcəfzadənin şeirlərində
bunların cərgəsi daha sıxdır) hər halda, yeni
düşüncə tərzinin təzahürüdür.
Yaxud, başqa bir müəllif:
Fərid Hüseyn. Onun belə bir şeiri var: “Axillesin
dabanı”:
Bütün xəritələrdə
sən olan yer
qeyd olunur qırmızı xətlə,
Bütün
kompaslar sizə aparır, sizə.
İnsanlar ikiyə
bölünür özünə
və özgəyə,
Gözlərin Parisin oxudur,
ürəyim Axillesin dabanı.
“Hə”lər xoşuma gəlir,
“yox”ların
hər biri
bir kirpi tikanı
Sən mənim zəif yerimi
yaxşı bilirsən.
Bu şeirdə
ifadə olunan məna heç də anlaşılmaz və
mücərrəd deyil, onu heca şeiri ilə də ifadə
etmək olardı. Amma Fərid məlum olan bir fikri başqa
bir ahəngdə səsləndirir və heç də pis
alınmır. Bir tərəfdən də,
şeir elə köhnə havaları təzədən, amma
yeni biçimdə səsləndirməkdir. Yeri gəlmişkən,
qeyd edək ki, almanaxda Fərid Hüseynlə bir sırada
Vüsal Nuru, Fərqanə Mehdiyeva, Elnaz Eyvazlı, Əkbər
Qoşalı, Həyat Şəmi, Əli Şirin
Şükürlü, Kəramət Böyükçöl,
Xuraman Hüseynzadə, Elşad Ərşadoğlu, Şəmşad,
Xatirə Fərəcli, Nazilə Gültac kimi az-çox
istedadlı cavanların şeirləri ilə də
qarşılaşırıq və onların yeni
düşüncə tərzi, əşyalara, hadisələrə,
insan münasibətlərinə, sevgiyə ənənəvi
olmayan poetik naxışları, cizgiləri bizi sevindirir. İki şeirə müraciət edək.
gözlərim baxa-baxa
dəfn etdilər
sənin ayaq izlərini
küçəmizə
asfalt döşəməklə...
ürəyim sızlayacaq
hər gün
ayaq izlərinin məzarı
üstündə yeridikcə.
Kim nə deyir-desin, bu,
gözəl bir sevgi şeiridir və Xuraman Hüseynzadə bu
qısa, yığcam şeirdə heç də “Amerika
açmır”, amma hisslərini, duyğularını orijinal
poetik deyimlə ifadə edə bilir.
Ürəyim ağ
kalağay
yer tapammıram sərim.
Belə ürəklə bəlkə
çiçək olub əzəlim.
Gedim bir ağ
yuxuya
gedim ağ mələk kimi.
Qayıdıb bu dünyaya
gəlim ağ çiçək
kimi.
Bu isə Xatirə
Fərəclinin şeiridir və bu şeir də hisslərin
təbiiliyi, səmimiliyi və ən başlıcası bu
hisslərin poetik ifadəsi kimi maraqlıdır. Deyərdik ki,
AĞ ÇİÇƏK obrazı SEVGİ obrazı kimi
anlaşılır. Ürək-ağ kəlağay...gözəl
və təzə təhbehdir.
İndi isə
almanaxla bağlı bəzi iradlarımı bildirmək istəyirəm.
1.Təbii ki, bu almanaxda müasir Azərbaycan
poeziyasının bir sıra istedadlı (yaşından
asılı olmayaraq) nümayəndələrinin şeirlərinə
rast gəlmədik. Olsun ki, almanaxın tərtibçisi
onun hər sayında növbəlilik prinsipini gözləyir.
Amma elə şairlər var ki, onların
şeirlərini hər sayda vermək lazımdır.
2. Çox təəssüf
ki, almanaxda biz ayrı-ayrı müəlliflərin son illərdə
yazdıqları şeirləri ilə deyil, neçə il öncə qələmə aldıqları,
hətta çap etdirdikləri şeirlərlə
qarşılaşdıq. Təkrara nə hacət?
3. Almanaxda
Qarabağ dərdimizlə bağlı bir-iki şeirə
(F.Meydanlı, M.Misir) rast gəldik və çox təəccübləndik. Bu barədə
tərtibçi və redaktor deyil, qoy şairlərimiz
düşünsünlər. Dərdin
böyüyünü unutmayın, şair qardaşlar,
şair bacılar!
4.Şəxsən,
bu sətirlərin müəllifi üçün “ədəbi
iqtidar”-”ədəbi müxalifət” söhbəti yoxdur.Elə
bilirəm, çoxları da belə düşünür. Elə isə almanaxda Zahir Əzəmətin,
Azad Yaşarın, Mübariz Məsimoğlunun, Xaqani Hasın,
Sevinc Pərvanənin, Aqşinin şeirlərini də (məhz
ŞEİRLƏRİNİ!) çap etmək
müşgül deyildi.
..Söhbətimiz bu yerdə
sona çatır, “Poeziya günü”nün növbəti
sayını daha sanballı görmək arzusuyla...
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 19 noyabr.- S.7.