Üç görüş
2010 –cu il sona yaxınlaşır. Bu il ədəbi-mədəni həyatımıza daha çox Rəsul Rza ili kimi daxil oldu. XX əsr Azərbaycan poeziyasının təkrarsız simalarından birinin 100 illik yubileyi əvvəlki miqyas və təntənə ilə keçirilməsə də, şəxsiyyətinə və sənətinə bələd olanlar üçün mədəniyyət hadisəsinə çevrildi.
Fikrim yubiley məqaləsi yazmaq deyil. Sadəcə, böyük şairlə üç epizodik görüşümün təəssüratlarını bölüşmək istəyirəm.
Rəsul Rza dünyadan köçəndə bizim nəsil ədəbiyyata təzə-təzə gəlirdi. Yəqin ki, bu amili nəzərə alanda “görüş” sözü bir qədər şişirdilmiş görünür. Çünki görüşmək üçün ən azı biri-birini tanımaq, əlaqə saxlamaq və s. lazımdır. Hələ nəzərə alsaq ki, söhbət həvəskarlardan və korifeylərdən gedir... Bu mənada yəqin ki, Rəsul Rza ilə üç təmas, üç rastlantı desəm, daha dəqiq səslənər.
Beləliklə,
birinci rastlantı, yaxud görüş. 1973 –cü ilin may ayı
idi. Ənənəvi Sabir poeziya günləri
keçirilirdi. Sonuncu tədbir həmişəki
kimi Sabir bağında, böyük şairin büstü
önündə təşkil olunmuşdu. May ayının axırı olsa da, hava hələ
tamam isinməmişdi. Hər halda Rəsul
müəllimin yüngül plaş geydiyi, hətta
plaşının boynunu bir balaca qaldırdığı
indiki kimi yadımdadır.
Mərasim bitəndən
sonra iştirakçıların çoxu dağılsa da,
başları şirin söhbətə
qarışmış Rəsul Rza ilə Abbas Zamanov getməyə
tələsmirdilər. Keçib heykəlin arxa tərəfindəki
skamyaların birində əyləşdilər. Sabir bağında çayxana işlədən,
hazırcavablığı, duzlu-məzəli kəlamları
ilə universitet gəncliyinin hörmətini qazanmış
çayçı Cavad dərhal onların önünə kiçik
masa qoydu. Üstünə ağ
süfrə saldı. İki armudu stəkan, limon
və bir çaynik çay gətirdi.
Nizami muzeyinin
alt qatındakı “Akademkniqa” mağazasının diribaş
satıcıları yaxşı bazar olacağını əvvəlcədən
bilib bağda səyyar kitab satışı təşkil
etmişdilər. Çəlimsiz bir qız hamıdan cəsarətli
çıxdı. Rəsul Rzanın
kitablarından birini alıb heykəlin arxasındakı
skamyaya yaxınlaşdı. Onun niyyətini
yalnız Rəsul müəllim gülümsəyə-gülümsəyə
döş cibindən qələmini çıxaranda başa
düşdük. Deməli, avtoqraf almaq
imkanı vardı.
Tezliklə
masanın önündə uzun bir növbə
düzüldü. Mən də xalq şairinin yenicə
çapdan çıxmış “Dünən, bu gün,
sabah” kitabını alıb növbəyə dayandım.
Rəsul Rza kino ulduzları kimi sadəcə imza
atmaqla kifayətlənmirdi. Avtoqraf həvəskarlarının
hamısının adını soruşurdu. Hətta əvvəlinə bir “hörmətli” kəlməsi
yazmaqdan da usanmırdı.
Sıra mənə
çatdı.
Adımı, soyadımı soruşdu. Hələlik
bizə dərs deməyən Abbas müəllimin zəndlə
baxdığını görüb “Universitetin filologiya
fakültəsində oxuyuram” – dedim. Rəsul Rza
qələmini saxladı.
– Şeir
yazırsan? –
deyə soruşdu.
Şeir
yazmadığımı biləndən sonra “Onda yəqin Abbas
Zamanovun yolu ilə gedəcəksən” – dedi. –Bəs
Zamanovun kitabını niyə almamısan?
Hamı kimi mən
də sadəcə Rəsul Rzadan avtoqraf almaq istədiyimə
görə heç Abbas müəllimin kitabının
satılıb-satılmadığı ilə
maraqlanmamışdım. Görünür Abbas
Zamanov da dostunun belə atmacalarına öyrəncəli
olduğundan həmişəki qaydası ilə “Eee, sən
işində ol” – deyib gülümsəməklə kifayətləndi.
Xalq şairimiz iri xətlə
az qala yarım səhifəlik ithaf sözləri
yazdı. Səhifənin o biri
yarısını isə eyni dərəcədə iri
imzası tuturdu.
Həmin
dövr gəncliyinin ədəbi-bədii
yaradıcılığa və ünlü sənətkarlara
pərəstiş mühitində bu avtoqraflı kitabın əməlli-başlı
qürur və lovğalanma mənbəyi olduğunu söyləməyə
yəqin ki, ehtiyac yoxdur.
Amma
kitablarımı bir yataqxanadan o biri yataqxanaya, şəhərdən
kəndə, kənddən şəhərə
daşıdığım tələbəlik illərində
“Dünən, bu gün və sabah”ın müəllif
avtoqraflı nüsxəsini itirdim. Bəlkə də kənddəki
əqrəbalarım böyük Mirzə Cəlil demişkən,
samovar alışığı elədilər.
Rəsul
Rzanın avtoqraf yazarkən Abbas müəllimlə
yüngülcə məzələnməsi, bir də həmin
anda sifətindəki işıqlı təbəssüm isə
həmişəlik yaddaşıma hopdu.
İkinci
görüşümüz aradan yeddi il
keçəndən sonra oldu. Mən EA Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutunun əyani aspirantı idim. Akademik Məmməd Cəfərin rəhbərliyi
altında “Azərbaycan nəsrinin üslub müxtəlifliyi”
mövzusunda dissertasiya üzərində işləyirdim.
Amma vaxtımın çoxunu Radio və
Televiziya Verilişləri Komitəsində keçirirdim.
O zaman bu Komitə tanınmamış yazı-pozu adamları
üçün maddi baxımdan tükənməz xəzinə
idi. Radionun Xəbərlər, İncəsənət, Cənubi
Azərbaycan, televiziyanın Ədəbi-dram verilişləri
redaksiyaları üçün yazırdım. Elə
ay olurdu ki, 500-600 manat qonorar alırdım. Hətta bir dəfə Komitə sədrinin radio
üzrə müavini Tahir Paşazadə maliyyə sənədlərinə
baxarkən “Bu kimdir? Kənar müəllif
ola-ola sədr müavinindən çox pul alır” – deyə
hiddətlənmiş və məni bir də o həndəvərə
buraxmamağı tapşırmışdı. Yalnız
gözəl insan və jurnalist, mərhum Mailə
Muradxanlının himayəsi sayəsində “çörək
ağacım” olan radio ilə əməkdaşlığı
hələ bir neçə il də davam
etdirə bilmişdim.
1980 –ci ilin oktyabr ayında
Mailə xanım məni və radionun müxbiri Tofiq Xəlili
yanına çağırıb “Rəsul müəllimin
yubileyindən sonra onun haqqında efirə heç bir
veriliş getməyib. Fikirləşdim ki,
“Yazıçılarımızın iş otağından”
rubrikasının təzə il
qabağı qonağı Rəsul Rza olsun. Yəqin
özü ilə də görüşmək lazım gələcək.
Oturun, suallarınızı hazırlayın ”-
dedi.
Radionun Ədəbiyyat
redaksiyasına rəhbərlik edən mərhum İbrahim
Göyçaylı xalq şairinə telefon açdı. Sonra bizə “
Rəsul müəllim bir az nasazdır. Evinə getməli
olacaqsınız ”- dedi.
Səməd Vurğunun ev muzeyini çıxmaq şərti ilə o
vaxta qədər heç bir şairin, yaxud
yazıçının evində olmamışdım. İndi isə birdən-birə iki məşhur sənətkarın
– Rəsul Rzanın və Nigar Rəfibəylinin evinə gedəcəkdim.
Üstəlik bizim günlərdə olduğu kimi o dövrdə
də çox tanınan, adı və əsərləri ətrafında
ajiotaj heç vaxt səngiməyən Anarın ata
ocağına...
Gizlətmirəm, Rəsul
müəllimin Kitab passajının üstündəki mənzilinin
böyük, hündür zalına girəndə
başımdan keçən ilk fikir “Lap burjuy kimi yaşayırlar ”- oldu. Xalq
şairi iri masanın arxasındakı divanda
yarıuzanmış vəziyyətdə idi. Ayaqlarının ağrıdığını
bilirdik. Amma bizi görəndə
bütün etirazlarımıza baxmayaraq ayağa qalxdı.
Əlimizi sıxdı. Stul
çəkib oturmağımızı tapşırdı.
Özü isə üzrxahlıq edib təzədən
divanda əvvəlki vəziyyətdə əyləşdi.
Nigar xanım əllərini çənəsinə
dayayaraq bizimlə üzbəüz oturmuşdu. Dəyirmi, mehriban sifətində bir qədər
yorğunluq vardı. Amma eyni zamanda üzündə
adamı daxilən sakitləşdirən,
“özünüzü evinizdə hiss edin ”-
deyən bir ifadə oxunurdu.
Bir qədər
sonra Nigar xanım qalxıb mətbəxdən çay gətirdi. Rəsul müəllim
vazadan alma götürüb bizə də
meyvə təklif etdi. İlk dəqiqələrin
sıxıntısı hiss olunmadan keçib getdi. Biri-birinə
çox həssas yanaşan iki məşhur insanın
yaratdığı səmimiyyət aurası bizim də
açılışmağımıza təkan verdi. Söhbət
qızışdı.
Rəsul müəllim
suallarımıza cavab verdi. Öz
ifasında iki yeni şerini o zaman bizə texnikanın son
sözü kimi görünən repartyora yazdıq. Aktyorların ifasında səsləndirmək
üçün bir neçə yeni şerinin əlyazmasını
götürdük.
İşimizi
qurtarsaq da, vidalaşıb getmək istəmirdik. Ev sahibləri
hər hansı hərəkətləri, yaxud sözləri ilə
bizi tələsdirmirdilər. Sanki evdə
qonaqların olması onların da ürəyindən idi.
Həmin
görüşdən bir neçə ay əvvəl
Ensiklopediyada işləyən dostum Nazif Qəhrəmanlının
sayəsində vaxtı ilə ASE-nin Rəsul Rzanın baş
redaktorluğu ilə çıxan və dərhal da
yığışdırılan ilk cildinə ötəri
baxmışdım. Cild yaşıl rəngdə idi.
Danışırdılar ki, yaşıl islam
bayrağının rəngi olduğundan kitabın
çapına izin verilməyib. Rəsul müəllimin
isti, xeyirxah münasibətini görüb neçə vaxtdan
bəri maraqlandığım bu məsələ barəsində
özündən soruşmağı qərara aldım.
– Boş söhbətlərdir,
– deyə xalq şairi başını buladı. –Arada həqiqi
tariximizlə bağlı daha ciddi mətləblər var. Yəqin
bir vaxt gələr, bu məsələlərin üstü
açılar.
Təbii ki, biz
o zaman qarşımızda oturan Nigar xanımın atası
Xudadad bəy Rəfibəylinin ilk Cümhuriyyətimizin səhiyyə
naziri, Gəncə qubernatoru olduğunu bilmirdik. Heç
Cümhuriyyətdən də xəbərimiz yoxdu. Onlar isə çox şey bilirdilər. Amma bildiklərini açıb-ağartmaq
mümkün deyildi. Bu özü də
ağır bir dərd idi.
Bütün
itkilərə, məhrumiyyətlərə baxmayaraq Rəsul
Rzanın arzuladığı zamanlara qədər yaşaya
bildiyimiz üçün özümüzü xoşbəxt
saya bilərik.
Rəng məsələsi
isə, yəqin ki, tamam boş söhbət deyildi. Çünki Azərbaycan
Sovet Ensiklopediyasının yeni nəşri qırmızı
cilddə çap olunmağa başladı...
O arada Britaniya kommunistlərinin
orqanı “Morninq star” qəzetində 26 Bakı
komissarlarının güllələnməsində ingilislərin
əli olmadığı, əksinə, Şaumyan və bir
neçə komissarın məhz ingilis
komandanlığının səyi nəticəsində
Daşkənd üzərindən Hindistana aparılmaları,
Mikoyanın məsələ ilə bağlı sovet ictimai
fikrini azdırması haqqında yazı çap olunmuşdu. Bu barədə Rəsul müəllimə
danışmağa başladım. Çox
maraqla qulaq asırdı.
Deyəsən,
evdə yüngülvari təmir gedirdi. Çünki
söhbət əsnasında birinin əlində rəng qutusu,
o birininkində kiçik nərdivan olan iki nəfər zaldan
keçib qarşı otağa girdi. Rəsul müəllim
başı ilə onların girdiyi otağı göstərib
təbəssümlə:
– Bir az
yavaş danış, – dedi. –Şaumyanın qohumları
buradadır...
Tofiq Xəlillə
birlikdə hazırladığımız veriliş
dekabrın ortalarında efirə getdi. Mailə xanımın
dediyinə görə yaxşı
qarşılanmışdı. Hətta
xalq şairi özü ona zəng vurub təşəkkürünü
bildirmiş, bizə də minnətdarlığını
çatdırmışdı.
Elə bu vəsilə
ilə də böyük şairlə üçüncü
və sonuncu dəfə görüşə bildim. İbrahim
Göyçaylı həm şerlərinin əlyazmasını
geri almaq, həm də verilişlə bağlı fikirlərini
bölüşmək üçün Rəsul müəllimin
bizimlə görüşmək istədiyini dedi.
– Yenə evinə gedəcəyik?
– deyə soruşdum.
– Yox, Rəsul müəllim
Leçkomissiyada yatır. Tapşırıb ki,
ora gələsiniz.
Təzə il
qabağı idi. Tofiqlə bir dəstə
gül alıb xəstəxanaya getdik. Çox
gözləməli olmadıq. Tibb bacısı dərhal
geri qayıdıb Rəsul müəllimin palatasına
keçə biləcəyimizi dedi. Palatada tək
idi. Çarpayıda uzanmışdı.
Biz içəri girəndə zəif təbəssümlə
gülümsədi. Vəziyyətini
soruşduq. “Gördüyünüz kimidir” – dedi. Bir qədər xəsisliklə də olsa,
verilişi təriflədi. Görüşümüz
cəmisi beş-altı dəqiqə çəkdi. Həm xəstəni çox yormaq istəmirdik, həm
də dünyanın hər üzünü görmüş
insana, məşhur sənətkara hansısa təskinlik
sözləri tapıb deməkdə çətinlik çəkirdik.
Rəsul müəllim əlyazmaları ilə
maraqlandı. “Gətirmişəm” – dedim və
mümkün olsa birini yadigar kimi özümdə saxlamaq istədiyimi
bildirdim. Rəsul müəllim “Hələ maşınkada
üzü köçürülməyib” – dedi. “- Sonra gələrsən, verərəm”.
Aktyorların ifası üçün şeirləri artıq
makinada yazdırsaq da, bu barədə söz açmadım...
Sonralar fikirləşdim
ki, bu görüş yəqin ki, Rəsul Rzanın
özündən daha çox İbrahim
Göyçaylının təşəbbüsü imiş. Xəstə
şairə münasibətdə bizim diqqətli, qayğıkeş
olduğumuzu göstərmək istəyirmiş. Ona minnətdaram.
lll
Böyük
Sabir kimi “əsrinin ayinəsi” olan Rəsul Rzanın
yaradıcılığı ədəbiyyat sevərləri
heç vaxt laqeyd buraxmır. Həqiqi qiymətini
verənlər (və belələri mütləq əksəriyyətdir!)
olduğu kimi, inkar etməyə çalışanlar da
tapılır.
İnkarçılıq
həmişə olub, olacaq. Yəqin bundan
üzülməyə dəyməz. Şumer
yazılarında belə bir yer var: Yaşlılar gileylənirlər
ki, indiki ( dörd min il əvvəlki!)
cavanlar korlanıblar. Böyük-kiçik
tanımırlar. Ağsaqqallara ehtiram qalmayıb
və s.
Əlbəttə,
haqsızlıq, açıq-aşkar ağa qara demək
insanı rəncidə salır. Amma bu məqamda İntibah şairi
Dantenin sadə və müdrik kəlamını xatırlamaq
kifayətdir: “Sən öz yolunla get, qoy
adamlar nə deyirlərsə desinlər”.
Ədəbiyyatda və həyatda
daim öz yolu ilə gedən xalq şairi Rəsul Rzanın da
eyni dərəcədə sadə və müdrik misraları
var ( yaddaşıma əsaslandığımdan
bəlkə də müəyyən yanlışlığa
yol verirəm – V. Q.):
Çalış, elə
yaşa
Bir gün sən olmayanda
Hamıya aydın
görünsün
Yerində qalan boşluq...
Rəsul Rza otuz
ildir ki, aramızda yoxdur. Amma həyatda və sənətdə elə
bir ömür yaşayıb ki, ölümündən sonra
qalan boşluq hər zaman görünməkdədir. Və uzun illər sonra da görünəcək.
Həm də təkcə yaxınları,
doğmaları üçün deyil. Millətimiz,
mədəniyyətimiz, tariximiz üçün, doğru
söz və həqiqi sənət üçün.
Önəmli olanı budur...
Budapeşt.
Oktyabr, 2010 – cu il
Vilayət Quliyev
525-ci qəzet.- 2010.- 20 noyabr.- S.23.