NƏŞRLƏRDƏ
İXTİSAR VƏ “REDAKTƏ” EDİLMİŞ ƏSƏRLƏRİNİN
TAM MƏTNİ
Milli iftixarımız
Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam
olur. Bu tarixi xalqımız milli bayram kimi qeyd edəcəkdir.
Hazırlıq işləri artıq
başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin
irsinin pərəstişkarı kimi mən də, neçə
ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin yaradıcılıq irsini,
xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə kənara
qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə çəkilməyən
mətbu əsərlərini aramaqla məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə oxucuları
“525-ci qəzet” vasitəsilə tanış etmək istədim.
Toplayanı, ərəb əlifbasından latın
qrafikasına çevirəni və lüğətin tərtibçisi:
Şirməmməd Hüseynov
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
İştə ölkənin
sülh və müsaliməti üçün ümdə iki
tədbir görmək lazımdır: provokatorları qovub
sürmək və caniləri layiqincə tənbeh etmək. Qətiyyən
demək olar ki, bu erməni-müsəlman ixtişaşı
başından indiyə kibi nə bir provokatora və nə də
bir caniyə arzu olunan surətdə cəza və tənbeh
olunmuyubdur. Provokatorlar öz yerlərindədirlər və ya
bu yerdən o biri yerə dəgişilibdirlər. Əsil
müqəssir və canilər isə cəza
üçün hökumət əlinə verilmiyibdirlər.
Zatən provokatoru və caniləri
məhkəmə əlilə tənbeh və tövbix etmək
bizim bu “sülh və səlah” komisyonlarının vəzifələrindəndir.
Lakin nə etməli ki, bu komisyonlar öz təqsirlərinə
görə bu işdə gücsüz və qüdrətsizdirlər...
Halbuki, indi yalqız bu gunə tədbirlər ilə ölkənin
sükunət və rahətligini, – əhali əqlə və
huşə gəlincə, – saxlamaq mümkündür. Məlum
olduğu üzrə hökumət bu tədbiri heç bir
vaxt layiqincə ittixaz və tətbiq etməz. Hər halda bu tədbirlər
cəmaətin öz əli ilə işə
qoyulmalıdır və bu tədbirlərin əncamə yetməsinə
cəmaət özü göz yetirməlidir. Çünki,
provokatorun da və caninin də kim olduqlarını cəmaət
özü yaxşı bilib tanıyır və bunlara tənbeh
və cəza olunması cana doymuş cəmaətin şiddətli
arzusudur. Söz yoxdur ki, cəmaətin bu işə müdaxiləsi
ancaq öz vəkillərinin vasitəsilə ola bilər. Binaənileyh
cəmaət bu işdə olsun deyən genə komisyon və
komitə qurmaq lızımdır. Əlbəttə, bu komisyon
və komitələrin indiki “sülh və səlah”
komisyonlarına çox az müşahibəti
olmalıdır. Əvvəla bu indiki komisyonların vəkilləri
cəmaət tərəfindən baqaidə seçilmiş həqiqi
vəkil degildirlər. Bunlar Tiflisdə əlaltında olan
adamlardır ki, tutub hökumətin səlahdidilə vəkil
təyin edilibdirlər. Sair məhəllə komisyonların vəkilləri
isə həmçinin “xudsər” vəkildirlər. Və
saniyən bu “vəkil”lərin qərəz və tərəfgirlikdən
bəri və uzaq olmalarına heç bir kəs göz
yetirmiyor. Onların tərəfgirlikləri isə indi
hamıya məlumdur. Və salisən bu “vəkil”lər iş
görməkdə bir o qədər ixtiyar sahibi degildirlər.
Odur ki, hər nə “səlah” bilib təklif ediblərsə də,
hökumət tərəfindən əməl olunmuyubdur. Bundan
aşkardır ki, həqiqi və işə yarar komisyon təyin
etmək üçün lazımdır ki: əvvəla,
baş komisyonun vəkilləri bilavasitə cəmaət tərəfindən
seçilsinlər. Cəmaət özü öz dərdbilənlərini
və yara tanıyanlarını özü yaxşıca bilib
də tanıyor. Hökumət vəkil seçmək işinə
müdaxilə etməsin.
Saniyən baş komisyonda hər
iki tərəfin cəmaəti vəkillərindən
savayı tərəfi-cəmaətdən də vəkillər
olsun. Bu bitərəf vəkillərin hüzuri vacibdir ki,
bunların diqqət və nəzəri bitərəfanə və
biqərəzanəsi sayəsində haman komisyonda (indiki
komisyonda aşkar olunan) tərəfgirlik və qərəzin
iyi və tozu da olmasın. Bitərəf vəkillər məlumdur
ki, gürcü cəmaətindən olmalıdır,
çünki, bu nəcib taifə bu qardaş qanı tökən
ixtişaşa qarşı həqiqi ələm və kədərini
izhar edib, həmişə səy ediyordu ki, adilanə və
münsifanə təriq ilə bu biməni ixtişaş və
şurişə bir intiha çəksin və ya çəkilsin.
Adil və münsif gürcülərin gözündən
heç bir provokator, heç bir cani yayınmaz. Gürcü vəkillərini
gürcü cəmaəti özü seçsin.
Salisən, bu gunə təşkil
olunmuş komisyona provokator və caniləri tutub sud və məhkəmə
ilə cəzasına yetirməkdə külli-ixtiyar verilsin və
onların hər bir qərardadları bilatəxir təsdiq və
icra olunsun.
Rabiən, komisyonun əzaları
hökumət ianə və maaşı ilə dolansınlar
ki, onsuz da mali-mülki dağılıb tükənmiş cəmaətə
zərər dəgməsin.
Məhəlli komisyonlar isə
haman seçgi qərarı ilə qurulmalıdır. Lakin
burada bitərəf vəkillərin hüzuru artıqdır.
Bu komisyonlar isə baş komisyona tabe olmalıdırlar. Bu
komisyonların əmal və rəftarından baş komisyona
şikayət etməgə cəmaət muxtardır.
Məlumdur ki, baş komisyon
ilə məhəlli komisyonlar ümdə diqqətini
provokatorların və canilərin cəza və tövbixinə
cəlb edib də bu iki taifənin genə ülfət və
üns tutmalarına da vasitələri ilə səy və
qeyrət etməlidirlər.
Böylə bir həqiqi
sülh və müsalimət komisyonlarının vücudu ilə
bərabər erməni sosial-demokratları və müsəlman
ictimaiyyun-amiyyunları ittifaq və ittihad edib iki cəmaəti
felən dərrakə və qanacaq məqamına gətirtməgə
himmət etsələr, ümid olunur ki, həqiqi sülh bir
tez zamanda bərqərar və paydar olub ətrafdan soxulmuş
düşmənçilik bilmərrə puç və məhv
olar. Və bu qədim dostlar əl-ələ verib ümumvətən
üçün xidmətə şüru edərlər. Dəxi
ermənilər görərlər ki, elmsiz qonşuları indi
iri-iri qədəmlər ilə irəliyə hərəkət
etməkdədirlər. Kəsbi-hürriyyət və azadi
işində onlara məmaniə degil, müavin olarlar.
Ü. Hacıbəyov
Bədəttəhrir.
Ümidvarız ki, bu məsələyə dair sairlər dəxi
öz təsəvvüratlarını izhar etməklə,
ölkənin sülh və müsaliməti xatirəsi
üçün ciddi tədbirlərin bir tez zamanda tətbiq və
icrasına yardım edərlər.
“İrşad”, 12, 13, 14 və
15 iyun 1906, ¹ 137, 138, 139, 140.
“İrşad”ın dörd
nömrəsində dərc olunmuş məqalənin demək
olar ki, hər bir bölümündən müəyyən
vacib hissələr ixtisar edilmişdir. Bu ixtisarlar mətndə
mötərizəyə alınmışdır ??. Mətnlərdə
bəzən sözlər çıxarılmış və
düzəlişlər də edilmişdir. Məsələn,
“hüsn-nəticələr” – (yaxşı nəticələr)-də
“hüsn” sözü buraxılmışdır. Yaxud, “xəbər
veririz” – “xəbər verirlər” kimi getmişdir və s. (bax.
3-cü c. 1968, səh. 93-98; 2-ci c. 2005, səh. 231 – 236). Məqalə
qəzet mətnindən olduğu kimi çap olunur.
illət-xəstəlik
namücməl-xülasəsiz
cəsi-iri, böyük
ərzəl-ən rəzil,
alçaq
müsamihə-səhlənkarlıq
müşahib-bənzər,
oxşar
xudsər-özbaşına
bədəttəhrir-yazdıqdan
sonra
ORDAN-BURDAN
Budur neçə vaxtdır
ki, qulağıma iki cürə səs gəlməkdədir.
Biri: İşlərimiz
xarabdır. Bu gün, sabah qış gəlir. Əlimiz hər
yerdən üzüləcəkdir. İndidən bir tədbir
görmək lazımdır ...
O biri: Əcəb işlərim
düz gətirməkdədir, ha! Bu gün sabah Mariya Qriqoryevna
da gəlir. Kefim hər bir tərəfdən düzələcəkdir.
İndi də heç bir qayğı çəkməyə
ehtiyacım yoxdur ...
Biri: Su da kəsilibdir.
Alış veriş yox. Dükançılar hamısı əli
qoynunda qalıblar: taxılı dolu dögüb,
qalanını çəyirtgə yeyib, qış
üçün bir buğda da qalmayıbdır... nə
tövr olacaq?
O biri: Filan düşmənim
öldürülüb, arada söz, hekayət də yox, mən
ilə çəkişən adamların hamısı
burunlarını sallayıbdırlar. Qabağımda bir adam da
qalmıyıbdır... Necədir, məgər?
Biri: Görünür ki,
bizim axırımız yetibdir vallah! Heç bir işimiz
düz gətirmiyor. Barışıq üçün komisyə
qurduq-vəkillərimiz dönüb erməni oldular. .
İdareyi-ruhaniyyəmizi düzəltmək üçün
məclis qurduq, birisi məclisi qovub dağıtdı ki, əşi,
nə məclisbazlıqdır, qoyun görək xalq nə
qayırır, biz də bir qədər tamaşa edək.
Dövlət dumasına vəkil göndərdik ki,
danışsınlar, gedib, orada yıxılıb yatdılar.
Görəsən bizi kim qarğayıbdır?
O biri: Görünür ki,
indi dövran mənimkidir, sən öl! İşçilərimin
hamısı mənə tərəfdir. Filan ilə filan dostun
arasını vurdum-dönüb bir-birinə düşmən
oldular. Mariya Qriqoryevnanı özümə mayil etmək
üçün qonaqlıq qurub, məclis açdım,
hamı valeh olub, dedilər ki, ta biz pəs, hər nə bilirsən
elə. Biz də sənə tamaşaçı olaq. Tək
bir filan qalmışdı ki, onu da kələkləyib,
başımdan elədim ... Pəs mənim bəxtim
oyanıbdır!
Biri: Ey gələcəgi
yada salmayanlar! Axırki pəşimançılıq fayda
verməz ha!... Qabağınız uçrumdur. İndidən
özünüzə bir özgə yol axtarınız. Yoxsa
bir az keçməz ki, məhv və nabud olarsınız.
Dünyada adınız da qalmaz! Neçə ildir ki, xabi-qəflətdə
yatıb, dünyadan bixəbəridiniz. Gələcəyin
qayğısını çəkmiyordunuz, barı, heç
olmazsa bu əlinizdə olan 5 gündən nəfibərdar
olunuz ki, axırınız bir şeyə
çıxsın!...
Doğru deyib Sədi ki:
Ey ki, pəncah rəftə dərxabi
Məgər in pənc ruze dəryabi?!*
O biri: Ey dünya
qayğısında olanlar! Vallah axırda peşiman
olacaqsınız ki, əbəs yerə bu nə qayğu idi
ki, çəkirdim!... Qabağınız ölümdür,
indidən kefinizi çəkin, ləzzət aparın, yoxsa,
bir az keçməz ki, ölüm yetişər, dünyadan
kamsız gedərsiniz. Neçə ildir ki, baş-diş
ağrısı ilə əlləşib vuruşursunuz.
Barı heç olmasa, bu beş günü bir ləzzətlə
yeyib, içib kef çəkin ki, ürəyinizdə arzu
qalmasın!...
Doğru deyib Sədi ki:
Ey ki, pəncah rəftə dərxabi!
Məgər in pənc ruze dəryabi?
...Vallah, nə yabi!!
Filankəs
“İrşad”, 8 iyul 1906, ¹
159
Felyetondan “Barışıq
üçün komisiyə qurduq-vəkillərimiz
dönüb erməni oldular...” cümləsi
çıxarılmışdır. Bundan əlavə mətnə
xeyli əl gəzdirilib, bəzi sözlər ixtisar edilib,
düzgün oxunmuyub. Məsələn, “məhv və nabud” əvəzinə
“məhv”, “kələkləyib” əvəzinə “güllələyib”,
“görəsən bizi kim qarğayıbdır?” əvəzinə
“görəsən kim qarğıyıbdır?” və s. (bax.
3-cü c. 1968, səh. 112-113; 2-ci c. 2005, səh. 244 – 245)
Ey ki, 50 il ömründən
keçib və yatıbsan
Qalx! Bəlkə bu gündə
bir şey əldə edə biləsən.
ORDAN-BURDAN
Uyma dünyaya ey dili-qafil
Nə olur bu əcuzədən
hasil!
Pəh-pəh nə gözəl
sözdür və nə ali fikirdir ki, İranın hakimləri
və bəzi üləma və ruhaniləri camaata oxuyub
haqqın əl və ya ayağını yerdən-göydən
üzürlər.
Bu hakimlərin və bəzi
üləma və ruhanilərin nəzərində hürriyyət
istəmək, millət məclisi açdırmaq,
kasıb-küsubun qeydinə qalmaq, xalqı maarifləndirmək-hamısı,
dünyaya uyub qafil olmaqdır.
Amma rüşvət almaq,
xalqı aldatmaq, camaatın başını qırxıb
cibini soymaq adəti bir işdir ki, yatıb-durmaq, yeyib-içməklə
onların arasında heç bir təfavüt yoxdur, odur ki:
Uyma dünyaya ey dili-qafil!
Yəni, ay camaat, hürriyyət-filan
istəməyin, qoyun hakimlər, filanlar sizi həmişəki
kimi soysunlar!
Amma bir tərəfə
baxsan, bizim içimizdə olan bəzi “yalançı pəhlivanlara”
– “Uyma dünyaya, ey dili – qafil”, demək çox yerində
olar.
Bu yalançı pəhləvanlar
yalançı pəhləvanlığı nədən
ötrü eləyirlər? Bundan ötrü ki, camaat
içində ad-san qazansınlar.
Amma bu binavalar doğrudan da
ad-san qazanmağın yolunu heç bilməyirlər. Ad-san
qazanmaq üçün camaat işinə qatışıb
böyük bir məsələni qalxızmaq və o məsələ
yerindən qalxıb fil boyda olanda qorxudan siçana
dönüb deşiyə girmək lazım degildir. Bu tövr
ilə ad-san qazanmaq olmaz. Biabır olmaq olar. Ad-san
qazanmağın yolu bax budur:
Çıxırsan bazara,
görürsən ki, Məşədi Mahmud gəlir,
yanına gedib salam verirsən və deyirsən ki: Məşədi
Mahmud, qəribə sən yaxşı adamsan, üzündən
gözündən tamam nur yağır, adam sifətinə
baxanda lap valeh olur, buyur papiros çək.
Ondan görürsən ki, Kərbəlayı
Bədəl gəlir.
Onun da yanına gedib deyirsən
ki, Kərbəlayı Bədəl, nədəndirsə, səni
görəndə elə bil ki, lap əziz adamımı
görürəm, Allahın altında hamı müsəlmanlar
sənin kimi xoşxasiyyət, xoştəbiət, xoşsifət,
xoşsöhbət, xoşrəftar, xoşgöftar, xoşxülq,
xoşdil, xoşzəban və xoşbəyan ola idilər.
Buyur, gedək bir stəkan
çay içək.
Ondan görürsən ki,
Şərbət bəy gəlir, özü də uduzubdur.
Haman saat yanına
yüyürüb, qulağına pıçıldayırsan
ki: Şərbət bəy, yaxşı pulum var ... (ta
dalısını demək lazım deyil, Şərbət
özü arifdir).
Ondan sonra görürsən
ki, bir molla gəlir.
Həmin saat cibindən təsbehi
çıxardıb, öz başına dualar oxuyursan və
mollaya da kəmali-təzim ilə baş endirirsən.
Ondan sonra görürsən
ki, bir dövlətli adam gəlir. Nə qayıracaqsan?
İkiqat olub qalxırsan.
Və bu minvalla baxıb
görürsən ki, səni hər yerdə tərif edirlər
və özün də əməlli-başlı ad-san
çıxardıbsan, ta bundan yaxşı nə var?
[Ondan yaxşı heç bir şey
yoxdur. Amma bundan da pis heç bir zad yoxdur ki, bu çinovniklər
bizi lap ələ salıbdır. İndiyə kimi nə
qayırıbsalar qayırıbdırlar. İndi də məsələn,
Tiflis müsəlmanlarını tutubdurlar ki, gərək bazar
günü dükanlarınızı bağlayıb, cümə
günü açasınız. Hələ bu heç. Bir dəfə
bizi tutmuşdular ki, gərək ana dilinizi yadınızdan
bilmərrə çıxardıb tək bir urus dili
danışasınız. Hələ bu da heç. İndi də
genə tutubdurlar ki, gərək sizin əlifba
kitabınızı dəgişib əvəzində sizin
üçün urus həriflərindən çərəkə
qayıraq. Hələ bunu da demək heç. Rusiyada
bütün müsəlman mollalarına diyor ki, gərək
gedib soldat olasınız.
Demək bu da heç. Amma
qorxuram sabah gəlib bunu da desin ki, gərək badımcan
dolmasının əvəzinə qırxayaq şorbası
içəsiniz-onda bilmiyorum nə tövr olacaqdır!]
Filankəs
“İrşad”, 15 fevral 1907, ¹
26
Felyetonda axırıncı
bölmə ixtisar edilmişdir (bax. 3-cü c. 1968, səh.
139-140; 2-ci c., 2005, səh. 264 – 265).
əcuzə-fani dünya
ORDAN-BURDAN
Tazə xəbərlər
Bakıda-işlər elə
haman təhərdə qalıbdır. Gecələr səhərə
kimi partapart, günüzlər də get qazamatda yat.
Müsəlman
oğruları müsəlman kişilərindən əl
çəkib, indi də müsəlman arvadlarını
soymağı, bir iki gündən bəridir ki, qaydaya
qoyubdurlar.
Ayın igirmisinə igirmi
gün qaldığına görə hələ məlum
degildir ki, görək şəhərin upravasının
kassasında pul var, yoxsa yoxdur.
Partapart əsnasında
yaylım güllələrin hamısı, həmişəki
kimi, genə İran əhlinə dəgir.
Bakı polisəsi
oğruları və qatilləri tutmaq üçün, elə
bir ucdan tədbirlər ittixaz eyliyor.
Deyirlər ki, məhərrəm
ayı qurtarandan sonra şəhərin müsəlmanları
genə qayda üzrə gündüzlər qoç
dögüşdürüb və it boğuşdurub, gecələr
də fişəng atmağa başlayacaqdırlar.
Qafqazda müsəlman
pişrovları aclıq məsələsilə köç
məsələsinin həllini saxlıyıbdırlar. Çəritgə
məsələsi çatana kimi diyorlar ki, bunların hərəsinə
ayrı-ayrı diqqət sərf eləməkdənsə
üçünü də bir gündə qurtarmaq məsləhətdir.
Gəncə
quberniyasının oğruları sözbir olubdurlar ki, bundan
sonra ittihad və ittifaq ilə iş görüb, bütün
Gəncə quberniyasını bir gündə soyub
qurtarsınlar.
Pristavlar çox ədalətlə
iş görməgə başlayıbdırlar: Əvvəla,
kənd kişilərini dögdürməgə aparanda
arvadlarını da apardırlar ki, kişiləri qəriblik
çəkməsin və bir də cəmi strajniklərə
bərk tapşırıbdırlar ki, ta bir də oğrulara
qoşulmayıb, özlərini yaxşı aparsınlar.
Hökumət Allahdan istiyor
ki, Qarabağda, filanda genə bir urus öldürsünlər
ki, “ekzekusiya” qoymağa bəhanə olsun, çünki,
heç bilirsinizmi ki, bu cürə “ekzekusiya”ların xəzinəyə
nə qədər nəfi var?!
Rusiyada:- Bir də diyorlar ki,
Dövlət dumasını bağlayacaqdırlar, bir də
diyorlar ki yox, bağlamayacaqdırlar. Adam bilmir ki, hansına
inansın.-”Əsil urus adamları” diyorlar ki, əgər bu səfər
də Dövlət duması hökumətin sözünə
qulaq asmasa, yəqin bilin ki, cəmi təqsir yəhudi
tayfasındadır.
Əcnəbi qəzetləri
yazırlar ki, payız fəsli Rusiyada bir o qədər
qarpız yox idi, nə qədər ki, indi bomba vardır.
Əcnəbi vilayətlərdə-ingilis,
firəng və sair böyük hökumətlər çox bərk
fikir eliyorlar ki, görək genə bir müsəlman
padşahı varmı ki, üstünə tökülüb
payi-püşk eləsinlər. Hələ fikirlərinə
bir yer gəlmir.
Osmanlı hökuməti bu
fikirdədir ki, hərgah Osmanlıda da, İranda olan kimi
şuriş-filan olsa, məmləkəti əcnəbilərə
satıb canın qurtarsın.-
İngilis hökuməti
İran hökumətinə ürək və dirək verib
diyor ki, qorxma, cəmaət çox oyan-buyan eləsə, lələşin
burda durubdur!-
Fas soltanı Yevropa
padşahlarının hücumundan sonra neçə
vaxtdır ki, ta bir də kamança
çaldırmıyıb və cəngi oynatmıyor.
Filankəs
“İrşad”, 2 mart 1907, ¹ 37
Felyetonda əvvəlki
bölmədən sonra gələn ikinci bölmədə ilk
abzas və sonuncu bölmə ixtisar edilmişdi. Mətndə
həmçinin çox xətalı və mənanı təhrif
edən bir düzəliş edilmişdir. Üzeyirbəy
yazırdı ki: “Hökumət Allahdan istiyor ki, Qarabağda
filanda genə bir urus öldürsünlər... “ Bu cümlədə
“urus öldürülsə”ni “adam öldürülsə”
kimi düzəlmişdilər” (bax. 3-cü c. 1968, səh.
163-164; 2-ci c. 2005, səh. 281-282).
ORDAN-BURDAN
Belə rəvayət eləyirlər
ki, stolıpinlər və sair ministirlər Birinci Dumanı
dağıtdıqlarına görə çox böyük
peşiman olub, əllərini dizlərinə
çırpırlar və hərdən deyirlər: vay, fələk,
evin yıxılsın, bu nə pis iş idi ki, bizim
başımıza gətirdin! Fələk də deyir ki, balam,
mən nə qayırım, əvvəlinci dumanı
dağıdan da siz oldunuz, ikincini yığan da. Ministirlər
də başlarını aşağı salıb, qəm və
kədər ilə deyirlər: axı, biz nə bilirdik ki,
ikinci duma belə yaman olacaq?! Fələk də cavab verir ki, indi
ki, siz heç zad bilmirsiniz...
Ta fələyin o biri
sözlərini hələ eşitmək mümkün degil;
çünki burada “hürriyyəti-mətbuat”ın
axır-uxurudur.
lll
Axır-uxur dedim, yadıma
dünyanın axırı düşdü.
Bəli, İtaliya münəccimlərinin
deməginə görə beş-altı gündən sonra
qiyamət bərpa olacaqdır. Ancaq bu xəbər doğru da
olsa, heç bundan qorxmaq lazım degil. Çünki bizim
ölümdən qorxmağımız o səbəbdəndir
ki, biz hamımız xudpəsənd və paxıl
adamlarıq. Deyirik: heç rəvadırmı ki, mən
ölüm, amma Məhəmmədcəfər yaşasın.
Amma qiyamət bərpa olsa,
ta Məhəmmədcəfər də diri qalmaz və biz
hamımız yoldaşlıq ilə ölərik. O ki
qaldı bizim iş-gücümüzə, nə var: onları
o dünyada da görmək olar. Çünki bizim işlərimizə
baxılsa, bizdən ötrü o dünya ilə bu
dünyanın heç bir təfavütü yoxdur.
Ələlxüsus hökumət
üçün o dünya ilə bu dünyanın heç
bir təfavütü yoxdur. Odur ki, indi işlərini heç
əldən buraxmayıb, yenə asdırmaqda, kəsdirməkdə,
aramaqda, axtarmaqdadır.
Məsələn, srağa
gün Bakı hökumətinin könlünə adam axtarmaq həvəsi
düşmüşdü. Bilmirdi ki, hara getsin və kimi
axtarsın.
Fikir elədi, elədi, elədi,
axırda alnına vurub dedi: Hə, bildim! Və yola
düşüb getdi və gəlib “İslamiyyə”
mehmanxanasına yetişdi və xalqı axtarmağa
başladı və mən də orada idim, məni də
axtardı və xalqa çox əziyyət verdi və axtarmamış
yer qoymadı və xalqın yorğan-döşəyini
eşələyib, az qaldı ki, balışların və
mütəkkələrin bağırsaqlarını
çıxartsın və heç zad tapmadı. Ona görə
bərk acığı tutdu və istədi ki, mehmanxananın
çəngəl-bıçaqlarını aparsın. Amma
çəngəl-bıçaq ilə xörək yeyildiyinə
görə və xörək yeməkdə də
xilafi-hökumət bir şey olmadığına görə əliboş
getməkdən savayı bir əlac tapmadılar.
İndi bilmirəm, Bakıda
“İslamiyyə” mehmanxanasını axtarmaqda hökumətin
fikri nə imiş, yoxsa belə güman eləyir ki,
“İslamiyyə” panislamizm sözündən
çıxıbdır.
Mehmanxana dedim, yadıma
Peterburqun “Yevropa” mehmanxanəsi düşdü. Dünən
teleqraf böylə xəbər gətirdi ki, orada bir rus əfsəri
gürcü knyazı ilə dalaşıb onun
qulağını kəsibdir. Gürcü knyazı da
qulaqsız qaldığına görə haman əfsərə
iki danə patron vurub öldürübdür.
Osmanlıda Trabzon şəhərində
dəxi bir əfsər öz paşasını vurub güllə
ilə öldürübdür.
Böylə rəvayət
eliyirlər ki, haman paşa da rus əfsəri kibi öz
Osmanlı əfsərinin “qulağını kəsib” məvacibini
vermiyor imiş.
Bunların hamısından
belə məlum olur ki, bundan sonra qulaq kəsmək çox xətadır.
Filankəs
“İrşad”, 8 mart 1907, ¹ 41
Felyetondan axırıncı
bölmə ixtisar edilmişdi (bax. 3-cü c. 1968, səh.
174-175, 2-ci c. 2005, səh. 290-291).
ORDAN-BURDAN
Hamıya məlumdur ki,
müsəlmanların içində bu cürə bir qayda
vardır.
Məsələn, birisi
durub, bir söz deyəndə ki, filan iş belədir, o birisi
cavab verir ki, yalançının özünə lənət!
Əgər əvvəlinci desə ki, olsun, bil ki,
yalançı degil. Yox deməsə və acığı
tutsa, bil ki, yalançıdır.
İndi hökumət and
içir ki, Rusiyada aclıq-maclıq yoxdur və heç bir kəs
də qızılı satıb, çörəyə vermir.
Qəzetələr dəxi hökumətin doğruluğunu
bilmək üçün deyirlər ki, yalançı belə-belə
olsun. Amma hökumət bu “belə-belə”yə razı olmur və
bu sözə bərk acığı tutub qəzetələri
sudxanaya çəkir.
Qoy, hökumət elə bir
ucdan adamları sudxanaya çəkməkdə olsun, biz də
baxaq, görək dünyanın axırı hara çəkir.
O səfər, əzoncümlə,
mən özüm də yazmışdım. İtaliya münəccimlərinin
diməginə görə, beş-altı gündən sonra
dünyanın axırıdır. Görünür ki, bu xəbər
çox adamlara bərk əsər eləyibdir. Ona görə
yamanca əl-ayağa düşübdürlər. Firəngistanın
“Maten” qəzetəsi camaatın bu cürə əl-ayağa
düşməgini görüb İtaliya münəccimlərindən
xəbər alıbdır ki, doğrudurmu, siz deyirsiniz ki, bir
neçə gündən sonra dünyanın
axırıdır?
İtaliya münəccimlərindən
cavab gəlibdir ki, “hansı palas...”
Yəni bu söz yalandır
və bu səs-küyü salan da yalançıdır.
İndi ki, yalan diməgə
qaldı, qoyun, bir yalan da mən diyim:
Belə rəvayət
eliyorlar ki, Qarabağda Yevlax stansiyası ilə Şuşa şəhərinin
arasında ki, cəmisi bir qarıc yoldur, bu yaxınlarda dəmiryol
çəkəcəkdirlər.
Əslinə baxsan, bu xəbər
doğrudur. Amma bu xəbər bildir, inişil, keçən
il və hətta on il bundan irəli də diyilməginə
görə, mən hələ güman eliyoram ki, yalandır.
İndi də bir söz deyim
ki, doğru olsun:
Erməni “Mşaq” qəzetəsinin
əhli-insaf olan bir yazıçısı var idi. Bu binəvanı
bu günlərdə öldürübdürlər.
İndi “daşnaqsütun”
firqəsi diyor ki, ey cəmaət, o kişini biz öldürməmişik.
İdarədən: Soğan
yeməmisən, için niyə göyniyor!
Hökumətin Peterburq
teleqraf agentstvası Naxçıvan uyezdindən şeytan
dilində bir xəbər yazıbdır:
“Fevralın 23-ndə bir dəstə
müsəlman qulduru dörd nəfər gəlin aparan ermənilərin
üstə tökülüb onları
öldürübdürlər. Və gəlini də bihörmət
edib öldürübdürlər. Ermənilər bu əhvalatdan
bərk həyəcana gəlibdirlər. ...”.
Bu xəbəri şeytan
dilindən adam dilinə tərcümə edəndə mənası
böylə çıxır:
“Ay ermənilər, siz nə
bişüur taifəsiniz ki, müsəlmanları
qırmıyorsınız. Neçün qırğın
salmıyorsınız? Neçün farağat oturubsunuz? Ay bir
tez qırğın salın ki, hökumətin işi pisdir. Bəlkə
bir az dincələ!!”
Filankəs
“İrşad”, 13 mart 1907, ¹
43
Felyetonda axırıncı
bölmə ixtisar edilmişdi (bax. 3-cü c., 1968, səh.
180-181, 2-ci c., 2005, səh. 292-293)
(Ardı var)
Üzeyir HACIBƏYLİ
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2010.- 20 noyabr.- S.20-21.