Kitabdan açılan yollar
Dostluğumuz tələbəlikdən
başlamış Kamal Abdullanın Dekabrın 4-də 60
yaşı tamam olur. Bu yubileyə həm dostluq borcum kimi, ən
əsası isə mədəniyyətimiz və ədəbiyyatımız
qarşısında borcum kimi yazı hazırlamalıydım.
Təsadüfən arxivimdən rastıma 20 il
qabaq Kamalın qəribə adlı “Əvvəl-axır
yazılanlar” kitabı haqqında məqaləm
çıxdı. Düşündüm ki,
dostumun bütün romanları, bəzi hekayələri, bəzi
elmi araşdırmaları ilə bağlı yazaraq onun
yaradıcılığında mənə təsir edən
ideyaları, görkləri (obrazları), tapıntıları
bir-bir izləmişəm. Bəlkə “ən
yaxşı yenilik unudulmuş köhnədir” prinsipi ilə
yubiley ixtirası edim? Arxivimdən
tapdığım yazını yeni gözlə oxudum və o
mənə yenilənə bilən köhnəlik kimi
göründü. Həm də ilginc idi, axı, 20 il öncə Kamalın düşüncə
dünyası mənə hansı özəllikdə
açılmışdı? 20 il öncə
biz dəyərli saydığımız tekstlərdən necə
yazırdıq?
Məncə,
Kamal özü də bu yazını unudub. Əgər
oxumuşdusa da. Bax, bu arqumentlərlə
yazıya yenidən qayıtdım.
1990-cı ildə
“Yazıçı” nəşriyyatı Kamal Abdullanın “Əvvəl-axır
yazılanlar” ədəbi-badii esselərini çapdan
çıxardı. Söz dünyamız – Qərbdə deyərdilər
Loqosferamnz bir az aforizmə oxşayan, bir az
mistik olan cümlə qazandı: “Əvvəl-axır
yazılanlar”... Əgər bu yazılanlar bənzərsiz
“Mən”in içindən doğulursa, həmin “Mən”
yazmasaydı, yazılmazdı da. Əgər
bu yazılanlar əvvəl-axır yazılandısa, deməli,
Sən yazmasan da Mən (və ya O, Onlar) yazacaq. İstəmədim, düşünüm ki, yazar
gözəl ad vermək ədasına məntiqi qurban verib.
Ancaq məntiqimiz elə qurban veriləsidir...
70 illik bir
dövrdə “ən elmi” fəlsəfənin vuran və
sığallayan əli ilə elmi şəkildə idarə
olunan Qut dünyamız, mənəvi həyatımız
ayrıca bir məntiqlə sümüklənib-damarlanmışdı. Bu məntiqin
“olar-olmazları” vardı. “Olmazları” deyirdi, çox kədərlənmək
olmaz, öz içində az əlləş,
başqa mədəniyyətlərə, başqa
şüurlara, başqa ölkələrə az səyahət
et, etsən də geri qayıdanda az dəyişib qayıt. Bu məntiqin “olarları” deyirdi,
özümüzü, öz iqtisadi, siyasi,
düşünüş sistemimizi, yetənəklərimizi
sonsuzluğacan öymək olar, tənhalığa
qarşı, mistikaya qarşı, Allah qarşı nəyi deyə
bilsən, deyəndə (hansı əxlaqi-mədəni oyun
qaydalarını pozsan) halaldır.
Ancaq bu məntiq
elə qurban veriləsi məntiq idi. Bu məntiq övrədirdi ki,
ideologiyaya qulluq edən kitablarımızdan görünən
Sovet adamı, Sovet Azarbaycanının adamı
ekzistensiyasız bir adam kimi
görünür.
Tarixda isə
ekzistensiyasız adam bəlkə insan
sürüsündə olub.
Ekzistensiyasız
adamın içindən (özü-özündən) qorxusu
yoxdur, ekzistensiyasız adamın içindəki qaranlıqlara
bürünmüş dərinliklərdən, sonsuzluqlardan da
xəbəri yoxdur, ona elə gəlir ki, içi
dışarısındakı toplumdan düşən
işıqda gün kimi aydındır.
Ancaq Sovet Azərbaycanında,
əslində, belə adamlar azdı. Kitab, məqalə
yazanda, camaat qarşısında çıxış edəndə
isə özünü ekzistensiyasız varlıq kimi göstərənlər
çoxdu.
“Əvvəl-axır
yazılanlar”, məncə, Anarın “Sizsiz”indən sonra ilk
ekzistensial yazıdır. “Sizsiz” də ekzistensiyadan təcəlli
edir, ancaq “Əvvəl-axır yazılanlar”ı
ekzistensiyanın başqa təcəllisi kimi, sözdə və
sözsüzlükdə, səssizlikdə bilinməsi kimi
yaşadım. Niyəsi sonra açılacaq...
Ekzistensiya insanın
başqalarından xəlvət, başqalarının
yaxşı anlamadığı iç yaşamıdır,
axıb-gedir. Ölüm haqqında
düşüncə və duyğular ki, kimlərisə
Allaha, kimlərisə allahsızlığa aparıb
çıxarır, kimlər üçünsə
yaşamağı mənasızlaşdırır, kimlər
üçünsə yaşamağı ruhun
sınağı edib mənalandırır,
ekzistensiyalaşdırma işini görən problemlərdən
biri olur. Kədər, təklik, iç
dünyamızın səssizliyində dünyadan
aldıqlarımıza qulaq tutmaq, iç dünyamızın
dərinliklərinə gedib buradan başqalarının dərinliklərini
duymaq bacarığına çıxmaq hamısı
ekzistensiallaşdırma axımını yaradır. Ekzistensiya duyğulardan çıxan
düşüncə ilə toqquşmaqdır,
düşüncədən gurlaşan, burulğanlaşan
duyğulara batmaqdır. “Əvvəl-axır
yazılanlar” bu ekzitensiyanın axımına bizi alıb
aparır. Əvvəl-axır yazılanlar
o demək deyil ki, Kamalın yazdığını kimsə əvvəl-axır
yazacaqdır. O deməkdir ki, Azərbaycanda da kimsə əvvəl-axır
ekzistenesiyasını kitabında səyahət yoluna
çevirəcəkdir.
Bu kitab
bütün səmtlərə səyahətdir. Azərbaycanlı,
müsəlman qutuna çox doğma olan “ordan-burdan” söhbətdir.
Ordan-burdan söhbət etmək ora-bura yola
çıxıb qayıtmaqdır. Bu mənada
esse bizə doğmadır. Ancaq yazıqlar
olsun ki, esse yazılar Azərbaycanda – bu doğma yerində hələ
yaxşıca məskən salmayıb. Azərbaycanlı
ruhu, psixeyası, mentaliteti əvvəl-axır esselərdə
çoxaçımlı bilintisini almalıdır.
Deyirlər ki, Yusif Samədoğlu bir dəfə yana-yana
söyləmişdi: — “Azərbaycanlı beynində esse
qırışı yoxdur”. Söz
dünyasında alimə, publisistə və nəhayət kişiyə
ekzistensiya yasaq ediləndə esse qırışı necə
olsun? Ona görə də
ekzistensiyamızın şeirlərdən, nəsrdən bilinməyə
əlacı qalmışdı.
70 illik ideoloji
nəzarət loqosfer üçün dəmir məntiq
qurmuşdu. Bu dəmir məntiq təkcə yazanları dar bir
cığıra itələməyib. Oxuyanlar
da dəmir məntiqin şəbəkəsinə girənləri
oxuya biliblər. Canlı mədəniyyət
isə həm dəmir məntiqlə “işləyir”, həm də
gərəkəndə ona vecsiz qalır. “Əvvəl-axır
yazılanlar” canlı mədəniyyət biçimində,
modelində yazılıb. Gah dəmir məntiqlə
düşünüb-duşündürür, gah da onu bir mif
kimi dağıdır.
Dəmir məntiqin
mifləri. Birinci mif elə dəmir məntiqin
özüdür. Guya ağıllı
söz, gərəkli düşüncə dəmir məntiqdə
olmalıdır. Dəmir məntiq isə
özü soyuqdur, sirri, gizlinləri deyimdən qovur, söyləyənin
psixi cürbəcürlüyünü tekstə qoymur, ona
görə də qəzet və kitabdan bizə bilinən
müəllif obrazlarının çoxu bu qəddar əkizdirlər.
“Əvvəl-axır
yazılanlar” bu dəmir məntiqi ekzistensiyada baş
götürüb gedənə qurban verir. Bir esse Markesi, Folkneri
oxumayıb oxuyanlar kimi danışanları qınamaqdan
başlayır, sonra isə bu sözlərlə bitir: “...Amma sən
Allah, özünü çoxbilmiş kimi aparmağa tələsmə.
Və Markesi də oxumağın vacib deyil”.
Heraklit isə demişdi, çoxbilmişlik adamı
ağıllı etmir, etsəydi, Pifaqor ən
ağıllı adam olardı. Essedən Heraklit eləcə peyda olur, fəlsəfəsindəki
dünyatörədicisi olan Alovla məntiqin dəmirini əridir.
Dəmir məntiqin başqa
mifi: yarımçıq yazı pisdir, bitkinlik axırda fikri
tam açmaqdır. “Əvvəl-axır
yazılanlar” bu mifi da dağıdır. Neçə-neçə
esseləri yarıda kəsilir. Bir essedə
Kamalın düşüncələri “Ağ liman”dakı
Dadaşın hiyləgərliyi içində dolanıb
axırıncı fikrə çıxmağa yollanır.
Onun oğlunu instituta düzəltmək
uçün bir professora yazdığı məktubun tekstoloji
bicliyini açıqlayır. Axırda isə esse belə
qurtarır: “İndi o söhbətdən on ildən çox
vaxt keçib. Dadaş Anarın hər hansı bir əsərinə
bir də gələcəksə, müəllifdən
soruşmaq pis olmazdı: Dadaşın oğlu Moskvada instituta
girdi, ya yox?”. Bu, povestin
estetikasına dəxli olmayan sorudur. Ciddi
tekstoloji incələməni yarımçıq qoyan,
başqa operadan gələn səsdir.
Dəmir məntiqin bar
buyuruğu da var: elə-belə düşünmə! Sənət sənət üçün pis
olduğu kimi fikir üçün fikir də pisdir.
Fikrin praktikaya aparmalıdır!
Bütöv bir
dövrdür ki, toplum haqqında yazılmış fikirlərin
praktikaya az dəxli olub, ancaq onlar elə
yazılıblar guya ki, bir məqsədləri varsa, o da
praktikadır. “Əvvəl-axır yazılanlar”
bu mifi də dağıdır. Düşüncə
dünyasının öz suverenliyi olmalıdır. Bir vaxtlar Platon “Parmenid” dialoqunu elə-belə,
düşüncə axtarışlarını məşq
etdirmək üçün yazmışdı. Yüz illər keçdi. “Parmenid”
İudaizmdə, Xristianlıqda, İslamda bircə olan
Tanrı probleminin paradokslarını görmək
üçün gözləri açdı.
“Əvvəl-axır
yazılanlar”da praqmatiklikdən (praktiki faydadan) uzaq
düşüncələr bir-birindən baş alıb gedir. Məqsədli
düzülmüş fikirlər birdən öz-özünə
peyda olmuş, qəsdən deyilməmiş söyləmlərə
dirənib dayanır. Bir çox
düşüncələr dünyadakıları düz
göstərdiyi üçün doğru olmur, gözəl
olduğu üçün doğrulaşır. Kamal
deyir: – “Şeir alınmır, nəsrə keçirsən. Nəsr alınmır, pyesə keçirsən.
Heç biri alınmayanda —memuara. Elə buna görə də bizdə memuar ədəbiyyatı
yox kimidir. Çünki memuara gətirən
yolu sonadək keçən olmur. Kimi
şeirdə ilişib qalır, kimi nəsrdə, kimi də
pyesdə”.
Məntiq
pedantı o dəqiqə deyər, fikir düz qurulmayıb. Bizdə də
o qədər yazan var ki, şeir yazır, alınmır, nəsr
yazır, alınmır, pyes yazır, alınmır. Bəs niyə memuar yazmağa keçmirlər onlar?
O biri yandan, necə ola bilər ki, memuar nəsrdən
asan yazılsın?!
Ataq bu məntiq
pedantlığını qırağa, düşüncənin
gözəlliyindən doğan doğruluğu poeziyanın məntiqinə
uyğun olur.
Ünlü
Argentina yazıçısı Luis Borxesi, rus
yazıçısı Andrey Bitovu oxuyandan sonra məndə
yarı bədii, yarı intellektual səyahətlərə
maraq yarandı. Söz dünyasında çoxlu deyimlər,
kəlmələr öz böyük tekstindan qopub gəzir,
ayrıca, bağımsız bir həyatla yaşayır.
Borxesin bir çox hekayələri onların
Kommentarisi, Açıqlamasıdır. Andrey
Bitovun “Yaxın retro və ya hamının bildiklərinə
Kommentarilər” adlanan yazısı da Borxes düşüncə
axtarışlarını andırır. Nəyisə
açıqlayıb adiliyindən adisizliyina çıxmaq,
paradoksda gizlənmiş paradoksuzluğu axtarmaq və axtarmaq
üçün mədəniyyətdə ora-bura yola
çıxmaq mənə söz mədəniyyətini,
söz qavrayışını enerjiləndirən gərəkli
bir iş kimi göründü.
Azərbaycan
dilini intellektual səyahətlər üçün məşq
etdirməyə böyük gərəyimiz var. “Əvvəl-axır
yazılanlar” intellektual sayahətlərdə dilimizin məşqidir
və bu məşq bu kitabla, qurtarmamalıdır.
İntellektual
səyahət, sadəcə, düşünmək deyil. Hamı
düşünür, ancaq hamı düşünüş
sayahatinə çıxmır.
Sayahəti
çox vaxt gedib görmək, gedib tamaşa etməklə
bağlayırıq. İntellektual səyahət isə
düşüncə axımına özünü
buraxıb, ağıl, bilik tapıntılarına gedib
tamaşa etməkdir. Düşüncə
axımı axmaqdan, düşüncələrə tamaşa
etməkdən həzz almaqdır. Kamalın
hər essesi hansı bir sözünsə, hansı bir fikrinsə,
hansı bir söyləminsə qarşısında durub
tamaşa etməkdən, sonra isa Kommentari üçün yola
düşməkdən başlayır.
Esselərdəki belə
başlanğıclar “Şair, hökümdarın
hüzurundasan”, “Üç canavar qalınlığında
qaftan”, “Şair sözü”, “Kölgə salmaq istəyən”,
“Nəyə isə, kimə isə qayıdırıq”, “Bir
ömürdü – yaşayırıq”, “Şairlar
allahların yadına düşən son adamlardır”...
İntellektual
səyahət Kamalın kitabında bütün bunları onun
ekzistensiyasına batırır, sonra Kommentari üçün
səyahət başlayır. Ekzistensiyaya batırmaq
nə deməkdir? O deməkdir ki, sirri axtarılan deyimi,
kəlməni “səndən qıraqda duran”dan “sənin dərinliyində,
duran”a çevirmək lazımdır ki, onun sirrini
açmağı öz sirrini açmaq kimi biləsən və
ya istəyəsən. Deyirlər, axı, həqiqət
qıraqdan baxana açılmır. Həqiqətə
öz iç dünyanın dramasında yaxınlaşanda
açılır. Deməli, həqiqət,
gerçək, doğru ekzistenesialdır. Bizim
ənənəvi elmi düşüncəmiz isə gerçəyi
ekzestensial etməyi bacarmayıb. Bu səbəbdən
də onun gerçəkləri belə
darıxdırıcıdır.
Bəxtiyar Vahabzadə bir dəfə
demişdi: “Mənim həqiqətə yazığım gəlir”.
Bu, həqiqətə ekzistensiyadan baxmaqdır.
Gerçəyi ekzistensiyaya batıranada onu dəli
kəmi sevirsən, ona mat qalırsan, onun əsir-yesiri olursan.
Onu sufi Allahı sevən kimi sevirsən. Onunla cığallıq edirsən,
küsüşürsən, barışıb kövrəlirsən.
“Əvvəl-axır yazılanlar”da həqiqət
bütün bu ekzistensiya gurluğu içindədir.
Bir vaxtlar
Nitsşe insan dünyasının dəyərlərini
başqa cür dəyərləndirdi. Neçə-neçə
yaxşı sayılanı pis kimi göstərdi, neçə-neçə
pisi yaxşı kimi alqışladı. Dəyərləri
tarix yavaş-yavaş dəyişdirir. Nitsşe isə
götürdü, təkbaşına yeni dəyər sistemi
yaratdı: yazığı gələn,
başqalarının halına yanan həmişə belə
sayılıb ki, insanın ucalığıdır. Nitsşe
isə dedi, Uca İnsanın (Üst İnsanın, Supermənin)
yazığı gələndə yumşalır, deməli,
özü yazıq günə düşür. Belə-belə Nitsşe çox dəyər devrimləri
etdi. İndi irəli mədəniyyətlərdə
xristian dəyərləri, əxlaqın başqa sərvətləri
öz sayğısını çoxlarının
gözündə saxlayır. Ancaq
Nitsşedən sonra dəyərləri dibindən dəyişdirənlərə
də maraq saxlanılır və sənətdə, elmdə
onlara davranış azadlığını verən yerlər
ayrılır. Beləliklə, alternativlik
üçün hər bölgədə meydança
ayrılır.
İrəli mədəniyyət
olmaq istəyiriksə, biz də belə etməliyik!
Qiyamçı
şüur azərbaycanlı mentalitetinə ta əskidən
doğmadır. Ancaq gündəlik şüurumuz
qiyamçı şüurumuzu bizə unutdurur. Gündəlik şüurumuz
darıxdırıcı qəliblərin əsiridir. Bizə bu qəlibləri dəhrələyən
intellektual səyahətlər lazımdır. “Əvvəl-axır yazılanlar”da xeyli dəyərlərin
dəyişdirildiyini, qəliblərin haldan
salındığını gördüm.
Böyük sənəti,
dahiləri bütləşdirmək bizim xəstəliyimizdir. Araşdırıcılarımız
Nizami ilə, Füzuli ilə, Mirzə Fətəli ilə,
Mirzə Cəlil ilə öz səsləri ilə
danışa bilmirlər. Yazılarında
onlarla söhbət edəndə hörmətdən,
heyranlıqdan səsləri əsim-əsim əsir. Bu hörmətə xal düşməsin deyə
onlardan canlı, ikibaşlı nə varsa, alırlar.
Kamal isə Mirzə Fətəlinin Füzuliyə, Tolstoyun
Şekspirə və Turgenevə, Pisarevin Fetə, Cavidin Sabirə,
Səməd Vurğunun Mikayıl Rəfiliyə pis baxmalarını
problemə çevirib düşünür ki, bütləşdirməkdən
bezikək.
“Qorxmaz sənətkar”
da ideologiyanın bir bütü, qəlibidir. “Əvvəl-axır
yazılanlar”da isə yazılır: “Qorxunu açıq
yazmağın özü qorxusuzluqdur. Sabir
açıq yazmışdı. Mirzə Cəlil, Əbdürrəhim
bəy açıq-aşkar qorxu içindəydilər və
bunu elə belə da yazdılar.
Səməd
Vurğun, Süleyman Rüstəm, Məmməd Rahim... qorxu
içində yaşayırdılar, amma yazanda qorxusuzluqdan
yazdılar”.
Əvvəl-axır
bizdə də mədəniyyəti “elmi” yönəldən,
idarə edən ideologiyanın “dəmir məntiqini” devirən
esse yazılmalı idi. Əvvəl-axır bizdə də
intellektual səyahətə aparan esse peyda olmalı idi. Əvvəl-axır bizdə də dəyərləri
dəyişdirən esse yaranmalıydı. İndi belə essedən birini oxuyub
düşündük.
Niyazi Mehdi
525-ci qəzet.- 2010.- 27 noyabr.- S.22.