Fəlsəfi publisistika: Bu
zamanın və bu məkanın tələbi
“BAXIŞ BUCAĞI” KİTABININ MÜƏLLİFİNƏ
AÇIQ MƏKTUB
Çox hörmətli Səlahəddin
müəllim! Mən adətən kitabları, həm də mənə
maraqlı olan kitabları birnəfəsə oxumağı
lazım bilirəm. Xalq dili ilə desəm, kitab məni
“tutanda” ondan ayrıla bilmirəm. Həyatımda belə
kitablar çox olub. Sizin xeyli vaxtdan bəri masamın
üstündə olan “Baxış bucağı” adlı
kitabınızı birnəfəsə oxudum və 20-30 ildə
əlimə düşən kitablar sırasında məni təpədən-dırnağa
qədər məşğul edən bu kitaba görə
müəllifə bir təşəkkür məktubu yazmaq
istədim. Ancaq kitabı bitirəndən sonra onun çox
ciddi mahiyyətə, çoxşaxəli istiqamətə,
daha böyük qiymətə layiq olduğunu anladım və
belə bir qənaətə gəldim ki, belə əsərlər
birnəfəsə oxunmur. Belə kitablar anlamaq, dərk etmək
təmkini ilə dünyanı, predmeti görə bilmək
qabiliyyəti ilə qoyulan problemlərə, qiymətlərə,
interpretasiyalara bələdçilik haqqı ilə
oxunmalıdır. Və belə kitablara oxucunun qiyməti
müəllifə yazılan ənənəvi məktub
janrında deyil, ictimai məzmun kəsb edən açıq məktub
janrında olmalıdır. Bu missiyanı da yerinə yetirə
bilmək üçün bir də təkrar edirəm, Sizin
kitabınızı birnəfəsə oxumaq kifayət etmədi.
Mən “Baxış bucağı”nı ikinci dəfə – həm
də çox diqqətlə, xüsusi qeydlərlə oxudum.
Və bu zaman dərk etdim ki, birinci oxunuşda kitabın
üstündə xəfif bir duman, zərif bir tül pərdə
varmış. Bu xəfif dumanı və bu zərif pərdəni
ancaq ikinci və daha böyük diqqət tələb edən
bir oxu ilə aradan qaldırmaq olarmış.
Səlahəddin müəllim!
Xeyli dərəcədə fəlsəfə
anlayışını, filosof epitetini də izah edən və
bu anlayışların elmi izahında oxucunu çox razı
salan, psevdofilosof və psevdofəlsəfəni güclü məntiqlə,
böyük polemika mədəniyyəti ilə “yerində
oturdan” bu kitabdan sonra kimsə məni də ciddi bir fəlsəfi
əsərə qiymət verməkdə qınamağa tələsməsin.
Birinci ona görə ki, kitabın adının yarımsərlövhəsində
“Fəlsəfi publisistika” kimi təqdim etdiyiniz bu əsərin
publisistik keyfiyyəti, publisistika fəlsəfəsi mənə
elmi-praktik və nəzəri cəhətdən ögey deyil.
İkincisi, Sizin üslubunuzun aydınlığı, “hamı
üçün yazmaq” bacarığınız –
ustalığınız bu fəlsəfi düşüncələr
ətrafında təhlil bucağı olan hər kəsə
söz demək imkanı verir. Sizin bu
yazılarınızın hamısı mənim də daimi
oxucusu olduğum “525-ci qəzet”də elə həmin ad
altında – “Baxış bucağı” rubrikası ilə dərc
edilmişdir. Etiraf edim ki, bəzən bu yazılardan
hansınasa qəzetdə əlim çatmayıb. Ancaq kitab
kimi topa halda bu əsərlərə diqqət etmək
fürsəti yarananda mən onların necə müdrik, necə
ustad bir publisist – filosof qələmindən
çıxdığını daha çox anladım. Bu
kitabdakı əsərlər ədəbiyyata, televiziyaya,
islama, elmə, mədəniyyətə, fəlsəfəyə
alim-filosofun baxış bucağıdır. Bu baxış
bucağı həm də belə bir həqiqətdən
çıxış edir ki, “dünyanı heç də həmişə
bütün zənginliyi ilə görmək mümkün
olmur. Əslində ona can verən, onu işıqlandıran
insanların daxili nuru, hənirtisidir. İnsan nəzərləri
aləmə tuşlanaraq onu ancaq öz baxış
bucağında işıqlandırır və
canlandırır. Həmin anda insanın özü də məhz
öz baxış bucağına bərabər olur”. Bu, Sizin
sözlərinizdir və bu sözlər çox böyük
həqiqətə söykənir. Ancaq o da həqiqətdir ki,
aləmi öz baxış bucağında
işıqlandıran və dünyanı dərk etməyə
yaxınlaşan elə şəxsiyyətlər, elə alimlər
də var ki, onların baxış bucağı ümumiləşir
və “öz baxış bucağından” çox-çox
böyük olub, bəşəri dəyərləri ifadə
edir. “Baxış bucağı” kitabındakı əsərlərin
hamısında Sizin, dünyaya ümumiləşmiş, tipikləşmiş
bir baxışınız var. Bu baxış çoxsahəli,
çoxşaxəli olaraq öz dəyəri ilə
hamını – insanlığı ehtiva edir. Və
bütün bunlarla belə bu kitab müasir Azərbaycada, məhz
həm də milli məkan və indiki zaman daxilində bir
çox mətləbə aydınlıq gətirir. Bu ilk
aydınlıqlar sırasında “Fəlsəfə bizə
lazımdırmı?” sualı önə çıxır. Hərçənd
bu sual və ona cavab kitabın lap axırında yer alıb,
ancaq müəllifin qoyduğu problemlərin bir çoxu məhz
bu sualın və onun cavabının gündəmə gec gəlməsi
ilə, yaxud da heç gəlməməsi ilə
bağlıdır. Sizin bu məqalədə qoyduğunuz “Fəlsəfə
dedikdə, biz nəyi nəzərdə tuturuq?”, “Bizə
hansı fəlsəfə lazım deyil?”, “Bizə hansı fəlsəfə
lazımdır?” suallarına çoxdan cavab verilsəydi, yəqin
ki, ədəbiyyata da, televiziyaya da, islama da, elm və mədəniyyətə
də cəmiyyətin baxışı müəllifin bu
gün narahatlıq keçirdiyi şəkildə olmazdı.
Səlahəddin müəllim,
Sizin bu kitabınızdan aldığımız bilgilər
ondan ibarətdir ki, hər şeyin önündə fəlsəfə
durur. Qabaqcıl ölkələrin təcrübəsi belə
bir həqiqəti ehtiva edir ki, biz əvvəlcə hər
şeyin fəlsəfəsini öyrənməliyik. Siz uzun
müddət Azərbaycanda fəlsəfəyə nə isə
yad bir şey kimi baxıldığından narahatlıq
keçirirsiniz və doğru olaraq, bunun səbəbini əvvəllər
“millətin öz düşüncəsindən doğan bir fəlsəfi
təlimi deyil, bizə yad olan fəlsəfi təlimlərin tədrisi
və təbliği” ilə izah edirsiniz. Və Siz
qarşıda belə bir ciddi vəzifə qoyursunuz ki, müstəqilliyimizin
verdiyi imkanlar hesabına milli məfkurəmizi inkişaf etdirməli,
öz mədəni-mənəvi aləmimizi, ictimai həyatımızı
əks etdirən yeni fəlsəfi baxışları
formalaşdırmalıyıq. Bütün əsərlərinizə
və eləcə də bu fikirləri ilk sətirlərində
əks etdirdiyiniz “Baxış bucağı” kitabınıza əsaslanaraq
deyə bilərəm ki, ölkədə az-az təsadüf
olunan və özünün müstəqil elmi-fəlsəfi
konsepsiyasına malik bir alim kimi bu vəzifəni cəmiyyətin
qarşısında qoymağa Sizin tam mənəvi
haqqınız çatır.
Kitabınızın ilk sətirlərindən
belə bir nəticəyə gəlirsiniz ki, ölkədə
“iqtisadi islahatlar sürətlə getsə də,
şüurların yeniləşməsi çox ləng gedir.
Nəticədə şüurla gerçək həyat
arasında bir uyğunsuzluq yaranır. Dəyişikliklərə
daha çevik reaksiya publisistik təfəkkür səviyyəsində
həyata keçir” (kursiv mənimdir-C.M.). Səlahəddin
müəllim, Sizə və ictimaiyyətə
ünvanladığım bu açıq məktubda
kitabınızdan misal gətirdiyim sitatın son cümləsi
şəxsən mənim üçün postulat səviyyəsindədir.
Publisistikanın ictimai fikirdə yerinə heç bir kölgə
salmadan həqiqətən də belə bir elmi qənaətə
gəlmək olur ki, milli məfkurə, milli şüur və
bunların inkişafı kimi fundamental problemləri təkcə
publisistikanın – həm də bu günkü mətbuat
azadlığı faktından sui-istifadə ilə hər kəsin
özünü publisist adlandırdığı mürəkkəb
bir çağın publisistikasının öhdəsinə
buraxmaq olmaz. Və Sizin bu kitabınız bir daha sübut edir
ki, yeni dünyaya yeni fəlsəfi baxışların
formalaşmasına dəstək missiyasını məhz Siz
öz üzərinizə götürmüsünüz.
Aydın olur ki, milli-ictimai gerçəkliyimizi
formalaşdırmağın mühüm bir yolunu fəlsəfi
publisistikanın yaranmasında görürsünüz. Belə
bir publisistikanın formalaşması üçün
qoyduğunuz şərt də çox elmidir, məntiqidir və
əsaslıdır: “Ya gərək jurnalistlər fəlsəfi
düşüncə səviyyəsinə yüksəlmək
üçün çalışsınlar, ya da gərək
filosoflarımız publisistik janrda yazmağı öyrənsinlər.
Başqa çarə yoxdur” (kursiv mənimdir-C.M). Son cümlənizin
bu dərəcədə kateqorik olması da təəccüblü
deyil. Çünki bizim indiki zamanda – informasiya
texnologiyasının sürətli inkişaf
çağında insanları min illərlə kamilləşdirən
bədii söz sənəti, bütövlükdə sənət
dünyası kütləvi informasiya vasitələri
qarşısında təslimçilik prosesi keçirir.
İndi mənəvi, ictimai, siyasi inkişafın bütün
parametrləri jurnalistikadan keçir. Bu jurnalistikanın da
hansı səviyyədə olduğu göz
qabağındadır. Bəli, indi bircə
çıxış yolu var: “Ya gərək jurnalistlər fəlsəfi
düşüncə səviyyəsinə yüksəlmək
üçün çalışsınlar, ya da gərək
filosoflarımız publisistik janrda yazmağı öyrənsinlər”.
Masamın üstündəki “Baxış bucağı”
kitabını önəmli bir filosofun publisistik janrda
yazdığı və örnək səviyyəsinə
yüksəlmiş bir əsər, jurnalistlərə,
filosoflara bir ismarıc hesab edirəm. Bu kitab həm də
klassikaya, maarifçi filosoflarımıza hörmət və
onların davamçısı rolundadır. Əslində bu
günkü publisistik təfəkkürümüzün fəlsəfi
təfəkkürümüzdən xeyli aralı düşməsi
klassik ənənələrdən, xüsusilə Əlibəy
Hüseynzadə, M.Ə.Rəsulzadə, C.Məmmədquluzadə,
Ö.F.Nemanzadə irsindən uzun müddət aralı
düşməyimizdən irəli gəlir. Kitabınıza
“Ön söz”də də dediyiniz kimi uzun müddət yad fəlsəfi
təlimlərin qanımıza yeridilməsi bəzi mətləbləri
bu gün də anlamağa imkan vermir. Yaşlı nəsil bu
yad təlimlərdən hələ də uzaqlaşa bilmir,
yeni nəsil hər şeyə kobud və ziyanlı bir
radikallıq cəbhəsindən yanaşır. Lakin nəsillərin
hər ikisi üçün ortaq olan bir elmi yanaşma da var.
Sizin gəldiyiniz qənaət belədir ki, “bunun
üçün analitik fəlsəfənin arabir öz
mücərrəd səma taxtından aşağı enərək
gündəlik həyat hadisələrinə işıq
salmağına ehtiyac var. Bunun üçün bədii ədəbiyyatın
böyük ümumbəşəri problemlərlə
yanaşı, cari problemləri də gündəmə gətirməsi
tələb olunur”. Əlavə etmək istərdim ki, bunun
üçün habelə klassikaya söykənən peşəkarlıq,
ustalıq lazımdır. Mən ustadlığı, bu fəlsəfi
təfəkkür tərzini Sizin kitabınızda tapdım.
Bu kitabın hər səhifəsində fəlsəfi təfəkkür
tərzinə malik müəllifin postulatlaşmış
fikirləri var: “Çox pulu olan, lakin ondan istifadə etməyi
bacarmayan adamlar olduğu kimi çox biliyi olan, lakin lazım gəldikdə
onu saf-çürük edərək müəyyən istiqamətə
yönəldə bilməyənlər də var”. Bu dəqiq
fikir bir çox müasirimizi düşünməyə dəvət
etməlidir. Arxasında Sizin də çox bəyəndiyiniz
Heydər Hüseynovları, Xudu Məmmədovları, Bəxtiyar
Vahabzadələri... olan bir nəsil öz biliyini hara yönəltməyi
də bacarmalıdır. Yaxud: “... Müdrik adam gücsüz
olduqda dünyadakı ahəng pozuntularını duyur, dərk
edir, amma onları aradan qaldıra bilmir. Dünyanı məqsədə
uyğun şəkildə dəyişmək üçün
nə etmək lazım olduğunu bilir, lakin buna qüvvəsi
çatmır. Bu, müdrik adamın faciəsidir. Başqa
birisinin isə maddi imkanı, gücü-qüvvəsi var,
lakin nə etmək lazım olduğunu bilmir. Buna baxmayaraq,
güclü olan “haqlı” çıxır. Bu, nadan adamın
xoşbəxtliyidir”. Bu postulatda “xoşbəxtlik” epiteti adamda
təəssüf oyadır, lakin Sizin dərhal dediyiniz “Orta əsr
Şərq fəlsəfəsində müdrik adamın faciəsinin
nadan adamın xoşbəxtliyindən üstün
tutulması” adamın ürəyinə sərin su səpir.
Səlahəddin müəllim,
kitabınızın əksər hissəsində böyük
Şərq filosofu Əbu Turxandan epiqraflar gətirməniz
öz əqidə və ideallarınızda insanlığa
kamillik dərəcəsi arzulayan belə bir şəxsiyyətə
söykəndiyinizə dəlalət edir. Məktəb səviyyəsinə
yüksəlmiş hər kəsə söykənmək iman
və inam işidir. Əbu Turxan məktəbinin
böyüklüyü və onun idealları gətirdiyiniz
epiqraflarda əks olunur. Bu epiqrafları Siz hər dəfə
nahaqdan məqalənin əvvəlinə
çıxarmırsınız. Bu epiqraflar haqqında söz
deyəcəyiniz sahə barədə Sizin
ideallarınızı əks etdirir. Digər şəxsiyyətlərdən
gətirdiyiniz epiqraflar da bu məqsədə xidmət edir.
Kitabınızda bir müəllif
kimi ilk “Baxış bucağı”nız ədəbiyyat
obyektidir. Bunu həm “525-ci qəzet”dəki silsilə
yazılarınızda, həm də kitabınızda lap əvvələ
salmağınızın səbəbini anlayıram. Zira ədəbiyyat,
bədii söz sənəti, Əbu Turxandan gətirdiyiniz
misal-epiqrafda da deyildiyi kimi “əbədiyyəti ana, anı əbədiyyətə
çevirir”. Ədəbiyyat vasitəsilə əbədiyyətin
ana, anın əbədiyyətə çevrilməsi prosesi
min illərin başlanğıcından gəlir və bu
gün belə bir sənət növünün əlahəzrət
internet dünyası qarşısında təslimçiliyə
meylinin uzun sürməyəcəyinə mən də inanmaq
istərdim.
Ədəbiyyata
baxışda dilin və fikrin potensial gücü barədə
geniş söhbət açırsınız. Etiraf edim ki, bu
məqamda ocaq və kül ömrünün Sizdə əksini
tapan fəlsəfi-poetik açılışına təhlil
verməyə gücüm çatmır. Lakin bu essevari təhkiyə
məni son dərəcə təsirləndirir və bəzən
külə dönmək, bununla da, olsa-olsa, “məhdud, sonlu bir
ocağı simvolizə etmək” adamı tərkidünyalığa
da aparır. Lakin ocaq və kül Sizin təfəkkürünüzdə
elə simvollaşır ki, gənc nəsil bu ocaqdan “ətrafa
sıçramış qığılcımların,
qorların, köz parçalarının harada isə münbit
mühitə düşərək yeni bir alov
üçün başlanğıc olmasını izləyə”
bilər. Sizin qənaətinizcə, ədəbiyyat ədəbi
potensial enerjiyə malik bir sənət növüdür və
onun qığılcımları “münbit mühitdə”
mütləq yeni bir alov saçmağa qadirdir.
Mən poeziyanın fəlsəfi
açıqlamalarına olan nostalji hisslərimi məşhur
rus tənqidçisi Belinskidən və bizim mərhum filosof –
ədəbiyyatşünas Yaşar Qarayevdən sonra Sizin
“Dilin və fikrin potensialı” adlandırdığınız
esselərinizlə yenidən yaşadım. Uzun müddətdən
bəri psevdotənqidçilərin məzmun lafından
poeziyanın mahiyyətinə varan ciddi bir fəlsəfi fikrə
Sizdə rast gəldim və bu sahədə bilmədiklərimi
əldə etdim. Sizin xüsusilə fəlsəfi poeziya barədə,
onun yaradıcıları barədə fikirlərinizə
şərik çıxmamaq mümkün deyil. Və mənim
üçün yazılarda çox önəmli hallardan biri
budur ki, Sizin poeziya haqqında söz demək məqamlarında
təcrübəsinə üz tutduğunuz şairlərin
hamısı axıradək kamil, fəlsəfi poeziya
yaradıcılarıdır: Səməd Vurğun, Rəsul
Rza, Ramiz Rövşən, Vaqif Bayatlı, Zəlimxan Yaqub və
s. Bu şairlərin həqiqətən də fəlsəfi
poeziyası yaratdıqları, istifadə etdikləri formatdan
tutmuş bədii detallarınadək hər şeydə fikri
bədiiliyə, bədiiliyi fikrə qurban vermədiklərini
söyləmək vacib işdir.
Səlahəddin müəllim,
Sizin kitabınızda əsərlərin sıralanma məqamında
“TV-yə baxış” hissəsini ikinci yerə çəkməyinizi
də təsadüfi hesab etmədim. Filosoflar içərisində
televiziyaya ən çox diqqət yetirən də Sizsiniz.
Sizin televiziyaya bu qədər diqqətinizi iki səbəbdən
izah edərdim: 1. Televiziyaya baxış məqalələr
silsiləsinə A.Bennən gətirdiyiniz “Televiziya o dərəcədə
önəmlidir ki, onu ancaq televiziya işçilərinin
öhdəsinə buraxmaq olmaz” epiqrafı Sizin bu məqaləyə
bir alim-filosofdan daha çox vətəndaş-filosof kimi
yanaşmağınızı və televiziya məkanında
yaranan simasızlıqla bağlı keçirdiyiniz
narahatlığı ifadə edir; 2. Müasir televiziyada nəinki
fəlsəfi-nəzəri fikrin, hətta adi, bəsit tənqidin
belə olmadığı qənaətindən. Birincidə
Sizi filosof-vətəndaş kimi ikincidə televiziya nəzəriyyəsi
sahəsində fəlsəfə yoxsulluğundan rahatsız
olan alim-vətəndaş kimi qəbul edirəm.
Xüsusi qeyd edim ki, TV-yə
baxış konkret faktlara söykənir, ancaq bu konkret faktlar
elə ümumiləşdirilir ki, onların hər biri milli
varlığımızın, mənəvi dəyərlərimizin
qorunmasına xidmət edən fakt təsiri bağışlayır.
Məsələn, “Eurovision” mahnı müsabiqəsində
milliliyə təhlükə yaradan qloballaşmaya və
kosmopolitizmə fəlsəfi münasibət vətəndaşlıq,
milli qürur hissilə yaşayan hər kəsi
düşündürməlidir. Təsadüf elə gətirib
ki, mən bu sətirləri yazdığım anda televiziyada
“Eurovision”un 2011-ci ildə keçiriləcək mahnı
müsabiqəsinə seçim turları gedir. Azərbaycanın
nadir istedadlı bu cavan nəslinin yad musiqi, yad yanaşma tələb
edən yarışmasında cəmiyyət udur, yoxsa uduzur? Mən
bu suala müsbət cavab verməkdə çətinlik
çəkirəm və elə bu məqamda sizin
narahatlığınızı bölüşürəm.
“Ovqat” və ovqat” adlı iki səhifəlik yazıda bir
proqram timsalında ucalan və öləziyən TV
proqramlarının mahiyyəti açılır. Mən TV-də
musiqi mədəniyyəti, TV-nin təsir imkanları, TV və
biznes maraqları, elm adamları və TV mövzusunda məqalələri
həm zamanında mətbuata çıxmasına, həm də
ciddi nəzəri mahiyyət kəsb etməsinə, kitab
variantında da öz təsir gücünü saxlamasına
görə TV nəzəriyyəsinə dair ədəbiyyata
salınmasını zəruri hesab edərdim. Məsələn,
İctimai teleradionun bir vaxtlar formalaşdırdığı
“Ovqat” proqramı, onun Az.TV-yə “transformasiyası” ilə
yaranan bəzi mübahisələr və İTV-nin öz
formatında dəyişiklik edib onu “Səhər sovqatı” ilə
əvəzləmək ətrafında söhbətlərdə
texniki transformasiyanın uğursuzluğu, İTV-də yeni
axtarışlar və s. kimi məsələlər ciddi elmi
mülahizələrlə ümumiləşdirilir və beləliklə,
biz televiziya və onun ayrı-ayrı proqram formatlarının
uğurlu və zəif cəhətləri haqqında yeni
düşüncə tərzi ilə təqdim olunan çox
maraqlı fikirlərlə rastlaşırıq.
Uzun müddət islamdan dini
ideologiya səviyyəsində uzaq düşmüş Azərbaycanda
islam dəyərlərinin birdən-birə cəmiyyət tərəfindən
qavranılması və qəbulu çətin ki, başa gələ.
Azərbaycanın müstəqilliyi və müstəqilliyin rədd
etdiyi kommunist ideologiyasından sonra islam dəyərlərinə
geniş qayıdışın özü də bu dəyərlərin
saf-çürük edilməsini, kütlənin maarifləndirilməsini
bir vəzifə kimi qarşıya qoyur. Təsadüfi deyil ki,
islama kütləvi şəkildə yenidən
qayıdış, həm də yenidən fanatizmə də
yol açır və belədə bu fanatizmə qarşı
müqəddəs qələmini işlətmiş Cəlil Məmmədquluzadələr,
Mirzə Ələkbər Sabirlər tələb olunur. Belə
bir şəraitdə islam dəyərlərinin fəlsəfi
interpretasiyalarına ciddi tələb artır. Sizin, Səlahəddin
müəllim, “Baxış bucağı” kitabınızda
islama baxış silsiləsindən təqim olunan məqalələriniz
bu sahədə bir çox qaranlıq mətləblərə
aydınlıq gətirir. İslamda qadına münasibətin
sovet ideoloji maşınında tamamilə təhrif olunmuş
elmi “interpretasiyalarına” Sizin elmi opponentliyiniz, Sivilizasiya və
islamofobiya istiqamətində izahlarınız din və
insanların müqəddəslik hissi, ideoloji boşluq və
din kimi mövzularla bağlı fəlsəfi
düşüncələriniz müasir oxucunu düzgün
istiqamətləndirməyə xidmət edir. Bu problemlərin
aktuallığı kitabın “Elm və mədəniyyət”
bölməsində də məsələyə bəzi
bucaqdan yenidən qayıtmağa Sizə əsas vermişdir.
Səlahəddin müəllim,
kitabınızda, əsərlərinizdə oxucunu təmin edən
çox mühüm, mən deyərdim ki, fundamental məsələlərdən
biri elmin tətbiqi problemlərinə praqmatik
baxışlarınızdır. Bütün əsərləriniz
ortaya belə bir problem qoyur ki, hər şeyin mərkəzində
– hətta mədəniyyətin də – elm dayandığı
kimi, hər şey də elmin tətbiqinə möhtacdır.
Hətta bu məsələyə birbaşa həsr etdiyiniz
silsilə yazılarınız da var. “Elm və Akademiya” sərlövhəli
silsilə məqalələriniz elmin praktika ilə vəhdətini,
çox zaman eyni semiotikada qəbul edilən təhsil və
elm anlayışlarının təhlili, təhsilin
“müvafiq ixtisas üzrə praktik fəaliyyət ilə
sıx bağlılığının” vacibliyini önə
çəkirsiniz. Akademiyanı bir elm məbədi kimi səciyyələndirməyəniz
elə həmin məqaləyə verdiyiniz belə bir epiqrafdan
aydın olur: “Akademiya özü özünün məqsədinə
çevrilməməli, elmin inkişafı üçün
vasitələrdən biri olduğunu nəzərə
almalıdır”. Akademik elmi isə onun infrastrukturundakı
üç mühüm komponentlə səciyyələndirməyiniz
mütləq nəzərə alınmalıdır. Siz elmə
xaotik maliyyə ayırmalarının, yaxud da yalnız bir sahənin
daha mühüm hesab edilməsinin əksinə olaraq,
fundamental elmin, tətbiqi elmin və təcrübi-konstruktor
işinin kompleks halda diqqətdə saxlanmasını elmi-nəzəri
cəhətdən inandırıcı detallarla əsaslandıra
bilmisiniz. Güclü texnologiyaya malik elmi-təcrübi ölkələrdə
elmə xərclənən maliyyə vəsaitinin məhz bu
üç mühüm komponentə kompleks halda yönəldiyini
və hətta sonuncuya – təcrübi-konstruktor sahəsinə
əvvəlkilərdən 4-5 dəfə çox maliyyə
ayrılmasının Yaponiya, ABŞ kimi ölkələri necə
irəli aparmaqda olduğunu maraqlı misallarla izah edirsiniz.
Sizin bu təhlilinizdən sonra yadıma Azərbaycan teleməkanındakı
reklam bazarı düşür. İqtisadi inkişaf tempi ilə
sürətlə irəliləyən Azərbaycanın reklam
bazarında özümüzün, olsa-olsa, meyvə şirələrindən,
sementindən başqa bir nəsnəmiz görünmür.
Dünya bazarında hər bir ölkənin inkişaf göstəricisinə
çevrilən elektronika, ağır sənaye malları isə
bizim reklam bazarında özgələrin xeyrinə təqdim
olunur. Elmin tətbiqi üçün
çaldığınız həyəcan təbili məndə
ən azı belə bir assosasiya doğurdu...
Mən bu məktubu çox
uzatmamaq üçün Sizin kitabınızdakı “Elm – insan
–cəmiyyət”, “Elm: insandan kainata və geriyə – insan
rifahına”, “Elm: mənəvi və praktik meyarlar”, “Elmdə
ön və arxa cəbhə” kimi məqalələrinizin
praktik əhəmiyyətinin böyük olduğunu qısaca
söyləmək istərdim. İndi masamın üstündəki
“Baxış bucağı” kitabına baxıram və
çox sevinirəm ki, bir zaman “525-ci qəzet”in səhifələrində
işıq üzü görmüş bu yazılar həm də
bir toplu, bir küll halında meydana çıxıb və
bizi bir çox mətləblər ətrafında yenidən
düşünməyə vadar edir.
Səlahəddin müəllim,
kitabınızdakı yazılarınızdan görünən
filosofun təhsil bazasının, yəni ilkin təhsilinin
fundamental elmlərə aid olduğunu dərhal anlamaq
mümkündür.
Fəlsəfəyə
humanitar elmlərdən gələnlərin fəaliyyətinə
heç bir kölgə salmadan deməliyəm ki, bu sahəyə
fundamental elmlərdən gəlmək daha uğurlu olur. Tələbə
vaxtlarımda fəlsəfədən imtahan suallarına
hazırlaşmaq üçün hələ o zamandan
filosofluğuna daha çox inandığım bir yaxın
adamdan kömək istədim. Həmin adam köməyi niyə
mənə dərs deyən filosofdan almadığımı
soruşdu. Mən də dedim ki, müəllimi yaxşı
başa düşmürəm. Filosof fəlsəfə müəllimimin
ilkin təhsil bazası ilə maraqlandı. “Filologiyanı
bitirib” – dedim. Filosof gülümsündü, ancaq onun təbəssümündə
qəribə bir istehza sezdim. Özü izah etdi: “Fəlsəfə
müəllimini başa düşməyəcəksən –
dedi – filosof gərək fundamental elmlərə, təbiət
elmlərinə bələd olsun”. Sonralar mən də qəti
qənaətə gəldim ki, “təbiətin və cəmiyyətin
ümumi inkişaf qanunauyğunluqlarını izah edən fəlsəfə”
sahəsində kamil mütəxəssis olmaq üçün
həqiqətən də, təbiət elmlərinə vaqif
olmalısan. Sizin yaradıcılığınızdakı
aydın izah, aydın dil, aydın misallar fundamental və
humanitar elmləri özündə birləşdirən
istedadlı bir alimin milyonlara söz demək
bacarığını nümayiş etdirir. Bu kitab hamıya
gərəkdir. “Baxış bucağı” fəlsəfi
publisistikanın örnək dərsləri kimi jurnalistlərə
də gərəklidir. Jurnalistikanın və jurnalistlərin
deformasiyaya uğradığı belə bir zamanda bu
kitabdakı əsərlərin fəlsəfi mahiyyəti
publisist sözünün o qədər də asan başa gəlmədiyini
sübut edəcək.
Cahangir MƏMMƏDLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 27 noyabr.- S.18-19.