Cümhuriyyət naziri
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Lakin Rəşid xan uzun müddət işsiz qalmadı. Azərbaycan Cümhuriyyəti rəhbərliyinin dəvəti ilə Bakıya gəldi. P.Kotsev hökumətinin süqutundan doqquz gün sonra, martın 14-də Nəsib bəy Yusifbəylinin başçılıq etdiyi dördüncü hökumət kabinəsində xalq maarifi və dini etiqadlar naziri oldu. Eyni zamanda “Əhrar” partiyasının üzvü kimi ölkənin siyasi həyatında yaxından iştirak etməyə başladı. Milli dövlətin mövcudluğunun ilk günlərindən ordu quruculuğu qədər prioritet istiqamət sayılan xalq maarifi sahəsinin R.Kaplanova etibar edilməsi rəsmi dairələrdə ona bəslənən inam və etibardan xəbər verir. Təsadüfi deyil ki, yeni təyinata qədər bu sahəyə Azərbaycan hökumətinin ən təmiz, bəlkə də idealist ruhlu dövlət məmurlarından olan baş nazir N.Yusifbəyli özü rəhbərlik etmişdi.
Təhsilə verilən əhəmiyyətə gəldikdə isə, 1918-ci il dekabrın 26-da üçüncü hökumət kabinəsinin rəhbəri kimi Parlament qarşısında çıxış edən baş nazir Fətəli xan Xoyski onu yeni hökumətin ən mühüm fəaliyyət sahələrindən biri adlandırmışdı: “Burada Xalq Təhsili Nazirliyi haqqında bir neçə söz demək istəyirəm. Bu nazirlik dövlətin və ictimai həyatın bünövrəsini təşkil edən bir qurumdur. Sizinlə ünsiyyət zamanı üzləşdiyim çətinliklər ana dilini bilməməyin necə kədərli nəticələrə gətirib çıxardığını aydın göstərir. Özümüzə məqbul saymadığımız vəziyyəti başqa nillətlərə də rəva görməməliyik. Hər kəsin öz ana dilində təhsil almaq haqqı vardır”.
Dini və milli mənsubiyyətindən asılı olmayaraq bütün vətəndaşlarına eyni gözlə baxan Azərbaycan hökuməti mövcudluğunun ilk günlərindən təhsil şəbəkəsini daha da inkişaf etdirmək və genişləndirmək, yeni təhsil ocaqları yaratmaq, xaricdən, ilk növbədə Türkiyədən müəllim və dərsliklər gətirməklə bir sırada ali məktəb-universitet açmaq barəsində də düşünürdü.
Belə bir imkan hökumətin siyasi və maliyyə vəziyyətinin nisbətən stabil şəkil aldığı 1919-cu ildə yarandı. Şübhəsiz, digər amillərlə yanaşı Xalq Təhsili Nazirliyinin prinsipial mövqeyi də niyyətin reallaşmasında mühüm rol oynamışdı.
Bakı Universitetinin təşkili ilə bağlı məsələ ilk dəfə Parlamentin gündəliyinə 1919-cu il avqust ayının 21-də çıxarılmışdı. Maraqlı və simptomatik haldır ki, həmin gün iclasın sədri bütün həyatını Azərbaycan təhsilinin inkişafına həsr etmiş görkəmli maarif xadimi Sultan Məcid Qənizadə idi. Məsələ ilə bağlı məruzə isə görkəmli publisist və ictimai xadim Mehdi bəy Hacınskiyə həvalə olunmuşdu.
Təbii ki, məsələ ali qanunverici orqanın müzakirəsinə çıxarılana qədər bir sıra mərhələlərdən keçmişdi. Maarif Nazirliyi universitetin 72 maddədən ibarət nizamnaməsini hazırlayıb hökumətə təqdim etmişdi. Hökumət öz növbəsində Bakıda universitet ideyasının tərəfdarlarından biri, professor Razumovskinin sədrliyi ilə komissiya yaratmışdı. Komissiyanın tərkibinə daha iki professor, habelə Bakı şəhər bələdiyyəsinin, Neft Şurasının və Maarif Nazirliyinin nümayəndələri daxil idilər. Öz növbəsində işin əsas ağırlığı sonuncu qurumun üzərinə düşmüşdü.
Universitet təsisi ilə bağlı parlamentdə fikirlər haçalanmışdı. “İttihad” və “Əhrar” fraksiyalarının bəzi deputatları hətta məsələnin gündəliyə salınmasına etiraz etmişdilər. Onlar prinsip etibarı ilə belə bir ali təhsil müəssisəsinin təşkilinə qarşı çıxmasalar da, ölkədə ilk növbədə ibtidai və orta təhsil şəbəkəsi yaratmaq, ana dilində oxumağa və tədris etməyə qadir kontingent formalaşdırmaq və yalnız bundan sonra universitet açmaq fikrinə tərəfdar çıxırdılar. Narahatçılıq doğuran başqa bir həssas məqam Rusiya əsarətindən yenicə xilas olmuş Azərbaycanın ilk universitetinin rus alimləri tərəfindən və rus dilində açılması idi.
Yalnız M.Ə.Rəsulzadənin işə qarışması və elmin beynəlmilləlliyi fikrini qüvvətli dəlillərlə, o cümlədən, Peyğəmbərin kəlamları ilə əsaslandırması nəticəsində məsələ Parlamentin 21 avqust iclasının gündəliyindən çıxarılmamışdı. Həmin iclasda deputatlardan S.Kravçenko (Vasili ata, “Slavyan-Rus cəmiyyəti”), Q.Qarabəyov (“İttihad”), Y.Əhmədov (Bitərəflər), S.Vonsoviç (“Milli azlıqlar”), A.Əfəndizadə (“Əhrar”), S.Ağamalıoğlu (“Hümmət”), Ə.Qarayev (“Hümmət”), M.Mixaylov (“Slavyan-Rus cəmiyyəti”), M.Mahmudov (“Müsavat”) müzakirələrdə çıxış edərək universitet təsisi ilə bağlı fikirlərinin bölüşmüşdülər.
İclasda iştirak edən xalq maarifi naziri R.Kaplanov millət vəkillərinin mülahizə və təkliflərinə öz münasibətini bildirmişdi. Nazirin çıxışı onun məsələyə kifayət qədər dərindən bələd olduğunu, ilk gündən başlayaraq universitet ideyasının qızğın tərəfdarlarından biri kimi tanındığını göstərirdi.
“Biz darülfünun açılması üçün gec davrandıq və çox vaxt qeyb etdik. Əgər biz Qarabəyin (Q.Qarabəyov-“İttihad” fraksiyasının rəhbəri-V.Q.) təklifini qəbul edər, layihəni bərayi-tədqiq fraksiyalara göndərərsək vaxt qayıb olacaq, əmin olun ki, darülfünun bu sənə açılmayacağı kimi gələcək sənə də açılmayacaqdır”- deyə sözünə başlayan R.Kaplanovun qətiyyəti ilk Universitetinin Azərbaycan Cümhuriyyəti dövründə aşılmasında, onun adı ilə bağlanmasında mühüm rol oynamışdı.
O, universitetin məqsəd və vəzifələrinə də kifayət qədər mühüm meyarlarla yanaşırdı. Xalq maarifi nazirinin təsəvvüründə universitet sadəcə mütəxəssis hazırlığı mərkəzi deyil, elm və mədəniyyət mərkəzi, millətin, onun iradəsinin və intellektual gücünün simvollarından biri kimi ortaya çıxmalı idi: “Biz darülfünunu yalnız açıqda qalmış bir kaç müəllimi, bir kaç tələbəni hazırlamaq üçün açmayırıq. Bilirsiniz ki, hər bir mədəni millət və qövm darülfünun haqqındakı fədakarlıqdan çəkinməz. Bu mühüm və müqəddəs vəzifəni şayani-şərait təhtində (müvafiq şərait yarandıqda-V.Q.) qəbul və ifa edir. Və yenə də məmləkətimiz daxilində açılacaq olan darülfünun mövcudiyyəti ilə biz vətənimizi daha başqa bir surətdə Avropaya göstərəcək və hürr yaşamağa layiq bir millət olduğumuzu da bu surətlə ədd və isbat eədəcyik”.
R.Kaplanovun fikrincə, universitet yeni, hürr və müstəqil Azərbaycanın mədəni dünyaya göndərdiyi mühüm mesajlardan biri olmalı idi. “Biz məsələni dövlətin mənafeyi nöqteyi-nəzərindən tədqiq və mülahizə etməliyik,-deyə o, universitetin sadəcə müəllim, yaxud həkim hazırlığı üçün açıldığını düşünən millət vəkillərinin fikri ilə razılaşmayaraq əlavə edirdi: –Biz cahana elan edirik ki, hürr yaşamağa haqlı müstəqil bir millətik. Bunu yalnız elanımız kafi deyildir. Təzahürati-milliyyəmizi daha ziyadə təhqiq etmək və onu gələcəyə hazırlamaq lazımdır. Biz millətin ruhunu bu surətlə yüksəldərsək, əmin olalım ki, istiqbalda bütün fənalıqların önünü almış və millətimizi sahili-səlamətə sövq ilə fəlakətdən və fənalıqlardan qurtarmış oluruq”. Onun fikrincə, universitet yalnız tədris deyil, daha çox milli-mənəvi mərkəzi kimi fəaliyyət göstərməli, buradakı elmi personal Azərbaycanı öz qədim tarixi, mədəniyyəti, zəngin yeraltı və yerüstü sərvətləri ilə dünyaya tanıtmalı idi.
Məhz bu səbəbdən də xalq maarifi naziri kimi Rəşid xan Kaplanov hələlik xaricə tələbə göndərmək, universitet təşkilini isə daha müsaid vaxta saxlamaq təklifi ilə razılaşmırdı. Onun fikrincə, bu ilk növbədə maliyyə baxımından özünü doğrultmurdu: “Yaxında Avropaya bərayi-təhsilə göndərilən yüz əfəndinin bir sənəlik xərcinin nə qədər böyük yekun tutduğunu görəcəksiniz”-deyə universitet təsisi üçün 5 milyon manat ayrılmasına tərəddüd edən millət vəkillərini ayıq salmağa çalışırdı. Nazir bu ideyaya əks çıxmasa da, eyni məbləğə Bakı universitetində üç yüz tələbənin təhsil almaq imkanı qazanacağını da unutmamağı xahiş edirdi.
Rəşid
xan Kaplanov kifayət qədər realict idi. Berlin, yaxud
Paris universitetinin verdiyi təhsillə, həmin şəhərlərin
elmi-mədəni mühiti ilə Bakı universitetinin
imkanlarının bir olmayacağını yaxşı
başa düşürdü. Lakin nəyin bahasına
olursa olsun, ilk addımı atmaq, universiteti açmaq lazım
idi: “Darülfünunumuz olursa, bütün istəyimiz və
diləyimiz hasil olur. Bu darülfünun rus və
qeyri lisanda olsun, əgər layiqli professorlar təhti-idarəsində
olsa, bizim dövlətimizə xidmət edəcək!”
“Yoxdan bir bayraq
yaradanlar” bütün başqa ciddi təşəbbüslər
kimi universitet təsisinə də əslində quru yerdə
başladıqlarının fərqində idilər. Lakin onlar qurmaq istədikləri
halal və demokratik sistem nəticəsində bütün digər
müsbət başlanğıclar kimi universitet
ideyasının da uğuruna inanırdılar: “Boylə
darülfünunu açdıqdan sonra get-gedə bizim tələbələrimiz
çoxalacaq və 5-6 sənə təhsil dəvamından
sonra bizim də icab edilən alimlərimiz mükəmməl
surətdə oradan çıxacaqdır və bəlkə də
professorlarımız da kəndimizdən olacaqdır”- deyə
hətta universitet məsələsinin Parlament gündəliyinə
salınmasının tərəddüd doğurduğu 21
avqust 1919-cu ildə Rəşid xan Kaplanov gələcəyə
belə qəti ümidlə baxırdı.
O, Azərbaycan türklərinin
təbiət etibarı ilə nəcibliyinə, humanizm və
xeyirxahlığına, ürək genişliyinə
inanırdı. Odur ki, rus professorların rus dilində təhsil
verəcəkləri universitetdə “xristian tələbələr
əksəriyyət ilə bizim tələbələrin əqəliyyətinə
qalib gələcəklər”-tipli fikirlərə
etirazını bildirirdi: “Mən də deyirəm
iki-üç sənədən sonra bizim tələbələrimiz
əksəriyyət kəsb edəcəklər. Mən zənn edirəm ki, biz türklərə bu
kimi mülahizat ilə hissiyyata tabe olmaq lazım deyil. Əgər biz böyük qövm isək alicənabanə
bir tərzdə kəndimiz üçün istədiyimiz və
kəndimiz malik olduğumuz hüququ başqalarına da bəxş
etməliyik”.
Universiteti qutsal ibadətgahlarla
bir tutan R.Kaplanov müzakirələrin ilk günündəki
çıxışını aşağıdakı
sözlərlə bitirmişdi: “Biz müsəlmanlar məscidin
müqəddəs yer olduğunu nəzərə alaraq ora
daxil olanda ayaqqabılarımızı soyunuruq. İstərdim
ki, darülfünuna da eyni münasibət bəslənilsin.
Yəni bu elm məbədinə girərkən
mülahizəti-şəxsiyyə, siyasiyyə və firqə
nizalarını unudaraq girməlidir. Əminəm
ki, bu darülfünunə istiqbali-milliyyəmizi (millətimizin
gələcəyini-V.Q.) təmin edici bir məbədi-elm məzəri
ilə baxacağıq”.
Bakı Universitetinin təşkili
ilə bağlı müzakirələr Parlamentin 25 avqust, 28
avqust, 1 sentyabr, 18 sentyabr 1919-cu il tarixli iclaslarında da
müzakirə edilmiş, qanun layihəsi ikinci və
üçüncü oxunuşdan keçirilərək qəbul
olunmuşdu. Həmin iclaslarda daha çox təşkilati-texniki
məsələlər – universitet üçün bina və
avadanlıqlar əldə edilməsi, ilkin büdcənin
müəyyənləşdirilməsi, dekan və rektor
seçkisi, təhsil ocağının muxtariyyət statusu və
s. müzakirəyə çıxarılmışdı. R.Kaplanov təhsil naziri kimi Parlament müzakirələrinin
bu hissəsində də yaxından iştirak etmiş, problemlərlə
bağlı öz münasibətini bildirmiş, həll
yollarını göstərmişdi.
O dövr
Bakısındakı iki ən münasib tikilinin – Bakı
Kommersiya Məktəbi (indiki N.Tusi adına
Azərbaycan Pedaqoji Universiteti) və Birinci Gimnaziya (indiki
İqtisad Universiteti) binalarının Bakı Universitet
üçün ayrılmasında nazir R.Kaplanovun sona qədər
dirəniş göstərməsi mühüm rol
oynamışdı. Universitetin ilkin maliyyələşdirilməsində
tərəddüd keçirən bir sıra Parlament üzvlərini
inandırmaq baxımından da onun əsaslı təhlil və
dəlilləri yerinə düşmüşdü. Nəticədə ilkin mərhələ
üçün 5 milyon manatlıq büdcə
formalaşdırmaq mümkün olmuşdu. Həm də smeta hələ universitet nizamnaməsindən
əvvəl qəbul edilmişdi.
Bakı Universiteti
başdan-başa qeyri-türk professuranın nəzarətində
olsa da, Parlament ilk ali məktəbə
muxtar özünüidarə statusu verməkdən çəkinməmişdi.
R.Kaplanov yalnız bir məsələyə-tələbələrin
rektor seçkisində iştirakına öz etirazını
bildirmişdi. Dövrün şərtlərini,
tələbə gəncliyin sosialist ideyalara böyük rəğbətini,
hər yerdə “bütləri sındırmaq” əhvali-ruhiyyəsinin
mövcudluğu nəzərə alınarsa, bu tamamilə təbii
və anlaşıqlı yanaşma tərzi idi. Təsadüfi
deyil ki, həmin məsələdə M.Ə.Rəsulzadə
və Rəşid xan Kaplanovun opponenti bolşevik Ə.Qarayev
idi...
Əlbəttə,
R.Kaplanovun Parlamentdəki çıxışlarından gətirdiyim
bu sitatlar ilk universitetimizin yaradılması ideyasını
yalnız onun adı və fəaliyyəti ilə bağlamaq təsəvvürü
yaratmamalıdır. Universitet Azərbaycanın qabaqcıl
oğullarının kollegial iradəsinin və istəyinin bəhrəsi
idi. Təsadüfi deyil ki, ilk rektor V.İ.Razumovski 25
avqust 1919-cu il tarixli iclasda Parlament üzvləri
qarşısındakı çıxışında bu cəhətə
diqqət yetirərək demişdi: “Gördüyünüz
böyük tarixi iş həqiqətən də çox diqqətli
yanaşma tələb edir. Xoşbəxtəm
ki, burada partiyaların hamısının son dərəcə
vicdanlı münasibətinə şahid oluram. Tək Azərbaycan deyil, bütün müsəlman
dünyası üçün böyük tarixi hadisənin
baş verdiyi bu anlarda Parlament üzvləri ilə birlikdə
ictimaiyyətin təmsilçilərini də burada görmək
məni hədsiz sevindirir”. Vətəndaşların
öz evlərindən hələ mövcud olmayan universitet
kitabxanası üçün kitab gətirmələrini də
professor Razumovski Azərbaycan xalqının elm və təhsil
təşnəliyi ilə izah edirdi.
Bir sözlə,
ilk universitetimizin təsisi Azərbaycan ictimai-mədəni
fikrinin və Azərbaycan dostlarının əlbir səylərinin
bəhrəsi idi. Qardaş qumuq xalqının oğlu Rəşid
Kaplanovun da bu sıraya qoşulması bəlkə də onun
lazımi məqamda lazımi yerdə olması ilə izah edilə
bilər. Amma insanlar belə məqama
xoşbəxt təsadüf yox, bütün həyatları
boyu çəkdikləri zəhmət bahasına gəlib
çıxırlar. Düşünürəm
ki, universitet açmaq xoşbəxtliyi qazanan Rəşid xan
da bu mənada istisna təşkil etmirdi. 1919-cu
ilin noyabrında müsəlman Şərqinin ilk Avropa tipli
universiteti kimi öz qapılarını çoxmillətli
müəllim-tələbə kontingentinin üzünə
açan Bakı Universitetinin ideyadan gerçəyə
çevrilməsində onun da xidmətləri vardı.
Çox ehtimal
ki, 1919-cu ildə Azərbaycan hökumətinin dəvəti ilə
türk müəllimlərinin ilk dəstəsinin Bakıya gəlməsində
də maarif naziri R.Kaplanovun keçmiş əlaqələrinin
müəyyən təsiri olmuşdu. 1919-1921-ci illərdə Şəkidə
müəllimlik etmiş gələcəyin görkəmli
türk tarixçisi və ictimai xadim Şövkət Sürəyya
Aydəmir özünün “Suyu arayan adam”
adlı xatirələrində “Dağıstan sultanı” kimi təqdim
etdiyi Rəşid xanla görüşündən ayrıca
söz açmışdı...
*****
Hökumətin tam tərkibdə
istefası ilə əlaqədar R.Kaplanov 1920-ci il
aprelin 1-də ticarət və sənaye naziri vəzifəsindən
getmişdi. Yeni kabinədə təmsil
olunub-olunmayacağını bilmirdi. Lakin
Bakını tərk etməmişdi. Görünür,
gələcək həyatını ona bu qədər etibar və
etimad göstərmiş Azərbaycandan kənarda təsəvvürə
gətirmirdi.
Bolşevik
işğalından sonra əksər əqidə dostları
kimi o da təqiblərə məruz qalmışdı. Yeni ideologiya və hakimiyyət
nöqteyi-nəzərindən aristokrat ailəsinə mənsubluğu,
Fransada-Sorbonnada təhsil alması, Türkiyədə
“İttihad və Tərəqqi” partiyasının öndərləri
ilə əlaqələri, Dağlılar Respublikası və
Azərbaycan Cümhuriyyəti hökumətində
mühüm vəzifələr tutması kimi faktların hər
biri ayrı-ayrılıqda ən ağır cəza
üçün yetərincə əsas verirdi.
Belə şəraitdə
XI Qırmızı ordu siyasi şöbəsinin milli hökumət
təmsilçiləri arasında keçirdiyi həbslər
dalğası ondan da yan keçməmişdi.
Tiflisdə keçmiş
Dağlılar Respublikasının mətbu orqanı kimi
çıxan “Azad dağlı” (“Volğnıy qoreü”) qəzeti
1920-ci il 1 iyul tarixli sayında Bakı
şəhərinin rəisi (qradonaçalnik) rotmistr Qudi
Qudiyevin və Terek-Dağıstan hökumətinin
keçmiş başçısı Rəşid xan Kaplanovun
iyunun 28-də Bakıda həbs edildiklərini yazırdı.
Burada adı
çəkilən Qudi Əmiyeviç Qudiyev (1880-1920) milliyyətcə
inquş idi. Rus-yapon və Birinci Dünya müharibəsi cəbhələrində
şəxsi şücaəti ilə fərqlənmişdi.
Port-Artur qəhrəmanları Səməd bəy
Mehmandarov və Əliağa Şıxlinski onu yaxşı
tanıdıqlarından paytaxta qayda-qanun yaradılması kimi
mühüm bir işin çar ordusunun keçmiş
rotmistrinə tapşırılmasına zəmanət
vermişdilər.
Eyni qəzet
sentyabrın 6-da həbs olunanların ikisinin də güllələndikləri
haqda xəbər yaymışdı. Xəbər müəyyən
dərəcədə həqiqətə uyğun idi. Q.Qudiyev həqiqətən də tələm-tələsik
keçirilən məhkəmədə bolşevik Əli
Bayramovun qətlində və özünü suçlu bilmədiyi
digər cinayətlərdə ittiham edilərək güllələnmişdi.
R. Kaplanov isə ilk qarşılaşmada bolşeviklərin cəngindən
xilas ola bilmişdi.
Rəşid
xanı 1908-ci ildən, İstanbuldan yaxşı tanıyan,
1921-ci ilin qışında Moskvada təxminən iki ay
müddətində onunla birlikdə eyni mənzildə
yaşayan türk siyasətçisi və publisist Mühitdin
Birgən dostunun həbsi və xilası ilə bağlı fərqli
versiya səsləndirirdi. M.Birgenin yazdığına görə
Stalin 1920-ci ilin iyulunda təkcə M.Ə.Rəsulzadəni
deyil, əvvəldən tanıdığı R.Kaplanovu da
Bayıl həbsxanasından çıxarıb özü ilə
birlikdə Moskvaya gətirmiş, burada RSFSR Xalq Maarif
Komissarlığında işlə təmin etmişdi.
Türk publisistinin
“İttihad və Tərəqqidə on sənə” adlı
memuarlarında oxuyuruq: “Rastlaşdığım şəxs
Dağıstan xanlarından Rəşid Kaplanov idi.
İstanbulda təhsil alan, bir ara “Tənin”
qəzetində çalışan Rəşid Kaplanov
çox səmimi, elm sahibi, ağıllı və söhbətcil
adam kimi tanınırdı. Siyasi
görüşləri baxımından sosial-demokrat idi. Bir müddət Şimali Qafqazda qurulan qısa
ömürlü cümhuriyyətin baş naziri, sonra Azərbaycanın
maliyyə naziri olmuşdu. Bakının
işğalı zamanı haqq-hesab çəkilmək
üçün həbsxanaya salınmışdı. Müsavat lideri Rəsulzadə Əmin də eyni vəziyyətdə
imiş. O arada Bakıya gələn Stalin
vəziyyəti araşdırdığı zaman 1905-ci ildə
hər ikisi ilə həbsxana yoldaşı olduğu bu şəxsləri
ölümdən qurtarıb özü ilə Moskvaya gətirmiş,
orada işlə təmin etmişdi”.
Memuar müəllifinin
bu versiyanı R.Kaplanovun öz dilindən eşidilməsi
istisna edilməməlidir. Hər halda belə ciddi məlumat
sadəcə Mühitdin Birgenin fantaziyasının məhsulu ola bilməzdi. Üstəlik də
türk müəllif Moskvada təkcə Rəşid Kaplanovla
deyil, Məmməd Əminlə də ünsiyyət
saxlayırdı. Yəni məlumatın dəqiqliyini
yoxlamaq imkanına malik idi.
Lakin Birinci rus
inqilabı zamanı Rəşid Kaplanovun Rusiyada, üstəlik
də Bakıda olması (həmin dövrdə o, Sorbonna
universitetində təhsil alırdı) və
inqilabçılarla əməkdaşlığı
haqqında məlumatların yoxluğu bu versiyaya tam inamla
yanaşmağa imkan vermir.
Bir sıra
Dağıstan mənbələri isə cümhuriyyət
nazirinin həbsdən xilas olmasını Cəlaləddin
Qorxmazov və Nəriman Nərimanovun adı ilə
bağlayırlar.
1919-cu ildə
Azərbaycan təhlükəsizlik orqanları C.Qorxmazovu
Bakıda həbs etmişdilər. O, bolşeviklərlə iş
birliyində günahlandırılırdı. Ürəyiyumşaq
Azərbaycan hökuməti belə məsələlərə
görə heç kimi ağır cəzalandırmasa da (hətta
əks-kəşfiyyatın əməkdaşı Lavrenti
Beriya bu münasibətlə öz rəisi M.Şeyxzamanova
etirazını bildirmiş, yersiz humanistliyin ölkənin
müstəqilliyinə ciddi təhlükə törətdiyini
söyləmişdi. Və sonralar “yad
fikirlilərlə” nə cür mübarizə aparmaq lazım
olduğunu əyani surətdə göstərmişdi) Rəşid
xan dostunun yardımına tələsmişdi. Həmin dövrdə Bakı möhkəmləndirilmiş
hərbi rayonunun rəisi vəzifəsini yerinə yetirən
çərkəz əsilli general Murad Gəray Tlexasın
(1874-1920) yardımı ilə C.Qorxmazovu həbsdən
çıxarmaq və Dağıstana göndərmək
mümkün olmuşdu.
1920-ci ilin yayında R.Kaplanov
XI Qırmızı ordu siyasi idarəsi tərəfindən
Bakıda həbs olunanda Dağıstan İnqilab Komitəsinin
sədri C.Qorxmazov “borclu borclunun sağlığını istər”
prinsipi ilə hərəkət edərək dost və
eloğlusuna yardım əli uzatmışdı. Onun Azərbaycan XKS sədri N.Nərimanova, habelə
Qafqaz Hərbi-İnqilab Komitəsinin üzvü S.Orconikidze və
Azərbaycan MİK sədri İ.Naneyşviliyə müraciətləri
faydasız qalmamışdı. Xüsusən
N.Nərimanovun prinsipiallığı nəticəsində
tezliklə keçmiş naziri həbsdən azad etmək
mümkün olmuşdu.
Bəlkə bütün
bu işlər Stalinin Bakıda olduğu dövrə təsadüf
etdiyindən Rəşid xanın azadlığa
çıxmasında onun da müəyyən rol oynaması təəssüratı
yaranmışdı.
R.Kaplanovun
1921-ci ildə Buynakskda yenidən həbsə düşməsi
də onun Stalinin diqqətində olmadığını
göstərir. İkinci həbs daha çox xəbərdarlıq
xarakteri daşıyırdı. Çünki
onu ilk dəfə Bakıda bolşevik məhbəsindən
azadlığa buraxan zaman qarşısına qoyulan əsas
şərt Qafqazı həmişəlik tərk etmək tələbi
olmuşdu.
Məcburi surətdə
Moskvaya döndükdən sonra Rəşid xan Kaplanov yenidən
on il əvvəlki həyatına
qayıtmış, türk stixiyasına
düşmüşdü. Həmin dövrdə
“İttihad və Tərəqqi” hökumətinin
aparıcı simalarından olan keçmiş hərbi nazir Ənvər
Paşa Moskvada idi. Leninlə
görüşən Ənvər Paşa bolşevik
inqilabı ideyalarını Şərqdə, ilk növbədə
Əfqanıstan və Hindistanda yaymaq təklifi
almışdı. Bu məqsədlə əsas
qərargahı Moskvada olmaq şərti ilə İnqilab Cəmiyyətləri
Birliyi adlı beynəlxalq cəmiyyət qurulmuşdu. Rəsmi dairələrdə Əli bəy adı ilə
tanınan Ənvər Paşaya Kremlin
yaxınlığında, Moskva çayının sahilində
dəbdəbəli iqamətgah ayrılmışdı. Özünə və əməkdaşlarına hər
cür şərait yaradılmışdı. R. Kaplanovu
hələ 1908-ci ildən tanıyan Ənvər Paşa
Rusiyanın hökumət dairələri ilə daha
etibarlı əlaqə saxlamaq üçün onu öz
yanına dəvət etmişdi. Təbii ki,
yaradılan şərait müqabilində bolşeviklərin də
tələblər vardı. Onlar Ənvər
Paşanın islam dünyasındakı
nüfuzundan istifadə edərək Əfqanıstan və
Hindistan müsəlmanlarını Britaniyaya qarşı
mübarizəyə qaldırmaq və bu yolla da Sovet
Rusiyasına basqıları zəiflətmək istəyirdilər.
Ənvər
Paşa isə öz növbəsində bolşeviklərə
göstərəcəyi xidmət müqabilində onların
yardımı ilə yenidən Türkiyədə hakimiyyətə
qayıtmaq barəsində düşünürdü. Sovet liderləri
isə Mustafa Kamal Paşanın rəhbərliyi ilə
günü-gündən genişlənən Qurtuluş
Savaşına loyal münasibət bəsləməklə
yanaşı ehtiyat variant kimi Ənvər Paşanı da əldə
saxlamaq istəyirdilər. Və burada,
yuxarıda da qeys etdiyim kimi əsas amil keçmiş hərbi
nazirin hüdudsuz hakimiyyət ehtirası idi.
Rəşid
xan bir türk vətənpərvəri kimi bu planlardan məmnun
deyildi. Fikirlərini
özünə yaxın saydığı Mühiddin Birgənlə
bölüşərək demişdi: “İslam ölkələrini
ingilislərlə fransızlar əleyhinə mübarizəyə
qaldıracaq Cəmiyyətin mükəmməl üsyan
halında olan məmləkətin (Qurtuluş Savaşı verən
Ankara hökuməti nəzərdə tutulur-V..Q.)
işlərinə müdaxilə edərək bişmiş
aşa soyuq su qatmasının nə mənası var? Moskvadan Batuma getmək qərarı verdikdən sonra
məncə onun (Ənvər Paşanın-V.Q.) yeganə
düşüncəsi Anadoluya keçmək və yenidən
Türkiyədə birinci şəxs olmaqdır. Qalan nə varsa, hamısı boş
danışıqdan başqa bir şey deyildir”.
Onun fikrincə,
keçmiş “İttihad və Tərəqqi” mənsublarının
başlıca vəzifəsi İstiqlal Savaşına
yardım göstərmək idi. Bunu istəmədikləri,
yaxud bacarmadıqları halda isə sadəcə bir tərəfə
çəkilib hadisələrin sonunu gözləməli idilər.
Lakin Ənvər
Paşa Rusiya, Türkiyə və Avropanı kifayət qədər
yaxşı tanıyan siyasət adamı kimi Rəşid
Kaplanovun nüfuz və yardımına arxalansa da, həmişə
onun məsləhətlərinə əməl etməmişdi. Nəticə
isə ilk növbədə özü üçün acınacaqlı
olmuşdu. İmpulsivliyi ilə tanınan Ənvər
Paşa müsəlman dünyasını Avropa imperializminə
deyil, bolşeviklərə qarşı mübarizəyə
qaldırmaq fikrinə düşmüşdü. Orta Asiyaya yollanaraq basmaçı hərəkatının
liderlərindən biri kimi sovetlərə qarşı
vuruşmağa başlamış və qeyri-bərabər
döyüşdə həlak olmuşdu.
R.Kaplanov isə
yeni şəraitə uyğunlaşmağa
çalışaraq Moskvada yaşamağa
başlamışdı. Bioqrafiyası ilə bağlı son dərəcə məhdud
məlumatlar Bakıdan Moskvaya qayıtdıqdan sonra onun RSFSR
Xalq Maarifi Nazirliyində çalışdığını,
habelə Şərq Zəhmətkeşlərinin Kommunist
Universitetində dərs dediyini, nəhayət Moskva Şərqşünaslıq
İnstitutunda orta əsrlər və yeni dövr türk tarixi
üzrə mühazirələr oxuduğunu söyləməyə
əsas verir. Hətta 1923-cü ildə Moskvada
“Türkiyə tarixi üzrə mühazirələr”
kitabı litoqrafiya üsulu ilə çap olunmuşdu.
Kitabda XX əsrin ilk iki onilliyində Türkiyə tarixi ilə
bağlı yer alan materiallar öz yeniliyi
və şəxsi müşahidələrlə zənginliyi
ilə seçilirdi. 1930-cu ildə Rəşid
xanı Moskvada üçüncü dəfə həbs olunmuşdu.
Lakin “atalar üçdən deyib” – misalı
bu dəfə özünü doğrultmamışdı. Baş Siyasi İdarə əməllərində
cinayət tərkibi tapa bilmədiyindən tezliklə onu həbsdən
buraxmışdı. Həmin dövrdə
R.Kaplanov Ümumittifaq Yeni Əlifba komitəsində hüquq məslətətçisi
vəzifəsində çalışırdı. Komitənin
sədr müavini C.Qorxmazova ünvanladığı məktub
onun yeni əlifba ideyasına necə mürəkkəb və
ağrılı proses kimi yanaşdığını
aydın şəkildə göstərməkdədir. Nəhayət,
yüz minlərlə sovet insanının, xüsusən də
müxtəlif millətlərdən olan ziyalıların həyatının
faciəli dönüş nöqtəsinə çevrilən
1937-ci il gəlib çatdı. Represiyya dalğası ilk növbədə həmin
dövrdə SSRİ Mİllətlər Soveti sədrinin
müavini vəzifəsində çalışan və
üç yüz minlik qumuq xalqının qeyri-rəsmi lideri
sayılan C.Qorxmazovu yaxaladı. Onu 1937-ci il
iyunun 22-də həbs etdilər. Həmin il
sentyabrın 27-də ənənəvi 20 dəqiqəlik
mühakimədən sonra “üçlüyün” qərarı
ilə ölüm cəzasına məhkum olundu. Hökm eyni gün yerinə yetirildi. 1956-cı ildə, Sov.İKP-nin tarixi XX
qurultayından sonra təmiz adı özünə
qaytarıldı. Oktyabrın 8-də
növbə həmin dövrdə Özbəkticarət
müvəkkilliyinin Moskvadakı daimi nümayəndəliyində
hüquq məsləhətçisi vəzifəsində
çalışan Rəşid xan Kaplanova çatdı.
Həbs olunduqdan sonra əvvəlcə Lefortovo,
sonra isə Butırka həbsxanasında saxlandı. Dördüncü həbs-həm də sonuncu oldu.
İki ay iki gün sonra-1937-ci il dekabrın 10-da
“üçlük” R.Kaplanovu RSFSR Cinayət Məcəlləsənin
58-1a, 8 və 11-ci maddələri (əksinqilabi hərəkatda
və antisovet millətçi terror təşkilatında fəal
iştiraka görə) ilə təqsirli bilərək
güllələnmə cəzasına məhkum etdi. Hökm eyni gün yerinə yetirildi. Cəsədi Moskva vilayətinin Kommunarka qəsəbəsində,
adsız kollektiv məzarda dəfn olundu. Yalnız Sovet
İttifaqının süqutu ərəfəsində-1991-ci il aprelin 29-da SSRİ Prokurorluğu əməllərində
heç bir cinayət tərkibi olmadığına görə
R.Z.Kaplanova bəraət verdi. Otuz il əvvəlki
“Paris üçlüyünün” sonuncu nümayəndəsi
Mariya Skakovskaya 1937-ci il oktyabrın 17-də həbs olundu. Sovet kəşfiyyatçısı kimi Fransa və
Polşadakı müstəsna xidmətləri nəzərə
alınmadı. Özünə
qarşı irəli sürülən ittihamların heç
birini qəbul etməsə də, R.Kaplanovla eyni gündə-dekabrın
10-da haqqında çıxarılmış ölüm
hökmü yerinə yetirildi. 1992-ci ildə
bəraət aldı. lll R.Kaplanovun həbs
və edam edildiyi 1937-ci ildə oğlu Murad Kaplanovun 22
yaşı vardı. Moskva Energeika İnstitutunun
elektrofizika fakültəsini bitirmişdi. Stalinin
təbliğat maşını “oğul atasına görə
cavabdeh deyil”- mifini yaysa da, 1938-ci ildə valideyninin cinayət əməllərindən
xəbərdar olduğu halda müvafiq orqanlara xəbər
vermədiyinə görə M.Kaplanov həbs edilmişdi.
İslah-Əmək düşərgələrində
“tərbiyə olunmuş”, sonra isə sıravi əsgər
kimi müharibənin sonuna qədər cəbhədə
vuruşmuşdu. Tərxis olunduqdan sonra
yalnız poçt indeksi ilə tanınan məxfi şəhərciklərdən
birində raket texnologiyası sahəsində
çalışmağa başlamışdı. S.P.Korolyovun yaxın silahdaşlarından biri
olmuşdu. “Molniya-1” adlı raket
qurğularının hazırlanmasında mühüm xidmətləri
vardı. Keçmiş xalq düşməninin
oğlu iki dəfə SSRİ Dövlət mükafatı
almış, ən başlıcası isə atasının bəraətinə
şahid olmuşdu. Onun hadisələrlə
zəngin həyat yolu rus publisisti P.E.Çertokun “Raketlər və
insanlar” kitabında öz əksini tapmışdı. Professor Murad Kaplanov da yəhudi əsilli
qadınla-Liliana Rambaxla evlənmişdi. Bu
nikahdan doğulan yeganə övladına atasının
adını vermişdi. Rəşid
Kaplanov-nəvə (1949-2007) tarixçi-alim idi. 1971-ci ildə MDU-nun tarix fakültəsini
bitirmiş, Portuqaliyanın müasir siyasi sistemi haqqında
namizədlik dissertasiyası müdafiə etmişdi. Poliqlot kimi tanınırdı. Həmkarlarının
yazdıqlarına görə müxtəlif dil ailələrinə
mənsub olan 36 dildə sərbəst danışırdı.
Ötən əsrin əvvəllərində
knyaz Zabit xan Kaplanov oğlu Rəşid xanın Parisdə yad
dinə və yad millətə mənsub qızla evlənməsinə
öz nəslinin qədim tarixə malik ənənələrinə
təhlükə kimi baxmışdı. Uzaqgörən
knyazın hiss etdiyi bu təhlükə elə həmin əsrin
sonlarında nəticəsi Rəşid Kaplanovun simasında
gerçəyə çevrilmişdi. Rus alimi Rəşid
Kaplanovu müasirləri “Knyaz” adlandırırdılar.
O, həqiqətən də sonuncu qumuq knyazı idi. Heç vaxt ailə qurmadığından vərəsəsi
yox idi. Lakin sonuncu Kaplanov, sonuncu qumuq
knyazı özünü yəhudi sayırdı. Ötən əsrin 80-ci illərinin ortalarından
etibarən yəhudi tarixinin müxtəlif aspektləri ilə
maraqlanmağa başlamışdı. 1992-ci
ildə Moskvadakı Yəhudi Tarixi Cəmiyyətinin rəhbərliyinə
seçilmişdi. 1995-ci ildən
ömrünün sonuna kimi “Yəhudi Universiteti Xəbərləri”
jurnalının baş redaktoru, 1997-ci ildən Ümumdünya
İudaika Asossasiyasının üzvü, 2002-2006-cı illərdə
Avropa İudaika Asossasiyasının prezidenti olmuşdu. “Sefer” İudaika Akademiyasının təsisçilərindən
biri idi. Tələbəsi Mixail Nosonovskinin
yazdığı kimi, “Qumuq knyazları müsəlman idilər.
Məhəmməd Peyğəmbərin nəslindən
sayılırdılar. Lakin taleyin
istehzasına bax ki, sonuncu qumuq knyazı Rəşid Kaplanov yəhudi
oldu. Onu iudey ayinlərinə uyğun surətdə
Malaxovkadakı (Moskva) yəhudi məzarlığında
torpağa tapşırdılar. Bu, hamımız
üçün əvəzsiz itki idi...
” Budapeşt-Bakı Sentyabr
2010-cu il.
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2010.- 2 oktyabr.- S.24-25-26.