Mən “Ölüm
növbəsi”ndə
“Yaşamağın
NİYƏ-sinə malik
olan adam
istənilən
NECƏ-yə tab gətirə
bilər...”
Nitşe
Teatr Xadimləri
İttifaqının qaranlıq
zalında oturub gözlərini səhnədə
qurulmuş ağ ekrana dikən tamaşaçılar artıq
səviyyəli hesab etdikləri imzalardan maraqlı və qeyri-adi nə isə gözləyirdilər.
Birdən şimşəyin
şaqqıltısı və
yağışın səsi
zalı bürüdü...
Filmin baş qəhrəmanı Şamil
aramsız yağan yağışın altında
təpədən dırnağa
islanmış, ağır
görkəmi ilə ekranda göründü.
Sanki ruhunu yuyan yağış artıq məkana yox, yalnız onun üstünə yağırdı...
İnsanın həyat
və ölüm sorunu yüz illərlə mütəfəkkirlərin
fikrini özünə
cəlb etmişdir. Həyat və ölümün fəlsəfi
tərəflərini aşkar
etməyə çalışan
filosoflar bunlar arasındakı sərhədi
müəyyənləşdirməyə çalışmışlar. Bu günlərdə kinosevərlərə
təqdim olunmuş “Ölüm növbəsi”
filmi də yüzillərlə dünyanın
bir çox zəka sahiblərini düşündürən bu
sərhəddi tamaşaçıya
göstərməyə çalışdı.
Elə ilk kadrlardan
filmdən danışmağın
asan olmayacağını
anladım...Yerimi rahatlayıb özümü
filmin çəkildiyi
məkanda hiss etməyə
çalışdım. Bu heç də çətin olmadı. Bütün uşaqlığımı
keçirdiyim Abşeronun
kəhrəba rəngli
qumu üstündə
gəzişmək, günəşin
batmasına, yağışın
yağmasına, dəniz
kənarındakı qayalıqlara
tamaşa etmək, uşaqlıqda bu qayalardan birinə çevrilib dənizlə
həmişəlik qovuşmaq,
onun dalğalarını
bərk-bərk qucaqlamaq,
yosunlarına bürünmək,
yaxud da qağayıya çevrilib
ölümümə 4 saat
qalmış bundan xəbərdar olmaq, dənizin dərinliyinə
doğru uçmaq kimi sadəlövh arzularımı xatırlamaq
tamam ayrı zövq verirdi.
Əsasən Bakının
Buzovna kəndində çəkilən bu filmin ən başlıca özəlliyi
Azərbaycan kinomatoqrafiyasında
ilk Fantosmaqorik tragikomediya
olmasıdır. Fantosmaqoriya
sözü Yunan mənşəlidir. Phantasma
– xəyal, ruh, agoreuo – danışıram,
çıxış edirəm
mənasındadır. Fantastik
janrın bir qolu olub qeyri-real,
bir qədər də sərsəm fantaziyalardan bəhs edən, möcüzəvi
görüntülər təsvir
edən, abstrakt rəssamlıqla səsləşən
bir janrdır. Dünyaya XVII-XVIII əsrlərdən
tanış olan bu janr bizim
kinomatoqrafiyaya hələ
indi, yəni “Ölüm növbəsi”
ilə gəldi. Bu filmdə reallıqla irreallıq, gerçəkliklə
yuxunun sərhədində
gəzişmələr çox
ustalıqla işlənmişdir.
Film dövlət
sifarişi ilə “Sınaq-film” prodüser mərkəzində çəkilmişdir.
Baş rejissoru Fikrət Əliyev, ssenari müəllifi İlqar Fəhmi, baş rolların ifaçıları – Şamil
Süleymanov, Abbas Qəhrəmanov, Aytac Nuri, Mirkamil Kamilov, Cahangir Zeynalov, Gülər Nəbiyeva, Qorxmaz Əlili-canzadədir.
Filmin baş qəhrəmanı Şamil
iki ildir ki letargiya yuxusundadır.
Tarixdə letargiya yuxusu ilə bağlı xeyli faktlar və bunları yarı gerçək, yarı fantastik əks etdirən əsərlər
olsa da, bizim üçün bu yeni bir
mövzudur. Amma ən başlıcası bu mövzuya da bir qədər
milli yanaşmanın olması çox xoş idi. Çünki,
məsələn tarixə
nəzər salsaq, letargiya yuxusuna gedən adamlar olub ki, onların
öldüyünü zənn
edərək dəfn ediblər. XIV əsrin məşhur italyan şairi Françesko Petrarkanın bu sahədə bəxti gətirib. 40 yaşında
ağır xəstəliyə
tutulmuş şair bir dəfə huşunu itirir və onu ölmüş
hesab edirlər. Xoşbəxtlikdən həmin
dövrün qaydalarına
görə ölünü
yalnız bir sutkadan sonra dəfn etmək olarmış. Petrarka düz qəbrinin yanında ayılır və bundan sonra 30 il yaşayır.
Tarixdə belə faktlar yüzlərlədir.
Böyük rus şairi Qoqolun isə letargiya yuxusu daha acınacaqlı
nəticə verib. Sevdiyi qadın Yekaterina Xomyakovanın ölümündən sarsılmış
şair “Ölü canlar” əsərinin II hissəsini yandırır,
yatağa uzanıb letargiya yuxusuna gedir. O zaman onun bu vəziyyətini
ölüm hesab edib dəfn edirlər. Bolşeviklər
1931-ci ildə Danilov Monastrının qəbiristanlığını
köçürmək qərarı
verirlər. Qoqolun qəbrini açanda bu hadisənin iştirakçıları dəhşətə
gəlirlər: Kəllə
sümüyü sağa
çevrilmiş, tabutun
materiyası isə cırılmışdı...
Bu faktlar
Avropalıların ölümü
daha rahat qəbul etməsi, “ölü”dən tez “yaxa qurtarmaq” prinsiplərinin olmasını
göstərir. Amma ssenaristin eyni mövzunu bu filmə mentalitetimizə uyğun formada gətirməsi olduqca maraqlıdır. Yəni, iki il yatan
adamın hərəkətsiz,
faydasız varlığından
bütün ətrafındakıların,
xüsusən də həyat yoldaşının
xoşbəxt olması
və onun – adi bir daş
yonanın yuxudan ayılmasını bütün
kəndin bayram etməsi...
Yuxudan ayılan
kimi Allahın seçilmişi olduğunu
anlayan, insanların əsl simalarından, sözləri ilə heç uyğun gəlməyən əməllərindən
xəbərdar olan Şamil bu cür
yaşamağın ağırlığını
dərk edir. Allahdan adi olmağı
arzulayır. Burada da paradoks insanı
təəccübləndirir. Bütün zamanlarda qeyri-adi olmağa, seçilməyə çalışan
insan övladı ona verilmiş ən kiçik bir ilahi funksiyanın
da ağırlığına
tab gətirə bilmir.
Filmə xüsusi
rəng, dad, duz qatan həm də bütün hadisələrin bir qədər yumoristik janrda verilməsidir. İlqar Fəhmi öz oxucularını öyrəşdirdiyi çox
incə Bakı yumorunu bu ssenaridən
də əsirgəməyib.
Estetik söz oyunları tamaşaçını
nə qədər güldürürdüsə, əminəm
ki, bir o qədər də düşündürürdü.
“Ölüm
növbəsi”ndə Əzrailin
balaca uşaq simasında verilməsinə
yazıçının tapıntısı
demək olar. Çünki həmişə
filmlərdə qorxunc,
qara geyimli, əlində dəryazla görməyə öyrəşdiyimiz
Əzraili bu filmdə balaca, mehriban, şıltaq uşaq simasında görəndə adamda bir yüngüllük yaranır. Sanki bu balaca Əzrailə konfet verib başını
aldatmaqla ömürü
bir az da
uzatmağın mümkünlüyünü
təsəvvür edirsən.
Amma, sözün düzü, bu bir az da
qorxuludur. . .
Yuxusuna həmin
balaca Əzrail girmiş dəlləyin inəyin ayağına düşüb yalvarmasına
zalın alqış və gülüş sədalarını eşidəndə,
bir anlıq bu tamaşaçıların
hindistanlı olduqları
halda necə reaksiya verə biləcəklərini düşündüm.
İnəyi ilahiləşdirmiş
hindistanlı üçün
yəqin bu səhnə ən təsirli olardı... Bax budur filmin
ən böyük xidməti: məhz bizi güldürməsi, bizi düşündürməsi,
bizi kövrəltməsi.
Avropa isə onsuz da bizi
olduğumuz kimi anlayan deyil...
... Hə,
Avropa dedim yenə yadıma milli mentalitetimiz düşdü. Filmdə
əsas yerlərdən
birini tutan məhəbbət xətti
də sırf milli – mənəvi dəyərlərimizə uyğun
şəkildə verilmişdi.
Uşaqlıqdan sevgiləri
də özləri ilə bərabər böyümüş iki gənc bütün çətinlik və maneələrə baxmayaraq
birlikdədirlər. Sevginin
ilk qığılcımı və ifadəsi balaca bir oğlanın
qıza ağacdan iki nar qırıb
verməsi idisə, illər sonra bu sevginin ən
gözəl ifadəsi
qəhrəmanların görüşlərini
susaraq keçirmələridir.
Ən axırda da şəraitin onlara yox, onların
şəraitə qalib
gəlməsi, əl-ələ
verib əbədi, ruhani olaraq birləşmələri
ideal sonluq idi...
Nə isə...
Bir axşamımı
bu filmin sayəsində olduqca maraqlı keçirdim.
Film balaca Əzrailin gülüş sədaları
ilə bitdi və sual dolu
baxışlar İlqar
Fəhmiyə tuşlandı.
Bəziləri emosiyalarını
saxlamayıb xeyli suallar da verirdilər.
Amma nəticə tamaşaçının öz
ixtiyarına buraxılmışdı.
. . Necə deyərlər,
kim necə bacarır, o cür də başa düşsün!
Filmdən aldıqlarımın təsiri altında evə çatırdım... Birdən zaldan çıxanda yanımdakılarla sağollaşmamağım yadıma düşdü... Necə də etikasızlıq etmişəm – deyə düşündüm. Gərək zəng edib üzrxahlığımı bildirim. Amma, sonra yadıma düşür: Axı, mən heç o zalda olmamışam... Mən bayaqdan yağışın altında təpədən dırnağa islansam da, bundan zövq almışam, 75 yaşlı kişinin diş çıxarmasına sevinən kənd camaatına qoşulub oynamışam, bardaş qurub balaca Əzrailin tütək çalmasını dinləmişəm, ayaqlarımı Xəzərin sularında isladıb, şappıdadmışam və ən nəhayət mən də Novxanı qəbiristanlığında Ölüm Növbəsində dayanmışam... Gərək zamanını Şamildən soruşaydım...
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2010.- 2 oktyabr.- S.16.