Ədəbiyyat fənninin tədrisi
– fənlərarası əlaqənin mahiyyəti
XXI əsr elm sahəsində ən sürətli, uğurlu bir dövrdür. Məhz belə bir dövrün tələblərinə
əsasən bütün
təhsil işçiləri
təlim sahəsindəki
qazanılmış bilikləri,
yeni təlim metodlarını dərs prosesində fəal tətbiq etməyə çalışmalıdırlar. Fənlərin tədrisi zamanı
fənlərarası əlaqənin
mahiyyəti olduqca böyükdür. Vaxtilə
didaktikanın əsasını
qoymuş dahi çex pedaqoqu Y. A. Komenski deyirdi: “ Qarşılıqlı əlaqədə olan hər şey bu cür əlaqədə
də öyrədilməlidir.
Predmet və hadisələrin üzvi əlaqədə öyrənilməsi, araşdırılması
məzmunun açılmasını
reallaşdırır“.
Məşhur klassik
pedaqoqlardan sayılan K.D.Uşinski də fənlərarası əlaqəni
yüksək qiymətləndirirdi. Ana dilinin başqa fənlərlə
əlaqəli tədrisi hələ çox-çox əvvəllər
onun diqqətini cəlb etmişdir.
O məsləhət
görürdü ki, tədris prosesində başqa biliklər,
fənlər arasında əlaqə yaradılsın, fənlər
bir-birilə sistematik şəkildə öyrədilsin. K.D.Uşinski
pərakəndə, əlaqəsiz biliklərlə cəmlənmiş
zehni qarmaqarışıqlığa bənzədirdi.
Hər bir müəllim
Azərbaycanın gələcəyi üçün kamil
insanlar, öz erudisiyası, intellektuallığı ilə
seçilən, milli-bəşəri dəyərlərini
qoruyub inkişaf etdirən, vətənpərvər vətəndaşlar
tərbiyə etməlidir. Yüksək elmi biliklərin, təlim
metodlarının tələb olunduğu belə bir dövrdə
fənlərarası əlaqənin təmin olunması tədris
materiallarının mahiyyəti haqqında daha geniş təsəvvürlərin
formalaşdırılmasına, bilik, bacarıq və vərdişlərin
sistemli şəkildə aşılanmasına geniş imkan
yaradır. Fənlərarası əlaqə yolu ilə konkret
anlayışlar müxtəlif fənlərdə izah edilir.
Şagirdlər yeni bilik qazanmaqla yanaşı, tədqiqatçılıq
qabiliyyətini gücləndirir, müstəqil fikir
yürüdürlər. Fənlərarası əlaqənin 4
növü var: qohum fənlərlə (riyaziyyat, rəsmxətt,
kimya, biologiya, astronomiya, fizika, coğrafiya, təbiətşünaslıq)
əlaqə ; ictimai-humanitar fənlərlə (tarix, ədəbiyyat,
iqtisadi coğrafiya, insan və cəmiyyət) əlaqə;
praktik fənlərlə (bədən tərbiyəsi, əmək
təlimi, rəsm) əlaqə. Ədəbiyyat fənninin tədrisi
zamanı da fənlərarası əlaqədən istifadə
etmək mümkündür.
Maqsud İbrahimbəyovun
“Püstə ağacı“ əsərini tədris edərkən
fənlərarası əlaqədən istifadə etmək
olar. Belə bir dərsinn telekörpü vasitəsilə
keçirilməsi, müxtəlif fənlərlə canlı
bağlantının yaradılması şagirdlərin yeni
bilik əldə etməsi ilə bərabər, eyni vaxtda
müəyyən fikrə qarşı mülahizələr
yürütməyinə də imkan verir.
“Püstə
ağacı ” əsərini öyrənən şagirdlər
burada baş verən hadisələrin səbəblərini, mənfi
və müsbət tərəflərini, həlli
yollarını və nəticələrini hər üç
fəndə: tarix, ədəbiyyat və biologiyada
qarşılıqlı şəkildə izah edə bilərlər.
Belə ki, “Püstə
ağacı” əsərində hadisələr Böyük Vətən
müharibəsi illərində baş verir. Ədəbiyyat
baxımından əsərlə tanış olan şagirdlər
müharibənin acınacaqlı fəsadlarını tarix fənni
baxımından da izah etməyə çalışırlar.
Onlar bildirirlər ki, müstəmləkəçilikdən
azad olaraq müstəqilliyə nail olmaq müharibənin
müsbət cəhəti hesab edilsə də, mənfi cəhətləri
də olduqca çoxdur. Belə ki, saysız-hesabsız insan tələfatı,
qədim abidələrin məhv olması, sənaye mərkəzlərinin
dağıdılması, müharibələrin mənfi tərəfi
kimi qiymətləndirilir. Neçə –neçə insanlar
ailə üzvlərini itirir. “Püstə ağacı“ əsərində
də qadın öz həyat yoldaşını itirib.
Müharibənin fəsadları qadının
psixologiyasında müxtəlif dəyişikliklərə səbəb
olub. O, münaqişələrin zəmnində rəftarını
dəyişib. Sosioloji, psixoloji münaqişələr onun
daxili münaqişəsinin yaranmasına yol açıb.
Söylənilən fikirlərə biologiya fənnində
iştirak edən şagirdlər də qatıla bilərlər.
Sözsüz ki, müharibənin törətdiyi dəhşətlər
“ana təbiət”in üzərindən də yan keçmir.
Müharibə tarixdə özünü insanların qanı,
ədəbiyyatda göz yaşları və
kobudlaşmış rəftarı ilə göstərirsə,
biologiyada bu, canlı təbiətin məhvi kimi önə
çəkilir. Hər üçündə qurbana
çevrilənlər canlılardır. M.İbrahimbəyovun
“ Püstə ağacı “ əsəri ilə tanış
olduqdan sonra şagirdlər belə bir nəticəyə gəlirlər
ki, münaqişə, müharibə mövzusunu hər
üç fənnin arasında ( tarix, ədəbiyyat,
biologiya ) müzakirə etmək mümkündür. Tarixdə,
biologiyada münaqişələrə, müharibələrə
“yox!” deyildiyi kimi, bədii ədəbiyyat nümunələrində
də müharibələr birmənalı olaraq etirazla
qarşılanılır. Dahi Nizami Gəncəvi deyir:
Döyüşdən yaxşıdır barışıq,
şəfqət Biri dərd gətirir, biri səadət Madam
ki, sülh ilə göyərər dilək, Döyüşə
at çapmaq daha nə gərək. Zülmü birdəfəlik
eylə sən kənar, Çünki zülmkarlıq
ömrü azaldar. Bir yerdə insafdan olmasa nişan, Quruyar
istidən, çürüyər sudan.
Aynur DADAŞOVA
525-ci qəzet.-
2010.- 13 oktyabr.- S.7.