Azərbaycanda ailə ənənələri:
milli və etnik əlamətlərə tarixi-etnoqrafik müstəvidə
baxış
(Əvvəli ötən saylarımızda)
Patriarxal ailələrin
qalması üçün digər əngəlləyici səbəb
kimi o dövrün vergi sistemi xüsusi rol oynayırdı. Q.Qeybullayev
yazır ki, vergilər əsasən tüstülərə
(evlərə) görə yığıldığından hər
yeni tüstü yeni öhdəliklər, yeni vergi demək idi,
məhz buna görə də ailələr yeni tüstülərin
yaranmasının qarşısını almağa
çalışırdılar. Məqalədə
Q.Qeybullayev böyük ailələrin əsas göstəriciləri
olan yaşayış evlərinin konstruksiyasını tədqiq
edir, böyük ailələr yaşayan evləri türklərin
“külfət evi” (Yerfi kəndi), “kürsülü ev” (Sob kəndi), “Böyük ev” (Qəçreş
kəndi, Konçal kəndi), tatların “kələdərbun”
(Rustov kəndi), “dairə” (Şuduq kəndi), “kələxanə”
(Qonaqkənd kəndi), xınalıqlıların “tsoy”
adlandırdıqlarını yazır. Etnoqraf böyük ailələrin
başçılarını türklərin “ağsaqallar”,
“böyük ana”, tatların “kələmərd”, “kələəmmə”
(Qonaqkənd və Cimi kəndləri), “çərməp
ış” (Xaldan kəndi), “isburuş” (Afurca, Giləxi kəndləri),
“qusa-firriş” (Əlik və Cek kəndləri),
xınalılıqların “tsoyçıxidu”, dağ yəhudilərinin
“kələkülfət” adlandırdıqlarını
yazır.
Q.Qeybullayev bildirir ki,
indiki mənasında endoqamiya ilə ibtidai icma quruluşu
dövründə qəbilənin ekzoqam, tayfanın endoqam
olmağı heç bir şəkildə yaxın deyil.
Çünki endoqamiyanın müasir
anlayışı qohumdan evlənməyi nəzərdə
tutduğu halda tayfa endoqamiyası yalnız tayfa daxilində evlənməyi
nəzərdə tuturdu. Bir-birinə qohum
adamları əhatə edən qəbilə daxilində isə
nikaha girmək qadağan idi. Müəllif
ortakuzen nikahları endoqamiyanın mənşəyi sayır.
Q.Qeybullayev toyu aşağıdakı kimi təsnif edir: 1)
Qızın bəyənilməsindən nişan
aparılması daxil olmaqla birinci mərhələ 2)
Qızın nişanlanmasından toya qədərki ikinci mərhələ,
3) Toyun başlanılmasından gəlinin ər evində
üzə çıxarılmasına qədərki
üçüncü mərhələ. Birinci
mərhələ və ikinci mərhələ arası
müxtəlif mərasimlərlə bol olsa da, ikinci mərhələ
ilə üçüncü mərhələ arasında mərasimlər
yoxdur. Bu müddət ərzində
oğlan evi qız evinə veriləcək kalımı
(başlığı) hazırlamalı və ödəməlidir.
Q.Qeybullayev qeyd edir ki, qızın hüquqi cəhətdən
oğlan evinə mənsub olduğunu bildirən nişana qədərki
dövr matriarxal olsa da, toy və qızın ər evinə
köçməsi patriarxatla əlaqədardır və
patrilokal köçmədir. Etnoqraf toy
şənliyini patriarxatın məhsulu sayır.
Çöl
materiallarına əsaslanan Q.Qeybullayev bəzi pirlərin
böyük ailələrə başçılıq
etmiş ağsaqqalların qəbri olduğunu və pir
kultunun ocaq kultu ilə bağlılığını, daim
yanan ocağın isə ailənin simvoluna çevrildiyini
göstərir. O bildirir ki, əsasən əkinçilik və
heyvandarlıqla məşğul olan ailə üzvləri
arasında əmək bölgüsü olurdu. Qadınlar
arasında işin bölüşdürülməsiylə
yaşlı qadın gələcən və ya xuvar (bacı)
məşğul olurdu. Əsərdə göstərilir
ki, qohum məhəllələr ərazi cəhətdən
yaxınlığı, tayfa, toxum, şaqqa, nəsil, törəmə,
tirə, cədd (türklərdə), toxum, cins (ləzgilərdə),
tum, şir (süd), əqrəbə, övlad (tatlarda), yux
(buduqlarda) terminləri qohum qrupları, patriarxallığı
izah edir.
Q.A.Rəcəbov
bildirir ki, adət və şəriət kişinin iki
bacıya eyni zamanda evlənməsini qadağan edirdi. Bundan başqa, kişi öz kirvəsinin qızına evlənə
bilməzdi.
Ənənəvi
toylardan fərqli olaraq sovet dövründə bir sıra toy
formaları-kolxoz toyları, komsomol toyları da meydana
çıxmışdı.
M.İ.Ümidov
uşaqların tərbiyəsinə cəmiyyətin
inkişafı fonunda baxır, eyni zamanda qeyd edir ki,
qadınların cəmiyyətdə yeni vəziyyəti,
ictimai və ailə tərbiyəsinin vahidliyi (məktəblə
ailənin əlaqəsi) uşaqların tərbiyəsinin əsas
şərtlərindən birinə çevrilib. O bu barədə fikirlərini
“Bakı şəhəri Lenin rayonundakı neftçilərin
ailələrində yeni münasibətlər və
onların gənc nəslin tərbiyəsinə təsiri” əsərində
açıqlayıb.
İ.Hacıyev
bildirir ki, “qadınların yaşayış şəraitinin
yaxşılaşması. onun bir sıra təsərrüfat
işlərindən azad olmasına və ictimai, mədəni
həyata daha aktiv cəlb olunmasına gətirib
çıxarırdı”. Bu mülahizə
İ.A.Hacıyevin “Qadın əməyi və onun Azərbaycan
kolxozçularının məişətinin yenidən
qurulmasında rolu” əsərində qeyd edilib.
İ.Hacıyev yazır ki,
çoxarvadlılıq kimi nikah forması aradan çıxsa
da, endoqam nikahlar yenə də qalmaqdadır: “Qazax rayonunun
Çaylı kəndində 1965-ci ildə mövcud olmuş
308 ailədən 112-nin başçısının, yəni ər
və arvadın yaxın qohumluq əlaqəsi vardır”. Məqalədə o da göstərilir ki, sovet
dövründə maddi irəliləyiş nikaha girənlərin
müstəqilliyini artırıb.
A.Abbasovun
araşdırmalarından məlum olur ki, sovet dövründə
qadın və kişilərin mədəni səviyyəsinin
artması, savadsızlığın ləğvi, həyat
şəraitinin yaxşılaşması istər-istəməz
ənənəvi tərbiyə ilə yanaşı, yeni tərbiyə
formalarının ortaya çıxmasına gətirib
çıxarırdı. Məsələn,
Daşkəsən şəhəri dağ-mədən
kombinatlarındakı uşaqların işi üzrə
komissiya, qadın şurası daim məktəblərlə əlaqə
saxlayır. A.Abbasov bildirir ki, ailənin
büdcə məsələsinə ailənin say tərkibi
xüsusilə təsir edirdi. Əgər 1983-cü ildə
kənddə ailənin orta say tərkibi 5,9
nəfər idisə, hələ 1979-cu ildə şəhər
ailəsinin orta sayı 5 nəfər idi. A.Abbasov
yeni yaranmış şəhərləri iki qrupa
ayırır. Əli-Bayramlı şəhəri
kənd əhalisindən təşkil olunduğuna görə,
kənd adətinin üstünlüyü hiss olunur, bu şəhərdə
ailənin orta say tərkibi Orta Asiya şəhərlərindəki
ailələrin orta sayına yaxınlaşır. Sırf sənaye fəaliyyətilə bağlı
olan şəhərlərdə isə (Daşkəsən,
Sumqayıt, Mingəçevir) ailənin orta sayı azalır.
A.Abbasov sovet dövründə tənha ailələrin
artması məsələsinə diqqət yetirir, Azərbaycanın
yeni şəhərlərində gənc və orta
yaşlı şəxslərin tənhalığının
daha çox olduğunu göstərir. Eyni
zamanda, yeni şəhərlərin əhalisinin gənc
miqrantlardan formalaşdığını üzə
çıxarır, belə şəxsləri “ailədən
kənarda yaşayan ailə üzvləri” adlandırır.
“Azərbaycanın yeni şəhərlərində həyat tərzi”
əsərində A.Abbasov bildirir ki, ötən əsrlərdə
bayram və toy mərasimləri “qızbəyənmə”
üçün əlverişli yer idisə, sovet
dövründə şəhərlərdə vəziyyət
köklü şəkildə dəyişib. Artıq gələcək
həyat yoldaşlarının tanışlıq yerləri
oxuduqları ali məktəb, işlədikləri
müəssisə və sairə olur. Amma sovet
dövründə də nikah prosesi zamanı valideynlərin
rolu nəzərə çarpır. Toy
vasitəsilə qohumluq əlaqələrini bir növ rəsmiləşdirməklə
yanaşı, valideynlər gənc ailənin taleyi
üçün üzərlərinə kollektiv məsuliyyət
götürürdülər.
Sovet
quruluşunun Azərbaycan ailəsində dəyişiklik
yaratması tədqiqatçıların diqqətindən
yayınmayıb. Amma bir çox hallarda sovet ideologiyası
baxımından izahına çalışılıb. Hətta bəzi müəlliflər bildirilər ki,
sovet rejimində sinfi düşmənçilik nəsil hissini
üstələyir və nəsil hisssi ailəni möhkəmləndirən
mənəvi qüvvə rolunu oynaya bilmir. Bu fikirlə heç cür razılaşmaq
mümkün deyil, çünki sosialist quruluşu ailəyə
müəyyən təsir göstərsə də
xalqımızın əsrlərlə formalaşmış
ailə-nikah münasibətləri sıradan
çıxmayıb, müəyyən dəyişiklər isə
yeni mədəni-məişətin bərqərar olması ilə
bağlı idi.
Q.F.Seyidov
inqilabaqədərki dövrdə böyük ailələrin
qalıqlarını tədqiq edərək bildirir ki, sovet
dövründə ailənin hər bir yetkin üzvünün
istehsal əməyində iştirakı bərabərlik
yaradır, ailə başçısından iqtisadi
asılılığı ləğv edir. Müəllif kənd ailəsində
qarşılıqlı münasibətlər haqqında
yazır: “Köhnə Azərbaycan ailəsində adətən,
yaşlı kişi başçı sayılırdı. Yaşlı nəslə ehtiram hissi saxlanılmaqla
müəyyən şəxsi keyfiyyətlərə,
nüfuza malik ailənin iqtisadi cəhətdən
sağlamağa qadir qadınların ailə
başçısı olmasına az rast gəlinmir”.
Ş.M.Salehov
pambıqçıların ailə məişətini
araşdırarkən qeyd edir ki, sovet quruluşunda iqtisadi irəliləyiş
nihaka girənlərin müstəqilliyini artırsa da,
çox vaxt yeni evlənənlərin rəyi nəzərə
alınmırdı. Ş.M.Salehov Azərbaycanda hələ də “başgərtmə”,
“köbəkkəsmə”, “deyikli” kimi qədim nikah
formalarınında müşahidə olunduğunu yazır.
XX əsrin
ikinci yarısında da Azərbaycanda yaşayan azsaylı
xalqların və etnik qrupların ailə-nikah məsələləri
geniş şəkildə öyrənilmişdir. M.H.Şahbazov
bildirir ki, Azərbaycan türklərində olduğu kimi
Şahdağ etnik qruplarında da endoqam nikaha geniş yer
verilirdi. Eyni zamanda Azərbaycanın bu
azsaylı xalqlarının özünəməxsus nikah adətləri
vardı. Məsələn, qrızlarda
elçiliyə kişilərlə bərbər
oğlanın bibisi və xalası da gedirdi.
M.H.Şahbazov tədqiqatında qız və oğlan bir nəsildən
olduğu halda birinci elilikdəcə nişan
taxıldığını, nişan zamanı “hə”
aldıqdan sonra “çörəkkəsdi” adlanan adətin icra
olunduğunu yazır. “Çörəkkəsdi” zamanı
oğlan evindən gətirilən kərə yağı bal və bir neçə lavaş çörəyinin
üstünə töküb qarışdırırlar, onu
lavaşa yayarlar, sonra da lavaşlar dürmək düzəldib
qız və oğlan evinin iki ağsaqqalına verərdilər.
Həmin ağsaqallar lavaşı kəsərdilər.
Mərasimin mahiyyəti bu idi ki, iki ailə
arasında qohumluq yaranır. Müəllif oğlanın
atasının “çörəkkəsdi” zamanı süfrəyə
pul atdığını, qrız dilində bu adətə
“pıl saaca” deyildiyini, eyni adətin Buduq və Xınalıq
kəndlərində də rast gəlindiyini də bildirir.
Ə.K.Əhmədov
azərbaycanlılarda kəbin formaları və kəbin adələrini
tədqiq edərək yazır ki, Azərbaycanda “aldəyişik
etmək”, “beşik gərtməsi” kimi nikah formaları olub. “Aldəyişik
etmək” də ər öz bacısını arvadının
qardaşına və ya əmisioğluna verirdi. Bununla da iki ailə arasında “başlıq vermə”
kimi maddi öhdəliklər həllini tapırdı və belə
ailələrdə mənəvi məsuliyyət daha çox
olurdu. Müəllifin digər fikrinə
görə, böyük ailələrdə ailə-nikah məsələlərində
qadının mülkiyyət hüququna diqqət yetirilməyib.
Böyük ailələr dağılan zaman
bütün əmlak ata və oğullar arasında
bölünürdü. Böyük ailələrin
dağılması isə əsasən ailə
başçısının vəfatıyla bağlı
olurdu. Ə.K.Əhmədov və
Q.C.Cavadovun birgə yazdıqları məqalədə isə
qeyd olunur ki, bəzən “qız qaçırma” qanlı
düşmənçiliyə gətirib
çıxarırdı. Ə.K.Əhmədov
nikahda adətlə-şəriətin qarşılıqlı
münasibətlərindən yazarkən qeyd edir ki, müsəlman
hüquq ilə nikah kəbin və siğə formasında
reallaşırdı, kəbin qanuni sayılırdı. Qazı hər iki nikahı qeyd etməsə də,
molla “kəbin surəsi” oxumalı idi, bunsuz arvad natəmiz
sayılırdı, o yemək hazırlaya, inək sağa bilməzdi,
belə halda ona ikinci dərəcəli işlər
tapşırılardı. Çar
dövründə isə ailə, nikah və vərəsəlik
məsələlərini həll etmək üçün
inzibati rayonlarda məclislər yaradılırdı.
Ə.K.Əhmədov
Kitabi Dədə Qorqud dastanlarının materiallarına əsasən
azərbaycanlıların ailə-kəbin münasibətlərini
araşdırıb. Dastanlardakı bu və ya digər nikah
qaydalarını, formalarını təhlil edən müəllif
Dədə Qorqud dövründə kəbin-toyun bir neçə
mərhələdən ibarət olduğunu yazır: gələcək
gəlinin seçilməsi, elçilik, kiçik toy (nişan), toy. Məqalədə
qeyd olunur ki, dastanlarda şəriət qaydalarının dərin
kök salmadığı aydın bilinir. Oğul
və qız öz gələcək həyat
yoldaşını seçməkdə tam müstəqildir.
Ə.K.Əhmədov Qanlı Qoca oğlu Qanturalının
“Oğul,qız görmək səndən,
mal-riz vermək məndən” sözlərinə diqqəti
çəkir, elçi gedərkən təkcə ailənin deyil,
qohum-qonşunun, ağsaqalların rəyinin öyrənildiyini
də vurğulayır. Müəllif “beşikgərtmə”
nikah formasının da xüsusiyyətlərini
araşdırır, Baybecanın qızı olsa, onu Bəyburanın
oğluna vədini verməsin faktını xatırladır,
bu nikah formasının tarixinin qədimlərə gedib
çıxdığını vurğulayır. Onu da bildirir ki, Dədə Qorqud dastanlarının
yarandığı dövrdə azərbaycanlılar
arasında yalnız monoqam (təkarvadlılıq) kəbin
mövcud olub.
Azərbaycan
xalqının qədim ailə-nikah məsələlərinin
öyrənilməsi baxımından Ə.K.Əhmədovun əsərləri
diqqəti cəlb edir. Dədə Qorqud dövrünən ailə-nikah məsələlərini
etnoqrafik cəhətdən öyrənən müəllif
oğuzların nəsil artımı, oğul-qızın
xoşbəxtlik, dövlət hesab olunması, ana
haqqının tanrı haqqı sayılması, nişanlanma,
beşikgərtmə, oğlu olanları qırmızı
çadırda, qızı olanları ağ çadırda qəbul
edən xanlar xanı Bayandır xanın “Oğlu-qızı
olmayanları tanrı qarğamış, biz də
qarğarıq”-deyərək qara çadırda yerləşdirməsi
kimi məsələləri araşdırır. Ə.K.Əhmədov
oğuzların ata-anaya münasibətinin izahına, oğul-qızların
doğulması, nişanlanma, beşikgərtmə və s. gənc
nəslin tərbiyəsi məsələlərinin dastanda əksi
kimi məsələlərin təhlilinə geniş yer verib.
Q.İ.Qədirzadənin
“Azərbaycanlıların müasir kənd ailəsi
(Naxçıvan MR-nin kənd rayonlarının materialları
əsasında)” namizədlik dissertasiyasında müasir kənd
ailələrinin ailə-nikah münasibətləri əksini
tapıb.
Azərbaycan
xalqının toy adətləri bir-birinə bənzəsə
də, təkcə müxtəlif zonalarda yox, həm də
ayrı-ayrı yaşayış məntəqələrində
keçirilməsi onları bir-birindən fərqləndirir. F.Xəlilova
toyları şəhər, kənd, rayon, pullu, hədiyyəli,
aşıqlı, xanəndəli toylara bölür. B.Abdullayev qədim Azərbaycan toyunun bəzi
xüsusiyyətləri – ərgən qızların bayram
günlərində niyyət tutub qulaq falına
çıxmalarını, tezliklə toyunun olub-olmayacağını
öyrənmək məqsədilə sağ
başmağını çölə atmasını (inama
görə başmağın ucu küçəyə
doğru düşübsə, qız tezliklə ərə
gedir), qızın stolun küncündə oturmamasını qədim
inanclarla əlaqələndirir. Müəllif
qız seçən oğlan valideynlərinin “özlərinə
yaxın ailə” axtardıqlarını vurğulayır.
Oğlan valideynləri anası çıxan
ağacı balası budaq-budaq gəzər” prinsipini əsas
götürərək gələcək gəlininin
ata-anasını yaxından tanımağa
çalışır. B.Abdullayev toyaqədərki
dövr, toy şənliyi, toydan sonrakı mərhələləri
də ayırır.
M.Hacıyev
tatlar arasında da endoqam nikaha geniş yer verildiyini yazır. Tatlarda
başlığın alınmaması “qızı qoyun kimi verdi” qiymətləndirilirdi, başlıq isə
cehizdən baha olurdu. M.Hacıyev tatlarda dayı
arvadının gəlinə yengə durmasını matrilokal
köçmə ilə əlaqələndirir, eyni zamanda qeyd
edir ki, patrilokal köçmədə başqa qəbilədən
alınan qızın əvəzinə müəyyən
miqdarda haqq (kalım) verməklə “satınalma” nikah
forması yaranırdı.
Q.Cavadov bildirir
ki, Şahdağ xalqlarında kəbinə girmə çox
erkən yaşlarından icra edilərdi. İngiloylarda
bu yaş 15, daha sonralar 18-20 yaş arasında müəyyən
olunardı. Bir adət olaraq evlənmə
mərasimində oğlan və qızın fikri əsas
götürülməzdi. Burada valideynlərin
bir-birilə razılığa gəlməsi kifayət edərdi.
İqtisadi amillərdən asılı olaraq qız 3-5 il nişanlı qala bilərdi. Bu
müddətdə oğlan evi qızın geyimi ilə
yanaşı, hər bayramda qız evinə bayramlıq borclu
idi. Qız isə nişanlı
qaldığı müddətdə yaxın qohumlarından
gizlənməli və yaşınmalı idi. Həm də nişanlı qaldığı müddətdə
qız öz cehizinin hazırlanmasında, xalça-palazın
toxunmasında iştirak etməli idi. Müəllif
Şahdağ xalqlarında toyların xüsusiyyətləri,
Xınalıqda toy mağarının gingahlarda qurulması,
Qrız, Haput, Buduq kəndlərində məhəllə
mağaraları ilə yanaşı, bəzən həyətlərdə
keçirilməsi və s. barədə mələmat verir.
Q.Cavadov Şahdağ xalqlarında qızın
ata ocağından deyil, dayı evindən köçməsini,
oğlanın ata evində deyil, dayı evində
paltarını geyməsini, bəy durmasını matriarxata
xas adət sayır. Bu faktda ana tərəfin
üstünlüyü aydın görünür.
N.Quliyeva və
N.İbrahimovun birgə yazdıqları məqalədə
göstərilir ki, uzun müddət toya hazırlıq mərhələsində
qız evi oğlan evindən “atalıq” (başlıq), qənd,
düyü, un, yağ və s. alırdı. Lahıc
kəndində isə oğlan evindən yun da alırdılar.
“Mehr” kimi qız evinə 7 manatdan 30 manatadək
qızıl pul, yaxud torpaq verirdilər. N.Quliyeva toyu daha
kiçik hissələrə bölür: Qızbəyənmə,
hə vermə, nişan, nişanqabağı qaytarma, oğlan
evində tədarük, qız evinə paltar gətirilməsi,
paltarkəsdi, qız evində cehiz siyahısının
tutulması, cehizin oğlan evinə daşınması, kəbin
kəsilməsi, qızın oğlan evinə gətirilməsi
günü.
N.Quliyevanın tədqiqatlarında
ailənin tarixi inkişafı, ailə-dövlət münasibətləri,
nikah adətləri (ekzoqam, endoqam), nikahagirmə formaları (məsələn,
“beşikgərtmə”, “al-dəyişik”) böyük və
kiçik ailələr, şəriət qaydalarının
nikahda yeri, qadın və kişinin mülkiyyət hüququ, ənənəvi
ailə- nikah məişətinin sovet dövründə də
qalması, sovet dövründə ailənin strukturu, ailə
büdcəsi, kənd və sənaye şəhərlərində
ailə, gənc və orta yaşlı şəxslərin tənhalığı,
qadınların vəziyyəti xüsusi diqqət mərkəzindədir.
Onun əsərlərində qızın seçilməsi, evlənənlər
arasında münasibətlər, toy prosesi, sovet dövründə
toy adətlərinin müəyyən qədər dəyişməsi,
etnik qruplarda nikah, uşaq tərbiyəsi və s. məsələlər
bütöv şəkildə araşdırılır. N.Quliyeva Azərbaycanın müasir kənd ailəsi
və ailə məişəti ilə bağlı tədqiqatlarını
genişləndirərək 1997-ci ildə yeni kitabını dərc
etdirmişdir. Tədqiqatın ən
maraqlı məqamlarından biri budur ki, müasir kəndli ailəsinin
tarixi kökləri araşdırılır. Tarixi ənənədən çıxış edən
müəllif bildirir ki, XIX əsrdə vergi qoyularkən ailə
üzvlərinin deyil, tüstülərin nəzərə
alınması ailələrin parçalanmasının
qarşısını alırdı. Nəticədə
Azərbaycanın müxtəlif bölgələrində XIX əsrin
sonu və XX əsrin əvvəllərində böyük ailələr
üstünlük təşkil edirdi. Sovet
dövründəki yanaşmadan, yəni ailənin
qurulmasında iqtisadi məsələlərin əsas
götürülməsi haqqında iddialardan fərqli olaraq,
N.Quliyeva bildirir ki, Azərbaycan ailəsində mənəvi bağlılıq,
böyük-kiçik münasibətləri iqtisadi əlaqələri
üstələyir. Hələ indi də
klassik mənada böyük ailələr qalıb.
Müasir, daha doğrusu, XX əsrin sonları
üçün xarakterik olan ailə tərkibinə gəldikdə
isə müəllif növbəti təsnifatlandırma
aparır: “Ailədə bir neçə nəsil-bir, iki,
üç və ya dörd nəsil yaşaya bilər. Əgər ailədə üç və ya daha
çox nəsil (məsələn, baba-nənə, ata-ana və
uşaqlar, nəvələr, yaşayırsa, belə ailə
mürəkkəb ailə sayılır. Ailədə
(ər-arvad) və iki (ata-ana və uşaqlar, ana və
uşaqlar, ata və uşaqlar) nəsil yaşayırsa, belə
ailə nüklear (yəni kiçik) ailə sayılır”.
N.Quliyeva kiçik ailəni
uşaq sayına görə üç tipə bölür:
a) çoxuşaqlı
(5 və ya çox uşaq)
b) orta
uşaqlı (3-4 uşaq)
v) azuşaqlı
(1-2 uşaq).
Qeyd edək ki,
XX əsrin sonlarına doğru və yeni əsrin ilk illərindən
başlayaraq, ailə və nikah münasibətləri yeni
xüsusiyyətlər kəsb etdiyi üçün bununla
bağlı tədqiqatlar da genişlənib.
Bəhmən ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2010.- 15 oktyabr.- S.6.