Milli mədəni dəyərlər qloballaşma ilə üz-üzə: mədəniyyət
mübadiləsi, yoxsa mədəniyyətə
təcavüz?
Qloballaşma milli-iqtisadi, sosial-siyasi və digər sistemləri bir-birilə əlaqələndirən nəhəng
bir prosesdir. Bu
əlaqələr tədricən mürəkkəbləşərək
qlobal şəbəkə əmələ
gətirir. Bu sistem sanki bir orqanizm
kimi fəaliyyət göstərir və Yer kürəsinin istənilən nöqtəsində
baş verən hadisə milli
sərhədləri aşaraq, qlobal rezonans doğura bilir. Hətta ən
ucqar ərazilərə belə təsir
imkanına malik olur. Bu gün qloballaşmaya,
onun gətirdiyi yeniliklərə, ölkələrin
milli mənəvi dəyərlərinə
təsiri barədə yanaşmalar da müxtəlifdir. Bəziləri
hesab edirlər ki, əslində
böyük dövlətlər qloballaşmadan istifadə edərək öz dəyərlərini nisbətən kiçik dövlətlərə təlqin etmək
və bununla da onları
tam olaraq təsirləri
altına almaq istəyirlər. Buna görə də hətta inkişaf
etmiş Avropa ölkələrində
belə qloballaşma əleyhinə tez-tez etirazlar baş qaldırır. BMT-nin
sabiq baş katibi Kofi Annanın da bununla bağlı
maraqlı fikirləri var: “Bütün dünyada milyonlarla insan
qloballaşmanı tərəqqi vasitəsi kimi
deyil, həyatı, əməyi və ənənələri
məhv etməyə qadir olan
qasırğaya bənzər viranedici
qüvvə sayır. İnsanların bir çoxu üçün
bu prosesə mane olmaq və millətçilik, təməlçilik,
digər “çiliklər”timsalında xəyali təskinliyə
üz tutmaq kimi qızğın istək səciyyəvidir”.
Bəs müasir
dövrdə qloballaşmanın sırf milli dəyərlərə
nə kimi təsiri var?
Öncə qeyd edək ki,
qloballaşma dedikdə xalqın, millətin tarixi təcrübəsindən
qaynaqlanan, əsrdən-əsrə, nəsildən nəslə
ötürülərək, onun özünəməxsusluğunun,
milli özünüdərkinin əsas parametrinə, obyektinə
çevrilmiş dəyərlər nəzərdə tutulur. Bu
dəyərləri milli dövlətçiliyin bel sütunu
da adlandırmaq olar. Milli dəyərlərə misal olaraq
milli tarixi, tarixi qələbələri, şəhidləri, milli
qəhrəmanları, namusu, qeyrəti, ana dilini, dini, milli
musiqini, tarixi və mədəni abidələri, milli
bayrağı, gerbi, himni, milli mədəniyyət və incəsənət
nümunələrini, milli geyim, paytaxt, ailə, böyük
kiçik münasibətləri və digər elementləri
göstərmək olar. Politoloq Qabil Hüseynli də o fikirdədir
ki, milli dəyərlərə biganə münasibət fəsadlarla
nəticələnə bilər. “Qloballaşma ilk növbədə
dünyanın iqtisadiyyat məkanındakı qapıları
açır. Ölkələr arası iqtisadi mübadiləni
genişləndirir. Digər yandan isə
milli dəyərlərə çox ciddi zərbə vurur. Qloballaşma vahid dünya məkanının,
ictimai-siyasi, mədəni məkanın tədricən
yaranmasına gətirib çıxarır. Bu
prosesdə super güclərin mədəni
dəyərləri diqtəedici rol
oynayır. Yəni hakim, aparıcı dəyərlər
kimi təqdim edilir və
ictimai şüura bu cür də yol tapır”. Q.Hüseynli deyir ki, nəticədə
milli dəyərlərin
aşınması baş verir.
Guya mədəniyyətlərin sintezi və qarşılıqlı zənginləşməsi
prosesi adı altında milli
dəyərlər əslində böyük
güclərin dəyərlərinin altında qalır və əzilir.
“Bu qarışıqlıq nəticəsində
isə bir çox
millətlərin dəyərlərinin sintezindən ibarət olan mədəni dəyərlərin bazarı
yaranır, onların ictimai siyasi, mədəni mühitə yol açması asanlaşır. Məsələn,
şou deyilən, əslində
qloballaşmanın bir təzahürü kimi həyatımıza daxil
olmuş bu dəyərin
milli mənəvi mühitimizlə,
simamızla o qədər də əlaqəsi
yoxdur. Bu əslində milli
özünüdərki, milli kimliyi aşındıran və bu prosesi pozan
bir amil kimi meydana
çıxır. Əlbəttə, bu o demək deyil ki, millətlər tamamilə öz
qınına qapılıb qalmalıdır, ümumbəşəri
dəyərlərdən nəyisə əxz etməməlidir”.
Ekspert düşünür ki, milli
mədəni dəyərlər qarşılıqlı zənginləşməyə
məruz qalmalı, başqa millətlərin mədəni dəyərlərindən
nəsə götürülməlidir. “Amma burada
qarşılıqlı zənginləşmə prosesi diqtə
xarakteri daşıyır. Yəni hakim güclərin milli dəyərləri
bir növ diqtə şəklində kiçik xalqların,
müstəqilliyini yenicə qazanmış xalqların mədəni
həyatına bu və ya digər formada zorla
çırpılır, daxil edilir və buna da mədəniyyətə
təcavüz deyirlər. Mədəniyyətə təcavüz
millətin dilindən tutmuş, millətə aid olan komponentlərin
hamısını ya sıradan çıxarır, ya da ona
güclü təsir göstərir. Bu mənada
qloballaşmanın mədəniyyətdə təzahürü
çox ağrılı və ziyanlı bir proses kimi
özünü göstərə bilər”. Politoloq deyir ki, mədəni
və mənəvi cəhətdən güclü olan xalqlar
bu aşınmanın qarşısını ala bilir. Amma elə
xalqlar var ki, bu aşınmadan heç cür xilas ola bilmirlər
və nəticə etibarı ilə qloballaşmanın təsir
altına düşürlər. Onun təsiri ilə məcburiyyət
qarşısında həmin dəyərləri qəbul etməyə
məcbur qalırlar.
Bəs Azərbaycanda bunun təsirləri
nə dərəcədədir?
Politoloq deyir ki,
qloballaşma Azərbaycana xeyli təsir göstərib. “Amma
şükürlər olsun ki, Azərbaycan özünə aid
olan mədəniyyət nümunələrini qoruyub saxlaya
bilib. Məsələn, muğam mədəniyyəti,
aşıq musiqisi, mədəniyyətmizin Üzeyir Hacıbəyovla
başlayan bir çox nümunələri, klassik musiqi
nümunələri və sairənin qorunması ilə biz
özünəməxsus bir mədəniyyət
fomalaşdıra bilmişik. Bununla yanaşı kütləvi
bazar mədəniyyəti kapitalizmin kütləvi mədəniyyəti,
şou biznes kimi adlar altında həyatımıza daxil olur.
Bu isə mədəniyyətin kommersiyalaşmasına və
bir növ mənəvi təlabatı ödəməkdə
daha çox gəlir mənbəyinə çevrilməsinə
yol açır. Onda mədəniyyət artıq insanın
dünyagörüşünü, onda milli özünəməxsusluğu,
milli keyfiyyətləri formalaşdıran amildən daha
çox, bir növ insanı kosmopolitləşdirən, öz
milli mənəvi kimliyindən uzaqlaşdıran bir amil rolunu
oynayır. Məhz kütləvi mədəniyyətin təsiri
altında insan öz milli kimliyini itirir və yaxud başqa bir
məxluqa çevrilir”. Onun sözlərinə görə,
qloballaşma cəmiyyətdə milli münasibətlər
sisteminin bütün strukturuna təsir edir. Bu təsir bəzən
dəyişdirici, bəzən dağıdıcı, bəzən
də tənzimləyici olur. Hər üç halda baş verənlər
millinin xeyrinə olmur. Kütləvi mədəniyyətin,
güc mərkəzlərin yaratdığı dəyərlərin
xeyrinə olur. Bu məqamların milli dəyərlərimizdən
olan ailəyə, ailə daxili münasibətlərə təsiri
necədir? Qabil Hüseynli deyir ki, ailə də ictimai
münasibətlər sisteminin bir formatı, tərkib hissəsidir.
“Bu məqamlar təbii ki, ailə münasibətlərinə
də təsir edir. Azərbaycanda ailə münasibətləri
ənənəvi formasından fərqli bir forma almaqdadır.
Tutalım, Azərbaycanda indi çoxuşaqlı ailələrə
rast gəlmək mümkün deyil. Vaxtilə qəhrəman
analar var idi. Ən azı ailədə 4-5 uşaq olurdu.
İndi Avropada olduğu kimi Azərbaycan ailəsində də
bir uşaq, bəzən isə uşaqsızlıq halları
artıq dəbə çevrilib. Hətta bu kənd yerlərinə də ayaq açmağa
başlayıb. Boşanma hallarının
artmasını xüsusilə qeyd etmək
lazımdır. Nikah yaşının
çoxalması da Azərbaycanın bir demoqrafik problemlə
üzləşdiyini söyləməyə əsas verir. Kim nə deyir desin, statistika
nə göstərir göstərsin, Azərbaycan xalqı daha artmır. Azərbaycan xalqı qocalır. Əhalinin
ümumi balansında gənclərin
sayı azalır. Qocalar da
çox yaşamır. Yaşı 50-dən
yuxarı olanların sayı 10 il əvvəllə
müqayisədə kəskin dəyişib. Bütün
bunlar onu göstərir
ki, ölkədə demoqrafik
problem də baş
qaldırmaqdadır. Bu problem
bütün problemlərdən daha ziyanlı və qorxuludur.
Çünki bu millətin
varlığı, gələcəyi ilə bağlı olan məəsələdir”. Politoloq
deyir ki, insan, kütləsi, millətin fərdləri yoxdursa, bu millətin
varlığını təhdid edən amillərdəndir. Bir gün belə vəziyyət
onsuz da kiçik olan millətləri
daha da kiçildə
və barmaqla sayılacaq səviyyə gətirib
çıxara bilər. Bəs qloballaşmanın müsbət
məqamları varmı? Q.Hüseynlinin
fikrincə, bəziləri pozitiv məqamları
vurğulaya bilər. “Məsələn, gender bərabərliyindən
danışırlar, homeseksuallara sərbəstlik
verilməsindən danışıb, bunları uğur kimi təqdim edirlər.
Gender bərabərliyinin əleyhinə
deyiləm, hətta bunu təqdir edirəm.
Amma Azərbaycan xalqının özünün adət-ənənələri
var ki, buna
görə ailədə kişinin və
qadının mövqeləri dəqiq müəyyənləşdirilib.
Bu bəzən
mühafizəkarlıq kimi görünsə
də, hər halda qadının bir ana, ailə ocağının
qoruyucusu kimi
funksiyasını daha dəqiq müəyyənləşdirir,
kişini isə bir növ evə çörək gətirən,
təminatını həyata keçirən şəxs kimi təqdim edir. Əgər kişi bir qədər
mühafizəkar olmasa, kosmopolit
olsa, bir gün görərsən ki,
o qısa müddət ərzində kosmopolit dəyərlərin içində əriyib
yox olub, nəticədə
vaxtilə çərkəzi papaq qoyan, döşünə patrondaş
taxan, xəncər gəzdirən Qafqaz kişisi indi
uzunsaçlı, şortik geyinən, homoseksualizmi təbliğ edən qəribə
bir varlığa çevrilib.
Burda artıq söhbət başın
içindən, ətraf aləmə münasibətdən, intellektual səviyyədən gedir.
Yabançı xarici dəyərləri mənimsəmiş
insanların toplusuna çevrilmək təhlükəsini
hiss edirik, bu təhlükənin qarşısını almaq üçün səylər
göstərilməlidir”.
Politoloq deyir ki, hələ
də ekranlarımızda uşaqlarımızın
gülüş payını hansısa “ulduzların”
söyüşməsi alır. Gənclərin asudə
vaxtının təşkili ilə bağlı elmi-fəlsəfi
proqramların yerini kimlərinsə necə geyinməsi, necə
oturması, hansı maşını minməsi və bu kimi
heç kəsə lazım olmayan informasiyalar tutur. “Belə vəziyyət
Azərbaycan xalqına hansı dəyərləri
aşılaya bilər, bu efiri zəbt edənlər kimdir
axı? Bəlkə böyük əsərlər
yaradıblar, xalq qarşısında böyük xidmətləri
olub, yaxud Nobel mükafatı laureatlığını gətiriblər
Azərbaycana?! Bəlkə Motsartın, Baxın, Bethovenin əsərlərinə
bərabər əsərlər yaradıblar. Yox, sadəcə
olaraq, musiqi dünyamızı, zövqümüzü, mənəviyyatımızı
korlayırlar. Təbii, kiminsə xoşuna gələ bilərlər.
Çünki zövqlər müxtəlifdir. Amma milli
zövqdən söhbət gedirsə, artıq musiqimiz bəlli
dəyərlər içərisində bəslənilməli,
köklənməli və o dəyərlərin kölgəsində
inkişaf etməlidir”. Prezident yanında Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının müəllimi Rövşən Məcidov
isə deyir ki, qloballaşma, milli sərhədlərin şəffaflığı
təkcə əməkdaşlığın genişlənməsi
ilə nəticələnmir, əvvəllər lokal və
milli səviyyədə olan, həll edilə bilməyən bəzi
problemlər də qloballaşır və qlobal səviyyədə
daha effektiv, kompleks, qərəzsiz yanaşma tələb edir.
“Məsələn, terrorizm, separatizm, narkotika, insan alveri, etnik
münaqişələr, milli özünəməxsusluğun
tədricən pozulması, ekoloji böhran, əmək və
istehsal bazarında mövcud olan dispraporsiya kimi amillər
antiqlobalizm hərəkatını doğurur.
Qloballaşmanın əsas əlamətlərindən
biri nəqliyyat şəbəkəsinin, kütləvi
informasiya və kommunikasiya vasitələrinin sürətlə
genişlənməsi və inkişaf etməsidir. Buna görə
də dünyanın hər hansı bir yerində baş verən
hadisə operativ şəkildə bütün planetə
yayıla bilir. Bu, imkan verir ki, bəzi qurumlar
yayımladıqları informasiya ilə bütün bəşəriyyəti
anındaca manipulyasiya edib(şüurlarını yönəldib)
öz ideologiyalarını, düşüncə və
davranış tərzlərini, musiqilərini, geyimlərini və
başqa cəhətlərini təbliğ etsinlər. Beləliklə
eyni sual ortaya çıxır: Milli-mədəni dəyərləri
və milli şüuru yad təbliğatdan necə hifz etməli,
ölkənin milli maraqlarını necə əsaslandırmalı?
R.Məcidov deyir ki, qlobal problemlərin həlli yüksək səviyyədə
qlobal əməkdaşıq tələb edir. Bunun
üçün beynəlxalq təhlükəsizlik vacibdir.
Yalnız təhlükəsiz mühitdə əməkdaşlıqdan
danışmaq mümkündür. Beynəlxalq təhlükəsizliyin
təmini üçün isə böyük dövlətlərin
ilk növbədə özləri beynəlxalq hüququn norma
və prinsiplərinə dəqiq və ardıcıl əməl
etməli, sonra isə bunu digər subyektlərdən qərəzsiz
və təkidlə tələb etməlidirlər. R.Məcidov
deyir ki, Azərbaycanın əsrdən-əsrə, nəsildən
nəslə keçən yaradıb yaşatdığı
milli-mədəni dəyərlər milli mövcudluğumuzun
qarantıdır. Onları hansısa kosmopolit ideyalara və yad
təriqətlərə qurban vermək olmaz. “Bəzi mənfi
cəhətlərini nəzərdən qaçırmamaq
şərtilə, qloballaşmanı mütərrəqi bir
ideya adlandırmaq olar. Lakin müasir dünya siyasətində
bu proses qlobal hegemonluq iddiasında olan məlum qüvvələr
tərəfindən qəsdən ciddi şəkildə
deformasiyaya uğradılmışdır. Hazırda o,
heç də, qlobal maraqları əks etdirmir”. Ekspert deyir ki,
qloballaşma ictimai-siyasi həyatı bütün sahələrində
milli özünəməxsusluğu, milli dəyərləri
tədricən silməkdədir. Amma hər millət
özünüqoruma instinktinə malikdir. Bu instinkt isə onu
miqrasiya axınını məhdudlaşdırmağa və
digər tədbirlər həyata keçirməklə ölkənin
milli maraqlarını qorumağa məcbur edir”.
P.SULTANOVA
525-ci qəzet.-
2010.- 20 oktyabr.- S.6.