Bulaq kimi dupduru poeziya
Kövrək duyğular şairəsinin bayatıları
Danılmazdır ki, kövrək duyğuları olmayan bir kəs qəlbin dərinliklərindən süzülüb gələn dəruni hisslərin ifadəsi olan bayatı kimi janra köklənə bilməz. Elə şairənin kitaba verdiyi bu ad da məhz elə bu kövrək duyğulardan bəhrələnib.
Ədəbiyyatımıza milsilsiz bir sərvət bəxş edən bayatıxan, şair, akademik Teymur Bünyadovun ön sözündən sonra nə isə yazmağı təbii-caiz hesab etməsəm də yenə bu qəzetin oxucularının diqqətini cəlb etmək xatirinə bu yazını yazmaq qərarına gəldim.
Bu başdan akademik şairin bayatı haqqında dediklərini təkrar etməmək mümkün deyil:
“Bayatı xalqımızını həyatının sirr sirdaşı, yol yoldaşıdı. Bayatı millətimizin, hikmət dünyası, xalqımızın cahana bəxş etdiyi şah əsəridi”.
Daha sonra: “Bayatı sadədir, səmimidir, bitkin əsərdir”.
Bu sözlərə
irad tutmaq olarmı? Əlbəttə
yox.
Mən bayatı
barədə elə bu qəzetdə böyük bir yazı ilə çıxış etmişəm.
Və bu kitabın müəllifi Xədicə Muradı onun çox ləyaqətli ardıcılı
hesab edirəm.
Teymur müəllim
Xədicə xanımın
250 ildən çox bayatısınını başlıca
qayələrini qruplaşdırıb
və dəyərləndirib.
Bunlardan bəzilərinə
diqqət verək:
“Xədicə
xanımın könül
dünyasında ana anaların anasıdır.
Təlim-tərbiyə verəndir,
övlad yolunda candan keçəndir, qurban gedəndir. Övlad ananın nurudur, işığıdır,
yaraşığıdır, qürurudur”.
Beləcə, akademik
mövzu, məzmundan asılı olaraq bayatıları belə müdrikliklə dəyənləndirir.
Eləcə də kitaba rəy yazan akademik Bəkir Nəbiyev,
professor Teymur Kərimli,
professor Məhərrəm Qasımlı,
filologiya elmləri doktoru İmamverdi Həmidov, xalq artisti Həmidə Ömərova da öz rəylərində
Xədicə xanımın
bayatılarının onun
şəxsiyyətlə bağlı
olaraq daxili aləmindən könül
dünyasından qopub
gələn ülvi duyğuların bəhrəsi
olduğunu önə
çəkməklə, onlara
doğru-düzgün dəyər
vermişlər.
Bəs mən bu dəyərlərdən
sonra daha nələri demək istərdim?
Xədicə Muradın
dörd misralıq hər bayatısının
qayəsində dayanan
insandır. O insan ki, böyük filosof şairlərimizdən
biri, Hüseyn Cavid “onu cümlə
xəyanətlərə bais,
hər kəsə Xain olan “İblis”
adlandırır, digər
korifey şairimiz Səməd Vurğun isə “yazıqdır dünyanın əşrəfi
insan” deyərək şöhrətləndirir.
Bəs bunlardan
hansı düzünü
deyir. Cavab üçün ulu imamımız Hz. Əliyə
müraciət etsək
yerinə düşər.
“İnsan
nə mələkdir,
nə də İblis. Lakin onun daxilində mələk xisləti də vardır, İblis xisləti də. Bəzən öz əxlaqi ilə mələklər səviyyəsinə qalxır,
bəzən də heyvanlardan aşağıda
dayanır”.
Uca peyğəmbərlərimizdən
başlayaraq bütün
bəşəriyyəti müdriklər
Xeyir və Şər qüvvələrin
mübarizəsində görüblər
və insan münasibətlərinin bu
qüvvələrdən qaynaqlandığını
təsdiq ediblər. Xədicə xanımın
bayatıları da təzadlardan doğaraq, onun daxili aləminin
çırpıntılarını əks etdirir:
– Əzizim
dağı, daşı,
Qurumaz gözüm
yaşı,
Yurdum düşmən
əlində,
Od tutar bağrım başı.
Şairə tariximizin
ən dəhşətli
yaddaşlarını dörd
misrada elə poetik obrazlarla dilə gətirir ki, bunları oxuyub sarsılmamaq mümkün deyil.
Alışdı Xocalım
hey,
Xankəndim, Xocalım
hey!
Bu dərdə
dözəmmərəm,
Yaş töküm,
qocalım hey!
lll
Xocalıdan ad qaldı,
Dillərdə imdad qaldı,
Fələk gözlərin
çıxsın,
Torpağımda yad qaldı.
Digər bir tarixi dərdimiz:
– Arazımı
böldülər,
Qanlı divar hördülər,
Canı candan ayırıb
Qəlbimə daş gömdülər.
Şairə vətən
övladlarını qeyrətə
səsləyir:
– Gözəl
vətən Şuşa
hey,
Hamı gedib huşa hey!
Qara buludlar gəlir,
Qılıncım gəl,
cuşa gəl.
Düşmən tapdağında
qalan Vətən torpaqlarının həsrəti
şairənin bayatılarında
böyük üstünlük
təşkil edir.
– Duman gəldi, çən gəldi,
Yadıma Vətən
gəldi
Elimdən ayrı
düşdüm
Saçlarıma dən gəldi
Mən aşiq
Qarabağa,
Dərd yağdı
qara bağa,
Yurdumdan ayrı
düşdüm
Həsrətəm Qarabağa
Bayatılar, ali duyğulu eşq, məhəbbət, sevgi, hicran, arzu, həsrət,
ümid kimi bəşəri hisslərin
yüksək bədii-poetik
obrazlarda ifadəsini tapan janrıdır. Xədicə xanımın
bayatıları da bu meyardan uzaq
deyil.
– Tanrı
verən naxışdan,
Bir cüt süzgün baxışdan.
Yarımın ətri
gəlir,
Göydən yağan
yağışdan.
Və bir də, məhəbbət,
sevgi kimi duyğuların rəngarəng
məna çalarları
var. Vətənə, torpağa
yurda məhəbbət
bunların daha bəşəri olanı,
daha dəyərlisidir.
Bayatıxan şairə
də bu növ məhəbbəti
önə çəkir.
Bir-iki nümunə:
Harayla,
Bir haray çək harayla,
Vətənim əldən
gedir,
Ərənləri harayla.
Yurduma,
El-obama yurduma,
Düşməndən qisas alım
Qanımı qatım
yurduma.
lll
İnlərəm,
Gecə-gündüz inlərəm,
Vətəndən ayrı
düşsəm,
Nalə çəkib
inlərəm.
Bu da danılmazdır ki, Vətən, torpaq, məhəbbəti hər
kəsin doğma yurdundan, ata ocağından, doğulub
boya-başa çatan
rayonundan, kəndindən
başlayır. Xadicə
Muradın da Ağsu, Şirvan, doğulduğu Kalva kəndinə məhəbbəti
sonsuzdur.
Kalvadı,
Mənim obam Kalvadı.
Demə qürbət
gözəldi,
Mənə əziz
Kalvadı.
Ağsuda,
Şux gözəllər
Ağsuda
Açır dosta əlini,
Hörmət gördüm
Ağsuda
lll
Şirvanda,
Ədəb-ərkan Şirvanda.
İgidləri yenilməz,
Qənirsizlər Şirvanda
Şairənin eşq adlanan dərin məhəbbəti, çox
rəngarəng hisslərlə
bəzədilmiş bayatıları
da özünəməxsus
poetik incəliklərilə
seçilir.
Məsələn, sevən
qızın şıltaqlığı
da, nazı da bu məhəbbətin
gözəlliklərindəndir. Bu, şairənin də nəzərindən qaçmayıb.
Baharım gəl,
yazım gəl,
Şıltağım gəl,
nazım gəl.
Sənli keçən
günləri,
Xatirəmə yazım
gəl.
Digər bir bayatıdakı orijinallığa
diqqət çəkmək
istəyirəm:
Qara gözlər
süzülər,
Gül məxmərə
düzülər
Kəməri elə sıxma,
İncə belin üzülər.
Belə ki, incə belin nəzmə çəkildiyini
çox görmüşük.
Lakin bu obraz – “kəməri elə sıxma, incə belin üzülər” – çox
orijinaldır.
Və yaxud: Eşq, məhəbbət
münasibətləri də,
inciklik, küskün qaçılmazdır və
şairənin də bu ovqatı tərənnüm edən
bayatısı bu baxımdan diqqətəlayiqdir.
– Xıncım-xıncım
olmuşam,
Xəzan vurub solmuşam,
Yarım dəyib
xətrimə,
Bulud kimi dolmuşam.
Eşq-məhəbbət adlanan və insanı pərvazlandıran hisslərin
min bir yaraşığı,
bəzək-düzəyi, rəngarəngliyi
var və bunları dərk edib yazmaq üçün
çox kövrək,
həssas duyğularla
yaşamaq lazımdır.
Xədicə Muradın
bayatılarında bu tələblər, şərtlər,
özünə geniş
yer tapıb. Və bunların hamısına yer ayırsaydıq böyük
“fəlsəfi” əsər
yaranardı. Şairənin
bəxt, tale haqqındakı
bayatılarını xüsusi
fəsildə qruplaşdırması
da təqdirəlayiqdir.
Belə ki, insan ən ağır
anlarında belə ümidini qoruyub saxlaya bilirsə, bu onun üçün
xoşbəxtliyə bərabərdir.
Ümid varsa həyat eşqi də var. Bunları itirən isə ən bədbəxt insandır.
Xədicə xanım
da:
Dörd tərəfdə
yağı var,
Sinəmdə dərd
dağı var,
Hər qaranlıq
gecənin
İşıqlı sabahı
var –
deyərək insanları
bu bəşəri sərvəti itirməməyə
səsləyir.
Şairənin ana məhəbbəti barədə
bayatıları da oxucunu riqqətə gətirir:
Analar, “balam” dedi,
Dağılmaz “qalam” dedi:
Mən ölsəm
ölüm deyil,
Yaşasın balam dedi,
Şairənin çox
diqqətəlayiq dəyərlərindən
biri də xalq dilinin zənginliklərinə
yüksək bələdçiliyi,
dilimizin imkanlarından
geniş istifadə etməsidir.
Onun bayatıların
türk və ingilis tərcümələrini
kitaba daxil etməsi də xalqımız qarşısında
xüsusi xidmətdir və alqışa layiqdir.
Hər bayatısında
oxucuya nəciblik, kövrək və həssas duyğular yaşadan bu gözəl şairəyə
uğurlar arzusu ilə.
Sadıq MURTUZAYEV,
Filologiya elmləri namizədi
525-ci qəzet.- 2010.- 21 oktyabr.- S.7.