Şəxsiyyət və
yaradıcılıq fenomeni haqqında monoqrafiya
Cavan yaşında artıq ədəbiyyatımızın patriarxları sırasına
daxil olmuş görkəmli söz adamı Nizami Cəfərovun yaradıcılığı
son illər ədəbiyyatşünasların
diqqətini daha çox cəlb edir. Onun haqqında ayrı-ayrı
məqalələrlə yanaşı, Rüstəm Kamal, Rahid Ulusel,
Mübariz Məsimoğlu, Tehran
Əlişanoğlu, A.Aydınqızının
monoqrafiyaları nəşr olunub. Bu sıradan
növbəti əsər də tanınmış ədəbiyyatşünas,
Anar, Sabir Rüstəmxanlı,
Əlabbas və bu sətirlərin müəllifi
barədə (eləcə də “60-cı illər nəsrinin etik problemləri” adlı monoqrafiyanı qeyd etməmək olmaz)
kitabların müəllifi, fəlsəfə elmləri namizədi
Sabir Bəşirovun yenicə
işıq üzü görmüş
“Nizami Cəfərov: şəxsiyyət və
yaradıcılıq fenomeni”
monoqrafiyasıdır.
Filologiya elmləri
doktoru, professor, Azərbaycan MEA-nın müxbir üzvü, əməkdar
elm xadimi, Azərbaycanda Atatürk Mərkəzinin rəhbəri,
millət vəkili, MM-in mədəniyyət
komissiyasının sədri... Nizami Cəfərovun öz
istedadının və savadının miqyasilə
qazandığı titul və vəzifələrdir. Onun
yaralıcılıq ömrünün bəhrəsisə
1991-ci ildən bəri qələmə aldığı
monoqrafiyalar, beşcildlik “Seçilmiş əsərləri”,
dördcildlik “Türk xalqları ədəbiyyatı”dır. Təxminən
20 illik bir dövrü əhatə edən bu sanballı
yaradıcılıq məhsulu görkəmli tədqiqatçının
doğrudan şəxsiyyət və yaradıcılıq
fenomeni olduğunu göstərir. Nizami Cəfərovun dil və
ədəbiyyata nüfuzunun dairəsi o qədər
genişdir ki, onun toxunduğu sahələri bir monoqrafiyada
araşdırmaq çox çətindir. O,
folklorşünas, dilçi, mətnşünas, Azərbaycanşünas,
türkoloq, ədəbiyyat tarixiçisi, tənqidçi,
müasir ədəbi prosesin tədqiqatçısı kimi
ayrı-ayrılıqda oxuculara təqdim edilə bilər.
Sabir Bəşirov monoqrafiyasında N.Cəfərovu
folklorşünas, ədəbiyyat tarixçisi, tənqidçi
və müasir ədəbi prosesin tədqiqatçısı
kimi təqdim edir, şübhəsiz, bu zaman mümkün qədər
yığcamlığa can atır ki, alimin portret cizgiləri
aydın olsun. S.Bəşirov haqlı olaraq yazır:
...N.Cəfərovun
monumental şəxsiyyətilə epik təfəkkürü
üzvi vəhdət təşkil edir ki, bu iki cəhətin də
onun yaradıcılığına sirayət etdiyinin şahidi
oluruq. Yəni tədqiqatçının söylədiyi
fikirlər, ortaya qoyduğu müddəalar monumental və
epikdir, genişmiqyaslı mülahizələr ortaya
çıxarır...” Alimi
yaradıcılığının ilk illərindən
yaxşı tanıyan və izləyən müəllif N.Cəfərovun
qələmindən çıxan əsərlərin dərin
ağlın, böyük intellektin, dəqiq riyazi təfəkkürünün
nəticəsi olduğu qənaətinə gəlir və bizcə,
bu qənaətində tamamilə haqlıdır. Müəllif
N.Cəfərovu folklorşünas kimi təqdim edəndə ədəbiyyatşünas
R.Kamalın “folklor katarsisi” filoloji-fəlsəfi
anlayışına xüsusi diqqət göstərir, bu
kontekstdə alimin “Eposdan kitaba” və “Koroğlu”nun
poetikası” əsərlərinin Azərbaycan
folklorşünaslığında tutduğu yeri ön plana
çəkir. Onun fikrincə, N.Cəfərov “Kitabi-Dədə
Qorqud” eposunun Azərbaycan xalqının tarixindəki və mədəniyyətindəki
yerini çox dəqiq ifadə etmişdir. “Koroğlu”nun
poetikası” əsərindəsə alim
koroğluşünaslıqda düzgün hesab etdiyi fikirləri,
mülahizələri, faktları bir daha təsdiq edir,
yanlış mövqelərəsə aydın münasibətini
bildirir, eyni zamanda “Koroğlu” eposunun təşəkkül –
formalaşma tarixini dövrləşdirir, dastanın müəllifinin
kimliyinə (aşıq olduğuna) aydınlıq gətirir,
ideya-məzmun cəhətlərinin elmi şərhini verir.
Onun fikrincə, “...N.Cəfərov folklor, başqa sözlə
desək, türk epik təfəkküründən
yaranmış mədəniyyət abidələrimizlə
bağlı tədqiqatlarında əhatəli fikir söyləməyi,
mənəviyyatımızın keçdiyi yola hərtərəfli
nəzər salmağı bacarır...” S.Bəşirov
monoqrafiyada alimin Azərbaycan ədəbiyyatı tarixinə
dair elmi araşdırmalarına xüsusi diqqət yetirir və
qeyd edir ki, “...N.Cəfərovun elmi araşdırmalarında
stereotiplər, daşlaşmış qəliblər yoxdur. O,
tədqiqatının mövzusundan asılı olaraq fikirlərini
ümumiləşdirməyi, həmişə gözlənilməz
və maraqlı elmi nəticələrə gəlməyi
bacarır...” Müəllif haqlı olaraq alimin Azərbaycan ədəbiyyatının
mənşəyi, oğuz türklərinin ədəbiyyatyaratma
prosesi, ədəbiyyat tariximizlə bağlı sistemləşdirmə,
dövrləşdirmə prinsipləri, türk (Azərbaycan)
mədəniyyətinin başqa mədəniyyətlərlərlə
dialoqu məsələlərilə bağlı
araşdırmalarını bütövlükdə ədəbiyyatşünaslığımızın
uğuru sayır. Onun fikrincə, N.Cəfərov Azərbaycan ədəbiyyatının
tarixini türkcəmizin tarixindən ayırmaqla tədqiq
etmir, əksinə, dil və ədəbiyyatı
iç-içə araşdırır, bu da tədqiqatının
mükəmməlliyini şərtləndirir.
Müəllif N.Cəfərovun ədəbiyyat
tariximizin sistemləşdirilməsi və dövrləşdirilməsindəki
rolunu xüsusi olaraq qeyd edir. Xüsusilə alimin XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatının mərhələləri barədə
bölgüsünün düzgün metodologiyaya əsaslandığını
bildirən S.Bəşirov hər mərhələnin elmi
şərhini uğurlu hesab edir.
S.Bəşirov monoqrafiyada N.Cəfərovun
ədəbiyyat tarixindəki xidmətlərindən
danışarkən dördcildlik “Türk xalqları ədəbiyyatı”
fundamental əsərini xüsusən qeyd edir. Bu məqamda
müəllif akademik İsa Həbibbəylinin əsər
haqqındakı fikrinə söykənir: “...Bu vaxtadək
çap olunmuş elmi əsərləri tanınmış
alimin imkanlarının ayrı-ayrı, müəyyən
aspektlərini bəyan edirsə, “Türk Xalqları ədəbiyyatı”
Nizami Cəfərovu tam ifadə edir... Doğrudan da əsər
bu sahədə uzun illərdən bəri mövcud olan
boşluğu layiqli şəkildə doldurur. S.Bəşirovun
təqdimatında ədəbiyyatşünas tənqidçi
Nizami Cəfərov müasir ədəbiyyatı izləyən,
bəyəndiyi müəlliflər və əsərlər
haqqında yazan qələm sahiblərindəndir. Onun
araşdırma obyekti klassiklərimizlə yanaşı,
görkəmli söz adamları İsmayıl
Şıxlı, Bəxtiyar Vahabzadə, Anar, Nəriman Həsənzadə,
Elçin, Fərman Kərimzadə, Zəlimxan Yaqub, Nüsrət
Kəsəmənli və başqalarının
yaradıcılığıdır. Müəllif N.Cəfərovun
Anar haqqında qələmə aldığı “Onuncu portret”
kitabını dəyərləndirir, onu Anarın
yaradıcılığı haqqında ən yaxşı əsər
sayır. Əlbəttə, S.Bəşirov özü
1994-cü ildə “Anar” adlı monoqrafiya yazsa da, bu etirafı
ilə həmkarının istedadına lazımi qiymət
verir. O, alimin “Nəriman Həsənzadə: tariximizin taleyi,
taleyimizin tarixi...”, “Bəxtiyar Vahabzadə, yaxud millətin
şairi” məqalələrini, eləcə də
İsmayıl Şıxlının, İsa Hüseynovun,
Elçinin yaradıcılığı haqqında esseslərini
ədəbi tənqidimizin sanballı nümunələrindən
sayır. Əlbəttə, müəllifin tənqidçi
N.Cəfərovla müasir ədəbi prosesi izləyən N.Cəfərov
arasında fərq qoyması yanlış
anlaşılmamalıdır. Alim çağdaş qələm
sahiblərinin əsərlərinə münasibətini bildirməklə
yanaşı, müsahibə və dialoqlarında ədəbiyyatın
missiyası, əsərlərin mövzuları,
yaradıcı insanların mənəvi ölçüləri
barədə də fikirlərini bildirir. S.Bəşirov
xüsusən alimin 70-80-cı illər ədəbi nəslinə
münasibətini ön plana çəkir. N.Cəfərov bu
nəslin yaradıcılığını dəyərləndirir,
ədəbiyyatımızdakı postmodernizm çəkişmələrinin
dəyərləndirir, ədəbi tənqidimizin vəziyyəti
və səviyyəsilə bağlı fikirlərini bildirir.
Müəllif bu məsələlərdə
alimlə mübahisəyə girişir, xüsusilə ədəbi
əsərlərə münasibətdə subyektivliyin
izafiliyini onu narahat edən məsələ kimi ortaya
çıxır. O, N.Cəfərovun Azərbaycan ədəbi
tənqidinin başlıca problemlərindən birini tənqidçi
obrazının yoxluğu barədə fikirlərini də
şərh edir. Müəllifə görə, əslində,
R.Kamalın təbirincə desək, alimin bu pessimizminin
kökündə onun maksimalizmi dayanır, çünki N.Cəfərov
özü tənqidçi obrazının necə olduğuna
canlı sübutdur. S.Bəşirova görə, “...Nizami Cəfərovun
ədəbi-tənqidi məqalələrindəki hər
hansı problemin kompozisiya həlli prinsipi, fikir sərbəstliyi,
təhkiyənin canlılığı, elmimik diqqəti
çəkir...” Monoqrafiya müəllifinin fikrincə, N.Cəfərovun
bu vaxtadək ortaya qoyduğu yaradıcılığı onun
təfəkkürünün imkanlarından xəbər verir,
o, güman ki, gələcəkdə indiyədək
yığcam müddəalar şəklində ifadə etdiyi
elmi fikirlərini və konsepsiyalarını əhatəli
araşdıracaq, Azərbaycan ədəbiyyatına,
bütövlükdə mədəniyyətimizə və mənəviyyatımıza
yeni-yeni töhfələr verəcək.
S.Bəşirovun “ədəbi
portret” adlandırdığı bu monoqrafiya əslində,
janrın tələblərinə tam cavab verir. Müəllif
N.Cəfərov yaradıcılığının digər
sahələrinə toxunmasa da, görkəmli tədqiqatçının
tutumlu portretini yaratmağa nail olub. Məncə, monoqrafiyanın
ən dəyərli cəhətlərindən biri də
müəllifin o portretdəki cizgilərinin səmimiliyidi. O,
mübahisəli saydığı məqamlarda qələm
dostu ilə “çəkişir”, amma opponentinin mövqeyinə
də hörmətlə yanaşır. “Nizami Cəfərov:
Şəxsiyyət və yaradıcılıq fenomeni” monoqrafiyası
əyalətdə yaşaya-yaşaya ədəbi prosesdə fəal
iştirak eləyən istedadlı tədqiqatçı Sabir
Bəşirovun ədəbiyyatşünaslığımıza
növbəti və layiqli töhfəsidi.
Nəriman ƏBDÜLRƏHMANLI
525-ci qəzet.- 2010.- 22 oktyabr.- S.7.