SOSREALİZM BİZƏ NƏ
VERDİ?
Sovet dövrü ədəbiyyatı
haqqında.
Məsələnin qoyuluşuna
dair.
Birinci məqalə
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı zaman baxımından böyük, yaradıcılıq baxımından zəngin bir dövrü ən sıxı (müəyyənedici!) tellərlə sosialist realizmi (sosrealizm) ədəbi metodu ilə bağlı olub, başqa sözlə desək, ədəbiyyatımız 70 il məhz həmin dövrün bədii məhsulu olub. Sosrealizm Azərbaycan ədəbiyyatına və ictimai fikrinə təbii şəkildə gəlmədi, inzibati yolla gətirildi və SSRİ məkanını, sosialist ölkələrini çıxmaqla dünya ədəbiyyatı tarixində belə bir hadisənin analoqu yox idi. Sosrealizm ədəbiyyatımızın axtarışları, istəyi, bədii-estetik ehtiyacı ilə yox, sovet (Stalin) sisteminin zoru ilə bədiiyyata tətbiq edildi.
Bəli, bütün bunlar danılmaz həqiqətdir, ancaq o da həqiqətdir ki, ədəbiyyatımızın 70 illik tarixi, yuxarıda dediyim kimi, bu ədəbi metodun daxilində cərəyan edib, 70 illik ədəbi vaqeəmiz istəsək də, istəməsək də bu çərçivəyə pərçim olunub. Odur ki, biz sosrealizmə (və Sistemə!) qarşı kin-küdurəti, qərəzi bir tərəfə qoyub, onun ədəbi irsini obyektivcəsinə təhlil etməli, elmi-nəzəri təsnifatdan keçirməliyik.
Sənətkar azadlığının, ümumiyyətlə, sənət spesifikasının ilkin şərti ondadır ki, həmin sənətkarın istedadı onun yaradıcılığının estetik təmayülünü, yönünü müəyyən edir, yəni istedadın nüvəsi yaradıcılığı realizmin, yaxud impressionizmin, yaxud postmodernizmin və s. təzahürünə çevirir; yeni bədii-estetik cərəyanlar yaradır; yəni bu – istedadın axtarışlarının, seçiminin nəticəsidir.
Bir küll halında götürsək, sovet dövrü ədəbiyyatının əgər belə demək mümkünsə (elə bilirəm ki, mümkündür), bədii-estetik faciəsi onda idi ki, fərdi səciyyəli bu seçimi istedadlar yox, Sistem etmişdi: sosrealizmi məcburi ədəbi metod kimi hakimliyə gətirmişdi və təxminən 1924-56-cı illər arasında – Sistemin ədəbi ideologiyası formalaşdığı vaxtdan Sov.İKP-nin XX qurultayında Nikita Xuruşşovun Stalin kultuna qarşı söylədiyi məruzəyə qədərki dövrdə – yaradıcılığa başlamış yazıçılar (eləcə də rəssamlar, bəstəkarlar, memarlar, rejissorlar və s.) sosrealizmə məhkum edilmiş yaradıcı insanlar idi.
Sistem ədəbiyyatı dövlətin – Sovet İttifaqının – icra qurumlarından birinə çevirməyə çalışırdı və bu çalışma, bu cəhd SSRİ tarixinin müəyyən dövrlərində güclü və yaxud nisbətən zəif effektlə sovet quruluşunun sonuna kimi davam etdi. 1925-ci ildə Sistem Proletar Yazıçılarının Birinci Ümumittifaq konfransını keçirərək, RAPP-ı (rusca abbreviatura, yəni Rusiya Proletar Yazıçıları Assosiasiyası) yaratdı və bu, əslində gələcəkdə güclü bir ədəbiyyat komissarlığı (nazirliyi) kimi düşünülmüş qurumun başlanğıc mərhələsi idi.
RAPP-çılığı təbliğ edən “Na literaturnom postu” jurnalını vərəqləsəniz görəcəksiz ki, “proletar ədəbiyyatı”nın nə olduğunu izah etməyə çalışan dolaşıq, çiy, bir-birini inkar edən ziddiyyətli “nəzəri” fikirlərlə, ədəbiyyatı tamam siyasiləşdirən vulqar sosioloji çağırışlarla bərabər, RAPP-ın əsas məqsədlərindən biri də “trotskiçilik” adı ilə şəxsən Lev Trotskiyə qarşı mübarizə idi. Məncə, təsadüfi deyil ki, İosif Stalin Lev Trotskini tamam sıradan çıxartdıqdan sonra RAPP ləğv olundu və SSRİ Yazıçılar İttifaqı timsalında, dediyim həmin ədəbiyyat (sosrealizm) nazirliyi yaradıldı. Yazıçılar İttifaqı ideoloji baxımdan RAPP-ın davamı və inkişafı idi və təsadüfi deyildi ki, RAPP-ın liderlərindən olan Vladimir Stavski və Aleksandr Fadeyev uzun müddət SSRİ Yazıçılar İttifaqına rəhbərlik etdilər.
Stalinin əmri ilə RAPP ləğv edilərkən Nikolay Erdman sonradan ona çox baha başa gələn məşhur epiqrammasını yazmışdı:
Əmr etdi qorxunc satrap,
Bağlandı RAPP.
Sevinməyin ki, bağlandı RAPP.
Hələ sağdır satrap.
(Orijinalı belədir:
Po vole qroznoqo satrapa
Ne stalo RAPPa.
Ne raduysya, çto umer RAPP.
Ved jiv satrap.)
Satrap da, ondan əvvəlkilərin,
ondan sonrakıların və onun özünün də əməlləri
bir küll halında, əslində, Sistem demək idi. Sistemi həmin
əməllər yaratmışdı və bütün icra
qurumlarını idarə etdiyi kimi, Sistem ədəbiyyatı
da idarə etməyə çalışırdı, çox
zaman da buna nail olurdu: bədii yaradıcılığın
taleyi (senzuradan keçməsi, çap olunması, “tərif”,
yaxud “ifşa” edilməsi və s.) tam şəkildə Sistemdən
asılı idi; mükafatları, o cümlədən Stalin
mükafatı laureatlarını ədəbi-bədii meyarlar
deyil, Sistemin qəliblərinə uyğunluq müəyyən
edirdi; bütün SSRİ və müttəfiq respublika
deputatları kimi, yazıçıları da Sistem deputat təyin
edirdi, onları MK tərkibinə
salıb-çıxarırdı; onların yazıları
Sistemin göstərişi ilə dərsliklərə
salınırdı; onların yubileylərini Sistem
keçirirdi, məişət qayğılarını Sistem
həll edirdi, öldükdən sonra kitablarını Sistem
çap etdirirdi (ya da etdirmirdi), heykəllərini Sistem
qoydururdu (ya da qoydurmurdu) və s., və i.a.
Get-gedə bədii-estetik
meyarlar tamam bir tərəfə atıldı və ədəbiyyatın
taleyini “ifşa”çılıq həll etməyə
başladı. “İfşa”çılıqla Sistemin tələb
etdiyi səviyyədə məşğul olmayan vətəndaşlar,
o cümlədən yazıçılar “çürük
liberallar” adlandırıldı və “çürük
liberal” ilə “xalq düşməni” arasında məsafə
çox qısa və sürüşgən olduğu
üçün, “ifşa”lardakı qan hərisliyi daha
artıq bir enerji ilə fəaliyyət göstərdi.
Və 1937-ci il gəldi.
“Böyük terror” – 1937-ci
il haqqında, bu terrorun ədəbiyyata vurduğu
sarsıdıcı zərbələr haqqında mən də
daxil olmaqla çox yazılıb, ona görə də yenidən
bu mövzunun üzərində xüsusi dayanmayacağam.
Ümumi bir təəssürat yaratmaq üçün, mən
yanlız ədəbiyyat sahəsində normal ağıla
sığışmayan, tamam sürrealist (və
müdhiş!) mahiyyətli “37 parodoksları”na toxunmaq istəyirəm.
Mən indiki halda “37
paradoksları”na ona görə toxunmaq istəyirəm ki,
sosrealizm nəzəri müddəalarındakı çiylik,
ziddiyyətlər, anlaşılmazlıqlar, qeyri-konkretlik ilə
Sistemin yaratdığı və cəmiyyətdə hökm
sürən dəhşətli xaos bir-birini tamamlayırdı,
hər sahədə olduğu kimi, ədəbiyyatda da
proqnozlaşdırılması mümkün olmayan xəstə
bir vəziyyət yaradırdı.
Vladimir Leninin məlum
şüarı var idi: “Rədd olsun bitərəf ədəbiyyatçılar!”
(“Daloy literatorov bespartiynıx!”), gerçəklik isə bəzən
buradakı “rədd” sözünü “məhv” sözü ilə
əvəzləyir və bu şüara da əməl edirdi.
1920-ci ildə Firudin bəy Köçərlinin güllələnməsini
(əslində, Azərbaycan ədəbiyyatında terror da elə
həmin tarixdən başlayır), yaxud 1921-ci ildə
böyük rus şairi Nikolay Qumilyovun (Anna Axmatovanın əri
idi) güllələnməsini xatırlayaq. Yəni “37”-yə
qədər də sovet dövrü ədəbiyyatında
terror gözlənilməz bir şey deyildi, ancaq “37”-də vəziyyət
elə bir məqama (mərhələyə!) gəlib
çadı ki, Sistem həm ideoloji, həm də həqiqi mənada,
yəni ölüm-itim mənasında daha partiyalı ilə
partiyasız arasında fərq qoymadı.
Baxın, 1937-ci ildə Azərbaycan
Yazıçılar İttifaqının məşhur
“ifşa” plenumunda Yusif Vəzir Çəmənzəminli məhkum
bir insan kimi xahiş edəndə ki (əslində,
yalvaranda!..), “bizi tərbiyə edin” (yəni bizi ölümə
göndərməyin), İttifaqın sədri və plenumun
aparıcısı Seyfulla Şamilov idi, vaxtilə ətraflı
yazdığım kimi, Əli Nazim siyasi baxımdan Əhməd
Cavadı ən çox tənqid (hətta ittiham!) edən, məqalələrindən
birində Mikayıl Müşfiqi “molla şairi” adlandıran
tənqidçi idi, “daloy Füzuli!”, “daloy Vaqif!”, “daloy tar!”
deyib, sinəsini qabağa verərək, “proletar ədəbiyyatı”nın,
“proletar sənəti”nin müdafiəsinə qalxanların
başında Mustafa Quliyev dururdu, Hüseyn Cavidi Sistemə
münasibət baxımından kəskin tənqid edənlərdən
biri Xəlil İbrahim idi.
Ancaq nə oldu?
Sistem Əli Nazimi də Əhməd
Cavad və Mikayıl Müşfiqlə, Seyfulla Şamilovu da
Yusif Vəzirlə bir yerdə, Mustafa Quliyevi də, Cavidi də,
Xəlil İbrahimi də məhv etdi, Sibirə göndərdi.
O dövrün mətbuatını
vərəqləsəniz, görəcəksiz ki, ən
çox tənqid (“ifşa”) olunan iki nəfərdən biri
“uzun zaman kontrrevolyusioner Əhməd Terinclə həmfikir
olan”, “əxlaqsız Talıblını maraqlı
yazıçı adlandıran” (“Kommunist” qəzeti, 27 may
1937), “alçaq və əclaf Mustafa Quliyev, Hacıbaba Nəzərli,
Əhməd Terinc, Əli Nazim, Xəlil İbrahim və
başqa nacinslərlə birlikdə, qəddar
averbaxçı Mehdi Hüseyn” (“Kommunist” qəzeti, 31 dekabr
1937) idi. İkincisi isə “Firudin bəy Köçərlinin
əsərlərinin ziyankar ideyasını, reaksion mahiyyətini
gizlətdiyinə”, “pantürkist ideyaların təbliğinə”
görə, “kontrrevolyusioner, satqın Ruhulla Axundovun yaxın
dostu” olduğu üçün Yazıçılar
İttifaqı üzvlüyündən çıxarılmış
Mikayıl Rəfili idi (Mehdi Hüseyn üzvlükdən namizədliyə
keçirilmişdi). Həmkarlarından biri partiya mətbuatında
belə bir açıq-aydın (və qorxunc!)
çağırış edirdi: “İfşa edilmiş xalq
düşməni Hacıbaba Nəzərlinin, bu
alçağın həmfikri Mehdi Hüseynin hələ də
sovet yazıçıları sıralarında qalması təəccüblü
deyilmidir?” (“Kommunist” qəzeti, 27 iyul 1937.)
Ancaq Mehdi Hüseyn də,
Mikayıl Rəfili də salamat qaldı və onların
sağ qalmağı, “xalq düşməni” kimi güllələnməməsi
həmin paradoksun nümunəsi, qorxunc püşkatma oyununun nəticəsi
idi.
Orası da yəqin səciyyəvidir
ki, bir tərəfdən elə həmin 30-cu illərdə
Mehdi Hüseynin və Mikayıl Rəfilinin özləri də
sosrealizm iddialarını doqmaya çevirmiş, ədəbiyyata,
klassik irsə münasibətdə vulqar-sosioloji mövqe
tutmuş tənqidçilər idi. Misal üçün,
Mehdi Hüseyn Cavidi, Cavadı “burjua millətçisi”,
“nasional demokrat”, Hacı Kərim Sanılını
“qolçomaq sosializm” carçısı adlandırır,
sovet ədəbiyyatında “musavatizm” axtarırdı. Digər
tərəfdən isə Mehdi Hüseyn və Mikayıl Rəfili
də eyni platformadan bir-birini kəskin tənqidə tutur,
bir-birini qəbul etmirdi (onların ədəbi diskussiyası
sonrakı illərdə də bitmədi).
Başqa səciyyəvi bir
paradoks: Məmməd Səid Ordubadi və Abdulla Şaiqdən
başqa, 1920-ci ildən əvvəl yazmağa
başlamış qələm sahiblərinin hamısı –
Hüseyn Caviddən, Əhməd Cavaddan, Seyid Hüseyndən,
Yusif Vəzir Çəmənzəminlidən, Kantemirdən
tutmuş Salman Mümtaza və Əli Səbriyəcən –
“ifşa” olunur, güllələnən güllələnir,
güllələnməyən gedər-gəlməzə
göndərilir, Sibirə sürgün edilir, amma heç bir
yerdə – “ifşa” məqalələrində də, “ifşa”
toplantılarındakı alovlu çıxışlarda da,
cürbəcür qərarlarda, rəsmi məruzələrdə,
sənədlərdə də Əliağa Vahidin adı
çəkilmir, elə bil, bu adda şair yoxdur, halbuki Vahid o
zaman da xalq arasında ən tanınan şairlərdən biri,
aşiq ilə məşuqdan, gül ilə bülbüldən
yazan qəzəl ustadı idi və həmin populyar qəzəllər
sosrealizmin heç yanından da keçmirdi.
Orasını da deyim ki, bu
cür qara “37” paradoksları yanlız Azərbaycan
üçün deyil, bütün Sovet İttifaqı
üçün xarakterik idi. Sistem hərdən qələmini
pornoqrafiyada da sınayan qraf Aleksey Tolstoyu sosrealizmin klassiki elan
etdi, ancaq hələ 20-ci illərin əvvəllərində
Lenin haqqında şeirlər kitabı nəşr etdirmiş
kəndli Nikolay Klyuyevi güllələdi. Yaxud
Gürcüstana nəzər salaq: XX əsr gürcü ədəbiyyatının
klassikləri Konstantin Qamsaxurdia (1891-1975; müstəqilliyini bərpa
etmiş Gürcüstanın ilk prezidenti Zivad Qamsaxurdianın
atası) knyaz idi, amma Sistem ona imkan verdi ki, 84 il yaşasın,
ya da Qalaktion Tabidze (1892-1959) “37”-ni adlayaraq, gələcəyin
akademiki kimi öz əcəli ilə ölmək səadətinə
nail oldu, ancaq yaşca onlardan cavan və sosrealizm yolu ilə gedən
Tsisian Tabidze güllələndi, Paola Yaşvili isə Sistemin
təhriki ilə özünü güllələdi.
Ədəbi cərəyan,
metod kimi sosrealizmin bədii-estetik əmsalı çox
aşağı idi və bunun səbəbi də
aydındır: dünya ədəbiyyatı tarixində siyasət,
rəsmi ideologiya heç bir ədəbi cərəyana
sosrealizm dərəcəsində müdaxilə etməyib. Bu
cəhətə biz 30-40-50-ci illərin kontekstində baxsaq, o
zaman həmin siyasi müdaxilə, eyni zamanda, inzibati müdaxilə,
ağır, sarsıdıcı fiziki və mənəvi zərbə
idi: Sistem sosrealizmdən istifadə edərək, nəinki ədəbiyyatın,
həm də bir insan kimi yazıçıların taleyini həll
etdi, onları fiziki cəhətdən məhv etdi (Osip
Mandelştam və İshaq Babel, Mixail Cavaxişvili, Saken
Seyfullin və Qalimcan İbrahimov, bizim yuxarıda
adlarını çəkdiyim və çəkmədiyim qələm
sahiblərimiz, bir çox b.) və həmin
yazıçıların yaradıcılığı da 20
il yasaq (dustaq!) olunaraq, yeni-yeni nəsillərin yetişməsində,
ictimai fikrin inkişafında rol oynamadı.
Əlbəttə, tarixə
gümanla yanaşmaq olmaz, tarixlə danışıq dili –
faktdır, amma hər halda güman edirəm ki, Cəlil Məmmədquluzadə,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, yaxud da Cəfər
Cabbarlı öz əcəlləri ilə vəfat etməsəydilər,
“37”-ni adlamaq onlar üçün çox çətin, hətta
mümkünsüz olacaqdı və bu, Azərbaycan mədəniyyətinə,
ictimai fikrinin inkişafına çox ciddi də zərbə
vuracaqdı, milli mənəviyyatı xeyli dərəcədə
kasıblaşdıracaqdı, çünki o qələm
sahiblərinin repressiyası yalnız onların fiziki məhvi
yox, eyni zamanda yaradıcılıqlarının iyirmi il
(1956-57-yə qədər) dustaq edilməsi demək idi. Təsəvvür
edin, hərgah Cavidlə, Yusif Vəzirlə, Müşfiqlə,
Cavadla, Çobanzadə ilə, Əli Nazimlə,
başqaları ilə bərabər, Mirzə Cəlilin də,
Əbdürrəhim bəyin də, Cabbarlının da əsərləri
çap olunmayacaqdısa, tədqiq edilməyəcəkdisə,
məktəblərdə keçilməyəcəkdisə,
teatr səhnələrində tamaşaya qoyulmayacaqdısa,
filmlər çəkilməyəcəkdisə, o zaman nə
qalacaqdı? Bizim milli ədəbiyyatşünaslığımız,
sənətşünaslığımız, təhsilimiz, ana
dilimiz, teatr və kino sənətimiz – xüsusən 40-50-ci
illərdə – XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının
bu böyük simalarının
yaradıcılığını tədqiq və təhlil edə-edə,
öyrənə-öyrənə, səhnədə
tamaşaya qoya-qoya inkişaf etmişdir və onlar da
qadağan edilsəydi yeni nəsillər – söhbət
yalnız yeni ədəbiyyatçı, sənətşünas,
aktyor, rejissor və s. nəslindən yox, ümumiyyətlə,
peşəsindən asılı olmayaraq millətin yeni nəsillərindən,
genefondundan gedir! – hansı istiqamətdə yetişəcəkdi?
Ədəbiyyatımızın,
ümumiyyətlə, filologiyamızın Məmməd Səid
Ordubadi və Abdulla Şaiq, Səməd Vurğun və
Süleyman Rəhimov, Süleyman Rüstəm və Əbülhəsən,
Rəsul Rza və Mir Cəlal, Əli Vəliyev və Osman
Sarıvəlli, Mirzə İbrahimov və Məmməd Rahim,
Mirvarid Dilbazi və Nigar Rəfibəyli, Sabit Rəhman və Əhməd
Cəmil, Həmid Araslı və Məmmədağa Şirəliyev,
Məmməd Arif və Feyzulla Qasımzadə, Məmməd Cəfər
və Cəfər Cəfərov, Əzəl Dəmirçizadə
və Muxtar Hüseynzadə, Əli Sultanlı və
Mirzağa Quluzadə, Məmməd Hüseyn Təhmasib və
Cəfər Xəndan, yuxarıda dediyim kimi, Mehdi Hüseyn və
Mikayıl Rəfili və başqaları kimi sosrealizm
dövrü nümayəndələrinin o qorxunc
püşkatma oynundan salamat çıxması yalnız ədəbiyyatımızın,
filologiyamızın yox, ümumiyyətlə, mədəniyyətimizin,
ictimai fikrimizin xoşbəxtliyi oldu. Bir anlıq bunu da təsəvvür
edək ki, bu qələm sahiblərinin 1937-ci ildən
sonrakı yaradıcılıqları və fəaliyyətləri
yoxdur, o zaman hansı bir boşluğun, mənəvi
uçurumun yaranacağını görmək
üçün xüsusi bir zərrəbin lazım deyil.
ELÇİN
525-ci qəzet.- 2010.- 23 oktyabr.- S.22-23.