Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə tanış
etmək istədim.
Toplayanı, ərəb əlifbasından
latın qrafikasına çevirəni
və lüğətin tərtibçisi:
Şirməmməd Hüseynov
(Əvvəli ötən
şənbə saylarımızda)
ORDAN-BURDAN
Nikolay vtoroy davanı
başlayanda diyordu ki:
Allah bilir ki, bu
davadan mənim qəsdim məhz odur ki, kiçik millətlər
hürriyyət qazanıb dünyadə azad yaşasınlar.
Məni bu davaya vadar edən
məhz insaniyyətpərəstlikdir!
Odur ki, tüfəngimin
içində müsavat, niyzəmin ucunda ədalət və
qılıncımın ağzında hürriyyət
görürsünüz!
Biz, əlbəttə,
bu sözlərə inanmırdıq. Biz elə bilirdik ki, Nikolay, ingilis və
firəng ilə əlbir olubdurlar ki, Germaniyanı,
Avstriyanı və Osmanlını parça-parça edib
sonra bölsünlər, belə ki:
Germaniya olsun rus, ingilis və
firəngin halal malı.
Avstriyanın bir
yarısı düşsün Serbiyaya və o biri
yarısı da Çernoqoriyaya, Osmanlının da hər nə
toprağı var genə olsun rusun halal malı, əzcümlə
İstanbul ilə Dardaneli də Milyukov ilə “Baku” qəzetəsinin
müdiri Vermişevə versinlər və hərgah Ənvər
Paşa ələ keçərsə, onu da diri-diri tutub
“Bakines” qəzetəsi müdiri Cinoridzeyə versinlər ki,
öz əli ilə Ənvər Paşanın
başını kəsib qanı ilə qəzetəsinə
yazsın ki, Ənvər Paşa öldürüldü...
Qərəz, biz belə
bilirdik və inanmırdıq ki: Nikolay kiçik millətlərə
hürriyyət hazırlasın! Halbuki, vaqeədə
kişinin sözü doğru imiş və nahaq yerə biz
onun haqqında bədgüman olmuşuq.
Germaniyanı
bölmək istəyən-öz məmləkətinin lap
yağlı yerlərini ona verərmi?
Avstriyanı parçalamaq
istəyən-Serbiya ilə Çernoqoriyanı ona
peşkeş edərmi?...
İstanbulu,
Dardaneli və Ənvər Paşanı almaq istəyən-Milyukovu,
Vermişevi və Cinoridzeni bolşeviklərə qurban edərdimi?
Lap nahaq yerə biz Nikolay
haqqında bədgüman olub onun sözlərinə
inanmırdıq.
Kişi
doğru diyormuş ki, mən kiçik millətlərə
hürriyyət qazanmaq üçün bu davanı
başladım.
Həqiqət, hərgah bu
dava olmasa idi: Finlandiya Rusiyadan ayrılıb birkərəlik
azad ola bilərdimi? Polşa
tazədən dirilib padşahlıq qura bilərdimi?
Ukrayna
keçmiş günlərini yadına salıb tazə
Zaparojiye düzəldə bilərdimi? Krım
müsəlmanları Baxcasaray imarətini geri alıb tazədən
xanlıq qura bilərdimi?
Kaledinlər
kazaqları başına yığıb tazədən
Kazakstan əmələ gətirə bilərdimi?
Gürcülər
Gürcüstan,
Ləzgilər
Dağıstan,
Kirvələr Kirvəstan
Türklər Türkistan
Düzəldə
bilərdilərmi?
Heç vəqt!
Pəs bundan aşkardır
ki:
Nikolay diyordu:
Davanı başlıyıb kişi kimi öz sözünün üstə
durdu.
Əsrlərdən bəri
qul və əsir olan kiçik millətlər
üçün hürriyyət qazandı!
Qoy indi o millətlər
əsirlik çirkini üstlərindən təmizləməgə
məşğul olsunlar.
Çirki kim
təmizlər?
Əlbəttə,
kisəçilər.
Öyləsə,
öz içlərindən mahir və ustad kisəçilər
çağırıb canlarını sürtdürsünlər. Bədənlərinə kisə
vurulduqca xoşhal olub zümzümə etsinlər və desinlər
ki:
Saqi bə nuri-badə berəfruz
came-ma
Mütrüb beguki, kari cəhan şod be kamema
Qərəz Nikolay doğru
diyormuş!...
Filankəs
“İttihad” qəz.,
4 dekabr 1917, ¹ 1
ORDAN-BURDAN
Bir nəfər nəsrani və
ya yəhudinin birisi cibinə tapança qoyub adam
öldürəndə onun adını qoyurlar-”terrorist”, yəni
“fədai”.
Amma bir müsəlman
yaraşıq üçün xəncər bağlayıb
bazara çıxanda onun adına
diyorlar-”razboynik”.
Bunu da deyən
kimdir?
Hamı!
Bir nəfər
kazak ilə bir soldatın davası düşəndə
kazakın adını qoyurlar-”konturrevolyusner”-yəni nikolaypərəst.
Amma kazak
bir müsəlmanı nahaq yerə qamçının
altına salıb şapparliyanda diyorlar ki, “molades” cəmaət
arasına nizam salır.
Bunu da kim
diyor?
Genə hamı!
Bir nəfər
nəsrani fitnə salmaq üçün ruslara və saldatlara
deyəndə ki, müsəlmanlar silahlanırlar sizi
qırsınlar-onun adını qoyurlar “tovariş arator”, yəni
natiq yoldaş.
Amma bir müsəlman
bir binəva yumurtaçını-yumurtaların içində
patron aparır-deyə dögüldügünü
görüb-pasluşite, neçün bu yazığı
dögürsüz deyəndə-adına diyorlar ki, “persiq
provakator”.
Genə bunu da kim
diyor?
Genə hamı!
Nəsrani
arvadları hücum edib bazar-dükanı dağıdanda
adını qoyurlar “revolyusiya”.
Amma bir nəfər miskin
müsəlman arvadı upravaya gedib ac uşaqları
üçün çörək istəyəndə haman saət qoşun çağırdıb
diyorlar ki, müsəlmanlar “bunt” eliyor.
Bunu da kim
diyor?
Genə hamı, yəni:
Rus da, erməni də,
cühud da, nəsrani də, moltanı da, yəhudi də,
bolşevik də, menşevik də, kadet də, hələ desən
madet də!
Filankəs
“İttihad” qəz. 5 dekabr 1917, ¹ 2
nəsrani-xaçpərəst
GİZLİ MÜAHİDƏLƏR VƏ ALƏMİ-İSLAM
Kerenskinin
hökuməti, Rusiyə, İngilis, Firəng və İtaliya
hökumətləri aralarında müharibə əsnasında
bağlanmış olan gizli müahidənamələri meydana
çıxarmağa cürət eləmədi.
Bu müahidələrin
elanını tələb edənlər Rusiyədə az degil idi. Əzcümlə
müsəlmanlar dəxi elan tələbində idilər.
Lakin əlbir hökumətlərin təzyiqi
xaricdən və kadet firqəsi nüfuzu daxildən Kerenski
hökumətinin bir çox məsələlərdə əl
və ayağını bağlayan kimi, bu işdə də
qabağını kəsmişdi. Diyordular
ki, gizli müahidələri elan etməgə, yəni əlbir
hökumətlərin sirrini açmaq diplomati nöqteyi-nəzərindən
indiyə qədər görünməmiş qəbih bir fel və
nəzakətsiz bir hərəkətdir.
Lakin diplomatiya nəzakətinə
heç bir məna vermiyən və dürüstlük dərəcəsinə
varıncaya qədər rast məcaz olan bolşevik hökuməti
iş başına keçən kimi bilafütur düşmən
ilə müsalihə başlayıb gizli müahidələri
də elan etdi.
Kadetlər bolşeviklərə
zidd olan sair partiyalar Lenin hökumətinin bu hərəkətindən
son dərəcə inciyib xariciyyə vəziri əvəzinə
olan komisar Trotskini sögürlər, digər tərəfdən
bu əməlin təsirini azaltmaq məqsədilə diyorlar
ki: nahaq yerə zəhmət çəkildi. Bu gizli müahidənamələrdə
şayani-hürriyyət və calibi-diqqət heç bir
şey yoxmuş!...
Əlbəttə,
bu müahidənamələrdən kadetlər
üçün şayani-heyrət heç bir şey yoxdur. Zatən haman
müahidənamələrin məzmuni kadet firqəsinin məramnaməsi
olub özlərinə də məlum idi. Və
bir də bolşevik hökumətinin də bu müahidənamələri
elandan məqsədi Rusiyə cəmaətini bir o qədər
heyrətə gətirmək olmuyub, bəlkə gizli diplomatiya
idarəsinin ləğv edilməsi idi.
Lakin biz Rusiyə
müsəlmanlarından ötrü bu müahidənamələr
son dərəcə şayani-heyrət və dedikcə
calibi-diqqətdir. Nəinki, tək biz Rusiyə müsəlmanları, bəlkə
ümum aləmi-islam bu müahidənamələrin məzmununa
böyük əhəmiyyət verib mütənəbbih
olmalıdırlar!
Nədən
ötrü biz Nikolay və Milyukovlar qoşununa kömək
edirmişik?
Nədən ötrü Rusiyə müsəlmanları
müharibə meydanında can verib, qan tökürmüşlər?
Nədən
ötrü hind, ərəb, əcəm və türk müsəlmanları
ingilis və firəng qoşunlarının alman topları
altında əriyən səflərini doldururmuşlar?
Ondan ötrü ki, Nikolay
hökuməti zəfəryab olub Aya Sofya məscidini kəlisayə
döndərsin!
O məscidin dərgahi əleyhinə
əl qaldırmış olan mübarək məhparəsi
üzərinə Milyukovların nəhsli əllərilə
xaç qondarılsın!
İslam toprağı
dağılsın, islam taifəsi pərişan
və pərakəndə edilib Türkistan əhalisi kimi cəlayi-vətən
olsunlar!
Əfğan, İran,
Osmanlı, Misir, Ərəbistan bütün istiqlaliyyətlərini,
şərəf və heysiyyətlərini itirib bugünkü
Xiyvə və Buxara halından da bədtər bir halə
düşsünlər!
Bütün dünya
üzündə bir danə də müsəlman hökuməti,
müsəlman dövləti qalmasın!
Aləmi-islam
bütün-bütünə xaricilərin malı
və qulu olsun!
Lakin min
şükürlər Allahın dərgahına ki, bu fikri-fəsad
və bu xəyali-xam əmələ gəlmədi, fələgin
çərxi döndü, aləmi-islamə düşmənvə
öz rəiyyətinə zalim kəsilmiş olan Nikolay
hökuməti özüilə bərabər qovuldu. Milyukovların
ağzına vurulub dəmxor iştahları
küsdürüldü. Bu biməzmun müharibə isə
haman müharibəni başlayanları
zirü-zəbər dərəcəsinə gətirdikdən
sonra bu gün qurtarmaq üzrədir.
Fəqət aləmi-islam
üzərində cövlan edən təhlükə hələ
qurtarmamışdır. Bu təhlükəni birkərəlik, əbədi surətdə
rədd etmək üçün bu gündən belə
çalışmaq ümum-islam əhli və islam
taifələri üçün fərz və vacibdir. Bu gündən belə amalımız və əfkarımız
bu olmalıdır ki, hər bir yerin, hər bir diyarın
müsəlmanları bir-birinə var qüvvələri ilə
kömək edib əcnəbi hakimiyyəti altından azad
edilsinlər. Ondan sonra əl-ələ verib islam aləmi təhtində birləşsinlər
və almanlar kimi qəvi bir “müşt-zireh” əmələ
gətirib həmişə davaya hazır olsunlar.
Aləmi-islamın əzəmət
və şövkəti ancaq ittihad və ittifaqə
bağlıdır!
Üzeyirbəy Hacıbəyov
“İttihad” qəz.,
6 dekabr 1917, ¹ 3
Üzeyirbəyin
bu dəyərli məqaləsi bu vaxta qədər nəinki
heç bir nəşrə daxil edilməmiş, hətta onun
ensiklopediyası və əsərlərinin biblioqrafiyasına
belə salınmamışdır. İlk dəfədir yenidən
işıq üzü görür.-Ş.H
müahidə-əhdnamə, müqavilə,
bağlaşma
qəbih-çirkin, yaramaz
rastmizac-doğru təbiət
bilafütur-təngə gəlmə
müsalihə-sülh, barışıq
nəhs-uğursuz
məhparə-ay parçası
cəlayi-vətən-vətəndən ayrı düşmə
zirü-zəbər-alt üst olma
müşt-zireh-zirehli yumuruq
ORDAN-BURDAN
İsgəndərzadə cənabları
“Açıq söz” qəzetəsinə Petropavlovkadan məktub
yazıb diyor ki:
Buranın
müsəlman əhalisi dinc və dinməz oturub öz
işlərinə məşğul idilər. Sonra buraya bir sürü kazak gətirdilər ki, bu dinc əhali
arasında nizam və qaidə bərpa etsinlər.
Kazaklar nizam və qaidəni
bu növ ilə salmağa başladılar:
Müsəlmanların
başından dəri papaqları götürüb
qaçırdılar...
İsgəndərzadə cənabları
bu “form” nizam salmaq işindən şikayət edir və diyor
ki, müsəlmanlar qorxularından başlarına şapka
geyib bazara çıxırlar.
Əlbəttə,
kazakların bu hərəkəti müsəlmanlar həqqində
zülmdür.
Özü də iki növ zülm:
Həm maddi və
həm mənəvi.
Maddiligi ondan ibarətdir ki,
papaq çox bahadır;
Mənəviligi
də bundan ibarətdir ki, papaq kişinin namusudur.
Papaq getdi-pul
getdi.
Papaq getdi-namus
getdi.
İndi məsələ
burasındadır: nə tövr etmək ki, kazaklar müsəlmanların
papaqlarını başlarından götürüb qaça
bilməsinlər.
Bunun üçün mən
bir neçə əlac təklif edə bilərəm:
Petropavlovka müsəlmanları mülahizə etsinlər,
hansı məqbul görünsə, ona görə iş
görsünlər.
Mənim təklif etdiyim əlaclar
iki növdür: “praktiçeski” və “moralni praktiçeski”
bunlardır:
1) Papağın bir tərəfinə
kəmər bənd eləsinlər, belə ki, papaq başa
qoyulanda kəmərin sallanan ucu çənənin altından
keçirilib papağın o biri tərəfinə həlqə
ilə bağlansın; Ancaq kəmər möhkəm olsun və
möhkəm də bənd edilsin ki, kazak
papağı dartanda qırılıb üzülməsin.
2) Bazara çıxmaqdan
bir-iki saət qabaq papağın içindəki
qayışın üzərinə yapışqan və ya
“çiriş” deyilən maddədən bir qat sürtsünlər
və sonra papağı başa qoyub bərk bassınlar ki,
möhkəm yapışsın. İki saət
keçəndən sonra bazara çıxmaq olar.
Çünki, bu ərzi-müddətdə papaq başa elə
yapışar ki, üç kazak da dartsa,
çıxarda bilməz.
İndi keçək
“moralni” əlaclara:
Əvvəla-Petropavlovka
müsəlmanları bir “papaq komisəsi” düzəltsinlər. O komisəyə müraciət
edib əhvalatı söyləsinlər. Komisə
də milli komitəyə müraciət etsin. Milli komitə də Zakavkaz komisaryatına müraciət
etsin. Zakavkazski komisariyat da kazak
hökumətinə müraciət etsin. Kazak
hökuməti də Petropavlovkaya kağız yazıb kazaklara
tapşırsın ki, Petropavlovka müsəlmanlarının
papaqlarına dəgməsinlər.
Və saniyən, Leninə
bir ərizə göndərmək və ərizədə
yazmaq: Sən ki, diyorsan bolşeviklər müsəlman aləmini
cəbri-zülmdən azad etmək istiyor-Allah səndən
razı olsun və sən ki, diyorsan biz: istiyirik İstanbul
müsəlmanların özlərində qalsın, yenə
Allah səndən razı olsun. Ancaq bunu da öz
proqramınıza daxil edin ki, Petropavlovka müsəlmanlarının
papaqları da öz başlarında qalsın, artıq bir təvəqqimiz
yoxdur.
Doğrudur mən
bu əlacları söylədim və qəsdim də müsəlman
qardaşlarıma kömək etməkdir. Amma hər
halda bu sözlər ilə mən onu demək istəmirəm
ki, Petropavlovka müsəlmanlarının öz gördükləri
əlac pisdir.
Xeyr! Dəri
papaq əvəzinə şapka geyib bazara
çıxmağın özü də çox məqbul əlacların
biridir. Özü də bunu isbat edir ki,
müsəlmanların heç kəs ilə işləri
yoxdur, davakar degildirlər. Ancaq bir
burası var ki, şapkanı geyə bilər cavan müsəlmanlar,
bəs Hacı Qurbanəli nə eləsin? O da şapgə
qoysun??
Nə eləmək qoysun:
müvəqqətən şapkə geyməgin zərəri
yoxdur. Kazaklar eləyib qalmayacaqlar ki, bir gün
olacaqdır ki, çıxıb gedəcəkdirlər.
Təki arada şuluqluq olmasın və bir də Sədi əleyhirrəhmə
papaq haqqında gözəl deyibdir:
“Dərviş
sifət baş kolah-e tətəridar”*.
Filankəs
“İttihad” qəz.,
8 dekabr 1917, ¹ 5
Felyeton ilk dəfədir qəzetin
mətnindən çap edilir
*Dərviş simalı və
şiş papaqlı ol
ORDAN-BURDAN
Bakı Dum
qlasnısı Qasım Qasımov keçən gün Dumda
müsəlmanların adından şikayət edib və
deyibdir ki, bu axır vəqtlərdə bəzi adamlar saldat
şineli geyib gəlib xəlqin evlərini axtarırlar və
karəstilərini alırlar. Təvəqqe edirik ki,
belə-belə şeylər olmasın.
Bakı milis naçalniki
yerini dolandıran qlasnı Varşamyan müsəlmanları
sakit etmək üçün cavab veribdir və cavabında
belə deyibdir:
“Biz saldat
forması geyib oğurluq edən adamlara qarşı
gücsüzük.
Hərgah tovariş
Varşamyan bu sözləri daha bir açıq yerdə
söyləsə idi, bilir ki, ora məxluqun yığıncaq
yeri ola: məsəla, Parapet, Hürriyyət
meydanı, vağzalyanı, o halda daha artıq mənfəət
yetirmiş olardı; Kimə?
Əlbəttə, saldat
forması geyən oğrulara! Çünki həriflər
milisin gücsüz olduğunu bilmiş naçalniki ağzından
eşidib hər bir halətdən arxayın olacaqdılar ki:
İndi meydan tamam bizimdir!
Şübhəsiz, Dum
zalında denilən sözlərin “mənfəəti də” az olmıyacaqdır.
Əcəb
burasıdır ki, Varşamyan öz məxsus vəzifəsində
gücsüz olduğunu boynuna alır, Dum qlasnıları da
buna bir söz demiyib keçirlər”.
Özgə məmləkətlərdə
qaidə belədir ki, bir adam öz vəzifəsini
yerinə yetirməkdə gücsüz olsa, ona deyirlər ki:
Bas bayıra!
Lakin Rusiyada
bunu deyə bilməzlər, ona səbəb budur ki, işlər
“fors-major” olub, filanı-şilanı məsuliyyətli tutmaq
mümkün degildir. Rus demişkən, “nepredvidennaya obstayatelstvo”lar olur.
Ancaq müsəlmanlara demək
olardı ki:
Ay müsəlman qardaş! Sən haçana kimi öz dərdini özgəyə
şikayət edəcəksən. Nə olar ki, bir kərə
də özün-özünə şikayət edəsən!
Bu saət bir elə
zamandır ki, gərək hər kəs özü-öz
başına bir çarə qılsın.
Sənə aşkar diyorlar
ki:
Başlı-başını
saxlasın, mən başımdan bezmişəm!
Di sən də bir hünər
göstər və başını saxla, nə şikayət
yeridir!
İndi ki, biz yenə
dumlarda, sudlarda, uçastoklarda boyun burub şikayət edəcəyik
daha nə qiyamətdir ki, düzəltmişik! Onun
bizə mənfəəti nədir?
Nə oldu ki, Kazan müsəlmanları,
Türküstan əhli, Krımlılar, Başqırlar,
Qırğızlar, Ləzgilər, Kazaklar, Maloruslar, Polyaklar,
Gürcülər, Ermənilər və kimlər, kimlər
öz başlarına çarə qılıb öz-özlərini
dolandırırlar, amma biz Qafqaz müsəlmanları o qədər
bişüur olmuşuq ki, özümüzü oğrudan da
gözləyə bilmirik.
Elə bilirsiz Bakı şəhərinin
heç olmasa müsəlman hissəsini oğrudan qorumaq
çətin işlərmi!
Burasın da unutmamalıdır
ki:
Bakı müsəlman şəhəridir
və sahibləri də müsəlmanlardır! Kömək
istəyələr, nəinki biz gərək, özgələr
bizə şikayət edib bizdən özgələrdən
...
Filankəs
“İttihad” qəz.,
14 dekabr 1917, ¹ 10
Üzeyir bəyin
bu felyetonu ilk dəfədir ki, yenidən işıq
üzü görür. Qəzetin mətnindən çap edilir.
ORDAN-BURDAN
Rus
yazıçılarından, rus əhvali-ruhiyyəsin gözəlcə
bilən bir yazıçı vardırsa da, o da məşhur
malorus Qoqol idi.
Kitabının bir yerində
diyor ki:
“Çiçikovun
arabası bir çuxura düşüb aşdı. Atlar arabanı
yerindən tərpədə bilmiyordular. Aşmağa
da səbəb arabaçının sərxoş
olmağı imiş.
Yoldan ötən “mujiklər”
bu əhvalı görüb köməgə gəldilər:
Bunlardan birinin
adı Minay və o birininki də Mitay idi. Başladılar
hay-huy salmağa, atları daha da karıxdırıb dəli
kimi elədilər. Axırda qərar
qoydular ki, Minay əmi atın birinə minsin və Mitay əmi
də daldan qamçılasın.
Amma bundan bir əlac
olmadı, sonra qərar qoydular ki, bu səfər də Mitay əmi
minib Minay əmi qamçılasın, bundan da bir faidə
olmadı.
Sonra qət
etdilər ki, Minay əmi də, Mitay əmi də ikisi ata minib
arabanı qamçılasın, bundan da heç zad
çıxmadı. Genə durdular
qıçğırıb bağırmağa, atları bilmərrə
ürkütdülər, Allah bilir bunun axırı nə
olacaq idi, hərgah yoldan keçən özgə arabanın
kuçeri gəlib özün yetirməsə idi.
Özgə
kuçer gəlib əlinə kunutu aldı və ən əvvəlcə
Mitay əmi ilə Minay əmini sögüb qovdu. Sonra atların yedəgindən
yapışıb ustalıqla arabanı çıxardıb
yola saldı...”
İndi Bakı da – nəinki
bütün Rusiyada qaidə salmaq lazımdır, hərc-mərc
cəmaəti daha zinharə gətiribdir, hətta bir
çoxları Nikolay adı çəkiləndə dəruni-qəlbdən
bir ah çəkib diyorlar ki:
Keçən günə
gün çatmaz, calasan, günü günə!
Qərəz
hamı Bakı müsəlmanları kimi diyorlar ki, ya bir qaidə
olsun, ya daki hamımız qırılaq. Amma nə eləməli
ki, Minay əmi ilə Mitay əmilərin bəhsi və cəhli
qoymuyor ki, işlər bir qaidəyə düşsün.
Voenni
Revolyusiyonni komitet diyor ki, siz heç zada əl vurmuyun, biz
şəhəri qaidəyə salaq, o birilər diyorlar ki, yox
sizin qaidə salmağa ixtiyarınız yoxdur, qaidəni gərək
şəhərin Dumu salsın.
Bu birilər
diyorlar ki, yox Dum nəçidir? Komitetin hökmü
Dumdan böyükdür.
Digəriləri
diyorlar ki, xeyr, bu saət şəhərin bir sahibi varsa, o da
Dumdur.
Bir
başqaları da diyorlar ki, nə olar komitet də qaidə
salsın, Dumda onlara cavab verirlər ki, yox belə yaramaz, qaidəni
gərək ya Dum salsın, ya heç kəs.
Bunlar
öz-özlərilə “ağalıq” mənsəbi
üstündə mübahisə və mücadilə etməkdə,
oğrular da öz işlərində, piyan soldatlar da öz
peşələrində, provakatorlar da gecələr güllələr
atmaqla xəlqi qorxuya salmaq sənətlərində getdikcə
məharət göstərməkdədirlər.
Bax bu saət mən
bu sətrləri yazdığım yerdə güllələr
atıldığını eşidirdim. Saydım, hələlik
doqquz əl güllə açıldı. Kim atır,
kimə atır, neçün atır-heç bilən də
olmayacaqdır...
Necə-qaidə
salmaq ağalığını istəyənlərdən
soruşmaq lazımdır ki, qaidəni nə ilə salmaq
istiyorsan?
Desə ki, “nazidaniye” ilə-yəni
nəsihətamiz sözlər ilə-onda deməlidir ki,
boş danışırsan, Quran oxumaqla donuz darıdan
çıxmaz!
Desə ki, zor-qüvvə ilə,
onda deməlidir ki-buyur meydana, qaidə sal! Həqiqət,
bu saət qaidəni ancaq zor və qüvvə ilə salmaq
mümkündür. Hər kəs bu
qüvvəyə və bu zora malikdirsə, buyursun, qaidə
salsın. Daha burada artıq mübahisə
və mücadilə lazım degildir və hər kəsin zoru
və qüvvəsi yoxdursa, nahaq yerə əl və ayağa
dolaşmasın və o birilərinə də “meşat” eləməsin.
Vəssəlam.
Və əgər
heç kəsin qaidə salmağa iqtidari yoxdursa, o da
başqa məsələdir.
Onda da canımızı
dişimizə tutub gözlərik, bəlkə bir gün olar
ki, özgə qoçu əlinə qunut doluyub gələr
...
Filankəs
“İttihad” qəz.,
20 dekabr 1917, ¹ 14
Üzeyir HACIBƏYLİ
Şirməmməd HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2010.- 23 oktyabr.- S.20-21.