Yaşamağa vaxt yoxdur!
Rejissor Rövşən
Almuradlının “Qaravəlli” tamaşası haqqında qeydlər
Bakı Bələdiyyə
Teatrı fəaliyyət göstərdiyi on
yeddi il ərzində bir neçə cəhətiylə həmişə
seçilib – aktual problematika, mübariz ruh, açıq vətəndaşlıq mövqeyi. Və bu üzdən
onun döyüşən teatr
imici qazanması təsadüfi deyil. Oktyabr ayının
12-də, Aktyorlar Evində “Qaravəlli”
tamaşasının premyerasıyla on səkkizinci
mövsümünü açan
teatr özünəməxsus sənət
ənənələrinə sədaqətini göstərdi. Dramaturq Anar və rejissor Rövşən Almuradlının
adıyla premyeraya gələnlər daha bir sənət uğuruyla üzləşəcəklərinə
ümidliydi. Böyük
uğurla keçən premyera
bu ümidləri doğrultdu.
R.Almuradlı çağdaş
rejissorlarımız arasında özünəməxsus dəst-xəttiylə
ilə həmişə seçilib. “Qaravəlli”
tamaşası bu məlum faktın
növbəti və əyani təsdiqi oldu.
Sosial-siyasi məzmunlu satirik
komediya janrına üz
tutan rejissor xalq meydan tamaşaları ənənələri
ilə B.Brextdən gələn epik teatr elementlərini sintez
edərək yığcam, şux ovqat üstündə köklənmiş,
baxımlı tamaşa ərsəyə gətirib.
Rejissorun ən böyük
uğuru səhnədən verilən
ardıcıl işarələrin deşifrovkasını
tamaşaçının ixtiyarına buraxmaq
hesabına səhnə ilə zalın səssiz dialoquna nail
olmasındadır. Amma bu
dialoqun sükut
formasından çıxdığı məqamlar da az olmur
– incəliklə düşünülmüş
hansısa işarə tamaşaçı qəlbinin sarı
siminə toxunur, zalı gülüş
və ardınca da alqışlar bürüyür. Və ispan
postmodernist yazıçı-filosofu Orteqa-i-Qassetin bir fikri yada düşür
ki, sənətin dünyanı xilas etməsinə dair fikir bir xülyadır, o, uzaqbaşı insandakı şənliyi, şuxluğu oyada bilər.
Rejissor səhnəni şərtilik
qanunları üstündə qurur. Ənənəvi
dekorları bütün səhnəni bürüyən
hörümçək toru əvəz edir – avtoritar rejimlərdə
vaxt donur, zaman tora düşür. Kişi və qadın
manekenləri hörümçək toruna ilişib qalıb –
vaxt donanda insanlar cansız manekenə çevrilir. Səhnə
məkanının müxtəlif yerlərindəki
asılqanlara kişi və qadın əlbisələri
keçirilib – cansız insanları geyim kimi alıb satmaq, istənilən
yerdən asmaq olar. Qadın manekeninin kəmər yerindən
yuxarısı yoxdur – qeyri-hüquqi cəmiyyətdə
qadın özünü yalnız qurşaqdan
aşağısı ilə təsdiq edən məxluqa
çevrilir. Kişi manekenin qurşaqdan aşağısı
yoxdur – avtoritar rejimdə yalnız bir kişi olur. Manekenlərdən
birinin sol qolu yoxdur – qeyri-demokratik rejimlərdə kim “sol”
gedirsə, “bədəndən qolunun solu” kəsilir. Ön
plandakı kəndirdən tutuquşu müqəvvası
asılıb – mənəvi azadlıq olmayan yerdə hamı
eyni sözü təkrarlayan tutuquşuna çevrilir. Səhnənin
müxtəlif yerlərindən ilgəkli kəndirlər
sallanır – belə sürünməkdənsə,
ölüm yaxşıdır! Beləcə, işarələrlə
zəngin, incəliklə düşünülmüş tərtibat
tamaşanın dərkinə səhnəqrafik giriş rolu
oynayır. Zəncirvari fraqmentlərdən ibarət tamaşa
iki qatda dərk olunur: fəlsəfi və sosial-siyasi. Fəlsəfi
qatın özünün də ümumidən konkretə
doğru bir neçə səviyyəsi var:
– birinci səviyyə hər
hansı zaman-məkan koordinatlarından kənar ən genəl
ekzistensial vaxt duyumuyla bağlıdır. Zamanın əqrəbləri
dayandırılanda absurd dönəm – qaravəlli
başlayır. Bu qaravəllidə ölülər fəallaşır,
dirilər cansız manekenlərə çevrilir. Bu tordan
çıxışın isə bircə yolu var –
ölüm. Dünən belə olub, bu gün belədir, sabah
da belə ola bilər, özü də dünyanın istənilən
bir yerində.
– ikinci səviyyə bu
çıxılmaz vaxt duyumunu konkret zaman-məkanda görən
dramturqla bağlıdır. Tamaşanın əsasında
duran “Zəncirbənd” komediyası Anar tərəfindən
durğunluq dönəmi – 1965-ci ildə
yazıldığından dramaturqun hansı simlərə
vurduğu öz-özlüyündə aydındır.
Kommunist liderləri məkan baxımından dünyaya
qapadılan sovet toplumunu ümumdünya saatının təbii
gedişindən də təcrid etmək istəyirdilər.
Daimi hərəkətdə olan zamana qalib gəlmək
mümkünsüzdür və absurd da burdan törəyirdi.
– üçüncü
səviyyə isə artıq bu ideyanı bilavasitə
çağdaşlığa – günümüzə tətbiq
edən R.Almuradlının rejissor traktovkasından doğur. Lakin
söhbətin hansı zamandan getməsindən asılı
olmayaraq, dramturqun da, rejissorun da deməyə bircə
sözü qalır – allah sizə rəhmət eləsin, ay
diri ölülər! Kefli İskəndərin monoloquyla belə
qabarıq daxili səsləşmə
öz-özlüyündə aydındır. Çünki
Anarın dünyaduyumu və bədii zövqünün
biçimlənməsinə Avropa ekzistensialistləri ilə
yanaşı, bəlkə bundan da ciddi surətdə Mirzə
Cəlil ənənələri, daha geniş götürsək,
Molla Nəsrəddin ədəbi məktəbinin təsiri var.
Bu üzdən rejissorun təşəbbüsüylə
“Hophopnamə”in müxtəlif parçalarından refren
statusunda vaxtaşırı istifadə məntiqi səslənir,
hadisələrin dərkini açıq söz qatına
keçirir, meydan teatrı elementi kimi zahir olur. Ümumən
götürəndə, tamaşanın fəlsəfi qatı
olayların dərkinin konturlarını cızır və
dramturq kimi rejissorun da fakta konseptual yanaşmasından xəbər
verir. “Qaravəlli”nin konkret Azərbaycan gerçəkliyi ilə
bağlı sosial-siyasi qatı onun fəlsəfəsi ilə
birbaşa bağlıdır. Lakin dramturqun məqsədi genəl
fəlsəfi tezisə bədii illüstrasiya çəkmək
olmadığı kimi, rejissor da bu tezisin sadəcə olaraq səhnəqrafik
ifadəsiylə ilgilənmir. Onların hər ikisi
üçün aparıcı olan abstrakt fəlsəfi qənaətlər
yox, gerçək həyat faktlarının özüdür.
Bəs nədir bu faktlar? Avtoritarizm, bürokratiya, rüşvətxorluq,
əl əli yuyar, əl də üzü “fəlsəfəsi”,
dünya beş gündür, beçi də qara, ye, iç,
kef elə məntiqi, azərbaycansayağı makiavellizm –
dostbazlıq, qohumbazlıq, yerlibazlıq, ümumən,
bazlığın bütün yerdə qalan formaları... Səhnənin
arxa tərəfində, mərkəzi planda qoyulmuş və
üstünə “Əvəz Əvəzov. 1931-1965”
yazılmış qəbirdən xortdayan ölü canlı və
cansız manekenlərlə dolu dünyaya heyrətdən
böyümüş gözlərlə baxır. Əsas
olaylar Əshabi-Kəhf mağarasındakı 300 illik yuxudan
ayılıb yer üzünə çıxanların vəziyyətinə
düşən insanın belə heyrətamiz durumuyla
başlayır. O dünyadan bu dünyaya, əbədiyyətdən
zamana düşən insanı ilk öncə nə ilgiləndirə
bilər? Şübhəsiz ki, zaman! Əvəz diri
ölülərin birindən vaxtı soruşur. Lakin absurd –
üz tutduğu adam verəcəyi cavab müqabilində
dişini qurdalamaq üçün ondan bir kibrit
çöpü istəyir. Kibrit çöpü dalınca
qaranəfəs qaçan Əvəzi ikinci adam-maneken siqaret,
üçüncü telefon jetonu, sonrakılar isə
müvafiq olaraq üçüncü, dördüncü,
beşinci... işin ardınca yollayırlar. Əvəz
ölülər dünyasından çıxıb bir-biriylə
zəncirvari əlaqədə olan bürokratlar
dünyasına düşür. Zamanı qol saatı kimi
açıb cibinə qoyan və vaxtı donduran baş
bürokrat isə onu yenidən saatı öyrənməyə
göndərir. Bəs Əvəzin saatı öyrənmək
üçün üz tutduğu adam kim olsa
yaxşıdır? Qəbirdən çıxarkən
vaxtı soruşduğu şəxs! Və o, Əvəzdən
vaxtı deməyin əvəzinə nə istəsə,
yaxşıdır? Kibrit çöpü! Beləcə, cəngəllikdə
azmış adam uzun cidd-cəhddən sonra yenidən
başlanğıc nöqtəsinə gəlib
çıxdığı kimi, Əvəz də axırda ilk
rastlaşdığı adam və eyni göstərişlə
üzləşir. Çevrə qapanır və bircə yol
qalır – ölüm. Səhnədəki hadisələr Əvəzin
öz qəbrinə qayıtmasıyla sonuclanır. Maneken
adamların həyatdakı rəqsi isə davam edir. Köhnə
hamam, təzə tas... Kommunist liderləri vaxtı dondurmaqla
toplumu diri ölülərə çevirmişdi – dramaturq bunu
deyirdi. Heç indi də yaşamağa vaxtımız yoxdur –
rejissor bunu deyir. Daha belə yaşamaq olmaz! Tamaşadan
doğan yekun qənaət isə budur! Aktyorların oyununa
keçməzdən öncə, qəhrəman və
personajların orijinal ad sisteminə fikir verək. Əvəz Əvəzov,
Əli Əliyev, Səlimə Səlimova... Anar müəllim
bu adlarla bir “Kitabi-Dədə Qorqud”luq söz deyir, Rövşən
bəy isə ona bir “Koroğlu”luq mətləbi
artırır:
– zamanın hərəkətinin bizə
dəxli yoxdur, absurd Molla Nəsrəddin lətifələri
dönəmində – zamansızlıqdayıq; ona görə
üç zaman qatı – ötən əsrin əvvəlləri
(Mirzə Cəlil və Sabir dövrü), 60-cı illəri
(Anar dövrü) və bu gün (R.Almuradlı dövrü)
arasında dəyişən yalnız zahiri təqvim göstəriciləridir
– bu, bir! – öz sələflərimizin xələfləriyik,
əcdadlarımızın qoyub getdiklərinə bir kibrit
çöpü də artırmamışıq, onların təkcə
adları yox, bütün əxlaqi-mənəvi “gözəlliklərinin”
də daşıyıcılarıyıq – bu, iki! – əvəz-əvəz
prinsipi əsas həyat meyarımız, şəxsi mənafe
hissi başlıca yaşam instinktimizdir – bu da üç! Sabiranə
desək, “turanlılarız, adiyü-şüğli xələfiz
biz”! Maneken adamlar pərdə arxasındakı saplarla idarə
olunan kukla teatrının cansız “aktyorlarını”
xatırladır. Hər fraqment bitdikdən və Sabirin duruma
uyğun bu və ya digər şeiri oxunduqdan sonra onların
elliklə səhnəyə çıxaraq bu tərəfdən
o tərəfə, növbəti dəfə isə əks
istiqamətə keçməklə nəticələnən
diringilərinin bir neçə görəvi var: – birincisi, təxminən
beş-altı dəqiqə çəkən və əksərən
maksimum gərginlik içində keçən hər
bölümdən sonra bütün parçalarda
çıxış edən əsas qəhrəman bir-iki dəqiqəliyə
nəfəsini dərir, yeni bölümü oynamaq
üçün özündə güc toplayır; bu,
diringi-intermediyaların aktyor oyunu ilə bağlı görəvidir.
– ikincisi, hər bölümdə səhnədə cərəyan
edənləri gərgin diqqətlə izləyən
tamaşaçı bir-iki dəqiqəliyə dincəlir, yeni
bölümün seyri üçün diqqətini təzələyir;
bu, tamaşaçı psixologiyası ilə bağlı
görəvdir; – üçüncüsü, sağdan-sola,
soldan sağa mexaniki yerdəyişmələr o yan, bu yana
dartınsa da, yayından çıxa bilməyən, yerində
sayan saat kəfkiri assosiasiyası və çevir tatı, vur
tatı fikri doğurur: bu isə tamaşanın ən
ümumi fəlsəfi ideyası ilə bağlı görəvdir.
Cüzi istisnaları çıxmaqla aktyorlar öz
rollarının öhdəsindən məharətlə gəlir.
Bu baxımdan Əvəz Əvəzov rolunun
ifaçısı Ramin Şıxəliyevin üzərinə
xüsusi yük düşür.Ramin özünün son dərəcə
cəld, çevik, indakar, bütün çətinliklərə
baxmayaraq şuxluğunu qoruyub saxlamağa çalışan Əvəzini
bir an belə azalmayan gərginlik içində təqdim edir.
Hadisələrin gedişiylə ümidlərini itirməyə
başlayan Əvəzin daxili sarsıntıları da aktyorun ifasında
aydın görünür. Finalda böyük təsir
gücü, çılğınlıqla ifa etdiyi “Ey fələk
zülmün əyandır” monoloquyla isə yerə-göyə
üsyan edən Əvəz – Ramin Şıxəliyev komik
olayların ardındakı tragik mahiyyəti üzə
çıxararaq tamaşaçıları gözləri
yaşarıncaya qədər kövrəldə bilir. Katibə
Səlimə Səlimova rolunun ifaçısı Zülfiyyə
Qurbanova dozası artırılmış plastika, yaxud akrobatik
hərəkətləri gülüş effekti doğuran vasitələrə
çevirir. Plastik akrobatika aktrisanın ifasında obrazın bədən
kultunun ifadəsinə çevrilir – vücudunun
nümayişi bu naz-qəmzəli, seksopil qadının həyat
kredosudur. Təsadüfi deyildi ki, zal aktrisanın
oynadığı fraqmentə əvvəldən-sonacan reaksiya
verir. Əvəzin keçmiş sevgilisini oynayan Əməkdar
artist Səmayə Sadıqovanın Fəridə Fəridova
obrazı özünün xırıldayan səsi, Şiller,
yaxud Cabbarlı dramlarını yada salan pafoslu nitqi, monumental
teatra xas jestləri, qəribə geyimi ilə artıq
gülünc görünən, deformasiya olunmuş romantik
idealların can verməkdə olan təcəssümü kimi
görünür. Vüqar Vəlixanov da gülsatan Balaqədəş
Balaqədəşov obrazının səhnə ifadəsi
üçün spesifik vasitələr tapır: özəl qədeş
şivəsi, ağ rəngli kostyum, çiyinə
atılmış pencək, təsbeh. Nəticədə obraz
alınır və rəğbətlə
qarşılanır. Evlər idarəsinin müdiri Kamal Kamalov
rolunu təqdim edən Əməkdar artist Rafiq İbrahimovun zərgər
dəqiqliyi ilə cilalanmış çıxışı
tamaşada xüsusi yer tutur. Aktyorun oyunu iki planda dərk
olunur: dramatruji mətnə uyğun sosial və rejissor
traktovkasından doğan siyasi plan. Aktyor uzaqbaşı on dəqiqə
çəkən fraqmentdə “balıq başından iylənər”
misalını xatırladan obrazını iki mərhələdə
göstərir: birinci mərhələ özünü xəstəliyə
vuran, ürəyini tutub qalan yazıq Kamalovu, ikinci mərhələ
isə artıq gümrahlaşmış,
günün-günorta çağı xalqın başına
oyun açan Kamalovu canlandırır. Aktyor başdan-başa sətiraltı
siyasi işarələrdən ibarət olan fraqmenti
ustalıqla oynayaraq Kamal Kamalovun zahiri xeyirxahlığı,
saxta mehribanlığı, yalançı ah-ufları
altında gizlənmiş canavar xislətini üzə
çıxara bilir. Digər aktyorlar da öz rollarını həvəslə
oynayaraq (Ə.Salahov – Əli Əliyev, İ.Atakişiyev – Vəli
Vəliyev, N.Cavadov –Məmməd Məmmədov, A.Rəhimov – Əhməd
Əhmədov, V.Əliyev – Namiq Namiqov, A.Əliyev – Sadıq
Sadıqov, T.Ağayev – Əsgər Əsgərov, A.Abbasova – Əzizə
Əzizova, T. Bayramov – Namaz Namazov, Ə.Soltanov – Əkbər Əkbərov,
İ.Musayev – Qulam Qulamov, Z.Həmidov – Bəhram Bəhramov, Z.Səidi
– Rəhimə Rəhimova) vahid ansambl yaratmaq işinin öhdəsindən
həvəslə gəlirlər. Tamaşanın janrına
uyğun gələn və əsasən xalq ritmləri
üstündə qurulmuş musiqisi (musiqi hissə müdiri
Elşad Tağıyev) tamaşanın gedişinə
canlılıq, şuxluq, dinamika gətirir. “Qaravəlli”
tamaşası çağdaş teatrın iki mühüm
problemiylə bağlı suala aydın cavab verir. Birincisi, hər
hansı tamaşanın uğuru rejissorun özünü
tamaşanın müəllifi hesab etməsindən önəmli
dərəcədə asılıdır. Nə dramaturq, nə
də aktyorların zəhmətini yerə vurmadan demək olar
ki, “Qaravəlli” ilk öncə rejissor tamaşasıdır.
İkincisi isə, teatr yalnız çağın
ağrılı, aktual problemlərinə işıq tutanda,
müasirlərimizin hər birini düşündürən,
narahat edən suallara cavab axtaranda öz
varlığını sübut edir, söz deyə bilir. Biz
“Qaravəlli”də biz bu sözü həm eşitdik, həm də
gördük. Yazdıqlarımız da eşitdiklərimiz,
gördüklərimizdir. Bircə qalır xalq artisti Amaliya
xanım Pənahova başda olmaqla Bələdiyyə
Teatrının kollektivini uğurlu tamaşa münasibətilə
təbrik etmək.
Əsəd CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2010.- 23 oktyabr.- S.16.