ORALARDA KİMLƏR VAR : MODİLYANİ-1
ÖMRÜN SON AKKORDLARI
Amadeo Modilyani kimdir :
1884-cü il iyulun 12-də İtaliyanın Livorna şəhərində
gələcəkdə hamını heyrətə gətirəcək
rəssam dünyaya gəlir. 1906-cı ildə Parisə
köçən rəssam Pablo Pikasso ilə tanış olur,
sonrakı yaradıcılığında bu dahi sənətkarın
yaradıcılığından təsirlənir.Rəssam
1920-ci ildə, 36 yaşında Parisdə dünyasını dəyişir.Parisin
ən yaraşıqlı,ən gözəl, ən poetik, ən
ürəkağrıdan guşələrindən biri də
Per-Laşez qəbiristanlığıdır.İllah da ki,yay
aylarında...Yaşıllıqlar içindən keçirsən,
darısqal cığırlar səni ardınca çəkir,
körpə budaqların məzarlar arasına düşən
kölgəsiylə addımlayırsan, hansısa
başdaşının,büstün qarşısında bu
isti yay günündə üşüyürsən,
üşüyürsən. Bu soyuqluq məzarlarda yatan
neçə-neçə insanın xatirəsinin
soyuqluğudur.Ötən əsrlərin klassizmindən,
romantizmindən nə qədər qiymətli əl
yazıları,işləmələr,fiqurlar var burda. Bu məzar
daşlarında həkk olunmuş dahi
yazıçıların, filosofların, artistlərin, rəssamların,
alimlərin adları önündə baş əyirsən.
Canlanır hər şey: xətlər,cizgilər.
Burada diqqəti çəkən yeni,orijinal,gözlənilməz
simvolik memarlıq detalları dipdiridir elə bil. Fransanın
şöhrəti, Fransız dahiləri...uyuyur burada...Və bu
dahilərin ömür salnaməsi ...Mərmər və qranit
daşlar üzərində.
Bu məzarlar üstünə
qoyulan təptəzə güllər və hətta süni
çiçəklər belə göz oxşayır,
canlılıq verir qəbirlərə.
Bu məzarlığın
ayrıca olaraq böyük bir hissəsi də var. Bura böyük bir rayon sahəsini
xatırladır. Tamam bambaşqadır burada hər şey.
Sapsarıdır rənglər burada.
Burada da qəşəng,
gözəgəlimli başdaşları var.Burada da təzə
çiçəklərə rast gəlmək olar. Ancaq bu məzar
daşları,bu çiçəklər bomboz qəbirlər,kasıb
məzarlar, saralmış başdaşılar arasında
itib-batır.
Burada əvvəllər
Parisin kasıbları basdırılırdı.Yerlə bərabər
bu məzarlar,bu sapsarı başdaşları məyus-məyus
baxırlar.O qədər alçaqdırlar ki,torpağa
batıblar.
Adsız,ünvansız nə
qədər məzar var burda.
Və məhz bu gözəl
Per-Laşez məzarlığının bu hissəsindəki
qəbirlərdən birinin başdaşına italyanca yazılıb:
AMEDEO MODİLYANİ
12 iyul 1884-cü ildə
Livornoda doğulub.
24 yanvar 1920-ci ildə Parisdə
vəfat edib.
Ölüm onu ən
şöhrətli çağında tapdı.
Eyni məzar
daşının üstündə
aşağıdakıları oxumaq mümkündür:
JANNA EBYUTERN
6 aprel 1898-ci ildə Parisdə
doğulub.
25 yanvar 1920-ci ildə Parisdə
vəfat edib.
Amedeo Modilyanisiz yaşamaq istəməyən
vəfalı həyat yoldaşı.
Modilyani Janna Ebyüternlə
1917-ci ilin may ayında tanış olur.Və çox çəkmir
ki,onunla evlənir.
...Deyirlər ki, guya Modilyani
Janna ilə hansısa karnavalda tanış olub. Ancaq bu həqiqətə
oxşamır. Ona görə ki, o vaxtlar Modilyani çətin
ki,karnavala gedəydi və Jannaya rast gələydi.Deyənlər
bəlkə ona istinad edirlər ki, Jannanın vur-tut cəmisi
iki fotosu qalıb.Fotolardan birində onun əynində tünd
qırmızı rəngdə yubka var, çiyninə
damalı şal atmışdır. Qolları və
çiyinləri görünür,o əllərini qoynuna
qoymuşdur.Doğrudur, bu kostyum karnaval geyimidir,ancaq onun
baxışlarındakı kədər, qüssə
karnavallıqdan çox-çox uzaqdır. Onun bu məğrur,
həm də eyni zamanda qəmli baxışında nə isə
sirli bir şey gizlənib. Və bütün bunları –tərtəmiz,kədərli
gözləri, bu duruşu biz Modilyaninin çəkdiyi bir
neçə portretdə də aydın görürük.
Belə də deyirlər
ki,guya Amedeo Jannanı Kolarassi Akademiyasında görüb.
Buraya “Azad studiya” deyilən yerə hər gün saat beşdən
yeddiyə kimi naturaçılar gələrdilər və bəzən
də həvəskar rəssamlar əlli santim verib molbert
alar,şəkillər çəkərdilər.
Və məhz belə
günlərin birində Modilyani sıx, qısa
hörüklü, işıqlı və solğun bənizli
qızcığazın çox inadla rəsm çəkdiyini,
nəyisə pozub yenidən düzəltdiyini görəndə
ona rəhmi gəlir, bu qızcığazın əllərinin
hərəkəti və rəsm manerası onun diqqətini
çəkir. Yanaşır ona, bir neçə göstəriş
verir.
O vaxt bu qızın ON DOQQUZ,
Modilyaninin isə OTUZ YAŞI
vardı.
Məsələ ondaydı
ki, həmin qız çoxdandı Modilyaninin rəsmlərinin
“əsiri” idi.
Bir müddət sonra
çox adam onları birlikdə görür. İlya Erenburq
yazır ki, bir gün gördüm onlar necə də xoşbəxt,
necə də mehriban əl-ələ tutub gedirdilər. Hiss
edirdim ki, bu qız Modi üçün necə də sevinir və
belə qənaətə gəldim ki, Modilyaninin “böyük
romanı” başlayır.
Əslində isə
heç kəs bilmirdi ki, Modilyaninin yanındakı bu qız
kimdir və haradan peyda olub? O, öz kəsik hörüklərini
oynada-oynada heç kimə məhəl qoymadan Modilyaninin
yanında şəstlə addımlayar və harada
oturardısa bir kəlmə də danışmazdı.
“O, quşa
oxşayırdı, uçub gedə bilərdi, nazənin
görümü heyran edirdi adamı. Astadan
danışardı, danışanda bir qurtum da içki
içməzdi. Ətrafdakılara heyranlıqla baxardı.
“Rotonda”dakı hər şey ona evlərindəkindən fərqli
görünərdi”. – Mark Talov belə yazır.
Janna ata-anasına deyəndə
ki, rəssam olmaq istəyir, bəyəndilər fikrini.
Valideynləri düşündülər ki, tətbiqi işləri
ilə nəsə qazana bilər. Sonra deyəndə ki,
Modilyaniyə ərə getmək istəyir, ev lərzəyə
düşdü, aləm qarışdı bir-birinə. Dilənçi
kökündə yaşayan, tanınmaz, yəhudi Modilyani bu
katolik və meşşan ailə üçün yad idi.
Valideynləri demək olar
ki, Jannanı evdən qovdular. Və unutdular. Hər halda uzun
çəkdi bu ayrılıq.
Hamıya elə gəlirdi
ki, Janna – bu qızcığaz zəifdir, dözməyəcək
ata-anasından, qardaşından ayrılığa.
Düşünürdülər
ki, gəldi-gedərdi onun bu hissləri, ancaq bu balaca
qızcığazda nə boyda səbr, inad və cəsarət
varmış!
Həmən bu
qızcığaz Amedeonun başında olan bütün macəraları,
əziyyətləri, faciəni onunla bölüşməyə
hazır idi. Bilirdi ki, ona nə lazımdır, gözlərini
yumub onun ardınca gedirdi. Onların arasında hələ
heç vaxt kəbin söhbəti olmamışdı və ən
təəccüblüsü bu idi ki, Janna bu barədə
heç düşünmürdü də. Bütün bunlara
baxmayaraq, Modilyaninin dostları da, Monparnasın rəssam təbəqəsi
də, Florensiyada olan qohumları da, rəssamın qeydlərinə
görə bu balaca qızcığazı onun dostu kimi yox, məhz
həyat yoldaşı kimi tanıyırdılar.
Və nəhayət, Janna
öz valideynlərini də məcbur elədi ki, onun hisslərinə,
sevgisinə hörmət etsinlər.
Axı nə istəyirdi bu
Adam...
Bütün bunlar
yaxşıydı, gözəl idi, ancaq bəla bundaydı ki,
bu balaca qızcığazın özü də Modilyaninin həyatında
heç nəyi dəyişə bilmədi.Onun sərgərdan
həyatını səhmana sala bilmədi, onu içkidən
uzaqlaşdıra bilmədi.Qrand-Şomyerdəki nəmli
emalatxanadan başqa onların qalacağı yer də yoxdu. Bu
emalatxana iki darısqal otaqdan ibarət idi. Modilyani onun
divarlarını narıncı rənglə rəngləmişdi.
Çoxları deyirdilər
ki,Modilyani bu qədər içməklə, belə
yaşamaqla “artistlik” edir. Pikassonun memuarlarından
memuarlarına keçən zəhər dadlı ifadələrinə
fikir verin: “Qəribəydi,Modilyanini bir dəfə də olsun
Sen-Deni bulvarında sərxoş görməzsən, ancaq
Monparnas bulvarı ilə Raspay bulvarının kəsişdiyi
tində həmişə pis gündədir”
Ən təəccüblüsü,
heyrətləndirici bu idi ki, içməyəndə Modilyani
tamamilə başqa adam olurdu. Buna danılmaz misal onun
işıqlı, gözəl əsərləri deyilmi? Təkcə
əsərlərimi?!
Belə yazır Fransis Korko:
“Qəribəydi, Modilyani heç vaxt, heç zaman öz
dostlarından, öz yoldaşlarından birinin də xətrinə
dəyməmişdi...”
Əlbəttə,
bütün bu deyilənlər bir yana, “tamamilə başqa
Modilyanini” Jannadan başqa heç kəs düzgün
tanıya bilməzdi. Ancaq o, Modilyanini müalicəyə, həkimə
getməyə dilə tuta bilərdi.
Həkim nəyə lazım
idi? Həkimə ehtiyac yox idi. Həkimlikdən
keçmişdi Modilyaninin işi. Gecələr səhərə
qədər öskürəndə və get-gedə
çöpə döndüyünü görəndə vərəmin
onu nə günə saldığına şübhə ola
bilməzdi.
Janna artıq hamilə idi.
Uşaq gözləyirdi. Onun da vəziyyəti yaxşı
deyildi.
Müalicə ümidi.
1918-ci ilin martında Zborovski
(Modilyaninin hamisi ) və Jannanın qoca valideynləri gənc ər
və arvadı öz pullarına cənuba göndərməyi
qərara alırlar. Zborovski Nitsanı seçir. Onlar Massen
küçəsindəki bir evə düşürlər.
Jannanın anası da onlarla birgə yaşayır. Bir
neçə gün keçməmiş Modilyani qaynanası ilə
sözləşir və yaxınlıqdakı otelə
köçməli olur. Və ümumiyyətlə, məlum
olur ki, Nitsa Modilyani üçün heç də əlverişli
yer deyil. Buradakı gözqamaşdırıcı mühit və
harın adamlar Modilyanini boğaza yığır...
Payızın sonunda Modilyani
yenidən Nitsaya gəlir. Burada noyabrın 29-da Jannanın
qızı olur, adını da Janna qoyurlar.
Bu günlərdə Modilyani
anasına yazırdı: “Çox xoşbəxtəm!”
Şübhəsiz, bu ifadənin
ona heç bir dəxli yox idi. O, bu sözləri yazanda ilk
növbədə hər iki Jannanı –həyat
yoldaşını və qızını nəzərdə
tuturdu.
Onun özünün işləri
isə həddən ziyadə zülmlü idi.
Balaca Janna üçün
dayə axtarmağa başlayırlar. Uşaq anasının
–Janna Ebyüternin adına yazılır. Yazılır ona
görə ki, onların kəbini yox idi.
Və buna görə də
şəhadətnamədə ata adı
yazılmamışdı. Artıq Janna ikinci uşağa hamilə
olanda Amedeo qət elədi ki, kəbin lazımdır və
dostlarından bir neçəsinin şahidliyi ilə sənədlər
də hazırlandı.
Ancaq yenədə xəstəlik
araya girdi.
( Davam edəcək)
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2010.- 30 oktyabr.- S.27.