Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə tanış
etmək istədim.
Şirməmməd
HÜSEYNOV,
Toplayanı, ərəb əlifbasından
latın qrafikasına çevirəni
və lüğətin tərtibçisi:
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
5 MAY. BAKI. QAFQAZ MÜSƏLMAN MÜTƏƏLLİMİN
QURULTAYI
Müjdə sizə, ey millət!
Diyordular,
diyordık ki, bizim mütəəllimlərimiz
ruslaşmışlar, onlardan bizə mənfəət yoxdur.
Diyordular,
diyordık ki, bizim mütəəllimlərimizdə millət
və islamiyyət hissi qalmamışdır.
Diyordular,
diyordık ki, bizim mütəəllimlərimiz
başqalaşıb, cəmaətdən
ayrıldığı üçün millətimiz
arasına təfriqə düşüb, bir tərəfdə
qara cəmaət, bir tərəfdə də istiqbalın
intelligenti olan mütəəllimlərimiz duracaq və
böyləliklə məhv olub gedəcəyiz.
Əvət, çox şey
diyordular və diyordık, fəqət, müjdə sizə,
ey millət! Öylə degilmiş. Əmin olunuz ki, bizim mütəəllimlərimizin
damarlarında axan qan əsla təvəssüx etmiyib
onların cavan qanlarında türklük və islamiyyət cərəyanı
olduğu kibi var və davam edir. Bunu isbat
üçün 5 mayda “İsmailiyyə” salonunda Ümumqafqaz
müsəlman mütəəllimləri tərəfindən
başlanan qurultaydır ki, burada iştirak edən mütəəllimlərin,
gələcək millət qəhrəmanlarının meydanə
qoyduqları gözəl fikirləri, ürəklərində
sevə-sevə bəslədikləri milli amalları insan
gördükcə nə qədər sevinir! Bunlar
diyorlar ki, məktəblərimiz islah edilsin, dilimiz sadələşsin,
qarmaqarışıq imlamız düzəlsin,
hürufatımız asanlaşsın, millət və islamiyyətimiz
mühafizə edilsin. Əzhər cəhət
mütəəllimin mənafeini gözləyən xüsusi mətbuatımız
və bunun üçün fondumuz olsun. Əhvali-hazirə
ilə əlaqəmiz üsul altına alınsın, əhvali-hazırə
ilə mütəəllimələrin hali tətbiq edilsin, ilax ...
Həqiqətən nə qədər
gözəl fikirlər! Hələ adlarına mütəəllim
denilən bu qəhrəmanların qurultayı öylə təcrübəkar
kişilər qədər (yanılmayırsam bir az da artıq) idarə etmələri millətimizə
nə qədər ümidlər veriyor!
Afərin övladi-millət!
Çalışınız,
çalışınız ki, istiqbal sizindir. Sizsiniz gələcək
övladının ata və anaları! Bu vəqtə
qədər sərnigün millətimizi ancaq siz rahi-nicat və
səadətə sövq edəcəksiniz.
Bəli, müjdə sizə,
ey millət! Haydı onların qurultayından
bir qədər məlumat verəyim.
Cümə
günü 5 mayda axşam saət 8-də qurultayın birinci
iclası açıldı. Bu iclasda 55-ə qədər
mütəəllim və mütəəllimə iştirak
edir. Qurultayı banilərindən Əbdül
Əbdülzadə məclisi açıb hali-hazirə dair
gözəl bir nitq dedikdən sonra qurultayı idarə etməgə
sədrlər və katiblər intixabını məclisə
təklif etdi. Məclis dəxi açıq üsul ilə
heyəti-sədarətə Əbdül Əbdülzadə,
Xanım Tatubulac (mütəəllimə), Sədrəddin Vəzirov,
Yusif Əlizadə, Əjdər Əlizadə və katibligə
Balağa Ağayev, Ağahüseyn Məhəmmədov, Abbasəli
Kazımov və Əli Qasımov intixab olundular. Bədə heyəti-sədarət arasından Əbdülzadə
sədrligə seçilir və sədrin xahişi üzrə
Axund Molla Ağa Ağaəlizadə məclisi iftitah edib fəsih
bir xütbədən sonra gözəl bir nitq deyib qurultayı
təbrik və müvəffəq olmalarını cənabi həqqdən
isterham edir. Bədə sədrin təklifi
üzrə hürriyyət qurbanlarının istirahəti-ruhları
üçün məclis ayağa qalxır. Ondan sonra
sıra ilə bu adamlar təbrikatda bulunurlar: “Bakı müsəlman
mühərrir və ədibləri cəmiyyəti” və
“Açıq söz” qəzetəsi tərəfindən Xəlil
İbrahim, “Nicat” maarif cəmiyyəti tərəfindən
İsabəy Aşurbəyli, Temirxanşura mütəəllimləri
tərəfindən mütəəllimə Xanım Tatubulac,
Bakı və ətrafı müsəlman mütəəllimələri
tərəfindən Məhbubəxanım Mehmandarova, yəhudi
və erməni mütəəllimləri tərəfindən
iki mütəəllim, məhəlli müsəlman bürosu
tərəfindən İslambəy Qabulov, “Musavat” firqəsi tərəfindən
Abbasqulu Kazımzadə, “Yeni iqbal” qəzetəsi tərəfindən
Orucov, “Səfa” maarif cəmiyyəti, sənaət və ticarətxanə
xidmətkarları tərəfindən Əsədullah Məhəmmədov,
Moskva müsəlman tələbələri tərəfindən
student Məhəmməd Hənifə, Bakı müsəlman
tələbələri tərəfindən Əziz Seyidov və
Piri, “Sovqat” qəzetəsi tərəfindən Rza Zaki, “Cəmiyyəti-xeyriyyə”
tərəfindən Əbdüləlibəy Əmirxanov,
Hacıbəyov qardaşları müdiriyyəti və artistləri
tərəfindən Xəlil Hüseynov, Benqazi müsəlman əmələləri
tərəfindən Piri və sair yerlərdən gəlmiş
mütəəllim nümayəndələri təbrikatda
bulunub alqışlanırlar. Bu təbrikat nitqləri
arasında öylə atəşin və müəssirləri
var idi ki, gurultulu alqışlar ilə ruh yüksəkligi
göz önündə təcəssüm edirdi. Bu nitqlərdə “Nicat” maarif cəmiyyəti tərəfindən
İsabəy Aşurbəyli cənabları “Nicat” tərəfindən
vəd edir ki, mütəəllimlərə müavinətdə
bulunmaq üçün cəmiyyət hər vəqt
hazırdır. “Səfa” maarif cəmiyyəti
tərəfindən Əsədullah Məhəmmədov diyor
ki, tələbələr üçün bir pansiyon
açmağı cəmiyyət təhti-qərarə
almışdır. Hacıbəyov
qardaşları müdiriyyəti tərəfindən Xəlil
Hüseynov diyor ki, məzkur müdiriyyət bu qurultayın nəfinə
olaraq bu yaxında Tağıyev teatrında bir tamaşa
göstərəcəkdir. Bu nitqlər
sırasında osetin və acar müsəlman mütəəllimləri
tərəfindən denilən nitqlər o qədər islamiyyətpərvəranə
idi ki, uzun alqışlar arasında heyəti sədarətdən
olan Əli Yusifzadə aşağa düşüb məzkur
nümayəndələr ilə Qafqaz mütəəllimləri
naminə hərarətli öpüşərək qardaş
olduqlarını isbat etdilər.
Bir də bu
iclas arasında mütəəllim Aslanovun təklifi üzrə
Tiflisdə “Əmələ və saldat vəkilləri
şurasi qəzetəsi”nə teleqram vurub möhtərəm
Stralkovskiyə izhari-təşəkküratda bulunmaq məsələsi
təhti-qərarə alınır. Axırda sədr ikinci iclasın sabah gündüz saət onda
olacağını xəbər verməklə məclis
qapanır.
İkinci iclas
Qurultayın ikinci iclası 6
may gündüz saət 10-da başlanır. Yenə
təbrikat mərasimi davam edir və təbrikatdan sonra ətraf
şəhərlərdən gələn teleqramlar oxunub
alqışlanır. Bədə sədr cənabları
təbrikatın tamam olduğunu xəbər verməklə məsələyə
keçməgi təklif edib diyor ki, qurultayımızın
baxacağı məsələlər hələlik
bunlardır:
1) Məktəb məsələsi.
2) Əhavali-hazirə 3) Fond məsələsi. Sədr
bu maddələri göstərib müfəssəl bəyanat
verdikdən sonra yenə hankı maddələrin lazım
olduğunu məclisdən sual edir. Bir çox müzakirədən
sonra fond məsələsi “mərkəzi-idarə və fond”
deyə təbdil edilir və Tiflis nümayəndələrindən
Vəzirovun təklifi üzrə yuxarıkı üç
maddə üzrə ittihadi-aray ilə dördüncü olaraq
“əhvali-hazirə və mütəəllimələr” maddəsi
də əlavə edilir.
Bədə bu
dörd maddəni müzakirə etmək üçün hər
biri on-on iki nəfər mütəəllimdən ibarət
dörd komisiyə intixab edilir.
Məclisin axırında
8-mayda “Nicat” cəmiyyətinin “cəbə ianəsi”nə
müavinət olunmaq üçün nümayəndə
olan-mütəəllimlər tərəfindən cəbə
gəzdirmək təklifi qəbul olunub, qərar verdilər
ki, o günü qurultayda olan nümayəndələr cəbə
gəzdirməglə “Nicat”a müavinətdə bulunsunlar.
“Sovqat” qəz.,
8 may 1917, ¹ 201
Bu hesabat səciyyəli
geniş məqalə haqqında Ü.Hacıbəyova aid
heç bir nəşrdə, səlnamədə, biblioqrafiyada
məlumat verilməmişdir. İlk dəfədir
ki, yenidən işıq üzü görür-Ş. H.
mütəəllimin-məktəbli
əzhər-aydın, aşkar
iftitah-açma, açılma
müəssir-təsirli
ara-rəy
ittihad-birlik, yekdil
cəbə-yeşik, qutu
ORDAN-BURDAN
Bəli! İdareyi-ruhaniyyə məclisi quruldu. Lakin sədheyf!... Birinci məclisdə üzvlər arasında ittifaq olmadığına görə məclis bağlanıb və qurulmağı da qalıbdır Dövlət duması qurulandan sonraya. Təəccüb burasıdır ki, bir böylə ki, qəzetə sütunlarında ittifaq, ittifaq yazıyorlar heç bir kəsə bunun bir əsəri olmuyor. Hamı bu sözləri bir qulağından alıb o biri qulağından çıxarır. İndi hərgah idareyi-ruhaniyyə məsələsi üçün Tiflisə yığılan üzvlər bu ittifaq sözlərini yadlarında saxlasa idilər, heç bir vəqt məclis bağlanmazdı və sonraya da qalmazdı. Vaqeada belədir. İttifaqın qədrini bilən adam heç vəqt deməzdi ki, mən Şeyxülislam həzrətləri tərəfindən yazılmış məqaləyə qol qoymaram. Qəribə budur ki, Şeyx həzrətləri zəhmət çəkib gecə sabahadək oturub məclisin ən mühüm məsələsini yazıbdır, yəni bəyan edibdir ki, “İrşad”ın müdiri mollalara sataşır, amma vəkillər ittifaqı zadı yaddan çıxarıb Şeyxin bu məqaləsinə qol qoymuyubdurlar. Hərçənd iki nəfər qazı cənabları dəxi çox səy edibdirlər ki, bu məqaləyə qol qoysunlar, amma genə də iş baş tutmuyubdur. Odur ki, məclis də naçar bağlanıb, duma qurulandan sonraya qalıbdır ...
Ey üzvlər!
Barı siz “sülh islah” komisyonu üzvlərindən “ittifaq”
öyrənə idiniz ki, orada erməni vəkillərinin bir
sözü iki degil! Və bir də əslinə baxsan,
heç üzvlərin ixtiyarı yoxdur ki, bu məclisdə
bir söz danışsınlar. Çünki, bunları cəmaət
seçib göndərmiyibdir. Şeyx həzrətləri
özü çağırıbdır. Yaxşı deyil ki,
bir adam səni söhbətə çağıra. Sən də
durub onunla mübahisə başlayıb yazdığına da
qol qoymasın! Və bir də əsl mətləb isə bundadır
ki, idareyi-ruhaniyyə islahı barəsində
danışılanda həmişə ona baxırlar görək
kim ruhanilərə sataşır. Və haman sataşan adama “rəddiyyə
və bəyani həqiqət” yazarlar və bu “rəddiyyə
və bəyani həqiqət”dən məlum olar ki, görək
bizim ruhanilərə nə lazımdır. Necə ki, Şeyx
həzrətləri öz “rəddiyyə və bəyani-həqiqət”ində
bunu bilavasitə göstərib və bəzisini də balaman
ilə qandırıbdır. Lakin nə eləmək?
İttifaqsızlıq işin hamısını xarab edib və
idareyi-ruhaniyyə məsələləri də
qalıbdır ay batandan sonraya ... Amma bir yana baxsan bu məsələnin
ay batandan sonraya qalması dəxi pis degil. Allah
qoysa ay batar, hər yer qaranlıq olar, heç kəs heç
kəsin eybini görməz və heç kəs də
heç bir kəsə sataşmaz və bu məsələ də
qaranlıqda tez həll olunar. Çünki,
hamı qaranlıqda məsum göründügündən
artıq mücadiləyə və mübahisəyə də
ehtiyac olmaz ... Ayın batması da bağlıdır Dövlət
dumasının qurulmağına. Duma quruldumu Rusiyanı
öylə bir zülmət bürüsün ki,
göz-gözü görməsin! Onda bildigini elə, hər
çe bada-bad!
Filankəs
“İrşad” qəz.,
28 may 1906, ¹ 124
Bu felyeton
Üzeyirbəyin əsərlərinin heç bir nəşrinə
salınmayıb. Qəzetin mətnindən çap olunur.
NƏŞRLƏRDƏ İXTİSAR VƏ “REDAKTƏ”
EDİLMİŞ ƏSƏRLƏRİNİN TAM MƏTNİ
(1906-1915)
Ordan-burdan
Kim diyor ki,
Bakı şəhər idarəsinin pulu yoxdur?
– Bakı rus-müsəlman məktəbinin
sabiq müəllimi cənab M.A.Axundov diyor; Çünki,
şəhər idarəsi ona pul borcludur, lakin vermək istəmiyor.
– Bəs, kim
diyor ki, Bakı şəhər idarəsinin pulu çoxdur?
– Bakı şəhər
idarəsinin sabiq üzvü M.A.Belyayevski diyor. Çünki,
sırağa gün şəhər idarəsi ona təqaüd
maaşı (pensiya) təyin ediyormuş.
Təəccüblü
iş! O da M.A, bu da M.A. Ona pul yoxdur, buna var. Görünür
ki, əvvəlinci M.A.-ın xəzinəsi vardır. Amma ikinci M.A. “bankrot” olubdur. Öylə isə
Bakı şəhər upravası zalım degil, adildir!...
Cavad uyezd
naçalniki ilə Gəncə uyezd naçalniki dəxi
adildirlər.
Əvvəlinci müsəlmanların tüfənglərini
zəbt edib göndərir ki, gediniz silahlı İran
quldurları ilə əliboş dava ediniz. Ermənilərin beşaçılanlarına dəgmiyor.
Özünüz də-diyor-quldur-filan ilə işiniz
olmasın... İkincisi də baydaq, muzuka, qoşun və top və
tüfəng ilə Qaracaəmirli kəndinin üstə
tökülüb iki igidlik edibdir: əvvəla zavallı kəndi
lap nahaqca yerə topa basıbdır və saniyən kəndin
arvad-uşağını Kür çayınadək
qovubdur!! Şücaətə baxırsanmı?!...
Əhsən “vaşe blaqorodiye”! Səni Əqsayi-Şərqə
göndərsə idilər, əminəm ki, Port-Artur əldən
getməzdi!
“Port-Artur” adı
çəkiləndə həmişə cibim yadıma
düşür. Əvvəl mənim əqlim
kəsmiyordu ki, cibim ilə “Port-Artur” arasında bir münasibət
olsun. Sonra Bakı küçələrində
bir qədər seyr edib gördüm doğrudan da cibim gəldikcə
“Port-Artur”a dönür. Buna da səbəb
odur ki, Bakı küçələri “yapon” qoşunu ilə
doludur, hər qədəm də gərək cibini müdafiə
edəsən. (Yaponun acığı
tutmasın ki, mən onun qoşununu Bakı dilənçilərinə
təşbihə ediyorum. Mən bu
sözü buna istinaə diyoram ki, yapon saldatı ilə
Bakı dilənçisi arasında ümumi bir sifət
vardır ki, ona alıcılıq diyorlar). Yaxşı
olardı ki, “Cəmiyyəti-xeyriyyə” yaxud “İttifaqi-xeyri”
şəhərin küçələrini məzkur
“qoşun”dan təxliyə (evakuatsiya) edib bir xeyir iş görə
idi....
İş! ...
Bütün dünyanı hərəkətə gətirən
bu sözdür ha! İş görmək ... hünərin
varsa tənbəl adama iş görmək təklif elə.
Dünya dağılsın bir iş görməz. Amma erməni
təəssübkeşinə söylə ki, “iş” gör,
o saət sənin üçün bir “iş” görsün ki,
özün də məəttəl qal! Onu da deyim ki, sənin
söyləməgin əbəsdir, onsuz da erməni təəssübkeşləri
“iş” görməkdədirlər. Onlardan birisi bu
yaxınlarda bir “iş” görübdür ki, heç bizim dəli-qudurmuşumuz
da öylə iş görməzdi. Nə
qayırıbdır?
–Nə qayıracaq! Kitab
qalmıyıb, kağız qalmıyıb, dəftər
qalmıyıb, coğrafiya kartaları (xəritələri)
qalmıyıb hamısını özünə şələləyib
yügürübdür düz “Novoye-vremya”nın böyük
yazıçılarından hesab olunan Menşikovun yanına,
qapıdan içəri girəntək tərləmiş,
pörtmüş ağzından köpük daşa-daşa
qışqırıbdır ki: bu saət qəzetənizdə
yaz ki, “müsəlmanlar rus dövlətinin böyük
düşmənidir. Amma ermənilər rus
dövlətinin əziz dostudur”. Menşikov
da böylə-böylə “zakaz”ları Allahdan istiyormuş.
Haman saət qələmi əlinə alıb
erməni təəssübkeşinin sözlərini
yazıbdır. İndi bütün Rusiyanın hər
yerində oxuyurlar ki: müsəlmanlar rus dövlətinin
böyük düşmənidir, amma ermənilər haman rus dövlətinin əziz dostudur. Bəs,
erməni təəssübkeşi gördügü “iş”
budur. Necədir, təəccüblü
burasıdır ki, əvvəllərdə erməni təəssübkeşinin
yanında Menşikovun adı çəkiləndə təəssübkeş
durduğu yeri tüfürcək ilə buluyurdu. Amma indi
... ey bivəfa ruzigar!! Nə ruzigarbazlıqdır, burda iş
görürlər. Buna politika deyirlər.
Ancaq onu bilmiyormı ki, axırda Menşikov ermənilərin əlində
kor bir alət olacaq, yoxsa kirvələr “menşikov”ların
qapısında “formalni” casusluq edəcəkdir. Amma
şəksiz bu ikisindən biri olacaqdır. Gözləyək,
görək .
Gözləmək-biz
müsəlmanların peşəsidir. Tariximiz bizi
gözləməgə çoxdan ögrədibdir. Bir müsəlmana vədə ver ki, filan şeyi sənə
verəcəgəm, amma gözlə-müsəlman gözlər.
Qiyamətə kibi gözlər.
Görürsən məsacidi-mövqufatımızı necə
bir səbr ilə gözlüyoruz! Amma ermənilər gözləmədilər,
özlərinkini aldılar, biz gözləyirik, gözləyirik:
bu gün keçər, sabah ötər, o
biri gün görürsən ki, dəvənin quyruğu yerə
dəgdi. Məscidi-mövqufatımız da
verildi. ... İnşallah!!
Filankəs
“İrşad”, 16 mart 1906, ¹
69
Felyetonun
axırıncı iki bölümü nəşrlərdə
ixtisar edilmişdir (bax. 3-cü c. 1968, səh. 40-41; 2005, 2-ci c.
səh. 190-191). Hər iki nəşrdə bir sıra
sözlərdə yazılış xətaları hətta
cümlə daxilində ixtisar da edilmişdir. Məsələn:
“Müsəlmanların tüfənglərini zəbt edib
göndərir ki, gediniz silahlı İran quldurları ilə əliboş
dava ediniz. Ermənilərin
beşaçılanlarına dəgilmiyor” cümləsindən
ermənilərə aid son cümlə ixtisar edilmişdir.
məsacid-məscidlər
mövqufat-vəqf üçün
ayrılmış mülk
ORDAN-BURDAN
Ermənilər
bizi aldadırlar ki, guya Osmanlıda türklər ilə ermənilər
arasında ədavət-filan vardır. Bunun yalan
olduğunu mən bu gün İstanbul qəzetələrindən
anladım. Əlimdə İstanbul qəzetələrindən
iki məşhurları idi. Biri “İqdam”
ki, onu nəşr edən müsəlmandır, o biri də
“Sabah” ki, onu da çıxardan ermənidir. Bu qəzetələrdə erməni-müsəlman ədavətinə
dair bir söz də yoxdur. Bundan masiva bu iki “din rəfiqinin”
arasında mən bir “münasibəti-dostanə” dəxi
müşahidə elədim: “İqdam”da Yevropa qəzetlərindən
tərcümə olunan şeylərin hamısı “Sabah”da da
var idi ki, bu da bunların “həmməsləkliginə”
böyük bir dəlalətdir...
Rus məmləkətində,
yaxud-Osmanlıdan siva-qeyri məmləkətlərdə nəşr
olunan qəzetələri adam oxuduqda qəlbi hüzn, kədər,
ələm, yasla dolub əhvalı pərişan olur, qanı
xərab olur, canı sıxılır, başı agrıyor-
bir kəlmə adamın ovqatı təlx olur, hətta ürəgi
papiros kağızı kibi nazik olan damalardan bəziləri
bitab olub ürəgi getməsin- deyəözünü sərin
havaya verir, o biri “nervinni” deyilən əsəbi bir mərəzə
mübtəla olmaqdan həzər edərək qezetə
oxumağa tövbə ediyor- və sairə. Amma
Osmanlı qezetələrində bu “nühusət” yoxdur.
Odur ki, adam onları oxuduqda ovqatı-
filanı təlx olmuyor. Çünki, buqezetələr vasitəsilə
baxıb görür ki, dünya tamam bir sükut içindədir
ki, nə “revolyusiya” var, nə “reaksiya” var, nə
“ictimaiyyun-amiyyun”,nə “inqilabiyyun-amiyyun”, nə “məşruteyi-ammiyə”,
nə “hürriyyəti-milliyyə”, nə Rusiya, nə Qafqaz,
heç zad yoxdur. Aləm digər bir aləmdir: hər kəs
öz işində-gücündə... Adam oxuduqca “qəlbi fərəhlənir”-bununla
da belə “naşükr yeni türklər Osmanlı
senzorlarından şakidirlər, halbuki, onlar görünür
ki, çox “mürüvvətli və insaniyyətpərvər”
adamlardır ...
Bizim başımızın
sahibi cənab “Çerivanski” həzrətləri dəxi
Osmanlı senzorları kibi çox “insaniyyətpərvər” adam imiş. Böylə “insaniyyətpərvər”
imiş ki, hətta qırğızlara da yazığı gəlibdir.
Baxıb görübdür ki, müsəlmanlıq
binəva qırğızları “vəhşi heyvan sifətinə
salır”-surəti-qətiyyədə bir “yox!”-deyib-mən heç vəqt qəbul etməzəm
ki, insan durduğu yerdə vəhşi heyvana dönsün!”
Haman saət qırğızları çağırıb
deyibdir ki: qorxmayınız! Siz bundan sonra müsəlman
degilsiniz, nicatınız xatirəsi üçün mən
sizi xristiyan elədim! Bu”ehsanə” məni “insaniyyətpərvərligim”
məcbur etdi! Gediniz!” Qırğızlar
da gedibdirlər ...
Fars şairlərindən
birisi talein müsəlmanlardan üz döndərib əğyarlara
yardımı olduğunu nəzərə alıb bədbinalərə
mənsub acı bir istehza ilə ruzgardan şikayətə
başlıyor. Diyor, diyor axırda taleə böylə bir sual verir:
“... Bəs ma
betamaşaye-cəhan amədeim? ...”
Şimdi
görünür ki, talein binəva şairə
yazığı gəlib dilbərlərə məxsus bir nazu
hərəkət ilə başını döndərib
müsəlmanlara da üzünü göstərməkdədir. Buna dəlil
odur ki, şimdiyədək biz sairlərinə tamaşa
ediyorduq, şimdi isə əğyar bizə tamaşa etməkdədir.
Necə tamaşa etməsin? İki
müsəlmanın bir-birini öldürdükdə təşkil
etdikləri mənzərə şayani-tamaşa degilmi? Yaxud orada-burada müsəlmanlar tərəfindən
“mövqeyi-tamaşaya vəz edilən” qoç
dögüşməsi, it boğuşdurması, xoruz
vuruşdurması kibi sirk oyunları və bunun bədində
“sirkçilər”in özlərinin vuruşması,
boğuşması, toqquşması əhəmiyyətsizmidir,
zənn ediyorsınız? Şimdi şair
sual etsə ki, “bəs ma betamaşaye-cahan amədəim?”-cavabında
diyorum ki, xeyr: “mərdom betamaşaye şöma amədeənd!”. Bəli!
Farsca danışdım, fars mühafizəkarları xatirimə gəldi.
Məzkurlardan birisi mənimlə türk dili
xüsusunda söhbət edərək türklərin ərəb
dili ilə təbiətə müğayir bir tərzilə
istifadə etmələrindən şikayət etdi. Dedi
ki: türklərin nə ixtiyarları var ki, “təkəmmül”
sözündə “təfaül” babı qayırıb “təkamül”
sözü istemal ediyorlar. Ərəbdə “təkamül”
sözü yoxdur! Bu təbiidirmi?
Dedim, canım, nə təbiibazlıqdır.
Ərəbin “təkamül” sözünə
ehtiyacı yoxdur. Onun üçün də
“təkamül” sözü istemal etmiyordu. Şimdi
bu sözə ehtiyac vardır. Binaənileyh
istemalı da lazımdır.
Mühafizəkar mənim ilə
müvafiqət etmədi təbii degil, təbii degil!-deyə
inadlıq etdi. Dedim: təbiiligə qalsa-dəmir yol qatarında
on günlük yolu iki gündə qət etmək, telefon vasitəsilə
görmədigin adamla danışmaq, bunlar da təbii degil,
öyləmi? Hərif bir qədər duruqdusa da sonra tez: əlbəttə,
əlbəttə!-dedi. Dedim: odur ki, İranda dəmir yol,
telefon-filan tapılmaz və teleqrafın İranda mövcud
olmağına siz mühafizəkarlar nə tövr
ediyorsınız, onu qanmıyorum.
Filankəs
“İrşad”, 17 aprel 1906, ¹
70
Felyetonda 1 və
3-cü bölmələr ixtisar edilmişdir (bax. 3-cü c.
1968, səh. 42-43; 2005, 3-cü c. səh. 191-192). Felyetonun dili də
müasirləşdirilib, hətta bəzi xətalara yol
verilib. Məsələn, “şimdi”- “indi”, “bədə”-
“sonra”, “masəva”- “başqa”, “təbiətinə”- “təbinə”,
“şakidirlər” (şikayətçidirlər)- “şakirdirlər”
(şükredəndirlər) və s.
Felyeton qəzetin
mətnindən olduğu kimi çap olunur.
masiva- başqa, savayı
nühusət- uğursuzluq
şaki- şikayətçi
ORDAN-BURDAN
İkinci erməni-müsəlman
sülh konfransı!! Bilirsinizmi?! Bir
neçə gün bundan irəli ikinci erməni-müsəlman
sülh konfransı vaqe olubdur! Ancaq bilmiyorum bu
konfrans Tiflisdə münəqid olubdur, yaxud Ərəş
uyezdində. Harda isə olubdur. Bunu bən dünən “Tiflisski listok”da oxudum
(nömrə 61). Burada hər iki tərəfdən bircə
vəkil varmış: erməni tərəfindən məşhur
cənab “Xanzadə”, müsəlman tərəfindən də
Ləmbəti kəndindən “möhtərəm bir qoca”
imiş. Konfransın müddəti az
çəkibdir. Bir neçə “sülhamiz”
söz danışılandan sonra müvafiqəti-kamilə
hasil olubdur və konfrans da qurtarıbdır. Cənab “Xanzadə” müsəlman vəkilinə təklif
edibdir ki, müsəlmanlar ermənilərin zərər xəsarətini
tamam-kəmal versinlər. Müsəlman vəkili
“möhtərəm qoca” bu təklifi kəmali-şövq və
zövq ilə qəbul edib deyibdir ki, bundan əlavə “bizim
içimizdə bəzi bədəfkar və müfsid adamlar
da var ki, qırğına baisdirlər (!). Gərək onları öz aramızdan təbyid və
tərd edək”. Erməni vəkili cənab “Xanzadə”
bu sözü eşitdikdə ları xoruz kibi ayağa
sıçrayıb əllərini döşünə vurub
uca səs ilə banlıyıbdır: “ququlu qu! Yaşasın üxüvvət və sülh!!”...
Ququlu qu! Yoxsul müsəlmanı
cərimələmək üxüvvət təriqi degil!
Ququlu qu! Müsəlmanların yarısını nəfyi-bələd
etmək ilə sülh olmaz!
Sülh!...
Bu bir-iki ilin ərzində çox davalar oldu,
çox da sülhlər oldu. Rus-yapon ilə
dalaşdı, axırda sülh oldu, erməni-müsəlman
ilə savaşdı, axırda sülh oldu. Genə savaşdı, genə sülh oldu. Genə savaşdı, genə sülh oldu. Qafqaz hökuməti də gürcülər ilə
savaşıbdır. Amma sülh etmək istəmiyorlar
ki, istəmiyorlar!... Hökumət
gürcülərin üstə yaman düşübdür;
özlərini dögür, kənd-kəsəklərini viran
ediyor, qəzetələrini də çıxdıqca
bağlıyor, çıxdıqca bağlıyor. Neçə gün bundan irəli mən bir “peyğəmbərlik”
edib demişdim ki, gürcülər digər bir qəzetə
çıxarsalar, hökumət onu da bağlıyacaqdır.
Dedigim doğru oldu; “Sovremennik” qəzetəsindən
sonra gürcülər artıq bir fikir etməyib “Na povorote”
adında digər bir qəzetə çıxartdılar.
Hökumət isə, o da artıq bir fikir etməyib
sabahı günü qəzetəni bağladı. Bu səfər
gürcülər fikrə getdilər-yox dedilər, böylə
olmaz, gəliniz gedək canişin həzrətlərinə
şikayət edək və köhnə senzorun təkrar təyin
edilməsini rica edək” (!)
Hm! ... Bu nə oldu? Köhnə hamam, köhnə tas?! Nə etməli? “Hər şeyin tazəsi, dostun köhnəsi”.
Senzor da məlum olduğu üzrə mətbuatın
köhnə “dostudur”.
Amma müsəlmanların
dürlü-dürlü “dost”ları vardır, ha! Uzaq “dost”,
yaxın “dost”, laübali “dost”. Keyfin istəyən “dost”!
Kutaisin sabiq qubernatoru Staroselski həzrətləri də
görünür ki, müsəlmanların “dostu” imiş!
Qafqaza əlvida edib Rusiyaya gedəndən sonra cənab
Staroselski “dostluq” vəzifəsini ifa etmək niyyətilə
Peterburqda “ictimai və siyasi klub”da müsəlmanları tərif
və tövsifə başlıyıbdır. Deyibdir ki:
“müsəlmanlar ermənilərin düşmənidir,
özləri də vəhşidir, qanmazdırlar. Hökumət dəxi bunu bilib, onları sairlərin
üstə qısqırır”. Lakin bunun səbəbini
cənab Staroselski bəyan etmək istəmiyibdir. Çünki, o surətdə sözlərinin
şayani-etibar olduğuna xələl yetərdi. Nə lazım? ...
Lakin buna
“dostluq” deməzlər, əli dinc durmuyub salba (selbə) atmaq
deyirlər. Amma hər “dostumuz” bizə bir salba atsa, bizdə
baş-göz qalmaz. ...
Salba (selbə) dedim,
yadıma türkün məsəli düşdü ki:
“Ağac bar gətirəndə başını
aşağı tutar”. Lakin biz türk ola-ola
bizim “ağaclarımız bar gətirdikdə
başlarını övci-səmayə qaldırırlar”.
“Bar” yemək arzusunda olan əli gödəklərimiz də
“ağaclarımız”ın dibində ora-bura fırlanıb
“bar” ümidilə hərdəm bir başlarını
yuxarı qalxızırlar. Lakin “bar”ın əl
çatası olmadığını görüb, ya
Krılovun tülküsü kibi “Əh! Yetişmiyibdir,
kaldır”-deyə naümid gediyorlar. Yaxud əksər
övqat acıqları tutub “ağaca” “salba” atmağa
başlıyorlar, bu da “ağaclarımıza” xoş gəlmiyor.
... Məndən isə-başını övci-səmayə
qaldırma, sana da “salba” dəgməsin.
Filankəs
“İrşad”, 22 mart 1906, ¹74
Felyetonda 1-ci
bölmə və 2-ci bölmədə bir neçə
cümlə ixtisar edilmişdir (bax. 3-cü c. 1968, səh.
44-45, 2-ci c. 2005, səh. 192-193).
münəqid- baş tutmuş
müfsid-fitnəçi
təbyid-sürgün etmə
tərd-qovma
üxüvvət-qardaşlıq
nəfyi-bələd-ölkədən çıxartm
Ardı var
Üzeyir HACIBƏYLİ
Şirməmməd Hüseynov
525-ci qəzet.- 2010.- 30 oktyabr.-
S.20-21.