Düşünməyə dəyər
Böyük rus rejissoru Stanislavskinin belə bir kəlamı var: “Teatr asılqandan başlayır”.
Bəs tamaşa? Tamaşa isə yəqin ki, ədəbi material seçimindən. Səviyyəsiz aktyorların ifasında ən dahiyanə pyes əsasında hazırlanmış tamaşa baxılmadığı kimi, zəif, məzmunsuz pyesdən də heç bir dahi rejissor, ən güclü aktyorlarla belə, maraqlı tamaşa hazırlaya bilməz. Son iki-üç ildə hazırladığı tamaşalarla diqqəti cəlb edən “PROCENT” prodüser mərkəzi əsrlərlə sınanmış bu köhnə teatr həqiqətlərini unutmadığını, ədəbi material seçiminə çox ciddi yanaşdığını “Sleduyuşşiy” (“Növbə kimindir?”) tamaşası ilə bir daha nümayiş etdirdi. Mərkəzin rəhbəri və tamaşanın quruluşçu rejissoru Ələkbər Tağızadədir. Bizim teatr mühitində yeni adamdır.
“Yeni adamdır” dedim və bilirsiz nə fikirləşdim? Fikirləşdim ki, bax, teatrımızın bu gün məhz yeni adamlara ehtiyacı var. Çünki çox az miqdarda sənətçimizi çıxmaq şərtilə, əksəriyyəti hal-hazırda yaradıcılığının durğunluq mərhələsini yaşayır. Sənətçün isə durğunluqdan təhlükəli xəstəlik yoxdur. Pas dəmiri yeyib-yeyib dağıtdığı kimi, durğunluq da sənəti iflic vəziyyətinə salır, sinə dolusu nəfəs almağa, yaşamağa qoymur.
Bu durğunluğa səbəb nədir? İllərlə yaranıb daşlaşmış münasibətlər, nüfuzlulara yarınmaq; qabiliyyətini, peşə vərdişlərini, hətta Allahın verdiyi istedadı belə yaşayış qayğılarının, məişət problemlərinin həllinə qurban vermək; fəxri adlara, mükafatlara hərislik və nəhayət, qulluq göstərmək xəstəliyi. Birdimi, ikidimi... Teatr artıq xroniki vəziyyətə keçmiş bu xəstəliyin caynağından xilas ola bilmir. Dövlət tərəfindən teatrları hərəkətə gətirməkçün bir çox tədbirlər görülür: teatr binaları əsaslı şəkildə təmir olunur, səhnələrin texniki təchizatı müasir tələblər səviyyəsinə çatdırılır, maddi yardımlar göstərilir, dövlət sifarişləri verilir və sairə. Bütün bunlar çox yaxşıdır, amma... Amma dirçəlişçün, yeniləşməkçün kifayət deyil. Yeniləşməkçün, təzələnməkçün SƏNƏTƏ MÜNASİBƏT və SƏNƏTDƏ MÜNASİBƏTLƏR durulmalıdır, saflaşmalıdır.
Bir sözlə, teatra qan köçürülməlidir – yeni adamlar gəlməlidir; köhnə münasibətlərdən uzaq adamlar, yeni təfəkkürlü, yeni düşüncəli, maddi və mənəvi buxovlardan azad adamlar gəlməlidir – Tağızadə Ələkbər kimi.
Ələkbərin professional səhnədə debütü bir il əvvəl olmuşdu, o, Eyb Berrouzun “Svetok kaktusa” (“Kaktus çiçəyi”) pyesinə quruluş vermişdi. Eyb Berrouz qərbdə kifayət qədər tanınan bir dramaturq olsa da, bu, onun əsəri əsasında Azərbaycanda hazırlanmış ilk tamaşa idi. O zaman həmin tamaşaya baxmaq mənə nəsib olmasa da, mətbuatda haqqında oxumuşdum; ümumiyyətlə, adi tamaşaçılardan tutmuş teatr bilicilərinə qədər hamı Ələkbərin debütünü bəyənmişdi, müsbət qiymətləndirirdi.
Və nəhayət, bu yay Ə.Tağızadə ikinci – “Növbə kimindir?” tamaşasını teatrsevərlərin mühakiməsinə təqdim etdi. Və bu dəfə də, bir az öncə vurğuladığım kimi, pyes seçiminə, ədəbi materialın konkret səhnə üçün məxsusi hazırlanmasına rejissorun necə böyük əhəmiyyət verdiyini gördük. O, tamaşa üçün Amerika dramaturqu Nil Saymonun “Məzhəkəçilər” pyesini seçmişdi. “Məzhəkəçilər” hər bir “əzası” yerində olan kifayət qədər kamil bir dramaturji əsərdir. Bununla belə, Ələkbər pyesi konkret mühitə, konkret tamaşaçıya və məkana, yəni bizim mühitə, bizim tamaşaçıya və ixtiyarında olan səhnənin texniki imkanlarına, daha doğrusu, imkansızlığına uyğunlaşdırmaq qərarına gəlir. Bununçün o, Ramiz Fətəliyevə müraciət edir. Bu seçimə də söz ola bilməz. Yalnız Azərbaycanda yox, bir çox başqa ölkələrdə də, o cümlədən Moskvanın ərköyün teatr və kino aləmində yaxşı tanınan Ramiz sadəcə istedadlı dramaturq deyil, o, həm də təcrübəli dramaturqdur və mahir dialoq ustasıdır. Beləliklə, Nil Saymonun “Məzhəkəçilər”inin Ramiz Fətəliyevin interpretasiyasında yeni variasiyası – “Növbə kimindir?” pyesi yaranır.
Gördüyümüz kimi, Ələkbər Tağızadə səhnəyə çıxmazdan əvvəl gələcək tamaşanın bünövrəsini əsaslı şəkildə hazırlayıb.
Əsərdə bütün hadisələr bir məkanda, Nyu-Yorkun göbəyində, Manhettendə, yuxarı Brodveydəki köhnə otellərdən birində, ayrıca mətbəxi və vannası olan birotaqlı mənzildə cərəyan edir. Həyatını səhnəyə həsr etmiş kiçik səhnəciklərin – sketçlərin mahir ifaçısı, bir zamanlar Brodveyin sevilən ulduzlarından sayılan, indi isə səhnədən uzaq düşmüş, yaşı yetmişi çoxdan adlamış qocaman məzhəkəçi-aktyor Villi Klark burada, bu miskin otel otağında yaşayır. Həftədə bir dəfə – çərşənbə günləri bazarlıq edib onu yoluxmağa gələn, teatr, kino, reklam müvəkkilliyi ilə məşğul olan bacısı oğlu Ben Silvermandan savayı bu dünyada kimsəsi yoxdur. Ben ara-sıra reklam roliklərində, şoularda bir-iki kəlmə replikası olan xırda rollar tapıb başını qatır. Amma getdikcə bu da çətinləşir, çünki Villinin günü-gündən yaddaşı korlaşır, mətni yadda saxlaya bilmir, əli əsir, bir sözlə, peşə qabiliyyətini itirir. Əsərin bütün ideya-məzmunu da tamaşaçının və oxucunun diqqətini belə bir əbədi problemə yönəldir ki, sənətçi qocaldıqca, ömrünün qürub çağında özünə qarşı diqqət, qayğı, maraq umduğu bir vaxtda, əksinə, insanlar tərəfindən ona marağın azaldığını, həyatını həsr etdiyi sənət aləmində ona tələbatın olmadığını, yavaş-yavaş unudulduğunu görür və bununla heç cür barışa bilmir. Və xüsusi vurğulamaq istərdim ki, bu, ayrı-ayrı şəxslərin problemi, faciəsi deyil, həyatın özündə olan bir gerçəklikdir; acı gerçəklik. Bütün normal insanlar bu konflikti yaşayırlar. Bu konflikt qaçılmazdır, sonun başlanğıcı deməkdir; qurd kimi insanı içindən yeyib-yeyib məhv edir. Çoxları, adətən, bu gerçəklikdən qaçmağa çalışırlar, işgüzar, məşğulluq illüziyası yaradırlar. Amma bu da, bir qayda olaraq, kömək etmir.
Bəli, “Növbə kimindir?” pyesinin qəhrəmanı məhz belə gərgin vəziyyətdədir. Və bu zaman onu yoluxmağa gələn bacısı oğlu, müvəkkili Ben ona iki təkliflə müraciət edir. Birinci təklif – məşhur televiziya aparıcısı Flip Uilstonun keçən əsrin əvvəlindən bizim günlərə qədər bütün varyete ulduzlarını toplayacağı bir neçə saatlıq böyük proqramda çıxış etmək, ikinci – yaşadığı miskin otel otağından yaşlı aktyorlar üçün təbiətin qoynunda tikilmiş gözəl, rahat qocalar evinə köçmək. Birinci təklif onun qəlbində sabaha bir ümid qığılcımı yandırdığı halda, ikinci təklif ildırım kimi tən ortasından keçir, son zəngin artıq çalındığını yada salır.
Villi Klark xalq artisti Rafiq Əliyevin ifasında hər şeyi çox gözəl başa düşür. Başa düşür ki, qocalıb – nə əvvəlki qəddi-qaməti qalıb, nə əvvəlki yaddaşı, amma təslim olmaq istəmir, batan adam saman çöpünə də əl atdığı kimi, o da hər təklifdən yapışır, yenidən səhnəyə qayıtmaq arzusu ilə yaşayır və buna – səhnəyə qayıdacağına inanır da. Rafiq Əliyevin – Villi Klarkın yaşına uyğun olmayan hərəkətləri, çevikliyi, zarafatları tamaşaçıda gülüş doğurur. Bu, istehza qarışıq acı bir gülüşdür.
Bəzi obrazlar haqqında aktyor dostlarımız “oynamağa bir şey yoxdur” deyə gileylənirlər. Villi Klark barədə bunu deməyə heç bir aktyorun dili gəlməz. Bu obrazın, səhnə arxasında qalan tərcümeyi-halından tutmuş hər şey – konkret zaman və məkan çərçivəsində yaşadığı vəziyyətlər, qarşılaşdığı konflikt və nəhayət, bütün bunların ifadə olunduğu dil, dialoqlar aktyora yaradıcılıq potensialından istifadə etməyə geniş imkan verir. Rafiq Əliyev də bu fürsəti “əldən buraxmır”, iki hissəli tamaşa boyu (xatırladım ki, o, bütün tamaşa boyu səhnədədir) yay kimi gah gərilir, gah açılır, çox rahatca dramatik vəziyyətdən komik vəziyyətə, komik vəziyyətdən dramatik vəziyyətə keçir, daim hərəkətdədir, yaxşı mənada fırfıra kimi fırlanır səhnədə. Birinci hissənin əvvəlində Villi Klarkın bacısı oğlu Ben Silverman rolunun ifaçısı Emin Mir-Abdullayevin inamsız oyunu Rafiq Əliyevə tərəf müqabili ilə sıx kontakt yaratmağa bir qədər mane olursa və biz tamaşaçılar da bunu dərhal hiss ediriksə, gözəl sənətkarımız Fuad Poladovun gəlişi ilə hər şey yerini alır, tamaşanın səviyyəsi dərhal bir neçə boy yüksəlir.
Fuad Poladov Villi Klarkın səhnədə düz otuz dörd il tərəf müqabili olmuş Ol Luis rolunu ifa edir. Ol Villinin yaşıdıdır, dediyim kimi, tərəf müqabilidir və ulduzları da Brodveydə birlikdə parlayıb. Uzun illər oynadıqları kiçik yumoristik səhnəciklərdə aralarında elə bir ahəngdarlıq yaranıb, bir-birinə elə qaynayıb qarışıblar ki, onları ayrı-ayrılıqda təsəvvür etmək çətindir. Belə ki, on bir il əvvəl Ol qəfil səhnədən getdikdən sonra Villi də əvvəlki şöhrətini itirməyə başlayır. Villi bunu ona heç cür bağışlaya bilmir və bacısı oğlu ona Olla birlikdə onların məşhur “Həkim” səhnəciyini televiziya proqramında oynamağı təklif etdikdə, əvvəlcə bu fikri qəti rədd edir, amma milyonlarla tamaşaçı ilə yenidən görüşmək, özünü təsdiq etmək fürsətini də əldən vermək istəmir, Olla məşq məqsədi ilə görüşə razılıq verir. Hər iki aktyor – Fuad Poladov və Rafiq Əliyev Villi ilə Olun on bir illik fasilədən sonra ilk görüşünü əla oynayırlar. Tədricən, dalaşa-dalaşa, didişə-didişə Villi onu illərlə rahat buraxmayan sualın – Olun səhnədən niyə birdən-birə, qəfil getməsinin səbəbini öyrənir; demə, hansısa həkimin qoyduğu diaqnoza görə, çarəsiz xəstəliyi varmış və bir ay, ən çoxu ay yarım ömrü qalıbmış. Bu xəbər Villini özündən çıxarır:
“Villi – ...sən tamam boş bir şeyin üstündə getmisən. Başdan-başa cəfəngiyyat!
Ol – Villi, başın xarab olub sənin?! Nədir o boş şey, cəfəngiyyat? Ölüm?!
Villi – Hə! Təsəvvür elə ki – hə! Həyatın yalnız bircə epizodu. Ayrılmaz, qaçılmaz – amma epizodu! Onsuz olmur, özü də biz bunu lap əvvəldən bilirik! Biz qətiyyətlə onunla görüşə gedirik. Və bu görüşün necə olacağı yalnız bizdən asılıdır!..”
Həmin səhnədə biz onların ölümə iki müxtəlif münasibətini görürük. Ol ölümdən qorxur, insan həyatının bu təbii, qaçılmaz sonluğunun yaxınlaşdığını bilincə sarsılır, fəaliyyətini tam dayandırır, ona təslim olur. Villi isə ölümə həyatın bir epizodu kimi baxır, hətta onu yaradıcılıq əzmi ilə, iş başında, səhnədə qarşılamağın daha düzgün, daha şərəfli olduğunu söyləyir. Tamaşanın final səhnəsində aralarında belə bir dialoq gedir:
“Ol – Bəli!
Mən qorxdum ölümdən... Başa düşürsən?
Hər şeyə
marağım itdi! Teatra da! Ancaq ölüm haqqında
düşünürdüm! İndi də
düşünürəm!
Villi – Səfehsən, ona
görə qorxmusan!
Ol – Sən qorxmazdın?
Villi – Yox! O şeydən
qorxarlar ki, çətindir! Ölməksə asandır!..
başa düş – ölmək asan şeydir! Uzanırsan
özünçün və ölürsən!.. Hər
şey də bitir. İstəyirsən, göstərim?.. Buyur
bax!”
O, qollarını yanlara
atıb ifadəli bir tərzdə kresloya yıxılır. Və...
və – ölür. Həqiqətən ölür.
Dostunun gerçəkdən
öldüyünü hələ dərk etməyən Ol ona
müraciətlə öz monoloqunu başlayır və təkbaşına
tamaşanın nöqtəsini qoyur: bu görüşün, əslində,
nə məqsədlə təşkil olunduğunu, Villiyə
qarşı ürəyində olan, amma heç vaxt dilə gətirmədiyi
hiss və duyğuları, həyatda ondan yaxın kimsəsi
olmadığını, onunla səhnədə keçirdiyi
dəqiqələrin ömrünün ən xoşbəxt
anları olduğunu açıb söyləyir, Villinin hətta
ölümü ilə də yenə onu
qabaqladığını deyir: “Sən – yenə birinci oldun, mənsə...
mənsə (gülümsəyir) yenə sıradan biri,
növbəti. Mən – (qapı tıqqıldayır). (Ucadan)
Növbətiyəm. (Daha ucadan) Növbəti mənəm!!!”
Ol təpədən-dırnağa
otuz dörd illik tərəf-müqabilinin əksidir.
Şübhəsiz, ədəbi mətndə bu var. Lakin onu
tanımaqçün mətnlə axıra kimi tanış
olmağa ehtiyac yoxdur. Fuad Poladov səhnəyə qədəmini
qoyan andan yerişi, davranışı, hətta yan-yörəsinə,
ətrafına səksəkəli baxışı ilə, bir
sözlə, zərgər dəqiqliyi ilə tapdığı
bir neçə incə, xəsis ştrixlə Olun
möhürünü vurub onun “pasportunu” bizə təqdim
edir. Fuadı – Olu dinlədikcə, ona tamaşa etdikcə
aktyor oyunu ilə mətnin bir-birini necə
tamamladığının şahidi olursan. Bəli, həqiqətən
də, tam dolğun, canlı səhnə obrazı məhz bu
harmoniyadan yaranır.
Mən əminəm ki,
teatrşünaslar nə vaxtsa “Növbə kimindir?”
(“Sleduyuşşiy”) tamaşasının dərin təhlilini
verəcək, oradakı aktyor oyununun incəliklərini
açıb göstərəcəklər. Hələliksə,
bir tamaşaçı kimi mən onu deyə bilərəm ki,
Azərbaycan səhnəsinin iki gözəl aktyoru – Fuad Poladov
və Rafiq Əliyev Brodveydə ulduz səviyyəsinə
yüksəlmiş iki qocaman sənətkarın dolğun,
maraqlı obrazlarını böyük məharətlə
yaratmışlar.
Tamaşada heç nə
özü-özünə olmur, özü-özünə
yaranmır. Teatr kollektiv sənət növlərindən olsa
da, hər bir tamaşanın bir yiyəsi, bir sahibi var və o
da rejissordur. Əgər səhnənin, məsələn,
düz ortasına qara rəngli bir kətil qoyulubsa, onu da ora o
qoydurub, onun ağ və yaxud qəhvəyi rəngli yox, məhz
qara rəngli olmasını da o tapşırıb. Bir sözlə,
tamaşada rekvizitdən, geyimlərdən tutmuş bədii tərtibata,
musiqiyə və nəhayət, və ən
başlıcası, ifaçı aktyorlara qədər hər
şeyi o seçir, o müəyyən edir. Bu adi həqiqətlərdir
və teatrla müəyyən qədər əlaqəsi olan hər
bir kəs bunu yaxşı bilir. Amma bununla belə, onlardan bəzilərinin
“Ələsgər Ələkbərovu, Hökumə
Qurbanovası, Həsənağa Turabovu, Şəfiqə Məmmədovası
olan teatrda əsər qoymağa nə var ki?!” – dediyini eşidəndə
heyrət edirsən. Bəli, istedadlı aktyorlarının
olması teatrın xoşbəxtliyidir. Onlar teatrın sərvətidir.
Amma nəhəng aktyorları bir yerə yığmaqla
tamaşa ərsəyə gəlir. Məlumdur ki, “Vaqif”
pyesinin müəllifi Səməd Vurğundur, “Vaqif”
tamaşasının müəllifi isə Adil İsgəndərovdur;
Ələsgər Ələkbərovunmu,
Dağıstanlınınmı Vaqif rolunda oynayıb-oynamamasından
asılı olmayaraq. Eləcə də “Ölülər”
tamaşası. Baş rollarda Həsənağa Turabov və Məlik
Dadaşov kimi gözəl aktyorların çıxış
etmələrinə, mütəfəkkir-rəssam Elçin
Muxtar Elxanın (Aslanovun) tamaşaya son dərəcə
maraqlı, düşündürücü tərtibat verməsinə
baxmayaraq, o tamaşanın da müəllifi Tofiq Kazımovdur.
Yəni hər hansı bir tamaşanın müvəffəqiyyəti
onun hazırlanmasına cəlb olunmuş fərqli dünya
görüşünə malik müxtəlif səpkili,
müxtəlif səviyyəli sənətçilərin,
şəxsi ambisiyalarını bir kənara qoyub, yaradıcılıq
potensiallarını seçilmiş ədəbi materialın
aşıladığı ideyanın nə dərəcədə
tamaşaçıya çatdırılmasına yönəldə
bilmələrindən asılıdır. Bu isə
özbaşına əmələ gəlmir, quruluşçu
rejissorun fərdi yaradıcılıq imkanları və gərgin
əməyi sayəsində olur. İndiki halda isə, mən
hesab edirəm ki, “Növbə kimindir?” tamaşasının
uğuru ilk növbədə Ələkbər Tağızadənin
adı ilə bağlıdır. O, bütün
gücünü, yaradıcılıq enerjisini
tamaşanın ərsəyə gəlməsinə həsr
edib, amma özü səhnədə görünmür. Bəziləri
kimi dəridən-qabıqdan çıxıb yerli-yersiz,
“baxın, bu mənəm, bu mənim tapıntımdır”
demir. O, iki sənətçinin taleyindən söz
açır və bizi həyatın acı həqiqətləri
və ölümün qaçılmazlığı
haqqında düşünməyə dəvət edir.
Kədərlidir?!
Əlbəttə kədərlidir!
Amma düşünməyə
dəyər!
İntiqam QASIMZADƏ,
Əməkdar incəsənət xadimi
525-ci qəzet.- 2010.- 30 oktyabr.- S.19.