Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli iftixarımız
Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam
olur. Bu tarixi xalqımız milli bayram kimi qeyd edəcəkdir.
Hazırlıq işləri artıq
başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin
irsinin pərəstişkarı kimi mən də, neçə
ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin yaradıcılıq irsini,
xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə kənara
qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə çəkilməyən
mətbu əsərlərini aramaqla məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə oxucuları
“525-ci qəzet” vasitəsilə tanış etmək istədim.
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
2-ci KİTAB
BALKANLARDA
Bu günki teleqramlardan
anlaşıldığına görə Balkanlarda işlər
mühüm bir halə girir. Əvvəla şayani-əhəmiyyət
burasıdır ki, bolqarlar Rusiya dövlətinin notasına rədd
cavab verib, bununla Rusiya dövləti ilə əlaqələrini
kəsməgə qərar qoyubdurlar. Şübhəsizdir ki,
Rusiya dövləti öz notasına cavab şafi almadıqdan
sonra öz səfirini və konsullarını Bolqariyadan geri
çağırıb münasibəti-siyasiyyəsini kəsəcəkdir.
Böylə olan surətdə Bolqariya Rusiya dövləti ilə
müharibə halında olacaqdır. Demək olar ki, Bolqariya
Osmanlı dövlətindən ayrılıb müstəqil
bir dövlət olandan bəri-bu birinci kərədir ki,
Bolqariya öz xilaskarı olan Rusiyaya qarşı müharibə
tədarükünə girir. Aşkardır ki, işin bu surəti
Rusiyada bolqarlara qarşı böyük bir
narazılığa səbəb olub, bolqarların bu əməli
ruslar tərəfindən xəyanət ədd ediləcəkdir.
Fransa ilə İngiltərənin
öz müttəfiqləri Rusiyaya, Bolqariyaya nota vermələri
xəbəri hələ ki, yoxdur. Lakin bu gün böylə xəbər
var ki, Bolqariya paytaxtı olan Sofiyadakı Fransa və ingilis səfirlərinə
dövlətləri tərəfindən əmr olunmuşdur
ki, onlar dəxi orada rus səfirinin tədabirinə şərik
olsunlar.
Digər tərəfdən əhvalatı
daha pərişan edən bir şey varsa, o da yunan baş vəziri
Venezulisin istefasıdır. İş bundadır ki, müsyo
Venezulis həmişə etilafi-mürəbbe tərəfdarı
olub alman və Avstriyaya qarşı hərəkətlərdə
bulunmağı öz dövləti üçün məsləhət
bilibdi. Müharibə başlandıqdan sonra yunan kralı ilə
Venezulis arasında ixtilaf əmələ gəlib. Venezulis bu məsələ
üstündə istefa verdi. Lakin bu son günlərdə yunan
kralı Konstantin ki Almaniya padşahı Vilhemin qaynıdır,
xəstəlikdən şəfayab olub Venezulisi genə baş
vəzirligə çağırdı.
İndi Bolqariyanın
xüruci və bu xürucin də Serbistan və Sirbistan ilə
bərabər etilafi-mürəbbe dövlətlərinə
qarşı olduğundan dolayı Serbistan ilə əhdnaməsi
olan yunan dövlətinin nə sayaq rəftarda bulunduğu məsələ
araya düşüb, qəzetələr xəbər verdilər
ki, yunan kralı ilə Venezulis arasında ittihad əmələ
gəlib, Yunan dövləti Serbiyaya kömək edəcəkdir.
Bədə yunanın
Bolqariyadan sonra səfərbərlik elanı bu xəbəri təsdiq
və təbid etdi, xəbərlər gəldi ki,
etilafi-mürəbbe dövlətlərindən İngiltərə
ilə Fransa Serbiyanı bolqarlardan qorumaq və kömək etmək
üçün yunan toprağından, yəni Səlanik
şəhərindən qoşun çıxartmaq istiyorlar. Bu
isə, əlbəttə, yunanın bitərəfligini pozur. Əlbəttə,
əgər yunanlar birkərəlik Serbiyanı etilafi-mürəbbe
dövlətləri tərəfdarı oluram-deyib, bu qərarı
elan etsə idi: müttəfiqlərə Serbiyaya keçmək
üçün yer verərdi. Görünür bu məsələ
üstündədir ki, Almaniya ilə qohumluğu olan yunan
kralı Konstantin ilə baş vəzir Venezulis arasında genə
tazədən nifaq düşüb, baş vəzir istehfa verməgə
məcbur olubdur.
Bu isə, bunun Serbiyaya
kömək edə biləcəginə işarə kimi bir
şeydir. Təəccüb burasıdır ki, Serbiyaya kömək
edəcəgi gözlənilən Rusiya bugünkü
teleqrafdan anlaşıldığına görə Bolqariyaya söz
veribdir ki, bitərəf duracaqdır. Deməli, bu gün
Bolqariya Serbistan üzərinə müharibə açsa,
yunan və Rumıniyadan kömək gözləmək işi
naməlum bir halda qalır. Böylə olan surətdə
Serbiya nə kömək gözlərsə, etilafi-mürəbbe
dövlətlərindən gözləyə bilər. Bu dövlətlərin
isə Serbiya tərəfə bir yolları varsa, o da yunandan
keçməkdir. Əlbəttə, Almaniya dövləti
Belçikanın bitərəfligini pozub oradan keçmək
kimi vəsilələrə əl qatdıqda etilafi-mürəbbe
dövlətləri dəxi yunandan keçə bilərlər.
Lakin bu halda yunan nə edərə O da Belçika kimi işə
mane olmağa başlarmı; yoxsa başlamaz-burası gələcəkdə
aşkar olacaq məsələdir. Daha bu saət Balkan işindən
baş açmaq çox çətindir. Əmri-vaqeələr
iqrar etməkdən başqa qabaqda nələr olacağı
demək və ya fərz etmək çox
müşküldür. Burası şübhəsizdir ki, əgər
Rumıniya və yunan Serbistana kömək etməsələr,
o halda etilafi-mürəbbe dövlətləri öz müttəfiqləri
olan Serbiyanı bir tərəfdən Avstriya, digər tərəfdən
Almaniya və üçüncü tərəfdən dəxi
Bolqariya hücumuna qarşı yalnız başına
qoymağa razı olmayacaqdırlar.
Bolqariyanın dəxi səfərbərlikdən
əsl məqsədi “müsəlləh bitərəflik”
olmuyub, məhz Serbiya ilə müharibə olduğu aşkara
çıxdı. Odur ki, bugünkü xəbərlərdən
görünür ki, Bolqariya Serbistana ultimatum veribdir ki,
Bolqariyanın iddia etdigi yerləri Serbiya versin və bu
ultimatumun cavabına bir gün gecə vəqt verilibdir.
Üzeyir
“Yeni İqbal”, 25 sentyabr 1915,
¹ 127
etilafi-mürəbbe-həmrəy
dördlük
xüruc- qarşı
çıxma
şafi – qənaətləndirici
PARLAQ ÜMİDLƏR
Veliki knyaz Nikolay
Nikolayeviç həzrətlərinin vürudi münasibətilə
yazmış olduğumuz məqalədə izhar etmişdik ki,
tazə canişinimizin vürudi ilə şikəstəxatir
olmuş Qafqaz müsəlmanlarının ümidləri
artıb gələcəyə xoş nəzərlə
baxılacaqdır.
Veliki knyazın ilk
görüşündə müsəlman nümayəndələrinə
qarşı göstərmiş olduqları hüsnu-təvəccöh
və qazi cənablarının xoşamədisinə cavabən
irad etmiş olduqları sözlər ümidlərimizi daha da
artırıb, qəlbimizi xoşhal ediyor.
Veliki knyaz Nikolay
Nikolayeviç həzrətləri qazi cənablarına cavabən
bu sözləri irad etmişlərdir: “təbrikati-dua və sənalara
qarşı dərin təşəkküratımı müsəlmanlara
yetiriniz. Müsəlmanların mənafei mənim qəlbimə
yavuqdur. Onların ehtiyacatını rəf etmək
üçün gücüm olduğu qədər iş
görəcəyəm”.
Ölkəmizin idarəsinin
ixtiyarına verilmiş həzrəti-alinin əvvəl görüşdə
müsəlmanlara qarşı göstərmiş olduğu bu
iltifat və hüsn-təvəccöh bizim üçün
parlaq ümidlər törədir. İndi bu qədər etibar
və etina olunmaz bir halda qalıb, bütün
hüsnümüz, bütün ruhumuz sıxıntı
içində ikən, bundan sonra biz də öz
varlığımızı bildirməgə və biz də
Qafqaz əhli olduğumuzu aşkar etməgə ümidvar
oluruq. “Başıqapazlı müsəlman” adı
üstümüzdən götürülüb
sözümüzü yerinə yetirməgə, ürəgimizin
dərdini açmağa, ehtiyacatımızı bildirməgə
canişin həzrətləri yanına yolumuz və
ixtiyarımız olacağına ümid edirik. Qafqaz müsəlmanları
sair Qafqaz millətləri arasında bizim
başıaşağılığımıza səbəb
olan fərq və təfavüt qoyulmayacağına ümid
edirik. “Vəhşi müsəlman” adını bir kərəlik
hər kəsə unutdurmaq üçün qaili-mədəniyyət
və tərəqqi olacağımızı isbatə yolumuz və
imkanımız olacağına ümid edirik.
Veliki knyaz Nikolayeviç həzrətlərinin xoş olduğu qədər də qiymətli olan bu sözləri bizə parlaq ümidlər verməklə bərabər, azürdə xatirimizi də təskin edib, qabaqlarda həqqimizdə rəva görülmüş hər bir böhtan və suyi-zənnlərin boş və bimənaligi isbat edilmiş olduğunu da bildiriyor. Veliki knyazın xoşamədisinə böyük və mənidar bir məqalə dərc etmiş olan “Zakavkazski reç” qəzetəsi bizim keçən məqalədəki fikrimizi daha müfəssəl bir surətdə bəyan edib əzcümlə diyor ki: “Qafqazın tazə canişini olan veliki knyaz Nikolay Nikolayeviçin vürudi ölkəmizdəki gürcülərlə bərabər müsəlmanların qəlbində böyük və səmimi bir şadlıq əmələ gətirəcəkdir... Bu şadlıq səmimidir: çünki, istər gürcülər, istər müsəlmanlar lap əmindirlər ki, tazə canişin dövründə bir millətin o biri millətdən seçilməsi və qeyrilərinə nisbətən, mümtaz bir mövqeə qondarılması işi daha olmayacaqdır”. Bədə yenə haman “Gürcü” imzası ilə yazılmış məqalədə deyilir ki: “Qafqazın gürcüləri və müsəlmanları bilirlər ki, bu saət meydana çıxıb islahat tələb etmək vəqti degildir... Lakin gözlədikləri odur ki, bütün Qafqazda yaşayan millətlərə bir tərzlə baxılsın”.
Bizim də dedigimiz odur ki, indiyə qədər kənarda qalmış olan müsəlmanlar da bir kərəlik qabağa çəkilib sairlər kimi bir cərgədə dursunlar ki, bugün islahat zamanı yetişdikdə onlar da gözdə və nəzərdə olsunlar.
Veliki knyaz Nikolay Nikolayeviç həzrətlərinin bu sözlərindən sonra işlərin böylə olacağına əminik və son dərəcə mütəşəkkirik. Biz də ehtiyacatımız yolunda veliki knyaz kibi ali bir zatın vargücü ilə iş görməginə layiq olduğumuzu isbata çalışarıq.
Üzeyir
“Yeni iqbal”, 25 sentyabr 1915,
¹ 127
suyi-zənn – pis xəyal, bədgümanlıq
xoşamədi – xoşa gəlmə
azürdə – qəmli, incimiş
durbin-
uzaqgörən
ORDAN-BURDAN
Bu nədəndir ki, bizim bayramlar ikiləşib, birisi bir gün və o biri də onun səhərisi olur?
Bunun adına nə deməli? Və bunun mənası nədir?
Belə görünür ki, təqvimlərimiz düz degildir.
Məsələn, keçən rəmazan bayramı mən bir şəhərdə idim ki, əhalisinin çoxusu oruc tutan və namaz qılan olub-bir kəlmə müsəlmandırlar.
Lakin iş böylə oldu:
Əvvəla niyyət günü şəhərdə ki müsəlmanların bir yarısının ağzı bağlı və bir yarısının da ağzı açıq oldu. Bir yarısı diyordu ki, niyyət bu gündür.
O biri yarısı diyordu ki, xeyra, sabahdır.
O idi ki, bayram günü dəxi cəmaətin bir yarısı ağzı bağlı və bir yarısı ağzı açıq olub, oruc yiyənlər diyordular ki, bayram bu gündür.
Oruc tutanlar diyordular ki, xeyr
sabahdır. Onlar diyordular ki, siz bayram günü oruc tutub haram
iş görürsünüz. Bunlar diyordular ki, xeyr siz
orucunuzu yeyib günah edirsiniz.
İndi qurban bayramı gəlir.
Bizim təqvimlərə baxsan-qurban bayramı oktyabr
ayının yeddisinə düşür.
Halbuki, Orenburq məhkəmeyi-şəriəsi
öz dairələrində ki, mollalara xəbər veribdir ki,
qurban bayramı oktyabrın altısındadır.
Doğrudur, iki gün
bir-birinin dalınca kabab yemək pis şey degildir. Lakin iş
tək bir kababda degildir.
İş bundadır ki,
axı bu nə üçün belə olur?
Əlbəttə təqvimlərimiz
düz degildir.
Hamı bilir ki, bizim ay-qəməridir.
Yəni bizim hesabladığımız aylar gögdə
çıxan ayın dövranına tabedir.
Ay ki, doğdu-bizim
ayımızın əvvəlidir.
Ay ki, bir günlük
oldu-bizim ayımızın biridir.
İki günlük
oldu-ikisidir.
Üç günlük
oldu-üçüdür. Ta gedir çıxır igirmi
doqquza və ya otuza.
Belə olan surətdə
madam ki, əlimizdə gögdəki ay kimi böyük dəlilimiz
var, o halda nədəndir ki, bu gün və o biri yaramaz, sabah
bayram edir.
Bu təqvimləri bir kərəlik
ay ilə düzəltmək çətindirmi ki, bu gün
müsəlmanların bayramıdır dedikdə, məlum
olsun ki, Məşhədi Kərim də bayram edir, Təxvətillin
Abiz də!
Daha aya ki, heç kəsin
bir sözü olmaz!..
Yoxsa bir fərqi qəsdən
belə eləməgin özgə bir mənası var ki, bizim əqlimiz
o yerəcən çatmıyor?..
Onu bilmiyoram! Amma bilsə idim
bəd olmazdı ...
Filankəs
“Yeni iqbal”, 27 sentyabr 1915, ¹
128
ORDAN –BURDAN
Dunən “Bəsirət” qəzetəsində
bir giley oxudum ki, guya qəzetələrimiz oz əhval və
guzəranəməzdan hec zad yazmıyıb elə iyza muharibə,
iyza müharibə və siyasi məqalələr...
Yaxşı?, oz əhval və
guzəranımızdan nə yazaq?
Allaha sukur, nəyimiz əskikdir;
nəyimiz yoxdur?
Hara əl aparsan – hər
şeyimiz oz yerində cağbacağ: hər işimiz oz yerində,
yarlı- yaraşıqları düzəlmiş; hər məsələmiz
muzakirəyə qoyulub birkərəlik həll olunmuş...
Daha nəyimizdən yazaq, nədən
şikayət edək?
Qoy o barədə ermənilər
yazsın, ermənilər şikayət eləsin ki...
O cürə yazəb
şikayət edə-edə axırda oz milli məktəb və
milli kəlisa işlərini istədikləri kimi yoluna qoyub.
Indi də sair dərdləri xüsusunda yazıb şikayət
edirlər.
Bizə nə olub, Allaha
şükür?
Nəyimiz əskikdir? Nəyimiz
yoxdur?
Qoy o barədə
gürcülər yazsınlar ki, onların dərdləri,
ehtiyacları vardır; işləri-gücləri vardır.
Din, məktəb, yer-torraq, bag, rəiyyət – qərəz min
cürə məsələləri vardır ki, həlli ustundə
calışmaq lazımdır!
Bizim nəyimiz var ki? Bizə
nə düşübdür ki, elə şeyləri yazaq ki, cəmaət
də oxumasın və desin ki, qəzetənizdə “interestni”
şey yoxdur?
Erməniyə, gürcüyə
baxmıyın, bizim işimiz özgə cürdür.
Biz hamımız – istər qəzetə
yazan olsun, istər qəzetə oxuyan olsun – bir səliqə ilə
böyümüşük ki, gözümüzü
açıb qoç dögüşdürmək, it
boguşdurmaq, xoruz vuruşdurmaq, adam güləşdirmək
kimi şeylərə adətkərdə olub, onun
üçün də dava xəbərlərini çox sevərik.
Əvvəla, necə ki,
yuxarıda ərz elədim, hec bir dərdimiz,
ehtiyacımız yoxdur. Və saniyən bu cürə
“interestni” məqamda kimin yadına dərd düşür?
Rus-Almaniya və Avstriya ilə;
Almaniya və Avstriya – Serbiya ilə; Serbiya – Bolqariya ilə;
Bolqariya – ingilis və firəng ilə; İngilis və firəng
Osmanlı ilə; Osmanlı-rus ilə dava edib vuruşdugu zamanda,
biz gərək hər bir şeyi yaddan çıxarıb, məhz
dava xəbərlərinə baxaq. Bu cürə
tamaşanı görən adam da desən nə yada sala bilər?
Və bir də sən elə
güman edirsən ki, daha bizdən başqa davadan yazan yoxdurmu?
Yəni elə güman edirsən ki, erməni qəzetələri,
gürcü qəzetələri davadan hec zad yazmıyorlar? Əlbəttə,
yazırlar! Ancaq o bizim borcumuz degil ki, dava xəbərlərinin
də axırına öz dərdimizi calamaq. Və dava işlərinə
də öz ehtiyacımızın ceşməgi ilə baxaq!
Bizimki məhz təmaşayi-bimüzd
və qərəzdir...
Hansı müsəlmandır
ki, buyurub döşünə dögsün və desin ki, mən
bazardan qatıq alıb evə aparırkən yolda qoç
dögüşdürüldügünü görüb
dayanmadım. Çünki fikrimə gəldi ki, o da dolma
seviyor, əvvəla!
Və saniyən genə təkrar
edirəm. Axı bizim nə dərdimiz var ki? Nə
ehtiyacımız var ki? Hər şeyimiz öz yerində
düz...
Allaha şükür, nə
olub ki?
Və qəzetəçilərin
burada nə təqsiri vardır?
Lap nahaq gileydir ki, edirlər!
Filankəs
“Yeni İqbal”, 28 sentyabr 1915,
¹ 129
iyza – əziyyət vermə
bimüzd- muzdsuz
ORDAN-BURDAN
– Bolqariyanın qoşunu
çoxdur; saldatları artıq dərəcədə igiddirlər;
komandanları tədbir biləndirlər. Top və tüfəngləri
boldur...
Bunu mən demirəm,
“Russkoye slovo” qəzetəsində bir nəfər adam var ki,
dava işlərindən yaxşı başı
çıxır, bu sözləri o diyor – idi. 1912- ci ildə,
Balkan davasında... dili ağzına sığmıyordu.
– Bolqariyanın qoşunu
azdır, saldatları yaramazdırlar; komandanları
işgörən degildirlər. Topu və tüfəngi
azdır...
Bunu da mən demirəm,
“Russkoye slovo” qəzetəsində bir nəfər adam var ki,
dava işlərindən yaxşı başı
çıxır. Bu sözləri o diyor ...
Mixaylovski – (o adamın
adı Mixaylovskidir) vətənə mənfəət yetirmək
ucun xəlqi qarıxdırmasa yaxşı olardı. Onsuz da
ara cox qatışıqdır. Onsuz da hərənin
ağzından bir söz çıxır; onsuz da sözlərin
dalını-qabağını başa düşən
azdır.
Almanlar işin həqiqətini
bilmək üçün min cürə hiylə ilə hər
yerə casuslar dağıdıb düşmənlərinin
güclü və zəif yerlərini bilmək istiyorlar.
Mixaylovskilər isə məzmunsuz məqalələri ilə
bizi qarıxdırırlar...
lll
– Ay bacı, de görək
evinizdə neçə adam vardır. Gərək onların
hamısı dəftərə yazılsın!
– Bıy, başıma xeyr! Yəqin
bizdən saldat yığacaqdırlar ki, adamlarımızı
soruşurlar!
A qız, Həsənin
adını vermə; Hüseynin də adını demə, Əlini
yada salma, denən ki, bir qoca kişimiz var, ikicə də
arvadıq...
lll
– Ay əmi! De görək
evinizdə neçə adam vardır. Gərək onların
hamısı dəftərə yazılsın!
– Ya həqq! Yəqin hərəmizdən
pul yığacaqdırlar, qoy Məhəmmədin adını
demiyim, Cəfəri gizlədim; Vəlini bildirmiyim, deyim ki, bir
mənəm, bir də arvadımdır.
lll
Qafqaz musəlmanlarının
sayı bu növ ilə yığılıb, hesablanıb
“Kafkazski kalendar”ın içində dərc olunubdur. On musəlman
əvəzinə beşi göstərilib, axırda məlum
olubdur ki, guya Qafqaz ölkəsində cəmi- cümlətani
üç milyon yarım müsəlman varmış...
“Kafkazski teleqraf “ qəzetəsi
də bu hesaba baxıb Hacı Zeynalabdin Tağıyev cənablarına
diyor ki: Bəs sən namestnik ilə görüşərkən
diyordun ki, Qafqazda altı milyon müsəlman var! Hanı? Bu
hesab, bu da kitab!
Təəccüb
burasıdır ki, müsəlmanların sayından söhbət
düşən kimi “Baku” və “Kafkazski teleqraf” qəzetələrinin
həmişə qıdıgı tutur! Hələ keçənlərdə
“Baku” qəzetəsi şəhərimizdəki müsəlmanların
yarısını “yemişdi”. Yaxşı ki, “Kaspi” qəzetəsi
üstə çıxıb qoymadı!
Hər halda təkə-təklikdə
Qafqaz müsəlmanları o biri millətlərin
hamısından çoxdur. Nə olar? Qoy çox olsun! Daha
burada qıdıq tutmaq və ya alaçıq tutmaqla musəlmanların
sayı əskilməz ki!
Filankəs
“Yeni İqbal”, 29 sentyabr 1915,
¹ 130
BOLQARISTANIN CAVABI ƏTRAFINDA
Rusiyanın Bolqariya hökumətinə
verdigi ultimatumuna qarşı hökuməti-məzkurənin
cavabı dünki teleqraf xəbərlərində nəşr
olunmuşdur. Bolqar hökuməti bu cavabilə Rusiyanın
ultimatumda bəyan etdigi tələblərini rədd edir və
bundan böylə gərək Rusiya və gərək sair
müttəfiqlərlə Bolqariya arası
açılmış, yəni diplomasi münasibat kəsilmiş
oluyor. Çünki, Rusiya ultimatumunda əgər Bolqar
cavabı qənaətbəxş olmasa, o halda Rusiyanın
Sofiya səfiri geri çağrılacağı və binaənəleyhə
müttəfiqlərlə Bolqariya arasında münasibat kəsiləcəgi
bəyan olunmuş idi. Həm vaqeə böylə də oldu.
Bolqar hökumətinin verdiyi cavab qənaətbəxş
olmadığından, gərək Rusiya və gərək digər
müttəfiqlər Bolqariyadan diplomasi nümayəndələrini
(elçilərini) geri çağırdılar və bu surətlə
münasibati-siyasiyi kəsmiş oldular. Buna görə Bolqar
hökuməti bu gün müttəfiqlərlə hərb halında
bulunur- demək mümkündür.
Bolqar hökumətinin bu kibi
vəziyyət alması müttəfiqlərcə qeyri təbii
olduğundan, bu dəfə bütün mətbuat şu məsələyi
mütaliə etməklə məşğuldurlar. Bu cümlədən
keçən nömrədə Bolqarıstan əhvalını
əskəri cəhətdən mütaleə edən “R.V.” qəzetəsinin
bu dəfə məsələnin siyasi cəhətləri həqqindəki
məqaləsini əhəmiyyətinə görə nəql
ediyoruz.
Məzkur qəzetə
Bolqarıstanın bu kibi siyasət keçirməsindən
baltəbii son dərəcə mütəəssir olaraq şu
surətlə bəyani-əfkar ediyor:
“... Demək ki, bu günə
qədər “ana ilə qız” adlanan bu iki məmləkət,
indidən etibarən “müharib halında” bulunuyorlar. Buna bənzər
bir hal daha dünyada yoxdur. Almaniya ilə İtaliyanın bu
günki münasibətləri əsla və qətən bu
halə bənzəməz.
Bolqarıstan bu
gün-yarın Serbistana saldıracaq və onun bu hərəkətilə
Rusiya ilə Bolqariya arasında da elani-hərb edilmiş
olacaqdır. Bolqariya artıq özünün mövqeini təyin
etdi və fəqət-layəttəğəyyər olaraq təyin
etdi, yəni getdi baş yazısını (müqəddəratını)
əbədi olaraq “ya ölüm, ya dirim” –deyərək
Alman-Avstriya-Macar-Türk müqəddəratilə
bağladı.
Binaənəleyhə
slavlığın can düşməni olan bu heyətlə əl-ələ
verib slav aləminə qarşı “ölüm –dirim”
vuruşmasına girişmiş oldu. İndii Berlində nəhayətsiz
fərəh və sürur hökmfərmadır. Orada şəşəəli
şənliklər yapılıyor, gurultular qoparılıyor.
Fiəlhəqiqə Alman diplomatları üçün şənliklər,
şadmanlıqlar yapmağa yeri də vardır. Onlar
Bolqarıstanı fəta-layəttəğəyyər təbii
bir cəhətə çəkməgə müvəffəq
olduqları ilə iftixar edə bilərlər. Çünki
dünyada insanlığa və “insan” sözünə inanan
heç kəs daha ümid edə bilməzdi ki, insanı bu
kibi müdhiş xəyanətə sövq eləmək
mümkün olsun. Fəqət Vilhelm ətrafında olan
“insansevməz” adamlar bunu da yapa biliyorlarmış...
Əfkari-ümumiyyədə
bu səbəblə qoyulmuş olan və ğələyan və
həyəcanlar, bir daha digər tərəfdən
Yunanıstan xəbərləri ilə qaynayıb
qabarmış oldu. Oradan yunan baş vəkili Venezilosun istefa
verdigi bildirilmişdir. Halbuki, hələ ancaq dünəndir
ki, yunan xələfi, yunan məmləkəti Venezilos
lisanı ilə kəndisinin Serbiyaya sədaqətli
olduğunu bildirmiş və 1913 sənəsində əqd
olunan serb-yunan müahidəsi ilə hərəkət edəcəyini
cahana elan eləmişdi. Fəqət bir həftə keçər-keçməz
bütün bu qərarlar, millət məclisində baş vəkil
dili ilə bəyan olunan şu qərarlar, dərhal dəgişmiş
oluyor; Venezilos iş başından çəkilərək əhvali-
bəhram kəsb ediyor. Görünür ki, yunan başqa, kral
Konstantin dəxi başqa bir şeydirlər. Çünki kral
müşariley bir kərə Venezilosa millət məclisində
məzkur fikiri, məzkur qərarı bəyan etməgə
müsaidə vermiş idi; amma nə oldu ki, ertəsi gün
Venezilos həzrətlərini çağırıb kəndisinin
artıq bu siyasətə təhəmmül edəmiyəcəgini
və binaənileyh bu siyasət gedişini istəmədigini
bildirdi. Buna cavabən Venezilos da əldə olan son çarəyə
təvəssül etməgə, yəni dərhal istefa verməklə
iş başından çəkilməgə məcbur oldu. Bu
səbəblə Berlin təkrar şənlik ediyor,
şadmanlıqlar, şadmani-nümayişlər ediyor.
Çünki birincidən pək az yüngül olan bu ikinci xəyanət
Berlinin pək xoşuna gediyor.
Halbuki, Rusiya dövləti
Bolqar həyatında, Bolqar tarixi-müqəddəRatında nə
kibi rol oynamış isə, İngiltərə və Fransa
dövlətləri də yunan həyatında o kibi rol
oynamışdırlar. Həm Rusiyanın özü də
Yunanıstandan şükrani- nemət gözləməklə
Fransa ilə İngiltərədən az həqli degildir. Fəqət
bunun yerinə ancaq nankorluq (nəməkbəhəramlıq)
baş göstəriyor ... Görünür ki, nemsə tilsim
və əfsunu bunlara şiddətlə təsir etmişdir.
Bundan ötrü afinalılar (Yunanıstanın paytaxt
adamları, yəni hökumət başında olanlar deməkdir)
müttəfiqlərin Balkandakı işlərini
qarışdırmaq istiyorlar ki, bu səbəblə Berlindəkilər
(nemsələr) zəhərli şadlıq qəhqəhəsi
ilə ortalığı vəlvələdar eyləsinlər.
Əlbəttə həqiqət
halda xain olanlar hənuz bolqar xəlqi ilə yunan xəlqi
degil, yalnız onların hökmdarı olan kral Ferdinandla kral
Konstantindir. Onların məhafilində həmdəm olan ərkani-hərb
olan əfradıdır. Bunların xəyanəti də hər
şeydən əqdəm kəndilərini hökumət
başına çağırmış olan millətlərə
xəyanət etməkdən ibarət qalır.
Əgər bədbəxt bu
millətlər kəndi hökmdarları və onların həmdəmləri
tərəfindən çövrilən şu siyasət dəllallarına
qarşı bir şey yapmağa qadir olmasalar, o halda müttəfiq
dövlətlər də meydanda olan əhvala görə hərəkət
etməgə məcbur qalacaqlardır.
Yunanıstanda əhval hənuz
qətiyyət kəsb etməmiş kibidir; bəlkə yunan
kralı hənuz alman əfsunundan başını xilas etməgə
və Bizans təxtinə oturmaq xəyalından
ayılmağa qadirdir. Çünki müttəfiqlər yunan
səvahilini yalnız böylə işlər ilə,
kralın təməəsi aclıqdan ölmək qorkusuna məruz
qalacaqdır”.
“Yeni İqbal”, 30 sentyabr 1915,
¹ 131
Üzeyir HACIBƏYLİ
Hüseynov Şirməmməd
525-ci qəzet.- 2010.- 4 sentyabr.- S.20.