UNUTMAĞA KİMSƏ YOX...
III F ə s i l
Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda
F.Q.-NIN KƏNDƏ GƏLDIYI GÜNÜN SƏHƏRI
Hava burda şəhərdə
olan kimi birdən işıqlanmadı, tədricən
işıqlandı. Ətraf, səmanın
qaranlığından sakit-sakit, yavaş-yavaş
çıxdı. Dağ, yol,
cığır, kənddəki orda-burda evlər görükməyə
başladılar. Ulduzlar göyün təkinə
çəkilmişdilər və hava sərinləmişdi
(havada şax bir sərinlik vardı). F.Q. həyətə
çıxan zaman hələ bir üşüyən kimi də
oldu (əyninə bir şey almamışdı, alt köynəkdə
idi, bircə şalvarını geymişdi), tez-tələsik
cığırla ayaqyoluna tərəf getdi. Havadan
yüz cür ətir gəlirdi, təzə günün
başlanğıcında min il bundan əvvəl
olan kimi balaca-balaca quşlar yenə də aramsız civildəməyə
başladılar...
F.Q. getdiyi yerdən qayıdıb artırmaya çıxdı. Əsnəyib gərnəşə-gərnəşə Qarağaca tərəf göz gəzdirdi, yumruğu ilə sinəsinə döydü və təəccübləndi. Bəhram kişi artıq Balacanın altında idi; köynəyinin üstündən qolsuz kürkünü geymiş, alabəzək araxçınını başına qoymuş, samovarla əlləşirdi. Samovarın kömürü közərməyə başlayırdı, Bəhram kişi əyilib dibinə bir də üfürdü. Maqqaşla samovarın borusunu (dudkeşini) götürüb yerə qoydu, bu biri tərəfdən qəhvədana quru çay tökdü, üstünə artıq qaynayan sudan aldı, qəhvədanı təzədən samovarın təpəsinə qoydu, yerini düzəltdi, əli ilə belini tutub dikəldi, yenə də ucaboylu, yaraşıqlı kişiyə döndü. Hardan bildi, F.Q.-nin artırmada durub ona tamaşa etməsini – azacıq F.Q.-yə tərəf çevrilərək (bir gözü samovarda) gümrah bir səslə onu salamladı:
– Ay, sənin sabahın xeyir
olsun. Necə yatdın?
– Sabahın xeyir, Bəhram
dayı, yaxşı yatdım, çox yaxşı... Sağ
ol.
Bəhram kişi
çayın dəminə baxa-baxa məmnun halda
başını tərpətdi:
– Soyuq vurar, balası,
sabah-sabah hava burda hələ sərin olur. Əyninə
bir şey al, bura gəl. Çayımızı
elə burda içək. Nə deyirsən?!
F.Q. öz
otağına keçib yol çantasını açdı. Üzqırxanı,
darağı, odekalon şüşəsini diş
pastasını və fırçasını
çıxartdı. Ətrafa boylanıb
çarpayının baş tərəfində dolab vardı,
o dolaba bunları düzdü. Sonra pal-paltara, köynəyə,
corablara baxdı: “Qoy elə çantada dursunlar”. Bircə cemperini çıxartdı. Köynəyinin
üstdən bir onu geydi, “ağa deyir sür dərəyə,
sür dərəyə!”, qara cemperdi, əyri
qırmızı zolaqları vardı. Professoru
xatırladı: “Oralar sərin olur, yay səni aldatmasın, əynini
isti elə”.
Hava bir az
da işıqlandı. Günəşin hənirtisi
uzaqdan (üfüqdə, hələ ki, qızartı şəklində)
gəlməyə başladı. Qarağacın
qaranlığa qərq olmuş budaq və yarpaqlarının
sirri elə qaranlığın özü kimi əriyib
gedirdi. İşıq onların arasına
girirdi. F.Q. Balacaya yaxınlaşanda Bəhram kişi artıq əski ilə Balacanın
altındakı taxtın üstünü və mizi şehdən
təmizləyib qurtardı:
– Otur, otur, silmişəm,
qurudu.
Budaqlar
yarpaq-yarpaq tərpəşdilər. F.Q. dünən gecəki
yerinə keçib oturdu. Ləzzətlə
əllərini açıb gərnəşdi.
– Kömək edim sənə?
Mən də bir iş görüm... – Birdən anladı ki,
bu axı düzgün deyil, Bəhram kişi
ora-bura vurnuxur, o isə rahat-rahat oturub yemək, çay
gözləyir. Anası belə vaxtlarda onun barəsində deyərdi:
“ver yeyim, ört yatım, gözlə, canım
çıxmasın”.
– Bəhram dayı!..
– Otur, sən otur, balası, sənlik bir iş yoxdu. Çay hazırdı,
lavaşı sulamışam, pendir, yağ
da... budu burda. Heç darıxma...
Hardansa əlini
atıb (əslində, samovarın arxasından) içində
yağı, pendiri bir qab çıxardı, mizin üstünə
qoydu.
Yenə Professor gəldi düşdü F.Q.-nin yadına. F.Q.
azacıq gülümsəyib yenə onu xatırladı: “Bu Bəhram
kişi çox yaxşı adamdı, nə lazımdı edəcək,
sənin heç nədən əziyyətin olmayacaq.
Havası təmiz, buralara (Bakıya) bənzəməz,
sakitlik, gözəl təbiət, bir də, ən əsası,
oğul, sevdiyin iş... Daha nə istəmək
olar Allahdan?”
Bəhram kişi
gedib evdən yenə nə isə gətirib gəldi. Bir əlində
masxoranın içində kəhrəba rəngində bal idi, o biri əlində isə yarıyaş
dəsmalın arasındakı yuxa idi, bir qırağı
görünürdü. Bəhram kişi
balı gizli bir təmtəraqla mizə qoydu (toylarda plov gələn
kimi) və dedi:
– Hə, indi başlamaq olar. Amma... bax, bəlkə sən səhər-səhər
nəsə başqa bir yeməyə alışmısan?
– Bəhram kişi həqiqi bir
narahatçılıqla soruşdu.
– Yox, Bəhram dayı, sən
nə danışırsan, bundan gözəl nola
bilər?! Bunlar şəhərdə tapılmır.
Hər şey təptəzə, hələ
balın qoxusuna bax. Bəhram dayı, mən
birinci dəfədi görürəm ki, balın qoxusu var.
Bal, doğrudan da, Bəhram
kişinin qonaq-qara qarşısında əsas qüruru idi.
– Bu balı
hər səhər yeyəcəksən (bilinmədi təklif
edir, yoxsa təkid), heç bir xəstəlik səni tapmaz,
öz balımdı, istəyirsən pətəyini göstərim?!
Pendiri də özüm tutmuşam. Keçi pendiridi. Dadına
hökmən bax. – Bəhram kişi səliqə
ilə böyük stəkanlara çayları süzdü, qəhdqabını
F.Q.-yə tərəf sürüşdürdü. –
Çayını şirin elə.
Təmiz dağ
havası səhər yeməyinin belə ləzzətli
olmasının bəlkə də ən vacib şərti idi. “Hava...
havası buranın müsibətdi”. F.Q. qəribə,
özünə də tanış olmayan
bir iştahla səhər yeməyinə girişmədimi,
girişdi. Yağı bala, balı yuxaya,
üstündən də bu dadlı pendir... Hətta
şirin çayın belə bu Qarağacın altında
şirinliyi bir başqa idi.
F.Q. yedikcə
doymurdu, “görəsən şəhərdə adamın
iştahı səhər-səhər niyə
bağlanır?!” Ürəklə, iştahla yeyirdi. Ona nəvazişlə baxan Bəhram kişiyə bu
lazım deyildimi, altdan-altdan onu süzür, məmnun-məmnun
öz çayını içirdi.
– Bir stəkan da şirin
çay içərsənmi? – Bəhram kişi
soruşdu.
Yeməyi yeyib
bitirirdilər.
F.Q. son tikəsini (pendir içində yuxa idi) ağzında
çeynəyə-çeynəyə:
– Sağ ol, – dedi və stəkanı
bir kənara çəkdi. – Mən yox!
– O zaman acı çay
iç. Balnan. Bilirsən nə
xeyri var?!
– ...
– Hə, yox?
– Nə deyim?! Yarım stəkan...
Bəhram kişi
stəkana yenə çay süzdü, bu dəfə bir az
tünd elədi. Bunlar acı çayı içə-içə
(şirin çaydan sonra acının da öz ləzzəti
olurmuş) gördülər ki, günəş artıq
yarıyacan özü-özünü doğub,
işığını, istisini, bu gün onlara daha tez
göndərmək istəyir: “İsti olacaq, yandıracaq...”
– Yerin, deyirsən, narahat
deyildi? – Bəhram kişi baldan
qaşıqlayıb bir daha soruşdu:
– Yox, lap əla idi.
– Səhər tezdən durmaq
adətindi? Mən dedim, yorğunsan, hələ yatassan.
– Yox, mən elə şəhərdə
də, yorğun oldum, olmadım, tezdən dururam.
Bəhram kişi
razılıqla başını tərpətdi:
– Deyir, gecənin xeyrindən,
səhərin şəri yaxşıdı.
– Hə, elədi... Bəhram dayı, mağara burdan çox uzaqdı?
– F.Q. Vəng dağına tərəf baxdı və dilinin
ucunda hərlənən sualı, nəhayət ki, verdi.
– Yox, çox uzaq deyil, bax, o
cığırı görürsən, yanına aparır. –
Bəhram kişi əlini uzadıb həyət
boyunca bayır tərəfdən üzüyuxarı gedən
(Vəng dağına qalxan) cığırı F.Q.-yə
göstərdi, – görürsən?
Bəhram
kişinin göstərdiyi cığır həyətin
yanından keçir, burulub-düzəlib daşların,
kol-kosların arasıyla, təxminən, iyirmi metrə yolu
yuxarıya – dağa qalxıb, sonra sola, Quzğun dimdiyinə
sarı dönürdü, dönən kimi də yox olurdu.
– Nədi, tələsirsən?
– deyə Bəhram kişi
sınayırmış kimi, amma F.Q.-dən cavab gözləmədən,
soruşdu, sonra arxayın-arxayın, – tələsmə... –
dedi. – Hər şeyin öz vaxtı var.
F.Q. maraq və
heyrətlə dağ tərəfdən gözünü
çəkmir, ovsunlanmış kimi baxdıqca baxır, elə
bil, gözü ilə cığıra düşüb
üzü yuxarı o da dağ döşünə
qalxırdı. Uzaqdan hiss olunmurdu, amma yoxuş çox ağır
yoxuş idi, dik yoxuş idi.
– Bir dəfə məndən
sizinkilər soruşdu ki, gecələr qulağımıza
zarıltı səsi gəlir, bəlkə, pişikdi,
ağlayır?! – Bəhram kişinin gözünün dibinə
təbəssüm çökdü. – “Pişik
ağlayır”. Dedim, a bala, burda həyət-bacada
pişik nə gəzir, olsa-olsa, kiminsə evində olar, o da
ki, ağlamaz. Qulağınıza səs gəlibsə,
dağdan-daşdan gəlib, qurd-quş səsi olar...
Bəhram kişi
gözaltı F.Q.-yə baxdı. “Bir şey bu da eşidib,
yoxsa...”
F.Q., həqiqətən,
Bəhram kişinin ürəyinə yatmışdı. “Oxusa da qoy bu
oxusun. Nə olacaqsa onsuz da olasıdı.
Əvvəl-axır bu yazını oxuyacaqlar.
Qoy elə bu oxusun!”. Mağaranın ruhunun
müdhiş səsi yenə qulağını deşdi:
“Heç kim bura sən olmadan girə bilməz,
heç kim! Yadında saxla! Naxışlara isə
əl dəymək heç olmaz. Hamıya
söylə. Əməl etməyən öləcək!”. Bu səsi xatırlayan Bəhram kişinin
tükləri yenə biz-biz oldu, qanı az
qaldı qaralsın. “Nə olacaqsa qoy olsun.
Bircə əlini naxışlara sürtməsin,
yetər. Özüm qoymanam. Vacib ki, deyil. Bunsuz da keçinər,
oxuyacaqsa, oxuyacaq. Bircə tez olsun, axır
ki, oxunsun bu yazı, hər şey bitsin”.
Bəhram kişi
inanırdı ki, mağaranın ruhunun təhdidi elə-belədən
deyil. Yox, ona görə yox ki, Qulamhüseyn
müəllim əlini naxışlara vurandan sonra necə ki
ruh demişdi, elə də oldu – dünyasını dəyişdi,
qəfildən, bir gecənin içində. Bəhram kişini ruhun təhdidinə inanmağa məcbur
edən, ruhun çıxardığı səs idi – bu səs
müdhiş idi, vahiməli idi. Mağaranın
ruhunun qandonduran, mis kimi cingiltili, hardan dolanıb gəldiyi
bilinməyən bu vahiməli səsi Bəhram kişinin
yadına düşəndə kefinə əməlli-başlı
soğan doğrayırdılar.
F.Q., elə bil, Bəhram
kişinin nə barədə düşündüyünü
ürəyilə duydu:
– Sənin yadında olar, Cəfər
müəllim vardı, ilk gələnlərdən idi,
yazının şəklini kağıza
köçürmüşdü, yadındadı? Qaraqabaq bir adam idi...
– Yadımdadı. Allah rəhmət eləsin. Professor ikinci dəfə gələndə
danışdı mənə.
– Heç nədən getdi. Maşın düz evlərinin yanında vurdu onu.
Yerə yıxılmağıyla ölməyi bir olmuşdu, rəhmətlik...
Bəhram kişi
baxışlarını gizlətdi:
– Həyatdı...
Günəşin
artıq isti şüaları Qarağacın yarpaq və
budaqlarından sürüşə-sürüşə gəlib
onların üzünə, başına toxunurdu. Yaşıl
yarpaqların arasından süzülən işıq
ordan-burdan ayna kimi göz qamaşdırırdı. Bəhram
kişi üzünü F.Q.-yə tutdu:
– Mənim sənə deyəcəyim
var. Gərək söz verəsən, dediyimə əməl
edəcəksən.
– Əlbəttə,
Bəhram dayı, heç şübhən olmasın. – F.Q. Bəhram kişinin səsindəki
ciddiliyi duydu, özünü yığışdırdı:
“Təki elə xahiş edəydi ki, yerinə yetirə biləydim,
xəcalətli qalmayaydım...”
Bəhram kişi
soruşmadan qalxıb özünə də, F.Q.-yə də
çay süzdü. Qəlbinin dərinliyində
isə yenə tərəddüd edirdi. “Deyim,
ya deməyim? Əgər desəm, hər
halda bunu bilsə, faydası var. Ehtiyatlı olar. Birdən sözümə gülsə? İnanmasa? Bu, inadcıldı, tərsliyi
tutar, gedib bilərəkdən bircə-bircə
naxışlara toxunar, “Bəhram dayı, sən
dünyanın bu vaxtında belə şeylərə
inanırsan?” (F.Q.-nin səsini Bəhram kişi
az qala qulaqlarıyla eşitdi). Sonrası nə
olacaq?! Bunun da başına bir iş gəlsə...” Bəhram kişini elə bil cərəyan vurdu, fikir
onu apardı.
... F.Q. yataqda
qızdırmadan yanırdı, sayıqlayırdı. Bəhram
kişi yaş dəsmalı onun alnına
sürtə-sürtə yanında aciz-aciz durub dayanmış
Mübarizə pıçıldadı:
– Yox, Mübariz, bu xına o
xınadan deyil. Demişdim axı tərsdi bu. Elə
tərsliyindən əlini vuracaq. Şəhərə xəbər
verə bilsəydik... Şiraz nə vaxt gələcək,
itdi bu, batdı bu? Başqa vaxt...
Şiraz kəndin
“həkimi” idi.
Əslində, Şiraz həkim deyildi.
Atası Seyid Cəfər məktəbdən sonra onu rayon mərkəzinə
baytarlıq öyrənməyə göndərmişdi, amma
nahaq yerə göndərmişdi, Şirazdan qoyuna, mala baxan
çıxmadı, Şiraz həkimlik eşqilə
yanırdı, kəndə rəsmən baytarlığa
qayıdıb gəlsə də, özü-özünü həkim
kimi aparır, hamının səhhətilə dönə-dönə
maraqlanırdı. Camaatın əvvəl-əvvəl zəhləsini
töksə də atası Seyidə görə (“Bir
ağılsız övladım var, Allah bilən məsləhətdi...”)
yavaş-yavaş hamı başladı bunun səhhətlə
bağlı suallarına birtəhər cavablar verdi.
Bir dəfə o, əlini aparıb başı nə
vaxtdı bərk ağrıyan Allahverdi kişinin (kənd
soveti sədrinin) alnına dayadı. Nə
deyirsən, kişinin başağrısı keçmədimi,
keçdi, gözlərinə işıq gəlmədimi, gəldi.
İnandılar, elə bil, bir-birinə söz
verib unutdular ki, Şiraz həkim deyil, baytardır. Başı ağrıyan da, qarnı ağrıyan
da artıq (həkim!) Şirazı
axtarıb tapırdı. Adını
Şiraz “həkim” qoymuşdular. Həkim
sözünü bəziləri istehza ilə deyirdi. Çoxu isə onu həqiqi “həkim” kimi qəbul
etdi və bu adamların gözündə o, uşağın
da, böyüyün də işinə yarayan əsl həkim
oldu. İki il əvvəl, ( o ilin
qışı çox ağır keçmişdi, neçə
gün sərasər qar yağmışdı, kənd də,
dağ da, dörd ətraf da az qala görükməz
olmuşdu. Qışda şofer Həsrətin balaca
uşağı az qala öləcəkdi,
qızcığaz qızdırıb yorğan-döşəyə
düşmüşdü və titrədikcə titrəyir,
artıq sayıqlayırdı, özü də elə
şeylər deyirdi ki, ömründə bu qızcığaz
onları öz-özünə bilə bilməzdi. Şofer Həsrətin
doqquz yaşlı bu balaca qızı Humay (haman
Kəhrizli arxın kənarında qab yumağa gələn:
“o adama deyin...” allı tuman geymiş qızlardan biri: (“Atam bu
gün yeməyini evdə, hamımızla bir yerdə yeyəcək”)
yerində özünü ora-bura vuraraq, Əryən kişiyə
yalvara-yalvara qalmışdı “Əryən əmi, ay Əryən
əmi, sən Allah, Seyidin nəzirini ver, qurban olum, Seyidin nəziri
yadından çıxmasın...” Hamı evdəkilər
çaşıb qalmamışdımı, çaşıb
qalmışdı.
Şiraz “həkim”
dizəcən qara bata-bata, üzü-gözü, əyni-başı
qardan ağappaq, təngnəfəs gəlib şofer Həsrətgilə
çıxdı. Hamının əl üzdüyü bu
balaca qızı eləcə əli ilə (özü titrəyə-titrəyə
onun alnına qoyub düz iki saat əlini çəkmədi)
sağaltdı. Qızın titrəməsi hara getdi,
heç kim bilmədi.
Əryən kişi kəndin
o biri başında yaşayırdı, daha doğrusu, nə
zamansa yaşayardı, çünki bəlkə on, bəlkə
də on bir il əvvəl dünyasını dəyişmişdi
(balaca Humay doğulduğu gün və ay), bəlkə
onunçün onunla Seyidin arasındakı söhbət
artıq kənddə az adama məlum idi, balaca Humay bunu
heç bilə bilməzdi.
... Davadan sonra
ilk illərdə isə hamı bundan danışırdı.
Kənddə söhbətin canı bu idi. Əryən ağıllı-başlı müharibə
iştirakçısı idi, davada olmuşdu. Amma dava
qurtarandan sonra bir müddət gəlib kəndə
çıxmadı, iki il keçdi, gərək
ki, iki ildən sonra Əryən, nəhayət, geri
döndü. Dediyinə görə onu Sibirə
sürmüşdülər, dava qurtaran kimi qundaqlayıb
birbaşa Sibirə – nədi, nədi, iki, ya üç ay
nemes əsirliyində olub. Olub, olub da,
qaçıb çanını da qurtarıb ki... gedib belorus
partizanlarına qoşulub və davanın axırına qədər
oralarda, o meşə sənin, bu meşə mənim,
partizanlıq edib. Əryən gör bir
necə partizanlıq edib ki, tutulandan sonra Sibirə Belorusiyadan
məktublar (məktub məktub dalınca) getmişdi. Əryənin
dava yoldaşları onun barəsində bir çox yerə, tək
Sibirə yox, elə Moskvaya da kişi kimi
çox yaxşı şeylər yazdılar və... nəhayət,
nəticəsi bunun o oldu ki, iki ildən sonra... Əryəni
dustaqdan buraxdılar. Hərbi
kitabçasını da, medallarını da
(üç-dörd medalı vardı), dustaq olanda ondan alınan
xırda-para əşyalarını da, hamısını
qaytardılar. Əryən təcili (bir
neçə gün içində) qayıdıb kəndə
gəldi. Üç gün evdən bayıra
çıxmadı, hamının (ondan maraqlı dava söhbətlərini,
davadan sonrakı macəralarını gözləyənlər)
səbr kasası daşmağa hazır olanda Əryən əsl
qəhrəmanlar kimi birdən-birə Radio meydanında peyda
oldu, qarşısına çıxanla ədəb-ərkanla
və mehribanlıqla görüşdü, həm dustaqdan
qayıtması, həm də nişanlanması münasibətilə
yaşlıdan-qocadan təbrik yığdı. Bir
müddət (hadisənin məğzini öyrənənə
qədər) kənddə xəbər gəzdi ki, Əryənin
Belorusiyada arvad-uşağı qalıb, bu gün-sabah onlar da
gələcək (məşhur falçı Pəri arvad belə
deyirdi). Allahverdi kişi Əryənin
atası idi. Kənd sovetinin sədri Allahverdi kişi
yox, bu onun adaşı idi, özü də kəndin milisi idi,
rayon mərkəzindən kəndə təhkim edilmişdi.
Niyə – niyəsini heç kim bilmirdi,
hamı onu əvvəl-əvvəl bivec, “ortada yeyib qıraqda
gəzən” kimi tanıyırdı. Amma hamını mat
qoyaraq Allahverdi kişi anadangəlmə
axsaq ayağını çəkə-çəkə (elə
adına da axsaq Allahverdi deyirdilər) Radio meydanındakı
çayçıdan çıxıb aradan çıxmaq
istəyən və axtarışda olan qaçaq Sultanın əyri-üyrü
kənd yolu ilə qarşısına çıxıb əllərini
burub tutmamışdımı, tutmuşdu və bu hadisə kəndin
(kimi deyirdi – şərəfli, kimi deyirdi – ləkəli) tarixinə
əbədilik yazılmışdı. Qaçaq Sultan
müharibəyə çağırış olan kimi çəkilmişdi
Vəng dağına, çobanlıq etdiyi dərəni,
düzü bir-birinə vurub hamıdan gizlənə
bilmişdi: “öldürməmişəm, bundan sonra da
öldürməyəcəyəm. Mən adam
öldürməyəcəyəm”. Radio meydanına isə axsaq
Allahverdi tərəfindən tutulub gətiriləndən sonra
(kəndin balaca uşaqları düşmüşdü
bunların dalıyca, irəlidə axsaq Allahverdi kişi, ardınca qaçaq Sultan gedirdilər.
Uşaqlar qışqırışırdı: “Qaçaq
Sultan, qaçaq Sultan, məni də apar özünlə, ay
qaçaq Sultan...”) Sultan orda olan üç-beş adama
güclə macal tapıb deyirdi ki, başqa niyyətim yoxdu,
adamlarçün darıxıb gəlmişdim, bir də
Allahverdi kişi onu tutuqlayıb yük maşınının
kuzovunda rayon mərkəzinə aparıb Vayenkoma təhvil verəndə
zır-zır ağlamağını heç cür saxlaya
bilməyən Sultanın cibindən bir ovuc qənd
çıxdı, çayxanadan götürmüşdü. Nə oldu, nə olmadı, bilinmədi – bir daha
heç kəs Sultandan heç bir xəbər almadı.
Falçı Pəri arvad
bir gün Əryənin atasına dedi ki, qorxma, oğlun
sağdı, amma dərin bir quyunun dibindədi. Artıq Əryəndən
az qala əllərini üzməkdə olan
ata-anası əlləri göydə qalır, Allaha dönə-dönə
dualar edirlər. Və müharibə bitəndən xeyli (iki il) sonra Əryən, nəhayət ki, kəndə
qayıdır. Müharibəni kənddə keçirən
axsaq Allahverdi kişi oğlu Əryən
qaranəfəs evə girib çamadanını yerə
qoymamış onun o üzündən bu üzündən
öpüb ağlamsınır, daha evdə durmayıb gedib elə
həmən gün Əryənin elçiliyini edir. Qərəz...
Əryən bir il sonra haman gülümsər
Gülsümün (Müzəffər – “ Mənim
onu xatırlamadığım vaxt olurmu?!”) atası oldu.
... Əryən
əsir düşməyinin maraqlı bir tarixçəsi
varmış. Günlərin bir günü göydən
də, yerdən də od
saçılırmış, sağ da, sol da məhv
edilmiş dava yoldaşlarının cəsədi ilə dolu,
onun özü isə dərin quyunun dibində (falçı
Pəri arvad deyən kimi!), cəhənnəmin ən isti
yerindəymiş. Bir onu bilir ki, gözünü yumub kəndlərində
ağ saqqallı Seyid vardı – Seyid Cəfər, oğlu
Şirazdan əvvəl kəndin həm həqiqi həkimi, həm
bilicisi, həm də hər dərdə çarəsi idi. Ağır seyid sayılırdı, ona pənah gətirən
heç zaman naümid, əlacsız geri dönməzdi.
Qərəz, Əryən gözünü yumub bu müsibətin
içində ürəyində Seyid Cəfərlə
danışmağa başlayır:
– Ya Seyid, sənin o gözəl
cəddinə qurban olum, ya Seyid... məni bu cəhənnəm
odunun içindən diri çıxart, səndən başqa
heç nə istəmirəm, bircə sağ-salamat
qayıdım kəndə... Sənə ... sənə
bir qabardin palto alacağam. Bircə sağ
qalım, cəddinə qurban olaram, təki sağ qalım.
Bunu deyən kimi Əryənin
gözü qabağına yuxarıda, quyunun başında ona
diqqətlə baxan Seyid Cəfərin ağ
saqqallı nurlu surəti gəlir, Əryən gülümsəyir
(rəhmətliyin yeri gəldi-gəlmədi gülümsəməyi
vardı – gülümsər Gülsümün atası
deyilmiydi?!) bundan sonra qorxudanmı, ya nədənmi, huşunu
itirir. Ayılanda özünü sappasağ...
amma əsirlikdə görür. “Nolsun, əsas
məsələ sağ qalmaq idi. Seyid sağ olsun, onun cəddinə
qurban olum”.
Əryən
dolanıb-dolanıb sağ-salamat evinə geri dönür, hətta
vaxt itirməyib evlənir, amma Seyidə verdiyi sözə əməl
eləmir, ona vəd etdiyi qabardin paltonu almır. Bir daş altda, bir daş
üstdə – Əryən bu söhbəti bir adama
açıb ağartmır: “Kim biləcək, tək mən
bilirdim, başqa kim bilirdi ki?..” Unudur, gedir. Günlərin bir günü (geri
dönəndən beş, ya altı ay
sonra) Əryən poçtun qarşısında (Radio
meydanında) çayxanada çay içən kişilərə
(kənd ağsaqqallarına) yaxınlaşır.
...Radionun xırıltılı
səsi meydanı başına götürmüşdü. Əryən
ədəb-ərkanla hamıya salam verdi. Hamı da hörmətlə onun salamını
aldı. “Sibirdən gəlib, əzab çəkib...”
Onun salamını almayan tək bircə ağ
saqqallı Seyid Cəfər oldu, Seyid üzünü yana
çevirdi. Ortaya pərtlik düşdü.
– Seyid, sən bir ağsaqqal
adamsan, cəddinə qurban olum, mənim günahım nədi,
mənim salamıma niyə üz çevirirsən? – Əryən ürəyində tam
arxayınçılıq ərklə Seyiddən soruşdu.
Seyid susmuş halda ağ saqqalını tumarlamağa
başladı, susdu: “Cavab verməyəcəm, qoy qalsın
nigaran”. Bu hamıya qəribə gəldi. İndi artıq təkcə Əryən yox,
bütün çayxanadakılar bir-birinə təəccüblə
baxır və Seyiddən cavab gözləyirdi.
Seyid Cəfər
görür ki, cavab verməsə taxsırın yiyəsi o
olacaq, sirri açır:
– Get, – dedi, – sən
yaxşı adam deyilsən.
– Niyə? – Yalnız indi Əryənin
dalağı sancdı, ürəyinə nəsə damdı.
Amma artıq gec idi.
– Sən mənə palto
söz vermişdin, almadın.
Bu sözləri deyəndən
sonra Seyid dərhal durub məclisi tərk edib getmək istədiyi
yerdə Əryən az qalır huşunu
itirsin (davada cəhənnəm içində olandakı kimi),
güclə onu tutub bir stula oturdurlar. Seyid bunu görüb “lənət
şeytana” qayıdır və əlini Əryənin
gicgahına tutub ovuşdura-ovuşdura bir az
gözləyib, sonra deyir:
– Bir şeyi yoxdu, indi gələr
özünə.
Handan-hana Əryən
özünə gəldi, əvvəlcə dili-dodağı
söz tutmadı. Hamı qaldı bu işə mat-məəttəl.
Allahverdi kişi (kənd sovetinin sədri)
təlaşla soruşdu:
– Noldu, a bala, sənə?
Əryən
ona baxıb müqəssirlər kimi başını
buladı. Bir müddət danışa bilmədi. Dili
söz tutar-tutmaz Əryən düşdü Seyidin
ayaqlarına:
– Ağa, sən olasan o cəddin,
məni bağışla. Qələt eləmişəm.
Bağışla məni... bağışla...
– Əryənin gözündən yaş sel kimi axdı.
Səhərisi
gün Əryən Seyid Cəfərə palto almaq
üçün rayon mərkəzinə yola düşür,
orda o palto tapılmır, Əryən durmayıb Bakıya qədər
gedir. Dayısı oğlu Varislə Bakını ələk-vələk
edib Seyidin əyninə (Seyid çox arıq-sısqa birisi
idi) təptəzə qabardin paltonu alıb geri dönür.
Əryən avtobusla dizində palto
bükülü bağlama kəndə girən zaman avtobusun pəncərəsindən
baxıb görür ki, bütün kənd düşüb
bir tabutun dalınca Dəyirman yolu ilə kənd qəbristanlığına
tərəf gedir. Camaat gecə ikən
gözlərini bu fani dünyaya əbədi qapamış
saleh əməllər sahibi Seyid Cəfəri basdırmağa
gedirmiş. Seyidin paltosunu Əryən gözündə
yaş, qəlbində həqiqi peşmançılıq
aparıb oğlu Şiraza verir, halallığını ondan
alır...
... F.Q. yataqda
sayıqlayır, Bəhram və Mübariz məlul-məlul
bir-birinin üzünə baxır, Bəhramın gözləri
az qala dolub, Mübarizə bıçaq
vursan qanı çıxmaz. Bu zaman Şiraz “həkim”
özünü içəri salır, şad, gümrah səslə
onları salamlayır:
– Salam, a kişilər, nə
var, nə yox... bu sabah vaxtı xeyirdimi,
dalımca Tükəz qarını göndərmisiz?!... Tezdən
durana oxşayırsız, qonağımız da xoş gəlib,
səfa gətiribdi...
(Ardı gələn şənbə sayımızda)
Kamal ABDULLA
525-ci qəzet.- 2010.- 4 sentyabr.-
S.16-17.