Nəşrlərdə kənara qoyulmuş mətbu əsərləri

 

Milli iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla məşğulam. Hələlik 1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış, onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya çevirmişəm. Bu əsərlərlə oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə tanış etmək istədim.

 

 

2-ci kitab

 

(Əvvəli ötən şənbə saylarımızda)

 

ORDAN-BURDAN

 

– Ay Rumıniya, Rumıniya!

Duymuşam sənin fikrini!

Bilmişəm sənin qəsdini!

Sənin istədigin nə olduğunu yaxşı başa düşmüşəm! ...

Balkanda dinməz duran indi bir sənsən:

Osmanlı davada, bolqar davada, Serbiya davada,

Qaradağ davada, yunan da davada;

Amma sən bitərəfsən ki, bitərəfsən!

– Ay Rumıniya, Rumıniya!

Duymuşam sənin fikrini!

Bilmişəm sənin qəsdini!

Zahirinə baxıb batinini görürəm.

1913-cü il yadındadır!

Mənim də yaxşı yadımdadır!

Bolqar, serb, qaradağlı və yunan əlbir olub Osmanlının üstünə töküləndə, sən dinməz durub təsbeh çevirirdin və gülə-gülə diyordun ki: xeyr a, mənim işim yoxdur! Amma əsil həqiqətdə qonşun olan Bolqariyanın bir parçasına göz tikib marıtlamışdın!

Sən yaxşı bilirdin ki, bolqar, serb, yunan dostluğu baş tutan iş degildir! Bir gün olacaqdır ki, bu dostlar bir-birlərinin ətinə darışıb pay üstündə dava salacaqdırlar:

Bəli, Osmanlı:

“Düşmən bir olsa dəfini asandır eləmək,

Vay ol zaman ki, üz qoya hər bir kənardan!”-deyib Makedoniyanı əldən verdi.

Paylaşmaq zamanı yetişdi.

Dostlar dalaşdılar.

Yunan ilə Serbiya Bolqariya üstünə düşüb şappaladılar.

O halda sən əba və təsbehi yerə qoyub “seryozni” oldun və dedin ki:

“Fürsəti fövt eyləməz aqil əgər nadan ola!”

Bir tərəfdən Osmanlı, bir tərəfdən Serbiya, bir tərəfdən Qaradağ, bir tərəfdən yunan hücumları qarşısında əl-ayaq çabalatmaqda olan Bolqariyaya bir tərəfdən də sən qalxıb dedin ki:

Aşna, ya budur ki, dinməz-söyləməz Dubroviçə ilə Silistrəni mənə ver, ya da bu yandan da mən dava edib səni yer yüzündən yox edəciyik!

Bədbəxt Bolqariyanın əlacı kəsilib razı oldu.

Axırda böylə oldu ki, sən müftə yerə topraq qazandın. Amma xəlq axar çaylar kimi qan tökdü ...

İndi fikrin nədir?!

– Ay Rumıniya, Rumıniya!

Duymuşam sənin fikrini!

Bilmişəm sənin qəsdini!

Örgənibsən dolmaya! Genə əba bürünüb, təsbeh çevirirsən!

Yoxsa indi də marıtlayıbsan?

Avstriyanın Transilvaniyası ilə aran necədir?

Politikan pis politika degil! Xəlq vuruşsun, sən mülk qazan!

Yox, aşna, onu sənə müftə verməzlər!

İndi əqlin o vəqtə getməsin!

Kömək lazımdır, kömək!

Yoxsa birdən dəgirman tərsinə işlər: bir gün olar ki, həm o tərəf və həm bu tərəf səni aralığa salıb elə sıxarlar ki, lap suyun süzülər!

Filankəs

“Yeni İqbal”, 1 oktyabr 1915, ¹ 132

 

ORDAN-BURDAN

 

Qafqaz əhli belə diyordular:

– Uşaqlarımızı əvvəlcə kiçik məktəblərə qoyurduq: ordan qurtarandan sonra realni, gimnaziya, kommerçeski kimi orta işkollarda oxudurduq. Oradan da qurtarandan sonra göndərirdik ki, gedib İçəri Rusiyada böyük məktəb olan universitetlərdə oxusunlar.

Aya, olmazmı ki, öz ölkəmizdə kiçik məktəblər, orta işkolalar olan kimi, bir dənə də universitet olsun ki, daha bir də uşaqlarımızı uzaq yerlərə göndərmiyək? Nahaq yerə bir o qədər pul xərcləmiyək, uşaqlarımızı gözdən kənar qoymiyaq!

Nə olar ki; Petroqrad, Moskva, Varşava, Kiyev və sair rus şəhərlərində böyük işkol olan kimi, Tiflisdə və ya Bakıda da ola bilməzmi? Axı buralar dəxi rus şəhərləridir.

Bu barədə çox danışıb, çox çalışdılar: amma yuxarıdan dedilər ki:

– Olmaz!

Qafqazlılar qaş-qabaqların sallıyıb sakit oldular.

İndi iş belə düşdü ki, bəzi şəhərlərin böyük işkollarını özgə şəhərlərə köçürmək lazım gəlir.

Qafqaz əhli işdən xəbərdar olub qalmaqal saldılar:

Yığışırlar, danışırlar, höcətləşirlər, hesablaşırlar, məsləhətləşirlər, teleqramlaşırlar, çığrışıb-bağrışırlar –səs-küy qalxır-ərşi-fələgə...

Yuxarıdan bunlara təəccüblə baxıb diyorlar ki:

– Balam, nə olubdur? Nə səs-küydür?

Qafqazlılar cavabında:

– Necə nə olubdur? Məgər böyük işkolaları Qafqaza daşımıyorsınızmı?

– Necə böyük işkolaları?

– Varşavanınkini, Riqanınkini...

– Kim diyor onu?!

– Biz deyirik!

– Siz çox qələt eliyorsunuz və başınızı daşa dögürsünüz!

– Yaxşı, bəs o böyük işkolaları hara köçürəcəksiniz?

– O sizin borcunuz degil! Sizin borcunuz bunu bilməkdir ki, Qafqazın böyük işkolası olmaq vəqti yetişmiyibdir. Siz hələ balacasınız, böyük işkollarınız olsa, başınız şişər !

Qafqaz əhli genə sımsırığın sallıyıb və qaş-qabağın töküb öz-özlərinə diyorlar ki:

– Bu da olmadı!

Filankəs

“Yeni iqbal”, 2 oktyabr 1915, ¹ 133

 

ORDAN-BURDAN

 

Oxucularımızın Qurban bayramı mübarək olsun!

Qurban qoyunu diyor ki:

– “Ay Allahın üzüağ bəndələri! Biz qoyunların həqqi siz insanların boynunda çoxdur!

Hərgah biz olmasa idik-siz gərək öz övladlarınızın başını kəsib qurban edəydiniz!

O halda, bu gün qoyun qanı əvəzinə, insan qanı axardı.

Doğrudur, bu saət dava çöllərində həqiqətdə də insan qanı axır. Amma o məsələ biz qoyunların işi degildir: onu siz özünüz bilərsiniz.

Mənim mətləbim ancaq budur ki, diyoram:

İndi ki, mənim adımı qurban qoyunu qoyub, başımı kəsib, qanımı axıdırsınız, izn verin bir danə vəsiyyət edim:

– Ətimi hər kəs yiyəcək yesin, amma dərimi aparın müsəlman cəmiyyəti-xeyriyyəsinə verin ki, heç olmasa Qars fələkzədələri ki, sizin öz cinsinizdəndir-kabab da olmasa, yavan çörək tapıb yeyə bilsin.

Vəssəlam. İndi buyurun başımı kəsin!”

 

lll

 

İbrahim peyğəmbər deyibdir ki:

– Allah yolunda qurban kəsin və bu yol ilə Allaha məhəbbət və etiqadınızı izhar edin.

Məhəmməd peyğəmbər deyibdir ki:

– Allah yolunda qurban kəsin, amma o qurbanı fəqir-füqərayə, yetim-yesirlərə, tamarzılara ehsan edin!

Çox əcəb! Borcumuz itaət etməkdir!

Lakin –qurbanın yağlı və qəşəng yerlərindən dövlətli qonşulara göndərin! –Bunu hansı peyğəmbər deyibdir-bilmirəm.

Hər halda onu əmr edən “peyğəmbər” görünür çox vacib əlataədir ki, əmrinə bu cürə sədaqət ilə itaət edirik!

 

lll

 

Orenburq məhkəmeyi-şəriəsi müsəlmanlara elan etdi ki:

– Qurban bayramı oktyabrın altısında seşənbə günüdür. Çünki, ay görünüb və sabit olubdur.

Bakı qazi Quberniya məclisi dəxi müsəlmanlara elan etdi ki:

Qurban bayramı oktyabrın yeddisində caharşənbə günüdür. Çünki ay görünüb və sabit olubdur.

Bu iki elanın ikisi də doğrudur. Ancaq bir para müsəlmanların Qurban bayramı bir gün qabaq, bir parasınınkı da bir gün dal olmaqda təqsirkar olan bir kimsə varsa, o da

– Aydır.

Ayın borcu odur ki, bir gecədə hər yerdə görünsün. Halbuki, ay əvvəlcə gedib özünü Orenburq məhkəmeyi-şəriəsinə göstərir və gecəni Orenburqda qalıb, səhər yola düşür və axşam Bakıya varid olub özünü qazi məclisinə göstərir. Odur ki, təqvimlərimiz bir-birini tutmuyor....

Əşi, müsəlmanların hansı işi bir-birini tutur ki, təqvimləri də tutsun!

 

lll

 

Bağışlayın daha yorulmuşam:

Qurban.....

Cəmiyyəti-xeyriyyə ...

Qars fələkzədələri ...

Kabab yeyəndə bu sözləri unutmuyun!

Filankəs

“Yeni İqbal”, 7 oktyabr 1915, ¹ 137

 

əlataə-Tanrıya itaət edən

 

ORDAN-BURDAN

 

Şəhərimizin bir para məhəllələrində belə qaidə var ki, müsəlman mülkdarları müsəlman kirayənişinlərinə ev vermiyorlar.

Bu bir köhnə məsələdir ki, o barədə çox, çox da danışıbdırlar.

Bəs buna nə deyirsiniz ki, müsəlman dərzisinə, müsəlman dəlləginə, müsəlman çəkməçisinə və sair müsəlman sənətkarlarına iş tapşırmıyıb, həmişə özgələri axtarırlar? Bu nədəndir?

Deyəcəksiniz, çünki millətpərəst degilik! Bu barədə iki nəfərin mübahisəsinə qulaq asırdım.

Biri diyordu: –Mən çox yaxşı millətpərəstəm və arzum da budur ki, bizim millət də sairlər kimi tərəqqi edib, hətta hamıdan da yaxşı olsunlar. Amma mənim paltarımın təqsiri nədir ki, dərzi Məşhədi Rəsula verdim korladı-Ambarsum kirvə isə verdim düzəltdi.

O biri diyordu: –Hərgah sən millətpərəstsən, sən gərək paltarını həmişə Məşhədi Rəsula verəsən: zərər yoxdur, qoy korlasın! Özgələr millət yolunda canından keçir, amma sən paltarından da keçmək istəmirsən!?

Əvvəlinci diyordu: –Canım, axı Məşhədi Rəsul pis tikir, xamdır!

İkinci diyordu: –Xam da olsa, pis də olsa, genə də müsəlmandır, millətdir.

Mən bunların bu mübahisəsi barəsində fikir elədim: xəyalım məni çəkib uzaq-uzaq yerlərə apardı və axırda götürüb bir meydana çıxartdı: orada bir xeyli məxluq gördüm: hamısı müsəlman idilər. Ancaq birinin paltarı çox gödək olub dümbüridə idi. Birininki, pək bir ətəgi uzun, birininki gödək idi. Birisi ufuldaya-ufuldaya güc ilə yeriyordu. Gördüm ki, çəkmələri ayağına dardır, sıxır, birisi başıaçıq gəzib papağını əlində tutmuşdu, çünki papaq başına girmiyordu ... Xəyalım istədi ki, məni daha uzaq yerlərə aparıb bir çox şeylər göstərsin. Lakin mən razı olmayıb qayıtdım və ayıldım, onda bildim ki, bu gördügüm adamlar hamısı “millətpərəst” imişlər ...

 

lll

 

Qaidə üzrə götürsən-sənətkar iki cürə olar: ustad və xam. Ustadın işi yaxşı çıxar, belə ki, xəlq görəndə diyir ki:

–Ustadına bərəkallah!

Xamın da işi pis olar: deyərlər ki, zalım oğlu malı korlayıbdır!

Amma vay o gündən ki!

Əvvəla-

Ustad sənətkar, öz işini başdansovuma edib sonra deyə ki:

–Əşi, keçər gedər, həmişə yaxşı olub, bir kərə pis olsun!

Və saniyən-

Xam sənətkar özünü ustad hesab edib öz xamlığına məqərr olmuya! Özündən başqa heç kəsi bəgənmiyə!

 

lll

 

Millətpərəstlik o degil ki, müsəlman əlindən çıxan pis işə yaxşı deyəsən. Yaxşı odur ki, yaxşıdır; pis də odur ki, pisdir. Millətpərəstligin buraya dəxli yoxdur. Qoy bizim sənətkarlar öz işlərində tərəqqi edib qüsursuz iş görsünlər ki, müsəlman da baxanda bəgənsin, qeyri müsəlman da, nəinki, müsəlman baxanda ürəgi xarab olub, özgəsi baxanda rişğənd edib gülsün!

Filankəs

“Yeni iqbal”, 12 oktyabr 1915, ¹ 139

məqərr-qərar tutan

dümbüridə-quyruğu kəsik

Üzeyir HACIBƏYLİ

 

 

Şirməmməd HÜSEYNOV

 

525-ci qəzet.- 2010.- 9 sentyabr.- S.20.