Gələcəyə ünvanlanan qəhrəmanlıq dastanı
Lirik poeziyası, məhəbbət misraları, kövrəkliklə süzülən ifadələri ilə qəlbləri riqqətləndirən Nəriman Həsənzadə tarixi mövzulara müraciətdə daha sərt, mətin, sərrast, döyüşkən bir libas geyir. Bu zaman o, cəngavərliyə, mübarizliyə, mətin olmağa, məğrurluğa sövq etdirir. Soydaşını keçmişi ilə qürur duyub, güvənli olub, basılmazlıq haqqını tapdamamağa çağırır. “Nuru Paşa” əsəri də məndə həmin ovqatı yaşatdı. Bu ovqata pozitiv impuls verən, həm də əsərlə tanışlığım Moskvada elmi məzuniyyət zamanı olduğundan, qaldığım mehmanxananın yanından keçən uzun bir küçənin “Səməd Vurğun” adını daşımasının doğurduğu təəssürat oldu. Böyük şairin adı yazılmış lövhələri gördükcə qürurlanır, həm də Rusiyanın paytaxtında Azərbaycan şeirinin təntənəsini yaşayırdım. “Səməd Vurğun” küçəsini dolaşdıqca, Nəriman Həsənzadə şeiriyyətini duyduqca ölməz poeziyamızın hüdudlara sığmadığının təsdiqini yaşayaraq öz ürək düşüncələrimi soydaşlarımla Vətəndə paylaşmağı münasib bildim.
Tarixdə adətən qələbə çalanlar qəhrəman sayılır. Zirvədə tutulur, ehtiramla anılır, adına olub-olmamış rəvayətlər qoşulur. Bu rəvayətlərin, “qəhrəmanlıq dastanlarımızın ömrü qəhrəmanlığımızın ömründən daha uzun olur”. Professor Nizami Cəfərovun təəssüflə qeyd etdiyi bu fikir də cəmiyyətin funksional mövcudluğuna xas təbii haldir. Cəmiyyət daima qəhrəmanlıq, yaxud da daima uğursuzluq vəziyyətində qala bilməz. Hər iki hal davamlı prosesə çevriləcəyi ehtimalında belə, artıq öz mahiyyətindən kənarlaşır. Nizami bəyin xalq üçün arzuladığı qəhrəmanlıq ömrünün uzunluğunu şərtləndirən əsas dəyəri elə özü də təsdiqləyir.
Qəhrəmanlıq dastanlarının ömrü uzun olursa, deməli o dastanı yaradan və yaşadan insanlar qəhrəmanlıq aşiqidir.
Qəhrəmanlıq təşnəsi ilə yaşayan cəmiyyət xarüqələr yaratmağa qadir olur.
Qəhrəmanlıq ruhunu oyandırmağa, səfərbər etməyə, səmərəli istifadəyə yönəltməyə qadir dastanlara, digər ədəbi janrda yazılmış əsərlərə böyük ehtiyac vardır. Bu hər zaman olduğundan daha çox bu günkü Azərbaycana lazımdir, strateji anlamda belə zəruridir.
Bəli, qəhrəmanlıq dastanı, haqqında bəhs etdiyi qəhrəmanın da, dastanı yaradanın da ömründən uzun olmalıdır. Əgər o həqiqi qəhrəmanlığa həsr olunubsa. Əks təqdirdə zamanın konyuktur kəsiklərində ilişib unudulacaqdır. Nuru Paşa, unudulmayacağını tarix təsdiqləyən qəhrəman oldu. Şəninə sağlığında nəğmələr oxunan qalib ordu komandanı Nuru Paşa 90 il sonra Azərbaycan seirinin baş qəhrəmanına çevrildi. Nəriman Həsənzadənin yaratdığı “Nuru Paşa” oxucuların təfəkküründə şairin gördüyü obrazda yaşayacaqdır. Bəs tarixi əsərlər təcrübəsi zəngin və uğurlu olan şair Nuru Paşanı necə gördü, necə yaratdı?
Nəriman Həsənzadə Nuru Paşanın özündən öncə onun qəhrəmanlıq meydanını yaratdı. O meydanda zaman və məkan hüdudları çox genişdir. Meydan Nuru Paşanın “at belində” Türkiyədən Gəncəyə gəldiyi 1918-ci il deyildir. Qəhrəmanlıq meydanının coğrafiyasını şair öz gözündə mətnə alıb. Azərbaycanın davasına qoşulmuş “Mehmetciklər”in doğulduğu hər bir diyarın imzasına minnətdarlıq duyğusunu poemada dönə-dönə vurğulayan şair “səngərdə doğmalaşan” kayserilər, ağdamlılar, samsunlular, ağdaşlılar nümunəsində türk birliyinin örnəyini təbliğ edir. Qəhrəmanlıq meydanının məkanı nə qədər genişdirsə, zaman hüdudları daha dərinliklərə uzanır. Səlcuqlardan, eldənizlərdən, səfəvilərdən güc alan türkün ermənilər tərəfindən qətliama məruz qaldığı ana ağı deyən şair “türkün qılınc ləhcəsində” danışmasına vadar edən düşmənə xəbərdarlıq edir: “Türk qılıncı parlayanda, tarixə İstiqlal yazır”.
“Türksoylu İskəndər” – Nuru Paşa şair bənzətməsində “Fatehlərin
varisi – Turanlı şahzadə” kimi vəsf edilməklə yanaşı, türk millətinin xarakterinə,
düşüncəsinə, mentalitetinə xas
dəyərlər də təqdir edilir. Türkün genetik kod daşıyıcılarını
düsturlaşdıran şair əsas döyüş meydanını unutmur, süjeti tarixi müstəvidə, dövrün
mürəkkəb mənzərəsində davam
etdirir. Hələ XIX əsrin
əvvəllərində Qafqazın Rusiya
tərəfindən istilasından qaynaqlanan
erməni iddialarının reallaşması yönündə
XX əsrin əvvəllərində aparılan qanlı
savaşın Azərbaycan xalqına qarşı soyqırımına
çevrilməsi şair qəlbini daxildən
püskürdür:
...Torpağın üstünə püskür,
torpağın altını, Tanrım.
Yerdən çıxsın
yer altında
yatanların...
Türkün qəhrəmanlıq
salnaməsində kölgə görmək istəməyən
şair son min ilin tarixini çək-çevir edir. Səfəvi-osmanlı,
sünni-şiə savaşını qınaya-qınaya
“qardaşa əl tutan” Nəriman Nərimanovu, “Bir millət,
iki dövlət” deyən Heydər Əliyevi anır. Amma bu da bir reallıqdır ki, XX əsrin əvvəllərində
türkün böyük bir dövləti var idi – Osmanlı
imperatorluğu. Dünya savaşında məğlub
olub çökən Osmanlı dövlətini parçalamaq
niyyətli və əməlli dövlətlər bir araya gəlmişdi.
Bax, o zaman türk xalqı Mustafa Kamalın
başçılığı altında
ölüm-qalım savaşına qalxdı. Bax, o zaman
şairin “Turanlı şahzadəsi” – Nuru Paşa
xalqının azadlıq mübarizəsinə dəstək verdi. Bu mübarizədə
bolşevik Rusiyası ilə müttəfiqliyin faydalı
olacağı zərurətini dərk edən Türkiyə
milli-azadlıq mücahidləri Azərbaycan Cümhuriyyəti
hökumətini əks mövqedə durmaqda
qınayırdı. Hələlik isə qayıdaq 2 il öncəyə – 1918-ci
ilə.
...Bizdən vətən istəyirdi
vətənsizə rus dövləti.
Həştərxana
daşıyırdı
neftimizi gəmi-gəmi.
“Gülüstan”dan “Türkmənçay”dan
millətə nə qalmışdısa, miras kimi.
Xalqımızın
bu gün də məruz qaldığı təcavüzün
köklərini “Gülüstan”da, “Türkmənçay”da
görməkdə haqlı olan şair Azərbaycanı
bölüşdürmüş dövlətlərin himayəsindən
azğınlaşan erməni
təcavüzkarlığını səciyyələndirir.
Erməninin xəyanəti –
rusdan gəlir,
farsdan gəlir.
Yaranmaqda olan
tarixi fürsətdən məharətlə istifadə edən
erməni başbilənləri mövcud himayədarlarına,
tərəfdaşlarına dərhal xəyanət edib müttəfiqlərini
dəyişməkdə zəngin təcrübə
qazanıblar.
1917-1920-ci illər ərzində rəqib
düşərgələr arasında manevrlər edib,
asanlıqla istiqamət dəyişdirərək Qafqazda erməni
dövlətini əldə edə bildilər. Böyük dövlətlərin geopolitik
maraqlarında oyunçuluq edərək bolşevik hakimiyyətinin
siyasətini öz milli maraqları ilə uzlaşdırıb
xeyli yeni torpaqlar mənimsədilər. Bu uzlaşmanı
“daşnakbaşlı bolşeviklər qan gölündə
avar çəkir” ifadəsində verən şair 1918-ci ilin
yazında bolşeviklərin daşnaklarla işbirliyi nəticəsində
minlərlə azərbaycanlının görünməmiş
vəhşiliklə kütləvi qətliama məruz
qaldığını təsvir
edir:
...Bir cəhənnəm səhnəsiydi,
Şamaxı zəlzələsiydi,
Şamaxıda qətl-qarət...
...Ağsuda su qurudumu?
Göyçayda çay
soğuldumu?..
...Kəndləri
yandırırdılar,
türkləri oddayırdılar.
Ayaqlayıb meyitləri,
üstündən addayırdılar...
Cənubi Qafqazda, Şərqi
Anadoluda, Cənubi Azərbaycanda ermənilərin eyni vaxtda
törətdikləri qırğınlar beynəlxalq vəziyyətin
gərgin dövründə baş vermişdir. Dünya
müharibəsinin son ilində, Rusiyada yeni hakimiyyətin əlverişli
siyasəti müstəvisində, Xəzər hövzəsi –
Qafqaz regionu, başlıcası Bakı nefti uğrunda beynəlxalq
rəqabətin qızğın çağında ermənilərin
canfəşanlığı təsadüfi deyildi. Son dərəcə
mürəkkəb bir mühiti Nəriman Həsənzadə
poetik dillə oxuculara anladır:
...Bizim Poylu
körpüsünə sancıb
alman – bayrağını.
Neft istəyir, –
bir başmağa qoyub iki
ayağını.
O da guya menşeviklə
canhacandı.
Orda rusdu, burda “yan”dı,
ingilisdi, italyandı.
Allah, allah,
gör nə qədər
quzğun gəlib...
Azərbaycandakı ictimai-siyasi qüvvələrin
mövqeyi də şairin diqqətindən
kənarda qalmamışdır. “Susan millətçi
natiqləri”, “Yoxa çıxan varlı Bakı qoçularını”,
“sözü keçməyən
hacıları”, “bəyləri,
xanları” qınayaraq
yaradıcılığında əvvəllər də neftlə bağlı bildirdiyi münasibəti təsdiqləyir: “Göz dağıdı neft, Allahım, əsiriyik bu sərvətin”.
Nuru Paşa
Nəriman Həsənzadə
poeziyasında bu günün və gələcəyin simvoludur:
...Nə
qədər ki, sərhəd boyu hədələyir,
bizi yağı;
nə qədər
ki, almamışıq
Zəngəzuru,
Qarabağı...
“Nuru Paşa” dastanının ruhu şair üçün aparıcı bir motivdən yoğrulmuşdur: “Tarix! Səni oxuyuram mən türkə “Can!” deyə-deyə. Bununla belə türk, müsəlman təəssübkeşliyinin kölgəsində qalmayan böyük bir sevgi var onun qəlbində: Vətən sevgisi – Azərbaycan sevgisi! Tarixin cazibədar ideologiyalarını bu sevginin fövqündə deyil, ona xidmətdə arzulayan Nəriman Həsənzadənin “Nuru Paşa” əsəri bu günün gələcəyə qəhrəmanlıq çağırışıdır.
Firdovsiyyə ƏHMƏDOVA
525-ci qəzet.- 2010.- 15 sentyabr.- S.4.