Şabrandan Şabrana yollar görünür...
(Publisistik düşüncələr)
1. DAİM OXUNAN KİTAB VƏ YA DEMƏYƏ BİLMƏDİKLƏRİM
Müstəqillik
dövrünün məhək daşı inkişafdır.
Böyük perspektivlərə, strateji milli hədəflərə
istiqamətlənən kompleks inkişaf
reallaşırsa,xalqın keçmişdən gəlib gələcəyə
gedən ömür yolunda hər hansı imperiya
asılılığına, böhrana, durğunluğa son
qoyulur, müstəqil dövlətçiliyin tarixi tərəqqi,
intibah mexanizmi qətiyyətlə işə salınırsa,
deməli, on illər boyu azadlıq, istiqlal naminə verilən
qurbanlar, tökülən qanlar hədər getməyib; deməli,
yol və hədəf, taktika və strategiya düzgün
seçilib, milli maraqlar yaxın və uzaq mənzil
başına mütləq qovuşacaq, dövlət müstəqilliyi
əbədi və dönməz olacaq... Mən buna
“Naxçıvan: Azadlığın addımları”,
“Naxçıvan: İnkişafın yeni mərhələsi”,
“Şərqdə doğan günəş” sənədli filmlərini
çəkərkən, son illər respublikamızın ən
müxtəlif bölgələrinə səfərlər edərkən
şahid və əmin olmuşam. Və indi bu saat qədim
Gilgilçay səddinin üstündə dayanıb
üzü şimala, Şabran şəhərinə tərəf
baxdıqca, o şahidlik və əminlik duyğusu yenidən qəlbimdə
fəxarət zirvəsinə dönür...
Gilgilçay, Taxtakörpu dərəsi
və Dəvəçiçay üstündə son illərdə
salınan unikal körpülərə, respublikanın
paytaxtından şimal sərhəddinə doğru uzanan ikitərəfli,
geniş, rahat beton yollara, bir qədər uzaqda diqqəti cəlb
edən, 268 milyon kubmetr su saxlayacaq nəhəng Taxtakörpu
hidroqovşağının, eləcə də həmin bənd
üstündə 24-27 meqavat gücündə Su Elektrik
Stansiyasının qaynar tikintisinə, Vəlvələçaydan
Taxtakörpü anbarına, bu möhtəşəm inşaat
kompleksindən isə Ceyranbatana doğru uzanan misilsiz qoşa kəmərə,
suötürücü beton tunellərə – kiçik bir sahədəki
heyrət doğuran qeyri-adi tikinti-quruculuq, tərəqqi,
intibah mənzərəsinə baxıram və müstəqillik
dövrünün həm kəmiyyət, həm keyfiyyət
baxımından tariximizdə analoqu olmayan sürətli
inkişaf ritmini, dirçəliş addımlarını
görürəm. Bəli, bunlar adi körpu, yol-nəqliyyat
qovşağı, adi dəryaça, SES və su tunelləri
deyil, Vətənin sinəsində Azadlığın
mübarək avtoqrafları, müasir dövrün tarixə
dönən tarixi töhfələridir. Bunlar vətəndaşın
qəlbinə, ruhuna təsir edən, onun bütöv mənəvi
dünyasında əsrarəngiz təbəddülatlar yaradan,
etnogenetik yaddaş enerjisini oyadıb hərəkətə gətirən,
dövlətçilik düşüncəsinə,
istiqlalçı təfəkkürə qol-qanad verən
möhtəşəm MÜSTƏQİLLİK MODELLƏRİ,
AZADLIQ ABİDƏLƏRİDİR. Bu məqamda dahi Azərbaycan
memarı Məhəmməd Yusif Təbrizinin 600 il əvvəl
Şəhrisəbzdə ucaltdığı möcüzəli
Ağsarayın daş kitabəsinə həkk etdiyi məğrur
bir cümlə düşür yadıma: “Bizim
gücümüzə və böyüklüyümüzə
şübhə edirsənsə, ucaltdığımız abidələrə,
binalara bax”.
Gilgilçayla Dəvəçicay
arasında, cəmi beş-on kilometrlik yolda son bir neçə
ildə inşa edilən üç körpünü,
xüsusilə, Şabran şəhərinin başı
üstündən keçən, böyüklüyünə
görə respublikada analoqu olmayan 544 metrlik 16
aşırımlı memarlıq kompleksini, eləcə də
Taxtakörpü hidroqovşağı, SES və təxminən
150 kilometrlik nəhəng suötürücü tunelləri o
600 yaşlı sadə, ixtiyar cümlənin
işığında daha aydın görürəm.
Doğrudan da, müdriklərin bu fikri haqlıdır ki,
memarlıq, inşaat abidələri daim göz önündə
olan, daim oxunan açıq kitabdır; istər-istəməz
o möcüzəli kitab anlar, günlər, illər, əsrlər,
minillər boyu oxunur, baxanlara, görənlərə daimi təsir
göstərir, insanın qəlbində və beynində,
duyğu və düşüncələrində sehrkar bir rəssam
qüdrətiylə öz milli, doğma eskizlərini çəkir,
inkişafın, quruculuğun mənəvi mənzərəsini
yaradır; beləcə insanla xalqı, vətənlə vətəndaş,
fərdiyyətlə cəmiyyət arasında etnogenetik, ruhi
bağlar, əlaqələr daha da möhkəmlənir,
psixoanalitik ovqatda qurub-yaratmaq eşqi biganə bozluğa,
işıq qaranlığa qalib gəlir...
Dahi hind mütəfəkkiri
Rabindranat Taqor yazırdı: “Təbiətin
qarmaqarışıqlığında iki qüvvə hökm
sürür: biri səs, digəri xətt. Bunların hərəsinin
öz dili var. Təbiətdə əsl hökmdar xətlərdir.
Çünki bəzən səslər susur, sükuta
uğrayır. Amma xətlər susmazdır; kainat susanda belə,
xətlər danışır”.
Qədim Gilgilçay səddinin
ucalığından enib üzü şimala, 2003 yaşlı
ulu Şabran şəhərinə tərəf gedirəm.
Müasir dünya standartlarına cavab verən ikitərəfli
beton yol günəşin şüalarında bərq vuraraq,
arada ilğım sehrinə bürünərək
qızılı bir xətt – həmayil kimi uzanır. Bir qədər
yuxarıda, yamacların ətəyi ilə uzanan,
Taxtakörpü dəryaçasının suyunu Abşeron
yarımadasına aparacaq beton suötürücü tunellərin
Xəzərin səthi ilə, tarixi İpək Yoluyla paralel
düz xətt harmoniyası göz oxşayır. Müstəqillik
dövrünün möcüzəli əlləriylə
çəkilən, sanki təbiətin əzəli dəniz-zirvə
harmoniyasını daha da kamilləşdirən bu susmaz, ƏBƏDİ
DANIŞACAQ quruculuq xətlərini, möhtəşəm
inkişaf mənzərələrini könül
xoşluğuyla seyr edə-edə irəliləyir, müasir ədəbiyyatımızın
qəribə sükutu, biganəliyi haqqında
düşünürəm.
Ötən əsrin
ortalarında, Mingəçevir Su Elektrik Stansiyasının
tikintisində söz-sənət adamlarının qeyri-adi fəallığını,
Səməd Vurğun kimi ustad sənətkarın həmin
tikinti işlərini sanki anbaan izlədiyini, gördüklərini
heyrətləndirici bir sürət və ədəbi məsuliyyətlə,
yəni ciddi sənət standartlarıyla böyük ədəbiyyata
gətirdiyini yada salıram. “Ekskovator sözü yoxdur
Sarvanımın öz dilində, lakin ona həmdəm oldu
öz yurdunda, öz elində” – deyirdi şair. “Car çəkir
çarxların çaxnaşıq səsi, Car çəkir,
qışqırır nəhəng motorlar” – söyləyir,
“Sement verin, beton tökün, Qaçırmayın
Kürü gözdən” inadıyla tikinti-quruculuq işlərinin
ön cəbhəsində, sanki inşaatçıların
düz yanında çalışır, böyük əməyin
böyük fəlsəfəsini, ədəbi sözün əbədi
həqiqətlərini ortaya qoyur, dövrün bədii salnaməsini
yaradırdı dahi sənətkar. Sanki ekskovator kabinəsi ilə
yazı masası yan-yana idi, SARVANLA SƏMƏD SANKİ
EYNİ İŞİ GÖRÜRDÜLƏR...
Bu günün tikinti-quruculuq
işlərini, qlobal miqyaslı inkişaf mənzərələrini
təsvir və tərənnüm edən “Körpüsalanlar”
romanları, “Muğan” poemaları hanı, niyə yaranmır?
Nadir şah Əfşarın öldürülməsiylə
bütöv dövlətçiliyini itirən, xanlıqlara
parçalanan, zaman-zaman azadlıq uğrunda böyük
qurbanlar verə-verə istiqlala can atan Azərbaycanın
çağdaş müstəqillik dövründəki
çoxsaylı uğurları, həqiqi inkişaf
reallığı niyə müasir milli ədəbiyyat və
incəsənətimizin yaradıcı hədəfinə,
daimi predmetinə, ardıcıl təsvir obyektinə
çevrilə bilmir? Hikkə ilə, inadla neqativ, pozitiv
axtarışında olan mətbuatımızda, rəsmi qəzetlərdəki
rəsmi reportajlar nəzərə alınmazsa,
genişmiqyaslı inkişafa bədii-sənədli
güzgü tutan ciddi publisistikaya, oçerk və sənədli
hekayələrə niyə tez-tez rast gəlinmir? Bir sözlə,
müasir ədəbiyyat və incəsənətimizin
çağdaş həyatımızla, müstəqillik
dövrünün tarixi uğurlarıyla ayaqlaşa bilməməsi,
bəzi hallarda hətta qəribə biganəliyi, paradoksal
susqunluğu məncə həqiqətdir və bu istiqamətdə
ciddi, konseptual düşünmənin, səbəb və nəticə
müstəvisində praktik iş görmənin vaxtı
çatıb.
Bir vaxtlar dahi Namiq Kamal Vətən
haqqında silsilə şeirlər yazır, “Ədəbiyyat Vətən
və xalq üçündür!” deyir, başqa bir
böyük şair Əbdülhaq Hamid Tərxan Qərbin,
xüsusilə, Fransa ədəbi mühitinin təsiri ilə
“Sənət sənət üçündür!” deyir, bu
inamla yazıb- yaradırdı. Çox böyük sənətkarların
qatıldığı, bir-biri ilə on illər boyu gərgin
mübarizə apardığı bu iki ədəbi istiqamət
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan söz-sənət
mühitinə də təsirsiz qalmadı; önündə
M.C.Məmmədquluzadə və Ə.Hüseynzadənin
getdiyi “Molla Nəsrəddin”çilər və
“Füyuzat”çıların şəxsində qismən
davam edən həmin ədəbi tendensiyalar Sovet
dövründə, demək olar ki, qırıldı, yaxud
köklü deformasiyalara məruz qaldı; ədəbiyyat az
qala sosial-ideoloji təbliğat və təşviqatçıya,
məşhur sözləri yada salsaq, “partiyanın təkərçiyi
və vintciyinə” çevrildi...
Və hərdən mənə
elə gəlir ki, bu gün ədəbiyyatımız
İKİ YOL ayrıcında qalıb, hansı tərəfə
gedəcəyini qətiləşdirə bilməyən
yorğun, qaçqın adama bənzəyir...
Mən “zakaz”, “sifariş” ədəbiyyatının
tərəfdarı deyiləm, hərçənd min illik
yazılı söz sənəti tariximizdə N.Gəncəvi
poemaları da daxil olmaqla onlarla, yüzlərlə məşhur
əsəri misal çəkmək mümkündür ki, məhz
həmin yol, həmin ilkin təkanla yaradılıb...
Əlbəttə, neçə
əsrlik suala kiçik bir yazıda cavab tapmaq, kiməsə
yol göstərmək iddiasından çox-çox
uzağam. Sadəcə, S.Vurğunun Mingəçevir SES-in
tikintisini ehtiraslı təsvir və tərənnümü
müqabilində Taxtakörpü hidroqovşağı, SES və
yüz kilometrlərlə uzanan ikitərəfli beton nəqliyyat
sisteminə, suötürücü tunellər kompleksinə,
beş kilometrlik yolda üç nəhəng körpü tikən
müstəqillik dövrünün çoxsaylı
uğurlarına müasir ədəbiyyatımızın, eləcə
də ciddi mətbuatımızın biganəliyi haqqında
ürəyimdən gələn bir neçə sözü
deməyə bilmədim...
2. BİR XATİRƏNİN YAŞIL İŞIĞI...
Gilgilçay səddindən
üzü şimala baxanda yamacların döşündə cərgələnən
yamyaşıl şam ağacları göz oxşayır.
Keçmiş Dəvəçi, indiki Şabran rayonunun mərkəzinə,
Şabran şəhərinə yaxınlaşdıqca şam
ağaclarına badam, püstə bağları da qoşulur,
süni meşə-bağ massivinin sehrkar cazibəsi
duyğuları ovsunlayır.
Hər dəfə bu meşə-bağ
massivi ilə üz-üzə, göz-gözə dayanıb
könül söhbətinə dalanda insan əllərinin
qüdrəti önündə baş əyirəm. Bir vaxtlar
ilan mələyən bomboz yamacları
yaşıllığın cənnət güşəsinə
döndərən, susuz-susqun torpaqları meşənin,
bağların gülgün çöhrəsi, tanrısal
gözəlliyi ilə bəzəyən qadir insan əllərinin!
Qısaca da olsa o qadir əllərin sahibi haqqında
danışmaq, yazmaq istəyirəm...
lll
O, fədakar alim, qeyrətli
ziyalı, böyük vətəndaş idi. Elmin
qapısını açdığı gündən
torpağa üz tutmuşdu, ana torpağın min bir sirrini
öyrənməyə can atmışdı. Ümidlərinin,
arzularının, cəsarətli elmi kəşflərinin,
fundamental nəzəri-praktik tədqiqatlarının ilk
beşiyiydi, sonu olmayan son mənzili, əbədi yurd yeriydi
torpaq. Xeyirxah işləri, nurlu əməlləriylə,
qeyri-adi elmi hünəri, ziyalı fədakarlığıyla
əsl vətəndaşlıq, həqiqi ictimai xadim,
müdrik el ağsaqqalı zirvəsinə ucaldı, nəsillərə
örnək oldu Həsən Əliyev....
Hələ 1952-ci ildən Azərbaycan
Elmlər Akademiyasının akademiki olan bu fədakar insan
meşə torpaqlarının coğrafiyasına, respublika
torpaq xəritəsinin və Beynəlxalq Bioloji Proqramın
hazırlanmasına, ətraf mühitin qorunmasına, torpaq və
su ehtiyatlarından səmərəli istifadəyə dair ciddi
elmi tədqiqatlar müəllifi kimi tanınmışdı.
Amerika Birləşmiş Ştatları, Polşa,
Yunanıstan, Rumıniya, İsveçrə və başqa
ölkələrdə – nüfuzlu elmi məclislərdə,
sanballı Beynəlxalq konqreslərdə etdiyi fundamental məruzələr,
yazdığı müxtəlif konseptual monoqrafiyalar akademik Həsən
Əliyevə görkəmli torpaqşünas alim kimi dünya
şöhrəti qazandırmışdı.
Müxtəlif böyük vəzifələrdə,
xüsusilə, 1952-57-ci illərdə AKP Mərkəzi Komitə
katibi işləsə də, o, ən əvvəl alim idi. Daim
Vətəni, Azərbaycanı, ana torpağın taleyini
düşünən sadə, səmimi, təvazökar,
sözün böyük mənasında əsl vətəndaş
idi Həsən Əliyev. Azərbaycan təbiətini övlad
məhəbbətiylə sevər, əzizlər, dar gündə
həyəcan siqnalı qaldırıb bütün ictimaiyyətin
diqqətini ağrılı problemlərə cəlb edərdi.
Uzun illər Respublika Elmlər Akademiyası Coğrafiya
İnstitutunun direktoru, Təbiəti Mühafizə Cəmiyyətinin
sədri, Azərbaycan Coğrafiya Cəmiyyətinin prezidenti
olan Həsən Əliyev Dəvəçi, Şabran
torpağıyla, xüsusilə, 1600 yaşlı sənət
yadigarı Çıraqqala ilə ülfət
bağlamışdı. Tez-tez bu yerlərə gələr, təbiətin
min bir gözəlliyinin tilsiminə düşərdi.
Çıraqqalanın ətraf kəndlərində Həsən
Əliyevin xeyirxahlığı, nəcibliyi, böyük vətəndaşlığı
haqqında isti, duru xatirələr bu gün də hər bir
evin, hər bir qəlbin bəzəyidir...
lll
Televiziya çəkilişi
qurtarmışdı. Yüzdən artıq sənədli
telefilmin operatoru, ustad sənətkar Nəriman Şıxəliyev
özünəməxsus səliqə-sahmanla
yır-yığış edirdi.
Böyük alim Həsən
Əliyev, Qalaaltı sanatoriyasının baş həkimi Xalid
və mən binanın həyətində, üçbucaq
şəkilli hovuzun yanındakı yaşıl çəmənlikdə
çay içir, söhbət edirdik. Qayaların zirvəsində
qərar tutan Çıraqqala qürub günəşinin
baxışları sayrışan yamyaşıl meşələrin
panoramında daha əzəmətli görünürdü.
Akademik Həsən Əliyev
Çıraqqala ətrafındakı meşələrin zəngin
flora və faunasından, bioloji, coğrafi özəlliklərindən
danışırdı, burada çıxan çoxsaylı
mineral bulaqların, xüsusilə, Qalaaltı adıyla məşhur
olan kükürdlü suyun qeyri-adi müalicəvi qüdrətini
vurğulayırdı. Deyirdi ki, bütün bunlardan bizim
üçün daha üstün, daha əhəmiyyətlisi
1600 yaşlı unikal maddi-mədəniyyət yadigarı olan
Çıraqqaladır; Gilgilçay səddinin bu möhtəşəm
narınqalası ulu babalarımızın müqəddəs
xatirəsini yaşadır, onların misilsiz sənətkarlığından,
möcüzəli qurub-yaratmaq qüdrətindən,
hüdudsuz Vətən sevgisindən soraq verir. Qayaların ən
uca zirvəsində, bu ətrafdakı hündürlüklərin
hegemon nöqtəsində ucaldılan, təbiətin SINIQ XƏTLƏRİNİ
tamamlayan, bərpa edən Çıraqqala Azərbaycan
memarlığının şah əsərlərindən
biridir. – Böyük alim bir qədər susdu, heyranlıq, heyrət
dolu baxışlarla Çıraqqalanı uzun-uzadı seyr
etdi və təəssüflə gülümsəyərək
başını buladı, – bu yaxınlarda MK-nın mədəniyyət
məsələlərinə baxan katibinin yanında
Çıraqqalanın elmi bərpa və
restavrasiyasının vacibliyini xatırlatdım, dedi, – o abidə
elə yerdə yerləşir ki, bərpası texniki
baxımdan mümkün deyil... Bəs 1600 il əvvəl,
heç bir texnika, texniki baxım olmadan babalarımız bu
abidəni yalın əllə necə tikib, necə
ucaldıblar?!- Sonra məmnunluqla davam etdi. – Heydər Əliyevə
demişəm, bu yaxınlarda Çıraqqalanın elmi bərpası,
regenerasiyası ilə bağlı qərar veriləcək...
Həqiqətən bir qədər
sonra qəzetlərdə Çıraqqala tarix-memarlıq
kompleksinin öyrənilməsi, elmi bərpa və
restavrasiyası ilə bağlı dövlət qərarı
dərc edildi...
lll
Yolunuz düşsə
böyük alim, unudulmaz akademikin, əsl xalq ziyalısı,
el ağsaqqalı Həsən Əliyevin gördüyü
çoxsaylı xeyirxah işlərdən, həyata
keçirdiyi arzulardan biri ilə tanış olun:
Bakı-Nabran magistralının üstündə – Siyəzən
və Şabran rayonları ərazisindəki boz dağlarda
yaradılan bu şam meşələrinə, püstə,
badam bağlarına diqqətlə baxın... Ürəkdən
gələn ehtiramla, qədirşünaslıqla yada salın,
xatırlayın ki, bir vaxtlar akademik Həsən Əliyev bu
süni meşələrin ilk ağaclarını öz əlləri
ilə əkib; bu meşələrin, bağların, necə
deyərlər, ideya müəllifi, praktik himayədarı da,
nadan, qafil hücumlarından mübariz qoruyucusu da odur. (Dəfələrlə
Çıraqqaladakı evində müsahibi olarkən,
televiziya üçün çəkilişlər apararkən
həmin meşə massivi uğrunda necə mübarizə
etdiyini öz dilindən eşitmişəm – S.E.) Bəli,
böyük alim illər boyu bu yaşıl sərvətin
qayğısına qalıb, onu məqsədli şəkildə
törədilən yanğınlardan, təbiətin yanar nəfəsindən,
quraqlığın məhvedici zərbələrindən də,
bəzən adamların laqeyd, nankor münasibətindən də
qoruyub. Tikanlı kolun, acı yovşanın da bitmədiyi
bomboz yamaclarda, susqun dağlarda yaradılan, Vətənin sinəsini
bəzəyən bu süni meşə-bağ massivi – BU
YAŞIL MÖCÜZƏ qurub-yaratmağın, doğma
torpağa həqiqi sevginin, misilsiz məhəbbətin, Vətənə
böyük vətəndaş xidmətinin nişanəsidir.
Heydər Əliyev xeyir-duasının ilk təkanı,
yaşıl işığıyla hərəkətə gələn,
Heydər Əliyev vətənsevərliyinin nəticəsi
olan belə süni meşə massivləri Azərbaycanda
onlarla, yüzlərlədir. Bütün bunlar xalqa, Vətənə
xidmət yolunda ən gözəl örnək, vətəndaşlıq
nümunəsidir. Vətəni belə böyük məhəbbətlə
sevmək, azad, müstəqil respublikamızı beləcə
yaşıl cənnətə döndərmək
hamımızın – bütün Azərbaycan vətəndaşlarının
müqəddəs borcudur.
3. SİRLİ TƏBƏSSÜM ÇİÇƏKLƏRİ
VƏ YA ŞƏHƏRLƏRİN ŞAHI ŞABRAN
Əsrlər, minilliklər
boyu insanların, xalqların, dövlətlərin ayaq
döydüyü, arzu və ümidlərinin mənzil
başına tələsdiyi bir yolla – Qafqaz dağları ilə
Xəzər – Quzğun – Oğuz – Hun dənizinin
arasındakı düzənlikdə uzanan Böyük İpək
Yoluyla üzü şimala doğru gedirəm. Arxada indi
Gilgilçay səddi dediyimiz, tarixi mənbələrdə
daha çox ŞABRAN SƏDDİ, Şabran qapıları
adlandırılan yaddaş heykəli görünməz olur;
qarşıda 2300 illik zəngin, mənalı bir ömrün
sahibi, antik dünyadan yol alıb gələn ŞƏHƏRLƏR
ŞƏHƏRİ ŞABRAN gözləyir məni. Son otuz
ildə dəfələrlə hüzuruna getdiyim, daş
yaddaşı, abidələriylə
görüşdüyüm ulu xatirələr, susqun, səbrli
sirlər şəhəri yenə üfüqlərdən
intizarla boylanır, doyumsuz duyğular, səssiz
qışqırıqlarla çağırır məni. Qəlbən,
ruhən özümə toxtaqlıq verirəm; axı nə
olub, dəfələrlə getdiyin yol, hər
qarışına, hər yoluna, hər abidəsinə bələd
olduğun qədim yurd yeri niyə bu qədər həyəcanlandırır
səni; qəlbin səmalarında bu qəfil şimşəklər
niyə çaxır, hansı mətləbi, muradı
işıqlandırmaq, hansı həqiqətləri nişan
vermək istəyir...
Qəfildən bir xatirə
küləyi əsir...
lll
Hələ sovet
dövrüydü. Görkəmli alim, tarix elmləri doktoru,
professor Rəşid Göyüşovun ağ rəngli
volqasında çəkiliş qrupuyla – kinooperator Cabbar Məmmədov
və səs rejissoru Ələkbər Rəsulovla birlikdə
Şabrana gedirdik. Səhərisi gün Beynəlxalq Arxeoloji
toplantını çəkmək üçün Dəmirqapı
Dərbənddə olmalıydıq. O vaxt Şabrandakı
arxeoloji tədqiqatlara rəhbərlik edən R.Göyuşovla
tamam başqa mövzuda – qardaşı, böyük filosof Ziyəddin
Göyüşovun çapdan yenicə çıxan “Fəzilət
və qəbahət” adlı sanballı kitabı haqqında
söhbət edirdik.
Uzunboyat kəndini keçib
bir qədər gedəndən sonra zahirən cılız,
balacaboy, lakin böyük təmkin, səbr sahibi Rəşid
müəllim əllərini rola çırparaq qəfildən
qışqırdı:
– Bakıdan bura qədər
rahat gəlirəm, burdan o yana 4-5 kilometrlik yolun həyəcanı,
anlaşılmaz xofu, vahiməsi, min illərin o tayından gələn
səslər seli öldürür məni!..
Allah sənə rəhmət
eləsin Rəşid Göyüşov! İlk dəfədir
ki, o hüdudsuz həyəcanı, o anlaşılmaz xofu, vahiməni,
sirli səslər selini mən də hiss edirəm. Və ani
olaraq xatırlayıram ki, belə bir duyğu girdabına
Naxçıvanda, 14 il mühasirədə qalsa da fateh Teymurləngin
qoşunlarına diz çökməyən, baş əyməyən
məğrur Əlincə qalasıyla görüşə gedəndə
də düşmüşdüm...
lll
Şabranı əbədi
sükutuyla, sirli-sehrli səbriylə baş-başa
gördüm. Ulu Xaqaninin, Fələki Şirvaninin yenə
dustaqxana divarlarından köhnəlməyən köhnə kədərləri
boylanırdı, dahi şairlərin həbsxana səmalarından
“Həbsiyyə”yə dönən səsləri gəlirdi; əxilərin
gizli yığıncağında kiməsə ölüm
hökmü verilirdi – bir kasıbın namusuna tor-tələ
qurduğuna görə; Sasanilər özlərinə dayaq
olsun deyə Şabrana farsları, İslam xəlifələri
Bəsrə, Kufə və Suriyadan ərəbləri
köçürürdülər; 734-cü ilin qanlı
döyüşlərində əsir alınan 40 min Xəzər
əhlini də Samurla Şabran arasında yerləşdirmək
qərara alınmışdı və bu qərar yerinə
yetirilirdi; Şah İsmayıl Səfəvilərə dayaq
olsun deyə İraqdan boyat tayfalarını, sonra Fətəli
xan padarları, Ərdəbil şahsevənlərini
köçürürdü Şabrana; Şabranın bir
sıra yerli tayfaları da Qusara, Qubaya, Şamaxıya, hətta
Dərbəndə, Naxçıvana köç edirdilər;
gah ərəblərin işğalına məruz qalır, gah
monqollar tutub əsir edir, dağıdır, gah Osmanlı
qoşunları ayaqlayırdı Şabranı. Və Avropa ilə
Asiyanı, Şərqlə Qərbi qovuşduran yollar sahibi
Şabran hər dəfə yeni bir ümid, yeni bir qüdrətlə
ayağa qalxır, əzəmətli tarix marafonunu davam
etdirirdi...
Qılınc və qələm
dahisi Şah İsmayıl Xətai Şeyx Heydəroğlunun
yaratdığı 235 illik Səfəvilər dövlətinin
qurub çağıydı. Dövlətçilik
bağları zəiflədikcə faciəli dağılma,
parçalanma prosesləri sürətlənir, ölkədə
özbaşınalıq, dərəbəylik, qətl və
qarətlər çoxalırdı. Sonuncu Səfəvi
hökmdarı Nadir şah Əfşar faciəli
sünni-şiə qarşıdurmasına, qanlı məzhəb
davalarına son qoymaq istəyiylə ciddi islahatlara
başladığı ərəfədə sui-qəsd nəticəsində
öldürülmüşdü. Səfəvi-Osmanlı
müharibələrində dəfələrlə əldən-ələ
keçən Şabran şəhərində müxtəlif
mövqeli qüvvələr üz-üzə gəlir, intiqama
yerikləyən çəkişmələr, qan davaları,
fanatik məzhəbçilik qovğaları meydan sulayır,
gizli, xəyanətkar niyyətlərlə alovlandırılan
KÜTLƏ KÜTLÜYÜ, itaətsizlik, üsyan
dalğaları getdikcə qabarır,
qarşısıalınmaz bir xaosa, çıxılmaz girdaba
çevrilirdi.
Əsrlər boyu yüksələn
coşqun tərəqqi, intibah yollarında irəliləmişdi,
dünya sivilizasiyasının ən qədim məskənlərindən
olan qoca Qafqaza, bütün Şərqə şöhrət
olmuşdu bu şəhər. Əsası eramızdan əvvəl
birinci minilliyin ortalarında qoyulan, Ptolemey, Strabon kimi onlarla
böyük tarixçinin əsərində, nüfuzlu tarixi
mənbələrdə adı çəkilən, haqqında
sevgiylə, ehtiramla danışılan, türkologiyanın
banisi, ulu babası Mahmud Kaşqarlının təxminən
min il əvvəl Quz – Oğuz şəhəri
adlandırdığı Şabran bəşəri mədəniyyət
yolunun unikal uğurlarına özünəməxsus, layiqli
imza atmışdı, sənət və sənətkarlıq
zirvələri fəth etmişdi.
“Beləliklə,
yazılı və maddi mənbələr Şabranın
geniş bir əraziyə məxsus Şirvanşahlar dövlətinin
tarixində onun ilkin paytaxtı olmasını,
mövcudluğu dövründə təşkilati,
siyasi-inzibati mərkəz kimi fəaliyyət göstərməsini,
tarixin müəyyən dövrlərində
Şirvanşahların həbsxanasının, zərbxanasının,
cəbbəxanasının, nəsil sərdabəsinin burada
yerləşməsini, dini və mədəni mərkəz
olmasını təsdiq edir. Tarixi araşdırmalar sübut
edir ki, Şabran şəhəri, Şirvanşahlar dövlətinin
ilk paytaxtı kimi, antik dövrdən XVIII əsrin ortalarınadək
Azərbaycanın inkişaf etmiş iqtisadi-siyasi-mədəni
mərkəzlərindən biri olmuşdur”. (F.Ə.Abbasova,
“Şabran şəhərinin tarixi-arxeoloji tədqiqinə dair
materiallar”, “Elm” nəşriyyatı, 2009, səh.33)
Və qəfildən acı
iflas küləkləri əsdi, süqutun qorxunc qara əlləri
Şabranın tale qapılarını döydü...
Tarixi qaynaqlar soraq verir ki,
1743-cü ildə üsyançılar Şabrançayın
sol sahilindəki qala divarını dağıdıb şəhərə
daxil oldular, şəhər hakimi vəzifəsini icra edən
Ustaclı Abdulla xanı tərəfdarları ilə birlikdə
öldürdülər. Gözünü qan tutmuş kütlə
şəhəri dağıdır, qarət edir, hər tərəfə
od vurub yandırırdı, qocaları, uşaqları
qılıncdan keçirirdilər. Və Şirvanşahlar
dövlətinin ilk paytaxtı, Qafqazın, bütövlükdə
dünyanın ən gözəl şəhərlərindən
biri olan, Abbasqulu Ağa Bakıxanovun “Gülüstani-İrəm”,
CƏNNƏT BAĞI adlandırdığı Şabran dərd
dənizində boğula-boğula süqut edir, yer
üzündən silinirdi...
lll
Şəhərin qədim
küçələriylə addımlayıram. Daş kimi
susan YADDAŞIN köhnəlməyən köhnə kədəri
körüklənir. Nə qədər qəribə olsa da son
günlər oxuduğum təzə bir şeirin misraları
duyğularımda qanad çalır, çırpınır:
Güzar quzeyədir,
güneylər çəndi,
Atım qaranaldı, yol
sürüşkəndi,
Aşinam ələmdi, həmdəmim
qəmdi,
Bəlkə, tuş gəlmişəm
qarğışa, dünya?
Doğrudan da əsl şeir,
həqiqi poetik yaşantı möcüzədir; o, bəzən
xalqın, elin, yurdun ümid və arzularına, sevinc və kədərinə,
çox halda etnogenetik yaddaşda, təhtəlşüurda
bizdən xəbərsiz yaşanan sirli-sehrli fəhmlərə,
duyğu və düşüncələrə don kimi
biçilir, köynək kimi yapışır, görünməzləri
görünən, gizlinləri aşkar edir; çox tez-tez
işlədilən, sanki enerjisi tükənib adiləşən
“sənət kəşfi” ifadəsinin əsil mahiyyəti də
elə budur...
Və günəş kimi
qürub edən qədim şəhərin yaralı
yollarında, kədər küçələrində tarixin
susqun ağlaşma səslərindən qulaq tutulur, ürəklərin
səması vəhşi ayaqlar altında qalıb əzilir,
duyğuların damarından qara qan damırdı...
Hisslərin kədər
çöküntüsü, duyğuların doyumsuz dərd
dumanı kövrəltdi məni; əlimi ürək kimi
döyünən divar daşlarına sürtdüm, əsrlərin,
minillərin yaralı yaddaş göynərtisinə
sığal çəkdim; ruhun rahat olsun, ulu yurdum, şəhərlər
şəhəri Şabranım! Bilirsənmi nələr oldu,
(bircə anda qəlbimdə baş qaldıran epik ovqat,
möcüzəli Dədə Qorqud təhkiyəsi
özümü də heyrətləndirir) adın tarixlərin
qaranlıq hücrələrindən, yaralı yaddaş
yollarından işıqlığa, aydınlığa
çıxdı, taleyin yenidən doğma xalqın canlı
həyat dövriyyəsinə qoşuldu. Səndən sonra
varisin olan Dəvəçi indi sənin şərəfli
adını daşıyır, Şabran adlanır. Səfəvilər
dövlətinin süqutuyla kəsilən tarix yolun Azərbaycanın
müstəqillik dövründə yenidən başlayır.
İndi yeni Şabran rayonu və şəhəri öz ulu sələfinə
layiq bir şəkildə inkişaf edir, doğma ənənələr
və müasir şəhərsalma mədəniyyətinin
yaradıcı vəhdətində uğurla tikilir,
abadlaşır, göz güldürür, könül
sevindirir. Bircə faktı, statistik göstəricini
xatırladım ki, 2009-cu ildə Şabranda 12 milyon 727 min
manatlıq tikinti, təmir, abadlıq, kompleks quruculuq işləri
görülmüşdür və bu, 2008-ci ildəkindən
1,2 dəfə çoxdur. Şabran şəhərinin
yanından, Dəvəçiçayın üstündən
keçən, respublikada tayı-bərabəri olmayan möhtəşəm
körpünü görə bilsəydin! Uzunluğu 544 metr,
eni 23 metr, hündürlüyü 21 metr olan 16
aşırımlı belə körpü ilə fəxr eləyə
bilərsən! Müasir uğurlara layiq şəkildə
tarixin də öyrənilir.
Şabran Rayon İcra Hakimiyyətinin
köməkliyi ilə çap olunan “Şabran: dünəndən
bu günə” (“Şirvannəşr”, 2009) “Şabran”
(Şabran şəhərinin tarixi-arxeoloji tədqiqinə dair
materiallar) (“Elm” nəşriyyatı, 2009) və başqa
kitabları müasir Şabranşünaslığa ciddi
töhfələr adlandırmaq olar. Şabranla bağlı
dünya, eləcə də Azərbaycan
tarixşünaslığının əsrlər boyu təqdim
etdiyi ən mötəbər elmi mənbələri toplu
halında təqdim edən, on illər boyu aparılan arxeoloji
tədqiqat işlərinin nəticələrini sistemləşdirən,
perspektiv elmi-arxeoloji axtarışları daha düzgün hədəflərə
doğru istiqamətləndirən bu yeni nəşrləri
hazırlayanlara Şabranlı ziyalı kimi öz minnətdarlığımı
bildirirəm.
Beləcə, 2300
yaşlı ulu Şabran şəhəriylə söhbətim
yeni Şabran şəhərinin abad küçələrində
davam edir; ürəkdən ürəyə yollar
görünür və könül körpüləri
uzandıqca uzanır. Şabran rayon icra hakimiyyətinin
başçısı Novruz Novruzovun dediyi sözləri
xatırlayıram: “2011-ci ildə Şabran şəhərinin
2300 illiyinin çox geniş miqyasda qeyd olunması
planlaşdırılır”.
Bəli, bu yubiley həqiqətən
lazımdır, itirilmiş, unudulmuş tariximizə qətiyyətlə
sahib çıxmaq, onu müstəqil dövlətimizin
konseptual milli maraqları baxımından tam bərpa etmək,
yaşatmaq naminə. Tarixi həqiqətlərin müasir xalq
həyatına nəql, transformasiya olunması, canlı şəkildə
kütləviləşməsi, böyük yaddaş
enerjisinin çağdaş ürək və beyin
meydanlarında kükrəməsi, necə deyərlər,
uğurlu TƏKRAR İSTEHSALA QAYIDIŞI naminə! Xalq öz
tarixi, gücü, milli-mənəvi yaddaşı, etnogenetik
potensial imkanları ilə qovuşanda daha güclü, daha məğlubedilməz,
gizli-aşkar assimilyasiya hücumlarına qarşı həm
fiziki, həm mənəvi, ruhi baxımdan daha
dözümlü və qalib perspektivli olur. Müdriklər
demişkən, zaman-zaman etnosu, xalqı, milləti öz tarixi
qələbələri, maddi və mənəvi mədəniyyət
zirvələri – məhz tarixən nail olduğu QILINC ıə
QƏLƏM ZİRVƏLƏRİ İLƏ PEYVƏND ETMƏK,
onu kor kütlə, kütlük yuxularından oyatmaq
lazımdır. Bunun ən gözəl örnəyini, misilsiz
nümunəsini, ən işlək modelini Azərbaycanın
ümummilli lideri, dahi dövlət və siyasət xadimi Heydər
Əliyev hələ ötən əsrin 70-ci illərində
göstərmiş, praktik reallığa çevirmişdir.
Bu məqamda qısa bir
haşiyəyə ehtiyac duyuram...
lll
Azərbaycanın milli
yaddaşını, tarixi gücünü oyatmaq, hərəkətə
gətirmək, xalqın potensial imkanlarını səfərbər
etmək, nəticədə qarşısıalınmaz dirçəlişə,
intibaha nail olmaq – bəli, bunlar hələ ötən əsrin
70-ci illərində Heydər Əliyev rəhbərliyinin əsas
strategiyasını, konseptual istiqamətlərini təşkil
edirdi. Xalqı öz tarixi böyüklüyü – Dədə
Qorqud, Babək, Nəsimi, Füzuli, Xətai, Əcəmi, Nəsirəddin
Tusi zirvələri ilə qovuşdurmaq, onun qurucu,
yaradıcı qüdrətinə geniş meydan açmaq,
neçə minillik maddi və mənəvi mədəniyyətimizi,
milli dövlətçilik yaddaşımızı müasir
dövrə, canlı Azərbaycan reallığına NƏQL,
TRANSFORMASİYA etmək – bu müdrik, uzaqgörən siyasətin,
Heydər Əliyevin bütöv Azərbaycançılıq
fəlsəfəsinin həyata keçirilməsində məhz
yubileylər mühüm rol oynayırdı.
İmadəddin Nəsimi,
Molla Pənah Vaqif, Aşıq Ələsgər kimi neçə-neçə
dahilər, xalqın mənəvi, ruhi qabarmalarından yaranan
söz-sənət nəhəngləri yubileylər vasitəsi
ilə tarixin itkin qaranlıqlarından üzə
çıxarılır, milli düşüncənin bədii-estetik
söykənəcəyinə çevrilirdi. Bu yubileylər
vasitəsi ilə xalq özünü tanıyır, unudulan,
itirilən, (Çox halda məhz imperiya maraqları ilə
unutdurulan, itgin salınan!) keçmişini tapır, misilsiz
tarixi uğurları, o uğurların xilaskar mənəvi
gücü, ruhi enerjisi ilə silahlanırdı; beləcə,
son iki yüz ilin imperiyalar poliqonunda – “parçala hökm
sür” meydanında itirilənlər, unutdurulanlar zərrə-zərrə
geri qayıdırdı. Azərbaycan dahi övladlarının
yubiley məclislərinə, yaddaşın milli mənəviyyat
işığına
yığışa-yığışa özünə gəlir,
itirdiklərini yenidən tapa-tapa, toplaya-toplaya ruhən
bütövləşir, bütünləşir, tarixi
böyüklüyünü bərpa edirdi. Və təntənəli
yubiley günlərində açılan abidələrin zirvəsindən,
heykəllərin ucalığından Azərbaycan daha məğrur,
daha qüdrətli, tarixi böyüklüyünə layiq
şəkildə görünürdü. Beləliklə, Azərbaycan
özünü dünyaya olduğu kimi göstərir,
tanıdır, tarixdə neçənci dəfə
dünyanı yenidən fəth edirdi. Bu siyasəti
ardıcıl, konseptual genişlikdə həyata keçirmək,
real nəticəyə nail olmaq Heydər Əliyevin öz
xalqı, qədim və qüdrətli Azərbaycan
sivilizasiyası qarşısında tarixi xidməti idi.
Dahi öndərin hələ
1983-cü ildə Şabrana səfəri zamanı dediyi
sözləri xatırlayıram:
“Şabran bizim 2300 iilik şəhər
tariximizi yaşadır. Bura baxdıqca biz həmin
dövrün istehsal mədəniyyətini öyrənirik”.
lll
Bu gün Azərbaycan
xalqının fəxarət yeri olan elm və sənət
dahilərinin, misilsiz tarix və mədəniyyət abidələrinin
yubileylərinin keçirilməsi haqqında rəsmi mətbuatda
Prezident İlham Əliyevin imzasıyla çap olunan
çoxsaylı sərəncamları oxuyanda, o yubileylərin
canlı şahidi olanda, xilaskar Heydər Əliyev
ideyalarının, ənənələrinin layiqincə davam və
inkişaf etdirildiyini görəndə hədsiz qürur duyur,
sonsuz sevinc hissləri yaşayıram. Bəli, xalq öz tarixi
uğurlarına, maddi və mənəvi mədəniyyət
xəzinəsinə layiqincə sahib çıxmalı, gələcəyə
daha qətiyyətlə, daha qalibiyyətlə getmək naminə
öz keçmişiylə, tarixi gücü, qələbələriylə
silahlanmalıdır. Onda nə milli mənəviyyata qənim
kəsilən xəyanətkar şou alverxanaları, nə zəhəri
qana, sümüyə işləyən yad əxlaqlı
yabançı serialların səlib yürüşləri,
nə gizli missioner, assimilyasiya tələləri... heç nə
xalqı öz saf, sağlam,həqiqətən AZAD, MÜSTƏQİL
YOLUNDAN döndərə bilməz.
Bu ürək sözlərimi
yaza-yaza tarix yolu eneolit, tunc dövrlərindən, antik
dünyanın Qafqaz ətəklərindən, Xəzər
sahillərindən başlayan ulu Şabran şəhərinin
2300 illik yubileyi haqqında düşünürəm. Və
düşündükcə köhnəlməyən köhnə
kədəri körüklənən daş yaddaş
divarlarında, ulu şəhərin yaralı yaddaş
yollarında işığa hamilə sehrli təbəssümlər
çiçəklədiyinə şahid oluram. Və
könlümdən ilk təbrik, ilkin mübarəkbadlıq
keçir: 2300 yaşın mübarək, ulu yurdum, ŞƏHƏRLƏRİN
ŞAHI ŞABRANIM!
P.S. S.Vurğunun “Ürəkdən
ürəyə yollar görünür” misrası məşhurdur.
Bu yaxınlarda Azərbaycan Televiziyasının “Poeziya”
verilişi ilə bağlı M.P.Vaqifin şeirlərini yenidən
oxuyurdum; gözləmədiyim halda “Könüldən
könülə yollar görünür” misrasına rast gəldim.
Və məqaləni bu böyük şairlərə hörmət
əlaməti olaraq, eləcə də ədəbi ictimaiyyətimizin,
xüsusilə, milli mətbuatımızın diqqətini
Şabranın tarix yollarına və müasir
uğurlarına cəlb etmək məqsədiylə belə
adlandırdım: “Şabrandan Şabrana yollar
görünür...”.
Sadıq ELCANLI
525-ci qəzet.- 2010.- 17 sentyabr.- S.4.