Paşa Qəlbinurun “Qara su”
romanı
Gənclik illərindən tanıdığım istedadlı rəssam Sürayyə Muğanlı Paşa Qəlbinurun bir neçə portretini işləyib. Şairin şeirlərinin motivləri əsasında bir silsilə qrafik əsərlər çəkib. Sürayyə xanımın portretlərinin birində mən Paşa Qəlbinuru Zamanın və Məkanın fövqündə duran bir uzay adamı kimi görmüşdüm.
Mübarək bir yaz günü cərrahiyyə əməliyyatından təzəcə çıxmış professoru daha gözəl bir dünyadan gəlmiş kosmik adama bənzətdiyim məqamı xatırlayıram.
lll
Rus şairi Yevgeni Reyn yazır ki, mən ömrümdə yaxşı mənada bir neçə dəfə heyrətlənmişəm. Onlardan biri Paşa Qəlbinuru oxuyub tərcümə edəndə olub. Qəlbinurun poeziyasında tanıdığım daha güclü şeir enerjisi və dünyanın heç bir şairini yada salmayan bənzərsizlik var.
Paşa Qəlbinuru xüsusi olaraq təqdim eləməyə ehtiyac duymuram. Elə bircə Qəlbinur imzası kifayətdir ki, onun haqqında önəmli informasiyaya malik olaq. Altı kitab müəllifi, istedadlı şair, ünlü oftalmoloq alim, cərrah və ictimai xadim – Paşa Qəlbinur universal şəxsiyyətdir. Mən onu orta çağ kahinlərinə, sufilərinə, İntibah dövründə yaşamış dühalara bənzədirəm. Və bu İntibah dövrünün insanı bizim müasirimizdi. Paşa Qəlbinur kimi insanlar cəmiyyətin şərəfi, namusu və vicdanıdır. Bir gün adi həqiqətlərdən, gündəlik məişət qayğılarından sıyrılıb çıxa bilsək, ömür vəfa qılsa, professorun portretini çəkmək istərdim. Onun çöhrəsi kamil insan çöhrəsidir. Bu çöhrə dəniz dalğası kimi dəyişir, kamilləşir. Dostumun çöhrəsində əbədiyyətin cizgilərini görmək mümkündür. Mən əbədiyyəti canlı kimi duyuram, hiss edirəm və qavrayıram. Paşanın gənclik illərində yazdığı bir misranı onun ömür kitabına epiqraf kimi yazmaq olar – “Anam məni şair doğub, sonra həkim olmuşam”.
Mən bir dəfə
Paşa Qəlbinur poeziyasından əsinlənərək,
“İşıq metaforası” adlı bir esse
yazmışdım. O esseni qələmə aldığım
gecə Bakıya qar yağırdı. Qar yağırdı və
mən Paşa Qəlbinurun şeirləri ilə
baş-başaydım. Onun ən çox sevdiyi rəng bənövşəyi
rəngdi. O, şeirlərini bənövşəyi rənglə
yazır. Bənövşəyi rəngin min bir
çaları sayrışır onun misralarında. Onun
şeirləri bənövşəyi rəngin min bir
çalarını görə bilən gözlər
üçün yazılıb. O, bu dünyanı rəngli
görənlərin şairidi. O, zamanın poetik həqiqətlərini
kəşf edən şairdi.
Ruham, möcüzəyəm,
işığam, ünəm, –
Gülün ləçəyində yeriyə billəm.
Şamın dodağında əriyə billəm,
Allah, bu sevdadan ölləm,
dirilləm...
lll
Paşa Qəlbinurun “Qara su” romanının jurnal variantını diqqətlə oxumuşdum desəm, yalan olar, hər halda vərəqləmişdim. (“Azərbaycan” jurnalı) Roman Moskvanın “Falinta” nəşriyyatı tərəfindən indiki ölçülərlə götürsək, böyük tirajla çap olunub. Roman üçün şair üç müqəddəs kitabdan üç surəni epiqraf seçib. Bəli, bəli, düz eşitdiniz, şair dedim, çünki bu psixoloji roman məhz şair qələminin məhsuludur. “Qara su” romanı şair ilhamıyla yazılmış nəsr əsəridir.
Üç müqəddəs kitabdan götürülmüş üç surəni müəllif epiqraf seçib. Bu surələr romanın qapısını açan qızıl açarlardı. Qızıl açarlarla romanın qapısını açan oxucu müəllifin yaratdığı mürəkkəb dünyanın atmosferinə daxil olur. Atmosfer kəlməsini təsadüfən işlətmədim, romanda təsvir olunan hadisə məhz göy üzündə, buludların arasında – təyyarədə cərəyan edir. Romanın məkanı irreal aləmdi. Və bu irreal aləmdə gerçək hadisələr yer alır.
“Bakı-Frankfurt-Çikaqo” reysi ilə uçan təyyarə. Təyyarədə yanaşı oturmuş iki adam – Aydın və Bəy Qasım. Aydının oğlu nahaq yerə həbs olunub, o, günahsızdı. Oğlunu türmədən qurtarmaq üçün Aydına külli miqdarda pul lazımdı. Bəy Qasımın pulunu balta kəsmir, amma o, ağır xəstədir. Aydın böyrəyini və ciyərinin bir hissəsini Bəy Qasıma verəcəkmi? Bu məqama diqqət verin, müəllif Qasım bəy demir, Bəy Qasım yazır. Qasım bəylə Bəy Qasım arasında necə böyük bir fərq olduğunu anlamaq üçün oxucudan xüsusi bir erudisiya tələb olunmur. İndi Qasım bəylər dövrü deyil, Bəy Qasımlar zəmanəsidir.
Əlbəttə, bu kiçik yazıda romanın süjetini nəql etmək fikrim yoxdu. Bu romanı oxuyun, mütləq oxuyun. Oxuyun və bir daha içində yaşadığınız dünyaya baxın. Romanı oxuyub qurtarandan sonra dünyaya, həyata və öz içinizdəki “mənə” yeni gözlə, təzə adam kimi baxacağınıza əminəm.
Bəri
başdan deyim ki, “Qara su” miniatür romandı. Paşa Qəlbinurun
“Qara su” romanı klassik roman anlayışından bir sıra
özəllikləri ilə fərqlənir. Mən tənqidçi deyiləm, artıq
şablonlaşmış terminlərdən, ənənəvi
qəliblərdən, materialist-ədəbiyyatşünaslıq
baxışlarından qaçıram.
Müəllifin
üç ilə (2004-2007) yazdığı romanı oxuyub
qurtarandan sonra qəlbimin içində böyük bir
rahatlıq hissi duydum. Sevdiyim şairlərin şeirlərini oxuyanda belə
bir özəl hiss duyuram – şeir dil işidir. Şeir
dildə yanğınlar yaratma sənətidir. Paşa Qəlbinur orijinal şair olduğundan qələmə
aldığı mətndə də poeziyaya məxsus özəlliklər
açıq-aydın görünür. Mən
zahiri, formal ifadəni deyil, daxili kamilliyi nəzərdə
tuturam.
Məşhur
bir Latın Amerika yazıçısı deyir ki, poeziya ilə
müqayisə etsək, hekayə sonet kimi bir şeydir. Açığını
deyim ki, bu müqayisə mənim çox xoşuma gəlir.
Amma roman yazmaq başqa məsələdir.
Bəzən mənə elə gəlir ki, roman
yazmaq şair üçün hardasa bir qədər təhlükəlidir,
mən bu duyğunu açıqlaya bilmirəm. Sonradan nəsr yazmağa başlayan şair
dostlarımızla bu mövzuda uzun-uzadı söhbətlərimizi
xatırlayıram. Nəsrin ritmik
ardıcıllığı mənim üçün həmişə
önəmli olub, indi də belədir.
“Qara su”
romanının personajları Aydın və Bəy Qasım təyyarədə
uzaq yol gelirlər. Zaman-zaman mürgüləyirlər, yuxu
ilə ayıqlıq arasındakı sınırda
uçurlar. Və romanın hadisələri
yuxu ilə ayıqlıq arasında, sürreal bir aləmdə
vaqe olur. Personajlar zaman-zaman öz
uşaqlıq dünyalarına səyahət edirlər. Müəllif yuxu, röya metaforasından istifadə
edir, bu üslubla qəhrəmanlarının
şüuraltı dünyasını
işıqlandırır. Yazıçı
sanki öz personajlarının yuxularını görür,
onların gördükləri yuxuların şəkillərini
çəkir, çəkdiyi şəkillərin foto-surətlərini
böyüdür. Yuxular isə bu və ya
digər formada Bakıdan Çikaqoya uçan iki fərqli
dünyagörüşünə, psixoloji duruma malik
insanın qəlblərinin güzgüsüdür. Bu sehrli güzgüdə yazıçı Paşa
Qəlbinur obrazlarının keçib gəldiyi ömür
yolunu realist epizodlarla, dəqiq detallarla qələmə
alır. Psixologiya elmində yuxuları ifadə
etməyə, onları istiqamətləndirməyə səy
göstərən bir sıra elmi eksperimentlər mövcuddur.
İnanclar da yuxulara böyük önəm
verir. Və bəzən elmlə din
mübahisə eləyəndə araya şairlər girməli
olurlar, eynən “Qara su” romanının müəllifi Paşa
Qəlbinur kimi. Roman vahid, kamil və
yığcam hadisələrin, həyat hekayələrinin təhlili,
geniş mənada yazıçının həyatdan
aldığı təəssüratlardan
çıxardığı poetik, əxlaqi-ruhi nəticələrdir.
Romanın epiqrafında verilmiş ayələri
bir daha oxumaq məsləhətdir. Böyük
mütəfəkkir Hüseyn Cavid deyir ki, ən faydalı
düşüncələr, ən ciddi mühakimələr
yalnız fəlsəfə və ədəbiyyat vasitəsilə
əldə edilə bilər. Məşhur
fransız romançısı Emil Zolyaya istinad edək – gələcəkdə
roman yazan sənətin təkamül planının, sxemininin əsiri
olmayacaq, əksinə, seçdiyi mövzunu özünün əsas
məqsədinin hədəfinə çevirəcək.
Haçansa, hardasa oxuduğum bu fikri modern nəsr
artıq çoxdan sübut eləyib. “Qara
su” romanı bu örnəklərdən biridir. Başqa bir ünlü fransız yazarı Alber Kamyu
yazır ki, sənətkar mövzunu necə seçirsə,
mövzu da öz sənətkarını seçir. Yadımdadır, zəmanəmizin böyük rəssamlarından
biri Mircavad da buna oxşar fikirlər söyləyərdi.
Paşa Qəlbinur xəyal ürünü olan
olaylar haqqında müəmmalar uydurmur, o, adi adamlar,
tanıdığımız canlı insanlar haqqında
yazır. O, həqiqətən insanları yaxşı
tanıyır. O, canlı, xalq danışıq dilində, təbir
caizsə, dastan dilində yazır. Amma o,
epiqonçu deyil, novatordu.
Romanda cərəyan
edən hadisələr göy üzündə, təyyarədə
vaqe olur – onun qəhrəmanları qapalı mühitdə
yaşayırlar. Yazıçı qapalı mühitdə,
hermetik məkanda yaşayan insanların faciəsini
görümlü detallarla qələmə alır. “Qara su” romanını oxuduğum zaman Mircavadın rəsmləri,
Tarkovskinin “Stalker” filmi yadıma düşdü.
Aydın obrazından müəllifin bioqrafiyasından romana transfer
olunmuş məqamlarla, görüntülərlə
rastlaşanda heç də təəccüblənmədim –
bunu təbii qarşıladım. O, oxucunu əyləndirmək
amacında bulunmur, o, romanı bayağı məhəbbət
macəraları ilə yükləyib süni dramatik
situasiyalarla oxucunun başını qatmır, xoş sonluqla
qurtaracaq melodram vəd eləmir. O, həyatın adi həqiqətlərinin
sərt, amansız üzünü bir daha bizə göstərir.
Sanki yazıçı oxucusunu qəflət
yuxusundan oyadır, onu insan həyatının mənasını
dərk etməyə çağırır.
Şair dostumuz
Səyavuş Məmmədzadənin gözəl bir dillə
rus dilinə çevirdiyi (müəllifin iştirakı ilə)
romanı oxudum və bir müddət öncə romanın
jurnal variantını xatırladım.
Roman iyirmi səkkiz
fəsildən ibarətdir. Hər fəsil bir
hekayət, bir portret, bir pritçadır. Qara
sözünün dilimizdə nə az, nə
çox, on yeddi mənası var. Bu mənada romanın
adını tam mənada müəyyənləşdirmək,
çözələmək çox çətindir. Amma romanın adı bir rebus-müəmma deyil,
uğurlu bir rəmzdir. Müəllif
epiqraflarda üç müqəddəs kitabdan nümunələr
gətirir. Hər üç ayə
insanlara xəbərdarlıq kimi səslənir.
Allah
zalımları daha yaxşı tanıyır. Allahın
mühakiməsindən qaçmaq mümkün deyil, yerin
üstündə etdiyin günahların cəzasını sən
yerin altında ödəyəcəksən.
“Qara su”
romanının fabulası zahirən bir-biri ilə əlaqəsi
olmayan hadisələrin bədii ardıcıllığı
üzərində qurulub, əsərin kompozision həlli
orijinal və uğurludur.
Akademik Ağamusa Axundov “Ədəbiyyat
qəzeti”ndə çap etdirdiyi “Nəsrimizdə hadisə” məqaləsində
(12 mart 2010-cu il) yazır: “Nəsrimizdə
bu üslub (çarpaz üslub) yeni hadisədir. Klassik romanlarımızda mən bədii həqiqətin
həyatiliyini qüvvətləndirən belə bədii təhkiyə
üsuluna rast gəlməmişəm.
Romanın
dilində də yeniliklər çoxdur. Əsərdə
bədii dilimizin, demək olar ki, bütün üslubları,
bədii üslub da, elmi üslub da, publisistik,
işgüzarlıq-dəftərxana üslubu da öz
inikasını tapıb”.
Mən
Ağamusa müəllimin böyük və əhatəli məqaləsindən
yalnız bir abzası sizin diqqətinizə çatdıra
bildim, hörmətli akademik əlbəttə məni əfv
edər, sanıram.
Türk şeirinin
böyük ustadı Nazim Hikmətin “İnsan mənzərələri”ni bir daha vərəqlədim. “Baş
barmaq boyda adamım”la, yəni vicdanımla həmsöhbət
oldum. Sizin də içinizdə baş
barmaq boyda bir adamınız var, “Qara su” romanını oxuyun,
sonra baş barmaq boyundakı adamınızla, yəni öz
vicdanınızla insan həyatının mənası
haqqında söhbət eləyin. Amma
baş barmaq boydakı adamınızı, yəni öz
vicdanınızı öz əlinizlə boğmayın.
...Tanrının əli bütün əllərdən
yuxarıdadır.
Adil MİRSEYİD
525-ci qəzet.- 2010.- 18 sentyabr.- S.23.