UNUTMAĞA KİMSƏ YOX...
Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda
– Bax, budu! – Bəhram kişi
boylanıb yazını gözü ilə aradı, onu F.Q.-yə
özü divar-divar göstərməyə başladı:
– Amma əl vurma, eləcə
bax. Allah bilir, bunların arxasında nə durur?! Sən, sən
bunu açmalısan. Ürəyimə damıb, – bu adam sən
olacaqsan. Gəlib-gedənlər nələr söyləmədilər,
nələr demədilər... xalqın tarixi, ölkənin qədim
dövrü, nə bilim, nələr, nələr, daha nələr...
Amma... oxuya bilmədilər. Çox əlləşdilər,
oxuya bilmədilər. Hm. Gör mən kimə nə deyirəm?!
Bunları sən məndən qat-qat yaxşı bilirsən...
Qaranlığa gözün alışdımı? Qorxmursan?
Qorxma.
O qorxmurdu. Bəhram
kişinin son kəskin hərəkəti və sözləri
qəribəsinə gəlsə də bu xırda məsələyə
daha diqqət vermədi, çünki Çiçəkli
yazının səssiz gözəlliyi onu artıq
ovsunlamışdı. F.Q. yerindəcə hərəkətsiz
idi, gözlərini qıyıb divardan divara baxdıqca
baxdığı bu xalça ilməsi qədər incə, zərif
işarətlərdən (çiçək ləçəklərindən)
gözlərini heç cür ayıra bilmirdi. “Necə oldu
yadımdan çıxardım, hökmən fotoaparatı bura
gətirmək lazım idi. Heç inanmıram ki,
yazının üzünü köçürənlər (Cəfər
müəllim!) bu naxışların əyrintilərini əsas
şaxəyə nisbətdə düzgün tənasüblə
verə biliblər. Çətin...”
Bir daha yadına salıb təsəvvüründə
Çiçəkli yazının ilk surətini
canlandırdı. Rəhmətlik Cəfər müəllimin
üzünü çəkdiyi solğun surət hara, bu sənə
baxıb az qala danışan canlı naxışlar hara?! “Mən
buyam, nəyəm buyam, gəl məni oxu, gir, gir mənim
çiçək dolu qəlbimə, əlbəttə, var mənim
qəlbim, öyrən, öyrən mənim çiçəkli
sirrimi, ağıllı olsan, mən öz sirrimi sənə
açaram, sən heyran olacaqsan...”
F.Q.-ni qəribə bir qorxu
hissi bürüdü. Uzaqdan-uzağa “belə oxuyaram, elə
çözərəm” demək çox asan imiş... Hətta
o qədər samballı, heybətli alimlərin, dostların və
bədxahların qarşısında, kinli-kinsiz baxışların
projektorunda çıxış eləmək, odlu-alovlu və
inandırıcı dəlillər gətirmək, Professorun
pişik kimi mülayim baxışlarından ilham alaraq,
Aslanzadənin dərindən dərinə nüfuz edən
qartal baxışına tab gətirmək, hücuma keçmək,
müdafiəyə çəkilmək... sən demə,
çox, özü də lap çox asanmış. Qat-qat
çətini isə bu zərif “çiçəklərin”
qarşısında durub onların mağaradan bayırdakı
möhtəşəm Ahənglə əlaqəsini duymaq,
öz ayağı ilə mağaranın içinəcən
gəlib bu çiçək ləçəklərinə
sığınmış (və yığılmış!)
möhtəşəm Ahəngin az qala hənirtisini
bütün varlığınla hiss eləmək idi. Hadisələrin
üfüqündə onun anlaya bilmədiyi, amma fəhmlə
duyduğu çatışmaz həlqə elə bu yazı
idi, bu yazı ora (hadisələrin üfüqünə) qədər
gedib çıxa bilmirdi, mağaranın divarlarına
ilişib dolaşa-dolaşa qalmışdı, hardan
başlayırdı, orda da bitirdi (labirint, labirint!!). O isə
bu çözümü açmalı, bu çiçəkli
sirri hamıya, hamıya əyan eləməliydi. F.Q. həyatında
ilk dəfə idi ki, girdiyi bu qaranlıq mağarada
özünü möhtəşəm Ahəngin bir həlqəsi
kimi hiss etdi.
lll
“Bu günlük bəsdi,
sabah bura hökmən fotoaparatla gəlmək lazımdır” –
F.Q. Bəhram kişinin “çıxaqmı eşiyə?”
sualına cavab vermədi, (heyi qalmamışdı, hələ
də təsirliydi) dönüb onun arxasınca mağaradan
sakitcə (eynən quzu kimi) o da çıxdı.
İşıqlı dünya varmış. Gün işığı
qəfildən birbaşa gözünə girdi, əlinin
dalı ilə bu işıqdan qorunmaq istədi, səndələyən
kimi oldu. Bəhram kişi F.Q.-nin qolundan bərk-bərk
yapışdı. “Bir şey yoxdu, ilk dəfə girdin
zülmət mağaraya, ondandı”.
– İstəyirsən, bir
oturub nəfəsimizi dərək?! – Bəhram kişi,
mağara ilə üzbəüzdəki quzğun dimdiyinin
sağ kənarındakı yastı böyük daşa
çomağı ilə işarə etdi. “İstəyirəm”.
Orda oturub ləzzətlə üzüaşağını
seyr etməkdən gözəl nə ola bilərdi?
Yenə dinməz-söyləməz
əvvəlcə Bəhram kişinin oturmasını gözləyib
o biri tərəfdən daşın üstünə F.Q. də
oturdu. Bəhram kişi atasından qalma zoğal
çomağını əlləri arasına aldı,
çomağın əyri başına alnını əyib
dayadı. Səsinə balaca təntənə verdi:
– Hə, balası... bu da sənin
bu yerlərə gəlib çıxmağının
baiskarı, bu da Çiçəkli yazı... Hə deyirsən?
Əzəmətlidimi, əzəmətlidi. Elə mən
özüm də birinci dəfə görəndə
çaşıb qalmışdım.
F.Q.-nin səsi isə xeyli
“prozaik” (adi) idi.
– Bəhram dayı, sən
mağaranı tapanda içində nə var idi, nə yox idi,
diqqətini çəkən nəsə... yadında
qalmayıb? Ola bilər, bəlkə balta tiyəsi,
naxış yeri açan ucu biz... zubuldu, nədi ondan...
Bəhram kişi hiss elədi
ki, təmtərağın yeri və vaxtı deyil, odur ki,
F.Q.-nin işgüzar sualına çalışdı
işgüzar tərzdə cavab versin:
– Yox, gözümə sən
deyən bir şey dəymədi. Əvvəl-əvvəl
içəri zülmət qaranlıq idi. Heç nə
görəmmədim, yazı nədi?! Adi mağaradı, dedim,
Vəngdə yüz beləsi var... İkinci gün amma, yenə
nəsə çəkib məni bura gətirdi. Bu dəfə
kol-kosu bacardığım qədər təmizlədim,
mağaranın ağzı beləcə açıldı,
içərisi bir azca işıqlandı. Yoxsa birinci dəfə
içəri girən kimi bu süngür ağacları,
cındırış kolları, zəhrimara qalsın, arxamca
qapı kimi təzədən bağlanmamışdımı,
Bozlar olmasaydı yanımda, mağaranın ağzını
çətin tapardım. Sənə bir sirr açım.
– Yenə sirr?! Aç.
– Bu sirr balaca bir sirdi. Əslində
mağaranı mən yox, Bozlar tapıb. İnanmırsan?
– Niyə ki? İnanıram.
“Bunun məsələyə bir dəxli var?” Bozlar bəyəm
sənsiz girmişdi ora? – F.Q.-nin ağlından belə bir sual
keçdi: orda nə ola bilərdi ki, bu nəhəng köpək
bir insan oğlu mağaranın içinə girənədək
onu məhv eləsin?! Heç bir şey! Bozlar ki, dəmir
parçasını, çəkici (əgər
qalmışdısa) götürüb aradan
çıxarmayacaqdı ki?!
– Bircə Bozların dili
olsaydı... – F.Q. bunun belə olmadığına, deyəsən,
doğrudan-doğruya təəssüf etdi.
Bəhram kişinin xətrinəmi
dəydi, amma üstün vurmadı, başını
aşağı əydi. Çomağı ilə yerə
çəkdiyi çızıqlara baxmağa başladı:
– Hə, elədi. Amma dili var
kimidi.
Bozlar mağaranın elə
içindən, duyuq düşdü ki, bayırdakılar
ondan danışırlar, mağaranın lal-dinməzliyi yenə
pozuldu, oradan yerlə sürünən, bir-birinə dolaşan
zəncir səsi gəldi, köpək yenə sağa-sola,
ora-bura gəzişməyə başlamışdı.
– Bəlkə acdı? – F.Q.
sual dolu gözlərini Bəhram kişinin üzünə
dikdi.
– Yox, zəncirini
boşaltmışam, suyu da qabağındadı, yeməyi də.
Bir də səhər gətirəcəyəm. Bu gün
sabah-sabah qalxmışdım mən bura. Sən
yatırdın...
“Hə, elədi, mən hələ
yatan zaman gəlib”.
– Sən yatırdın, tez
qalxdım, endim. Balası, yazını nə qayırassan, necə
oxuyassan? – Bəhram kişinin səsində bir ümid
vardı.
– Onu kim bilə bilər?
“Allahdan başqa!”
Bəhram kişi ümidli və
diqqətli bir baxış ilə onu süzdü:
– Hə, Allahdan başqa
heç kim bilməz. Amma, bax, səninlə şərt kəsdik.
Əlini naxışlara vurmayacaqsan, lazımın olanda... mənə
de, mən özüm sən istəyən naxışın
surətini sənin üçün çıxarım.
F.Q. başını
buladı, sözü dəyişdi:
– Bəhram dayı, biz bura elə-belə
gəlməklə düz eləmədik. Mən gərək
fotoaparatımı özümlə götürəydim,
lampadan, fənərdən nəsə gərək
yanımızda olaydı... “Niyə axı mən əlimi
naxışa vura bilmərəm, niyə?!”
– Sabah, balası, sabah gətirrik.
Sən nə zaman başlayırsan işə? “Belə
lazımdı, balası. Sonra, sonra istəsən mən bu
sirri də sənə açaram”.
Bu sual səslənəndə
F.Q. düşüncəli və Bəhram kişiyə elə
gəldi ki, bir qədər də qüssəli gözlərini
uzaqda kənd içində axtarıb tapdığı Kəhrizli
körpüyə dikmişdi, ondan ayırıb
dodağında gizli bir təbəssüm üzünü Bəhram
kişiyə tutdu. Bəhram kişi sualını təkrar elədi:
– Nə zaman işə
başlayırsan, balası?
– Mən artıq işə
başlamışam, Bəhram dayı, – F.Q. ciddi tərzdə,
bir qədər də mənalı-mənalı cavab verdi.
Bu cavab Bəhram kişinin
xoşuna gəldi. “Bu oxuyacaq. İnşallah, bu oxuyacaq...”
– Eyləysə, sənə
bir şey də deyim, bəlkə ağlın nəsə kəsdi.
F.Q (“yenə sirr??”)
qaşlarını çatıb diqqətlə Bəhram
kişini dinləməyə hazırlaşdı:
– Buyur.
– Balası, mən bura ilk dəfə
qədəm basanda, o zülmət qaranlığın
içində birdən ürəyimə damdı ki,
mağaraya ilk girən kişi mən deyiləm. Bura bir dəfə
artıq giriblər. Mağara məsum deyil. Hətta
“çiçəkli” adını da yazıya bəlkə o
zaman veriblər...
– Bəhram dayı, bəs
yazını yazan?..
Bəhram kişi nəfəs
dərdi, F.Q.-nin sual dolu baxışını, əlbəttə,
anladı:
– Düz deyirsən,
yazını divara nəqş edən var. Amma mən onu demirəm.
O, əlbəttə, öz yerində. Nə zamansa, özü
də yaxın zamanda yox, çoxdan, lap çoxdan mağarada
kimsə bir başqa adam olub. Mağaraya giriblər.
– Nəyə görə belə
düşünürsən? – F.Q. soruşdu. – Nəsə
vardı içəridə? Amma yox, deyirsən, heç nə
mağarada yox idi. Kiminsə burda olmağının əlaməti
bəs nədir?
– Bilmirəm. Mən belə
hiss elədim. – Bəhram kişi cavab verdi. – İstəyirsən,
bu söhbəti axşam davam edək? Yox, əgər...
– Yox, yox, çox
maraqlıdı. Elə indi danışaq. Bu saat hər
şeyin mənim üçün çox vacib mənası
var. Nədi demək istədiyin, Bəhram dayı, söylə.
– F.Q., elə bil, dirçəldi, gözünü uzaqlardan
çəkib xüsusi bir maraqla Bəhram dayısını
dinləməyə hazırlaşdı.
– Bir şey deyil. Yəni,
deyirəm, deyəcəyim elə bir şey yoxdu. – Bəhram
kişiyə qəribə gəldi və o təəssüf
etdi ki, F.Q. onun dediyində (əslində, demədiyində!) nə
isə bir gizli məna axtarır.
F.Q.-nin isə, həqiqətən,
“tərs damarı” tutmuşdu, hökmən Bəhram
kişinin söhbətini (“axşama niyə saxlayaq, indi niyə
eləməyək?”) ondan elə indicə çıxarmaq istəyirdi.
“Tərsdi. İndi mən
buna necə deyim ki, özüm də bilmirəm, niyə belə
bir fikir gəldi girdi ağlıma?! Mağarada bunu mənə
eləcənə pıçıldadılar. Bəlkə
mağaranın ruhu pıçıldadı?! Hardan bilim?!”
– Bəhram dayı!..
Bəhram kişi isə
artıq dediyinə peşman olmuşdu:
– İnanırsan,
özüm də bilmirəm, nə üçün, necə
oldu bunu hiss elədim?! – dedi.
– Bir səbəbi
olmamış deyil. – F.Q. dilucu bunu dedi, başını
döndərib (“ciddi bir şey deyil”) yenidən Kəhrizli
körpünü gözlərilə axtarıb tapdı, sonra
sovetliyin binasını tapdı, Mübariz kişi artıq
gözə dəymirdi, bir ikiqat olmuş arvad (Tükəz
qarı idi) sovetliyin balaca həyətini süpürgə
çəkib süpürürdü, aha, bu da onun “ala-bulası”,
ceyran kimi dayanıb sovetliyin qapısında, ay səni... “rəngi,
rəngi bu maşının müsibətdi...” Yenə fikri
başqa səmtə dağıldı, Afaq gəlib girmədimi
beyninə, gəlib girdi. Mağaranı da, Quzğun dimdiyinin
üstündə onunla yanaşı daş üstündə
oturmuş, fikirli-fikirli əlindəki çomağı ilə
daşın ətrafında nəsə cızmağa
çalışan, beynindəkini bəzən bərk-bərk
ondan gizlədən (“yoxsa ki, bu da söz – sən əlini
naxışa vurma, niyə, nə üçün – dünya
dağılar?!.”) Bəhram kişini də, zəncir səsinə
qarışmış zəhlə tökən mırıltısı
heç cür mağaranın içində kəsilmək
bilməyən Bozları da unutdu. Gözünün
qabağında idilər, amma həm də deyildilər. Ancaq
Afaq! Bir də Afaqın ifritə anası. Bir böyük tikənli
kol olub (elə bu cındırış kolu kimi, süngür
ağacı kimi Bəhram dayı ona hərdən süngür
kolu deyirdi) bitib onların arasında bu arvad bütün fikri
ilə, bütün hərəkətləri ilə ancaq və
ancaq ara vurmaqla, onları bir-birindən ayırmaqla məşğuldur.
– Mən özüm də
bilmirəm ki, niyə bu mağaraya ilk dəfə girəndə
belə bir hiss girdi mənim qəlbimə, inanırsan,
balası, bilmirəm. – Başındakı
araxçını nə üçünsə
başından götürüb əlində o üz, bu
üzə hərləyə-hərləyə Bəhram
kişi dediyini dübarə təkrar edib qüssəli bir səslə
ortalığa çökmək istəyən sükutu pozdu.
Bəhram kişinin səsi bu dəfə bir az uzaqdan gəldi.
DÖRD YÜZ İL BUNDAN ƏVVƏL. VƏNG
DAĞININ YAXINLIĞINDA OLAN, İNDİ İSƏ OLMAYAN
BİR ŞƏHƏRDƏ
1657-ci ilin ağır
qışı üç gün, üç gecə
sakit-sakit, lopa-lopa yagan qar dənələrinin titrək
çiyinlərində gəldi. Bu qar dənələrinin az
qala yarısı yerə toxunmaqdan qorxur, təkrar gəldiyi
yerə qayıtmaq üçün havada
aşağı-yuxarı vurnuxurdu. Sıxasıx yastı
dağların arasındakı çökəyə
sığınmış bu balaca şəhərin dar, əyri
küçələri ilə yol getmək axşama yaxın
lap çətinləşdi. Həmən axşam (qarın
yagdığı ikinci gün) bu dağ ətəyində salınmış
balaca şəhərin ən mərkəz meydanı olan At
meydanının həm özündə və həm də
ona gətirən dörd yolun hər birində adamlar artıq
gözə xeyli az dəyirdi, bir kölgə orda, iki
qaraltı burda – yavaş-yavaş, səndirləyə-səndirləyə...
At meydanından
Bazarbaşına aparan həmən dörd yoldan biri Zəncirli
yol idi. Zəncirli yol da bütün ətraf kimi ağappaq qara
bürünmüşdü. Bu yolla bir qədər əvvəl
iki atlı keçib getmişdi, atların ayaq izləri əvvəl-əvvəl
bir az qaraldı, amma sonra çox keçmədi, yenə
ağappaq qarla örtüldü. Yolun hər iki yanında ətraf
dağlara bənzəyən yastı-yapalağ evlərin
damları hələ az-maz (amma gərək gözünü
zillədəydin), seçilirdi, qara tüstüsünü
atların agız-burnundan dalğa-dalğa çıxıb
şaxtalı, amma bəyaz, buğlu nəfəs kimi ayazlı
çölə buraxan damdabacalar hələ var gücləri
ilə görünməklərində səy edirdilər ki,
atlılar bir az daha irəlilədilər və sağ tərəfdəki
az qala uçqun altda batıb qaralan balaca bir darvazanın
yanında dalqabaq dayandılar. Atlar bərkdən
fınxırıb başlarını yerə dikdi. Qara rəngdə
olmasaydı, bu alçaq evi öz içində gizlədən
həyətin taxta darvazası görünüb-görünməyəcəkdi,
onu o bir olan Allah bilirdi. Bəndə bunu bilməzdi. “Allah, sən
özün bizi bağışla, bağışla ki,
adını çəkməyə özümüzdə hələ
qüvvə tapırıq...”
“Allah, məni
bağışla!” – Bu sözləri irəlidəki atın
üstündə iki qat olmuş Əliqumral yüzbaşı
astaca dilinə gətirdi. O, atın yüyənini əlində
cütləyib atdan bir təhər endi, bu zaman o biri atlıya
da başı ilə gözəgörünməz bir işarət
verdi: “en, çatdıq” dedi. O biri atlı daha gənc idi,
qıs-qıvraq bir tərzdə (elə bil bu ağır və
üzücü yolu gələ-gələ az qala buz heykələ
dönən heç o deyildi) öz atından yerə
sıçradı.
Bir xeyli taxta həyət
darvazasını keyimiş əllərilə hər ikisi
döydü. Darvaza təpəsinə endirilən bütün
zərbələri öz içinə yığıb
özündən o tərəfə heç bir səs-səmir
buraxmadı. Belə olmağına əvvəlcə belə
oldu, amma az sonra həyət tərəfdən boğuq
öskürək səsinə bürünərək bu
sözlər gəlib Əliqumral yüzbaşının və
onun səfər yoldaşının qulağına
çatdı:
– Gəldim, gəldim... Bir az
gözlə. Çətin açılır, cəftə
zalım, taxtası şişib bunun...
Darvaza, nəhayət,
yavaş-yavaş açılmağa başladı. Bu iki nəfər
də bu biri tərəfdən güc gəldi. Darvaza yerdə
qarı eşə-eşə yarıyacan ancaq
açıldı və qonaqları birtəhər həyətə
buraxdı.
– Atları bura
bağlayın... – Əynindəki uzun kürkünə bərk-bərk
bürünmüş, başında zərif bir
araxçın, ağzından buxar çıxan ev sahibi Mirzə
Pirqulu, evin qapısına gedən cığırın sol tərəfində
eləcə iki atlıq ağappaq qarla örtülü
tövlə gözə göründü, onun yanında yer
göstərdi. – Bura!
Atları bağladılar və
Mirzə Pirqulu yenə də ağzından buğ
çıxa-çıxa atların qabağına tövlədən
ot gətirib tökdü. Soyuq tutmuş qonaqlar tərpənməz
bir halətdə ona tamaşa edir, gözləyirdilər. Sonra
ev sahibi qonaqlara yol göstərdi. Mirzə Pirqulu irəlidə,
Əliqumral yüzbaşı arxasınca,
yüzbaşının da arxasınca onun gənc səfər
yoldaşı, ayaqlarının altındakı
ağartını xırçıldada-xırçıldada
gedib evin gizlin yerində qaralan alçaq qapıdan keçib
içəri, geniş bir dəhlizə daxil oldular. Burada
qonaqlar hər ikisi əyinlərindəki yamyaş olmuş
qara, qalın çuxalarını çıxardılar. Mirzə
Pirqulu da onlar kimi üstünə qonmuş qardan təmizlənmək
üçün (evdən darvazayacan gedib balaca
cığırla geri dönənəcən
üst-başı (kürkü) qarla tamamən
örtülmüşdü) bu üçü özlərini
silkələyib qardan bacardıqca təmizləndilər. Qar
getməyinə getdi, amma bu dəfə su olub bunların
saç-saqqalında, üz-gözündə damla-damla
qaldı, döşəməyə tökülən də
tezcə əridi.
İçəri
otağın yuxarı başında cırthacırt yanan
yaşılkərpic sobanın ətrafına səliqə ilə,
bir ölçüdə quru odun parçaları toplamışdılar.
Sobanın kənarında alçaq bir miz var idi. Otağın
bu biri küncündə yorğan-döşək dəsti az
qala tavana dəyirdi. Elə oradaca alabəzək, böyük
bir sandıq da suvağı orda-burda tökülmüş,
daşları görünən divara söykənib
durmuşdu.
– Buyurun, möhtərəm
ağalar, əyləşin, keçin, xoş gəldiz, sobaya
yaxın keçin. – Mirzə Pirqulu dil-ağız elədi.
Soba
çatır-çatır yanmağında idi. Otaqda xoş
bir istinin rayihəsi dolaşırdı.
Əliqumral
yüzbaşı ağır-ağır keçib
yaşılkərpic soba ilə üzbəüz bardaş
qurub əyləşdi. Əliqumral yüzbaşının gənc
səfər yoldaşı isə düz onun arxasında
bardaşını qurdu, əlini yaş olmuş dizlərinin
üstünə qoyub başını aşağı əydi
və bir müddət bunlar bu cür sakit, səssiz-səmirsiz,
üzləri sobaya hərəkətsiz oturmaqlarına davam
etdilər. Donları açılmırdı ki, açılmırdı.
Əliqumral yüzbaşının cod bığları taxta
tilişkələrinə dönməmişdimi,
dönmüşdü. Bir müddət keçdi, nəhayət,
Mirzə Pirqulu əlində məcməyi (o, bir az əvvəl
sobalı otaqdan mətbəxə keçmişdi) mətbəxdən
geri döndü, məcməyinin içindəki şərbəti,
pendiri, yağı, lavaşı, fincan və boşqabları
sobanın sağ tərəfindəki alçaq mizin
üstünə səliqəylə düzdü. Sonra mizi
üstündəkilərlə bir yerə ehtiyatla bir qədər
arxaya sürüşdürdü. Qonaqlar mizdən sol tərəfdə
qaldılar. Mizdən sağ tərəfdə isə ev sahibi
özü o da üzü sobaya tərəf bardaş qurub yerə
çökdü.
Otağın sobadan sol tərəfdə
bircə, amma bu otağa görə xeyli iri pəncərəsini
bayır tərəfdən ağappaq qar yağa-yağa tamam
tutmuşdu. Bu səbəbdən otaq işıqlı deyildi;
sobada cır-cır yanan odun parçaları dil-dil hərdən
sobanın içindən otağa özünü
dürtüb tezcə də geri çəkilməsə və
bu zaman otağa zəif işıq salmasa idilər...
Mirzə Pirqulu, yadından
çıxardığı var idi, təzədən əli
ilə ağır bədəninə öyrəncəli bir təkan
verib yüngül quş kimi yerindən qalxdı, gedib qapı
ağzındakı alabəzək sandığın
qapağını qaldırdı, söykədi divara, eşələnib
oradan iki şam çıxardı (şamların biri
yarıyacan yanmışdı), gətirib bu şamları eləcənə
şamdansız, mizin hər iki ucunda bərkidib qoydu,
sobanın içinə (düz alovun ağzına) cəsarətlə
əlini soxub bir uzun yanar çöp daha çıxardı,
bu şamları yandırdı. Şamlar yandığında
otaqda kölgələr peyda oldu, işığın dərəcəsi
xeyli artdı. Qonaqlar fikir verib gördülər ki, təkcə
işıq yox, işıqla bir yerdə qaranlıq da
artdı.
– Allah, bizdən mərhəmətini
əsirgəmə, Allah, bizi bağışla... – Əliqumral
yüzbaşı donu yavaş-yavaş açılan əllərini
ovuşdura-ovuşdura bilinmədi ki, bu sözləri hamı
üçün dedi, yoxsa özü-özü
üçün pıçıldadı, bu sözlərdən
sonra sağ tərəfindəki mizə tərəf
çöndü. Onun gənc səfər yoldaşı da,
amma bu, dinməz-söyləməz onun kimi etdi. Mirzə
Pirqulu, elə bil ki, bunu gözləyirdi:
– Buyurun, ağalar, “bismillah”
eləyin. Varımız nədi, budu. Buyurun, tikəmi bölsəniz,
məni məsud edərsiniz, buyurun, lütf qılın...
Əliqumral
yüzbaşı zənlə bir mizin üstündəkilərini,
bir də yana çöndərib baxışlarını məhzun
bir halda oturmuş Mirzə Pirqulunu süzdü, nədənsə
bir yanıqlı ah çəkdi, yavaşdan “bismillah” dedi, əlini
lavaşa uzatdı. Onun gənc səfər yoldaşı da
“bismillsh” edib o da əlini süfrəyə uzatdı...
Mirzə Pirqulu, (ev sahibi)
qonaqların gəlişinin məqsədini, əlbəttə
ki, bilirdi. Əliqumral yüzbaşını bir müddət
bundan əqdəm Mirzə Pirqulunun keçmiş şəyirdi,
indi isə uzaq kəndlərin birində kəndxudalıq edən
Qəmər yüzbaşı onun yanına gətirmişdi və
xahişi bu olmuşdu ki, Mirzə Pirqulu ki, elm və irfan yiyəsidi,
məchulları yozandı, buna kömək eləsin, nəsə
yazı-pozu işi var, nəyisə oxumaq, ya da oxutmaq istəyir.
Əliqumral yüzbaşı uzun-uzadı bir az da
anlaşılmaz şəkildə nələr isə
danışdı. Müxtəsər, Mirzə Pirqulu bu işə
razılıq vermişdi və Əliqumral yüzbaşı
Mirzə Pirquludan məsələni həll etmək
üçün vədəsini almışdı. Bir məqam
elə oldu ki, otaqda təklikdə qaldılar, Qəmər
yüzbaşı pıçıltı ilə Əliqumral
yüzbaşıya dedi: “çalış, vədələşdiyiniz
vaxt, nə olursa, olsun, istər qiyamət qopsun, gələsən,
yetişəsən, xasiyyəti ağırdı, yoxsa səni
bir daha yaxınına buraxmaz”.
Elə bu sözlərə
görə qara-çovğuna baxmayıb bu iki yoldaş yola
çıxmışdılar. “Allaha şükr olsun,
inşallah, arzumuz, məqsədimiz puç olmaz, yerdə
qalmaz. Əlbət, bu müşkilin də bir çarəsi
vardır”.
Yeməklərini yeyib bitirdilər.
Qaynadılmış kəkotu suyunu meyvə qurusu ilə
xortuldada-xortuldada içəndən ancaq sonra qonaqlar hiss etdilər
ki, bəli, canlarındakı qan, deyəsən, bir balaca
qaynadı. Sobadakı alov dillərinin tənbəlliyi (hərdən-birdən
dil uzadıb tezcə də sobanın dərinliyinə çəkilirdilər)
bunlara da sirayət etdi, ləms düşdülər, gözləri
xumarlandı. Mirzə Pirqulu mizi özündən bir qədər
kənar edib, gedib gətirib yorğan-döşək dəstindən
bunlara bir böyük mütəkkə verdi, qonaqların ikisi
də, hərəsi bir tərəfdən bu mütəkkəyə
dirsəklənib ayaqlarını ləzzətlə
uzatdıqca uzatdılar. Bir azdan əsnəmə gəldi, nə
gəldi, gözlər öz-özünə yumulmağa
başladı, nə başladı. Mirzə Pirqulu qonaqlara diqqət
və maraqla baxırdı və anladı ki, bunlar ki belə qəribə
bir halətdədirlər, indi daha heç bir söhbət
aralarında alınmayacaq, əyilib biri tamam sönmüş
və tüstüləyən, o biri sönməkdə olan hər
iki şamı bir əski ilə yaşlayıb tamam
söndürdü, sonra yenə “bismillah” ayağa durub gedib
otağın küncündəki divar uzunu
yığılmış yorğan-döşəkdən
sürütdəyib bunların yanına gətirdi. Artıq
şirin yuxuya getmiş və hərdən də bir-birinə
səs verib xorna çəkən bu adamlara bir daha diqqətli
nəzər saldı. Əliqumral yüzbaşı yuxusundaca
diksindi, elə bil, quyunun təkinə düşdü. “Yox,
söhbət qaldı sonraya”. Mirzə Pirqulu sobaya bir-iki quru
odun da atdı və daha sonra səs salmamağa
çalışaraq yavaş-yavaş sobalı otaqdan
çıxdı. Mirzə Pirqulu gedib girdi özünün
kitab otağına. Bura həm də Mirzə Pirqulunun yataq
otağı idi. Ömrünün ahıl vaxtına tək-tənha
gəlib çıxdığı üçün idi ki, hər
gecə yuxu gələn zaman yatağını özü
salırdı. İndi də divar dibində yumrulanmış
döşəyi açıb bir kənara çəkdi, əlində
tutduğu şamdandakı şamı (onu yataq otağına
gircək yandırmışdı) ufləyib
söndürdü, otaq soyuq idi deyin, elə
paltarlı-paltarlı, hətta başındakı
araxçını da çıxarmadan yerinə girdi,
yorğanını gözlərinə qədər çəkdi.
Bir qədər bu soyuq yerində qurcuxdu, ora-burasını
isitdi, bayırda qar hələ yağırdı, sonra köks
ötürüb Mirzə Pirqulu gözlərini yumdu, elə o
andaca dərin bir yuxuya qərq oldu.
Yuxusuna öz istəyilə
yaşılkərpic sobalı otaqda qonaqlarla yemək zamanı
etdikləri söhbət necə vardısa eynən eləcə
(bəlkə xırda, çox xırda dəyişmələrlə)
gəlib düşmədimi, eləcə gəlib
düşdü.
İki nəfər qonaq
dal-dala qırmızıkərpic sobanın (yuxuda sobanın kərpicləri
qırmızı rəngdə idi) qarşısında, mizin
sol tərəfində bardaş qurub əyləşmişdi,
o isə, Mirzə Pirqulu mizin sağında dizini altına verib
yerdən oturmuşdu. İştah qonaqlara qəfildən necə
gəlmişdisə bir müddət səssiz-səmirsiz ancaq
yeməyə məşğul oldular.
Sükutu ilk pozan Əliqumral
yüzbaşı oldu. O ağzındakını səbrsiz
çeynəyə-çeynəyə dedi:
– Mir Həsən ağa (Əliqumral
yüzbaşı Mirzə Pirquluya yuxu boyunca elə Mir Həsən
ağa deyib durdu), Mir Həsən ağa, biz səninlə necə
ki, vədələşmiş idik, eləcə də
görüşdük, inşallah.
– Bu qar quşbaşı
qardı, ildə bir dəfə yağar, dünəndən əhalini
lap əldən salıb. – Mirzə Pirqulu sakit-sakit dilləndi.
– Siz özünüz yol uzunu olmazın əziyyəti, əlbəttə
ki, çəkdiniz. Yerinizi rahat edin. Buyurun... – Yuxuda, deyəsən,
isti oldu, əl atıb Mirzə Pirqulu araxçını
başından götürdü, ağappaq saçları
alnına töküldü və onun üzünə
xüsusi bir mülayimlik verdi.
...Mirzə Pirqulu dizin-dizin
sobaya tərəf sürünüb (yuxunun içində)
yenidən sobaya bir-iki odun atdı, sonra yenə dizin-dizin geriyə,
öz yerinə çəkildi. “Çırthaçırt”
gücləndi.
Mizin üstündə
lavaş, pendir, yağ, şərbət və halva (yuxuda halva
da bunlara əlavə edilmişdi) var idi.
Əliqumral
yüzbaşı sobadakı dəcəl alov dillərinə
fikirli-fikirli nəzər yetirirdi. Başını
qaldırmadan və heç kimə baxmadan dedi:
– Bu haman sənə barəsində
bəhs etdiyim oğlandır ki var...
Əliqumral
yüzbaşının gənc səfər yoldaşı
(qızışandan sonra gözlərinə əməlli
–başlı işıq gəlmişdi) ağzına dürmək
apardığı yerdə başını ehmalca Mirzə
Pirquluya tərəf tərpətdi. Yüzbaşı
sözünə davam etdi:
– Bəli, özüdür
ki, var. Mağaranın içində nə rəsm
görübsə, olduğu kimi bir kağıza
köçürüb. Rəssamlığı var. İntəhası...
Gənc səfər
yoldaşı bu dəfə heç kimə deyil,
özü-özünə başını tərpətdi, yəni
ki, “bəli, bu belədir.”
– Maşallah, maşallah... –
Mirzə Pirqulu söylədi və dodaqlarını bərk-bərk
sıxdı.
– Mir Həsən ağa, sən
və ancaq sən nüfuz edib öyrənə bilərsən
ki, bu rəsmlər nə söyləyirlər. Vallahi və
billahi, onlar ləl-cəvahirat dolu itmiş bir xəzinənin
yerini bildirirlər ki, bu ancaq belədir, belə olmaya bilməz...
Hansı xəzinəni deyirəm, sən bunu bilirsən.
Sehrbazların xəzinəsini deyirəm.
Mirzə Pirqulunun
üzündə bir cizgi də tərpənmədi. Əliqumral
yüzbaşı nəfəs dərdi, bığlarına
tumar çəkib (bığ bığlığına
qayıtmışdı, ucu artıq aşağı əyilirdi),
sonra üzünü öz gənc səfər
yoldaşına tutdu:
– Sən söylə. Əfsanəni
də olduğu kimi danış. Bizim işin açarı əql
və mərifət sahibi bu kişidədi, biləsən.
Allah onun ömrünü uzatsın.
Mirzə Pirqulu bu möhtərəm
sözlərin müqabilində ancaq onu edə bildi ki, ağ
saçları az qala üzünü örtən
başını (araxçınını
çıxarıb yanına qoymuşdu) acizanə sinəsinə
endirdi.
Gənc oğlan əlin-əlinə
sürtüb yediyi dürməyin
qırıntılarını mizin bir kənarına
tökdü. Ağzındakı loxmanı necə gəldi
çeynəyib tələsik uddu və söhbətinə
belə başladı:
– Allah evini, ocağını
abad eləsin, ey möhtərəm Mirzə Pirqulu (bu gənc də
yuxu boyunca Mirzə Pirquluya eləcə Mirzə Pirqulu dedi,
başqa cür demədi), ağam necə ki ərz elədi, o
deyən kimidi, mən mağaranın rəsmini
bacardığım qədərinə olduğu kimi
çıxarmışam. Budur, baxa bilərsən. – Bunu
söyləyib əbasının iç tərəfdən
cibinə girmək üçün düz ürəyinin
üstünə əl atdı və oradan bir uzunasına
bükülü kağız çıxartdı.
– Budur, bax, – dedi, – ağam bu
rəsmləri deyirdi...
Mirzə Pirqulu yuxudaca yerində
qurcuxdu. Sağ böyrü üstə çöndü, sol əli
özünə rahat yer axtardı, tapmadı, ölü kimi
qarnına sıxıldı. Qəribəsi o idi ki, bu gecəyədək
nə zaman ki yuxusu qırılmışdı, davamı
heç vədə gəlməmişdi, bu gecə isə gəldi.
Yuxunun davamında Mirzə
Pirqulu artıq mizin sol tərəfində (yeri daha da rahat olsun
deyə), qonaqlar isə artıq mizin sağ tərəfində
oturmuşdular. Mizin üstündə heç bir şey yox idi
və Əliqumral yüzbaşının gənc səfər
yoldaşı bir yekə kağızı təmiz mizin
üstünə sərdi, künc-bucağını səliqə
ilə tumarladı, düzlədi. Yuxunun bu yerində
sobanın kərpiclərinin rəngi tamam mavi olmuşdu.
(Ardı gələn şənbə sayımızda)
Kamal ABDULLA
525-ci qəzet.- 2010.- 18 sentyabr.- S.16-17.