“HÖKMÜ QAYIMMIŞ ZAMANIN...”
Nurəngiz Günün doğum
gününə bir neçə söz
Deyirlər yaradıcı
insanlar Tanrının çox sevdiyi bəndələrdəndir.
Tanrı onlara istedad verməzdən öncə, qəlblərinə,
ürəklərinə mərhəmət, işıq, nur əta
edir. Bu işıq onların önünə düşərək
yol açan əməlləridir. Və belə mərhəmət
sahibləri olan insanlar başqalarından fərqli olaraq
bütün ömrünün mənasını xalqına
xidmətdə görürlər. Bu günkü
çağdaş ədəbiyyatımızı öz fərqli
yaradıcılıq yolu ilə daha da rövnəqləndirən
istedadlı şairə, publisist, ən əsası isə
gözəl insan, gözəl şəxsiyyət olan Nurəngiz
Gün kimi.
Bu gözəl xanımı
mən də hamı kimi hələ orta məktəbdə
oxuyarkən Azərbaycan televiziyasında görüb sevmişəm,
aydın nitqinə, misilsiz gözəlliyinə heyran
qalmışam. Qaraqaşlı, cazibədar, iri qara gözlü,
əsl Azərbaycan gözəli olan nur üzlü bu
xanıma o zaman təkcə mən yox, yəqin ki,
bütün Azərbaycan valeh idi. Sonradan mətbuatda onun
yazılarını, şeirlərini oxuduqca, bu şeirlərdəki
mənaları anlayıb dərk etdikcə, bu xanıma daha da
ürəkdən bağlandım.
Onu ilk dəfə on il bundan əvvəl
“525-ci qəzet”də çalışdığım vaxtlar
gördüm. Redaksiyada, Yaşar müəllimin
otağında idik. Birdən qapı açıldı,
içəri çox kübar görkəmli,
baxışlarından səmimilik yağan bir xanım daxil
oldu. Mən onu dərhal tanıdım. Bu, Nurəngiz Gün idi!
Üzündə qeyri-adi, hətta mən deyərdim, sirli bir təbəssüm
vardı. Bu anda Rafaelin məşhur “Sikstin madonnası”nı-
Cakondanın təbəssümünü xatırladım. Onun
qəlbinin işığı üzündə əks
olunmuşdu. Heç şübhəsiz ki, bu işıq, bu təbəssüm
məhz Tanrıdan gələn bir işıqdır və hər
adama nəsib olmur. (Əhvalımızın yaxşı
olduğu anlarda şeytansifətli adamlarla azmı
qarşılaşmışıq?) Ən çox diqqətimi
çəkən onun sadəliyi, səmimiliyi oldu.
Elə o zaman onun haqqında
yazmaq keçdi könlümdən. Amma mən bunu demişəm,
yenə də deyirəm: çox təəssüf ki, biz həmişə
yazmaq istədiyimiz insanlar haqqında çox zaman gecikirik. Amma
hər halda bu da taleyin xoş bir qismətidir ki, onun
haqqında bu gün- məhz doğum günündə yazmaq
qismət oldu mənə və bunu özümə mənəvi
borc bilirəm.Ona görə ki, Nurəngiz xanımın həm
yaradıcılığı, həm də bir insan kimi alicənablığı,
yüksək mədəniyyəti məni həmişə
özünə cəlb edib. Onun bu
ağrılı-acılı zəmanəmizin, o tay-bu
taylı vətənimizin, gedən torpaqlarımızın dərdləri
ilə baş-başa qalıb yazdığı və bizləri
də bu həsrətin oduna yandırdığı bir
sıra şeirləri, poemaları var ki, bu əsərlər
öz fəlsəfi-lirik, psixoloji mahiyyəti baxımından
düşündürücüdür. Onun ürəyindəki
yanğı, ağrı-acı, vətən təəssübkeşliyi,
təmənnasız sevgi şeirlərinə də hopub.
Yazdığı şeirlər bir qələm əhli kimi məni
həmişə düşündürüb. Doğrudan da, əgər
hansısa bir yazıçının, şairin bir sətri,
lap elə bir misrası səni düşündürürsə,
deməli, o, əsl qələm sahibidir, əsl
yazıçıdır. Ədəbi senzuranın
olmadığı bir zamanda şeirdən, poeziyadan xəbəri
olmayanların kiminsə, nəyinsə hesabına ildə
iki-üç kitab çıxartdıraraq “şairəm” deyə
bağırması, çox zaman əsl qələm sahiblərini
kölgədə qoyur. Acı da olsa, bu həqiqəti qeyd etməliyik.
Bu isə ədəbiyyatımıza heç də
başucalığı gətirmir. Və nə yazıq ki,
belə şəraitdə çox zaman əsl həqiqət
yalanın monopoliyasına çevrilir. Mənim qəhrəmanım
Nurəngiz xanım isə sözün həqiqi mənasında,
əsl qələm sahiblərindəndir. Təkcə elə
dünyanın bir çox ölkəsində məşhur
olan, haqqında film çəkilən“Xocalı simfoniyası”
ilə o, adını əbədi olaraq tarixə yazdı.
Baxmayaraq ki, ədəbiyyata ilk dəfə “Tanrı” povesti ilə
gəldi və bu əsər 1981-ci ildə “Ulduz” jurnalında
çap olundu. Özü də çox keçmədi ki,
geniş oxucu auditoriyası qazandı. Təkcə dramatik
süjeti, mövzusunun yeni olmasına görə yox, həm də
ona görə ki, bu əsərlə Nurəngiz xanım uzun
illər daxilində qaynayan böyük istedadını üzə
çıxardı. Axı biz onu həmin əsərə qədər
bir aparıcı, diktor kimi tanıyırdıq. Və birdən-birə
belə gözlənilməz, möhtəşəm gəliş...
Böyük yunan filosofu Aristotelin məşhur kəlamı düşür
yada: “Təfəkkür təəccübdən
başlayır.” Və heç şübhəsiz ki, bu əsərlə
tanış olanlar mənim dediyimi təsdiq edərlər ki,
Nurəngiz xanım doğrudan da ədəbiyyata gəlişi
ilə çoxlarını təəccübləndirdi, həm
də beyinlərdə, təfəkkürlərdə bir
inqilab yaratdı. Sonradan qəzet və jurnallarda bir-birinin
ardınca müxtəlif şeirləri çap olunmağa
başladı. Şübhəsiz ki,
paxıllığını çəkənlər də az
deyildi. Amma ürəyində azca da olsa, kin-küdurəti
olmayan, heç kimə paxıllıq etməyən Nurəngiz
xanım həmin vaxtlar heç kimin qəlbinə dəymədən
yalqız, tək-tənha, çiynində illərin
ağrı-acısı, niskili, həsrəti eləcə
var-yoxu olan təkcə ürəyini, bir də sevimli Jaləsini
bağrına basaraq“daşlı-kəsəkli sərt qayalarda
yol gedirdi...”, “Ürəyimi eşit, dünya!” – deyirdi.
“Önümdə silsilə
dağlar,
Sərt qayalar, soyuq dəniz.
Qərib canla, bu tək cana,
qürub çağı
Yol gedirəm, öləziyib
saralanadək”.
Hansısa dahi deyib ki,
“xoşbəxtlik bədbəxtliyin
başlanğıcıdır.” Düşünürəm ki,
dünyada tamamilə xoşbəxt olan qadın yoxdur.
Çünki xoşbəxtlik nisbidir və xoşbəxtlik sənin
yaşadığın gözəl anlardır, dəqiqələrdir,
saniyələrdir. Sonradan bu anlar, bu dəqiqələr kino
lenti kimi yaddaşımıza köçür, bizlər o
xatirələrlə yaşayırıq. Bu da bəsdir
qadına.
“İkimizə bir yuva, ikimizə
bircə dən... Bəs idi!
Qonşularımız idi
yaşıl göllər.
Amma dimdiyimizə
sıxılan “o tək damla”
demə təsəlli
imiş göylərdən... Bəs idi!”
Budur əsl məhəbbət!
İnsan sevəndə saflaşır, ucalır, müqəddəsləşir.
Nurəngiz xanımın sevgisi də niskili qədər
pakdır, ucadır. Düşünürəm ki, həyatda
sevgi, bir də ümid olmasa, insan yaşaya bilməz. Bax,
bunlardı bizləri yaşadan.
Nurəngiz xanımın
yaradıcılığında mənim ən çox diqqətimi
çəkən bir məqam da onun yalandan, riyadan uzaq
olması, həqiqəti yazmasıdır. O, daxilən azad bir
şairdir. Belə insanlar nə satılmaz, nə də əyilməzlər!
Bəlkə elə buna görə də “Haqqın gözlərinə
həmişə dik baxmışam!”-deyən Nurəngiz
xanım yazılarında olduğu kimi həyatda da çox səmimidir,
kövrəkdir, sadədən də sadədir. Bu narahat
dünyamızın bizim görə bilmədiyimiz, ya da ki
görmək istəmədiyimiz həqiqətini yazır Nurəngiz
xanım! Əsl yazıçılıq da elə budur! Əslində,
şair içdən azad ola bilməsə, yazdıqları da
səmimi alına bilməz! Şair daxilən azad deyilsə, Vətən
də azad ola bilməz! Düşünürəm ki, vaxti ilə
indi bəzi burnunun ucundan o tərəfi görə bilməyənlərin
ağız büzdüyü həmin o ziyalılıq
olmasaydı, heç sovet rejimi də dağılmazdı!
Baxmayaraq ki, Nurəngiz xanım kimi ziyalılar sovet
dövründə yaşayırdılar, amma öz sözlərini
deməyi bacarırdılar. İndi söz deməyə nə
var ki? Bizim bəzi görkəmli
yazıçılarımızın bostanına daş atan bəzi
“əhli-qələmlər” yəqin ki, sovet dövründə
yaşasaydılar, eləcə tısbağa kimi
qınlarına çəkilərdilər. Amma əsl söz,
əsl sənət tarixin süzgəcindən keçərək
həmişə yaşayır. Yazıçı gərək
vicdanını məngənəyə salmaya. Belələrinə
Nurəngiz xanım öz şeiri ilə cavab verir:
“Hansı məkan
yaxşıdır?
O məkan ki,
Azadlıq qoxuyur onun göylərində!”
Zənnimcə, izahata ehtiyac
yoxdur. Nurəngiz Gün bütün əsərlərində,
hətta ən kiçik şeirlərində belə sərbəstdir,
səmimidir. O, cəmiyyətdə baş verən naqislikləri,
əyintiləri daxili intellektual bir narahatlıqla, bir vətəndaş
həssaslığı ilə ürəyindən qələminə
köçürərək onları oxucuya təqdim edir.
Düşünürəm ki, yazmasaydı, yaşaya bilməzdi!
Çünki daxilində elə bir ağrı-acı var ki, hər
zaman yalqız qaldığı tənha gecələrində
ağ vərəqlərlə bölüşür bu
niskilini... “İncil”də deyildiyi kimi:”...yaza-yaza
özünü xilas edir.”
Nurəngiz xanımın
şeirlərindəki bu ağrı zaman-zaman içimizi
göynədən, qəlbimizi sızladan bir
ağrıdır: bütöv Vətən ağrısı,
Qarabağ dərdi, itirilmiş torpaqlarımızın həsrəti...Bu
həsrət onu yatmağa da qoymur, yuxusunu ərşə
çəkir, qəlbini göyüm-göyüm göynədir.
“Bu torpağın
üstündən Araz adlı bir çay axır...
Qubar dolu suyundan
hönkürüb
şərbət
içmişəm.
Kənarında dəmir
çəpər var!
Bu çəpərin
küncündə ölmək üçün
Üç arşın yer
seçmişəm”.
Nurəngiz xanım
torpağını, xalqını,millətini sevən,
türkçülüyü qoruyan bir ziyalıdır. Onun
üçün türklərin hamısı eyni xalq, eyni millətdir.
“Yox! Yoxdur o türk, bu
türk!
Türklər vardır ərzin
üzündə...”
Nurəngiz xanım vaxtilə
ustad Füzulimizin də böyük dəyər verdiyi
Sözü yerli-yerində işlətməyi, sözə dəyər
verməyi bacarır. Şeirlərinin adı da qeyri-adidir. Əksər
şeirlərinin əsas qayəsi insan və onun mürəkkəb
psixologiyasıdır. “Hökmü qayımmış
zamanın” adlı hekayət xarakterli şeiri də çox fəlsəfi
və düşündürücüdür. İllər
sonra şair doğulub boya-başa çatdığı məkana
gəlir.
“Xatırlayırsanmı məni,
köhnə dalan, təngnəfəs döngələr?
Dər-divarlar, baba yurdum,
od-ocağım?-deyə ürək ağrısı ilə
soruşur. Bu ağrı-acılar hamımıza
tanışdır. Hansı birimiz ata ocağına gedəndə
bu hissləri keçirməmişik? Ancaq şairəyə ən
çox təsir edən vaxtilə həyətlərində
olan köpəyin kötükcəsi olan balaca
küçüyün ona hürməsidir.
“Salam, qoçaq!
Tanıyırsanmı, sən məni,
İtimizin kötükcəsi,
quyruğu burcuq bala?
Hə, nə var belə,
öz yiyənə hürürsən?
Dəli olma, mənəm də...
Sənin o ana nənəni
öz tikəsiylə bəsləyən,
yemləyənəm də!
Bala... oyam, o!”
Əslində, şair burada
heyvanların simasında insanlara xitab edir. O qədər
çörəyi dizinin üstündə olan, nankor insanlar
var ki... Küçük heç olmasa, quyruğunu bulayıb
hürür. Amma nankor insanlar var ki, ömrünün sonuna qədər
öz xəbisliklərindən əl çəkmirlər.
“Heç bir hədiyyə
istəmirəm. Mən elə bil haçansa padşah
olmuşam. Gözüm o qədər toxdur ki.... İki balaca
otağım var, bəsimdir. Nəhənglikdən, təmtəraqdan
qorxuram. Həmişə küncdə otururam. Altı yerdə
bağımız vardı. Otuz yeddidə babam Mirzə Ələkbər
Hacızadəni sürgün etdilər. Hər şey...”
Ardını demədi. Onun niskilini anladım. Qeyd etmək
yerinə düşər ki, Nurəngiz xanımın hər
iki babası zamanında milli ruhlu tarixi şəxsiyyətlər
olub. Ata babası Bəşir bəy Qulubəyov dövlət
məmuru olmasına rəğmən ruslaşmaya qarşı
çıxıb və bu barışmaz mövqeyinə
görə 1918-ci ildə rus generalı tərəfindən
güllələnib. Ana babası dövrünün məşhur
həkimi, köhnə bakılıların yaddaşında
yaşayan Mirzə Ələkbər əfəndi Hacızadə
1937-ci ildə “pantürkist” damğası ilə repressiya
qurbanı olub. Və ziyalıların bu cür
“sıralanması” onun o zaman Təbrizdə yaşayan
dayıları Ağasəlim və Agakərim Hacızadələrrdən
də yan ötmədi.
“Budur işlərin əsli-
Min doqquz yüz otuz yeddi.
Dərəbəylik dərəbəyi
Soydu tökdü soy nəsli.
Ağlama, dərin quyum!
İzn ver, açım
gözünü,
Deyim dərdi
sözümü...”
Nurəngiz Gün əsrlərdən
süzülüb gələn möhtəşəm Azərbaycan
poeziyasını ideya-bədii, təkamül, həm də
millilik baxımından bu günə qədər qoruyb
saxlamağı bacaran dəyərli söz sahiblərindəndir.
Həyati və fəlsəfi mövzular, zaman və məkan
anlamı, insanın mürəkkəb-psixoloji xarakteri, gələcək
nəsillərdən nigarançılıq həmişə
onu düşündürür:
Deyirlər,
yazıçılıq da bir taledi, bir qədər-qismətdi
və Tanrı onu hər adama nəsib etmir. Heç
şübhəsiz ki, şairlik onun alın
yazısıdır. Onun haqqında ən dəyərli söz
ustadlarımızı zamanında öz sözlərini deyiblər,
bu gün də deyirlər. Şeirləri müxtəlif dillərə
tərcümə olunaraq, dünyanın bir sıra ölkələrində,
eləcə də qardaş Türkiyədə çap olunub.
Dəfələrlə Azərbaycan nümayəndə heyətinin
tərkibində müxtəlif konqreslərə
qatılıb, orada Azərbaycan ədəbiyyatını
layiqincə təmsil edib. Türk dünyasında xidmətlərinə
görə Fəxri fərman və diplomlara layiq
görülüb.
İllər çox sürətlə
keçir. O qədər sürətlə ki,
gözümüzü açıb yumunca dəqiqələr
saata, günlər aylara, aylar illərə çevrilir.
İllər isə insafsızcasına saçlarımıza,
üzümüzə-gözümüzə “əl gəzdirir”
və bir vaxt gözümüzü açıb
görürük ki, ömür doğrudan da vəfasızmış...
Amma ürəyində nur, sevgi olan insanlar həmişə
cavan qalırlar. Nurəngiz xanım kimi.
Bu gün Nurəngiz
xanımın doğum günüdür. Mən bilərəkdən
onun yaşını yazmıram, heç özü də
yaşını gizlətmir. Amma həmin yaşı Nurəngiz
xanıma qətiyyən vermək mümkün deyil!
Çünki ürəyi nurlu, qəlbi
işıqlıdır.
Nurəngiz xanım həm də
xoşbəxt ana və nəvəsini ürəkdən sevən
bir nənədir. Ana olmaq qadın üçün çox
böyük səadətdir.. Və bu səadəti illər
öncə “Ağuşumda Jaləm və titrəyişim...”-deyən
Nurəngiz xanıma Tanrı bəxş edib. Onun qızı
Jalə Əliyeva çox istedadlı bir alim, filoloq, ən əsası
isə anası kimi geniş qəlbli bir xanımdır. Bu
gün millətin vəkili kimi çox işlər
görür. Mən onu dəfələrlə müxtəlif
toplantılarda, xalqın, millətin arasında
görmüşəm. Vətən üçün belə
övlad tərbiyə edib yetişdirən anaya eşq olsun!
O insan xoşbəxtdir ki,
özündən sonra iz qoyub gedir. Mübarizələrlə
dolu bu ağrılı-acılı həyatda bu adı qazanmaq
çox çətindir. Və heç şübhəsiz ki,
hər zaman türkçülüyümüzü,
milliliyimizi qoruyan, ədəbiyyatımıza başucalığı
gətirən ondan çox kitabın müəllifi, “Yoxdur o
türk, bu türk!”, “Müqəddəs Ölülər
tarixin bəzəyidir” deyərək böyük Türk
dünyasına səs salan, dərdli Xocalıya, gedən
Qarabağımıza yas tutan, “Qoca Dərya, di çalxan!”deyən
Nurəngiz Günün adı tarixdə əbədi qalacaq!
“Arxamda sarp enişlər,
Çiynimdə günəş
tayası.
Ağuşumda Jaləm və
titrəyişim...
Yol gedirəm, yol olanadək!”
Əziz Nurəngiz xanım!
Mən sizi bağrıma basaraq ürəkdən təbrik edirəm.
Sizə cansağlığı, səadət arzulayıram.
Tanrı sizi qorusun!
Südabə SƏRVİ
525-ci qəzet.- 2010.- 21 sentyabr.- S.7.