Nəşrlərdə kənara
qoyulmuş mətbu əsərləri
Milli
iftixarımız Üzeyir Hacıbəylinin anadan
olmasının 125 illiyi tamam olur. Bu tarixi xalqımız
milli bayram kimi qeyd edəcəkdir. Hazırlıq
işləri artıq başlanmışdır. Üzeyir bəyin, onun zəngin irsinin pərəstişkarı
kimi mən də, neçə ildir ki, bu dahi şəxsiyyətin
yaradıcılıq irsini, xüsusilə bu vaxtadək olan nəşrlərdə
kənara qoyulmuş, hətta heç yerdə adı belə
çəkilməyən mətbu əsərlərini aramaqla
məşğulam. Hələlik
1904–1917-ci illərdə dövri mətbuat orqanlarında dərc
olunmuş 150-dən artıq əsərini toplamış,
onları ərəb əlifbasından müasir əlifbaya
çevirmişəm. Bu əsərlərlə
oxucuları “525-ci qəzet” vasitəsilə tanış
etmək istədim.
(Əvvəli ötən
şənbə saylarımızda)
ORDAN-BURDAN
Cəmiyyəti-xeyriyyə
imarətinin qabağından keçirdim. Bir nəfər dilənçi
müsəlman arvadı bir körpə qucağında və
ikinci də yanında məni əhatə etdilər: pul istədilər
və zəli kimi yapışdılar.
Soruşdum ki,
siz nə dilənçisiniz?
Dedilər ki: yetim-yesiriz.
Dedim ki, bəs bu cəmiyyəti-xeyriyyə
ki bu saət qabağında söhbət edirik, yetimxanə
açıbdır ki, orada yetimlərə yemək də
verilir, geymək də verilir...
Dedilər ki-o
yetimxanə bizdən ötrü degildir. O məxsus Qars və Ərdəhan
yetimləri üçündür.
Dedim ki, nə təfavütü
vardır ki, yetim-yetimdir, indi ki, bir kərəlik bu yetimxanə
açılıbdır, qoy siz yetim-yesirləri də oraya
qoysun ki, birkərəlik müsəlman məhlələri
yolçu və dilənçilərdən təmizlənsin
və yolçuluq aradan götürülsün!
Arvad körpələrilə
bərabər gülüb dedi:
“Biz müsəlman
bazar və küçələrinin ziynəti və
yaraşığıyıq. Necə ola bilər
ki, bizi buralardan təmizləsinlər! Və bir də onsuzda
şəhərimizdə cürbəcür şeylərin qəhətligi
olur, sən də istəyirsən ki, bir də yolçu-dilənçi
qəhətligi olsun! Bundan əlavə biz burada
yolçuluqdan başqa, bir də gəlib keçənlərə
“keyf” veririk. Məsələn: rusca yalvarmaq sözlərini
örgənib, adamları və qospodinləri
güldürürük. Bəzən hammal və hummalar ilə
nazu-qəmzə veririk, gözləşirik....uşaqlarımız
da ki, indidən dilənçi və yolçuluğa örgənib,
böyüyəndə bunlardan bir mahir və usta dilənçi
çıxsın ki, gəlib-gedəni lap quldur kimi soysunlar! Sən nə fikir edirsən?!”
Gördüm
ki, bunların sözləri “həqq” dir. Ona görə də
cəmiyyəti-xeyriyyə bunlara məhəlgüzar olmuyor.
lll
Səhli-güzar olma!
Və mürç olur,
onları məsxərəyə qoyanların namərdligi
bolqar namərdligini ağac-ağac ötür, hətta öz
dost və aşnaları da bugünkü Rumuniya və
Yunanıstan kimi xof ilə rica arasında qalıb
bilmiyorlıar ki, nə etsinlər!
Bəs bu cür mübahisələrin
bərəkətindəndir ki, şəriət və din
işlərində o qədər “tərəqqi” etmişik ki,
şəriət qoyduğu qaidələrə daha da bərk “əməl”
edib hələ bir az da o yana ötürük. Məsələn,
şəriət buyurubdur ki, eydi-əzhada qoyun qurban kəsmək
yaxşı şeydir. Şamaxı şəhərindəki
müsəlmanlardan bir neçəsi isə “Allaha daha da
xoş getmək üçün” qurban gecəsi qoyun əvəzinə
adam başı kəsibdirlər! Hələ bu nədir ki, Şəriət işlərində
o qədər tərəqqi etmişik ki, genə o qədər
tərəqqi etmişik və genə o qədər tərəqqi
etmişik ki, axırda şiddəti-tərəqqidən
başımız xarab olub sərsəm dərəcəsinə
gəlmişik. Belə ki o şey ki şəriətdə
“əmr” dir, biz onu “binəhy” bilmişik. O şey ki, “nəhy”dir,
biz onu “əmr” bilmişik. İndi bu babətdəndir ki,
Bakı quberniyasının “xadimi-sərbəst” olan müsəlmanları
şəriətin buyurduğu “müsəlman müsəlmanı
öldürməsin” əmrini “müsəlman müsəlmanı
öldürsün” bilib, “əməli-şəri” yə məşğuldurlar:
bir-birilərini öldürürlər! Bu tərəfdən
də qəzetəçilər başlayıbdırlar ki, biz
gərək milli və ictimai işlərdə tərəqqi
edək: Bəli! Biz ki “tərəqqi” ni bu
cürə anlıyoruq, çox ağ günə
çıxarıq!
Görək, Allah xeyir versin!
Filankəs
“Yeni İqbal”, 29 oktyabr 1915,
¹ 154
eydi-əzha – qurban bayramı
nəhy – qadağan etmə
ORDAN-BURDAN
“Qlasnı” rus
sözüdür: özü də “qolos” kəlməsindən
əmələ gəlir.
“Qolos”-yəni
səs.
“Qlasnı”-yəni səs
sahibi: daha açığı –səs verən
Odur ki, şəhər
dumlarına seçilən adamların adına
“qlasnı” diyorlar. Bu ümid iləki Duma seçilmiş olan
“qlasnı” həm şəhərin abadlığından və
həm də şəhərdə olan xəlqin
ehtiyacatından söhbət açıb, deyib
danışsın və bu cürə məsələlərin
müzakirəsində dinməz oturmasın, səs versin,
fikrini söyləsin, bildigini desin və sairə.
Bu səbəblə
Qafqazda bir şəhər
var ki, onun adına Tiflis deyirlər. Haman bu şəhərdə otuz mindən yuxarı
müsəlman taifəsi vardır. Bundan əlavə
Tiflis şəhərində bir də bir Dum vardır. İndiyə qədər qaidə belə idi ki,
Tiflis Dumunda müsəlman-falan olmazdı; Bunun bir çox səbəbi
var idi. Biri də bu idi ki, Tiflis müsəlmanlarının
öz xüsusi işlərinə başları
qarışıb, Dum kimi, uprava kimi müsəlmanə “dəxli
və təsərrüfi” olmuyan işlərə
qatışmazlardı. Və bir də bu iş müsəlmana
yaraşan degil idi! Müsəlmanlarınki odur ki, subhi-tezdən
alış-verişinə və ya hamballığına gedib,
axşam azan vəqti evinə qayıdıb
bozbaşını yesin və namazını qılıb
başını yerə qoysun ki, sabah tezdən durub genə
işinə getsin, cümə günləri də bekar olanda o
mollanın, bu müridin yanına gedib “şəriəti” məsələlər
mübahisəsinə qulaq assın və feyziyab olsun, səvab
sahibi olsun və bir çox bilmədigi şeyləri ögrənsin.
Bilsin ki, xörək bişirəndə kişmişi nə
sayaq etsin, başın kəsib xörək üstə qoysun,
yoxsa diri-diri salsın: bunlar hamısı böyük şərtdir
və dünyada asudə yaşamaq üçün bilməgi
vacibdir. Bir kişinin ki, saqqalı yumuruqdan uzun ola
və o da böyük haram olduğunu bilməyə-daha o
kişi nə kişidir və nə müsəlmandır? Mənim
yadımdadır ki, üç il bundan
qabaq Bakıda mollalarımızdan bir nəfəri müsəlman
cəmaətini ayıltmaq və xabi-qəflətdən oyatmaq
üçün saqqal qırxdırmağın
haramlığı xüsusunda təbii və səlis bir nitq
söylədi ki, qulaq asanların hamısının
ağzı açıq qaldı!? Pəs bu
cürə məclisləri qoyub hara getmək olar? Dum nədir? Uprava nədir? Heç müsəlmana yaraşar ki, axşam evə
gəlib arvadına deyə ki, ay arvad, bozbaşımı tez
ver, tələsirəm, bu axşam Dumada zasedaniyamız var.
Amma çünki dünya
getdikcə xarablaşır və xeyir-bərəkət
götürülür: xəlq yoldan azır, onda
görürsən ki, Tiflis müsəlmanlarının da
içinə Dum sözü düşür, nəinki,
boş söz. Hətta həvəs əmələ
gəlir ki, Duma seçilsinlər və dumda “qlasnı”
olsunlar. Hərçəndi bu cürə
şeylərə “bidət” deyərlər, amma nə olsun?
Zəmanə dönübdür: və olacağa da çarə
yoxdur. Görünür ki, qəzavü-qədərdə
böylə yazılıbmış ki, gərək Tiflis
müsəlmanları arasından da Dumda qlasnı olsun.
Bir şeyə təəccüb edirəm ki, bu iş Tiflis
müsəlmanlarının əqlinə hardan gəlibdir?!
Onları kim ögrədibdir? Desən ki, “bozbaş yeyənlər”?
–Yox: çünki
yuxarıda ərz etdim, onların başı “mübahisələrə”
və şirin söhbətlərə məşğuldur. Desən
ki, “katlet beynlər”, o da yox! Çünki,
bunlar birkərəlik müsəlman işlərindən əl
çəkib heç qatışmaq da istəmirdilər.
Məsələ nazik idi. Həsən
diyordu ki, nə lazım, bəlkə məni seçmədilər.
Onda şansdan düşərəm. Cəfər də diyordu ki, nə lazım, bəlkə
məni seçmədilər, onda sınaram. Yaxşıcası budur ki, heç bu məsələ
qalxmasın. İndi Tiflis Dumında müsəlman
olmasa, Dum yaraşıqdan düşməz ki. Bəziləri
də belə diyordular: Biz çox yaxşı bilir ki, Tiflis
Dumında gərək müsəlman olsun! Amma
kimi seçək? Siz göstərin, biz də seçək!
Hərgah seçki qaydasına əməl
olunsa, onda Tiflis Dumuna elə adamlarımız düşəcəkdir
ki, daha da gedib bizi Dumda özgələrin yanında biabır
edib, xəlqi üstümüzə güldürəcəkdirlər.
Hamısından yaxşısı budur ki, heç
dinmiyib səsimizi çıxartmayaq. İndi ki, bizim də
özgələr kimi layiqli adamımız yoxdur-onda dinməməgimiz
lazımdır!
Var idi bəzi
“uşaq-muşaq”dan ki, atılıb-tullanıb Dum söhbəti
salmaq istiyordular, amma uşaq-muşağın ağzına
baxan kim idi?
İndi bilmirəm bu il Tiflis müsəlmanlarına nə olubsa Dum və
qlasnı söhbəti salıbdırlar, Duma seçilmək
istiyorlar. Cəmaət işlərinə
qatışırlar. Deyəsən getdikcə
elə olacaqdır ki, heç bu müsəlmanları
axırda tanımaq olmayacaqdır?! Əyyam dönur,
özü də yaman dönur! Hərçəndi
bu işlər gərək heç olmaya idi, amma indiki olur,
görək nə tövr olur. Axırı xeyir olsun,
Allah qadadan, bəladan saxlasın, göz dəgməsin, yaman
deyən olmasın...
–Balam, nə səs-küydür
salıbsan, nədir səhərdən bəri mətləbi-mətləbə
qatışdırıb yazırsan, nə olub ki?
Başımı
qaldırıb görürəm ki, yoldaşım
yazdığımı oxuyurmuş. Dedim ki, Tiflis Dumuna müsəlmanlardan
qlasnı seçiləcəkdir, ondan yazıram! Dedi, yəni
bizim Bakı Dumunda məclis qurulan vəqti yerləri boş
qalan və yainki şirin-şirin mürgüləyən
qlasnılardan olacaqlarsa, heç olmasalar yaxşıdır!
Dedim, nədən bədgüman
olubsan?
Yoldaşım cibindən
“Zakavkazski reç” qəzetəsinin bir nömrəsini
göstərdi ki, orada “Müsəlmanin” imzalı bir fəqərə
oxudum və o fəqərədən anladım ki, Tiflis Dumuna
müsəlmanlardan “qlasnı” degil, bəlkə “bez qlasnı”
adamlar seçmək istiyorlar ki, Dumda “yalançı pəhləvan”
kimi əgləşib mürgüləsinlər, əsnəsinlər,
yatsınlar, hər nə edəcəklər etsinlər. Ancaq
dilə gəlib danışmasınlar!
Bunu oxuyub
gördüm ki, daha qələmim işləmiyor, həvəsdən
düşdüm, keyfim pozuldu, ovqatım pərt oldu.
Amma ... amma genə də
heçə lənət!
Qoy Tiflis Dumunda təki
müsəlman olsun, danışmasın! Çünki Dumda
müsəlman olmaq bir məsələdir, Dumda danışmaq
da başqa məsələdir!
Qoy lap lal da olsa, kar da olsa,
müsəlman olsun!!
Filankəs
“Yeni İqbal”, 30 oktyabr 1915,
¹ 155
bidət – köhnə fikirli
adamların bəyənmədiyi yenilik, küfr
ORDAN-BURDAN
Yetim cücə ...
Toyuq “cücəsin”
çıxardıb ölür, cücələri yetim
qalır, cüyüldiyə-cüyüldiyə sərgərdan
qalıb o toyuğun, bu toyuğun qanadı altına
yügürürlər. Lakin yad toyuqlar bunları qəbul etmiyib dimdikləyib qovurlar ...
Bizim Bakı şəhərinin
küçə-bazarında avara və sərgərdan gəzib
dilənçi və yolçuluq edən yetim-yesirlər dəxi
haman yetim cücə qismindəndirlər
ki, bu barədə keçən səfər dəxi
yazmışdıq.
Amma bu gün Bakı cəmiyyəti-xeyriyyəsindən
qəzetəmizdə yazılmış cavabdan
görünür ki, cəmiyyətimiz qanadlarını bir az gen görüb yetim-yesirlərə də
yuva vermək istiyor. Onun üçün əhaliyə
elan edir ki, pərəstarsız yetimlərin yerini bilənlər
cəmiyyət idarəsinə xəbər versinlər.
Cəmiyyətimiz
böylə bir işi görsə, öylə böyük
hünər göstərmiş olar və öz əsil məqsədini
yeritməgə başlar.
Amma indiki cəmiyyətimiz
bu xeyir işə qədəm qoyur, qoy qədəmi elə
qoysun ki, sonra da o biri qədəmi daldan basıb
adım-adım irəli yeriməgə başlasın və sonra
gərək bir elan etməklə kifayətlənməsin və
cəmiyyətimizə bir o qədər də ümid
bağlamasın. Hanı bizim cəmiyyətimizdə o şüur ki,
yetim-yesirlərini axtarıb cəmiyyətə də xəbər
versin!..
Hamısından
yaxşısı budur ki, öz içindən bir komitə
seçsin və yetimxanə işini bu komitəyə həvalə
etsin, onda işimiz əmələ gələr...
Cəmaət isə ...... ay
cəmaət!
Cəmaət istəsə
bir yaxşı iş görə bilər. O deyir ki:
–Bizdən pul, sizdən
iş!
Məsələn, indi məhərəmlikdir:
cəmaət hamısı təziyəyə məşğuldur.
Bu gün-sabah məscidlərdə “pul
yığma” olacaqdır. Nə olar ki, o
yığılan pulun bir hissəsi cəmiyyəti-xeyriyyənin
bu yetim saxlamaq işinə sərf edilsin!
Yəni mən demirəm ki,
bir il müddəti bekar qalıb
bütün ümidini məhərrəmligə tikmiş olan
mərsiyəxanların ağzından alıb yetimlərə
sərf etsinlər!
İndi ki, cəmaət
mərsiyəxanlara möhtacdır və bu ehtiyacı rəf
etmək üçün onlara pul verib
çağırır, onda mərsiyəxanlar da cəmaətə
ümid bağlayıb sənətlərini işlədirlər
və mərsiyəxanlıq bizdə bir sənət olubdur.
İndi bu sənət
qalsınmı, qalmasınmı, bu başqa məsələdir.
Mənim sözüm isə-budur:
qoy təziyə saxlayan cəmaət iki savab eləsinlər, həm
təziyə üçün pul versinlər, həm də
yetim-yesirləri saxlamaq üçün. Məsələn
nə olar? On manat verən, bu səfər
on iki versin ki, onun on manatı həmişəki kimi təziyəyə
və ikicəsi də yetimxanəyə sərf olunsun. Və
bu ayağdan hər kəs, hər il təziyə
üçün verdigi pulun üstünə iki manat,
üç manat artırsa, özünə bir o qədər cəfa
olmaz. Amma millətimiz üçün səfa olar! Və bu səvab
iş Allahın da, peyğəmbərin də, imamın da
xoşuna gələr!
Bizlərdə deyərlər
ki:
–Elə iş tut ki, Allaha
xoş gəlsin! Haman işin birisi bax budur ki, var dedim. Pəs
mərsiyəxanlarımız cəmaətimizin səxavətinə
ümid bağlayan kimi, biz də o səxavətə göz
tikib cəmiyyəti-xeyriyyəyə deyirik ki:
–Yetimlərə zəhmət
çəkib siz özünüz baxın, cəmaət isə:
–Pul versin!
Filankəs
“Yeni İqbal”, 1 noyabr 1915, ¹
156
ORDAN-BURDAN
Faytonçularımız ...
Əvvəllərdə
Bakıda bir-fayton!-deyib çığıranda bir fayton əvəzinə
üçü-dördü çapıb gələrdi.
Amma indi ...
İndi fayton,
fayton deməkdən boğazın yırtılır-amma fayton
tapılmır.
Ələlxüsus,
axşam çağı pasaj tərəfdən boş fayton
tapmaq-böyük xoşbəxtliklərdən hesab olunur. Yəni
faytonçu olur. Amma nə faytonçu! Faytonuna
özü minib gəzir. Soruşanda ki,
fayton, boşsanmı? Diyor ki,
açmağa gedirəm. Çox vəqt
heç cavab da vermiyor. Özünün də gözləri
o tərəf bu tərəfdədir: elə bil ki, bir adam itiribdir, onu axtarır.
Əvvəllərdə
buna diqqət yetirən olmurdu. Amma indi bu cürə
hərəkət çox-çox gözə
görünür. Odur ki, əhalidən bəziləri
bu işə diqqət yetirib, faytonçuların kələklərini
duyubdurlar.
Məlum olubdur ki,
faytonçular bu cürə kələk ilə özlərini
“kasıb” müştərilərin “əlindən”
qurtarıb, müştərilərin “yağlı”sını
axtarırlar.
Əgər
pasaj qabağında bir faytonçu görsən ki,
özü faytonun içinə minib boş-boş
sürür və gözləri də o tərəf, bu tərəfdədir,
onda bil ki, kələkbaz faytonçu “yağlı”
müştəri axtarır.
Guya faytonçular bu növ
ilə “bahalığa qarşı mübarizə” edib
çox pul qazanmaq istiyorlar!
Amma bu boş fikirdir!
Əvvəla
bazarı gəzib “yağlı” müştəri tapıncaya
qədər iki “kasıb” müştərini aparıb iki
başın pulunu almaq olar.
Və saniyən sirsifəti
“yağlı” görünən miniklərin bir çoxu evinə
yetişəndən sonra “yağsız” olub “taksi” ilə pul
verib “yağ” o yanda qalsın, hələ qordovoyu da
çağırırlar.
–Yaxşısı budur ki,
faytonçular özlərindən “hoqqa”
çıxartmayıb kəsbkardan qalmasınlar. Və əhalini özlərindən incitməsinlər.
Yoxsa bir gün olar ki, incimiş əhali bir kərəlik
tövbə edər ki, daha fayton minməsin.
Filankəs
“Yeni İqbal”, 2 noyabr 1915, ¹
157
ORDAN-BURDAN
Ruslar almanlara “german”
diyorlar. Bəzi yerlərdə də bunlara “cermən”
diyorlar. Firənglər isə “aləman”
diyorlar ki, guya biz də onlardan götürüb “alman” deyirik.
Amma burasını mən yəqin
bilmirəm ki, bu “aləman” sözünü biz firənglərdən
götürmüşük, yoxsa firənglər bizdən!
Mənim əqlim
belə kəsir ki, firənglər bizdən
götürübdürlər, nəinki biz firənglərdən.
Bir də mənim
əqlimdən başqa, əhvalatın özü də bunu
isbat eliyor. Məsələn:
–Almanlar hər yerə getsələr,
çapıb-çalıb, qırıb dağıdırlar.
Bizlərdə bu cürə çapovulçulara
“alaman”çı deyirlər!
Bəs bundan məlum
olur ki, firənglərin “aləman” sözü bizim həmin bu
“alamançı” sözümüzdən
götürülübdür. Odur ki, biz də bundan sonra almanlara
“alamançı” desək, daha doğru olar!
Zalimlər doğrudan ki
alamançıdırlar!
lll
Konka müdiri
Hüstov cənabları upravanı qınıyor ki, faytonlar
azlıq etdiginə görə konka gecə saət on birdən
sonra da işləsin. Bu şərtlə ki, saət 11-dən
sonra bilet pulu iki şahı olsun. Əlbəttə,
bu məsələni gərək uprava təsdiq etsin. Amma bu gün yeddi nəfər müsəlman tərəfindən
qol qoyulmuş və idarəmizə göndərilmiş
kağızdan belə görünür ki, bu məsələni
upravadan əvvəl konka konduktorlarından birisi təsdiq edib,
özü də qol qoyubdur. Odur ki, gecə
vağzala gedən konkaya minmiş olan bu yeddi nəfər
müsəlmandan hər biletə iki şahı pul
alıbdır.
Amma nədəndirsə
konduktor bu “cərimə”ni əvvəlcə
müsəlmanlardan istiyibdir. Belə ki, konkada
olan sair miniklərdən bir şahı, amma müsəlmanlardan
iki şahı alırmış. Bunun səbəbi
odur ki, konduktor da müsəlman, onlar da müsəlman. Pəs müsəlmanın da borcu müsəlmana
kömək ... yox səhv oldu – müsəlmana əziyyət
eləməkdir.
Rəvayət
edirlər ki, bu müsəlmanların içində bir nəfər
“dil bilən” olduğuna görə bu işin üstü
açılır.
İş
açılcaq konduktorun bərk acığı tutur və
müsəlmanın acığı tutanda o biri müsəlmana
dedigi, “qəşəng” sözlərin lap zorbalarından
seçib bunlara diyor.
– Amma genə də konduktorun
insafı varmış, çünki sonradan-sonraya öz təqsirini
boynuna alıb deyibdir ki:
– Bağışlayın mən
sizi həmşəhri bildim!
Filankəs
“Yeni İqbal”, 9 noyabr 1915, ¹
161
ORDAN-BURDAN
Azuqə və mənzil məsələsi
İndi dünəndən
bəridir ki, bu məsələ Tiflisdəki böyük
şurada başlanıb bunun barəsində
danışılmaqdadır.
Bu şuraya hər
tərəfdən adamlar seçildi. Bizim Bakıdan dəxi
seçildi. Birisi-Vermişev, biri də Askerpinski, yəni
bir nəfər erməni və bir nəfər də rus.
Bu seçkidən dörd
mülahizəyə pey aparmaq olar:
Əvvəla:
–Bir şəhərdən
ki, bir böyük şuraya bir nəfər erməni və bir
nəfər rus seçilir-pəs bu şəhərdəki əhalinin
yarısı erməni və yarısı rusdur.
İkinci:
–Ola bilsin ki, bu şəhərdə
erməni ilə rusdan başqa ayrı millət adamları dəxi
vardır.
–Amma şuradaki müzakirə
olunacaq məsələnin bu ayrı millət adamlarına dəxl
və təsrifi yoxdur.
Üçüncü:
–Yox, bu məsələnin
şəhərdəki ayrı millət adamlarına da dəxl
və təsrifi vardır. Ancaq onlara dair bir söz
açılsa, onda əvəzlərindən bu
seçilmiş bir nəfər erməni ilə bir nəfər
rus danışarlar.
Dördüncü:
–Ah, təfavüt yoxdur!
Ayrı millət adamlarından seçilmiş olsa da-olmasa da
birdir! Gedib o şurada lal və kar “səm, bəgəm”
oturub nahaq yerə məclisin havasını xarab edəcəkdir.
Bu mülahizələrin
biri, ikisi, üçü heçdir. Çünki Bakıda bir çox,
daha çox müsəlman var, bu müzakirə olunacaq azuqə
və mənzil məsələsinin bunlara böyük dəxl
və təsrifi var. Və heç vəqt ola
bilməz ki, Bakı müsəlmanları əvəzindən
özgəsi danışsın.
Dördüncü
mülahizə ki, məclislərdə müsəlman vəkillər
oldu-olmadı, təfavüt yoxdur.
–Heç
danışmıyor-yarısına qədər doğru olub
bizim başımızı aşağı salan işlərdən
biridir.
Qlasnıları
çox olan Bakı Dumunda bu seçgi əmələ gəlib,
bir nəfər də müsəlman vəkili seçilməgini
layiq bilmədilər?
Bu xüsusda rəvayət
belədir:
Müsəlmanlardan da
seçilmək üçün hazır adam
varmış və o adamın da bu azuqə və mənzil məsələsi
xüsusunda deyib-danışmaq üçün lazımı
itlaatı varmış: ancaq bu adamı Dumda keçirmək
lazım imiş və keçirmək üçün də
müsəlman qlasnılarının Dumda hüzuri lazım
imiş. Halbuki, haman gün Dumda cəmi-cümlətani
səkkiz nəfər müsəlman qlasnısı mövcud
imiş! Ona görə də müsəlman vəkilini
keçirən olmuyubdur.
Bəli də! Məsələ
aşkardır! Bu cürə qlasnıların vücudu ilə
biz hər bir şeydə və hər bir işdə ancaq gendən
baxan olacayıq!
lll
İdarəmizə rus şəhərlərinin
birisindən fars dilində
yazılmış bir məktub gəlib. Bizdən bir sual edirlər
ki, aya:
“-Şəxs ke, çənd
sal dəllal ke kərdə başəd,
Bə o mənsəbi
dəhənd?
İnce yek şəxs dəhsal dəllal ki, kərdəəst
an şəxs konsul kərdəənd!”
Yəni, diyor ki: bir adam ki, on il dəllalıq etmiş ola, aya, o
adamı konsul təyin etmək olarmı?
Cavab:
–Bəli, olar! Hətta bunun
on illik “təcrübə”dən sonra konsul olmağı
“işin” asanlıq ilə rəvac və tərəqqisinə
böyük bir səbəb ola bilər.
Belə ki, bəziləri konsul olub, sonra “dəllalıq”
ögrənirlər, halbuki, bu şəxs dəllallığı
əvvəlcə ögrənib pişəzvəqt təcrübə
sahibi olubdur!
Keçən
səfər qəzetəmizdə var idi ki, almanların
İrandaki konsulları hamısı əsl həqiqətdə
dəllal, komisyonçu və alver işlərini yaxşı
bilən adamlardır.
Bunun əvəzində
biz də deyirik ki, nə olsun?
İranın da özgə məmləkətlərdəki
konsulları mahir və ustad dəllalardır!
Hər kəsin bir hünəri
var!
Burada təəccüb ediləcək
bir şey yoxdur!
Vəssəlam.
Filankəs
“Yeni İqbal”, 11 noyabr 1915, ¹
163
pey – iz, ləpir
təsrif – istədiyi kimi dəyişmə
əxl – qarışma, müdaxilə
etmə
ORDAN-BURDAN
Dayaq ...
Bir ağac çox meyvə
gətirəndə ağac və budaqlarına güc
düşüb meyvələrin ağırlığından
az qalır ki, sınsın, ona görə
bağbanlar o cürə meyvəli ağacların şax və
budlarına dayaq verirlər.
İndi mən
ki, işləri belə görürəm, bizim millət
“bağban”larının dəxi borcudur ki, şəhərimizin
upravasında olan müsəlman qlasnılarımıza da, əlbəttə,
əlf-əlbəttə bir dayaq versinlər.
Deyəcəksiniz
ki, necə yəni dayaq? Bu nə sözdür? Nə demək istiyorsan?
Demək istədigim bax budur:
Zakon ilə qoyulmuş
seçgi qaidəsi belə düşübdür ki, Bakı
şəhərində upravaya qlasnı seçəndə,
bir də görürsən ki, elə adamlar qlasnı oldular
ki, nə şəhər işlərindən, nə
ümumdövlət işlərindən, nə cəmaət
işlərindən, nə də ki, müsəlmanlara
lazım olan iş və əməllərdən heç bir
ittilai, məlumatı və bacarığı yoxdur: odur ki,
çox vəqt dum iclaslarına gəlməyən və ya gəlsələr
də oturub mürgüləyən qlasnıların vücudi
ilə dumda iş yeritmək müsəlmanlara mümkün
olmuyor.
Onda nə etməli?
Bacarıqlı
adamlarımızın qlasnı olmağına seçgi qaidəsi
yol vermiyor.
Seçilən
bacarıqsız qlasnılardan da fayda görmürük. Pəs ona görə deyirəm
ki, biz gərək bu qlasnılarımıza əlbəttə
dayaq verək!
Bol meyvə verən
ağac ilə bacarıqsız qlasnıları
tutuşdurmaqdan məqsədim budur ki, ikisinə də dayaq
lazım olduğunu bildirim.
Ancaq təfavüt
burasındadır ki, ağac meyvə verdigi üçün
dayağa möhtacdır, amma bizim qlasnılar “meyvə vermiyib
bacarıqsız olduqlarına görə “möhtaci-dayaq”dırlar.
Çox əcəb.
Meyvəli
ağacların dayağı nə olur?
Meyvəsiz və qurumuş
bir ağac!
Bəs “meyvəsiz”
qlasnıların dayağı nə ola bilər?
Əlbəttə, “meyvəli”
və bacarıqlı bir adam!
Qərəz,
burada hər şey tərsinə olur. İndi bu “filosofiyə”
qalsın, amma qlasnılarımıza dayaq lazımdır.
Mənim
yadımdadır ki, ikinci Dövlət duması qurulandan sonra
orada olan müsəlman vəkillərinə “kömək” etmək
lazım gəldi. Onun üçün bacarıqlı və
bilikli adamlar oraya yığılıb Kazan qəzetələrinin
istilahı ilə “yardım komitəsi” qurdular ki, bu komitə
müsəlman deputatlarına yol göstərirdi.
İndi dayaq dedigim söz-haman “yardım komitəsi” kimi bir
şeydir ki, bu saət bizim şəhər dumundaki
qlasnılarımız da o cürə “yardıma” və
dayağa yaman möhtacdırlar. O millət “bağban”ları
bu barədə yaxşı fikir etsələr, çox
gözəl olardı...
Filankəs
“Yeni İqbal”, 12 noyabr 1915, ¹
164
ittilai – xəbəri
Üzeyir HACIBƏYLİ
Üzeyir HACIBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2010.- 25 sentyabr.-
S.20-21.