Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu günə və gələcəyə
bir baxış
(əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Hörmətli oxucular, bu məqalədə
Təhsil Nazirliyinin British Council (Britaniya Şurası) ilə
təhsil sahəsində əlaqələri, həyata
keçirilən birgə layihə və proqramlar barədə
fikirlərimi sizinlə bölüşəcəyəm.
Azərbaycan Respublikası ilə Böyük Britaniya və Şimali İrlandiya Birləşmiş Krallığı arasında yaranmış elmi-mədəni sahələrdə münasibətlərin möhkəmlənməsi və inkişafında British Council-in xüsusi rolu olmuşdur. British Council qeyri-mənfəət təşkilatıdır və Böyük Brtaniyada xeyriyyə təşkilatı kimi qeydiyyatdan keçmişdir. Təşkilatın himayədarı Böyük Britaniya Kraliçasıdır, onun müavini funksiyalarını isə Uels şahzadəsi icra edir.
British Council fəaliyyətində təhsil komponenti prioritet təşkil etməklə 3 aspektə xüsusi əhəmiyyət verir: islahatlar və stabillik; iqtisadiyyat və bacarıqlar; mədəniyyətlərarası dialoq.
British Council Böyük Britaniyanın xarici ölkələrlə elmi-mədəni əlaqələrini təşkil edən əsas təşkilatdır və bu təşkilat dünyanın 110 ölkəsinin 250-dək şəhərində təmsil olunur. Şura Britaniyanın xarici ölkələrdə mövcud olan səfirliklərinin mədəniyyət şöbələrinin funksiyalarını həyata keçirir. British Council-in ölkələrdən asılı olaraq dəyişən fəaliyyəti ümumilikdə aşağıdakı sahələri əhatə edir:
– insanların təhsilinə yardım, Britaniya ilə peşəkar əlaqələrin yaradılması;
– yüksək səviyyəli mütəxəssis hazırlığı və xarici ölkələrdə müştərək layihələrin həyata keçirilməsi;
– ingilis dilinin tədrisinə yardım;
– kitabxana və məlumatlarla təminat xidmətləri;
– Britaniyada təhsil, elm və texnologiyanın inkişafı;
– Britaniya incəsənəti və ədəbiyyatının təbliği.
Təşkilatların
məqsədləri Birləşmiş Krallığın
dünyada etibarlı tərəfdaş imicinin yüksəldilməsi,
British Council-in dünyanın ən effektiv beynəlxalq mədəni
əlaqələr təşkilatı kimi
tanıdılması ilə bağlıdır. British Council-in dünyada 222 informasiya
mərkəzi və kitabxanasının 340 min üzvü
vardır. İnformasiya mərkəzi və kitabxana 8 milyondan
artıq kitab, audio-video kaset və sair vəsaitlərdən
ibarət resurslara malikdir. Təşkilat xarici ölkələrdə
aparılan ingilis dili kurslarının yüksək standartlara
uyğun olmasına nəzarət edir və “Learn English”
adlı xüsusi web səhifəsi ilə maraqlananları
lazımi məlumatlarla təmin edir.
British Council fəaliyyət
göstərdiyi ölkələrdə incəsənət, ədəbiyyat
və dizayn, təhsil və treninq, ingilis dilinin tədrisi,
dövlət və insan hüquqları və digər
mövzular üzrə məlumatları yayır, ictimai həyatın
müxtəlif sahələri üzrə seminarlar,
işçi qruplarının görüşləri, debatlar
və sair tədbirləri həyata keçirir.
British Council Kembric
Universitetinə ingilis dili imtahanları təklif etmək səlahiyyətlərinə
malik yeganə mərkəzdir. Kembric Universiteti Yerli
İmtahanlar Sindikatı 1913-cü ildən bu günədək
dünyada ən müfəssəl imtahanlar təklif etməkdədir.
British Council ilə Kembric Universitetinin Yerli İmtahalar
Sindikatı arasında 1940-cı ildən uzunmüddətli əməkdaşlıq
mövcuddur. Təşkilatın xarici ölkələrdə
yerləşən mərkəzləri Kembric Universiteti Yerli
imtahanlar Sindikatını uğurla bitirənlərə şəhadətnamələr
verir. Adətən, bu şəhadətnamələri Britaniya
səfirləri təqdim edirlər. Qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, Kembric Universitetinin şəhadətnamələri
dünyada ingilis dilinin mükəmməlliyini bildirən sənəd
kimi qəbul edilir.
British Council Azərbaycanda
1993-cü ildə “Bp/STATOİL” alyansının maliyyə dəstəyi
ilə ingilis dili, biznes administrasiyası və idarəetmə
sahələrində təlimlərlə fəaliyyətə
başlamışdır.
Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev və
Böyük Britaniyanın Baş naziri Con Meycor tərəfindən
23 fevral 1994-cü ildə imzalanmış “Təhsil, elm və
mədəniyyət sahəsində əməkdaşlığa
dair saziş” Britaniya ilə Azərbaycan arasında mədəni
əməkdaşlığın hüquqi əsasını
qoymuşdur. Azərbaycan və Britaniya xalqları arasında
dostluq münasibətlərinin, eləcə də, təhsil,
elm və mədəniyyət sahələrində əlaqələrin
inkişafında tarixi əhəmiyyət daşıyan bu
saziş imzalandığı gündən iki ölkə
arasında qarşılıqlı anlaşmaya geniş zəmin
yaratmışdır. Bundan sonra British Council Azərbaycanda fəaliyyətini
genişləndirmişdir. Sazişin 14-cü maddəsinə əsasən
British Council iki ölkə arasında təhsil, elm və mədəniyyət
sahəsində əməkdaşlıqda Böyük Britaniya
hökumətinin əsas vasitəçisidir.
Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyi ilə British Council-in səmərəli fəaliyyəti
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev və
Birləşmiş Krallığın baş naziri Toni Bleyerin
1998-ci ili iyulun 21-də imzaladıqları birgə bəyannamədə
də qiymətləndirilmişdir. Bəyannamənin 10-cu maddəsində
qeyd olunmuşdur: “Hər iki lider British Council-in Azırbaycanda
ingilis dilinin tədrisi, təhsil, elm, texnika və mədəniyyət
sahələrini əhatə edən genişlənmiş fəaliyyətini
xüsusilə bəyəndilər”.
1998-ci ilin mayında British
Council-in rəsmi dəvəti ilə Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyəti
Böyük Britaniyaya səfər etmişdir. Səfər nəticəsində
Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyi ilə British
Council arasında əməkdaşlıq haqqında Saziş və
Niyyət Memorandumu imzalanmışdır. Bu Memorandum Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyi nümayəndə heyətinin
Böyük Britaniyanın Təhsil Sahəsində Mübadilələr
üzrə Mərkəzi Büro arasında keçirilmiş
görüşün və fikir mübadilələrinin nəticəsində
imzalanmışdır. Görüş British Council tərəfindən
təşkil edilmişdir. Həmin görüşdə Təhsil
Sahəsində Mübadilələr üzrə Mərkəzi
Büronun direktorluğunu Qraham Devid təmsil etmişdir.
Görüş zamanı qarşılıqlı maraq kəsb
edən məktəblər və kolleclər arasında əlaqələr,
ingilis dilinin tədrisi, müəllim və məktəb rəhbərlərinin
mübadiləsi kimi məsələlər müzakirə
edilmişdir.
Memoranduma əsasən tərəflər
1998-ci ilin may-dekabr ayları ərzində
aşağıdakı tədbirlərin həyata keçirilməsi
haqqında razılığa gəlmişlər:
1. Təhsil sahəsində
mübadilə üzrə Mərkəzi Büro Azərbaycanın
məktəb və kollecləri üçün Böyük
Britaniyada tərəfdaş məktəblərin
axtarılmasında köməklik göstərəcəkdir. Əsas
diqqət ümumtəhsil sektoruna yönəldiləcəkdir.
2. Məktəblər
arasında stabil və qarşılıqlı faydalı əlaqələr
yaradılandan sonra Mərkəzi Büro tərəfdaş tədris
müəssisələri arasında eksperimental məktəb rəhbərləri
mübadiləsi layihəsinə yardım məsələsinə
baxacaqdır.
3. Azərbaycan Respublikası
Təhsil Nazirliyi Azərbaycan Respublikasının Böyük
Britaniyadakı Səfirliyi vasitəsilə Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən Böyük Britaniya şirkətləri
haqqındakı məlumatı həmin şirkətlərə
Beynəlxalq təhsil layihəsinə sponsorluq
üçün müraciət etmək məqsədi ilə
təmin edəcəkdir.
4. Müvafiq fondlar mövcud
olduğu təqdirdə, ingilis dili sahəsində birtərəfli
konsultativ yardım proqramlarının həyata keçirilməsi
məsələsinə Mərkəzi Büro tərəfindən
baxılacaqdır. Həmin proqramda iştirak etmək niyyətini
bildirən Müəllim Təşkilatları haqqında məlumatı
Təhsil Nazirliyinə çatdırmaq məqsədilə Azərbaycan
Respublikasının Böyük Britaniyadakı Səfirliyinə
təqdim ediləcəkdir.
5. Avropa Komissiyası
(TASİS), Avropa Yenidənqurma və İnkişaf Bankı və
ya digər maliyyə mənbələri tərəfindən
Azərbaycanda təhsilin inkişafına müəyyən
fondlar ayrıldığı təqdirdə, Böyük
Britaniyada ikitərəfli və çoxtərəfli layihələrdə
iştirak etmək məqsədilə mümkün tərəfdaşların
müəyyən edilməsində Mərkəzi Büro
öz yardımını göstərəcəkdir.
British Council Azərbaycanda
aşağıdakı istiqamətlərdə fəaliyyət
göstərir:
–Müəllimlərin təkmilləşdirilməsi
üzrə seminarların keçirilməsi;
İngilis dili müəllimlərinin
Britaniyada yay məktəblərində təkmilləşmə
kursları keçməsinin maliyyələşdirilməsi;
–Şirkətlər və
qeyri-hökumət təşkilatları üçün idarəetmə-menecment
üzrə təlimlər;
–İncəsənət və
elm sahələrində görüşlər və informasiya
mübadiləsi;
–Britaniyada təhsil, incəsənət
və mədəniyyət haqqında seminarların təşkil
olunması;
–Təhsilin maliyyələşdirilməsi,
ingilis dilinin tədrisi mərkəzlərində keyfiyyətə
nəzarət sahələrində mütəxəssislərin
başqa ölkələrə səfərlərinin maliyyələşdirilməsi;
– Təhsil Nazirliyi ilə
birlikdə ali və orta məktəblərdə müəllimlər
üçün “ingilis dilinin tədrisi metodikası”,
“Böyük Britaniyada təhsil və mədəniyyət
tarixi” mövzusunda seminarların keçirilməsi;
– British Council ekspertləri tərəfindən
ali təhsil müəssisələrinin ingilis dili müəllimləri
üçün “İngilis dilinin tədrisinin müasir
metodikası” üzrə seminarların keçirilməsi;
– İngilis dilinin tədrisi
üçün dərsliklərin və vəsaitlərin
hazırlanması;
– İngilis dilinin tədrisi
ilə məşğul olan dövlət və qeyri-dövlət
təşkilatlarına tədris metodları haqqında
kitabların və müəllimlər üçün ingilis
dili kursları, lüğətləri və məlumat
kitabçalarının hədiyyə edilməsi;
– İncəsənət sahəsində
tədbirlərin maliyyələşdirilməsi;
British Council Təhsil
nazirliyi ilə əməkdaşlıq çərçivəsində
Azərbaycanda təhsil sahəsində çoxsaylı layihə
və proqramlar həyata keçirir. Həmin layihə və
proqramlar barədə məlumatları diqqətə
çatdırmaq istərdim.
Azərbaycan İngilis Dili
Müəllimləri Assosiasiyasına dəstək (AzETA) layihəsi.
Bu Layihə British Council-in Azərbaycanda həyata
keçirdiyi əhəmiyyətli layihələrdən
biridir. Layihə 2003-cü ildən başlanmışdır. Əsas
məqsəd Azərbaycan İngilis Dili Müəllimləri
Assosiasiyasının geniş tanınması və davamlı
infrastrukturunun qurulmasına kömək etməkdir. Layihə
çərçivəsində İcra Şurası
yaradılmış, Bakıda baş ofis və 4 regionda –
Şəki, Xaçmaz, Mingəçevir, Gəncədə
yerləşən filiallardan ibarət infrastruktur, Xüsusi
maraq qrupları təşkil edilmiş, internet saytı
(www.az-eta.org) yaradılmışdır. Hazırda AzETA-nın
600-dən çox üzvü vardır.
Hazırda “Gənc ingilis dili
müəllimləri” layihəsi AzETA tərəfindən həyata
keçirilir. Eyni zamanda bu təşkilat ingilis dili müəllimləri
üçün seminarlar, təlimlər, konfranslar təşkil
edir, ingilis dilinin tədrisi metodikasının təkmilləşdirilməsi
istiqamətində səylər göstərir.
İngilis dilinin tədrisi
sahəsində layihələr. British Council Azərbaycanda
ingilis dilinin tədrisi sahəsində layihələr həyata
keçirir. Bu layihələr vasitəsilə British Council Azərbaycanda
ingilis dili müəllimlərinin təkmilləşdirilməsi
vasitəsilə müəllimlərin peşəkar
inkişafını dəstəkləyir., Layihə müasir
təlimin aspektləri, dərsliklərin qiymətləndirilməsi,
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi, yeni
ingilis dili kurikulumunun nəzərdən keçirilməsi,
innovativ layihə modulu, tədrisin təkmilləşdirilməsi,
dərsin səmərəli planlaşdırılması və
müşahidə, müəllimlərin ixtisasının
artırılması və digər sahələri əhatə
edir.
Müəllimləri Təkmilləşdirmə
Layihəsi (İNSETT – in-service teacher training). I mərhələ.
Layihə 2003-2005-ci illəri əhatə etmişdir. Həmin
müddət ərzində ümumilikdə 100 kaskad təlim
sessiyası keçirilmişdir. 19 təlimçi müəllim
kaskad təlim seminarlarını aparmış, 500 nəfər
ingilis dili müəllimi kaskad təlimlərindən
keçmişdir. Layihə çərçivəsində 12
000 nəfər şagird yeni metodologiya və təlim
materiallarının istifadəsi ilə keçirilən dərslərdən
faydalanmışdır.
Müəllimləri Təkmilləşdirmə
Layihəsi (İNSETT) II mərhələ. Bu mərhələ
2005-2006-cı illəri əhatə etmiş, Layihə çərçivəsində
Ucar, İsmayıllı və Şirvan şəhərlərindən
olan 22 ingilis dili müəllimi 5 birhəftəlik intensiv seminarlarda
iştirak etmişdir. 20 kaskad təlim sessiyası
keçirilmişdir. 19 təlimçi müəllim kaskad təlim
seminarlarını aparmışdır. 240 nəfər ingilis
dili müəllimi kaskad təlimlərindən
keçmişdir. Layihə çərçivəsində 5
000 nəfər şagird yeni metodologiya və təlim materiallarının
istifadəsi ilə keçilən dərslərdən
faydalanmışdır.
Müəllimləri Təkmilləşdirmə
Layihəsi (NTT) III mərhələ. Bu mərhələ
2007-2008-ci illəri əhatə etmişdir. Layihə çərçivəsində
Azərbaycan Müəllimlər İnstitutunun 11 filialından
25 müəllim və metodist 5 birhəftəlik intensiv
seminarda iştirak etmişdir. 100 kaskad təlim sessiyası
keçirilmişdir. 20 nəfər təlimçi müəllim
kaskad təlim seminarlarını aparmışdır. 425 nəfər
ingilis dili müəllimi kaskad təlimlərindən
keçmişdir. 35 000 nəfər şagird yeni metodologiya və
təlim materiallarının istifadəsi ilə keçilən
dərslərdən faydalanmışdır. AMİ və onun
filiallarından 22 təlimçi müəllim təlimlərdən
keçmişdir.
Layihə Təhsil Nazirliyi,
Azərbaycan Müəllimlər İnstitutu və British
Council əməkdaşlarından ibarət xüsusi
yaradılmış idarə heyəti tərəfindən idarə
olunur. Müəllimləri təkmilləşdirmə layihələri
aşağıdakı nəticələrin əldə edilməsinə
zəmin yaratmışdır:
–İNSETT komandası
uzunmüddətli ingilis dili təlimi proqramını
hazırlamış və AzETA, Bakı Pedaqoji Kadrların
İxtisasartırma və Yenidənhazırlanma İnstitutu, Azərbaycan
Müəllimlər İnstitutu və Azərbaycan Dillər
Universiteti kimi yerli təşkilatlar tərəfindən həyata
keçirilməsi üçün təqdim etmişdir.
–təlim proqramı
üçün yeni materiallar toplanmışdır.
–ayrı-ayrı müəllimlər
tərəfindən 2 illik proqram zamanı bütün müəllimlər
tərəfindən istifadə oluna biləcək layihələr
tərtib edilmişdir.
–gələcək trenerlərin
hazırlanması üçün təlimlər apara biləcək
İNSETT sertifikatı olan 42 nəfərdən ibarət
peşəkar və təcrübəli trenerlər komandası
yaradılmışdır.
–Azərbaycanda müasir
ingilis dili tədrisinin hərtərəfli hesabatını
özündə əks etdirən tədqiqat
aparılmışdır.
–layihə çərçivəsində
işlənib hazırlanmış materiallar İnternetdə
yerləşdirməklə bütün müəllimlərin
istifadəsinə verilmişdir.
Gənc ingilis dili müəllimləri
layihəsi (NQT). Bu regional layihə gənc ingilis dili müəllimləri
üçün təlimləri nəzərdə tutur. AzETA
bu layihənin həyata keçirilməsində əsas tərəfdaşdır.
Layihə 50 nəfər Gəncə,
40 nəfər Sumqayıt, həmçinin 60 nəfər
Bakı məktəb və liseylərindən olan gənc
ingilis dili müəllimlərini əhatə edir. Təlimlər
Rumıniya və Bolqarıstanda təlim keçmiş 6 yerli
mütəxəssis tərəfindən uğurla həyata
keçirilmişdir. İlk seminar Gəncə, Sumqayıt və
Bakıda 2007-ci ilin yanvarında, növbəti seminar həmin ilin
aprel ayında olmuşdur.
İngilis dilinin tədrisi
sahəsində İNSETT heyətinin işləyib sınaqdan
keçirdiyi uzunmüddətli ixtisasartırma proqramı milli
səviyyədə yayılaraq AMİ tərəfindən mənimsənilib.
AMİ bu təcrübədən yararlanaraq yalnız ingilis
dili müəllimlərinin deyil, digər fənn müəllimlərinin
ixtisasının artırılması sahəsində də
yeni sistemi tətbiq etmişdir.
British Council-in Təhsil
Nazirliyi ilə birgə həyata keçirdiyi müəllimlərin
təkmilləşdirilməsi layihələri uğurlu
olmuşdur. Həmin layihələrin məqsədi Azərbaycanda
təhsil islahatlarına uyğun olaraq ingilis dili müəllimləri
üçün ingilis dilinin tədrisi sahəsində ən
son nailiyyətləri əks etdirən müasir və effektiv
ixtisasartırma/təkmilləşdirmə sisteminin
yaradılması, ingilis dilinin tədrisində fəal/interaktiv
təlim metodlarının və yeni pedaqoji texnologiyaların tətbiqidir.
Həmin layihələrdən ümumilikdə 2000-dək
müəllim, 54 000 şagird faydalanmış, layihələr
çərçivəsində 250 kaskad təlimləri
keçirilmiş, 77 nəfər təlimçi
hazırlanmış, 23 nəfər “öyrədənlərin
öyrədəni” təcrübə mübadiləsi məqsədilə
xarici ölkələrdə, o cümlədən Böyük
Britaniyada səfərdə olmuş, layihələrə cəlb
olunmuş müəllimlər tərəfindən təlim
materialları və tədris vəsaitləri
hazırlanmışdır. İngilis dilinin tədrisi sahəsində
layihələr üzrə nailiyyətlərin əldə
edilməsində, ingilis dili müəllimlərinin
ixtisasının artırılması üzrə səmərəli
sistemin yaradılmasında British Council-in proqramlar üzrə
rəhbəri Gülşən Hüseynovanın xüsusi xidmətləri
olmuşdur.
Müəllimlərin təkmilləşdirilməsi
üzrə British Counci tərəfindən həyata
keçirilən layihələr Azərbaycanda öz peşəkarlığı
və səriştəliliyi ilə fərqlənən,
müasir təlim texnologiyalarına, fəal–interaktiv təlim
metodlarına yiyələnmiş ingilis dili müəllimlərinin
formalaşmasına zəmin yaratmışdır. Təhlil
göstərir ki, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin sərəncamına
əsasən 2008-ci ildən keçirilməyə başlayan
“Ən yaxşı müəllim” müsabiqəsində
iştirak edənlər arasında ingilis dili müəllimləri
daha üstünlük təşkil edir. Belə ki, 2008-ci ildə
keçirilən müsabiqədə 45 ingilis dili müəllimi
iştirak etmiş, onlardan 18 nəfəri ən yaxşı
100 müəllim sırasına daxil olmuşdur. 2009-cu ildə
də 69 ingilis dili müəllimi müsabiqə
iştirakçısı olmuş, onlardan 21 nəfəri
qalib adını qazanmışdır.
İngilis dilinin intensiv tədrisi
layihəsi. Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən
sonra dünya birliyinə inteqrasiya meyillərinin artması,
beynəlxalq əməkdaşlığın genişlənməsi
xarici dillər sahəsində müvafiq kompetensiyalara malik gənc
nəslin formalaşdırılmasını daha zəruri
etmişdir. Bu amil isə xarici dillərin tədrisinin təkmilləşdirilməsini,
beynəlxalq təcrübədə uğurla istifadə olunan
metodikaların ölkəmizdə də tətbiqini xeyli
aktuallaşdırmışdır. İndiki zamanda bir və ya
bir neçə xarici dil bilmək artıq həyati tələbat
hesab olunur.
Təəssüflə qeyd
etmək istərdim ki, sovet dövründəki təlim ənənəsinə
uyğun olaraq müstəqillik illərində də xarici dillərin
tədrisi şagirdlərdə nitq bacarıqlarının
formalaşdırılmasından çox qrammatik qaydaların
mənimsədilməsinə xidmət etmişdir. Bu səbəbdən,
sirr deyil ki, əksər hallarda şagirdlər xarici dili məktəbdə
yox, daha çox həmin dilin daşıyıcıları
olan insanlarla ünsiyyətdə öyrənirlər.
Təhlil göstərdi ki,
ölkəmizin ümumtəhsil məktəblərində
xarici dillərin tədrisi sahəsində mövcud olan problemlər,
əsasən, proqram və dərsliklərin, tədris
metodikasının müasir tələbləri ödəməməsi
və sagirdyönümlü olmaması, bir çox müəllimlərin
peşəkarlıq səviyyəsinin, mövcud
ixtisasartırma sisteminin müasir tələblərə cavab
verməməsi ilə bağlıdır.
Mövcud problemlərin aradan
qaldırılması üçün xarici dillər intensiv tədris
edilməli, bunun üçün ünsiyyət əsaslı
(kommunikativ) yanaşma metodikasına üstünlük verilməsi,
müəllimlərin peşəkarlıq səviyyəsinin
artırılması sahəsində müasir və effektiv
ixtisasartırma/təkmilləşdirmə sistemi tətbiq
edilməlidir.
Bununla əlaqədar British
Council-ə müraciət etdik və birgə layihənin
reallaşdırılması barədə razılığa gəldik.
2008-2009-cu dərs ilindən layihənin həyata keçirilməsi
üçün ilkin olaraq Bakı şəhərində 7
pilot məktəbi müəyyənləşdirdik: Bakı
şəhərindəki 7, 23, 27 nömrəli məktəblər,
6 nömrəli “İntellekt” liseyi, Ankara məktəb-liseyi,
“İstedad” Beynəlxalq Təhsil Kompleksi (134 nömrəli məktəb)
və S.Pişəvəri adına Humanitar fənlər
gimnaziyası. Bu məktəblər təsadüfən
seçilməmişdir, çünki həmin məktəblərdə
uzun müddət xarici dillər, o cümlədən ingilis
dili dərindən öyrədilmişdi və lazımi kadr
potensialı var idi.
Layihə ilkin mərhələdə
7 məktəb üzrə 41 sinifdə 1085 birinci sinif, 37 sinifdə
1077 beşinci sinif şagirdi olmaqla ümumilikdə 78 sinfi,
2162 şagirdi əhatə etmişdi.
British Council ilə birlikdə
müəyyənləşdirilmiş məktəblərin
direktorları, ingilis dili müəllimləri ilə
çoxsaylı görüşlər keçirildi. Məktəblərin
I və V siniflərində ingilis dilinin intensiv tədrisinə
başlanılması üçün yeni tədris
planları tərtib edildi, proqramları hazırlandı və
təsdiq edildi, dərsliklər müəyyənləşdirildi.
Qabaqcıl ingilis dili müəllimləri
və British Council ilə müzakirələrdən sonra həmin
siniflərdə tədris prosesində istifadə ediləcək
milli dərsliklərlə yanaşı, Kembric Universitetinin nəşr
etdiyi və Böyük Britaniyada uğurla tətbiq edilən,
Azərbaycan üçün məqbul olan dərslik komplektləri
müəyyənləşdirildi. Hazırda müəllimlər
və şagirdlər həmin dərslik komplektləri ilə
təmin olunmuşdur. Bu mərhələdə ən əhəmiyyətli
məsələlərdən biri də pilot siniflərində
dərs deyəcək müəllimlərin seçilməsi
idi. Məktəb rəhbərləri ilə birlikdə ingilis
dilini intensiv tədris edəcək 55 müəllim
seçildi. British Council-in təcrübəli və səriştəli
təlimçiləri tərəfindən təlim
seminarlarının proqramı hazırlandı. Böyük
Britaniyadan mütəxəssis dəvət edilməklə həmin
müəllimlər üçün üç təlim
seminarı keçirildi və onlara British Council və Təhsil
Nazirliyinin müvafiq sertifikatları təqdim olundu.
Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, ingilis dilinin intensiv tədrisi layihəsi British
Council-in mütəxəssisləri tərəfindən daim
müşahidə olunur. Daha geniş monitorinq isə 2009-cu
ilin noyabrında aparılmışdır. Monitorinq prosesində
pilot məktəblərin ingilis dilini tədris edən
bütün müəllimlərinin dərsləri dinlənilmiş
və geniş təhlil edilmişdir. Monitorinqin nəticələrinə
əsasən hər bir müəllimin fəaliyyətinin təhlilini
və müvafiq tövsiyələri özündə əks
etdirən geniş hesabat hazırlanıb Təhsil Nazirliyinə
təqdim edilmişdir. Bu hesabatlar pilot məktəblərin rəhbərləri
və müəllimlərlə birlikdə müzakirə
edilmiş və fəaliyyətdə nəzərə
alınması üçün müvafiq məktəblərə
təqdim edilmişdir. Eyni zamanda monitorinqin nəticələri
ingilis dilini intensiv tədris edən müəllimlər
üçün daha bir təlim seminarının keçirilməsi
üçün də əsas olmuşdur.
2009-2010-cu dərs ilindən
layihənin əhatə dairəsi daha da genişləndirilmiş,
7 pilot məktəbin həm I, V, həm də II, VI siniflərində
ingilis dili intensiv tədris edilməyə
başlanmışdır. Hazırda pilot məktəblərin
35 I sinfində 1063 şagird, 39 II sinfində 1056 şagird, 31 V
sinfində 817 şagird, 34 VI sinfində 924 şagird ingilis
dilini intensiv öyrənməkdədir. Həmin siniflərdə
100 müəllim ingilis dilini tədris edir.
British Council ingilis dili tədrisi
ilə bağlı Azərbaycanda digər xidmətləri də
həyata keçirir: Təşkilatın Tədris Mərkəzində
bütün bilik səviyyələri üçün ingilis
dili üzrə təlim kursları; İngilis dilini
Böyük Britaniada öyrənməyi arzulayanlar
üçün yerləşdirmə xidmətləri;
İngilis dilinin öyrənilməsi və tədrisini dəstəkləməklə
Böyük Britaniyada təhsil almaq imkanları haqqında məlumatın
verilməsi və bu yönümdə imtahanların təşkil
edilməsi.
Təbiət fənləri
üzrə müəllimlərin təlimləri layihəsi. Məhz
ingilis dili müəllimlərinin ixtisasının
artırılması üzrə yaradılmış səmərəli
sistem və toplanmış təcrübə BP və British
Council tərəfindən Azərbaycanda yeni bir əhəmiyyətli
layihənin – təbiət fənləri üzrə müəllimlərin
təlimləri sahəsində layihənin başlanması
üçün əsas olmuşdur. Layihə 2007 – 2010-cu illəri
əhatə edir. Layihənin əsas məqsədi fizika, kimya,
biologiya fənləri üzrə interaktiv təlim
metodlarının tətbiqini inkişaf etdirərək Azərbaycan
məktəblərində tədris və öyrənmə təcrübəsində
müsbət dəyişikliklərə dəstək verməkdir.
Perspektivdə bu layihənin məqsədi hər bir müəllimi
interaktiv təlim metodları ilə tanış edərək
bütün ölkə üzrə orta məktəblərdə
təbiət fənlərinin tədrisi səviyyəsini
yüksəltməkdir. Layihə British Council Azərbaycan və
onun tərəfdaşları–Təhsil Nazirliyi, AMİ,
Böyük Britaniyanın Təbiət Elmlərinin Öyrənilməsi
üzrə Milli Mərkəzi (National Science Learning Centre) və
BP Azərbaycan tərəfindən icra olunur. Layihənin
üç mərhələdə həyata keçirilməsi
nəzərdə tutulmuşdur. Birinci mərhələnin məqsədi
əsas təlimçi qrupunu müəyyən edərək
peşəkar bacarıqları inkişaf etdirməkdir. Bu mərhələdə
AMİ və onun filiallarından 30 müəllim, 5 pedaqoji
profilli ali təhsil müəssisəsindən 10 müəllim,
5 rayondan seçilmiş pilot məktəblərindən 15
müəllim, universitet rəhbərləri, rayon təhsil
şöbələrinin nümayəndələrindən, məktəb
direktorlarından ibarət 15 nəfərlik heyət təlimlərə
cəlb edilmişdir.
İkinci mərhələdə
5 rayonun hər birində daha 5 məktəb layihəyə cəlb
olunmuş və onların hər birində 6 müəllim təlimdən
keçmişdir. Əsas təlimçi qrupu təbiət fənləri
üzrə 250 müəllimə təlim kursları
keçmişdir.
Üçüncü mərhələdə
təbiət fənləri üzrə yeni kurrikulumun tətbiqinə
dəstək üçün tədris materialları işlənib
hazırlanacaq. Layihənin sonuna 3000-dən artıq müəllim
interaktiv təlim metodları üzrə treninqlərdən
keçəcək və əldə edilən təcrübəni
bütün ölkə üzrə təbiət fənn
müəllimləri arasında yayacaq.
Britaniya Çivninq Təqaüdü
Proqramı. Bu təqaüdlər xarici tələbələrə
Birləşmiş Krallıqda təhsil alma imkanı vermək
üçün təsis olunmuşdur. Təqaüdlər
Britaniya Xarici və Krallıq işləri İdarəsi tərəfindən
maliyyələşdirilir. Onlar, Azərbaycan da daxil olmaqla, 150-dən
çox ölkədə təqdim olunur və bütün
dünyada gələcək liderlər, idarəetmə sahəsində
çalışan və digər mütəxəssislərə
Birləşmiş Krallıqla yaxından tanış olmaq və
təmsil etdikləri ölkələrə fayda verə biləcək
peşə səviyyəsinə yiyələnmək imkanı
verir. Təqaüdlərin əksəriyyətində bir illik
magistr kursu və ya ona ekvivalent bir kurs nəzərdə
tutulur. Proqram çərçivəsində 3 aydan 6 aya qədər
davam edən qısa məzuniyyət kursları
üçün də maliyyə yardımı verilə bilir.
Proqramda iştirak üçün 25-35 yaşları
arasında ali təhsili və ən azı üç il
ixtisas təcrübəsi olan, ingilis dilini lazımi səviyyədə
bilən və beynəlxalq münasibətlər, beynəlxalq
təhlükəsizlik, beynəlxalq hüquq, insan
hüquqları, kənd təsərrüfatının
inkişafı və aqrobiznes, iqtisadiyyatın inkişafı, ətraf
mühit və iqlim təhlükəsizliyi siyasəti,
avropaşünaslıq, idarəetmə elmləri, ictimai idarəetmə,
QHT-lərin idarə olunması sahələri üzrə
ixtisaslaşmış səxslər müraciət edə bilərlər.
1993-cü ildən Britaniya Çivninq Təqaüdləri
proqramı çərçivəsində Birləşmiş
Krallıqda Azərbaycandan 62 təqaüdçü təhsil
almışdır.
BP təqaüdü
Proqramı. Azərbaycanın iqtisadi-sosial inkişafı və
əhalinin rifahının
yaxşılaşdırılması məqsədilə
müxtəlif sahələrdə yerli gənc mütəxəssislər
üçün Böyük Britaniyada magistr və
qısamüddətli kurslar proqramıdır. 2007-2008-ci illərdə
həyata keçirilən proqram gənc azərbaycanlı
mütəxəssislərə respublikanın dayanıqlı
inkişafı üçün töhfə vermək məqsədilə
peşəkarlıq səviyyəsini artırmağa imkan
vemişdrir. İştirak şərtləri Çivninq
proqramında olduğu kimidir və bu Proqram ictimai idarəetmə,
iqtisadiyyat, bank işi, maliyyə və mühasibat sahələrini
əhatə edir. Həyata keçirildiyi müddətdə
Proqram üzrə Azərbaycan üçün 8 təqaüd
ayrılmışdır.
(ardı var)
Misir MƏRDANOV,
Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri,
fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2010.- 16 yanvar.- S.10-11.