Üç kitabın
yaratdığı təəssüratlar
Mən ədəbiyyat, xüsusi ilə poeziya haqqında məqalə yazmağın çox da həvəskarı deyiləm. Gənc şairlərin yaradıcılığını izləməyi, özləri ilə söhbəti çox sevirəm. Şeirlərini ümidlə, böyük həvəslə oxuyuram. Könlümcə olan şeir tapanda uşaq kimi sevinirəm. Özümü gümrah hiss edirəm. Bu sahədə mən öz zövqümü mütləq meyyar saymıram, elə ona görə də gənclər haqqında yazmaq istəyəndə “haqsız ola bilərəm” qorxusu əlimi tutub yazmağa qoymur. Baxmayaraq ki, bu məkanda, poeziya adlandırdığımız bu vətəndə özümü təsadüfi adam saymıram. Mən bu vətəndə vətəndaşam, bu adi vətəndaşlıqla qürur hissi keçirirəm. Baxmayaraq, çoxları, 80-90 faizi özünü dahi sayır, özü haqqında çox yüksək fikirdədir. Nə olar? Qoy düşünsün! Bu alabəzək dünyada ədəbiyyat, xüsusilə poeziya yeganə məkandır ki, burda düşünmək azadlığı mütləq zərurətdir, azad düşünmək ümdə şərtdir. Bəlkə elə ona görədir ki, fikirlərini azad demək və azad düşünmək üçün bir qadın və ya kişi millət vəkili hökm verir ki, son iyirmi ildə Qarabağ mövzusunda yaranmış əsər yadıma gəlmir. Canım-gözüm, bacım, qardaşım, axı, oxumadığın şey yadına necə, hansı yolla gələ bilər? Bu sahənin peşəkar tənqidçilərindən biri Vaqif Yusiflidən soruşdum:
– Vaqif, son illər ərzində Qarabağ mövzusunda hansı əsərləri oxumusan? Təxmini sayını bilirsən?
– Oxumuşam, həm də sayını deyə bilərəm. 1989-cu ildən bəri bu mövzuda yazılmış üç mindən artıq əsər oxumuşam. Bunlardan altmışa yaxını poema, qırxdan çoxu roman, povestlərdir. Qalanları hekayələr, şeirlərdir. Əlbət ki, bunların hamısı bədilik cəhətdən yüksək sənət əsəri deyil. Amma demək olar ki, hamısında can yanğısı, səmimiyyət var.
– Vaqif müəllim, elə mənim üç povestim, Milli Qəhrəman Çingiz Mustafayev haqqında poemam, “Bayraq tutan oğullar” poemam, Milli Qəhrəman Riyad Əhmədov haqqında və onlarla şeirlərim var.
– Bilirəm. Bəlkə də hamısını yox, amma əksəriyyətini oxumuşam. Dedim, bütün yazılanlar hamısı yüksək sənət əsəri deyil, amma sənəddir, faktdır. Əlbət ki, yadda qalanları, sənət əsəri kimi yüksəkdə dayananları da az deyil.
Əslində
bu yazını yazmağıma əsas səbəb idarədə
iş masamın üstünə qoyulmuş üç gənc
şairin yeni kitabları oldu. Biləndə ki, müəlliflər
Cənubi Azərbaycan şeirinin nümayəndələridir
marağım birə-beş artdı. Layihənin rəhbəri
Sayman Aruzdur, ideya Rasim Qaracanındır. Hələ kitablarla
tanış olmamışdan dedim ki, bu gözəl
başlanğıcdır, alqışlamağa layiqdir.
İndi kitabları oxuyandan sonra da bu fikirdəyəm. Elə təkcə
Məlihə Əzizpuru tanımaq üçün yüzlərlə
belə layihəyə vaxt və vəsait qoymağa dəyər.
Məlihə mükəmməl bir şairdir.
Qadınlığı onun şeirlərinə həssaslıq,
duyğularına zəriflik verib. İlhamının
böyüklüyü isə ona güc verib. Elə bir
güc ki, Tanrı ilə üz-üzə oturub dünyanı
bölüşə bilir.
Dün
Tanrı ilə bölüşürdük varlığı.
Yeri o götürdü,
Göyü isə mən.
Sən
Ortada görününcə
Göyü bağışlayıb
Səni
götürdüm.
Ehey!!! Qərbin özündən razı xalqları, baxın mənim Tanrı ilə varlığı bölüşən qız balama. Bu qız sizin kiçik xalqları bölüb, arasına çəkdiyiniz Araz adlı sərhəddən çox-çox ucalarda dayanıb. Xalq şairimiz Rəsul Rza “Araz sərhəddir, amma bu çayın altında torpaq bütövdür” demişdi.
Rəsul Rza bu sözləri Tanrı ucalığına yüksələn, o mərtəbədə dayanaraq düşünüb yazan vətən övladları üçün demişdi.
Məlihə
başqa bir şeirində deyir:
Bir
...................................
Pasaportsuz-biletsiz olsun belə
–
Getmək istəyirəm
Özü də
lap bu dəqiqə.
Şeirdə ən
modern ifadə tərzinə malik olan bu qızın
yazısında ulu babasının ünvanı var.
“Qatar-qatar olub qalxıb
havaya”...
M.V.Vidadi
Nə dövr
o dövrdü, nə
Məni dindirmə
ağlaram!
Gözlərimdən
Kimliksiz bic
yaş doğular.
Və dörd bir yandan
Daşlanaram.
Bu xanım
şairdi, özü də çox yaxşı bir şairdi. Gəncliyində adam nədirsə, kimdirsə, qocalanda da həmin-həmin
olacaq. Xüsusilə yaradıcılıqda.
Gəncliyində şair istedadlıdırsa, qocalanda da
istedadı olacaq, bir az təcrübəsi
artacaq. Əgər gəncliyində
istedadsızdırsa, qocalanda təcrübəli istedadsız olacaq.
Təcrübəsi ona şeirə bənzər
şeylər yazmağa imkan verəcək. Hətta şeirdən başı çıxmayan
bir neçə oxucunu da şair olmağına inandıra bilər.
Amma onun axırı yoxdu. Allah
verməyən şeyi almaq olmur. Şeir
yazmaq istedadı vicdan kimi, məhəbbət kimi bir Allah payıdır.
Onu öyrənmək, satın almaq olmur. Məlihə Əzizpur xanıma kitabından
aldığım həzzə görə təşəkkürümü
bildirirəm.
“Bir şəhər
tanıyıram” şeirinin son bəndini başqa qızın
kitabına keçid üçün misal gətirirəm.
Bir şəhər
tanıyıram Əcibə!
(TƏBRİZ dərdli
ürəkdir Səbirdaş)
Hələ qanı durmayan
bir yarası vaaaar
(QARABAĞ)
Bir şəhər
tanıyıram....
Söhbət
açacağım ikinci kitab Nigar Xiyavi xanımın “Əlimdə
əlli barmaq” şeirlər toplusudur. Burda da layihə rəhbəri
Sayman Aruzdur, ideya sahibi Rasim Qaraca. Mən oxuculardan üzr
istəyib Nigar xanımın bir adsız şeirindən
üç misranı misal gətirirəm:
Yekə tumanına işəmiş
kişi kimi yerindəcə
Donduruldu bizimkilər
Qaldıq ağ
yalanlar altında lağa...
Şeir
sözünə yağdırılan bu həqarətdən
misalları artırıb əsəblərinizi cırmaqlamaq istəmirəm. Amma bu
xanımın bir şeirini bütöv, nöqtəsinə,
vergülünə toxunmadan sizə təqdim etmək istəyirəm.
Şeir Qarabağa həsr edilib.
QARABAĞ QURBAĞASI
Bu gün bu qurbağa
qapqara bir qarabağ.
Quruldamaq istir
Şikəstədən
şikəst bir ağız
Neçə
göllükdü.
Bəlli deyil ki, bu
qurbağamız
ağamızdı biraz bəlkə
bir az da tosbağamız
ancaq
bugünədək gördüyüm ən
qurbağa ən qurqur qağamız.
Bağışlayın zəhmətdi
Çatdıra bilsəniz
Bağırın
Ya da işdi çatsa
qısır əliniz
Bağı
qanqırmızı bağrı qara çöllüyünə
Qara bir daş tapsanız
Lütfən
Atın bu qurbağanın
boğazında
ilişən göllüyünə
Yoxsa qurultu yaman şikəstə
qaşınar
Ağız boğazında
bir dyunqarına:
Əzizinəm
...
Tən dərdi vətən
dərdi
Tərlədib öldürər
məni
Neynim əl çək
yaxamdan iyirmi fayiz bəsdi
Bəsimdi görər məni
Di dur gəl qoyma uçur
qaçır başımdan
Gəl qadan aaalım
Bir çətvər araq
yarım metir dönər kabab
dönər məni.
Döndərər məni
O yana
döndərər məni yar buyana döndərər məni
Ölürəm ölürəm
ölürəəə...m
Gəl dərdin aaa...lım.
Əzizinəm aaa...y gödən yaxşı
Bir fincan arada göbək
yaxşı
Deyirəm vətən bir az yığcam
bir az gödək yaxşı
Ədə belə göbək
yaxşı gödən yaxşı
Pay verməyə aaa....y baaaalam
Yenə də vətən
yaxşı
Ölmürəm
Ölmürəm
Ölmürəəə...m...
Mənə bir
onu demək qalır ki, elə müqəddəs hisslər,
mövzular var, onları belə sərsəm yazıların mövzusu
edib insanların hövsələsini sınağa çəkməyin. Bəzən insanlar qaynar
başla bir iş görür. Sonra yadına
düşür ki, demokratiya, fikir azadlığı var. Hər
kəs fikrini söyləməkdə azaddır. Bunu başa düşürəm. Amma neyləyim, belə sərbəst yazıya
bütün həyatım, canım, əsəblərim
üsyan edir. Neyləyim ki, bunu yazan xanımdır, mən
də dünya görmüş, yetmiş beş
yaşı haqlamış bir azərbaycanlı kişiyəm.
Ürəyimdə belə bir giley-güzar səsləndi,
axı bu layihənin ideyası Rasim Qaracanındır. O
da azərbaycanlıdır, özünü şair sayır. Bu mövzunun Azərbaycan Respublikasının
insanları üçün nə qədər həssas,
göynərtili olduğunu bilir. Niyə
belə bir şeirin Arazın bu tayında oxucuların
üzünə şillə kimi vurulmasına imkan verib? Nə bilim, bəlkə bu şeir Rasimin ürəyindən
olub, yəqin özü də oxuyub tərifləyib.
Yadıma düşdü ki, dörd-beş il
bundan əvvəl Rasim Qaraca “Ədəbiyyat qəzeti”ndən
gileylənib bizə yeddi şeirini göndərmişdi. Anar da oxudu, mən də şeirləri oxudum, nə
demək istədiyini, nədən
danışdığını anlaya bilmədik. Şeirlərdən yalnız bir bəndi misal gətirəcəm,
biləcəksiniz ki, necə yazılardı.
Yol xora xalı təpər
Şal qaya
şalı çəpər.
Kim hərə güllü
şəhər
Vay bərə
çini xoruz.
“Ədəbiyyat
qəzeti”ndən xahiş etdik ki, şeirlərə qələm
toxundurmadan çap etsinlər. Çap olunmasa, deyəcəkdi
ki, gözəl əsərlərim var, çap etmirlər, gəncləri
sıxışdırırlar. Çap
olundu. Sonra iki-üç ay oxucuların
suallarına cavab verməkdən əldən
düşdük. Deyirdim özündən
soruşun, bəlkə özü izah edə bilər. Deyirdilər, özünü tapmırıq, hardan
bilək Rasim Qaraca kimdi, harda yaşayır, nə işlə
məşğul olur.
Bir neçə
kəlmə də Sayman Aruzun “Bahar gəlmədi” şeirlər
toplusu haqqında. Sayman kitaba həm heca vəznli, həm də
sərbəst şeirlər salıb.
Heca vəznində
yazılmış şeirlərdə vəzn, qafiyə
şeirin fikir boşluğu olan yerlərini güllü
yorğan kimi örtür. Burda da dilin səmimiliyi,
saflığı ön plana keçir. Kiçicik
dil, məntiq xətası hər şeyi bərbad edir.
Kitabda ilk şeirin ilk bəndini götürürəm:
Bir payız sabahı, əzan
çağında
Qoşa gedirdilər
iki vətəndaş.
Biri ölən idi, biri
öldürən
Biri
qaşqabaqlı, biri qələmqaş.
Bizim heca
şeiri çox sınaqlardan keçib, böyük şairlərin
qələmi ilə öz yüksək zirvəsinə
qalxıb. Bu forma dilimizin gözəlliyini qoruyub. İndi bu formada şeir yazmaq çox çətindir.
Dilimiz, gözümüz elə öyrənib
ki, kiçik bir nöqsan, yalnış gözə
çarpır. Yuxarıda misal gətirdiyim bənddə:
Qoşa gedirdilər iki vətəndaş
Biri ölən
idi, biri öldurən.
Biri
qaşqabaqlı, biri qələmqaş.
Saymanın xətrinə
dəyməsə, mən ölünün yeriməyinə
inanmazdım.
Ölü ilə dirinin yanaşı getməyinə,
nə olar, olsun, buna inandım. Bəs
sonrakı misraya neyləyək?
“Biri
qaşqabaqlı” deyəndə dilin məntiqi tələb edir
ki, o biri gülərüz olmalıdır. Gülər
üz olanda da qafiyə olmur. “Vətəndaş”a
qafiyə lazımdı. Bu yerdə “qələmqaş”
atılır meydana. Dilin tələbi
pozuldu, bu da qurban olsun Saymana, ya da Rasim Qaracaya. Sözlərin düzülüşünə
görə belə çıxır ki, arvad kişini
öldürüb. Axı biz “qələmqaş”
qadına deyirik.
Biri ölən idi, biri
öldürən
Biri
qaşqabaqlı, biri qələmqaş.
“Biri ölən
idi” – deməli ölən aşağıdakı
qaşqabaqlı imiş. Yox bir, kişini arvad vurub öldürüb, daha gülməyəcəkdi
ki! Əlbət ki, qaşqabaqlı olmalı idi.
İndi məsələ aydınlaşır.
Arvad öldürən kişinin
ölüsü yanmışlığından qalxıb yeriyə
bilər. Sayman, sən istedadlı
oğlansan. Mən “
Dəli olduğumu bildilər
Dərdli olduğumu bilmədilər
Gülümsədilər....
Ağladım...
Bizim də evimizin yolu,
Azadlıqdan keçəydi...
Bu şeirdə
istedadlı bir şair qələmi var. Əsas odur ki, sən
o qələmə inan, yaxşı bildiyini yaz. Şairlik
özünə, hisslərinə sadiq olmaqdır. Bir də onu deyim, sənin rəhbərlik etdiyin bu
layihə özü sənin hələlik ən gözəl
şeirindi. Bu layihəyə görə sənə
təşəkkürümü bildirirəm və daha ciddi
yanaşmaqla daha gözəl şeir toplularının nəşrini
gözləyirəm. Bu da yaradıcılıq qədər
gərəkli və vacib bir işdir... Mən bu
kitabları oxuyub onlar haqqında yazmağı
düşünürkən, bu arada “Azadlıq” qəzetində
Rasim Qaracanın bir köşə yazısını oxudum.
Təəccüblənmədim.
Çünki “Azadlıq” qəzetində bu Rasimin də, o biri
rasimlərin də əsas dərdi Azərbaycan Yazıçılar
Birliyi, Azərbaycan ədəbiyyatının klassikləri
Füzuli, Mirzə Cəlil, Səməd Vurğun, Süleyman
Rüstəm, Rəsul Rzadır...
Fikrət QOCA
525-ci qəzet.- 2010.- 29 yanvar.- S.4.