Altısı aprelin bəxti...
2009-cu ilin iyun ayında
qatarla Qazaxdan qayıdırdıq – Mehdi Hüseynin yüzillik
yubileyindən. Perronda pəncərənin qabağında
dayanıb qəlyan çəkirdim. Mən Bakıdan kənarda,
dünyanın harasında oluramsa olum, müəyyən
müddət darıxmıram. Elə ki, üzü Bakıya tərəf
yola çıxıram başlayıram darıxmağa – həmişə
belə olub, indi də belədi; darıxırdım, tez
çatmaq istəyirdim və onu da dəqiq bilirdim ki,
vaxtından əvvəl çatmaq onsuz da mümkün deyil; xəstə
nə qədər tələssə də armud vaxtında
yetişəcəkdi...
Qəlyan çəkə-çəkə
armudun yetişməyini gözləyirdim.
– Seyran müəllim, salam.
Gözəl, gənc bir
xanım idi.
– Salam, – dedim.
– Seyran müəllim, təzə
kitabım çıxıb, sizə bağışlamaq istəyirəm,
– o, utana-utana əlindəki kitabı mənə uzatdı.
Mən kitabın üz
qabığına göz gəzdirdim: “Bulaq üstə bitən
susuz laləyəm”, “Xədicə Murad”. Kitabın üz
qabığında nəzərə çarpacaq dərəcədə
gözəl bir lalə şəkli çəkilmişdi və
bu lalə
Sonra kitabın üz
qabığını açıb yazdığı
avtoqrafı oxudum: “Sevimli yazıçı Seyran Səxavətə
istəklərimlə”. Sonra da onun üzünə baxıb
dedim:
– Burda yazmısan ki, istəklərimlə...
istəyin nədi?
O, qısa cavab verdi:
– İstəyim odur ki,
kitabımı oxuyub fikrinizi bildirəsiniz...
– Birdən oxumadım... ya da
ki, oxudum fikrimi bildirmədim?
– Siz sağ olun, – dedi.
Xədicə Muradın
kitabını da kupedəki qatlama, dördkünc stolun
üstündəki kitabların yanına qoydum.
Qazax səfərimizdə
müəlliflər mənə xeyli kitab
bağışlamışdılar. Hətta kupe
yoldaşım İlyas Tapdıq zarafat da elədi ki, bir belə
kitabı evə necə aparacaqsan.
Aradan beş-altı ay
keçəndən sonra kitabı vərəqlədim ki,
görüm Xədicə Muradın bulaq üstə bitən
laləsinə niyə su vermirlər – bu Yezidlər kimdi belə?
Sevimli xalq şairimiz
Söhrab Tahir kitaba ön söz yazıb. Bu, məni xeyli
ruhlandırdı. Çünki Söhrab Tahir Azərbaycan
poeziyasında, həm də ən “qorxaq” şairlərimizdən
biridi: “İki bölünməkdən elə qorxmuşam,
çöpü də ikiyə bölə bilmirəm”.
Söhrab Tahir təxminən qırx beş il bundan qabaq belə
qorxmuşdu, belə yazmışdı...
Xalq şairimiz ön sözdə
bizi Xədicə Muradın lirik qəhrəmanı ilə
tanış etmək arzusu ilə yazır ki, bu, xalqın mənəvi
aləmi ilə bağlı, uşaqlıq, körpəlik illərinin
şeiriyyətini qəlbində gəzdirən, özünəməxsus
tərcümeyi-halı olan bir şəxsiyyətdir.
Dünyadakı humanizm, işıq, ülfət, mehribanlıq,
səmimiyyət, məhəbbət, ülviyyət onun
şeirlərinə hopub”.
Söhrab Tahirin Xədicə
Murada verdiyi bu yüksək qiymət məni sevindirdi.
Axırda isə xalq şairi yaradıcılıq
axtarışları və uğurlar arzulayır. İndi Xədicə
Muradın bircə yolu qalır, ona bəslənən ümidlərin
dibinə sü töküb cücərtmək, böyütmək...
Xədicə Murad çox həssas
və zərifdi. Burda təəccüblü bir şey də
yoxdu; şair elə bu cür adamlara deyirlər də...
Həssaslıq, zəriflik
dediklərimiz zahirən, xüsusilə kişi vücudunda,
“ölüvaylıq” kimi görünə bilər; ancaq yerinə
düşəndə həssaslığın-zərifliyin
toqquşmasından dünyanın altını üstünə
çevirməyə qadir olan bir qüvvə meydana
çıxıb bütün boy-buxunu ilə
görünür – bunu unutmaq olmaz...
Xədicə Murad öz lirik
qəhrəmanının, tənha qadının diliylə
deyir:
Bəxtini qarğıya-qarğıya,
Soyuq güzgülərin
önündə
Qarıya-qarıya
Bir qadın durub
Hələ təkliyinə,
tənhalığına
Kölgə salır
qüruru...
Bu şeir
parçasını oxuyan hər kəs, başqalarını
yox, öz halalca bəxtini qarğıyan bu qadını
görür, ona acıyır, soyuq güzgünün
qabağında bitib üşüməsini istəmir. Mən
də bu qadını gördüm, onu Xədicə Murad
göstərdi – güzgüsüynən,
güzgüsünün soyuqluğuynan, tənhalığıynan,
dərdiynən. Mən də bir oxucu kimi ona acıdım, onun
üşüməsini istəmədim və bu təqdimat mənə
o qədər real göründü ki, ona yaxınlaşıb
pencəyimi onun çiyninə salmaq istədim ki,
üşüməsin...
Həssaslıq, zəriflik
humanizmə aparan ən qısa, qoşa yoldu. Bu yolun
yolçularını heç vaxt yorulan görməmişəm.
Bu yolun yolçuları ömrü boyu o qədər özlərini
başqalarının yerinə qoyurlar ki, özləri yaddan
çıxır; insan özünü yaddan
çıxardanda isə başqalarının əvəzinə
yaşayır və bu, ancaq dərdi-sərə,
sarsıntılara şəriklik mənasında başa
düşülməlidi – Xədicə Muradın “Dərd
tablosu” şeirində olduğu kimi:
Çiliklənmiş
körpə gülüşləri,
Qarımış
qızların,
Uğursuz gəlinlərin
Solğun təbəssümləri
Çay kimi axır
içimdən...
Hamımız insanıq və
insanın xasiyyətnaməsi də məlumdur. Hər insan
öz yerində möhkəmdi və başqalarının
yerində həmişə laxlayar, çünki ilahi mizan
pozulur və başlayırsan laxlamağa. Bax, bu mənada
özünü başqasının yerinə qoymaq çox
çətin başa gələn bir prosesdir. Həyatdan, təcrübəmizdən
də görmüşük və buna da inanmışıq
ki, ömür boyu özünü sözün həssas, zərif
mənasında başqalarının yerinə qoyanlar, sonralar
elə bir həddə gəlib çatırlar ki,
qayıdıb öz yerlərini tapa bilmirlər və nəhayətdə
yersiz qalırlar. İnsanı sevən, onun sevincindən
çox dərdinə şərik olan qəlb sahiblərini həmişə
belə görmüşəm – bu, çox baha başa gələn
İlahi bir qismətdir – çox bahalıdır...
Yalançı qürurun bir
adı da dikbaşlıqdı və bu cür yalançı qürurun
heç vaxt bəraəti olmayıb, olsa da mövsümi
xarakter daşıyıb, məhv olub, sahibini də özü
ilə bərabər məhv eləyib. Və bu da bir həqiqətdir
ki, külli halında sevginin qanqrenasıdır. Bir də var
ki, bunun əksinə olaraq, insan özünü yaxşı
tanıyır, çəkisini, yerini bilir, həssaslığından,
zərifliyindən doğan, bəraəti mövsümi
olmayıb böyük olan qürura qovuşur və ləyaqətlə
yaşamaq istəyir. Xədicə Murad kimi “Sənə getmə
deməyəcəyəm” mənsur şeirində yazır:
“Getmək istəyirsən..
Dərdindən ölsəm belə sənə getmə deməyəcəyəm.
Payız olsaydı yağış yağardı, qış
olsaydı qar. Getmək istəyirsən... Gözümü
gözümdən çəkmədən belə, sənə
getmə deməyəcəyəm.
Ancaq... yolunu gözləyəcəyəm”.
Bu mənsur şeiri oxuyandan
sonra fikirləşirsən ki, iyirmi birinci əsrdə hər
şeyin qiymətini bilən insanlar bir-birinə qiymət verməyi,
yadırğayıb, bəlkə də həmişəlik tərgidib.
Bəzən Xədicə
Muradın lirik qəhrəmanı təzadlı mövqedən
çıxış edir, öz gözəlliyinin –
qürurunun çat verməsi hesabına deyir: “Tək qoyma məni,
tənhalıqdan qorxuram mən. Qorxuram qoca dünyanın tənhalığından,
saçı ağarmış sarmaşığından. Tək
qoyma məni. Tənhalıqdan qorxuram mən. Sənsiz
qocalaram. Qocalmaqdan qorxuram mən...”
Bu da iyirmi birinci əsr
insanının pırtdaşıq düşmüş
ovqatının düyünləri; bu da lirik qəhrəmanın
bu düyünləri açmaq, mənəvi səliqə-səhman
yaratmaq cəhdi...
Xədicə Muradın
yazdığı mənsur şeirləri oxuyub qurtarandan sonra
bu qərara gəlirsən ki, bu yazıların
hamısının lirik qəhrəmanı eyni adamdı, sadəcə
olaraq düşdüyü çıxılmaz vəziyyətlər
cəhətdən zəngindir. Çaşqın halda
sarsıntılar bolluğuna düşmüş lirik qəhrəmanın
taleyi, uğursuzluğu, bu uğursuzluğun çərçivəsindən
çırpına-çırpına azad olmaq cəhdi, qəlbində
insan sevgisi – ümumiyyətlə sevgi olan hər kəsi
göynədir və göynəyə-göynəyə də
özünü o yerə – başqasının yerinə qoyur;
əslində isə “başqasının yeri” dediyimiz, elə
o həssas oxucunun öz yeriymiş – Sözün bir borcu da
adamları yerbəyer eləməkdi axı...
Xədicə Muradın lirik
qəhrəmanı bir tərəfdən deyir ki, “Sənə
getmə deməyəcəyəm”, bir tərəfdən də
deyir ki, “Tənhalıqdan qorxuram”, sonra da deyir ki, “Gedim
üzü tənhalığa”, lap sonra da deyir ki,
“Günahlarım məni axtarmağa gəlib bu gecə”.
Lirik qəhrəmanın
düşdüyü psixoloji vəziyyət, onun
yaşadığı sarsıntılar,
çaşqınlıq konkret ovqatın dördtərəfli
həmləsinin gözlənilən ağır nəticəsidi.
Və bu mürəkkəb, ağır nəticə həm də
lirik qəhrəmanın alın yazısıdır ki, onu da
pozub təzədən yazmaq mümkün deyil, yoxsa nə
vardı ki?..
Bu kitabda mənə
maraqlı görünən bir ovqatla da üzbəüz gəldim
ki, bu duyğumu da sizinlə bölüşmək, bu yolla da
sizin hisslərinizə qovuşmaq iddiasındayam. Sən demə
Xədicə Muradın bəzi şeirlərinin adını
bir-birinin ardınca yazanda bir mənsur şeir alınır,
bax, belə: “Sənsiz” “Sevgi pıçıltıları” “Dəniz
kimi sakit”, “Sənin dərdin nədir bəs?” “Bəlkə
bacardın...” “Ölən sevgi”, “Yenə tənhalıq”,
“Şirinli-acılı göz yaşı...”
Xədicə Muradın bir
cümlədən ibarət şeiri də var: “Nə istədiyim
kimi yaşadım, nə də bacardığım kimi”.
İnanıram ki, lirik qəhrəman belə
yaşantının səbəbini duymamış deyil, əks
halda bu cür nəticəni bizə təqdim eləyə bilməzdi.
Oxucu kimi belə yaşam tərzinin məndə də
cavabı var: Lirik qəhrəmanın ömür boyu istədiyi
kimi yaşamaq arzusu, onu bacardığı kimi yaşamağa
da qoymayıb; sözün yaxşı mənasında istədiyi
kimi yaşamaq cəhdi, onun bacardığı kimi yaşamaq
eşqini də əlindən alıb və nəticədə
qəhrəman ortalıqda qalıb, əli heç hara
çatmayıb.
Bir şair kimi Xədicə
Muradın sözünün, poetik məkanının
ünvanı aydın və məlumdur, o, həmişə
uğursuz, talesiz,bəxti kəm adamların arasında zərif
duyğu kimi gəzib dolaşır. Kitabın əvvəlindən
axırına qədər onun poetik “mən”ini bir dəfə
bəxti yeyin adamlar arasında görmədim.
Görünür bu məqamda sinfi-mənəvi
oxşarlıq, bənzəmə də öz işini
görmüş və görməkdə davam eləyir. Yəqin
Xədicə Murad belə hesab eləyir ki, bəxti yeyin adamlar
onsuz da “bərk gedirlər” və onlarla ayaqlaşmaq,
onların arasında məskunlaşmaq çətindir və
buna ehtiyac da yoxdur...
Mən Xədicə
Muradın bu kitabda toplanan bütün yazıları
haqqında söz açmaq fikrindən uzağam, sadəcə
olaraq fikirlərimi müəlliflə və onun oxucuları ilə
bölüşmək istəmişəm. Ancaq burda bir məsələyə
də öz münasibətimi bildirmək yerinə düşərdi.
Kitabda on müəllifin Xədicə Muradın özü,
onun adamlığı haqqında “İthaflar”
başlığı altında kiçik həcmli
yazıları, ürək sözləri çap olunub.
Dostları, tay-tuşları, ayrı-ayrı sənət
adamları onu nə qədər çox istəyir və istədikləri
qədər də ona güvənir və inanırlar.
Aidə
Şükürlünün “Yerin günəşi”, Aynurun “Məğrur
mələk”, şair-publisist Fəridə Ləmanın
“Şirvan gözəlləməsi”, Nizaməddin Şəmsizadənin
“Qan yaddaşın harayı”, Salatın Əhmədlinin, Dilarə
Girzanlının, Elmira Mahalqızının və ən nəhayət
Xədicə Muradın orta məktəb müəllimi Qabil
İmaməliyevin yazıları bu qəbildəndir.
Xədicə Murad filologiya
elmləri namizədidir, Milli Elmlər Akademiyasının
Nizami adına ədəbiyyat institutunda çalışmaqla
“Məlhəm” humanist qadınlar ictimai birliyinin sədridir. O,
Gülamail Muradın Qarabağ haqqında yazılmış
“Vətən harayı” kitabının, Xalid Mahmudovun və əlil
Şəhriyar Həsrətin “Dünya aç qapını
çıxım gedim” şeirlər kitabının
çapını maliyyələşdirmiş və redaktoru
olmuşdur.
Bir-iki ay bundan əvvəl isə
Rəşid Behbudov adına Mahnı teatrında, Azərbaycanda
yeganə qadın, batalyon komandirinin müavini olmuş,
Qarabağ uğrunda döyüşlərdə kişilərdən
bir addım da geri qalmamış, hal-hazırda polis mayoru olan
Aida xanım Şirinovanın əlli illik yubileyini “Məlhəm”
ictimai birliyinin hesabına təntənə ilə
keçirmişdir.
Xədicə Muradla, belə
demək mümkündürsə, görkəmli
yazıçımız Mehdi Hüseynin üzünə
tanış oldum – onun yüzillik yubileyində. Sonra isə
kitabını oxudum, əməllərindən xəbər
tutdum, ürəyim atlandı ki, bu yazını yazım və
yazdım.
Xədicə xanım aprelin
altısında dünyaya gəlib. Bu mənada altısı
aprelin bəxti yeyindi, yoxsa Xədicə xanımın, bunu
zaman göstərər...
Uğurlar, Xədicə
Murad!
Seyran SƏXAVƏT
525- ci qəzet.- 2010.- 30 yanvar.- S.26.