Sözün canlı heykəli
Xalq şairi Zəlimxan Yaqub
yer üzündə Allahın çox sevdiyi xoşbəxt
insanlardan biridir. Qadir Allah ona hər şey bəxş
edib: ilahi vergisi olan istedad, gur səs, geniş nəfəs,
fenomenal yaddaş, nurlu təbəssüm, Tanrıya, vətənə
və insana sevgiylə dolu atəşli bir ürək... Və
ən başlıcası sahilsiz ümman kimi
coşub-çağlayan tükənməz bir xalq məhəbbəti.
Onunla hara getdimsə bir
dost kimi qəlbim qürur hissi ilə doldu. Və tərəddüd
etmədən fikirləşdim ki, Səməd Vurğundan
sonra ‘’Xalq şairi ‘’ adı hamıdan çox Zəlimxan
Yaquba yaraşır.
Onun fikrən dolğun, poetik
cəhətdən zəngin sənəti mayası ərəbin
zehniyyəti, farsın lisanı və türkün ruhundan
tutulmuş ümummüsəlman mədəniyyətinin bizim zəmanəmizdəki
bədii-fəlsəfi ifadəsidir. Zəlimxan türk-islam
xalqlarının poeziyasını – Yunıs Əmrəni, Əhməd
Yəsəvini, Mövlanə, Cəlaləddin Rumini, Hafizi və
Sədini, Xaqanini, Firdovsini ,Xəyyamı, Nizamini, Nəsimini,
Fizulu və Nəvaini zəngin türk aşıq sənətimizi-Qurbanini,
Aşıq Alını, Sarı Aşığı, Dədə
Ələsgəri... yüzlərlə qoşma, bayatı, gəraylı,
qəzəl və qəsidəni əzbərdən deyir, mənə
elə gəlir ki, təkcə əzbər demir, canına
hopdurub. Zəlimxan dünya söz incilərindən
toxunmuş əlvan bir xalıya bənzəyir. Onu
bütün türk dünyasının şairi, Azərbaycan
ədəbiyyatının yeriyən klassiki adlandırmaq olar.
Z.Yaqub bir əli torpaqda, bir əli
haqda olan qüdrətli söz ustasıdır.O, tükənmək
bilməyən enerjisini torpaqdan, aləmə işıq
saçan nurunu haqdan alır. Onun şair xəyalı torpaqla
haqq arasında cövlan edir, sufi məkanı (məkansızlığı)
bu müqəddəs ərazidə yerləşir. Z.Yaqub XX və
XXI əsrlərdə şairliyi xalqa yaxınlaşdıran
söz ustasıdır. O, xalqın xəbəri olmadan xalqdan
aldığı şeri qızıl
Çağdaş Azərbaycan
poeziyasında iki şair təbiətin özünə bənzəyir
–Musa Yaqub və Zəlimxan Yaqub. Bəlkə elə ona görə
bir-birindən xəbərsiz, müqəddəs peyğəmbər
soyadı kimi söykəniblər – o da Yaqub, bu da Yaqub.
Çağdaş poeziyanın Yaqubları... Təbiətin
gözəl yaz səhəri də var, amansız tufanı da,
qızıl payızı da var, boranlı qışıda,
yarpızların içindən utancaq qızın
pıçıltısı kimi axıb gedən bulaq
hıçqırtısı da var, yeri gələndə
axmağın başına dəyən daşı da,
sıldırım qayada tənha çıçəyin
aldığı nəfəs qədər gözəldir
Yaqubların lirik poeziyası. Günlərin bir günü gəldi,
iki şairin ikisi də millət vəkili oldu. Millətə vəkil
yox, şair lazım idi, eləcə də millət onlara məhz
şair kimi baxdı, salam verdi sevindi. “Ən Əzəmi vəkillikdir
şairlik” həqiqəti bir daha özünü təsdiq
etdi.
Mən həmişə
demişəm: insanı şəxsiyyət kimi yetişdirən
üç nəcib qüdrət var: ana qucağı, ata
ocağı və təhsil ocağı! Mən Kəpənəkçidə
olmamışam, fəqət Zəlimxanın anası ilə dəfələrlə
görüşmüşəm, o səmimi və sərt
ananın əlini öpmüşəm, şairin və
qohumlarının dilindən atası Yusif müəllim
haqqında ən dəruni sözlər eşitmişəm. Zəlimxandan
bir neçə il sonra mən də BDU-nu bitirmişəm,
eyni müəllimlərdən dərs almışam. Tale ona
şairlik, mənə alimlik qismət edib.
Z.Yaqub zaman-zaman
yağmalanmış, tikə-tikə doğranmış,
infarkt keçirmiş ürək kimi paralanmış Azərbaycanın
şairidir.
Məşhur bir fikir var; ‘’Əgər
torpağın üstündə birləşməsək, onda
torpağın altında birləşməli olacağıq’’.
Tarixçi tarixin
faktlarını, şair isə tarixin günahlarını
tapıb üzə çıxarmalı və qaydasınca
yerbəyer etməlidir. Z.Yaqub məhz bələ şairdir. Bu
məqamda müəllimim, böyük mütəfəkkir
Yaşar Qarayevin sözlərinə ehtiyac duyuram: ‘’İstər
xərabatda olsun, istər təkyədə, istər türmədə
olsun istər türbədə , istər şah taxtında
olsun istər cəllad kötüyündə, fərqi yoxdur,
harada şair varsa, ora şairin ərazisidir! Yaddaşı
ilhamla birgə hansı ünvana gətiribsə, şair
özü də orada sakindir!
Vay o gündən ki,
yaddaş itirilə. Özü də fitri-təbii “qan”
yaddaşı, milli-mənəvi ‘”gen” yaddaşı, bədii-fəlsəfi
“mən” yaddaşı. Millətin xalqın halallıq
yaddaşı.
Zəlimxan Yaqub şeirin “can
evi”nə dirhəmin yox, canını gətirib gələn
şairlərdəndir. Söz “can alanda” və “can olanda” bu
canın damarında yaddaşın enerjisi, vicdanın
ağrısı və əzabı, etnosun əsəbi, geni,
qanı bulanır və çalxalanır: cism, bədən
yananda – külə və cəsədə, yaddaş yananda isə
fəryada, haraya çevrilir – əcdadın yaddaş
harayına!”
Z.Yaqub öz şeirləri və
çox məzmunlu poemaları ilə bizim qan
yaddaşımızı, gen yaddaşımızı dövlətçilik
düşüncəmizi oyadan milli bir şairdir. O, millətin
ağrı yaddaşından doğulub. O, dədələrimizin
tarixi kimliyindən minillərin sorağını gətirən
ulu Sazla birləşəndə, sazı bağrına basanda
özü də tarixə çevrilir, Dədələşir:
Təklənib, qəmlənib,
yalqız olanda
Çiçəyim
saralıb, gülüm solanda.
Qəlbim kövrələndə,
gözüm dolanda
Sazdı ümid yerim pənahım
mənim.
“Saz” poemasını oxuyuram
elə bil ki, Zəlimxan ən ulu qeyrət sözlərini
Sazın içindən nəfəslə dərir, Sazın
bağrından nələr qopmur: “Sarıtel”, “Ruhani”,
“Yanıq Kərəm”, “Dilqəmi”, “Misri”... hərəsi bir
ecazkar dünya, hərəsi bir fəlsəfə, sevinc, qəm
şücaət simvolu – hamısı Zəlimxanın qəlbindən
od alıb Azərbaycan şerinin ülviyyət çiçəyinə
çevrilir.
Milli xəyanətlərə
nifrət Zəlimxan şerinin şah damarıdır. Tarixi
taleyimizin, milli yaddaşımızın keşiyində dayanan
vətəndaş şair qəzəbini misra-misra
sıyırıb Qarabağı satanların xəyanətini
buğum-buğum doğrayır:
Bu gecə yuxuma girmişdi
Şuşa
Pənah xan qəzəbdən
tir-tir əsirdi
Şuşanı satanlar verib
baş-başa
Şəhərin
üstündə qiymət kəsirdi.
“Qoruya bilmədik məzarınızı”
şerində şair üzünü ulu ustadlarına M.P.Vaqifə,
X.Natəvana, Aşıq Ələsgərə, Dədə
Şəmşirə, Sarı Aşığa tutub qəzəblə
deyir:
Qayanı yardılar,
daşı çapdılar
Məqbərə ucaldıb
gümbəz yapdılar
Sizin ruhunuzu sevən nəsillər
Sizin adınızla
şöhrət tapdılar.
Belinə daş qoyduq biz o
şöhrətin
Qoruya bilmədik məzarınızı!
Bax, bu şeir ağrı
yaddaşının fəryadı deyil, bəs nədir?
Ağrıya-ağrıya təbəssüm göstərən
çağdaş azərbaycanlı! – Z.Yaqubun lirik qəhrəmanı
məhz dünyada analoqu olmayan belə bir insandır. Şairin
”Çıxış edir Xəlil Rza”, “Nifrətim”, “Çəkə-çəkə”,
“Barışmaram”, “Səbr eləmə” şeirləri də
xəyanətə nifrətin, satqınlıqla vətəndaş
qəzəbinin poetik ifadəsidir.
Zəlimxan dünyaya halal
atanın belindən, halal ana bətnindən gəlmiş,
mayası halallıqdan tutulmuş saf bir insandır. Onun poeziyası
da halallıq üstündə köklənib. O, Tanrı
yolundan bir an belə sapmayan bir salik, ilahi eşq yolunun – Yunis Əmrə,
Əhməd Yasəvi, Mövlanə Cəlaləddin Rumi, dahi
Füzuli yolunun sədaqətli yolçusudur. Təsadüfi
deyil ki, Ulu Öndər Heydər Əliyev onun haqqında qiymətli
sözlər söyləyərək deyib: “Siz müasir ədəbiyyatımızda
Azərbaycanın şeir ənənələrini yaşadan
şairlər nəslinə mənsub olan sənətkarlarımızdansınız.
Xalqımızın yüksək insani keyfiyyətlərini, əxlaqi
dəyərlərini, mənəvi məziyyətlərini təcəssüm
etdirən şifahi xalq yaradıcılığından
ustalıqla bəhrələnməklə Siz Azərbaycan
poeziyasının inciləri səviyyəsinə qalxa bilən
nəzm əsərləri yaratmısınız’’. Bələ
əsərlərdən biri məhz ümummilli lider Heydər Əliyevin
möhtəşəm tarixi fəaliyyətinə, əzəmətli
şəxsiyyətinə həsr olunmuş ‘’Əbədiyyət
dastanı’’ epik-lirik poeması idi. Z.Yaqub ‘’qoynunda qor saxlayan’’
(M.Dilbazi) “sazın tellərindən süzülüb durulan”
(B.Vahabzadə), ‘’öz səsində üzə bilən” (V.Səmədoğlu),
‘’mayası sazla yoğrulan’’ (H. Arif) ‘’milli şairimiz’’ (F.
Sadıq), ‘’Azərbaycanda heç bir təbliğata
ehtiyacı olmayan poeziya hökmdarı’’ (Xəlil Rza
Ulutürk) ‘’əbədiyyətdən gələn səs, yer
üzünün əbədi səsidir’’ (İsa Muğanna).
Dahi Füzuli deyirdi: ‘’Söz
yaradanın mədhi sənası nəğməsidir’’,
‘’Sözə xor baxmaq olmaz, hər bir söz “Ərşrəndir
gəlib hədiyyə bizə’’, ‘’İlahi feyzdən bir xəzinədir
söz’’.
‘’Peyğəmbər’’ kimi
möhtəşəm ilahi bədii-fəlsəfi dastanı
ancaq ərşdən gəlmiş SÖZlə yazmaq olar.
‘’Peyğəmbər’’ adi poema deyil, şairi əllidən
altımışa gətirib çıxaran haqn yolu, əqidə
və məslək yolu, Allahın dərgahına gələn
əzablı nur yoludur. Dünya ədəbiyyatında Peyğəmbər
mövzusunda dəyərli əsərlər yazılıb. Bəs
Zəlimxanı bu mövzuya gətirən nədir? Bu suala
şair əsərin ‘’Peyğəmbər’’i niyə
yazdım?’’ adlı ön sözündə özünəməxsus
cavab verib. Mənim fikrimcə ‘’Peyğəmbər’’ 60 yaşa
gələn şairin bir müdriklik sınağı, kamillik
dərsi, istedadın Tanrı dərgahında mənəvi
hesabatıdır. ‘’Peyğəmbər’’ saf Allah bəndəsi
Zəlimxan Yaqubun İslam dininə inamının bədii-poetik
təsdiqidir. ‘’Peyğəmbər’’ bir şairin yox, bir ədəbiyyatın
uğurudur. Mayası nurdan tutulmuş ilahi şəxsiyyət
– Məhəmməd Ələyhüssəlam haqqında bu
poetik dastan insanı kəndi varlığından alıb ilahi
aləmlərə – həqiqət, fəzilət, mərifət
və ülviyyət məqamlarına aparır. ‘’Peyğəmbər’’i
oxuyandan sonra yerə qayıtmaq istəmirsən, səmalarda
qalmaq, əbədiyyət mülkündə sakin olmaq eşqi
ilə yaşayırsan.
Ucaldım Allaha, endim insana
Sirli-soraqlıdır ‘’Allahu-Əkbər!’’
Açar qapıları
eşqin üzünə
Nurdan
çıraqlıdır ‘’Allahu-Əkbər!’’
‘’Ucaldım Allaha, endim
insana’’ – məncə ‘’Peyğəmbər’’ poemasının əsas
fəlsəfi qayəsi budur. Bu ‘’insan’’ o qədər dərin,
sirli-sahmanlıdır ki, Allah istəsə o peyğəmbər
ola bilir. Əslində din insanı Allaha ucaldan müqəddəs
bir qüvvədir. İnsanın qüdrəti təkcə
imanında yox, həm də inamındadır.
‘’Peyğəmbər’’
xalqına, millətinə, dövlətinə, ümmətinə
vurğun bir şairin özünü əbədiləşdirmək
ehtirasından doğulub. Dahi filosof Hegel deyirdi: ‘’Ehtirassız
dahiyanə heç nə yaradılmır’’ Zəlimxanın
poeması cövhərində qüdrətli insan
ehtirasları çağlayan, böyük Tanrı sevgisindən
yaranıb. ‘’Peyğəmbər’’ də həm ən ucanı,
həm də dərini fəth etməyə qadir böyük
bir nəfəs var: şair nəfəsi, insan nəfəsi!
Bizim nüfuzlu fikir
adamları Zəlimxan yaradıcılığını
müxtəlif yönlərdən yüksək qiymətləndiriblər.
Ustad tənqidçi, akademik K.Talıbzadə yazıb: ‘’Zəlimxan
sazla şeirin ruhunu, mayasını birləşdirən
şairdir. Bu iki sənət dünyasının vəhdəti
Zəlimxan şəxsiyyətində Azərbaycanı təmsil
edir’’. ‘’Azərbaycan poeziyasının geniş səmasında
bir ildırım çaxdı, bir günəş
parladı’’ deyən AMEA-nın müxbir üzvü N.Cəfərov
həm də ‘’Zəlimxan Yaqub Azərbaycanın, ümumən
türk dünyasının dünyaya bəxş etdiyi o
böyük şairlərdəndir ki, onun
yaradıcılığının cövhərində,
mayasında ilahi istedadın enerjisi, Tanrıdan gələn
güc, qüdrət var’’ deyə yazır. ‘’Zəlimxanın
şeirlərində Vətən mövzusu mütləq
ölçülərdə təsvir olunmur,
ölçüsüzlüyə çevrilir’’- bu mülahizəni
mərhum akademik Xudu Məmmədov neçə illər
öncə söyləyib. Bu gün isə akademik B.Budaqov belə
düşünür: ‘’Zəlimxanın nəfəsi dəyən
yerdə xeyir-bərəkət göyərməlidir’’. Yenə
də Zəlimxan nəfəsi! Görünür poeziyanın
estetik dəyər meyarlarına bu anlayışı da daxil
etməli olacağıq...
Z.Yaqubun
yaradıcılığında gələcəyə
böyük inam və məhəbbətlə bərabər
keçmişə, ulu sənətkarlara, deyilmiş SÖZ-ə
bir ehtiram və hörmət də var. O, bu fani dünyaya nə
qədər bağlansa, şair xəyalı gələcəyin
üfüqlərində qanad çalsa da əlini
keçmişdən üzmür.
Zəlimxan həyat aşiqi,
sevgi mübtəlasıdır. O, təbiətin gözəllikləri,
həyatın həzzləri, gözəllərin nəfəsi
ilə birgə nəfəs alır. Onun ‘’Allah, gözlərə
bax’’, ‘’Gözəl dünya gözəllərin var olsun’’,
‘’Çin qızı, Çin gözəli’’, ‘’Küsmə məndən’’
şeirləri şairin sevgi dolu qəlbinin süslənmiş
poetik çiçəkləridir.
Yanağın güldən zərif,
Belin telindən incə.
Dilin sözündən
şirin
Sözün dilindən incə
Göy suların ağ
quşu
Qızdan, gəlindən incə
Sən mənim nəzərimdə
Dünyanın ən gözəli,
Çin qızı,
Çin gözəli!
Bu ağlıq ki, səndə
var,
Süd gölündə
çimənsən.
Bu ətir ki, səndə
var,
Yamyaşıl bir çəmənsən
Yerini verə bilməz
Dünyanın min gözəli!
Çin qızı,
Çin gözəli.
Z.Yaqub Azərbaycan klassik
şerinin minillik poetik ənənələrini müasirliyin
xidmətinə gətirən, SÖZün bədii
hüsnünü özü bildiyi kimi süsləndirən
SÖZü urvatdan düşməyə qoymayan, qəvvas kimi
dəryalara cumub poetik incilər kəşf edən, taleyi
SÖZə bağlı isdedadlı bir sənətkardır.Hələ
onun qələminin altında çox gözəl sözlər
ağ kağıza mənalı nəqşlər salacaq.
Türkün ulu ruhu Zəlimxan şeirinin qanadlarında kosmik
gəmilərin çata bilmədiyi xəyal
dünyalarını kəşf edəcək.
Zəlimxan Yaqub ədəbiyyatında
Fuzulisi olan qədim, ulu və isdedadlı bir xalqın bənzərsiz
bir şairidir.
Mənim əziz dostum ana bətnindən
üzü bəri 60 il yol gəlir. Yolu uğurlu olsun. Bənzərsiz
poeziyası ilə özünə ölməzlik
qazanmış böyük qardaşım Zəlimxan Yaqubla
onun 100 yaşında görüşmək təşnəsi
ilə yaşayan
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,
Professor Sözün canlı heykəli
Xalq şairi Zəlimxan Yaqub
yer üzündə Allahın çox sevdiyi xoşbəxt
insanlardan biridir. Qadir Allah ona hər şey bəxş edib:
ilahi vergisi olan istedad, gur səs, geniş nəfəs, fenomenal
yaddaş, nurlu təbəssüm, Tanrıya, vətənə
və insana sevgiylə dolu atəşli bir ürək... Və
ən başlıcası sahilsiz ümman kimi
coşub-çağlayan tükənməz bir xalq məhəbbəti.
Onunla hara getdimsə bir dost kimi qəlbim qürur hissi ilə
doldu. Və tərəddüd etmədən fikirləşdim
ki, Səməd Vurğundan sonra ‘’Xalq şairi ‘’ adı
hamıdan çox Zəlimxan Yaquba yaraşır.
Onun fikrən dolğun, poetik
cəhətdən zəngin sənəti mayası ərəbin
zehniyyəti, farsın lisanı və türkün ruhundan
tutulmuş ümummüsəlman mədəniyyətinin bizim zəmanəmizdəki
bədii-fəlsəfi ifadəsidir. Zəlimxan türk-islam
xalqlarının poeziyasını – Yunıs Əmrəni, Əhməd
Yəsəvini, Mövlanə, Cəlaləddin Rumini, Hafizi və
Sədini, Xaqanini, Firdovsini ,Xəyyamı, Nizamini, Nəsimini,
Fizulu və Nəvaini zəngin türk aşıq sənətimizi-Qurbanini,
Aşıq Alını, Sarı Aşığı, Dədə
Ələsgəri... yüzlərlə qoşma, bayatı, gəraylı,
qəzəl və qəsidəni əzbərdən deyir, mənə
elə gəlir ki, təkcə əzbər demir, canına
hopdurub. Zəlimxan dünya söz incilərindən
toxunmuş əlvan bir xalıya bənzəyir. Onu
bütün türk dünyasının şairi, Azərbaycan
ədəbiyyatının yeriyən klassiki adlandırmaq olar.
Z.Yaqub bir əli torpaqda, bir əli
haqda olan qüdrətli söz ustasıdır.O, tükənmək
bilməyən enerjisini torpaqdan, aləmə işıq
saçan nurunu haqdan alır. Onun şair xəyalı torpaqla
haqq arasında cövlan edir, sufi məkanı (məkansızlığı)
bu müqəddəs ərazidə yerləşir. Z.Yaqub XX və
XXI əsrlərdə şairliyi xalqa yaxınlaşdıran
söz ustasıdır. O, xalqın xəbəri olmadan xalqdan
aldığı şeri qızıl alma kimi xalqa təqdim
edir. Zəlimxan rəsmi şairliyin çərçivələrini,
zorakı ehkamlarını vurub dağıtdı.
Çağdaş Azərbaycan
poeziyasında iki şair təbiətin özünə bənzəyir
–Musa Yaqub və Zəlimxan Yaqub. Bəlkə elə ona görə
bir-birindən xəbərsiz, müqəddəs peyğəmbər
soyadı kimi söykəniblər – o da Yaqub, bu da Yaqub.
Çağdaş poeziyanın Yaqubları... Təbiətin
gözəl yaz səhəri də var, amansız tufanı da,
qızıl payızı da var, boranlı qışıda,
yarpızların içindən utancaq qızın
pıçıltısı kimi axıb gedən bulaq
hıçqırtısı da var, yeri gələndə
axmağın başına dəyən daşı da,
sıldırım qayada tənha çıçəyin
aldığı nəfəs qədər gözəldir
Yaqubların lirik poeziyası. Günlərin bir günü gəldi,
iki şairin ikisi də millət vəkili oldu. Millətə vəkil
yox, şair lazım idi, eləcə də millət onlara məhz
şair kimi baxdı, salam verdi sevindi. “Ən Əzəmi vəkillikdir
şairlik” həqiqəti bir daha özünü təsdiq
etdi.
Mən həmişə
demişəm: insanı şəxsiyyət kimi yetişdirən
üç nəcib qüdrət var: ana qucağı, ata
ocağı və təhsil ocağı! Mən Kəpənəkçidə
olmamışam, fəqət Zəlimxanın anası ilə dəfələrlə
görüşmüşəm, o səmimi və sərt
ananın əlini öpmüşəm, şairin və
qohumlarının dilindən atası Yusif müəllim
haqqında ən dəruni sözlər eşitmişəm. Zəlimxandan
bir neçə il sonra mən də BDU-nu bitirmişəm,
eyni müəllimlərdən dərs almışam. Tale ona
şairlik, mənə alimlik qismət edib.
Z.Yaqub zaman-zaman
yağmalanmış, tikə-tikə doğranmış,
infarkt keçirmiş ürək kimi paralanmış Azərbaycanın
şairidir.
Məşhur bir fikir var; ‘’Əgər
torpağın üstündə birləşməsək, onda
torpağın altında birləşməli olacağıq’’.
Tarixçi tarixin
faktlarını, şair isə tarixin günahlarını
tapıb üzə çıxarmalı və qaydasınca
yerbəyer etməlidir. Z.Yaqub məhz bələ şairdir. Bu
məqamda müəllimim, böyük mütəfəkkir
Yaşar Qarayevin sözlərinə ehtiyac duyuram: ‘’İstər
xərabatda olsun, istər təkyədə, istər türmədə
olsun istər türbədə , istər şah taxtında
olsun istər cəllad kötüyündə, fərqi yoxdur,
harada şair varsa, ora şairin ərazisidir! Yaddaşı
ilhamla birgə hansı ünvana gətiribsə, şair
özü də orada sakindir!
Vay o gündən ki,
yaddaş itirilə. Özü də fitri-təbii “qan”
yaddaşı, milli-mənəvi ‘”gen” yaddaşı, bədii-fəlsəfi
“mən” yaddaşı. Millətin xalqın halallıq
yaddaşı.
Zəlimxan Yaqub şeirin “can
evi”nə dirhəmin yox, canını gətirib gələn
şairlərdəndir. Söz “can alanda” və “can olanda” bu
canın damarında yaddaşın enerjisi, vicdanın
ağrısı və əzabı, etnosun əsəbi, geni,
qanı bulanır və çalxalanır: cism, bədən
yananda – külə və cəsədə, yaddaş yananda isə
fəryada, haraya çevrilir – əcdadın yaddaş
harayına!”
Z.Yaqub öz şeirləri və
çox məzmunlu poemaları ilə bizim qan
yaddaşımızı, gen yaddaşımızı dövlətçilik
düşüncəmizi oyadan milli bir şairdir. O, millətin
ağrı yaddaşından doğulub. O, dədələrimizin
tarixi kimliyindən minillərin sorağını gətirən
ulu Sazla birləşəndə, sazı bağrına basanda
özü də tarixə çevrilir, Dədələşir:
Təklənib, qəmlənib,
yalqız olanda
Çiçəyim
saralıb, gülüm solanda.
Qəlbim kövrələndə,
gözüm dolanda
Sazdı ümid yerim pənahım
mənim.
“Saz” poemasını oxuyuram
elə bil ki, Zəlimxan ən ulu qeyrət sözlərini
Sazın içindən nəfəslə dərir, Sazın
bağrından nələr qopmur: “Sarıtel”, “Ruhani”,
“Yanıq Kərəm”, “Dilqəmi”, “Misri”... hərəsi bir
ecazkar dünya, hərəsi bir fəlsəfə, sevinc, qəm
şücaət simvolu – hamısı Zəlimxanın qəlbindən
od alıb Azərbaycan şerinin ülviyyət çiçəyinə
çevrilir.
Milli xəyanətlərə
nifrət Zəlimxan şerinin şah damarıdır. Tarixi
taleyimizin, milli yaddaşımızın keşiyində dayanan
vətəndaş şair qəzəbini misra-misra
sıyırıb Qarabağı satanların xəyanətini
buğum-buğum doğrayır:
Bu gecə yuxuma girmişdi
Şuşa
Pənah xan qəzəbdən
tir-tir əsirdi
Şuşanı satanlar verib
baş-başa
Şəhərin
üstündə qiymət kəsirdi.
“Qoruya bilmədik məzarınızı”
şerində şair üzünü ulu ustadlarına M.P.Vaqifə,
X.Natəvana, Aşıq Ələsgərə, Dədə
Şəmşirə, Sarı Aşığa tutub qəzəblə
deyir:
Qayanı yardılar,
daşı çapdılar
Məqbərə ucaldıb
gümbəz yapdılar
Sizin ruhunuzu sevən nəsillər
Sizin adınızla
şöhrət tapdılar.
Belinə daş qoyduq biz o
şöhrətin
Qoruya bilmədik məzarınızı!
Bax, bu şeir ağrı
yaddaşının fəryadı deyil, bəs nədir?
Ağrıya-ağrıya təbəssüm göstərən
çağdaş azərbaycanlı! – Z.Yaqubun lirik qəhrəmanı
məhz dünyada analoqu olmayan belə bir insandır. Şairin
”Çıxış edir Xəlil Rza”, “Nifrətim”, “Çəkə-çəkə”,
“Barışmaram”, “Səbr eləmə” şeirləri də
xəyanətə nifrətin, satqınlıqla vətəndaş
qəzəbinin poetik ifadəsidir.
Zəlimxan dünyaya halal
atanın belindən, halal ana bətnindən gəlmiş,
mayası halallıqdan tutulmuş saf bir insandır. Onun
poeziyası da halallıq üstündə köklənib. O,
Tanrı yolundan bir an belə sapmayan bir salik, ilahi eşq yolunun
– Yunis Əmrə, Əhməd Yasəvi, Mövlanə Cəlaləddin
Rumi, dahi Füzuli yolunun sədaqətli yolçusudur. Təsadüfi
deyil ki, Ulu Öndər Heydər Əliyev onun haqqında qiymətli
sözlər söyləyərək deyib: “Siz müasir ədəbiyyatımızda
Azərbaycanın şeir ənənələrini yaşadan
şairlər nəslinə mənsub olan sənətkarlarımızdansınız.
Xalqımızın yüksək insani keyfiyyətlərini, əxlaqi
dəyərlərini, mənəvi məziyyətlərini təcəssüm
etdirən şifahi xalq yaradıcılığından
ustalıqla bəhrələnməklə Siz Azərbaycan
poeziyasının inciləri səviyyəsinə qalxa bilən
nəzm əsərləri yaratmısınız’’. Bələ
əsərlərdən biri məhz ümummilli lider Heydər Əliyevin
möhtəşəm tarixi fəaliyyətinə, əzəmətli
şəxsiyyətinə həsr olunmuş ‘’Əbədiyyət
dastanı’’ epik-lirik poeması idi. Z.Yaqub ‘’qoynunda qor saxlayan’’
(M.Dilbazi) “sazın tellərindən süzülüb durulan”
(B.Vahabzadə), ‘’öz səsində üzə bilən” (V.Səmədoğlu),
‘’mayası sazla yoğrulan’’ (H. Arif) ‘’milli şairimiz’’ (F.
Sadıq), ‘’Azərbaycanda heç bir təbliğata
ehtiyacı olmayan poeziya hökmdarı’’ (Xəlil Rza
Ulutürk) ‘’əbədiyyətdən gələn səs, yer
üzünün əbədi səsidir’’ (İsa Muğanna).
Dahi Füzuli deyirdi: ‘’Söz
yaradanın mədhi sənası nəğməsidir’’,
‘’Sözə xor baxmaq olmaz, hər bir söz “Ərşrəndir
gəlib hədiyyə bizə’’, ‘’İlahi feyzdən bir xəzinədir
söz’’.
‘’Peyğəmbər’’ kimi
möhtəşəm ilahi bədii-fəlsəfi dastanı
ancaq ərşdən gəlmiş SÖZlə yazmaq olar.
‘’Peyğəmbər’’ adi poema deyil, şairi əllidən
altımışa gətirib çıxaran haqn yolu, əqidə
və məslək yolu, Allahın dərgahına gələn
əzablı nur yoludur. Dünya ədəbiyyatında Peyğəmbər
mövzusunda dəyərli əsərlər yazılıb. Bəs
Zəlimxanı bu mövzuya gətirən nədir? Bu suala
şair əsərin ‘’Peyğəmbər’’i niyə
yazdım?’’ adlı ön sözündə özünəməxsus
cavab verib. Mənim fikrimcə ‘’Peyğəmbər’’ 60 yaşa
gələn şairin bir müdriklik sınağı, kamillik
dərsi, istedadın Tanrı dərgahında mənəvi
hesabatıdır. ‘’Peyğəmbər’’ saf Allah bəndəsi
Zəlimxan Yaqubun İslam dininə inamının bədii-poetik
təsdiqidir. ‘’Peyğəmbər’’ bir şairin yox, bir ədəbiyyatın
uğurudur. Mayası nurdan tutulmuş ilahi şəxsiyyət
– Məhəmməd Ələyhüssəlam haqqında bu
poetik dastan insanı kəndi varlığından alıb ilahi
aləmlərə – həqiqət, fəzilət, mərifət
və ülviyyət məqamlarına aparır. ‘’Peyğəmbər’’i
oxuyandan sonra yerə qayıtmaq istəmirsən, səmalarda
qalmaq, əbədiyyət mülkündə sakin olmaq eşqi
ilə yaşayırsan.
Ucaldım Allaha, endim insana
Sirli-soraqlıdır ‘’Allahu-Əkbər!’’
Açar qapıları
eşqin üzünə
Nurdan
çıraqlıdır ‘’Allahu-Əkbər!’’
‘’Ucaldım Allaha, endim
insana’’ – məncə ‘’Peyğəmbər’’ poemasının əsas
fəlsəfi qayəsi budur. Bu ‘’insan’’ o qədər dərin,
sirli-sahmanlıdır ki, Allah istəsə o peyğəmbər
ola bilir. Əslində din insanı Allaha ucaldan müqəddəs
bir qüvvədir. İnsanın qüdrəti təkcə
imanında yox, həm də inamındadır.
‘’Peyğəmbər’’
xalqına, millətinə, dövlətinə, ümmətinə
vurğun bir şairin özünü əbədiləşdirmək
ehtirasından doğulub. Dahi filosof Hegel deyirdi: ‘’Ehtirassız
dahiyanə heç nə yaradılmır’’ Zəlimxanın
poeması cövhərində qüdrətli insan
ehtirasları çağlayan, böyük Tanrı sevgisindən
yaranıb. ‘’Peyğəmbər’’ də həm ən ucanı,
həm də dərini fəth etməyə qadir böyük
bir nəfəs var: şair nəfəsi, insan nəfəsi!
Bizim nüfuzlu fikir
adamları Zəlimxan yaradıcılığını
müxtəlif yönlərdən yüksək qiymətləndiriblər.
Ustad tənqidçi, akademik K.Talıbzadə yazıb: ‘’Zəlimxan
sazla şeirin ruhunu, mayasını birləşdirən
şairdir. Bu iki sənət dünyasının vəhdəti
Zəlimxan şəxsiyyətində Azərbaycanı təmsil
edir’’. ‘’Azərbaycan poeziyasının geniş səmasında
bir ildırım çaxdı, bir günəş
parladı’’ deyən AMEA-nın müxbir üzvü N.Cəfərov
həm də ‘’Zəlimxan Yaqub Azərbaycanın, ümumən
türk dünyasının dünyaya bəxş etdiyi o
böyük şairlərdəndir ki, onun
yaradıcılığının cövhərində,
mayasında ilahi istedadın enerjisi, Tanrıdan gələn
güc, qüdrət var’’ deyə yazır. ‘’Zəlimxanın
şeirlərində Vətən mövzusu mütləq
ölçülərdə təsvir olunmur,
ölçüsüzlüyə çevrilir’’- bu mülahizəni
mərhum akademik Xudu Məmmədov neçə illər
öncə söyləyib. Bu gün isə akademik B.Budaqov belə
düşünür: ‘’Zəlimxanın nəfəsi dəyən
yerdə xeyir-bərəkət göyərməlidir’’. Yenə
də Zəlimxan nəfəsi! Görünür poeziyanın
estetik dəyər meyarlarına bu anlayışı da daxil
etməli olacağıq...
Z.Yaqubun
yaradıcılığında gələcəyə
böyük inam və məhəbbətlə bərabər
keçmişə, ulu sənətkarlara, deyilmiş SÖZ-ə
bir ehtiram və hörmət də var. O, bu fani dünyaya nə
qədər bağlansa, şair xəyalı gələcəyin
üfüqlərində qanad çalsa da əlini
keçmişdən üzmür.
Zəlimxan həyat aşiqi,
sevgi mübtəlasıdır. O, təbiətin gözəllikləri,
həyatın həzzləri, gözəllərin nəfəsi
ilə birgə nəfəs alır. Onun ‘’Allah, gözlərə
bax’’, ‘’Gözəl dünya gözəllərin var olsun’’,
‘’Çin qızı, Çin gözəli’’, ‘’Küsmə məndən’’
şeirləri şairin sevgi dolu qəlbinin süslənmiş
poetik çiçəkləridir.
Yanağın güldən zərif,
Belin telindən incə.
Dilin sözündən
şirin
Sözün dilindən incə
Göy suların ağ
quşu
Qızdan, gəlindən incə
Sən mənim nəzərimdə
Dünyanın ən gözəli,
Çin qızı,
Çin gözəli!
Bu ağlıq ki, səndə
var,
Süd gölündə
çimənsən.
Bu ətir ki, səndə
var,
Yamyaşıl bir çəmənsən
Yerini verə bilməz
Dünyanın min gözəli!
Çin qızı,
Çin gözəli.
Z.Yaqub Azərbaycan klassik
şerinin minillik poetik ənənələrini müasirliyin
xidmətinə gətirən, SÖZün bədii
hüsnünü özü bildiyi kimi süsləndirən
SÖZü urvatdan düşməyə qoymayan, qəvvas kimi
dəryalara cumub poetik incilər kəşf edən, taleyi
SÖZə bağlı isdedadlı bir sənətkardır.Hələ
onun qələminin altında çox gözəl sözlər
ağ kağıza mənalı nəqşlər salacaq.
Türkün ulu ruhu Zəlimxan şeirinin qanadlarında kosmik
gəmilərin çata bilmədiyi xəyal
dünyalarını kəşf edəcək.
Zəlimxan Yaqub ədəbiyyatında
Fuzulisi olan qədim, ulu və isdedadlı bir xalqın bənzərsiz
bir şairidir.
Mənim əziz dostum ana bətnindən
üzü bəri 60 il yol gəlir. Yolu uğurlu olsun. Bənzərsiz
poeziyası ilə özünə ölməzlik
qazanmış böyük qardaşım Zəlimxan Yaqubla
onun 100 yaşında görüşmək təşnəsi
ilə yaşayan
Nizaməddin ŞƏMSİZADƏ,
Professor
525-ci qəzet.- 2010.- 30 yanvar.-S.24.