Xalq yazıçısı
Elçinə açıq məktub
Hörmətli Elçin müəllim!
Mən sizin son dövrlərdə fərqli məkanlarda, müxtəlif zamanlarda yazıb-yaratdığınız “Nağıllar silsiləsi”ndən olan bir-birindən maraqlı hekayələrinizi çox böyük həvəslə oxudum.
Ömrümüzün kövrək və körpə çağlarında, məsum uşaqlıq zamanlarında nənə-babalarımızdan eşitdiyimiz nağılları hansı maraq və sevgi ilə dinləyir, səbirsizliklə o nağılların sonluğunu gözləyirdiksə həmin maraqla da mən bu əsərlərin sonuna çatdım və təəssüfləndim ki, nağıllar nə tez qurtardı. Gərək o nağıllar qurtarmayaydı. Göydən üç alma düşməyəydi. Arzularımız və xəyallarımız, duyğularımız, düşüncələrimiz kimi sonsuz olaydı.
Əslinə
qalsa dünyamız başdan-başa nağıllarla doludu. Hər insan
ömrü bir nağıldı. Sirli, sehrli, ovsunlu, ağ
atlı oğlanlı, Məlikməmmədli, üç
almalı, uçan xalçalı, yeddibaşlı əjdahalı,
təpəgözlü, ana marallı, işıq gələnli,
it hürənli bir nağıl.
Ancaq sizin
nağıllarınız öz forma və məzmunu, ətri,
rəngi, təravəti, məna çalarları,
qaldırdığı problemləri, toxunduğu ciddi məsələləri,
milli və bəşəri mahiyyəti etibarı ilə, təbiəti
insanlaşdıran saf və incə müşahidələri
ilə, cəmiyyətin ağrı-acılarını təbii
şəkildə təbiətin fonunda vermək
baxımından tamamilə yeni, müasir və olduqca
düşündürücüdür, çox hörmətli
Elçin müəllim!
Bu hekayələrin
hamısında baş qəhrəman cəmiyyət və
insandır.
Qoca palıdda da, söyüd çubuğu ilə
oleandrın münasibətində də, qara qarğanın
niyyətində də, qaysı ağacına vurulan calaqda da,
köhnə tarla təzə tarın taleyində və təbiətində
də, Muxtar kişidə də, göy göyərçində
də, Arzunun nağılında da, şeyxin gülməli və
ağlamalı taleyində də, üzmək istəyən
ağ qovağın faciəsində də, böyürtkənin
göz yaşlarında da, deyingən zoğal
ağacının dedi-qodusunda da, qu quşunun
axmaqlığında da – insan bu obrazların hamısında kənara
yox, öz içinə, öz taleyinə, tutduğu
günahlara, elədiyi xətalara, bağışlanmaz
günahlara, buraxılan səhvlərə sarı boylanıb
özünü təhlil edə-edə yenidən doğulmaq,
yenidən səhvsiz və qüsursuz yaşamaq eşqinə
düşüb, təzələnmək, yeniləşmək
istəyir.
“Qoca palıdın
nağılı” mənə necə doğma və şirin gəldi,
ilahi! Qoca palıd cəmiyyətdə böyük nüfuza və
şöhrətə malik olan, ancaq həm şöhrətində,
həm nüfuzunda, həm uzunömürlülüyündə,
uca boyunda, əyilməz qamətində saysız
ağrılar, acılar yaşadan, tufanların
çaxnaşmasına, şimşəklərin zədəsinə
dözən, bir zamanlar cəmiyyətə aşağıdan
yuxarı boylanan, ayağı yer tutub, şöhrət
meydanına sahib olanda yenə cəmiyyətə yuxarıdan
aşağı baxan, bəzən yaşadığı
ömürdən ləzzət alan, bəzən bütün
şöhrətlərin boş və çürük
olduğunu dərk edən, axırda üç yüz illik
şöhrətinin yerində nəhəng bir kötük
qalan, şeytan əməli olan mişarın dişləri
gövdəsinə işləyəndə “Dayanın!”, “Kəsməyin!”
– deməyi özünə
sığışdırmasında insanın həm
özünə, həm də Qoca palıda yazığı və
rəhmi gəlir, əzizim Elçin müəllim!
Elçin müəllim!
Mən Qoca
palıdı bizim Kəpənəkçi kəndində də
görmüşdüm. Doxsana yaxın yaşı var idi.
Çox hörmətli, çox sözbilən,
dünyagörmüş bir kişi idi. Adına Qara Uğurlu deyərdilər. Doxsan illik ömründə çoxlu sayda əzizlərini
və doğmalarını itirmişdi, uzun illər həbsdə
yatmışdı. Dövrün,
zamanın çal-çarpaz dağlarını
görmüşdü. Ona deyəndə
ki, ay Uğurlu dayı, neçə yaşın var,
yaşını demirdi, acı bir təbəssüm ilə
“Göyə tulladım fındığı, vecimə deyil
sındığı” cavabını verirdi. Yazıçının yaratdığı obraz o
zaman uzunömürlü olur ki, o həqiqətən də
xalqın ruhundan doğulur. Sizin Qoca palıdınız,
mənim Qara Uğurlum kimi!
Bağban yol kənarında
bir söyüd çubuğu əkir ki, böyüsün, gələcəkdə
insanlar onun kölgəsində dincəlsinlər. Onu küləkdən qorumaq
üçün gətirib dibinə bir az
yoğun quru odun ağacı çalır ki,
söyüdü əyilməyə qoymasın. Tez-tez
söyüdə su verir, onun nazıyla oynayır. Söyüd çubuğu ona kömək
üçün dibinə basdırılan quru oduna baxıb
sevinir ki, nə yaxşı onu bura basdırıblar, yoxsa
ocaqda yandırıb külə döndərərdilər.
Söyüdlə
odunun arasındakı qısaca dialoqu çox gözəl
vermisiniz.
“Söyüd çubuğu
nəvaziş dolu zərif səsi ilə odundan soruşdu:
– Sən hansı
ağacdansan?
Odun:
– Mən heç bilmirəm
ki, hansı ağacdanam... – dedi. – Axı mən odunam,
qurumuşam, yaddaşım da quruyub...”
Fikir belə
tamamlanır ki, həmin bu əslini, nəslini,
kökünü tanımayan quru odun parçası bitir,
pöhrələnir, nəhəngləşir,
söyüdün yerini dar eləyir, nəhayət, tərsinə
olur, quruyan söyüd çubuğu olur, boy atan oleandr
ağacı.
Bağban
görür ki, artıq söyüd çubuğu quruyub, onu
çıxarıb çör-çöpdən
qaladığı odun içinə atır. Beləcə
oleandrın taleyinə qurumuş odun kimi baxıb ağlayan
söyüd, nəticədə özü quruyub odun
parçasına dönüb ocağa atılır.
Nağıl istedadlı yazıçı qələminin
qüdrətiylə çox gözəl bir sonluqla bitir... “Və hərdən də yanıb külə
dönmüş o söyüd çubuğunun ruhu uçub
gəlib uzaqdan o oleandra baxırdı, amma oleandr əlbəttə
onu görmürdü. Söyüd çubuğunun
havadan ona dikilmiş baxışlarını hiss etmirdi,
çünki oleandr canlı idi, canlılar isə ruhları
görmürlər.” Yaşadığımız cəmiyyətdə
“qurunun oduna yanan yaş”lar, “yersiz gəldi yerli qaç”lar, ədalətsiz yerdəyişmələr,
başqasının hesabına ucalıb, sonra böyük
yaxşılıqları tamamilə unudanlar, çiy süd əmənlər
təbiətin dili ilə çox ustalıqla verilib. Ustalıq ondan ibarətdir ki, yazıçı təbiətin
dili ilə cəmiyyətə, söyüdün dili ilə
insana bu hadisələrdən ibrət götür – deyib həyəcan
təbili çalır, insanı insanlığa
çağırır.
220 il
yaşayan qara qarğanın qara niyyəti ev sahibinin
qayğısı və nəvazişi ilə böyüyən
ev bənövşəsinə guya yaxşılıq eləmək
istəyib onu bədbəxt bir günə salır. Ev bənövşəsini caynaqlarında qutu
qarışıq evin damına qaldırır, dibçəyin
qırağında tutub onu arxası üstə çevirir.
Ev bənövşəsini kirəmitin üstündə
görən ev sahibi bənövşəni
öz dibçəyindən götürüb, başqa
böyük bir dibçəyə torpaq doldurub yenidən orda əkir.
“Ev bənövşəsi
balaca, doğma, isti yuvasını – kiçik dibçəyi
çox sevirdi, bu böyük, soyuq yuva – yekə dibçək
isə tamam yad idi və yəqin ki, bu ev bənövşəsinin
ömrünün sonuna qədər də beləcə yad
qalacaqdı və ev bənövşəsi ləçəklərini
sallayıb incə, yaşıl saplağının içində
ağladı.”
El arasında bir söz var.
Xeyrə-şərə yaramaz, bədniyyət bir adam haqda deyirlər: “Ondan xeyir gəlsə,
Allahdan bəla gələr”. Deyirlər, əzrail bala
paylayır, eşidənlər deyir: Balamıza dəyməsin,
balası özünün olsun. Burda
yazıçının məntiqi ondan ibarətdir ki,
heç kəs qaraniyyət adamların dırnaqarası
yaxşılıqlarına uyub, isti yerini soyuq eləməsin.
Hər kəs öz yuvasında xoşbəxt
olur.
“Məhkum
qaysı ağacının nağılı”nda bir bioloq alimin
qaysı ağacına vurduğu calaqdan, peyvənddən
söhbət açılır. Əgər imkanım
olsaydı bu əsər haqqında heç bir fikir söyləmədən
hekayəni bütövlükdə bu yazıya
köçürərdim.
Əzizim Elçin müəllim!
Bu hekayəni,
nağılı oxuyanda heyranlığımı gizlədə
bilməyib var səsimlə üç dəfə dalbadal “Əhsən!”
– dedim. Təbiətə, onun yaratdıqlarına bu qədər
dərindən nüfuz etmək, ağacın
ağrısını, kəsilən budaqların iniltisini
öz canının ağrısı qədər doğma hiss
etmək, calaq olunanla calaq edilənin acınacaqlı, işgəncəli
mühitinin təsviri, yadların, ögeylərin, özgələrin
zor gücünə doğmalaşmaq əzabı, calaq edilənin
ağrısı, qorxusu, səksəkəsi, bağbanın
bıçağının iti ağzını öz
ağrıyan canında hiss edən ağacın titrəməsi,
az qala öz ağac yuxusunda sayıqlaması o qədər
canlı və təbii verilib ki, az qalır insan – oxucu
bayağılığa, süniliyə,
qondarmaçılığa, hibridləşməyə
qarşı üsyana qalxsın. Yaxşı
olmazmı ki, hər ağac öz kökündən güc
alsın, hər budaq öz gövdəsindən mayalansın,
hər çiçək öz əslindən boylansın.
Biz təbiətdən ağıllımı
çıxmışıq. O bilmirmi ki, hansı ağac
hansı torpaqda, hansı meyvə hansı budaqda yetişir. Bəlkə təbiətə ağıl verməyimiz
bizim üçün “ağıldan bəlay”ya çevrilib
sunamilərə, zəlzələlərə, təbiətin
qəzəbinə dönüb ona görə
üstümüzə gəlir. “Artıq
yaşlanmış Qaysı ağacı o bağda ən
ağıllı ağaclardan biri idi. Bütün
içini sarsıdan daimi bir kədərlə
düşünür və öz taleyinə etiraz edirdi.
Nə üçün belədir? Nə
üçün Yaradan məni insanın başqa budaq
qırıntılarına məhəbbəti ilə
mükafatlandırıb?... Yaradan
məni belə yaradıb? Axı mən
daha onun yaratdığı deyiləm. Mən
indi adsız, eybəcər, Yaradanın yox, insanın
yaratdığı əcaib bir varlıq olmuşam.”
Unudulmaz Əli Kərim demişkən:
“Daha heç nə demərəm, Nöqtə, nöqtə
və nöqtə!”
Açığını
deyim ki, hamısı bir-birindən maraqlı və
düşündürücü olan bu əsərlər
içərisində məni ən çox sarsıdan,
doğrudan da nağıllar və əfsanələr aləminə
aparan “Tarzənin və köhnə tar ilə təzə
tarın nağılı” oldu.
Bu əsəri
oxuyanda olum və ölüm, beşik və məzar, köhnə
və təzə, gənc və qoca, açılmaq və
solmaq, doğulmaq və ölmək duyğuları arasında
çırpına-çırpına var-gəl edir, bir yerdə
dura bilmirdim. Görəsən niyə belədir? Təzə Ay doğulanda köhnənin
doğrayıb ulduz eləmək insafdandımı? Musiqi aləminə yaxşı bələd
olduğum üçün köhnə tarla təzə
tarın taleyini düşünəndə gözümün
qabağından çox şəxsiyyətlər, çox
talelər, çox hadisələr gəldi keçdi.
Qeyri-ixtiyari ustad şairimiz Hüseyn Arifin məşhur
Səsin tutulanda bağrım qar olur, Sən niyə
qocaldın, ay Mirzə dayı.
– şeiri
yadıma düşdü. Kökdən düşmək dərd,
zildən bəmə düşmək dərd, köhnəlmək
dərd, qocalmaq dərd, gözdən düşüb sandan
çıxmaq dərd, durna kimi qatardan üzülmə dərd!
Doğulmaq sevinc, təzələnmək sevinc, zilə qalxmaq
sevinc, gənclik sevinc, sevib-sevilmək sevinc, alqışlar
dalğasında üzmək sevinc! Sevinclə kədərin
arasında yaşanan ömür müəmma. Tapmaca, nağıl. Bu əsərdə tar təkcə
tar deyil, birbaşa insandır, insan taleyidir, sənətkar
ömrünün keçdiyi yoldur. Hər
gün qarşılaşdığımız, çoxumuzun
görə bilmədiyi təbiət və cəmiyyət mənzərələridir.
Tarzən
atasından qalma tarı çox çalmışdı. Qoca ustaya
sifariş verib təzə bir tar düzəltdirir ki, birdən
köhnə tar qırılsa təzə tarını dilə
gətirsin. Tar açıq dolab rəfində, həmişəki
yerində idi və o təzə Tapın
çaldığı o “Humayun”a qulaq asa-asa başa
düşdü ki, daha bundan sonra Tar deyil, köhnə Tardı.
Qulağın eşidə-eşidə kar olmaq,
gözün görə-gör kor olmaq, dilin ola-ola lal olmaq, səsin
ola-ola susmaq, sahibin dura-dura sahibsiz qalmaq nə böyük dərddi?
Köhnə tar təxminən bu vəziyyətə
düşür. Köhnə şöhrətini
qaytarmaq üçün fürsət gəzir köhnə
tar. Köhnə və təzə tar arasında heç
tarzənin də başa düşə bilmədiyi gizli tar
gedir. Hər iki tar bir-birinin bəhsinə möcüzələr
yaradır. Heyrətdən musiqiçilər
çaş-baş qalır. Bir gün qastrol səfərlərinin
birində təzə tar “Heyratı”nı ifa edəndə elə
bir yüksəkliyə qalxır ki, “bir anın içində
simlər qırılır, çanağın pərdəsi
dağılır – qoca usta bu pərdəni öküz ürəyinin
pərdəsindən düzəltmişdi – partladı,
içinin dayaq ağacı elə bil köpək dişi idi,
eşiyə çıxdı.” Təzə tar sınandan sonra
tarzən köhnə tarı da kökləyib ürəklə
çala bilmir. Tarzən köhnə tarın sədəflərini
sökdürüb təzə tarı bəzətdirir,
köhnə tarın qalıqlarını isə
lazımsız qalmış taxta-tuxtanın içinə
atır. Bu da tale, bu da son. Şekspir
demiş: hər şeyin sonu sükutdur.
Muxtar kişinin zeytun
ağacının gövdəsinə kiçik mərmər
lövhədə bu sözlər yazılır: “Yaşı
3000 ildən çox olan bu zeytun ağacı milli sərvət
olaraq dövlət tərəfindən qorunur.” Bu
qədim və möhtəşəm ağacın tarixindən
və taleyindən çox incə müşahidələrlə
söhbət açan yazıçı əsəri belə
bir məntiqi sonluqla bitirir. “Bu
dünyadakı 3 min ildən artıq həyatında Muxtar
kişini darıxdıran bir şey yox idi, təkcə
yaraşıqlı, gödək qayalara bərkidilərək
onu dövrəyə almış o nikel zəncirdən
başqa. “Təbiətin yaratdığı ilahi
varlıqların azadlığını, yaşamaq
haqqının əlində alıb onu zəncirləmək
olmaz! Budur həqiqətin məntiqi və məntiqin həqiqəti!
“Arzunun
nağılı”nda insanın uçmaq eşqi faciəylə,
ölümlə nəticələnir. Övladını
itirən ana – “Arzu adının dalınca uçdu...” deyib,
gözünü bir nöqtəyə zilləyib qəmli
düşüncələrə qərq olur.
“Şeyxin
nağılı”ndakı ağlamalı və gülməli
insan taleyi oxucunu düşündürür. Burda
ömrün mənası və mənasızlığı
ön plana çəkilir. Həyatının
boşuna keçirdiyi illərin mənasını başa
düşən, dərk edən Şeyx havalanır,
qışqıra-qışqıra kəndin küçələri
ilə qaçır, xalqı özünə
güldürür. “Şeyx dəli olub”, –
deyirlər. Ömrün hər fəslini mənalı
yaşaya bilməyən insan ömrünün faciəsi inan
özünü dərk edəndə başlanır. Sonluq faciə ilə bitir.
“Üzmək
istəyən ağ qovağın nağılı”nda da
öz xoşbəxtliyini böyüdüyü torpaqda yox, dənizin
qoynunda üzməkdə axtaran ağacın torpaq
sürüşməsi nəticəsində dənizin qoynuna
düşməsi, oradakı taleyi, ağacın
düşüncələri, yaşadığı hisslər
çox maraqlı verilib. Burdakı ağac da əslində
insandı, insan taleyidi.
“Taleyindən
razı zoğal ağacının nağılı”ndakı
deyingən, dedi-qodu həvəskarı, qaşınmayan yerdən
qan çıxardan zoğal ağacının obrazı bizim hər
gün rastlaşdığımız,
böyür-başımızda dolanan insanların içindədir. Biz onu hər
gün görür, hər gün eşidib və onları
çox yaxşı tanıyırıq. Dedi-qodu
üçün bəhanə axtaran, hər şeyə bir
mız qoyan, hamının zəhləsini tökən,
tanrısına təpik atan “Zoğal ağaclarını”
azmı görmüşük?! Bu cür təbiət
sahibləri həm təbiətin, həm cəmiyyətin bəlaları,
fəsadları, faciələridir ki. Siz onu çox
ustalıqla oxucuya təqdim etmisiniz!
Zor
gücünə insan əlləri ilə qanadları kəndirlə
arxadan bağlanan və iti bıçaqla dibindən kəsilən
Qu quşunun faciəsi də möcüzəli təbiətin
qoynunda pavilyon tikmək xatirinə qoşa dayanmış
yaşıl saçları suya tökülmüş
söyüd ağacının gümüşü tellərinin
dibindən doğranması da təkcə ağacın yox, həm
də insanın və insanlığın faciəsi deyilmi?
“Ağlayan
böyürtkənin nağılı” özünü
ağıl ucundan ağlamalı günə qoyan, Allahın
ona verdiyi xoşbəxtliklə razılaşmayan, daha
böyük ucalıq və yüksəklik axtaran
böyürtkənin göz yaşları həyatını,
gələcəyini, arzularını düzgün istiqamətləndirə
bilməyən, sonrakı peşmançılığı
fayda verməyən bütün canlıların
ağrılı tərcümeyi-halı, yaralı taleyidir.
“Bütün
bitkilər kimi o böyürtkən çubuğunun da
gözləri – yarpaqları var idi və böyürtkən
çubuğu hönkür-hönkür ağladıqca onun
yarpaqlarından göz yaşları axmağa başladı.”
“Böyürtkən
ağacının xəbəri yox idi ki, aşağıda,
yolun kənarına qalmış böyürtikan kolları bu
eybəcər Böyürtkən Ağaca baxıb xəcalət
çəkirdilər.”
Allah bizi cəmiyyətdəki
Böyürtkən ağacının hirsindən, hikkəsindən,
kinindən, küdurətindən qorusun. Hər şey
öz yerində olduğunu bilsə, hər kəs
özünü dərk edə bilsəydi nə vardı ki?!
Hər şey təbiətin ahəngi kimi öz
axarı ilə gedər, kainatın ahəngi, Allahın
nizamı insan əlləri ilə pozulmaz, insan ürəyinin
incə telləri kökdən düşüb xaric səs
verməzdi.
Hörmətli Elçin
müəllim!
Mən əsərləri
– nağılları oxuduqca sevinc-kədər
qarışıq duyğular yaşayırdım. Sevinclərimin səbəbi
o idi ki, dövlətçiliyimizdə, ədəbiyyatımızda
halal haqqı və danılmaz payı olan, ömrünün
müdrik çağlarını yaşayan, bir-birindən
qiymətli roman və povestləri, səhnə əsərləri
ilə həm oxucuları, həm tamaşaçıları
sevindirən, xalqımız arzuolunan mötəbər
kürsülərdə ləyaqətlə təmsil edən məşhur
bir Azərbaycan yazıçısının gənclik həyəcanı
və ağsaqqallıq təmkini ilə yazdığı əsərləri
sevə-sevə, sevinə-sevinə oxuyurdum. Yarpağın,
torpağın, gülün, çiçəyin, quşun,
balığın, daşın dilində də danışmaq
və təbiəti öz dilində danışdırmaq məharətinə
heyran olurdum. Min dəfə
gördüyüm təbiəti sizin gözlərinizlə,
sizin baxışlarınızla yenidən kəşf edirdim.
Kədərlənməyin onunla bağlı idi
ki, bu mövzuların hamısında insan ürəyini
sızıldadan, qovuran, ağrıdan talelərin bir ürəyin
yükünə çevrilən, daşınması çətin
olan əks-sədası var idi. Ürəkağrıdan
mövzuları işləmək yazıçı ürəyi
üçün nələrə başa gəlir, onu ancaq
sözün böyük mənasında ürəyi olanlar bilər.
Yunus İmrə demişkən:
“Bilməyən
nə bilsin bizi, Bilənlərə salam olsun!”
Kökü qədim
və müqəddəs qaynaqlardan su içən, min illərin
əvvəlindən gələn, bu gün sizin ustad qələminizlə
müasirləşən, daha da cilalanan və gözəlləşən
nağıllar aləminin gözəgörünməz telləri
qəlbinizdə heç vaxt kökdən düşməsin. Böyük bədii həqiqətləri
kəşf etmək üçün nağıllar aləminə
gedən yolunuz sizi qaranlığa yox, həmişə
işığa aparsın, əzizimiz Elçin müəllim!
Zəlimxan YAQUB,
xalq şairi
525-ci qəzet.- 2011.- 2 aprel.- S.20.