Bura ölkəmizin bir nömrəli
səhnəsidir və ən yaxşı pyeslərə də
burada meydan verilməlidir
Bu günlərdə Azərbaycan Akademik Milli Dram Teatrı təmirdən sonra yeni görkəmi ilə qapılarını tamaşaçıların üzünə açıb. Amma bu mədəniyyət ocağında yenilik yalnız teatr binasının xarici görkəmi ilə kifayətlənməyəcək. Bunu tamaşaçılara teatrın direktoru İsrafil İsrafilov vəd edir. İsrafil müəllim “525”ə müsahibəsində yeniliklərlə bərabər, problemlərdən və onların aradan qaldırılması yollarından danışıb.
– İsrafil müəllim, Akademik Milli Dram Teatrına daxil olanda ilk növbədə bu sənət ocağının yeni siması insanı cəlb edir. Bəs, bu yenidənqurma yaradıcılığa necə təsir göstərəcək?
–– Teatrın təmiri cənab prezidentin böyük dəstəyi və təşəbbüsü, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyinin gündəlik nəzarəti və qayğısı ilə həyata keçirib. Görülən işlər həqiqətən çox mükəmməl bir teatr binasının ərsəyə gəlməsi ilə nəticələnib. Hesab edirəm, bu həm teatrın kollektivinə, həm də teatrsevənlərə böyük bir hədiyyədir. Gizli deyil ki, vaxtilə biz burda çox gözəl tamaşalar qoymuşuq. Bu tamaşalar istedad, enerji, oyun, üslub baxımından çox yüksək səviyyəli tamaşalar olub. Amma təəssüf ki, bizim hələ o zaman ittifaq teatrlarının çatdığı texnoloji, texniki təminat baxımından çox ciddi çətinliklərimiz olub. Xatırlayıram ki, o zaman tez-tez deyirdilər ki, filan teatrın maddi-texniki bazasını gücləndirmək, təkmilləşdirmək və s. lazımdır. Amma təəssüf ki, çox zaman bu, yalnız qayğıdan, narahatlıqdan o yana keçmirdi. Amma bu bir həqiqətdir ki, ən yaxşı teatr tamaşası əgər texniki təminat baxımından tam əhatə olunmayıbsa, o tamaşa başlanğıcın özündən artıq kəsirli olur. Bu, qəbulolunmuş bir həqiqətdir. İstənilən teatr bu mənada korluq çəkir, təmin olunmuş hesab edilmir. Sən demə, istər rejissorun özünün təxəyyülünə gen-bol imkan verməsi, istər aktyorların səhnədə bu və ya digər çətin, mürəkkəb bir obrazı yaratmaq işində texniki təminat az əhəmiyyətli deyilmiş. Əlbəttə, başqa teatr formaları da var, ona kasıb teatr deyirlər. Yəni, səhnə yalnız onların ixtiyarına verilir və teatr digər vasitələrdən özü qəsdən ilkin olaraq imtina edir. Amma əslində Akademik Milli Dram Teatrı özünün qədim ənənələri olan bir teatrdır. Bizim oxuduğumuz, öyrəndiyimiz və gördüyümüz teatr tarixində də bu teatrın ənənələri məhz onun köməyinə gəlib. Bu mənada biz bayaq dediyim formalardan müəyyən mənada imtina edib, daha çox bu teatrın ruhuna, ənənələrinə uyğun bir teatr formasına üstünlük veririk və bu, əslində Azərbaycan teatrının digər indiki halda dünya teatr prosesindəki yerini tutmağa imkan verir.
–– Siz Tədris teatrına rəhbərlik edəndən islahatçı insan kimi tanınmısınız. Burada nələri etmisiniz və daha hansı islahatları aparmağı nəzərdə tutmusunuz?
–– Mən ötən ilin may
ayında bu vəzifəyə təyin olunmuşam. Amma elə
may ayından yanvara kimi teatr təmirdə oldu və “Mir”
dövlətlərarası teleşirkətin binasında yerləşmişdik.
Təbii ki, orda bir müəssisə kimi idik. Yəni nə
tamaşa hazırlığı ilə məşğul ola
bilirdik, nə intensiv məşqlər keçirirdik. Bu mənada
işimizi məhdud fəaliyyətlə icra edirdik. Biz bu teatr
binasında fevralın 1-dən fəaliyyət göstəririk.
Demək olar, iki aydır. Bu müddət ərzində müəyyən
işlər görülüb. Bu işlər mənim
islahatçılıq ruhumdan, müəyyən səylərimdən
daha çox onunla bağlıdır ki, dövlət
başçısının sərəncamı ilə “Azərbaycan
teatrı: 2009-2019-cu illərdə” adlı Dövlət
Proqramı təsdiq olunub. Həmin proqramda Azərbaycan
teatrının o illərdə edəcəyi işlər, həyata
keçirəcəyi tədbirlər, bütövlükdə
teatr prosesinin təkmilləşməsi, onun intensivliyinin, həyat
gücünün artması, ölkəmizin
hüdudlarından kənarda tanınması, inkişafı ilə
bağlı görəcəyi işlər tam əksini
tapıb. Bu teatrda mənim apardığım işlərin
böyük əksəriyyəti həmin dövlət
proqramına əsaslanan işlərdir.
–Uzun illər boyu bizdə həm
teatral tamaşaçılar, həm teatr mütəxəssisləri
də bir qayda olaraq teatrın vəziyyətindən
narazılıq bildirirdilər. Burada qeyri-obyektiv nəsə
yoxdur. Həqiqətən teatr prosesi, xüsusən Azərbaycan
Akademik Milli Dram Teatrının fəaliyyətində
özünün tənəzzülünü göstərirdi.
Əlbəttə, mən “teatr ölüb”, “teatr dayanıb, nəfəs
almır, teatrın sabahı yoxdur” kimi fikirləri
şişirdilmiş fikirlər hesab edirəm. Çünki
bu, bir az həqiqətdən də uzaqdır, insafdan da. Teatr fəaliyyət
göstərir, tamaşaçılar da gəlir,
alqışlar da var. Amma bu teatrın
canlılığını və perspektivini müəyyən
edən məsələ deyildi. Bu, zirək
inzibatçıların biletləri yayması və tamaşa
zalının tamaşaçılarla təmini idi. Burada
keyfiyyətdən və yüksək bədii estetik səviyyədən
danışmaq bir az çətin idi. Yəqin məhz sadalanan
amillər prezidentin bu məsələyə bu dərəcədə
diqqətini artırmağa cəlb etdi və xoşbəxtlikdən
belə bir dövlət proqramı qəbul edildi. Proqramda
repertuar siyasətindən tutmuş, bilavasitə
tamaşaları hazırlanma üsulu, aktyor rejissor münasibətlərinin
formalaşması, kollektivin təkmilləşdirilməsi,
yeni yaradıcılıq istiqamətlərinə yönəlməsi,
aktyorların ifaçılıq təbiətinin yeni vəzifə
və məqsədlərə cəlb olunması kimi bir
sıra çox ciddi tədbirlər nəzərdə tutulub.
Açığını deyim ki, burada repertuarın
formalaşmasında bir pərakəndəlik var idi. Yəni
truppanın real imkanları nəzərdə tutulmayan dərəcədə
bəzi hallarda anlaşılmaz yanaşma var idi. Teatr birinci
növbədə özünün bədii estetik gücü
etibarilə repertuar deməkdir. Repertuar teatrın
simasıdır, deyirlər. Çox haqlıdır bunu
söyləyən mütəxəssislər. Biz repertuarda həm
Avropa, dünya klassikasını və müasir
dramaturgiyasını, həm də milli klassikamız və
milli dramaturgiyamızı, eləcə də digər
xalqların da dramaturji nümunələrini əsas
götürsək, burada yaradıcı heyətin potensial
imkanlarını nəzərə almaqla və truppada olan
aktyorların özünü ifadəsi üçün şərait
yaradan, o özünüifadəni müxtəlif şərtlər,
estetik prinsiplər nəzərdə tutulmaqla səhnəyə
gətirmək, bacarıq nümayiş etdirmək
imkanlarını nəzərə alıb repertuar müəyyən
edirik. Bizim gördüyümüz işlər təkcə
repertuarla bitmədi. Biz rejissorlarla qonorar sistemini üstün
tutduq, yəni rejissorlar konkret olaraq hər hansı bir
tamaşanın quruluşu üçün dəvət
olunurlar və o quruluşa görə müqavilə
imzalanır, bunun əsasında onlara qonorar müəyyən
edilir. Aktyorlarla kontrakt sisteminə keçdik. Yəni
yaradıcı heyətlə əməkdaşlıq
münasibətləri deyəndə biz daha çox müqavilə
münasibətlərinə üstünlük veririk. Aktyor heyəti
ilə də teatr mövsümünə dair müqavilələr
bağladıq. Yəni bir teatr mövsümündə əgər
teatrda 6-7 tamaşa hazırlanırsa, hər bir aktyor heç
olmasa 3 tamaşada məşğul olur. Onun özünü
göstərməsi, yaradıcılıq potensialını
büruzə verməsi üçün imkanlar
açılır. Bütün bu məsələlər
teatrın islahatlar deyilən fəaliyyətinin üç
ilini nəzərdə tutur. Yəni 2011-2013-cü illər. Bu
islahatlar bitdikdən sonra onun səmərəsi haqqında
arxayın danışa biləcəyik. Hazırda isə
paralel olaraq beş tamaşa üzərində iş gedir.
Çox mürəkkəb bir rejimdə işləyirik,
aktyorlar səhər işə başlayırlar, axşam ona qədər
məşqlərdə olurlar. Bütövlükdə
çalışırıq ki, teatrın tam heyəti rolla təmin
olunsun. Bundan başqa artıq teatra neçə neçə
tamaşalar qoymuş bəlli rejissorlar var. Onların
tamaşalarına ictimaiyyət tərəfindən dəfələrlə
baxılıb, qiymətləndirilib. İndi biz yeni
rejissuranı sınaqdan keçirmək, onları işə
cəlb etmək yolunu tutmuşuq. Burada əlbəttə bir
risk də var.
–Amma biz, yeni cavan rejissorlara
özünü böyük səhnədə və artıq
özünü təsdiq etmiş qüdrətli aktyorlarla bir
yerdə sınamalarına imkan verməliyik. Səhvlər də
ola bilər, çünki heç kim səhvlərdən
sığortalanmayıb. Nəhayət yaradıcı
insanın bir səhv etmək haqqı var. O, bu haqdan istifadə
edə bilər. Düşünsək ki, burda ancaq yetkin,
tanınmış, güclü rejissorlar işləməlidir,
bir qədər yanlışlığı yol verərik.
Çünki Azərbaycan teatr tarixində böyük yeri olan
rejissorlar Ədil İsgəndərov, Mehdi Məmmədov Tofiq
Kazımov da yaradıcılığa başlayanda məhz gənc
idilər. Ədil İsgəndərov bu teatra baş rejissor təyin
ediləndə 28 yaşı var idi. Heç şübhəsiz
ki, biz bu cəhdlərdən ehtiyat etməməliyik. Kimsə
bu məsələyə bir az şübhə ilə
yanaşa, dodaq büzə, gənclərə böyük səhnədə
sınaq imkanının verilməsini doğru saymaya bilər.
O mövqelərə hörmətlə yanaşıram, amma
razılaşmıram. Gənclər mütləq böyük
səhnəyə buraxılmalıdır, onların
istedadı məhz bu şəkildə bərkdən-boşdan
çıxarılmalıdır.
–– Siz teatrın
repertuarının formalaşmasından
danışdınız. Bəs aktyorlar, rejissorlar hansı
kriteriyalarla seçilir?
–– Bu, dünyamız kimi qədim
bir məsələdir. Rejissor hər hansı bir
tamaşanı götürürsə, onda müəyyən
bir konsepsiya, realizə etmək istəyi olur. Pyesi seçirsə,
onun bu konsepsiyasını, düşüncəsini tam göstərəcək
aktyorları axtarır. Yəni, meyar rejissorun ali məqsədidir.
–– Bu gün yaradıcı
insanların, xüsusilə aktyorların, rejissorların sosial
vəziyyəti o qədər də ürəkaçan deyil.
Teatr olaraq qazanc yolları axtarırsınızmı?
–– Bizim üçün
hazırda məsələlərə bu şəkildə
yanaşmaq və ona cavab verəcək iş görmək
çox çətindir. Ən azı on görə ki, iki
aydır, fəaliyyətə başlamışıq. İki
ildən artıq teatr öz ünvanında tamaşa göstərməyib.
Tamaşaçılar bu müddətdə teatrın
binasından bir qədər uzaqlaşıblar. Bu, obyektiv səbəbdir.
Subyektiv səbəb isə budur ki, teatrın tamaşaları
müəyyən prinsiplərə, böyük məqsədlərə
cavab vermirsə, təbii ki, zövqlü tamaşaçı
teatrdan inciyir. İndi müəyyən düşüncələrimiz,
layihələrimiz var. Tamaşaçılarla işləyirik.
Orta məktəblərin yuxarı sinif şagirdləri və
ali məktəblərin birinci və sonuncu kurs tələbələri
ilə bağlı olan bir layihəmiz var. Biz bu kateqoriya ilə
işləyirik. Çünki gələcək potensial
tamaşaçımız məhz onlardır. Gəncləri
teatra cəlb etmək və onları mədəni mühitə
salmaq istəyirik. Bununla bağlı artıq orta məktəblərdə
silsilə tədbirlərimiz keçirilib. Nəticəyə
baxıb fikir yürütsək, gələcək haqqında
çox nikbin danışmaq olar. Sən demə bizim auditoriya,
xüsusən gənclər teatr işinə
iştahlıdırlar. Onlar teatrı sevirlər. Digər
tamaşaçı kateqoriyasına gəlincə, mən o
fikirdəyəm ki, tamaşaçılar teatrlar
üçün bir qədər darıxıblar. Martın
10-dan biz fəaliyyətə başlamışıq. Təsəvvür
edin ki, sabaha qədər (martın 31-i- P) bütün biletlər
satılıb. Bu mənə həmin o fikri deməyə imkan
verir. Sadəcə söhbət ondan gedir ki,
tamaşaçılar növbəti dəfə teatrın
qapılarından içəri girirlər, teatrın
tamaşa zalına daxil olub intizarla pərdələrin
açılmasını gözləyirlər. Biz onlara keyfiyyətli
məhsul verməli, yüksək səviyyəli tamaşalar
göstərməliyik. Həm rejissor işi, həm də tərtibat,
dramaturgiya, aktyor ifası baxımından yüksək səviyyəli
iş göstərməliyik ki, bura gəlmələrinə
peşman etməyək.
–– Belə çıxır
ki, tamaşaçı kontingentindən razısınız.
Amma ortada “teatrlara gələn yoxdur”fikri mövcuddur...
–– Mən elə deməzdim.
Biz sosioloji bir tədqiqat aparsaq, görərik ki,
tamaşaçını yaxşı tanımırıq və
onu öyrənməliyik. İstəyirik, oturaq teatrda,
qapını bağlayaq və tamaşaçı gəlsin,
qapını döysün ki, gəlmək istəyir. Heç
yerdə belə olmur. Xüsusən indiki cəmiyyətimiz
üçün min bir cəlbedici yer var. Tamaşaçı
əylənmək, vaxtını mənalı keçirmək
istəyirsə, bütün bunlar bir tamaşada ehtiva
olunmalıdır. Biz özümüz də başqa
teatrların tamaşaçılarıyıq. Yəni biz o
teatrdan nə gözləyiriksə, düşünməliyik
ki, tamaşaçı da bizdən onu gözləyir. Digər
tərəfdən, biz tamaşaçı ilə heç
zaman işləməmişik. Tamaşaçı bizi sevib,
inanıb və iştirakı ilə öz sevgisini göstərib.
Bəs, biz ona nə göstəririk? Bu problem barədə
düşünməmişik. Tamaşa zalı doldu,
alqışlar gəldi və aktyorlara gül dəstələri
verildi, vəssalam. Tamaşaçı hansı ruhla, təəssüratla,
düşüncə ilə getdi, peşmanmı oldu, yoxsa
ömrünün o anlarını hədər keçirmədiyini
düşündü, biz bilmirik, çünki öyrənməmişik.
Dünyanın ayrı-ayrı böyük teatrlarında tədqiqat
şöbələri var ki, onlar tamaşaçı rəyini
öyrənirlər. Xüsusən çox ciddi problemimiz var:
uşaq repertuarı, tamaşaları ilə bağlı.
İndi orta məktəblərdə qəribə ab-hava var.
Bizim vaxtımızda sinif rəhbərləri hər ay
şagirdləri tamaşaya aparırdı. İndi bu ənənə
yoxdur. Bəziləri deyir, Təhsil Nazirliyi buna icazə vermir,
bəziləri isə məktəblərin laqeydlik göstərdiyini
bildirir. Düşünürəm ki, Azərbaycan gəncliyi,
uşaqlar teatra mütləq bağlanmalıdırlar. Belə
olmasa, asudə vaxt keçirmək üçün başqa yer
axtaracaqlar. Kim deyə bilər ki, onlar yanlış yol
tutmayacaqlar. Teatra onları bağlamaq, azərbaycançılıq
ideyasına, milli mənəvi dəyərlərə, ədəbiyyata,
mədəniyyətə, sevgi aşılamağa gətirib
çıxaracaq.
–– Uşaq repertuarı ilə
bağlı problemdən danışdınız. Başqa
hansı janrlarda “qıtlıq”hiss edirsiniz? Ümumiyyətlə,
Milli Dram Teatrı yerli müəlliflərə
üstünlük verir. Mövcud boşluğu əcnəbi
dramaturqların əsərləri ilə doldurmaq olarmı? O mənadakı
həmin əsərlərdə bizim aktual problemlərimiz əksini
tapsın.
–– Azərbaycan teatrında
bütün dönəmlərdə Axundzadə, Cavid,
Haqverdiyev, Cabbarlı, Sabit Rəhman, Mehdi Hüseyn, Mirzə
İbrahimov və nəhayət, bu yaradıcı insanların
içərisində ən parlaq bir nümunə İlyas Əfəndiyev
olub. Dram teatrı onun borcundan heç vaxt çıxa bilməyəcək.
25-30 il bütün repertuar yükü bu dramaturgiyaya borcludur.
Artıq 21-ci əsrdə Azərbaycanda yeni dramaturgiyanın
yaranması və onun inkişafı üçün nə
yazarlar, nə dramaturqlar, nə də teatrlar xüsusi bir səy
göstərir. Başa düşürəm, dramaturgiyanı
kimsə formalaşdıra bilməz. Amma dramaturgiyanı həvəsləndirmək
olar. Bu gün Elçinin, Afaq Məsudun, Kamal Abdullanın bir
neçə pyesini istisna etsək, demək olar bizdə
tearların çoxu müasir dramaturgiya baxımından
obrazlı desək acdır. Əməlli-başlı
qıtlıq var. Bu narahatlıq doğurur və
düşünürəm ki, yaxın zamanlarda bununla
bağlı təxirəsalınmaz tədbirlər həyata
keçirilməlidir.
–O ki qaldı əcnəbi
müəlliflərə, biz onların əsərlərini də
səhnələşdiririk. İndi hazırlanan
tamaşaların içərisində Viktor Hüqonun pyesi
var, Lev Tolostoyun Hacı Murad romanı əsasında da pyes var.
Maks Prişin “Don Juan, yaxud həndəsəyə məhəbbət”,
Eduard de Filipponun, Şeksprin pyesləri üzərində
hazırlıq işləri gedir, yaxın vaxtlarda məşqlərə
başlanılacaq. Bu kimi bir sıra çox maraqlı
pyeslər var, amma söhbət müasir dramaturgiyanın
yaranmasından gedir. Dünyada Avropa yazarlarının klassik əsərləri
istənilən qədərdir. Bizə ən əsas cəmiyyətimizi
maraqlandıran, onun üçün ən mühüm və
önəmli problemin işlənməsidir. Başqa bir yol da var, amma bu bir qədər
itkiyə aparan yoldur. Yəni bizim çox maraqlı müasir
nəsrimiz var. Bu nəsr əsərlərini səhnələşdirib
teatrın ixtiyarına vermək olar. Amma bu da var ki, səhnələşdirmədə
biz bir qayda olaraq itkiyə yol veririk. Yəni bir sahə
üçün yazılan daha çox təsviri, nəqletmə
imkanlarını və onun ifadə vasitələrini nəzərdə
tutan bir əsər başqa bir sahə, yəni səhnə
üçün işləyəndə mütləq orda
müəyyən itkilər olur. Bu qaçılmazdır. Rus
teatrında da bu, uzun illər olub. Məsələn, Dostoyevski
pyes yazmayıb, amma onun romanları ayrı-ayrı teatrlar tərəfindən
səhnələşdirilib. Mövzunun
böyüklüyü, xarakterlərin dərinliyi,
güclü dramatizm keyfiyyətləri, səhnə,
teatrallıq xüsusiyyətləri əlbəttə ki, o əsərləri
səhnə üçün yararlı edə bilmişdi. Bu
da bir yoldur və ondan da istifadə etmək olar. Amma Azərbaycan
teatrının Cəfər Cabbarlıdan, Hüseyn Caviddən,
Haqverdiyevdən sonrakı çətinliyində vaxtilə Ədil
İskəndərov yazıçılara müraciət edib.
Məhz o dövrdə teatrın repertuar baxımından
aclıq çəkdiyi vaxtda Mirzə İbrahimov, Mehdi
Hüseyn, Səməd Vurğun, Süleyman Rüstəm,
Cabbar Məcnunbəyov, İmran Qasımov Sabit Rəhman,
İlyas Əfəndiyev kimi yazarlar bilavasitə
başlayıblar teatrlar üçün pyeslər yazmağa
və bununla da teatrda əməlli-başlı repertuar
bolluğu yaranıb. Deyirlər, tarix iki dəfə təkrar
olunur. Bəlkə biz həmin o dövrə gəlib
çatmışıq ki, nəsr sahəsində
böyük fəaliyyəti, yaradıcılığı
olan yazarlarımız teatr üçün səhnə əsəri
yazmaq istəyəcəklər. Xalq yazıçısı
Elçin çox görkəmli nasir kimi tanınır, amma
onun indi teatr üçün çox maraqlı və
faydalı pyesləri var. Afaq Məsud, Kamal Abdulla da həmçinin.
Bəlkə bu insanların ardınca digər yazarlar da pyes
yazmağa başlayacaqlar. Onların
yaradıcılığında bəlkə bir qədər
çətinlik ola bilər, amma teatrımız bundan qazanar.
– Siz o insanların
adlarını çəkdiniz ki, onları bütün cəmiyyət
yaxşı tanıyır. Bəs gənc yazarlardan teatrın
repertuarının zənginləşməsi baxımından
yeni nə gözləyirsiniz?
– Mən elə
bilirdim ki, bizdə ancaq şer yazmaq çox dəbdədir və
yayılıb. Amma bura gələndən sonra gördüm ki,
pyes yazmaq həvəsində olanların da sayı çoxdur.
Mən o pyeslərin keyfiyyətindən, səviyyəsindən
asılı olmayaraq hamısını oxuyuram. Və deyə
bilərəm ki, hələlik ürəkaçan mənzərə
görmürəm. Yəni o pyeslərin də müəyyən
keyfiyyəti, səviyyəsi nəzərə
alınmalıdır. Bura ölkəmizin bir nömrəli səhnəsidir
və ən yaxşı pyeslərə də burada meydan verilməlidir.
Ona görə mən bayaq ən yüksək səviyyəli
pyes yazan müəlliflərin adlarını çəkdim.
Çoxları teatrın repertuarında uzun müddət davam
gətirə bilmir. Bu, mənada həmin əsər illərin
tamaşaçıların sınağından keçə
bilmirsə, deməli, onun faydası azdır. Faydası
azdırsa, deməli, zərəri var. Zərəri isə
aktyor oyunu solğunlaşdırır, rejissorun ifadə dilini
qısa edir, nəticədə teatr zəif əsərlər
səhnəyə çıxarır,
tamaşaçısını da yavaş-yavaş itirməyə
başlayır. Bunun belə fəsadları var.
P.SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2011.- 2 aprel.- S.14-17.