Təhsilin iqtisadiyyatı: prioritet
vəzifələr şəffaf və səmərəli həyata
keçirilir
Təhsil sahəsi üzrə
sosial-iqtisadi göstəricilərin
proqnozlaşdırılması, təhsil sistemi üzrə
dövlət büdcəsi layihəsinin hazırlanması, təhsil
müəssisə, idarə və təşkilatların, mərkəzləşdirilmiş
tədbirlərin maliyyələşdirilməsi təhsilin
iqtisadiyyatının prioritet istiqamətləridir. O cümlədən
müxtəlif dövlət proqramlarının maliyyə təminatının
həyata keçirilməsi, Təhsil Nazirliyinin birbaşa
tabeliyində olan ali və orta ixtisas məktəblərində,
peşə lisey və peşə məktəblərində,
ümumi orta təhsil müəssisələrində tələbə
və şagird qəbulu göstəricilərinin
proqnozlaşdırılması, təhsilin şəbəkəsinə
aid analitik və statistik göstəricilərin
hazırlanması, yeni tədris müəssisələrinin
yaradılması və tipinin dəyişdirilməsi ilə
bağlı müvafiq dövlət qurumları
qarşısında təkliflərin irəli sürülməsi
təhsilin iqtisadiyyatının prioritet istiqamətlərindən
sayılır. Təhsil ocaqlarında mühasibat uçotu və
hesabatının təşkili və düzgün
aparılmasına metodik köməkliyin göstərilməsi,
ayrı-ayrı tədris müəssisələri tərəfindən
təqdim olunmuş mühasibat hesabatlarının təhlili,
icmal mühasibat hesabatlarının hazırlanması da təhsilin
iqtisadiyyatının aparıcı sahələrindəndir. Təhsil
işçilərinin əmək və əmək haqqı məsələləri
ilə bağlı normativ sənədlərin, o cümlədən
təhsilin ayrı-ayrı sahələri üzrə nümunəvi
ştatların hazırlanması, pedaqoji və digər
işçilərin əməyinin ödənilməsinin təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı təkliflərin irəli sürülməsi,
əmək və əmək haqqı ilə bağlı
normativ sənədlərin yerlərdə düzgün tətbiq
edilməsinin təmin edilməsi məqsədi ilə tədris
müəssisələrinə təşkilati-metodik köməkliyin
göstərilməsi də diqqət mərkəzində olan
məsələlərdəndir.
Təhsil Nazirliyinin tabeliyində
olan müəssisə, idarə və təşkilatlarda
ödənişli əsaslarla kadr hazırlığından,
kurs tədbirlərindən və yenidənhazırlanmadan, tədris
istehsalatından, təlim təsərrüfatından və
sair daxilolmalar əsasında formalaşan büdcədənkənar
vəsaitlər üzrə gəlir və xərclər
smetalarının Maliyyə Nazirliyi ilə
razılaşdırılaraq tərtib edilməsi təhsilin
iqtisadiyyatına aid vacib sahələrdən biridir. Azərbaycan
Respublikası Maliyyə Nazirliyi və Hesablama Palatası tərəfindən
dövlət büdcəsi vəsaitlərinin təyinatı
üzrə səmərəli xərclənməsi üzərində
nəzarəti təmin etmək məqsədi ilə büdcə
təşkilatlarında büdcə və büdcədənkənar
vəsaitlər üzrə xərc smetalarının təftişi
və auditin nəticələrinin təhlili təhsilin
iqtisadiyyatının ayrılmaz tərkib hissəsini təşkil
edir. Təhsil naziri Misir Mərdanovun sözlərinə
görə, təhsilin iqtisadiyyatı sahəsinin fəaliyyəti
bir sıra xüsusi əhəmiyyətli tədbirlərin və
icrası birbaşa Təhsil Nazirliyi tərəfindən həyata
keçirilən dövlət proqramlarının maliyyə təminatı
ilə bağlı vəsaitlərin
proqnozlaşdırılması, bu məqsədlərlə
maliyyələşmənin həyata keçirilməsi məsələlərini
də əhatə edir. Bu baxımdan ümumtəhsil məktəblərində
oxuyan şagirdlərin pulsuz dərsliklərlə təmin
olunması, Dövlət İnvestisiya Proqramı çərçivəsində
ümumtəhsil məktəblərinin tikintisi və əsaslı
təmiri, “Azərbaycan Respublikasının ümumtəhsil məktəblərinin
avadanlıqla təminatı Proqramı”, prezidentin sərəncamı
ilə təsdiq edilən “2008-2012-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında təhsil sisteminin
informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı”, Nazirlər Kabinetinin qərarı ilə təsdiq
olunun “Azərbaycan Respublikasında xüsusi qayğıya
ehtiyacı olan (sağlamlıq imkanları məhdud)
uşaqların təhsilinin təşkili üzrə
İnkişaf Proqramı”, “Xüsusi istedada malik olan
uşaqların (gənclərin) yaradıcılıq
potensialının inkişafı üzrə Dövlət
Proqramı (2006-2010-cu illər)”, “Azərbaycan Respublikasında
dövlət uşaq müəssisələrindən
uşaqların ailələrə verilməsi
(De-institusionalizasiya) və alternativ qayğı Dövlət
Proqramı (2006-2015-ci illər)”, yeni dərslik və dərs vəsaitlərinin
hazırlanması, “Azərbaycan Respublikasında məktəbəqədər
təhsilin yeniləşdirilməsi Proqramı (2007-2010-cu illər)”,
məktəb kitabxanalarının maddi-texniki bazasının
möhkəmləndirilməsi və müasir informasiya
texnologiyaları ilə təchizatına dair tədbirlər,
ilin ən yaxşı ümumtəhsil məktəbi və ən
yaxşı müəllimi mükafatlarının ödənilməsi
və digər xüsusi əhəmiyyətli tədbirlərin
maliyyələşməsini qeyd etmək olar.
Nazir deyir ki, Təhsil
Nazirliyinin İqtisadiyyat şöbəsi fəaliyyətini əsasən
“Təhsil haqqında”, “Büdcə sistemi haqqında”,
“Mühasibat uçotu haqqında” qanun, Vahid Büdcə Təsnifatı,
Əmək Məcəlləsi, Vergi Məcəlləsi və
digər iqtisadi normativ-hüquqi sənədlər əsasında
qurur. Şöbənin əsas fəaliyyət istiqamətləri
Təhsil Nazirliyinin mərkəzi aparatının, birbaşa
tabelikdə olan, mərkəzləşmiş xərclərdən
maliyyələşən təhsil müəssisələrinin
maliyyələşdirilməsi, onların saxlanılması xərclərinin
proqnozlaşdırılması, xərclər
smetalarının, nazirliyin birbaşa tabeliyində olan, mərkəzləşmiş
xərclərdən maliyyələşən təhsil müəssisələrinin
büdcədənkənar vəsaitlərinin
proqnozlaşdırılması, gəlir və xərclər
smetalarının hazırlanması, nazirlik tərəfindən
həyata keçirilən dövlət proqramlarının,
xüsusi əhəmiyyətli tədbirlərin maliyyələşdirilməsi,
xərclər smetalarının hazırlanması, bu proqram, tədbirlər
üzrə vəsaitlərin Nazirliyin aidiyyəti struktur
bölmələri ilə razılaşdırılmaqla
proqnozlaşdırılmasıdır. Həmçinin təhsil
müəssisələrinin tikintisi, əsaslı təmiri ilə
bağlı mövcud tələbatın öyrənmək,
ümumiləşdirmək, təhsil müəssisələrinin
əmlaklarının, əsas vəsaitlərinin balansa
götürülməsi, balansdan silinməsi, digər əmlak
məsələləri ilə bağlı sənədlər
hazırlamaq, nazirliyin birbaşa tabeliyində olan təhsil
müəssisələrinin payız-qış
mövsümünə hazırlıq vəziyyəti,
mövcud problemlərlə bağlı məlumatların
toplamaq, müəssisələrdə yeni maliyyələşmə
mexanizmlərinin tətbiqi ilə ilə bağlı təkliflər
hazırlamaqdır. Təhsil nazirinin dediyinə görə,
ötən il şöbə tərəfindən nazirliyin
tabeliyində olan təhsil müəssisələrinin maliyyələşdirilməsi
istiqamətində ciddi işlər görülüb. Ötən
il ərzində ümumilikdə 255 müəssisə, idarə
və təşkilatın hər ay üzrə birbaşa
maliyyələşdirilməsi təmin edilib. Nazirliyin, həmçinin
Bakı şəhəri üzrə Təhsil İdarəsinin
mərkəzi aparatlarının saxlanılması xərclərinin
hər ay üzrə maliyyələşdirilməsi təmin
olunub. Nazirliyin tabeliyində olan 160 təhsil müəssisəsi
üzrə büdcədənkənar vəsaitlərin icma, fərdi
xərclər smetaları hazırlanıb, Dövlət
Proqramlarının, bir sıra xüsusi əhəmiyyətli
tədbirlərin və təhsil sahəsində digər xidmətlərin
maliyyələşdirilməsi həyata keçirilib, əsaslı
vəsait qoyuluşu üzrə təhsil müəssisələrinin
təmiri, tikintisi ilə əlaqədar ayrılan vəsaitlərin
maliyyələşdirilməsi təmin edilib, 2010-cu il ərzində
maliyyələşdirmə işləri ilə əlaqədar
şöbədə 3919 məxaric cədvəli, 2660 xərclər
smetası, kredit açılışına dair 63 sifariş,
bu məqsədlə Maliyyə Nazirliyinə 80 məktub
hazırlanıb. 2011-ci və sonrakı 3 il üçün
büdcə və büdcədənkənar vəsaitlərin
proqnoz layihələrinin hazırlanması ilə əlaqədar
tabelikdə olan təşkilatların hər birinə 4 forma
üzrə 12 səhifəlik məlumatlar əlavə olunmaqla
rəsmi məktublar göndərilib, bununla əlaqədar
daxil olan məlumatlar təhlil olunub, ümumiləşdirilib və
Maliyyə Nazirliyinə 450 səhifədən ibarət
büdcə layihələri, təsdiqedici sənədlər
təqdim edilib: “2011-ci və sonrakı 3 il üçün
icrası nəzərdə tutulan dövlət proqramları, həmçinin
xüsusi əhəmiyyətli tədbirlər üzrə vəsaitlərin
proqnozlaşdırılması ilə bağlı aidiyyəti
şöbələrdən daxil olan təkliflər ümumiləşdirilib,
əsaslandırılıb təsdiqedici sənədlərlə
Maliyyə Nazirliyinə təqdim olunub, nazirliyin Texniki peşə
təhsili şöbəsi ilə birlikdə 2010-2011-ci tədris
ili üçün ilk peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinə
dövlət hesabına və ödənişli əsaslarla
şagird qəbulu proqnozunun layihəsi hazırlanıb, Nazirlər
Kabinetinə təqdim olunub, ali və orta ixtisas təhsili
şöbəsi ilə birlikdə 2010-2011-ci tədris ilinə
Nazirliyin tabeliyində olan ali məktəblərə, orta
ixtisas təhsili müəssisələrinə tələbə
qəbulu planının proqnozları barədə təkliflər
hazırlanıb, Nazirlər Kabinetinə təqdim edilib. Dövlət
proqramlarının, xüsusi əhəmiyyətli tədbirlərin
və digər mərkəzləşmiş vəsaitlərdən
maliyyələşən digər tədbirlərin icrası
ilə əlaqədar konkret sərəncamlara əsasən
köçürmələrin aparılması, bu əməliyyatların
mühasibat uçotu, debitor, kreditor borclarının
uçotu təmin edilib, müvafiq xərc smetalarının
icrası ilə əlaqədar rüblük, illik hesabatlar
hazırlanıb. Ümumilikdə il ərzində şöbədə
vəsaitlərin ödənişləri ilə bağlı
122 Xəzinəarası köçürmə sərəncamı,
342 “Malların alış sənədi”, 403 “Sifariş” sənədi
və 1980 ödəniş tapşırığı
hazırlanıb. “Mühasibat Uçotu haqqında” qanununa əsasən
ötən il büdcə müəssisələrində
Milli Mühasibat Uçotu Standartlarının tətbiqinə
başlanılıb, yeni standartların tətbiqi ilə əlaqədar
il ərzində Respublika Maliyyə Nazirliyi ilə əməkdaşlıq
edilib, şöbənin 5 əməkdaşı həmin
Nazirlik tərəfindən Peşəkar Mühasiblər Məktəbində
təşkil olunan 3 aylıq kurslarda nəzəri və
praktiki biliklərə yiyələniblər. Əldə edilən
bilik, bacarıqlara əsasən tabelikdə olan təşkilatların
baş mühasiblərinə yeni mühasibat uçotu
standartlarının tətbiqi ilə bağlı metodiki, əməli
köməkliklər göstərilib, tabe təşkilatlardan
yeni milli mühasibat uçotu standartlarına əsasən 5
hesabat forması üzrə mühasibat hesabatları qəbul
edilib, yoxlanıb və icmallaşdırılaraq Maliyyə
Nazirliyinə təqdim olunub. “2007-2015-ci illərdə Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə Dövlət Proqramı” üzrə xarici ölkələrdə
təhsil alan tələbələrin təhsil xərclərinin
ödənilməsi məqsədilə il ərzində
Nazirliyin Beynəlxalq Əlaqələr şöbəsi ilə
birlikdə Dövlət Neft Fondu ilə sıx əməkdaşlıq
edilmiş və müvafiq vəsaitlərin ayrılması ilə
bağlı təsdiqedici sənədlər əlavə
olunmaqla 53 sifariş məktubu Fonda göndərilib. İl ərzində
Dövlət Neft Fondundan ayrılan vəsaitlər hesabına
24 ölkənin ali məktəblərində təhsil alan 578
tələbənin təhsil, yaşayış, yol və digər
xərclərinin ödənilməsi ilə bağlı beynəlxalq
köçürmələr edilib, bu vəsaitlərin hər
bir tələbə üzrə mühasibat uçotu
aparılmış və hesabatlar hazırlanıb. Təhsil
Nazirliyi tərəfindən maliyyələşdirilən təhsil
müəssisələri tərəfindən təqdim edilən
ştat cədvəllərinin qüvvədə olan normativ sənədlərə
uyğunluğu yoxlanılıb, bununla bağlı təhsil
müəssisələrinə metodiki və praktiki köməkliklər
göstərilib. Ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə əlaqədar Nazirliyin aparatı,
Ali və orta ixtisas təhsili şöbəsi, Təhsil
Sektorunun İnkişafı Layihəsi üzrə Əlaqələndirmə
Qrupu ilə birlikdə bir sıra tədbirlər
görülmüş, Respublika Maliyyə və İqtisadi
İnkişaf Nazirliklərinin müvafiq əməkdaşları
ilə birlikdə müzakirələr aparılıb, yeni
maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi ilə
bağlı normativ sənədlər hazırlanıb”. M.Mərdanov
vurğulayıb ki, bu il şöbə tərəfindən
büdcə göstəricilərinin tabelikdə olan aidiyyəti
təşkilatlara çatdırılması, 2011-ci ilə
proqnozlaşdırılan büdcə xərclərinin
vaxtında, səmərəli istifadə edilməsinin təmin
edilməsi, ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı yaranan problemlərin
aradan qaldırılması ilə bağlı təkliflərin
və bir sıra proqramların, xərclərin 2011-c ilin
büdcəsində nəzərə alınmasını təmin
etmək məqsədilə yenidən Maliyyə Nazirliyinə
təkliflərin hazırlanması nəzərdə tutulub. Habelə
Milli Mühasibat Standartlarına keçidlə bağlı tədbirlərin
görülməsi, ümumi təhsil, orta ixtisas təhsili
pillələrində adambaşına maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı təkliflərin hazırlanması,
məktəb şəbəkələrinin
rasionallaşdırılması ilə bağlı təkliflərin
hazırlanması, əsas fəaliyyət istiqamətləri
üzrə nəzərdə tutulan digər tədbirlərin
həyata keçirilməsi planlaşdırılır.
Sevinc QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2011.- 2 aprel.- S.10.