Gülüşün ruhunda vətən sevgisi

 

“PLANET PARNİ İZ BAKU” KOLLEKTİVİNİN 10 YAŞI İLƏ BAĞLI TAMAŞAÇI DÜŞÜNCƏLƏRİ

 

Milyon-milyon eralar yaratmış zamanın aramsız axarında, vaxt nəhrində on il göz qırpımı kimi görünür. Ancaq hər hansı bədii yaradıcılığın estetik dəyər və mahiyyətini araşdırmaq zəminində nəinki on il, hətta bu illərin hər günü mühüm əhəmiyyət daşıyır. Uğur piramidası məhz axtarışlarla, zəhmətlə, gərginliklə, həyəcanla yoğrulmuş günlərin kərpicləri ilə ucalır.

Mənim fikrimcə, mənim qənaətimə görə 10 illik yubiley bayramına hazırlaşan və bu təntənəni yeni konsert proqramı ilə reallaşdıran “Planet Parni iz Baku” kollektivinin də nailiyyətlərinin kökündə yaradıcılığa ciddi münasibət durur. On yaşlı kollektiv bütün konsert proqramında adını rus dilində verdiyi üçün mən də onların istəyi ilə razılaşmalı oluram (Zatən bu ad azərbaycanca daha dadlı və duzlu səslənir).

 Bu kollektivin pərəstişkarları çoxdur, heyranları kifayət qədərdir, sənət qələbələri kollektiv üzvlərinin öyünmələrinə əsas verir. Eyni zamanda bu kollektivin yaradıcılıq prinsiplərini qeyri-ciddi adlandıranlar da tapılır. Hər iki mövqenin təmsilçilərinə ehtiramla yanaşıram. Bununla belə, yeri gəlmişkən, bir həqiqətə diqqət yönəltmək istəyirəm. Səhnə sənətilə bağlı hər bir yaradıcılıq işinə ilk növbədə təqdim olunan nümunənin janr estetikasının, janr prinsiplərinin meyarları və tələb-ölçüləri ilə yanaşmaq lazımdır. Məhz janr özəlliyi baxımından Azərbaycan estrada məkanında “Bakılı oğlanlar” (“Planet Parni iz Baku”) kollektivi bənzərsizdir, ciddi sənət nailiyyətləri qazanıb. Uğur piramidasının əsas dayaqlarını Tahir və Cabir İmanovlar, Bəhram Bağırzadə və mərhum Elçin Həmidov təşkil ediblər. Təbii ki, bu gün kollektiv əsasən Tahir, Cabir və Bəhram üçbucağının üzərində bərqərardır. Çox istərdim ki, zəngin koloritli səhnə yapışığı və fitri yumor istedadı, yüksək səhnə mədəniyyəti olan Murad Dadaşovu da bu üçlüyün yanında görüm. Onu də səmimiyyətlə etiraf edim ki, müxtəlif proqram-seriallarda Dilarə Əliyeva, Kübrabəyim Əliyeva, Rafael İsgəndərov, Coşqun Rəhimov, Anar Ömərov, İlham Qasımov, Əkbər Əlizadə kollektivin ifa prinsiplərinin poetika göstəricilərinə həssaslıqla uyğunlaşmaqla ayrı-ayrı qaravəllilərə, məsxərələrə, zarafatlara, sataşmalara şən oyun təravəti gətiriblər.

Kollektivin çıxışlarına klassik anlamlı teatr tamaşaları prinsipləri əsasında yanaşmaq olmaz. Onların fəaliyyətlərinin estetik dəyərlərinin üst qatını müasir estrada teatrı anlamının əsas xarakterik xüsusiyyətləri tənzimləyir. Kökündə isə milli xalq gülüşünün, milli xalq oyun-tamaşa estetikasının, milli meydan teatrının ifadə prinsiplərinin psixoloji mahiyyəti durur. Elmi araşdırmalarda və nəzəri tədqiqatlarda buna karnaval estetikası da deyilir. Cəsarətlə deyə bilərəm ki, geniş mənada bütün kollektiv, daha heyranedici dəqiqliklə Tahir, Cabir, Bəhram üçlüyü karnaval estetikasının çox incə məqamlarında yüksək peşəkarlıq nümayiş etdirirlər.

 Söhbətimin bu məqamında söylədiyim fikirlərə söykənc üçün Azərbaycan karnaval estetikasının müəyyən xüsusiyyətlərini xatırlatmağa ehtiyac duyuram.

Milli xalq oyunlarımız son dərəcə zəngin və əlvan olduğu qədər də forma müxtəlifliyinə malikdir. Estetikasının psixoloji-fəlsəfi dəyərlərinə görə meydan teatrının poetikasını müəyyənləşdirən oyun-tamaşaları şərti olaraq üç qismə bölmək olar:

a) kütləvi etno-mədəni oyun-tamaşalar (yuğ, sayaçı, qaravəlli və sair);

 b) mərasim şənlik oyun-tamaşaları (qodu-qodu, kəvsəc, cütçü şumu, yel baba, güdul, novruz və sair);

 c) əyləncəli səhnə oyun-tamaşaları (məzhəkə, məsxərə, dərviş mərəksi, şəbədə, hoqqa...);

 ç) toy-mağar oyunları. Bunların içərisində əyləncəli səhnə tamaşaları xüsusi yer tutur. Bu qəbilə aid edilən oyunlar meydan teatrının yığcam formasıdır. Ayrılıqda onların hər birinin özünəməxsus, səciyyəvi forma və məzmun, üslub və ifadə vasitələri, oyun estetikası vardır. Məzhəkə çevik, bitkin oyun prinsipinə əsaslanır, kompozisiyası improvizə və bədahətən söyləmə üzərində qurulur. Süjet sadə və mövzu konkret olur. Məsxərələrdə personajlar tipikləşdirilir, qroteskli hərəkətlərlə, satirik, hətta şit, açıq-üryan təhqirlərlə məişət koloriti aşılanmış obrazlar lağa qoyulurlar. Hoqqalarda ekssentrik hərəkətlərə üstünlük verilir və “sehrli qutu” adlanan məkanla bağlı hadisələr gülüşün enerji nüvəsinə çevrilir. Tamaşaçı-oxucular bir anlığa “Planet Parni iz Baku” kollektivinin canlı və ya efirdə gördükləri proqramlarını nəzərdən keçirsələr yuxarıda göstərdiyim yaradıcılıq özəlliklərindən onların necə məharətlə bəhrələndiklərini təsdiqləyə bilərlər. Burada kollektivin bütün yaradıcılıq mərhələlərini və göstəricilərini sadalayıb təhlilə çəkmək fikrində deyiləm. Bununla belə, mənim üçün önəmli olan cəhətləri yığcam nəticə-tezislər halında sıralamağa çalışacam.

Tahir İmanov bədii rəhbər və təşkilatçı kimi çevikdir, səriştəli, məqsədyönlü fəaliyyət proqramı qurmağı bacarır. İlk baxışda bir proqramı əhatələyən süjet-məsxərələr (süjet-hoqqalar, süjet-lağlar, süjet-ironiyalar və sair) fərdi səciyyə daşıyırlar. Lakin Tahir İmanovun həmin süjetlərə verdiyi səhnə təfsirinin prinsipləri bütövlükdə kollektivin yaradıcılıq estetikasından şirələndiyinə görə bitkin oyun-tamaşa təsiri bağışlayır. Dinamik sürət-ritmin gedişində, çarpaz və paralel mizanların ahəngdar harmoniyasında, pauzaları dolduran ritmik musiqi parçalarının xarakterində oyun-tamaşa prinsipləri peşəkarlıqla, janrın tələblərinə uyğun tərzdə qorunur. Kollektiv açıq tənqiddən çəkinmir və yumorla işlənmiş mövzudakı fikrin məğzini tam açmaq üçün ironiyadan, sarkazmdan, hətta ölçü çərçivəsində lağdan bəhrələnə bilir. Xatırladım ki, meydan oyunçularının məsxərəbaz, məzhəkəçi, dünbal, şəbədəbaz... kimi adları ilə yanaşı, “lağbaz” deyimi də var. Kollektivin üzvləri süjet-epizodlarda hər hansı mövzuya üç qatda – məişət, mənəvi-əxlaqi və ictimai-sosial kontekstlərdə yanaşmağı bacarırlar. Bununla da mövzunun aktuallığını artıra və gülüşün mənasını dərinləşdirə bilirlər. Yığcam qaravəllilərdə, məsxərələrdə, lətifəvari süjetlərdə mövzunun mahiyyətini tam açmaq üçün “açıq gülüş” prinsipi seçilir. Həmin prinsipin estetik mahiyyətini daha da canlı, təravətli, cazibəli, məzəli vermək üçün ifaçılar ritmik rəqslərdən, plastik hərəkətlər toplusundan, sirk canbazlarının (akrobatlarının) çətin elementlərindən sənətkarlıqla barınmaqda səriştəlidirlər. Cabir İmanov sırf milli yumor elementlərini bir personajın qrim, geyim və hərəkətlər toplusunun sintezində birləşdirir, onu həssaslıqla tipikləşdirir, əsil koloritli, cazibəli, gülməli karnaval obrazına çevirir. Eliş Ağa Natiq obrazları müxtəlif məişət tipləridirlər.

Eyni zamanda Cabir İmanov ictimai-sosial qatda da bu bədii tipləri bütöv karnaval estetikası prinsiplərində, məsxərənin tələblərindən şirələnən koloritli ifadə vasitələri ilə cilalayır. Onun səhnə ciddiliyi ifa etdiyi obrazların tamaşaçılar tərəfindən reallıqla qəbul olunmasına geniş meydan açır. Cabir salonla ünsiyyət qurmaqda emosionallıqla psixologizmin tarazlığını qoruya bilir. Sözsüz səhnələrdə də koloritli görünməyi bacarır, zəngin sifət cizgilərində çoxqatlı mənaları tamaşaçılara çatdırır. Arzu edərdim ki,fitri istedad sahibi olan Cabir İmanov yaddaşlarda qalmış Aşıq obrazının yeni-yeni təqdimat formaları ilə heyranlarını sevindirsin. Tahir İmanovda parodiya bacarığı yüksəkdir. O, bu sənət vərdişinin mayasına satirik çalarlar, ironik nüanslar, hoqqavari detallar qatmaqla səciyyəvi tip-personaj təqdim edir. Onun Roşkasının müxtəlif vəziyyət və hadisələr burulğanındakı təqdimində həm məsxərəbazın, həm qaravəlli söyləyənin, həm Kosa, həm Keçəl obrazlarının müəyyən gülüş özəllikləri cəmlənib. Tahir səhnədə sərbəstdir və oyundaşlarını həssaslıqla duyur, epizodun mahiyyətinə uyğun dəyişməyi ritmik cazibədarlıqla reallaşdırır. Bəhram Bağırzadə eyni məqamda gülüşü üç paraleldə öz oyununda təcəssüm etdirir. Forma-hərəkət biçimində konkret məişət xarakterli tip, danışığında sözaltı mənalara dərinlik gətirən məzhəkəçi, sifət ifadələrində əbləhin hoqqasını çıxaran satirik aktyor kimi baxılır. Bəhram geyim atributlarının bütün elementlərindən obrazın xarakterinə uyğun tipikliklə istifadə edir.

Yumorun, qroteskin, ironik satiranın meyarlarını öz ifasında peşəkarlıqla qoruyur. Başda Tahir İmanov olmaqla, əsas ağırlığı onunla birlikdə Cabir İmanov və Bəhram Bağırzadə çəkməklə kollektivin hazırladığı proqramlarda həmişə sərt satira, ironik sosial ittiham, kəskin publisistik ahəng, çoxqatlı yumor var. Bunların təqdiminin ikinci planında, zəminində bu istedad sahiblərinin fəal vətəndaş mövqeləri, güclü vətənpərvərlik ruhu, xalqımıza məhəbbət və ehtiramları güclü şəkildə duyulmaqdadır. Dahilərdən biri gözəl deyib: gərək xalqını o qədər güclü hiss və duyğularla sevəsən ki, onun qüsurlarını yüksək peşəkarlıqla tənqid edə, gülüş hədəfinə çevirə biləsən. Mən bu kollektivdə həmin məhəbbəti, həmin sevgini, həmin ehtiramı görürəm. Bir neçə dilək-istəyim də var. Yəni, yaradıcılıqlarına ehtiram bəslədiyim kollektivdə görmək istəmədiyim hallar var ki, onları asanlıqla aradan qaldırmaq mümkündür. Kütləvi səhnələrdə qışqırtı emosional psixoloji gərginliyi üstələyir. Çalışmaq lazımdır ki, kütləvi səhnələr süjetin əsas obrazının yardımçısı kimi ümumiləşdirilsin. Bəzi gənc ifaçıların danışıqları aydın deyil fikrimcə onlarla xüsusi səhnə danışığı məşğələləri keçilməlidir. Müəyyən obrazların tipik xarakterini vermək üçün qrim işində hiperboladan istifadə edilir. Təəssüf ki, bəzən belə yanaşma tərzində bədiilik meyarı pozulur. Bir sıra digər xırda qüsurlar da nəzərə çarpır ki, onların mövcudluğu bilavasitə kollektivin məşq üçün əlverişli binasının olmaması ilə bağlıdır. Ümid edirəm ki, hər proqramın sonunda aparıcının oxuduğu hami-sponsorlar siyahısındakı möhtərəm insanlar vaxtsa kollektivin məşq imkanları, bina təchizatı barədə düşünəcəklər. Məhz bu görüb-duyduğum hisslərləBakılı oğlanlar” (“Planet Parni iz Baku”) kollektivinin 10 yaşını təbrik edirəm. Onlara yeni-yeni yaradıcılıq uğurları diləməklə yanaşı, get-gedə peşəkarlığın daha vacib zərif incəliklərinə yiyələnəcəklərinə, bir neçə gündən sonra yubiley konsertlərində təzə füsunkarlıqla üzləşəcəyimə güclü inam hissilə yazıma nöqtə qoyuram.

 

 

İlham ƏZİZOĞLU

 

525-ci qəzet.- 2011.- 6 aprel.- S.7.