Beş dağın sirli daş
yaddaşında qorunanlar
DÜNYA MƏDƏNİ İRS SİYAHISINDA QOBUSTANIN DA
DAXİL EDİLMƏSİ AZƏRBAYCANIN TARİX VƏ MƏDƏNİYYƏTİNİN
TƏBLİĞİ BAXIMINDAN BÖYÜK ƏHƏMİYYƏT
KƏSB EDİR
Azərbaycanın qədim
tarixini, mədəniyyətini, incəsənətini
özündə birləşdirən abidələrimizdən
biri də Qobustan Bədii Qoruğudur. Qobustan qəsəbəsində,
paytaxt Bakıdan 60 km. aralıda yerləşən qoruğun
sahəsi təxminən 3-4 km-dir.
Qobustan adının mənşəyi
və anlamı barədə müxtəlif tədqiqatçılar
fərqli fikirlər söyləyiblər. Lakin onlardan ən
çox işlədilən fikir toponimin coğrafi şəraitlə
bağlı yaranmasıdır. Həmin fikrə görə,
Qobustan qobular diyarı, ucsuz-bucaqsız düzənlik,
saysız-hesabsız təpələr arasında torpaq
uçuntulardan əmələ gəlmiş yarğanlar və
dərələrdir. Heç bir həndəsi şəklə
malik olmayan bu sistemsizliyin özündə suyun, havanın,
küləyin, zəlzələ və palçıq
püskürmələrinin yaratdığı böyük təbii
hərc-mərclik aləmi müşahidə olunur. Bu, illərin,
əsrlərin deyil, milyon illərin ardıcıl olaraq
yaratdığı dağıntıların nəticəsidir.
Qobustan adının da mənşəyini
məhz bu təbii şəraitlə izah etməyə
çalışırlar. Qobustanın adı “Qobu”
sözündən götürüldüyü
üçün bura qobular və yarğanlar diyarı
sayılır. Ən hündür zirvə 1047 m-dir. Burada əsasən
yarımsəhra landşaftı hökm sürür. Qobustanın
dağlarında ən qədim rəsmlər mezozoy erasına
aid olduğu sayılır, ancaq burada bu eradan əvvəl də
yaşayışın olması istisna edilmir. Elə buna
görə də Qobustan mədəniyyətin beşiklərindən
biri sayılır. Qobustan Dövlət tarixi-bədii qoruğu
– açıq səma altında muzeydir. Qoruq Qobustan
qayaüstü rəsm abidələrini öyrənir, qeydə
alır və qoruyur. Qobustan tarixi abidələrinin öyrənilməsi
1939-1940-ci illərdən başlayaraq, bu günə qədər
də davam edir.
Qayaüstü rəsmlər
də 1939-cu ildə Cingirdağ dağının yamacında
və Yazılı təpənin baş hissəsində
aşkar edilib. Abidənin sistematik öyrənilməsi 1947-ci
ildən başlayaraq həyata keçirilir.
Hal-hazırda isə
sayı 1000-dən çox olan daş və qaya üzərində
əks olunan 6 000-dən çox təsvir və işarə
qeydə alınıb. Qobustan qaya rəsmləri vaxtı ilə
bu ərazidə yaşamış bütün heyvan növlərinin
– öküz, keçi, gur, maral, ceyran, donuz, at, şir,
canavar, it və s. təsvirlərindən ibarətdir. Burada
balıq, ilan, kərtənkələ və həşərat
şəkilləri qeydə almayıb. Heyvan şəkilləri
əsasən kontur xətlə verilib. Qobustanın
qayaüstü təsvirləri tək mövzu müxtəlifliyi
ilə deyil, həmçinin onların
kompozisiyalığı ilə də zəngindir. Burada
kollektiv əmək, ov, rəqs, biçin, döyüş,
ritual və s. səhnələrə rast gəlmək olar. Qobustan
qayaüstü rəsmləri təxminən 40 000 il bizim eradan
əvvəlki dövrdən (üst paleolit) başlayaraq orta əsrlərə
qədərki müxtəlif dövrləri əhatə edir.
20-ci əsrin 60-cı
illərindən qoruğun ərazisində arxeoloji
qazıntılar aparılır. Qazıntılar nəticəsində
20 ibtidai insan dayanacaqları və mağaralar, 40-a qədər
tunc dövrünə aid kurqanlar aşkar edilib. Qoruğun
fondunda 105 000-dən çox müxtəlif təyinatlı
arxeoloji materiallar saxlanılır.
Bunlar ov və əmək
alətləri, məişət əşyaları və digərləridir.
Daş dövrünün əmək alətləri əsasən
çay daşı, çaxmaq və sümükdən
hazırlanıb. “Firuz” düşərgəsində
aparılan qazıntılar zamanı 11 insan skeleti aşkar
edilib. Qobustanın abidələr məcmusu nadir rəsmlər
kolleksiyası kimi, arxeoloji materiallar və ibtidai insanların
yaşayış tərzini əks etdirən bir material kimi
dünya miqyasına malikdir. Azərbaycan xalqının teatr
incəsənəti və incəsənətin başqa
növləri öz başlanğıcını məhz
Qobustan abidələr kolleksiyasından götürür.
Qalaüstü cizgilərə
Qobustandan şimala tərəf Xəzərin sahili boyunca
Bakıya və Abşeron yarımadasının uzaqlarına qədər
təsadüf olunur. Belə sayılır ki, rəsmlərin
bir hissəsi Qobustanda tropik klimat olanda həkk olunub, flora və
fauna ilə zəngin olan düzənlik olub. Suyun və
qidanın bol olması diri təbiətin müxtəlifliyinə
səbəb olub. Qayalar üzərində qazıma üsulu ilə
insanlar, müxtəlif heyvanlar təsvir olunub. Balıqların
qaya üzərində həkk olunması bizim eradan əvvəl
10-9-cu əsrlərə aid hesab olunur. Balıq obrazı dini məbədlərə
aid olunur. Belə ki, balıq obrazları Abşeronda evlərin
fasadında həkk olunarmış və bu da köhnə ənənə
sayılarmış. Əgər yuxuda balıq görsən,
deməli bu varlanmaq rəmzidir. Ümumiyyətlə,
balığa pərəstiş Abşeronda çox qədimdən
olub.
Qobustanın
qayaüstü təsvirləri müxtəlif dövrlərə
aiddir və bizim eradan əvvəl 10-8-ci əsrlərə aid
hesab edilir. Böyük bir tarixi vaxtı əhatə etdiyinə
görə Qobustan qayaüstü təsvirləri başqa
qayaüstü kolleksiyalardan daha üstündür. Qobustan
üçün kişi və qadın rəsmləri əsasən
öz yerini tutur. İnsanlar bəzən öz təbii
böyüklüyündə çəkilib. Kişilər
ovçu geyimində, silahlı, böyük boylu, inkişaf
etmiş əzələli təsvir olunub. Bəzi
qadınların bədəni döydürülmüş
şəkillərlə bəzədilib. Bu cür təsvirlər
tropik ölkələrə və Okeaniyaya xas olan əlamətdir.
İnsanların kölgə təsvirlərinin əvəzinə
öküzlərin öz təbii böyüklüyündə
kontur tətili təsvirləri yaradılır. Bunların bəzilərinin
uzunluğu 240 sm, hündürlüyü 140 sm olur. İri və
nisbətən xırda vəhşi öküzlərin kontur təsvirləri
və silahlı kişilərin təsvirləri bizim eradan əvvəl
7-6-cı əsrlərə aid olunur. O dövrlərdə
ovçuluq insanların həyatında mühüm yer tuturdu.
Ceyranların, maralların, vəhşi keçilərin,
atların, qabanların, şirlərin çoxsaylı rəsmləri
bizim eradan əvvəl, 6-3 əsrlərə aiddir. Qədim rəsmlərdən
başqa Qobustanda, Böyük-daş dağının ətəyində
latınca yazılmış sözlər aşkar edilib. Bu
yazı bizim eradan əvvəl 1 əsrə (84-96-cı illər)
aiddir və Bakının yaxınlığında Roma
qoşunlarının olmasından bəhs edir.
Qaya üzərində latın dilində
yazılmış kitabədən isə məlum olur ki,
imperator Domisianın dövründə bizim eradan əvvəl
81-96-cı illərdə 12-ci Roma legionu Azərbaycanda olub. Bu
yazı Azərbaycan tarixinin az öyrənilmiş
dövrünü müəyyən qədər
işıqlandırır. 4-cü əsrin ikinci
yarısının latın avtoru Yevtropi yazır ki, Domisian Azərbaycana
dörd dəfə hərbi əməliyyat
yürüşü təşkil edib. Bu yürüşlərindən
birində həmin legion öz sərkərdəsilə birlikdə
məhv edilib. Belə qənaətə gəlmək olar ki, bu
latın yazısı Abşeronun yerli əhalisinin məhv
etdiyi 12-ci legionundan bəhs edir. 1 əsrdə Roma
qoşunlarının Abşeronda olmasını Abşeron kəndinin
birinin Ramana adlanması da təsdiq edir. 8-ci əsrdə Bar
Ebrey tərəfindən də Kiçik Asiyada Ramana şəhərinin
mövcud olmasından danışılır. Bütün
bunları nəzərə olaraq demək olar ki, Bakı
yaxınlığında olan Qobustanda vaxtilə
istilaçı Roma qoşunları yerləşdirilibmiş. Bundan
başqa Qobustanda 12-14 əsrlərə aid olan ərəb əlifbası
ilə həkk olunmuş yazılara da təsadüf olunur. Azərbaycanın
qədim mədəniyyətini təbliğ etmək məqsədilə
Azərbaycan SSR Nazirlər Sovetinin 9 sentyabr 1966-cı il qərarına
əsasən Qobustan qoruğu təşkil edilib. Qobustan
qoruğu dünyada tarixi-bədii bir qoruq kimi məşhurdur.
Bu qoruğun əsas fəaliyyətlərindən biri də
qayaüstü yazıların, rəsmlərin, kurqanların,
yaşayış məntəqələrinin
qorunmasını, öyrənilməsini, təbliğ
olunmasını təşkil etməkdir. Çünki
bütün bu abidələr Mezolit, Neolit və daha sonrakı
dövrlərə aid olmaqla bərabər, Azərbaycan
xalqının əcdadlarından, tarixindən, mədəniyyət
və incəsənətindən xəbər verirlər. Qobustan
qoruğuna hər il minlərlə yerli və xarici qonaqlar
baş çəkirlər, buraya maraq ildən-ilə
artır. Abidə zəngin qayaüstü təsvirlərə
malik olmaqla dünyanın çox az bu tipli abidələri
sırasında xüsusi yer tutur.
Qeyd edək ki, Qobustan qoruğu
beş dağdan – Böyükdaş, Kiçikdaş,
Cingirdağ, Şanqardağ, Şıxqayadan ibarətdir. Dağlarda
mövcud olan daş dövrünə və sonrakı vaxtlara aid
qayaüstü təsvirlər keçmişimizin şahidləridir.
Ərazidə tapılan
insanın ilk əmək alətləri – çaxmaq
daşı, vulkan şüşəsi, müxtəlif daş
alətlər qoruğun qədim insan məskəni olduğunu
sübut etməklə həm də onun arxeoloji
landşaftıdır. Elmi məlumatlara görə, Qobustan
qayalarında 4000-dən çox petroqlif, yəni daş üzərində
rəsm var. Bu rəsmlərdə heyvan və balıq ovu, məişət
səhnələri, kollektiv rəqslər, müxtəlif, o
cümlədən günəşi əks etdirən rəmzlər,
bürclər, digər fəza cisimləri diqqəti cəlb
edir.
Qədim qobustanlıların
hansı dildə danışmaları və ya ümumiyyətlə,
danışıb-danışmamaları elmdə mübahisə
doğuran məsələlərdəndir. Lakin onlar özlərindən
miras qoyduqları təsvirlər vasitəsilə bu gün də
özləri, yaşamları haqqında məlumat verməkdədirlər.
Min illərlə bir-birinin dalınca gələn nəsillər
tərəfindən 1000-ə qədər qayada dönə-dönə
çəkilmiş, bir-birini təkrar edən və etməyən
4-5 mindən artıq heyvan, insan şəkilləri, həyati
macəralar, ov və rəqs səhnələri çox qədim
bir rəssamlıq məktəbinin
yaradıcılığıdır. Rəsmlərin xeyli hissəsi
yaşayış yerlərinin divarlarını təşkil
edən iri qayalarda, bəzən də köhnə şəkillərin
üstündən çəkilib.
Qayalardakı təsvirlər ilk
vaxtlarda təbii böyüklükdə çəkilən
heyvan və insan rəsmləri ilə başlayaraq sonralar
ara-sıra, gah sxematikləşdirilib, gah kiçildilib, gah da
təsvir edilən heyvan və insanların öz
ölçülərinə yaxınlaşdırılıb.
Xətlərlə ifadə olunan rəsmlərdə
heyvanların və insanların bədən
quruluşundakı nisbətlər böyük məharətlə
gözlənilib. Qədim rəsm ustaları təsviri
böyük bacarıq tələb edən maral kimi
heyvanların şəkillərini çəkərək bu vəzifənin
öhdəsindən məharətlə gələ biliblər.
Heyvan və insanların duruş maneraları şəkillərdəki
dinamizmdən aydın surətdə oxunur.
Qobustandakı bəzi
qaya parçaları öz keyfiyyətinə görə adi
daşlardan çox fərqlənir. Məsələn, burada
elə daşlar var ki, üzərinə zərblə vurduqda, əsl
qaval səsi çıxarır. “Qavaldaş” adlı qaya
parçasına bu adı elə ona görə veriblər. Qavaldaşın
quruluşu belədir: təpənin döşündə
yastıq kimi iki iri daşın üstündə
üçüncü daş qoyulub. Bu daş altdakılar nisbətən
xeyli yastıdır. Alt daşlarla üst daş arasında
boşluq vardır və dərə ilə cərəyan edən
hava axını bu boşluqdan keçir. Böyükdaşdakı
Qavaldaşın quruluş forması bir qədər fərqli
olsa da, prinsip etibarilə eynidir. Qurğu həmişə hava
axını keçən dərədə
quraşdırılıb.
Qaya üstündəki
iri yastı daşın altına bir tərəfdən daş
dirsək qoyulub. Hər iki qavaldaş kiçik bir daşla
döyəcləndikdə mis kimi cingiltili səs verir. Bu
möhtəşəm musiqi qurğuları bu gün də
yerlərində durur və öz quruluşları, qeyri-adi səsləri
ilə qoruğa gələnlərin böyük diqqətinə
və heyrətinə səbəb olur. Abidənin tarixinə gəlincə,
bu, alimlərin qarşısında dayanan ən mürəkkəb
məsələlərdən biri olub. Amma son illər sübut
olunub ki, bu tarixi məkanın qayaüstü rəsmləri, ən
qədim abidələri üst paleolit dövrünün
sonuna, yəni 35 min il əvvələ aiddir. Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi abidənin aşkarlanması 1939-cu ilə aiddir. Bəşəriyyətin
ilkin dövrlərini öyrənmək baxımından qlobal
mahiyyət kəsb edən Qobustan qayaüstü rəsmləri
yalnız XX əsrin əvvəllərində
aşkarlanıb. Bu unikal abidə barəsində dünyaya ilk
dəfə məlumat verən şəxs tarixçi alim,
arxeoloq, Azərbaycanın qədim dövrlərinin tədqiqatçısı
İshaq Cəfərzadə olub. İkinci Dünya müharibəsi
ərəfəsində- 1939-cu ildə Qobustanda tədqiqat
aparan alim, o vaxta kimi elm aləminə məlum olmayan
qayaüstü rəsmləri- petroqlifləri aşkar edib. Qobustanın
tədqiq olunması da elə həmin vaxtdan başlanır.
İshaq Cəfərzadə ilə yanaşı digər
tarixçi alimlər- arxeoloq Cəfərqulu Rüstəmov və
onun həyat yoldaşı Firuzə Muradova da həyatlarının
35 ilini Qobustanın öyrənilməsinə həsr ediblər.
Açıq səma altındakı bu muzey həm də pirlərlə
zəngindir. Burada qədim insana sığınacaq olmuş
mağara-qayalıqlar, həm də onun ulu babalarının
yad edildiyi mərasimlərin, ayinlər və ibadətlərin
həyata keçirildiyi ziyarətgahlar var. İndinin
özündə də yerli adətlərə uyğun olaraq,
sədaqət rəmzi kimi toy mərasimləri zamanı
qoruğun Böyükdaş dağını ziyarət etmək
mütləq xarakter daşıyır. Eləcə də
insanlar hər hansı arzularının həyata keçməsini
diləyib Kiçikdaşda yerləşən Qaraaltı
pirindəki kol-kosa rəngarəng parçalar
bağlayırlar. Qobustan qayalarından uzaqlaşarkən
dağların arasında da pirlərə rast gələ bilərsiniz.
Bunların arasında Sofi Həmid piri ağır ziyarətgahlardan
hesab edilir. Pirin həyətində ağ dəvə heykəli
qoyulub ki, uzun müddət uşağı olmayanlar niyyət
edib dəvənin altından keçirlər. Hətta pirdə
müqəddəs ağaca gəlincik, beşik, rəngli
parçalar, saplar da asırlar. Qobustanın unikal, özünəməxsus
landşaftını nəzərə alaraq, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Sovetinin 503 saylı qərarına
görə, 1966-cı ildə Qobustanın Böyükdaş,
Kiçikdaş, Cingirdağ və Yazılıtəpə əraziləri
Qobustan Dövlət Tarixi Bədii Qoruğu elan edilib. Qoruq
2007-ci ildə YUNESKO və İSESKO-nun xoşməramlı səfiri,
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti, Milli Məclisin deputatı
Mehriban Əliyevanın təşəbbüsü və
müraciəti əsasında YUNESKO-nun Mədəni İrs
Siyahısına salınıb. Bu, mədəni irsimizin
dünyaya tanıdılmasında mühüm addım olub. Təsadüfi
deyil ki, elə həmin il iyunun 11-də Azərbaycan prezidenti
İlham Əliyev “Qobustan Milli Tarixi-Bədii Qoruğu ərazisində
yerləşən tarixi və mədəni sərvətlərin
qorunması haqqında” sərəncam imzalayıb. Dövlət
başçısı cari ilin mart ayında isə “Qobustan
Milli Tarix-Bədii Qoruğu muzeyinin yeni binasının tikintisi
ilə bağlı tədbirlər haqqında” sərəncam
imzalayıb. Qobustan Milli Tarix-Bədii Qoruğundakı unikal
qayaüstü rəsmlərin geniş təbliğinin
xüsusi əhəmiyyətini nəzərə alaraq dövlət
başçısı muzeyinin yeni binasının tikintisi
üçün 2 milyon manat vəsait ayırıb.
Sonda onu da qeyd edək ki, Azərbaycanda
turizmin inkişafı üçün geniş imkanların
yarandığı hazırkı dövrdə Qobustanın
Dünya Mədəni İrs Siyahısına salınması
bu baxımdan da mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
P.SULTANOVA
525-ci qəzet.- 2011.- 7 aprel.- S.7.