SALAM, ƏLİ POLAD
(“Ürəyimin divarından
asılmış şəkillər” sırasından) “Bir mən
vardır, məndə məndən içəri” (Yunus Əmrə)
Mənim gördüyüm,
tanıdığım, dost olduğum, ya olmadığım
insanlar içində Əli Poladın ayrı bir yeri var.
Əvvəla, Əli Polad mənim
minnətdar, borclu olduğum çox az dostlarımdandır. 1993-cü
il qiyamından sonra işsizlik dövrüm başladı.
Çörək verib cibinə xərclik qoyduğum adamlardan
məmur maaşı verdiyim adamlardan, etinasızlıq
görmüşəm – üşənməmişəm, adam
elədiyim cavandan yekəxanalıq, yekəbaşlıq
görmüşəm – dözmüşəm, axşam
milyonçu kimi yatıb səhər duranda lüt-üryan əsnaf
dost görmüşəm – ruhdan düşməmişəm,
ümid bağladığım, güvəndiyimdən xəyanət
yemişəm – tab gətirmişəm, süfrəmin
başında mənə etibar, kişilik dərsi verəndən
etibarsızlıq, gədəlik görmüşəm – qismətimdir
demişəm. Çətini Allaha könül
bağlamaqdır. Sonra hər şey düzəlir, sonra hər
şey öz yoluna, öz axarına girir. Çox
şükür. Maddi və mənəvi basqılar
qarşısında açdığım iki qapıdan biri
Türkiyə Cümhuriyyəti, o biri Əli Polad oldu. O
ağır illərdən əvvəl də, sonra da Əli
Poladın İstanbuldakı evi də, ofisi də mənim
öz evim, ofisim olub. O evdə, ofisdə kimlər olmayıb?!
Üç ölkədən gələn fikir, iş
adamları, ehtiyaclılar, qaçqınlar, təqib
altında olanlar, xəstələr, əlacsızlar... Nə
prezidentlər, nə baş nazirlər, nə vaxtilə səsi
dünyanı lərzəyə salanlar, nə xoşbəxtlər,
nə bədbəxtlər...
Əli bəyin o insanlara bərabər
münasibətdə olduğunun canlı şahidlərindən
biri də mənəm. Eyni süfrə, eyni gülər
üz, eyni qəlb açıqlığı: nə az, nə
çox. Əli bəy Allah adamıdır. Allah adamları
insanları varına, ağlına, fərasətinə
görə bölməz, ayırmaz. Əli bəy həyatın
hər üzünü görmüş adamlardandır.
Uşaqlıqdan başlayan ağır günlər, həyatın
tərs üzü Əli Poladın ilk müəllimi
olmuşdur. O, Allahını da məsciddə, ibadət yerlərində
deyil, anasının göz yaşlarında, soyuqdan donmuş
barmaqlarında, ona bağıran sahibkarın səsində,
küncünə sığındığı divar dibində
tapmışdı. Allah sevgisini, təcəllisini Hz.Məhəmməddə,
Hz.Əlidə tapan Əli Polad hələ yeniyetməliyindən,
dindarlıq yoluna deyil, din fəlsəfəsinə, Allah kəlamına,
Hz.Peyğəmbər sünnətinə, Hz.Əli kəlamlarına
sığındı. Hz.Əli yeniyetmə Əlinin həyat
qəhrəmanı, idealı oldu. Sonralar o, “Həzrəti Əlinin
kəlamları” kitabını bu sonsuz məhəbbətin
işığında sonsuz minnətdarlıq və eşqlə
hazırladı. Əli bəyin Hz.Əli vurğunluğu bir ələvilik
olmadığı kimi, fanatik seçim-filan da deyil. Mən o
kitabın hazırlıq aşamasında Əli bəydən
soruşdum: “Əli bəy, sizin bu Hz.Əli
heyranlığınızın təməlində nə
dayanır?” O susdu və uzun sürən düşüncədən
sonra söylədi: “Vallah, bilmirəm. Eşqin səbəbini
sormazlar və danışmazlar”.
...Əli bəy əslən Təbrizdəndir. Atasını işğalçı ruslar öldürüb. 7-8 yaşından öz çörəyini özü qazanıb. Ticarətin cazib yolundan ayrılaraq təhsil yolunu seçmiş işləyə-işləyə oxumuş, oxuya-oxuya işləmişdir. Ərzurum Atatürk Universitetini bitirmiş və İstanbulda evlənərək həyatını, taleyini bu ölkədə yaradıcı fəaliyyətlə davam etdirmişdir. Təbriz-Bakı-İstanbul üçbucağı Əli Poladın yalnız coğrafi-məkan-iş koordinatlarını deyil, həm də əqidə, mənəviyyat konturlarını müəyyənləşdirən Vətən, millət, demokratiya dəyərləridir. Əli bəy Vahabzadələr soyundandır. (Böyük şairimiz, sonradan yaxın dost olduğu Bəxtiyar Vahabzadə ilə soy qohumluğu sübut olunmayıb, təxmin edilir.) Keçən əsrlərdə Təbrizə köçən əcdadları orada kök salmış, türk şəhri Təbrizdə yerləşmişdir. İstanbul onun iş-fəaliyyət şəhəridir. İstanbulda Əli bəy yalnız Anadolunu deyil, dünyanı kəşf etmişdir. İstanbuldan açılan qapılar ona uzaq yolları yaxın etmiş, iş həyatını qanadlandırmışdır. Bakı Əli bəyin ideallarının şəhridir. Şimali Azərbaycanın mədəniyyəti, qan-can birliyinin on illər boyu çəkdirdiyi həsrət onun könlündə ayrı bir iz buraxmışdır. Bir ürəkdə simvolu üç şəhər olan din, dil, mədəniyyət birliyi idi. Əli bəy yazıb-yaratdığı kitabların təqdimatını bu üç şəhərdə keçirməklə bu birliyi, bütövlüyü təsdiq etmişlərdəndir. Təbiətcə demokrat olan Əli bəy hüququn üstünlüyünə, insan haqqına o qədər sayqılıdır ki, tikinti-quruculuq, ticarət işlərinin də, mədəniyyət tədbirlərinin də fikir-düşüncə azadlığı bağlamında ola biləcəyinə ürəkdən inanır.
“Üç min ilin hikməti” kitabının hüquq bölməsində onun verdiyi iqtibaslar, nümunə göstərdiyi, ayrı-ayrı mənbələrdən uzun illər boyu seçdiyi hikmətli ifadələrdə, kəlamlarda qədim dünya filosoflarının, dinlərin,
yazıçı
və alimlərin siyasət və mücadilə adamlarının fikirlərini bir araya gətirməklə yalnız hüququn, dövlətçiliyin deyil, həm də xoşbəxtliyin, bədbəxtliyin, ümidin arayışını, elmin, mədəniyyətin, savaşın,
barışın, ağılın, zəkanın... mahiyyətini açmış, 99 mövzuya tarixin ayrı-ayrı qatlarından, müxtəlif zamanlardan və dünyagörüşlərdən işıq salmağa müvəffəq olmuşdur. Bəzən bir ifadənin, bir kəlamın dediyini bir
roman, bir monoqrafiya deyə bilmir. Əli Polad alternativ qavramlara,
zidd anlayışlara, alternativ baxışlara diqqəti
yönəldərkən həmişə müsbətə,
olumluya, işığa, xoşbəxtliyə
üstünlük vermişdir. İnsana inam, ümidə,
işığa, olumluya inamın bir hissəsidir həqiqətinə
inanan Əli Polad öz həyatını da bu müsbət
amal istiqamətində qurmuşdur. Dünyada problemsiz adam
yoxdur. Fəqət Əli bəyi tanıyan hər kəs bilir
ki, nədənsə şikayətlənmək, ah-uf etmək
ümidsizliyə qapılmaq onun həyat kitabında yoxdur. Hər
çətinlik ilahi zorluqdur və bir imtahandır. İnsan
mübarizə edə-edə iradəsi ilə bu çətinliyi
yenməlidir fəlsəfəsi Əli bəyin
inandığı və həyatı boyu
uyğuladığı fəlsəfədir. Mən dəfələrlə
Əli bəyə pislik edənlərə onun
yaxşılıq etdiyinin şahidi olmuşam. Bunu ona
xatırladanda Əli bəy gülümsəyərək “O
pisliyindən qalmırsa, mən bacardığım
yaxşılıqdan niyə əl çəkim ki...”
Məncə, bu əqidə hər kəsə
şamil olsa, bəşəriyyət bir çox bəladan
xilas olacaqdır. Əli bəyin mədəniyyət, tarix,
inanc təşnəliyi onun həyatından qırmızı
xətt kimi keçib gedir. “Həqiqətin özü” bəlgəsəli,
“Azərbaycan mədəniyyəti dünya muzeylərində”
sənədli filmləri, “Və biz” və “Əzab
yüklü eşşək”, “Mirzə Əli Möcüz”,
“Hz.Əli”, “Üç min ilin hikməti”, “Ömər Xəyyam”,
3 cildlik “Bir damla su” kitablarında, onlarca ibrətamiz və
bilgiverici plakatlarda, onlarca çıxış və məruzələrində
Əli Polad insanın mədəniyyət, beyin, duyğu
gücünü, zənginlərini ifadə etmiş, təmənnasız
yayımladığı bu əsərləri ilə insanlara,
xüsusilə gəncliyə böyük fayda vermişdir. Əli
bəyin maddi köməyi və mənəvi dəstəyi ilə
oxuyan onlarca şagird, tələbə, dissertantın
çoxu heç Əli bəyin üzünü görməsə
də, Əli bəy onları yaxından tanıyır və
izləyir. İnsanın yaradıcı gücünə, zəhmətinə,
istedadına, bacarığa sonsuz ümid Əli bəyin
vazkeçilməzliklərindəndir. Əli bəy bitməz-tükənməz
atalar sözü, zərbi məsəl, deyim, lətifə,
hekayət... xəzinəsidir. Onun məqamına uyğun işlətdiyi
atalar sözləri, ibrətamiz baməzə lətifələr
o qədər yerinə düşür ki, hər hansı bir ədəbiyyatçı,
xalq ədəbiyyatı bilicisi bu ustadlığa həsəd
aparır. Əli bəy din tarixini, bütün dinlərin mənşəyini,
inanc fəlsəfəsini gözəl bilir. Bəzən Əli
bəyə din tarixindən, hədis və sünnətdən,
şəriətdən, təriqətdən, təsəvvüfdən
nə isə danışmaq istəyən xam müsahibini belə
səbrlə dinləyir, sanki ondan nə isə öyrənirmiş
kimi təvazökar bir vəziyyətdə müsahibinə
qulaq kəsilir. Bir az keçəndən sonra qətiyyən qəlbinə
toxunmadan, xətrinə dəymədən onun adda-budda,
alayarımçıq toxunduğu məqamları müfəssəl
şəkildə və gözəl bir üslubda təqdim edən
Əli qarşısındakını alçaltmadan ona elə
mədəni dərs verir ki, o adam bir də din söhbəti gələndə
ağzını belə açmır. Əli bəy yaxın
və uzaq tarix məsələlərini, böyük siyasət
və geostrategiya məsələlərini də dərindən
bilən yetkin şəxsiyyətdir. Mən onun Cavad Heyətlə,
görkəmli tarixçi İlbər Ortaylı ilə,
yazıçı Anarla, riyaziyyatçı alim Hamlet
İsaxanlı, Rafael Hüseynov, sənət və elm xadimləri
ilə maraqlı söhbətlərinin şahidi olmuşam.
Onun dərin biliyinə, zəkasına, yaddaşına valeh
olmuşam.
“Ömər Xəyyam”
kitabını hazırlayarkən riyaziyyatdan, astronomiyadan, fəlsəfədən,
poetikadan hansı qədim qaynaqları
araşdırdığına çox təəccüb etdim.
Sonra kitabın rusca nəşrinin son variantını məşhur
rus şərqşünası Xəyyam bilicisi O.A.Akimuşinə
göndərdik və qeyd etdik ki, bu kitab hədiyyə-kitab
niyyətilə hazırlanmışdır və akademik səciyyə
daşımır. Bir müddət sonra O.A.Akimuşkindən məktub
aldıq. O, yazırdı: “Dostlar, xəstə olduğum
üçün kitabı ləngitdim. Üzr istəyirəm.
Əslində Xəyyamdan çox rübai qalmayıb. Ancaq
sizin dəqiqliklə seçdiklərinizin Xəyyama məxsusluğu
daha çox ehtimal edilə bilər. Məncə, kitab kifayət
qədər akademik incəliklə hazırlanıb və elmi
tələblərə cavab verməklə yanaşı, Xəyyamşünaslıqda
nəşr mədəniyyətinə, bilgi zənginliyinə
görə seçilən yeni bir nəşrdir. Uğurlar
arzulayıram.” Böyük alimin bu qiymətini şərqşünas-alim,
millət vəkili Rafael Hüseynov da təsdiq etdi və həmin
kitabın Azərbaycan nəşrinin Bakıdakı təqdimatını
yüksək səviyyədə aparan siyasətçi-alim Əli
Poladın zəhmətini və ortaya qoyduğu mədəniyyət
abidəsini yüksək qiymətləndirdi.
Yazıçı Anar, ədəbiyyatşünas alim Bəkir
Nəbiyev, Xalq şairi Zəlimxan Yaqub, məşhur şərqşünas-alim
Vasim Məmmədəliyev, ədəbiyyatçı-alim, millət
vəkili Nizami Cəfərov... nəşri yüksək qiymətləndirdilər.
Azərbaycanda təmənnasız kitab nəşri dəb
deyil. Əli bəy İstanbulda, Bakıda, Təbrizdə
çap etdirdiyi kitabları xəstəxanalara, qocalar evinə,
məktəblərə, universitetlərə, kitabxanalara,
ayrı-ayrı adamlara hədiyyə etməklə bu ənənənin
əsasını qoyanlardan biri olmuşdur. Əli bəy
farscanı, ingiliscəni, almancanı, ərəbcəni,
türk ləhcələrini, rus dilini gözəl bilir və
gəncləri dil bilməyə, dil öyrənməyə
yönəldənlərdəndir. “Bir damla su” kitabını
yazarkən ingilis, alman, rus, ərəb-fars mənbələrindən
geniş istifadə etmişdir ki, bu da kitabın uğuru
üçün əhəmiyyətli olmuşdur. Əli bəy
indi, Təbrizdə Şəms Təbrizi türbəsini – mədəniyyət
mərkəzini tikdirir. Bu abidənin Təbrizin tarixinə,
Şəms Təbriziyə, Mövlanəyə yaraşacaq
memarlıq abidəsi olacağına şübhə etmirik. Bu
abidənin layihəsinin hazırlanmasında əslən Ərdəbilli,
indi Bakıda yaşayan böyük memarımız,
akademiyanın müxbir üzvü Cəfər Qiyasi
yaxından iştirak edib. Bəzən yarızarafat, yarıciddi
ailə söhbətlərində iş adamı
övladlarına deyir ki, mən sizi oxutdum, çörək
sahibi elədim. İndi icazə verin olan-qalanımı millətimin
tarixinə, mədəniyyətinə sərf etdim. Hər ailənin
dözə bilməyəcəyi bu addımı Əli bəyin
xanımı Rəzan xanım da, oğlu Əmir də,
qızı Arzu da, hələ balaca olan nəvələri də
(nəvələrdən böyüyünün adı
babasının adıdır – Əlidir, kiçik nəvənin
adı Araz) nəinki dözürlər, hətta ailə
başçısının bu hərəkəti ilə fəxr
edirlər. Əli bəy onları belə tərbiyə
etmişdir. Haşiyə. Əli bəyin bir özünəməxsusluğu
da onun ailə üzvləri ilə münasibətidir.
Xanımı Rəzanla o qədər səmimi dostdurlar ki,
bütün münasibətlər o cümlədən ər-arvad
münasibətləri bu səmimi dostluğun kölgəsində
qalır. İncə yumor, qarşılıqlı
sayqı-sevgi, etibar bu dostluğun təməli, eyni zamanda ailə
münasibətlərinin əsasıdır. Qonaq-qaralı,
get-gəlli evin çox da söz-söhbəti olur. Bu
qapıya problemləri ilə gedib-gələnləri də nəzərə
alsaq, iş həyatının ailə həyatına
vurduğu zərbələri diqqətə alsaq, Rəzan
xanımın Əli bəy şəxsiyyətinin formalaşmasında
böyük rolu ortaya çıxar. Əslində Əli bəy
dünyaya elə yaxşı adam kimi gəlib.
Yaxşılıq etmək, əl tutmaq (“Əl tutmaq Əlidən
qalıb” qüdsiyyətini, Hz.Əli ilə
bağlılığına zərrə qədər də xələl
gətirmədən onu şübhəsiz-filansız Əli bəyə
də aid etmək olar. Ancaq bir az dəyişərək: “Əl
tutmaq Əlidən Əliyə qalıb.”) Əli bəy
oğlu Əmirlə də, qızı Arzu ilə də, nəvəsi
balaca Əli ilə də, Arazla da dostdur. Əmirin 15-16
yaşı olanda Əli bəy ilk dəfə Bakıya gələndə
Əmiri də özü ilə gətirmişdi. Mən elə
o zaman da onları ata-oğuldan daha çox iki dost kimi
gördüm. Əli bəyin qızı Arzu xanım
atasının hər yeni kitabı çıxanda 5-10 cümləlik
yazı yazır və o sözlər də kitabda gedir. Mən
Əli bəyin o sözləri necə sevdiyinin, o sözlərin
əlyazmasını necə uca tutduğunun və bunu kimsəyə
söyləməyi sevmədiyinin şahidiyəm. Əli bəyin
iş yoldaşları ilə münasibətinin təməlində
səmimiyyət, halallıq, doğmalıq dayanır. Erol bəylə
onlar artıq iş yoldaşı, şərik deyil, doğma
qardaşdan da əzizdirlər. Nəjla xanımla, Əhəd
kişi ilə, Nevra xanımla, İbrahimlə, Gülnaz
xanımla, qapıçı ilə, sürücü ilə,
onlarla iş yoldaşı ilə Əli bəy səmimi
dostdur. Ortada inam, halallıq, etibar olandan sonra ailə ilə
iş, ictimai ortam arasındakı sərhədlər silinib
gedir. Kitablarından başqa Əli bəyin
hazırladığı ibrətamiz plakatları var: təmizlik,
iş həyatı, sanitariya mədəniyyəti,
sağlamlıq, əxlaq, mənəviyyat haqqında olan bu
plakatların şəkilləri də, kəlamları da quru
nəsihətdən daha çox beyinə ürəyə
işləyən təcrübədir. Əli bəy bu təcrübəni
ilk növbədə gənclərə vermək istəyir.
Ümumən onun üzü həmişə gəncliyədir.
Həyatı işığa, ümidə, pozitivliyə
doğru dəyişdirəcək böyük qüvvənin
gənclik olduğunu Əli bəy gözəl bilir. O, istəyir
ki, türk gənci müasir olsun, elm-texnikaya vaqif olsun. Eyni
zamanda dilinə, dininə, adətinə, mentalitəsini təsdiq
edən hər şeyə sədaqətli olsun. Cəhalətlə,
gerçəkliklə kökə bağlılığın
sərhəddini düzgün seçə bilsin.
Rastlaşdığı hər bir gənc onun
üçün problemlər altında əzilən 17-18
yaşındakı Əli Poladın özüdür.
...Paylaşılan, bölünən hər cür gözəllik
Əli bəyin idealıdır. O, insanın daxili və xarici
gözəlliyinin, sənətinin əsrarəngizliklərinin,
münasibətlərinin, maddi və mənəvi nemətlərin
gözəlliklərinin həm qədrini bilir, həm təbliğ
edir, həm də o dəyərlər uğrunda mücadilə
edir. Az-çox imkan olan Əlin bəyi ucuz, ancaq təmiz bir
yeməkxanada görsəniz, küçə alverçilərindən
alış-veriş edən yerdə müşahidə etsəniz
təəccüblənməyin. Əli bəy sıradan
insanlarla, həyat standartının aşağısında
yaşayanlarla ünsiyyətdən böyük zövq
alır. Prezidentlərlə, baş nazirlərlə, böyük
iş adamları ilə oturub-durmaq onu sadə insanlardan
heç vaxt ayıra bilməyib. Təsadüfən şahidi
olduğum iki görüşü, söhbəti sizinlə də
bölüşmək istəyirəm. Əli bəy təqaüd
verib oxutduğu tələbələrlə söhbət
edirdi. Söhbət nə dolanışıqdan, nə siyasətdən,
nə də elmdən gedirdi. Əli bəy gənclərə
sadə yaşamın, ideal ömür sürməyin sirlərini
elə gözəl anladırdı ki, söhbət gənclərdən
daha çox məni həyəcanlandırmışdı.
Cavan olmaq, yenidən həyata başlamaq ehtirası qəlbimə
hakim olmuşdu. Əli bəy gənclərə əsla nəsihət
vermirdi. Söhbəti elə təbii aparırdı ki,
uşaqlar özlərini ata hüzurunda, ana
qayğısında, tələbkar müəllim
qarşısında hiss edirdilər. Ən başlıcası
onlar tələb, qayğı, sayğı, sevgi, ümid
içində özlərini bəxtəvər hiss edirdilər.
İkinci görüş Moskvadan gəlmiş iş adamı
ilə idi. Əli bəyin moskvalı dostu onu Rusiyaya dəvət
edir, qarantiyası olan böyük işlər təklif edirdi.
Əli bəyin cavabı qısa və sərt oldu: “Mən
müflis olsam da öz vətənimdə müflis olmaq istəyirəm.
Mən təbiətcə aşırı millətçi
olmasam da, iş həyatında çox sərt millətçiyəm.
Türkiyədən, Azərbaycanın Güneyindən,
Quzeyindən başqa bir yerə sərmayə qoya bilmərəm.
Bunu təbiətcə qəbul edə bilmirəm. Kosmopolit olan
iş həyatı – biznesin məntiqi bunu qəbul etməsə
də, mən bunu qəbul edirəm. Uduzsam, udsam da mənə
fərq etməz. Mən həmişə dərviş həyatı
yaşamağa hazıram. Ölümdən-filan da qorxmuram. Əcəli-mayallaqdan
qaçmaq lazım, ancaq alın yazısını da dəyişmək
olmaz. Çox yaşamaqla bir şey dəyişməz”. Əli
bəyin dostu bu var-dövlət tövrü
qarşısında çaşıb qalmışdı. ...Əli
bəy Əli adı ilə fəxr etdiyi kimi, Polad
soyadından da qürur duyur. “Polad sınar, əyilməz”
atalar sözü onun həyat devizidir. Əli bəy
sözün gözəl mənasında hal əhlidir. Ancaq bu
hal əhli avamın, fürsətçinin xəyalındakı
haldan deyil. Bu hal təsəvvüf halıdır, həyatı,
gözəlliyi möcüzə bilənlərin
halıdır. Bunu bilən bilir, bilməyən də heç
vaxt bilməyəcək. Əli bəyin Bakıdakı, Təbrizdəki,
İstanbuldakı evində hər gün 8-10 nəfərlik
süfrə açılmalıdır. Qonaq gələ də
bilər, gəlməyə də. Süfrə isə
açıq olmalıdır. Bir dəfə Əli bəyə
danışdım ki, bizim müəllimimiz, böyük alim,
rəhmətlik Məmməd Cəfərin paltosu asılqanda
itir. Bir neçə gün sonra o yoldaşları ilə
küçədə gedəndə yanındakı dostu Məmməd
Cəfər müəllimə deyir ki, sənin paltonu
çırpışdıran qabaqdan gəlir. Məmməd Cəfər
müəllim: “Tez ol küçənin o tərəfinə
keçək. Kişi bizi görüb utanar”.
Əli bəy bunu eşidəndə
gülümsəyib: “Dini baxımdan da, insani baxımdan da
doğru olan budur. O cür insanlar olmasa dünyanın yanı əyilər.”
Mən anladım ki, Əli bəy də dünyanı əyilməyə
qoymayan insan çeşidindəndir. Heyf ki, bu fani dünyada əyənlər
düzəldənlərdən qat-qat çoxdur... Bir dəfə
Bakıda çap etmək istədiyimiz Mirzəli Möcüz
Şəbüstərinin kitabını hazırlamaq istəyirdik.
Latın əlifbası ilə çapın problemi yox idi və
kitab hazır vəziyyətdə idi. Ərəb əlifbası
ilə kitab üçün şərqşünas dostumuz bir
əski əlyazma gətirdi və utana-utana “Əli bəy, bu
kitabı satan pulunu istəyir”. Əli bəy: “Oğlum, gərəkli
kitaba oxşayır. Bu əlyazmanı da mən alıb sənə
bağışlayaram. Bizim nəşr üçün də
maraqlı olacağını zənn edirəm.” Əli bəy
gözəl inşaatçı-memardır. Onun layihələri
və rəhbərliyi ilə tikilmiş binalar, bərpa
örnəklə əski tikililər, hər bir memarın həsəd
aparacağı nümunələrdir. “Əzab yüklü
eşşək” kitabının Türkiyə nəşri
“... Və biz” adlanır. Bu kitab hazırlanarkən, doğrusu,
mən də çox təəccüb etdim. “Dəyərmi?!”
– deyə düşündüm də. Ancaq Əli bəyin
dünyadakı 16 eşşəkqoruma dərnəyi ilə təmasını,
işbirliyini gördükdən sonra fikrimi dəyişdim. Əli
bəyin dini, tarixi kitablarından, müxtəlif elmi
kitablarından, ədəbi əsərlərdən, müxtəlif
materiallardan topladıqlarına heyran olmamaq mümkün
deyildi. İnsanın 1000 illər boyu zülm etdiyi bu
zavallı heyvan haqqında düşüncələrim
kökündən dəyişdi və “Əcəba,
eşşək kimdir?” – deyə düşüncələrə
daldım. Əli bəyin təqaüd verib oxutduğu gənclər
çoxdur. Onların içində türkiyəli də var,
iranlı da, azərbaycanlı da, iraqlı da... Mənim
övladlarıma da xaricdəki təhsil illərində Əli
Polad təqaüd vermişdir. Ancaq bir şərti göz
önündə tutmağı rica edib. Təqaüd oxuyub
çalışan tələbə üçündür. Əgər
mənim övladlarım əlaçı olmasaydılar,
özləri o təqaüddən imtina edəcəkdilər.
Bakıda dəfələrlə ona əl uzadıb dilənən
gəncin qoluna girib İçərişəhərdəki
ofisinə gətirən Əli bəy “Buyur, oğlum burda
işlə, dolan”. Bu təklifi minnətdarlıqla
qarşılayıb biabırçılıqdan qurtaranlar da
olub. Əli bəyin yanından çıxıb bir də o tərəflərdə
görünməyənlər də... Qəribədir, din
adamları Əli bəyi dinsiz bilir, dinsizlər din adamı. Əslində
Əli bəy nə aşırı dinçidir, nə də
aşırı dinsiz. Elə bilirik ki, Allahı tapan bizik. Bilmirik
ki, Allah tapır bizi. Bizim tapdığımız Allahla,
Allahın tapdığı bizi yalnız bir xətt birləşdirir.
Bu xətt o qədər mütləqdir ki, hər şey bu
mütləqin yanında nisbidir. İnansan da belədir,
inanmasan da. Dostum Əli bəy buna inananlardandır. Əli bəy
millətini, vətənini sevən insandır. Onun
üçün millət türk, vətən Turandır.
Ancaq Əli bəyin sokak milliyyətçisi deyilən kəsimlə
heç bir əlaqəsi yoxdur. O, bütün
insanlığı sevir və bəşəri mədəniyyəti
öz mədəniyyəti hesab edir. Heç bir millətə,
etnosa yuxarıdan aşağı baxmayan,
qarşılıqlı hörmətə, sevgiyə
böyük əhəmiyyət verən Əli bəy hər
cür düşmənçiliyin, kin-küdurətin bir
gün bitəcəyinə inanır və bu barış,
qarşılıqlı hörmətin bərqərar
olması üçün əlindən gələni əsirgəmir.
O, dünya dilində, beynəlxalq standartlarda
yetişdirilmiş gəncləri, güclü milli ordu,
texnoloji ilə silahlanmış çağdaş
iqtisadiyyatı, demokratik dəyərləri yüksək qiymətləndirir.
Əli bəy bu dünyanın nadir adamlarından biridir. Nadir
adam olmaq nə var-dövlətlə, nə kitab-dəftərlə,
nə də hörmət-izzətlə, vəzifə ilə
bağlıdır. Dünyada bu saydığım adamlar istədiyin
qədərdir. Nadir adam olmaq zahirən nə olursa-olsun daxilən
dərviş olmaqdır. Dini rituallardan asılı olmayaraq
könlü ilə Allaha bağlı olmaqdır. Bu dünyada
qaranlıq deyil, işıq axtarmaqdır, şər deyil xeyir
axtarmaqdır. Yamanlığa yaxşılıq etməyi
bacarmaqdır. Bu dünyada var yerindən, yaxud yox yerindən
insanlara ümid, xeyir daşımaqdır. Allaha inanmaqdır, əsl
sənətə sitayiş etməkdir, sözlə, musiqi ilə
yaşamaqdır. Hər gün yenidən doğulmaqdır...
Nadir adam olmaq bəndə ilə, toplum ilə də
bağlı deyil. Bu seçim də Allahın seçimidir.
Allahü-təala yalnız peyğəmbərləri, həvariləri,
imamları, müqəddəsləri, xilaskarları deyil,
sıradan insanlar içindəki işıq, xeyir
paylayanları da özü seçir. Təmənnasızlıq
adlı hikmət hər kəsə müyəssər olmur. Səbr
və təhəmmül yiyəsi olan insanlar da Allahın
seçdiklərindəndir. Mən tez-tez həyatda olan və
olmayan dostlarım haqqında düşünürəm. Bu
düşüncələrimin mərkəzində əlbəttə
ki, mən özüməm. O dünyanı bilmirəm, bu
dünya, başının üstündə Allahı olan və
olmayan insan mərkəzlidir. Mən də o insanlardan biriyəm.
O düşüncələrdə dostlarımın taleyi var,
ömür içərisində çırpınan
tanıdıqlarım var. Bu ömür sularında
boğulanlar var, üzüb məsud-məsud keçənlər
var. Namuslu var, namussuz var, şərəfli var, şərəfsiz
var, mərd var, namərd var, şanslı var, şanssız
var... Məncə, Əli bəy öz sənət peşə
yolunu düzgün seçməyənlərdəndir. O,
gözəl alim və ya ilahiyyatçı ola bilərdi. Məncə,
çox böyük yazıçı da ola bilərdi. O,
ticarəti, iqtisadiyyatı, mütahidlikliyi deyil, ticarət,
iqtisadiyyat, mütahidlik onu seçmişdi. Amma Əli bəy
bənna, dülgər, həkim də ola bilərdi.
Bütün bunların olmasından, olmamasından
asılı olmayaraq Əli bəy yenə həmin Əli bəy
olacaqdı. Xatirələrində Təbriz, gerçəkliyində
İstanbul, ümidlərində Bakı. Və titulundan,
çinindən, vəzifəsindən, pulundan-mülkündən
asılı olmayan insanı sevəcəkdi, ona inanacaqdı.
Bu insan müsəlman, türk ola da bilər, olmaya da bilər.
7-8 yaşında uşaq Təbrizin şaxtalı-ayazlı
sübhündən axşamın zülmətinə qədər
nə isə alıb, nə isə satmaqla 50-60 quruş
qazanıb öz-özünü dolandırmağı həyat
amalı seçirsə, yaşamaq üçün mücadiləyə
atılırsa o uşağın ömürlük ruzisini
Allah özü verir. Ömür boyu gələn qazanc, gedən
qazanc, artan-azalan, yox olan, var olan nə varsa hamısı o 7-8
yaşlı uşağın qismətidir. Qismətdən
artıq heç kəs heç nə yeyə bilməz.
İslamda bir önəmli dua var: “Allahım, məni, ailəmi,
millətimi, hümmətimi, insanları qoru”. Məncə yer
üzündə bu qədər genişliyi olan,
hüdudsuzluğu olmayan dua yoxdur. Mənim dostum iş və
fikir adamı Əli Polad da bu duaya inanan və səhər-axşam
bu duanı eləyənlərdən biridir. Allah haqq duanı qəbul
edəndir.
Son söz yerinə:
... Hər kəsin çörək,
su, hava, vəzifə, yaradıcılıq, övlad qisməti
kimi, dost qisməti də var. Əli Polad da bizim dost qismətimizdir.
Bizim, yəni Əli bəyi tanıyıb bilən
bütün insanların.
Təbriz bizim bu
dostluğumuzun adıdır. Və Təbriz bizim
yuxularımızın, bütövlüyümüzün
şəhəridir. Əli bəy Təbriz nişanı, Təbriz
yadigarıdır.
İstanbul bizim
gücümüzün, qüdrətimizin şəhəridir,
ehtişamıdır. Əli bəy iki qitəni birləşdirən
İstanbulun rəmzidir bizim üçün. Bakı vüsal
şəhəri, mədəniyyətlər, gözəlliklər
körpüsüdür. Xarakteri və missiyasıyla
özü də dostluq, qardaşlıq, bin-bərəkət,
barış, insanlıq körpüsü olan Əli Polad elə
Bakının özüdür. Üfüqdə Dərbənd,
Göyçə, İrəvan, Borçalı
görünür.
Ürəklər təzələnir,
könüllər qubar edir...
Əli bəy salam! Təbrizim,
yollarına gül düzüm! İstanbul, günaydın!
Bakı, sabahın xeyir!
Kamil Vəli
525-ci qəzet.- 2011.- 9 aprel.- S.26-27.