Şeirin zirvəsində və əbədi
səfərdə...
ƏLİ KƏRİMİN 80 İLLİYİNƏ
Hardasa 60-cı ilin əvvəllərində,
qiyabi oxuduğum zamanlarda Bakıda kitab mağazasının
hansındansa (Onda hələ kitab mağazası binaları dəllal
bazarına çıxarılıb
satılmadığından sayı hesabı yox idi. İndiki
kimi deyildi ki o boyda Bakıda bir-iki kitab mağazası
qalsın. O kitab mağazalarını kim satdırdı, niyə
satdırdı, mədəniyyətimizə balta çalan və
ya çaldıranlar kimlər idi, ortaya
çıxarılıb ifşa olunmadılar, halbuki, eyni
mövzuları saqqız kimi “çeynəyən” mətbuatımızın
ilk işi bu olmalı idi.) Əli Kərimin “İki sevgi”
kitabını almışdım. Bu kitab mənim könül
kitabım olacaqdı.
Bakıdan Tovuza gələnə
qədər gözümü qırpmadan bu əl boyda
kitabı bəlkə on dəfə təkrar-təkrar
oxumuş və hər oxunuşda da özüm üçün
yeni bir şeylər kəşf etmiş, heyran
qalmışdım. Kitabın müəllifi haqqında
heç nə bilmirdim. Yox o, üzdə olan ədəbi tərəfkeş
tənqid tərəfindən yağalana-ballana təriflənən
birisi deyildi. Və o kitaba elə dalmışdım ki o səfərimdə
Tovuza qatarlamı, avtobuslamı, rastgələ yol
maşını iləmi qayıtdığımı
xatırlamıram. Bəlkə elə o nazik kitabın
qanadlarında qayıtmışdım, bilmirəm.
Aşıq mühitinin saz, qoşma havasında böyüyən,
ədəbi zövqü formalaşan məni, bu qədər
yad və fərqliliyi ilə bu qədər doğma olan sənət
inciləri elə ovsunlamışdı ki, yerdə, ya göydə
olduğumun fərqində deyildim. İnanın ki, mənim
qoca və təcrübəli qələmim indi o kitabdan
aldığım həzzin o zamankı həyəcan və
coşğusunun onda birini belə anlatmağa qadir deyil. O necə
şeirlər idi, Allah! O elə bir kitab idi ki, müəllifi
başqa bir xalqın sənətkarı olsaydı anında
çevrəsində qızğın müzakirələr
başlanar, yeni tənqidçilər nəsli yetişərdi.
Hər böyük sənətkarın özü ilə bərabər
böyük tənqidçisi də doğulmalıdır. Bəlkə
zamanında doğulmur, amma mütləq doğulur.
(Şükür ki, çox gec olsa da Cavanşir Yusiflinin
şəxsində belə bir tənqidçi yetişəcəkdi,
amma sonralar olacaqdı bu, çox sonralar) Çünki bu
kitabın yazarı ədəbiyyata yeni bir üslub, ifadə
(ilk baxışda qulağa alışılması çətin
görünsə də) tərzi təqdim edirdi. Amma qurbağanın
gölünə daş düşmüşdü, ədəbi
tənqid deyilən bir şey vardısa yenə öz əvvəlki
“çax-çuxu” ilə məşğuldu. Bunu necə
başa düşməli? Ya həqiqətən də ədəbi
tənqid belə bir gözlənilməz gəlişə,
yazı tərzinə, ovqata hazır deyildi, ya da (bəlkə
də ən doğrusu ) tərəfkeş tənqid bu gözlənilməz
gəlişi görməzlikdən gəlməyi qərarlaşdırmışdı.
Amma ədəbi dünyaya təqdim etdiyi yepyeni şeirləri
ilə bu kitabın yazarı, hansı ədəbi imkanlara
sahib olduğunu və hansı ədəbi mühitə
düşdüyünü hamıdan yaxşı bilirdi. Başqa
sözlə bu əlhavasına deyil, bilincli bir gəlişdi.
Niyə bu qənaətə
gəldiyimi az sonra yazacağım xatirədən də
görəcəksiniz.
Nəydi bu kitabın məni
heyran buraxan yönü, hansı yönləri ilə
güclü aşıq mühitində böyüyən saz
şeiri, onun atişləməz yönləri ilə
bağrıbadaş olan, hardasa ədəbi zövqü
formalaşan bir şeir “dəlisinin” ağlını
başından almışdı? O zamanlar bu kitaba və bu
kitabda cəm olan bir-birindən gözəl şeirlərə
heyranlığımı soruşan olsaydı bəlkə ədəbi
yöndən heç cür izah edə bilməzdim. Görünür
anadangəlmə içimə dolan yeniliyə heyranlıq
şüuraltı bir fəhmlə məni o kitaba
bağlamışdı. Bu o vaxt idi ki, nə yazıq ki, tərəfkeş
tənqidçilər yaşlı, vəzifəli, imkanlı
şairlərə ədəbi tost deməklə məşğul
olduqlarından gözlərinin önündə baş verən
ədəbi yenilənmə hərəkətindən xəbər
tutmağa “macal tapmırdı”. Və beləliklə də hələ
ədəbiyyata yeni gələn onun qürbətində
çabalayan mənim kimi gəncləri yolundan
sapdırırdılar. O zamanlar içimi dağıdan
cavabsız sualları indi yaddaşımın bu başında
yenidən canlandırmaq istəyirəm: Bu necə ola bilər
ki, əsil şair kənarda qala, sıradan şairlər ədəbiyyat
korifeyi kimi təqdim oluna, evlər, adlar, mükafatlar alalar? (İndi
öz özümə ünvanladığım sadəlövh
sualımdan utanıram: onda gəncdin, təcrübəsizdin,
indi gözlərinin önündə baş verən rəzalət
nədirsə, onda da oydu.)
Nəydi o kitabdakı
şeirləri mənə sevdirib, ac ruhumu su kimi sərinlədən?
Onda hələ şeirimiz S.Vurğun ilhamının
gücü qartal qanadı altından
çıxmamışdı, çıxa bilməmişdi, bəlkə
də Əli Kərim bu cəsarətin ilk örnəyi idi. Və
nəydi bu şeirləri mənə dəlicəsinə
sevdirən? İlk uşağı olan ata övladının
gəlişinə sadəcə onu ata etdiyinə görə
sevinmir ki, həm də övladında yenidən dünyaya gəldiyinə
görə sevinir. Üzünə-gözünə diqqətlə
baxır, onda özünə aid bir nam-nişan axtarır,
tapdığında dünyalar onun olur, qarşısındakı
varlıq onun özünə bənzəyir, bəlkə tam
özü deyil, amma ona bənzəyən yeni sevəcən
bir varlıqdır. Əli Kərim şeiri də bəlkə
də bir yönü ilə özündən əvvəlki ədəbi
təcrübəyə dayandığından, amma həm də
ondan xeyli fərqli və dəyişik olduğundan bir bu qədər
içimi yerindən oynatmışdı.
Əli Kərim ədəbiyyata
gətirdiyi yeniliklərlə yalnızca Bakıdakı yox, həm
də o zamankı imperiyanın paytaxtında yaşayan
tay-tuşlarını belə qabaqlamışdı. O dönəmin
atbaşı gedən, ittifaq miqyasında gur-gur guruldayan
Y.Yevtuşenkonu, R.Rojdestvenskini, A.Voznesenskini xatırlayın. Zalım
zaman “yağı yağ ayranı ayranlıq” edəndən
sonra adlarını sadaladığım şairlərdən əldə-ovucda
çox az bir şeyin qaldığını, ya da heç
qalmadığını görürürk. İttifaq
miqyasında Ə. Kərimə oxşayacaq, onunla yarışa
biləcək şairlər hələ ondan xeyli sonra ədəbiyyata
gələcəkdilər. Mən əlbəttə, Rus
şeirinə damğasını vuran N.Rubtsov və Y.Kuznetsovu
nəzərdə tuturam. Ə. Kərinin Moskvada ədəbiyyatda
“tüğyan” qoparan yaşıdları əslində
istedadlarının miqyası baxımından Ə.Kərimin əlinə
su tökməyə də yaramazdılar. Bu mənim milli təəssübkeşliyimdən
gələn bir qahmar çıxma deyil, həqiqətin tam
özüdür. Elə isə nədən Ə.Kərim nəinki
ittifaq miqyasında, heç Azərbaycanda da uzun illər ədəbi
hadisə kimi qarşılanmadı, birincisi, o rus deyildi,
ikincisi, nə yazıq ki, öncə də
vurğuladığım kimi onunla yenilikdə qanqohumu olan tənqidçi
yetişmədi, ələbaxan tənqidçilər isə ədəbiyyatın
önündə yox, arxasında sürünürdü...
Rus ədəbiyyatı
tarixi vaxtsız ölən dahilərin həyat hekayələri
ilə doludur. Görünür, ölümlər heç
zaman vaxtsız olmur.(Sonsuz səma altında hər insan
azmı, çoxmu, ona ayrılmış ömrün qum
saatını boşaldır.) Amma bu vaxtsız ölənlər
arasında ikisi daha çox diqqəti çəkir, bunlar rus
şeirinin günəşi A.Puşkin, o birisi isə 28
yaşında yüz illik bir yaradıcılıq örnəyinə
imza atan qeyri-adi düşüncə tərzinə görə
göydən gəldiyi düşünülən M.Lermontov
ölümüdür. Rus ədəbiyyatında zamansız
ölənlərin vəya öldürülənlərin
sayı istənilən qədərdir. Amma XIX yüzil Rus ədəbiyyatına
(Yalnızca XIX ilə deyil, bütün sonrakı zamanlara da)
damğasını vuran adlarını çəkdiyim bu iki sənətkarın
yeri doldurulmazdır.
Azərbaycan ədəbiyyatında
da belə nakam sənətkar örnəkləri var. Bunların
başında heç şübhəsiz özgür
düşüncələrinə görə dərisi
diri-diri soyulan ədəbiyyat tariximizə yanar şair heykəli
kimi daxil olan Nəsimidir.Və hərdən ağlıma qəribə
fikirlər də gəlməmiş deyil, tarixdə örnəyi
az görünən belə bir sənətkarı olan
xalqın sonrakı “şairlər” ordusu arasında bir bu qədər
yaltaqlıq hardan baş qaldırır, görəsən? “Hələ
səy şairlər bəy tərifində...”
Amma çox şükür ki, millətimiz
qısır deyil, Nəsimini örnək alan və tariximizi təkrar
şərəfləndirən və ona yaşmaq haqqı
qazandıran belə örnəklər sonradan da görünməyə
başladı. Bu mənim şəxsi fikrimdir “şanlı,
şöhrətli, sinəsi orden, medallı, sosialist əməyi
qəhrəmanlı” XX yüz il ədəbiyyatımız
daha çox indi adlarını çəkəcəyim Nəsimi
örnəkli iki şairə – M.Müşfiqə və Əli
Kərimə görə zaman qarşısında vicdanı
rahat ola bilər. A.Puşkin, M.Lermontov – M.Müşfiq və Ə.Kərim!
Fikrinizdə bu paraleli aparsanız, tale
oxşarlıqlarının ip uclarını bula biləcəksiniz.Və
nə yaxşı ki, XX yüz ilin bu iki şairi vardı və
nə yaxşı ki, onlar bizi tarix qarşısında
rüsvay olmaqdan öz canları, qanları bahasına xilas
etdilər. Paralel apardıqca içinizdən mənə
etiraz edəniniz də tapılacaq. Axı A.Puşkin,
M.Lermontov, M.Müşfiq kimi Ə.Kərim öldürülməmişdi?
Yox, sevgili oxucum, yox, nə yazıq ki, Ə.Kərim də
öldürülmüşdü. Əlbəttə ona
Danteslerin, qırmızı terrorun gülləsi dəyməmişdi.
Yox, ona qibtənin, çəkməzliyin, laqeydliyin qurşunu
tuş gəlmişdi. O laqeydlikdə bizim hər birimizin
payı var, birimizin az, birimizin çox, axırısı ki,
var. “Sən mənim qədrimi biləsən deyə, Bu cavan
yaşımda ölümmü indi” harayı bu mənada
hamımıza ünvanlanmış ittiham idi. Təkcə
ittiham deyil, həm də ürəyədamma və öncəgörmə
idi, şair öncəgörməsi! Belə peyğəmbərlikdə
o, dueldə öldürüləcəyini on il əvvəldən
“Yuxu” şeirində hətta zamanına və məkanına qədər
dilə gətirən:
V poldinenıy jar v doline
Daqestana
S svintsom v qrudi lejal ya;
Qlubokaya eşyo dımilas
rana,
tale oxşarı
“Üçüncü atlı” poemasının qəhrəmanı
Lermontova oxşamışdı. Və... hansı
böyük sənətkar bu vəya başqa şəkildə
öldürülmədi ki? Birisinin dərisi
soyuldu, başqa birisinə qurşun sıxıldı, bir
başqası çəkilməz dərdi ilə başa
başa buraxıldı, ya da sürgün həyatı
keçirməyə məhkum edildi. Bəs
o sənətkarın məxsus olduğu toplum bu rəzaləti
görmürmü? Nə yazıq ki, görür, amma
iş işdən keçdikdən sonra görür. Və bu mənada hər böyük sənətkar
öz millətinin ögey övladıdır deyənlər
yanılmırlar.
İndi sizə
danışacağım xatirəm dediklərimin danılmaz
sübutudur.
Onu əvvəlcədən deyim ki, biz Ə.Kərimlə
heç zaman dost olmadıq, heç əməlli-başlı
Ə.Kərim heç zaman mənim
üçün şeirə baxan şair olmadı, ola da bilməzdi də. Çünki
onun missiyası başqa idi. Yetərdi ki, heç kimin
yazmadığı, yaza bilmədiyi ilahi şeirlərini
yazsın və biz gənclər də o şeirləri oxuyub vəcdə
gələk, heyrətlər içində qalaq və bu ilahi
şeirləri o dövrün bütün qəzet və
jurnallarında çap olunan dadsız-dussuz, amma haqlarında
boğazdan yuxarı təriflər yazılan və bununla da
yaxşı nədir, pis nədirin xəzri və giləvarında
tərəddüd içində qalan biz ədəbiyyata hələ
yeni gələn gəncləri çaş-baş salan
yazılarla müqayisə edək. O illər mərhələsi
şeirindən Ə.Kərimin çıxardın baxın
görün yerində qalan nə olacaq. İndi
o dönəmin arxiv yazılarına baxıb adamın
özünün özünə yazığı gəlir,
ilahi, mən bunlarımı oxumuş, bunlardanmı öyrənmişəm?
İndi düşünün Ə.Kərim şeiri
olmasaydı o günlərdən bu günlərə
şeirimiz bir bu qədər gəlişə bilərdimi.Az
qala əlli il bundan əvvəl yaddaşıma
köçmüş ( Və...sizin də əzbər bildiyiniz )Ə.Kərim
misralarını sizinlə bölüşmək istərdim.
Başı bəxtəvərli
çağlarımda hər dəfə övladlarımla
Bakıdan Tovuz gedərkən Göyçaya
çatar-çatma hamımızın xorla oxuduğumuz
misralar vardı:
...Bu, Göyçaydı,
oğlanlarım, göy dalğalı
Bax, o dağlar
dalındakı buludlardan axıb gəlir...
Və bu
misraların davamında “Allah sənə rəhmət eləsin,
Əli Kərim” dualarımız havada uçuşardı. (Görəsən
neçə şairimizə ölümündən sonra belə
təmənnasız dualar nəsib oldu? Oldumu?)
...O durdu, kölgəsi
uzandı yana.
Oturdu, kölgəsi qaya
başından
Peşman
qayıtdı ocaq yanına.
...Sərt üzünə
bircə anlıq səhər doğardı
Bilməzdin ki, hansı nurlu
düşüncələrdən.
...Zəhmətsevər
ağır, enli, cod əli vardı
Tale kimi endirərdi
çiynimə hərdən.
...Sevgisi də soyuq idi, təzə
əkini
Hər bəladan
hifz eləyən qalın qar kimi.
...Gah istəyib məni
görə,
gah deyib ki, mən
Qoy bilməyim. O utanıb öz
ölümündən.
...Yollar kənarında pinəçilər
var
Alim təfəkkürlü,
şair xəyallı.
...Gəldi
Çavçavadze əlində buynuz
Baxıb gülümsədi,
qaşını çatdı:
– Deyin necə o oldu, o
qoşa ulduz
Məgər səhərdirmi,
deyək ki, batdı.
... Atın nalında ay
doğdu, batdı...
Bir deyin insafmı,
insafdırmı bu
Çəmən
çöldə yata, şair otaqda.
...Baharı gözləyirəm,
ay qız, gəl,
bahar kimi.
...Həsrətin araya
atdı dağ, dərə,
Sönən
işıq oldun, batan səs oldun.
Qayıt mənim
gülüm, qayıt bu yerə,
Ay mənim istəyim, nə
gəlməz oldun.
...Qayıt sahmana sal bu
kinatı...
Mən ki səni sevirəm
İynənin ucu boyda
işığa həsrət qalan
Göz
işıq sevən kimi.
O isə səni sevir, gizli
deyil ki, səndən,
İşıqlardan
yaranmış yaraşıq sevən kimi...
Anam Sapunqaraya
analar gəlib ağlar,
Göz yaşında islanar
Bayatılar, ağılar...
Köhnə döyüş
meydanı
Dönər qəm
meydanına...
Təptəzə
qafiyələr, ilahi fikirlərlə, yepyeni deyim tərzi ilə
dopdolu olan belə misalların sayını istənilən qədər
artırmaq olar.Amma bir qəzet yazısında buna ehtiyac da
yoxdur. Əli Kərim bəlkəsiz ilk və son
şairimizdir ki, hər şeirində yeni bir ritm və ovqat
yaratmaqda virtouz bir istedada sahibdi. Tapdığı
yeni ifadə biçimləri ilə öz özünü
inkar edən və təsdiqləyən özüylə bərabər
bizi də heyrətlər içində buraxan ikinci belə
bir şairimiz, nə yazıq ki, hələ də yoxdu.
Misal gətirdiyim
örnəklərin təhlilni oxucularımın ixtiyarına
buraxıb sadəcə iki misraya diqqətinizi çəkmək
istəyirəm. Ə. Kərim xaricində dilimizin ifadə
imkanlarının genişliyini bir bu qədər sübut edəcək
ikinci bir şair xatırlamaq çox çətindir. “Göz yaşında islanar, bayatılar,
ağılar.” “Ağlar”, “ağılar”
qafiyələrinin üstündə xeyli dayanmaq olardı, amma
dayanmıram, çünki Ə.Kərimdə kimsənin
yaradıcılığında olmadığı qədər
yeni qafiyələrə rast gəlinir. Diqqətinizə
çatdırmaq istədiyim isə bayatı və
ağıların göz yaşında islanmasıdır.
Necə gözlənilməz və necə də aydın ifadə!
Nə qədər altmışıncı illər
şeirimizi öyürsə öyək, belə gözlənilməz,
qeyri-adi və hər kəs tərəfindən qəbul
olunacaq vərdişəgəlməz deyimləri şeirimizə
M.Müşfiqdən sonra daha geniş bir şəkildə Ə.Kərim
gətirdi. Və bu gün adları
yenilikçi şairlər kimi çıxan şairlərimizin
sənət ustadı, elə bilirəm, Ə.Kərimin bu və
bənzər misralarıdır.
1924-cü ildə Praqada
Puşkinin “Dəlibaş” şeiri ilə bağlı
mübahisələrə yekun vuran Marina Svetayeva: “Bu ki
modernizmdir” deyənlərə cavab olaraq yazırdı:
“Puşkini modernistlərdən ayıran onun sadə
yazmağıdır və onun dahiyanəliyi də
bundadır...Sadəlikdə qeyri-adilik! Əbədiyaşar
sənətin sevdiyi axtarış yönü budur.”
Bu sözləri
eyni ilə Ə.Kərim yaradıcılığına da aid
etmək olar.
Əgər belə demək mümkünsə
onun şeirlərində bir təbiət mükəmməlliyi
var. Çəməndəki çiçəyin gözəlliyi
bizi maraqlandırır, amma bu gözəllik üçün
təbiətin neçə ünsürü
çalışır fikri ağlımıza da gəlməz.
Ə. Kərim şeirini də biz elə o təbiətə
yaxın mükəmməlliyinə görə sevirik. Amma bu mükəmməlliyi yaratmaq üçün
nə qədər yuxusuz gecələr keçirilib bu bizi
maraqlandırmaz.
Alman filosofu
Artur Şopenhauer “Poeziyanın estetikası” məqaləsində
yazırdı ki, ritm və qafiyə şeirdə bəlkə
şair üçün bir buxovdur, onlara zahiri maska da deyə
bilərsiniz.
Şair bu maskanın altında elə şeyləri
deyir ki, başqa heç cür onları bizə
çatdıra bilməzdi. Və buna
görə də onun bizə verdiyi xəbərlər
xoşdur. Dediklərinin, deyə bildiklərinin
yarısına şair cavabdehdir, yerdə qalan yarısına
isə ölçü və qafiyələr. Görkəmli filosof Fransız şeirinin
qıtlığı və qısırlığını əsasən
ölçüsüzlüyündə və yalnızca qafiyə
ilə kifayətlənməsində görürdü.
Şeir biçimlərində inqilabi işlər görən
V.Mayakovski isə: ”Qafiyə sizi bir öncəki
misraya qaytarır, sizi o misranı xatırlamağa məcbur
edir, bir fikri ifadə edən bütün misraları bir yerdə
tutmağı bacarır”. Başqa bir deyişlə
qafiyə şeirin ən önəmli fikir, kompozisiya
elementidir. Azərbaycan şeirində ondan əvvəl
heç istifadə edilməmiş “nəbzi”, “nə bizi”,
“ağlar”, “ağılar” və s. qafiyələri şeirimizə
qazandıran Əli Kərim də elə bilirəm, qafiyə
haqqında yazsaydı, eyni qənaətə gələrdi...
Ə.Kərim qələmini
öncə də dediyim kimi şeirin bütün vəzn və
ritmlərində sınaqdan keçirirdi. Xüsusən
sərbəst şeirin Azərbaycan ədəbiyyatında
yaşamaq hüququ qazanmasına səbəb olan şairlərin
ön sıralarında heç şübhəsiz onun
adını çəkmək lazımdır. Sərbəst şeir yalnız milli formaya
çevrildikdən sonra böyük uğur qazana bilər.
Biz bunun ən böyük örnəyini
Türk poeziyasında Nazim Hikmətin şəxsində
gördük. Azərbaycan ədəbiyyatı sərbəst
vəzni milli formaya döndərəcək dahisinin yolunu həsrətlə
gözlədiyi bir zamanda misralarında ruhu hallar, gözəlliklər
nəfəs alan, kəlmələrində
təbiət təbiiliyi olan quru forma sərbəstliyindən
uzaq, çox uzaq Ə. Kərim sərbəsti boy göstərdi.
Bu vəzndə R.Rzanın xidmətlərini
unutmadan deyə bilərik ki, Ə.Kərimin inadıyla sərbəst
vəzn milli vəznə çevrilməyə başladı.
Nazim Hikmətdən sonra türk dilində hər
sözün dipdiri olduğu ən gözəl sərbəst
şeirləri də o yaratmışdı. Sərbəst şeiri milli vəznə çevirmək
üçün görünür, Əli Kərim dahiyanəliyi
gərəkmiş.
Əli Kərim
vəzn, ritm, qafiyə, söz sehirbazı idi. İstədiyi
vəzində, istədiyi qəlibdə, istədiyi kimi
şeirlər yaza bilmək yetənəyi hər kəsdən
əvvəl ona verilmişdi. Yaradıcılığının
ilk dönəmlərinə aid olan “İlk simfoniya” poeması
ölçülər, ritmlər, yeniliklər sərgisidir.
Bu əsərdə şairin şəlalə
ilhamı elə şəlalə kimi də haldan hala, ritmdən,
ritmə, ölçüdən ölçüyə
keçib bir şair xəyalının sərhəd
tanımazlığına, bir dəli ilhamın hüdudbilməz
çırpınışlarına səhnə olur. Bu poema ədəbiyyatın heyrət örnəyi
idi. Hələ “Üçüncü atlı”
poeması! Bəlkə də şair gələcək
taleyinin bənzəyəcəyini bildiyindən Lermontov
haqqında hansı dildə yazılmasından asılı
olmayaraq yazılan bütün əsərlərin ən
gözəl örnəyini yaratmışdı. Gərək bu poemada, gərəksə də
“Kürə yağış yağırdı” şeirində
minbir rəngi şeirə yansıtmaq baxımından məncə
dünya poeziyasında misli bərabəri olmayan rənglər
dünyasının ilahi çələngi onun ilhamından ədəbiyyat
tarixinə yadigar qaldı. Onunçün
mövzu, vəzn qıtlığı yoxdu, Əruzu da,
hecanı da çox gözəl bildiyindən
düşünürəm ki, əruz vəznində
yazmış olsaydı, ən gözəl qəzəli də
o yazardı. Necə ki, hecada “Qayıt”,
İki sevgi”, “Babəkin qolları”, “O qıza” və onlarca
klassik şeirlər vermişdi. Hələ sərbəstdə
yazılan onlarca şedevri demirəm...
Bu xatirəni yazarkən
vicdanıma güzgüyə baxan kimi baxıram, altdan-üstdən
bir şey yazmaq da adətim deyil, dirilərdən yox,
ölülərin ruhundan çox qorxan birisiyəm...
Əvvəlcə
də dediyim kimi qiyabi oxuyurdum, ildə iki dəfə Bakıya
gəlib getməyim vardı. Gərək ki,
universitetin son kursu idi və mən diplom işi yazmaq
üçün Bakıya gəlmişdim, həyatımın
Bakıda keçəcək ən uzun müddəti
başlamışdı. O zamankı H.Aslanov küçəsi
ilə Qoqol küçələrinin (İndi o küçələrin
adları eyni ilə qalır, ya qalmır, xəbərim yoxdur)
kəsişdiyi yerdə əmimoğlugildə qalırdım
(Ailə yay tətilinə getmişdi), Günlərin birində
nəsə almaq üçün aşağı enmişdim
ki, küçədə Ə.Kərimlə üz-üzə
gəldim (Sonradan biləcəkdim ki, o zamanlar
ömrünün son illərini yaşayırmış). Bu fürsəti göydə axtarırdım, yerdə
əlimə düşmüşdü. Çoxdan
ürəyimi deşən bəzi sözlərimi onun
özünə deməyi qərara almışdım.
Yorğun
görünürdü, üzündən əksik olmayan təbəssümünün
işığında hətta kirpiklərinin də ağarmağa
başladığını gördüm və bu, məni
heyrətləndirdi. Kirpiklərinin yox, heç
saçının da ağaran vaxtı deyildi axı? Təbəssümündə
bəlkə bir az da ironiya vardı. O bu təbəssümü
ilə çoxumuza sanki tənhalıq dərsi keçirdi. Bu o zaman idi ki, “Azərbaycan” jurnalından
çıxdığınınmı,
çıxardıldığınınmı xəbəri
rayonlara da gedib çatmışdı. İçimdən
o da keçdi ki, görəsən şairin
saçlarının yox ey, kirpiklərin belə bəyazlaşmasının
səbəbi içkidəndir, yoxsa işsizlikdən? Əl verib görüşdük, hal-əhval sorduq.
Məndən əlüstü aralanmaq istədiyi
hər halından bəlli idi, amma mən oralıq deyildim.
Çəkingən-çəkingən:
– Əli müəllim, dedim,
siz mənim yaşayan şairlər arasında ən çox
sevdiyim və gizləmirəm, ən çox da çəkindiyim
şairsiniz, axı niyə özünüzü qorumursunuz,
niyə içirsiniz, hə?
Önünü kəsib inad
etdiyimi görüb növbəti (bir az
kölgəli) təbəssümü üzünə
yayıldı:
– Harda qalırsan, dedi.
Əlimlə
qaldığım səmti göstərdim:
– Bu yaxınlarda.
Sağ əlini cibinə
salıb oradan bir əzik üçlük
çıxartdı:
– Get, bir araq al gətir,
oturub danışaq.
Etiraz etmək,
“mən sizə içməyin deyirəm, siz mənə yenə
araq aldırırsınız” – demək istədim. Əlinin
işarəsi ilə susmağımı istədi. Hələ də üçlüyü inadla mənə
vermək istəyirdi.
Əlini usulluca geri
çevirdim:
– Əli müəllim,
ayıb deyilmi, mən özüm alaram.
– Yox, yox dedi, özün
alsan, mən də çıxıb öz yolumla gedəcəm.
Əlacsız
qalıb üçlüyü alıb yaxındakı
dükana girdim. Bir araq, bir az da gərəkli
şeylərdən alıb qaldığım mənzilə
çıxdıq. Əli müəllim oturub
masanın üzərindəki qəzet və kitablara baxana qədər
mən də pomidorlu qayğanaq bişirib, salat
hazırlayıb masaya düzdüm.
Hələ heç əlimizi
yeməyə vurmamış Əli müəllim özü
arağın qapağını açıb stəkanlara
süzdü:
– Vur görək, –dedi və
sağlıq deməyimi gözləmədən stəkanı
başına çəkdi.
Mən də
qeyri-ixtiyari ona qoşuldum. Amma bilirdim ki, nəsə
yeyib altını doldurmasam, bu araq zəhrimar mənim dədəmi
yandıracaq, acqarına içki içməyə öyrəncəli
deyildim, amma etiraz edəcək hal da yoxdu. Birinci
qədəhdəncə kefim kökəlmiş, dilim
açılmışdı. Bəlkə elə Əli
müəllim də bunu gözləyirdi:
– Hə dedi, indi söylə
görüm, nə söyləyirsən.
Mən yolda söylədiyimdən
daha bəlağətli və bir az da həyəcanlı
bir sağlıq irad etdim, dilimə açar
düşdüyündən içimə illər boyu
yığılan bütün tərifli sözləri söylədim.
Amma sözün özəyi birdi:
– Belə böyük ilham
sahibi içməməlidir, Siz axı özünüzdən
daha çox bizə, bu millətə lazımsınız,
içməyin də, nə olar?
Üz-gözündən
tərif dolu bu “nitqimin” Əli müəllimin xoşuna getmədiyi
bəlli idi, amma bunu üzü deyirdi, sözü yox. Və bu zaman heç vaxt
yadımdan çıxmayacaq cümlələri
sıralanacaqdı:
– Məmməd, içmə
deyirsən, bilirəm bunu istədiyindən deyirsən. İçib kimə nə yamanlıq edirəm ki?
İçirəm bunun zərəri də mənimdir,
yararı da. Bilsəm ki, iki ömrüm
olacaq, içməzdim, birinci ömrümdə
Yazıçılar İttifaqındakı bir çoxları
kimi yaltaqlıq edər, onun bunun arvadına, qızına
sataşar, ikinci ömrüm üçün azuqə
yığardım. Vaxta ki, bir
ömrümüz var, o da qırx ildirmi, əlli ildirmi, bilinməz,
bunun üçün, işin keçənə
yaltaqlanıb, kiminsə qabağında əyilməyə dəyərmi?
İndi bildinmi niyə içirəm? İçib kimə pislik edirəm ki? Qaldır, görüm, qaldır bu badələri
içək sənin sağlığına – deyib ikinci qədəhi
də başına çəkdi.
Bayaqdan fikir
vermişdim. Süfrədəki yeyəcəklərə əlini
də vurmamışdı. Amma məni heyrətləndirən
yemədən içməyi deyildi, məni heyrətləndirən
onun mənim sualıma belə dürüst verdiyi cavab və
bu cavabın gözlənilməzliyi idi...
O belə adam
idi. Dünyaya doğru zamanda, doğru məkanda
gəlmək də bir tanrı xoşbəxtliyidir. Belə görünürdü ki, o, bizim zəmanəyə
ya keçmiş əsrlərdən, ya da gələcək əsrlərdən
səhv düşüb yolunu azaraq gəlmişdi. Belə olduğuna görə də milyonlar
içində tənha idi. Gücü
özünə və sözünə çatırdı,
Özünü içki və sözü ilə ovundururdu.
İçmək, siqaret çəkmək,
yaddaşı sıfırlamaq üçündü bəlkə
bütün bunlar. Bu “üsulu” hər sənətkar
bilmir yəqin. Dünya ədəbiyyatında
xüsusilə Fransız və Rus ədəbiyyatlarında
bunun bir çox örnəyi vardır. Rembonun, Rubtsovun,
xüsusilə də Y.Kuznetsovun adını çəkmək
yetərlidir. Ə.Kərimlə Y.Kuznetsov
arasında bir çox tale bağları tapmaq olar. Y.Kuznetsov, təbiri caizsə, qırılana qədər
içirdi (Ruslar buna “zapoy” deyirlər). Bir
həftə özündə-sözündə olmur, sonra 5-6
ay dilinə içki vurmurdu. Və bu 5-6 ay onun ən
verimli, ilhamlı zamanları olar, şedevrlərini də elə
bu “zapoylardan “ sonra yaradardı. Bəlkə
M.Qorki adına Ədəbiyyat
İnstitutunu Moskvada bitirən Əli Kərim də bu yöndə
bizim bilmədiklərimizi bilirdi. Amma başqa bir
fakt da bu dediklərimiz mayasını çürüdür.
Moskva təhsil illərində içməyi, həm
də həddindən artıq içməyi öyrənib bu
adətini Bakıda da davam etdirən, özündən sonra
üç-beş misrası da qalmayan neçə şairimiz
elə bu araq bataqlığında boğulub ölmədimi?
...Şeirin zirvəsində
olan adam “Yazıçılar” evinin zirzəmisində
yaşamağa məhkum edilmişdi. ”Cənazə çiyinlərdə
gəzdiyi yeri tapır...”( O evin yuxarı
qatlarından Ə.Kərimə yuxarıdan aşağı
baxanlara indi Ə.Kərim hansı zirvələrdən
baxır, bunu bir az da siz düşünün. Həyatımızın
acılı ironiyası və reallığı!!!) Cənazəsi
də elə bu evin həyətindən qaldırılacaq,
Göyçaya – canı qədər sevdiyi torpağa yol
alacaqdı: “Şöhrət cığırları şəhərdən
keçər, ehtiyac yolları dönər kəndlərə...”
Ömrünün
son günlərində dahiyanə xəstəxana şeirlər
silsiləsini – “Ağrıya bir-iki söz”ü
yazmışdı. Bu silsilədə cavan bir bədənin
hücuma keçən qartımış ölümə
meydan oxumağın heyrətli Nəsimi zirvəsi vardı.
Hələ ölümünə beş
altı saat qala yazılmış “Vəsiyyət” şeiri!
Elə ki həkim girdi
Xəstənin
qılığına
Nəsə
pıçıldadı
tanışlardan birinin
qulağına.
Onda həkim, salam-əleykim...
Puşkinin
zamansız ölümünün Lermontova, Qoqola təsiri ədəbiyyat
tarixində yerini alıb. Gərək Qoqol, gərəksə
də Dostoyevski Puşkin ölərkən daha bir itkiyə də
məruz qalmışdılar. Eyni vaxtda birisi
anasını, birisi qardaşını itirmişdi.
Müqayisə yerinə düşməsə də, 1969-cu
ilin mayında canım qədər sevdiyim anamı
itirmişdim, yaradıcılığını hamıdan
çox sevdiyim Əli Kərim isə bir az
sonra, iyunda dünyasını dəyişəcəkdi. Mübaliğəsiz deyim ki, o zaman ürəyimdən
Qoqolun Puşkinin ölümündən sonra söylədiyi
“kaş mən də öləydim” kəlmələri
keçmişdi. İki əziz adamı
birdən itirməyin yükü mənim cavan çiyinlərim
üçün ağırdı, həm də çox
ağır.
Sağlığında bu
xatirənin dışında heç bir münasibətim
olmayan bu dahinin ailəsi ilə – həyat yoldaşı Elza
xanım, oğlanları Paşa, Orxan və xüsusilə Azərlə
sonralar məni hansı güc doğma etdi, bilmədim. Həyat yoldaşını bir bacı,
oğlanlarını isə öz övladlarım biləcəkdim.
Elə onların da məni eyni sevgi ilə
sevdiklərinin şahidiyəm. Bizi
doğmalaşdıran o hansı gücdü, bəlkə elə
Ə.Kərimin ölümsüz ruhu, bilmirəm?
1988-də yeni
yayın həyatına başlayan “Gənclik” jurnalında
baş redaktor olarkən hələ elm çevrələrində
ilk addımlarını atan Azər Əlioğlunu redaksiya heyətinə
almağımın səbəbi nəydi? (Sonralar
dünyanın çeşidli ölkələrində
xüsusən Türkiyədəki şeir gecələrində
Əli Kərim “Atamın xatirəsinə” “Qaytar ana
borcunu”şeirlərini öz yazılarımdan əvvəl mənə
əzbər söylədən o hansı qüvvə idi?
Bu şeirləri oxumadan əvvəl onu da deməyi unutmurdum
ki, mən öz şeirimi yox, sevdiyim başqa bir şairin
şeirini oxumaqla çıxışıma başlamaq istəyirəm
və buna təəccüb eləməyin, mən hələ
neçə dəfə sizinlə görüşmək
imkanına sahibəm, amma indi şeirini oxuyacağım
şairimiz haqq dünyasında olduğundan belə bir
şansı yoxdur. Və həqiqətən də
onun şeirlərindən sonra elə bir alqış tufanı
qopur və elə bir hüzn salonu doldururdu ki, mən
özüm də duyğulanırdım. Sanki
onun şeirlərini oxuya-oxuya onun misralarından mənə
apayrı bir enerji və ilham gəlirdi və o mənim salon
uğurlarımın hamisi olaraq hər zaman yanı
başımda idi.)
İndi Azər
Əlioğlu sadəcə çalışdığı
Türkiyənin Bilkənt universitetində deyil, bütün
dünyada adını duyurmuş fəxarət
qaynağımızdır. Təkcə bir
faktı deyim ki, Türkiyə riyaziyyat olimpiadalarının
başqanı da Azər Əlioğludur (Elə atanın belə
də oğlu olmalıydı). Tez-tez
görüşməsək də, bayramdan-bayrama telefondan
qulağıma Əli Kərimi andıran bir səs gəlir
bayram təbriki üçün – Azərin səsi. Bəzən bu təbrik məsələsində
yarışa da giririk, bir-birimizi qabaqlamağa da
çalışırıq. Heç
unutmaram, 2004-də Türkiyə Yazarlar Birliyi ilə Türkiyə
Milli Kitabxanasının birlikdə keçirdikləri 65 illik
yubileyimdə (Birinci dəfə idi ki, Türkiyədə
yaşayan bir şairə belə bir yubiley keçirilirdi.
Buna görə də dekabr ayının soyuq bir qış
axşamında bu yubileyə gələnlərin az olacağından da qorxurdu tədbir təşkilatçıları)
ağzına qədər dolu olan salonda arxa sıralarda
gördüyüm
Hər böyük şair əslində
vətənində yaşasa da mühacirdir, Allahın yer
üzərinə göndərdiyi mühacir! Zamanında dəyər
görməyən böyük şairlər az
olmayıb, amma layiq olduğu sevgi tez, ya gec, ölümündən,
çox sonra olsa da, mütləq gəlir. M.Svetayeva
deyirdi ki, şeir bizim övladımızdır, həm də
bizim övladımız bizdən yaşlı və uzun
ömürlüdür. Ona görə ki,
onlar bizdən uzun yaşayır, biz görməyən gələcəyi
də onlar görür. Ə.Kərimin
şeirləri aradan ötən bu müddət ərzində
təravətini bir zərrə də olsun itirməyib. Diqqətlə incələsəniz görəcəksiniz
ki, o illər şeirimizdən ən çox qalan sənət
örnəyi bir başqasına yox, Ə.Kərimə məxsusdur.
Şairi mühakimə etməyə kimsənin
haqqı yoxdu, yalnız o özünü mühakimə edə
bilər. Ə.Kərim şair kimi
yaşadı, şairə yaraşan şəkildə də
öldü. Sağında, solunda bir
çoxları salonları çağırış
gurultularıyla dağıdanda o, şair tənhalığını
yaşadı. Onun salonu da,
hayqırış meydanı da öz ürəyi idi.
Şairlər
var ki, onların ədəbi doğuşarı özlərindən
asılı olmur, onu şablonlaşan, canı sıxılan
zaman özü həyat səhnəsinə dəvət edir. Ə.Kərim şeirimizə
canı sıxılan zamanın dəvətlisi olaraq gələn
vazkeçilməz şairlərdən biridir və nə qədər
ki, zaman mövcud olacaq, onun sifarişiylə gələn Ə.Kərim
şeiri də var olacaq!
Aprel, 2011. Çanaqqala
Məmməd İSMAYIL
525-ci qəzet.- 2011.- 23 aprel.- S.18-22.