Səlim
BABULLAOĞLU
Qırx beşin iyirmisini
Bir yerdə xərcləmişik,
Yad şəhərlər olub ki,
Gecələr tək gəzmişik.
Olub ki,
ovutmuşuq
Biz fanilik
hissini –
Mən
oxuyub Hamsunu,
Sən oxuyub Hesseni.
Saçımıza
dən düşüb
Eyni
gün eyni dərddən,
Çörəyi
tən bölüşüb
Suyla yemişik hərdən.
İndi
gözləmək qalır
Sirdisə
də sonrası,
Ey Ruminin əmisi,
Ey Zəhranın atası.
Yol
yarıdan keçilmiş,
Nə
gün dönər, nə keçmiş,
Gözümüzdə
kiçilmiş
İndi çox şey bəllidi.
Quş
olmaqmı gözəldi,
Uşaq
olmaqmı gözəl?
Daş
atmaqmı gözəldi,
Daş
atılmaqmı gözəl?
Bu
sualların indi
Cavabını
bilib də
Yaşamaq
çox çətindi
Özündən
siyrilib də.
Sən –
qırx beş, mən – əskik qırx,
Hələ
də fırlanır çarx,
Olanlarçün
ağlayaq,
Gəl,
dostum, asta-asta.
İstiqlaliyyət
küçəsi ilə, gərək ki, İran səfirliyinin
yerləşdiyi küçənin kəsişməsində
(bir tin qarışdıra da bilərəm) market var, onun
ağzında dayanmışıq. Nimdaş geyinmiş,
qollarının dərisi salxmış, gözlərinin
altı tuluqlanmış, seyrək çal saçları
pırtlaşıq və əlində tutduğu şəffaf
sintetik paketdə bir qutu filtrsiz siqaret, qara kərpic
çörək və bir bükmə dietik kəsmik olan qoca
bizi halsız addımlarla ötüb keçir. Dostum bir az
fikirli-fikirli baxır və sonra deyir:
–
Heç qocaya baxanda fikirləşə bilərsən ki, nə
vaxtsa ağbəniz, totuq bir körpə olub?
Məni
sanki elektrik cərəyanı vurur...Üstəgəl, o, “bu
qocaya” demir, “qocaya” deyir, ciddi fərqdi, ”bu qocaya” desəydi,
müşahidəsini kiçiltmiş olacaqdı, o, qocadan
yox, qocalıqdan danışırdı, daha doğrusu dəqiq
danışırdı, xüsusidə ümumini
görürdü. Həmişə belədi, dəqiqliklə
müşahidə edir, üstəgəl, sonra sualı elə
verir ki, cavaba ehtiyac olmur.
Şəhidlər
Xiyabanında naməlum şəhid qəbrinin üstü
yazısız daşında hər kəsin özünü
görə biləcəyi haqqında dediyi sözlər
yadımdadır illər əvvəl, o, qısametrajlı bir
filmin ideyası kimi danışmışdı bunu,
üstündən xeyli keçəndən sonra çisəkli
bir gün Şəhidlər Xiyabanında yaşlı və
eynəkli bir adamın naməlum şəhid qəbri
üstündə öz əksini görüb diksindiyini mən
də müşahidə eləmişdim, onda dostumun sözlərini
xatırlamışdım... Təsəvvür edin, bir naməlum
məzar başında dayanmısız və özünüzə
sual edirsiz: o kimin üçün ölüb? Cavab əvəzinə
baş daşındakı şəklinizi
görürsüz... Başqa tərəfi də var bu
görümün: naməlum məzarlar qədər
ölümün hamı üçün olacağını
nə nişan verə bilər, yəni, naməlum məzarlar
“elə hamımız ölmüşük” deməkdir... Onun
növbəti dəqiq görümü də həmişəki
kimi nə qədər düşüncəyə və yozuma
yer qoyurdu.
Birinci və
ikinci müşahidələri hal şahidi kimi – burda balaca təbəssüm
də edə bilərsiz, haqqım
çatdığını sayaraq şeirlədirmişdim...
12-13
yaşım olardı, bir kitab tövsiyə eləmişdi mənə
çox sevdiyim riyaziyyat müəllimimiz, onda rusca müstəqil
oxumağa təzə başlamışdım, kitabın
adı beləydi: “Zri v korenğ” ( kökə bax, mənbəyə
bax, diqqətlə bax!). Dostum canlı “ Zri v koren”di, bugünə
qədər də bizim dostluq tarixçəmizdə bu belədi.
Bir dəfə
bir yazıçıyla söhbətləşirdik. Əsərlərini
yarıkönül oxumuşdum... Birdən dostum elə onun
yanındaca kitabını ixtiyari bir yerdən açdı,
gözəl, səlis nitqiylə oxumağa başladı. Mənə
elə gəldi ki, kimsə Folknerin mətnlərini oxuyur və
mən dinləyirəm. Sonra bu hadisə haqqında çox
fikirləşdim... Yox, mən səsə
aldanmamışdım, səslə işləyən adam kimi
bu yanlışdan uzağam, amma mən heç kimdə nə
o vaxta qədər, nə də sonra adi, gündəlik sözə
bu qədər məsuliyyətlə, sevgi ilə yanaşan
ikinci adam görməmişdim. Demək ki, mənim “ədəbiyyat
məşqlərim” beynimi zibilləyib.
Onun nitqi
lüğətlərə, lüğətlərdəki ən
azişlək sözlərə bəraət qazandıracaq qədər
dürüstdür, dolu və dərindir.
Ona qədər
Azərbaycan televiziyaları tarixində gözəl diktorlar,
teleaparıcılar olub. Onlardan biri – dərin hörmətlə
yanaşdığım, böyük peşəkarlardan olan
Rafiq Hüseynov haqqında kitabın tərtibçisi də
olmuşam, “Klassik” adlı esseni də yazmışam ki,
başlıq da, onun özündən əvvəlkilərə
təmənnasız sevgi və hörmətinin nişanəsi
olan “klassik” təyini də yenə dostuma məxsusdu. Amma
dostumu həmin peşəkarlardan fərqləndirən bir
çox ciddi fərq də olub, o yalnız özgə mətnlərini
ifa edən diktor, teleaparıcı deyil, o sözün sirli dərinliyini
anlayan, hiss edən, öz köynəyindən keçirən
adamdır, asketik, sanki oruclu bir dillə yazan esse
ustasıdır, nasirdir, tərcüməçidir. Çox
az adam bilir, amma demək istəyirəm ki, dostumun “Söz”,
“Kitab”, “Yalquzaq” və “Azadlıq” esseləri səviyyəsində
bizim ədəbiyyat tariximiz esse tanımır. Sonralar həmin
esselərin televersiyası dostum Rafiq Həşimovun “XX əsr”
müəllif proqramında (bizim televiziya tarixində ilk bu
sayaq müəllif proqramı idi “XX əsr”) , “Səyyahın
gündəliyi”ndə işıq üzü gördü. Amma
onlar mətn kimi yazılmışdı, mətn kimi də
oxucusunu tapmalıydı. Kitablaşmalıydı. Olmayaydı
da onun aldadıcı təşəxxüslü görkəmi
altında gizlənən ifrat təvazökarlığı,
uşaqca utancaqlığı, tərəddüdü.
Azərbaycan
kinematoqrafında çoxlu yaxşı, yüksək peşəkarlıqla
çəkilmiş bədii və sənədli filmlər
var. Amma “Qum dənəsi” kimi şedevr bir dənədir.
Rejissor Elçin Musaoğlu ilə çox uğurlu
yaradıcı tandemin nəticəsində üzə
çıxan həmin bədii (!) sənədli (!) film milli
kinematoqrafın iztirabla, sevgiylə, böyük insani həmdərdliliklə
çəkilən yeganə filmdir. Maraqlısı budur ki, o
filmə – vizuallıq öz yerində, dediyim həmin məziyyətləri
qazandıran əsas şey Rafiqin düşüncələri,
gündəliklərindəki yazıları idi. Ya da “Günəş
və bulud” filmi olsun.
Rafiq
istedadlı aktyordur. Vəli Səyyadi və Elçin
Musaoğlunun birgə çəkdikləri bir filmdə mən
onun oyununu görmüşəm. Qəribədir, nədənsə
yalnız böyük aktyorların – Mastroyaninin oyunu yadıma
düşüb, bir az da gənc Delonun ədaları, jestləri.
Rafiq
böyük dinləyicidir. Bu müsahibə janrında
işin yarısı deməkdir. O həmsöhbətinə dərin
hörmətlə yanaşır, qətiyyən nə
ağlı, nə görkəmi ilə onu əzmək istəmir
ki, bu isə janrın tələblərinin elə
hamısı deməkdir. Böyük Azad Mirzəcanzadə ilə
elədiyi unudulmaz söhbət , bəstəkar Fərəc
Qarayev haqqında olan “Valın üçüncü
üzü” filmi... saya biləcəyim onlarla söhbət,
müsahibə, proqram və filmlər son iyirmi illik televiziya
tarixində ən dəyərli işlərdir desəm, əlbəttə
ki, digərlərinin fəaliyyətinə kölgə salmaq
niyyətimə şübhə etməyin, lütfən.
Bir dəfə
Rafiq mənə dedi ki, televiziyadakı iyirmi illik
teleaparıcılıq müddətində efirdə olduğu
vaxtlar heç beş il eləməz. Bu söhbət
üç-dörd il əvvəl olub, yaxşı olsun
altı-yeddi il. Amma mən onun efirdən könüllü kənarda
qalmaq kimi şərəfli “işsizlik” illərində orta və
yaşlı nəslə aid çoxlu “sıravi adamların”,
teleseyrçilərin ona küçədə yaxınlaşıb
– Ay oğul, sən niyə efirdə görünmürsən?
Sən danışanda biz hamımız sənə
inanırıq – demələrinin dəfələrlə
şahidi olmuşam. Onu çox az vaxt şikayətlənən
görmüşəm...
Belə bir test edə bilərsiz: bir
körpəni gətirin tanımadığı
iki-üç adamın yanına, hətta, qoy
uşağın valideynləri də yanında olsun, beş dəqiqə sonra həmin uşaq
hamını unudub Rafiqlə oynayacaq və siz valideynlərin
qısqanclığını belə sezəcəksiz.
Mən Rafiqdən uşaqları anlamağı, daha
doğrusu uşaqlığı anlamağı, sevməyi
öyrənmişəm, onda nə mənim, nə Rafiqin
uşaqlarımız yoxdu.
Mən
Rafiqin nitqlə bağlı dərslərinin xoş bir məcburiyyətlə
dinləyicisi, daha doğrusu müşahidəcisi olmuşam,
müəllim peşəkarlığı ilə
yanaşı peşəkar insaniyyətin, əvəzolunmaz, xəfif
sezilən ağıllı yumorun müəllifi və
ifaçısı olan dostuma ürəyimdə “əhsən!”
demişəm, tələbələrinin ona böyük
hörmət və sevgisinin şahidi olmuşam. Özü də təkcə o dərslər
zamanı yox, sonralar da.
Rafiq usta
diplomat keyfiyyətlərinə malikdi...
Ona söz verilməyən vaxtlar olub. Susub və
sarsılmayıb. Görünür,
sözün sükutun anası olduğunu anlayaraq sükuta
sarılıb. Və bu anlaşılmazlıqla
qarşılanıb bəzən...
Rafiq üçün söz heç vaxt dar və əşyavi
mahiyyət ifadə edən səs yığını
olmayıb. O
həqiqi sözü, mənanı niyyətdən əmələdək
öz ruhu və qəlbi ilə bəsləyən, yaşadan adam olub. Onun üçün söz-həmişə
əməl olub...
Mən
onun ata-anasına, qardaşına, qardaşıoğlu Rumiyə,
ailəsinə, balaca, gözəl qızı Zəhraya
münasibətini, böyük, fədakar və əməli
sevgisini görmüşəm, öyrənməli şeylər
çoxdur...
Dostlara,
qadınlara münasibəti hələ... akademik təhlilə
gəlir...
Şeiri, bədii sözü duyma qabiliyyəti əvəzolunmazdır.
Düşünə bilərsiz ki, çox oldu. Azı-çoxu bilmirəm
və təbrik janrının tələbləri arxasında
da gizlənmək istəmirəm, bircə onu bilirəm ki, ilk
dəfədi ömrümdə nəsə yazıram və
üslub, dəsti-xətt, ibarə, kompozisiya haqqında
düşünmürəm, düşünmək istəmirəm;
hətta deyə bilərəm ki, az oldu.
Bir də adam müəllimi haqqında necə
danışmalıdı ki? Bu yazını
oxuyan hər bir kəs kimi onun özü də mənə
müəllimlik elədiyini bu yazıdan öyrənəcək
ilk dəfə və elə indi.
Həyatımda
ikinci bir adam olmayıb ki, Rafiq qədər
mübahisə edim, hirslənim, mükalimə edim və sevgim
zərrə qədər əskilməsin.
Rəhmətlik babamı, valideynlərimi,
qardaşımı, kitabları, Borxesi, Brodskini saymasaq, iyirmi
ildən sonra ilk dəfə hamının sezəcəyi şəkildə
Müəllim adlandırdığım dostumu bağrıma
basıram.
525-ci qəzet.- 2011.- 10 avqust.- S. 4.