Sufi rejissor: Cəfər
Pənahi
1960-cı
ildə Miyanədə doğulmuş, erkən gəncliyindən
hekayələr yazıb, həvəskar filmlər çəkən,
iştirakçısı olduğu İran-İraq müharibəsindən
sənədli film lentə alan, Tehran kino televiziya institutunu
bitirdikdən sonra “Zeytunluqda” filmində Abbas Kiarustamiyə
assistentlik etmiş rejissor Cəfər Pənahi eksperiment səciyyəli
bir neçə debütündən sonra İran kinosunda “Yeni
dalğa”nın layiqli davamçısına çevrildi.
Cəfər
Pənahinin real zaman rejimində lentə alınmaqla sənədlilik
təəssüratı yaradan “Bəyaz şar” (ssenari müəllifləri
Abbas Kiarustami, Cəfər Pənahi, Pərviz Şahbazi.1995)
filmi uşaqların problemini, onların iştirakı ilə
ekranda canlandırır. 1995-ci ildə Kann festivalında
“Qızıl kamera” mükafatına layiq görülən bu
filmdə kinorejissor Cəfər Pənahinin incə alətlərlə
çalışmaq bacarığı üzə
çıxdı.
Cəfər
Pənahini ölkəsindən kənarda məşhurlaşdıran,
öz ssenarisi əsasında çəkdiyi “Güzgü”
(1997) filmində dərsdən çıxanda həmişə
onu qarşılayan anasını gözləməyə səbri
çatmayan balaca məktəbli Minanın (Ayda Məmmədxani)
sərgüzəştləri diqqət mərkəzinə gətirilir.
Sonuncu rəfiqəsi də arxasınca gələn
atasının avtomaşınına oturub getdikdən sonra, bir
əli gipsdə olsa da, evlərinə təkbaşına yola
düşməklə tərsliyini, müstəqilliyini,
yaşından böyük görünmək istəyini ortaya
qoyan Minanın səs-küylə şığıyıb
keçən iri avtomaşınların təkərləri
fonunda olduqca köməksiz görünməsi xırda
adamı böyük şəhərlə
qarşılaşdırır. İlk baxışdan inamlı
görünən Minanın qara çadralı bir
qadının ətəyindən tutaraq yolu keçməsi
maneənin dəf olunması yolunda ilkin qələbəyə
çevrilsə də, motosikldəki müəllimlə
dostunun avtomobil qəzasına düşməsinin şahidinə
çevrilməsi psixoloji gərginliyi artırır. Səhvən
mindiyi növbəti avtobusda oğlu ilə münaqişəsindən
gileylənən çarşablı qadının, ərlərin
xəyanətini çözən qadınların söhbətini,
İranla Cənubi Koreyanın söhbəti fonunda balaca
Minanın kiminsə verdiyi pulu akkordeon çalıb oxuyan
atasını dəfdə müşayiət edən balaca
oğlana ötürməsi kimi uzun planda kameranın sevdiyi
Aida Məmmədxaninin daxili monoloqunun bir an belə səngimədiyini
təsdiqləyir.
Nəhayət
ki, kameraya baxmaqla rejissorun iradını eşitməklə səbir
kasası daşaraq oynamaqdan cana doyub yaylığını, əlinin
gipsini çıxarıb, paltosunu soyunan Minanın evlərini
özü tapmaq istədiyini birbaşa kinokameraya deməsi ilə
ekran personajının, ifaçı Ayda Məmmədxaniyə
çevrilməsi ilə kinolentin bitməsi, digər
kameranın başqa rakursundan Cəfər Pənahi də daxil
olmaqla çəkiliş qrupunun ekrana gəlişi filmin
gedişatını dəyişir. Bu epizod bədii təxəyyüllə
real həyatın sərhədlərini şəffaflaşdırmaqla
saxtalıqla, gerçəklik güzgüsünü üzləşdirən
rejissorun daxili azadlığını önə çəkir.
Bundan sonra çarşablı qadının evdə
münaqişəsinin olmadığını Aydaya bildirməsindən
sonra bədii-oyun filminin estetikasının durdurulması,
“dördüncü divar”ın dağılması ilə
gerçək zaman-məkan parametrlərinin önə
keçməsi, müəllifin sufi təbiətinə
uyğun təəssürat üzərində qurulan, anilikdə
yaranan impersionizmə meydan verilir.
Finalda
sərnişinlərinin, sürücünün
iştirakı ilə qadın-kişi münasibətlərini
arakəsmədən çözdükləri taksinin
vicdanlı sürücünün evlərinə gətirib
çıxardığı, böyük şəhərin
qaydalarına müqavimətini bildirən balaca Minanın vasitəsi
ilə güzgü tutulan Tehranın sosiodinamik mühitinin
öz əksini karnaval estetikasında tapdığı bu
filmin kinofestivallarda dəyərləndirilərək Lokarnoda
“Qızıl bəbir”, İstanbulda “Qızıl lalə”
mükafatlarına layiq görülməsi əsl
uğurların hələ irəlidə olacağından xəbər
verdi.
Cəfər
Pənahinin İtaliya, İsveçrə, İranın birgə
istehsalı olub, bir qəzet məqaləsindən boy verməklə
qadın problemini əhatələndirən “Dairə” filminin
(ssenari müəllifi Kambuzya Partovi. 2000) ustalıqla lentə
alınmış ilk epizodunda doğum evinin dəhlizə
açılan xırda pəncərəsindən adı səslənən
Solmaz Qulaminin dünyaya qız gətirməsini öyrənən
anasının, qara çarşablı qarının yasa
batması qoyulan problemin məğzini açır. Bu
çarşablı qarı ilə küşəyə
çıxan kameranın informasiya gerçəkliyini
artıran əl çəkilişlərində təsvirini
tapan olaylarda həbsxanadan çıxan dörd gənc
qadının rastlaşdığı bəlalar yüksək
bədii həllini tapır. Rəfiqələrindən birinin
polisin əlinə keçdiyini görən Nərgizlə (Nərgiz
Məmizadə) Arzunun (Məryəm Pəlvin Almani)
çarşaba bürünməklə arxasında gizləndikləri
avtomaşından uzaqlaşaraq qaranəfəs dar küçələri
keçmələri vəziyyətin
çıxılmazlığını göstərir.
Rəfiqələrini
axtara-axtara gəldikləri antikvar mağazasında Arzunun rast
gəlib sevindiyi tabloda Sərabdakı Raziyyə kəndinin mənzərəsini
görüb kövrəlməsi, itirməkdə olduğu
övladını görmək istəyən Arzunu da o yerlərə
aparmaq istəməsi bəd ayaqda doğma təbiətin
xilaskar saman çöpünə çevrilmə əmsalını
təsdiqləyir. Sədəfli sazı sinəsinə basaraq
balabanın, dəfn müşayiəti ilə “Apardı sellər
Saranı” el nəğməsini oxuya-oxuya sanki onları
baxışları ilə qarşılayıb ötürən
Nərgizin bədbəxt taleyini dilə gətirmələri
musiqinin ekran yozumunun mükəmməl həllinə
çevrilir. Şəxsiyyəti təsdiqləyən sənədi
və yaxud yanında bir kişi xeylağı olmadan avtobus
biletinin belə alınmasının çətinliyini
yalvarışlarla özünü tələbə kimi
göstərməklə dəf etməklə sürücüdən
onu gözləməyi xahiş edib (azəricə) tələsik
olan-qalan puluna qardaşına köynək alan Nərgizin
polislərin qorxusundan artıq yola düşən avtobusa
yaxınlaşa bilməməsi müşkülü dinamikada
verir. Taleyi tanrının ümidinə qalan Nərgizin dar
dalanda qapısını döyüb səs-küydən
ürkərək birdəfəlik filmdə gözdən itməsindən
sonra qardaşlarının evdən qovduqları pərinin daha
dərin müçkülü ekranda canlanır. Son məqamda
kiçik bacısının anasının imkan tapıb
verdiyi cüzi pulu alan Pərinin gəldiyi xəstəxanada
tapdığı həbsxana rəfiqəsi Munirlə
görüşü sevib ailə quracağı, artıq
asılmış birisini izdivacdan törənən olan
dörd aylıq hamiləliyə son qoymaq zərurətini
gündəmə gətirir. Birgə yaşadığı həkimin
onun həbsxana ilə bağlı keçmişindən bixəbər
olduğunu ehtiyatla deyən tibb bacısı Munirdən kömək
görməyən Pərinin ürəyi bulana-bulana gəzdiyi
küçədə azyaşlı qızını
küçəyə atmaqdan başqa çarəsi olmayan dərdli
bir qadınla rastlaşması filmin strukturunu yaradan karnaval
estetikasını gücləndirir. Pərinin
avtomaşının arxasında gizlənən ananı
tapıb dərdindən hali olması fonunda (Məhəmməd
Füzulinin: “Kimi kim halın sordum, onu məndən də betər
dərdə mübtəla gördüm” sətirləri yada
düşür) gözü yaşlı uşağın
harayını batıran toy mərasimi müəllifin ekranda
riyazi tənlik qurmaq bacarığını nümayiş
etdirir. Sir-sifətindən dərd-ələm yağan
ananın istər-istəməz oturduğu
avtomaşının polis tərəfindən saxlanması ilə
yalvarışlarla aradan çıxan sürücü
qadınlara qarşı kök salmış
etinasızlığı sadə detallarla nümayiş
etdirir. Fahişəlik yoluna düşməsi artıq təbii
qarşılanan digər bir gözəlin (Müjgan Fərəməzi)
avtomaşından düşürülməsi ilə toy
karvanının üst-üstə düşməsi karnaval
estetikasının taun dövründə bayram tipini genişləndirir.
Finalda gözəl fahişənin gətirildiyi
yarımqaranlıq həbsxananın dəhlizində səslənən
telefona verilən cavabda Solmaz Qulaminin burada axtarılması
ümumiləşdirməni bədii çərçivə
daxilində həll edən dairəni filmin adı kontekstində
qapayır. Təəssüf ki, şüurumuzda kök
salmış “Yeddi oğul istərəm, bircə dənə
qız gəlin” deyimimizə də üsyan edən “Dairə”
filminin Venesiya kinofestivalında “Qızıl aslan”
mükafatına layiq görülməsi Cəfər Pənahinin
ekran sənətkarlığının yüksək səviyyəsini
bir daha təsdiqlədi.
Cəfər
Pənahinin qadın azadlığının əsas problem
kimi götürüldüyü “Offsayt” filminin (ssenari müəllifi
Cəfər Pənahi, Şadmehr Rastin. 2006-ci il) ilk epizodu məktəbdən
çıxıb stadiona gedən qızını bu səbəbdən
bacılarını cəzalandıracaq oğlanlarından tez
tapmaq istəyən atanın nigarançılığı
ilə başlanır. İranla Bəhreyn arasındakı
futbol oyununu izləmək üçün avtobusla stadiona gedənlərin
arasındakı oğlan libası geyinərək,
başına kepka qoymuş, yanağına İran
bayrağının rəsmini həkk etmiş qızın,
yardımçılarının köməyi ilə stadiona
istiqamətlənən kor kişidən də artıq maneələrlə
rastlaşması qadın hüquqsuzluğunu filmin əsas
müşkülünə çevirir. Mövcud qanunu
pozduqları üçün oyundan sonra əxlaq polisinə təhvil
verilmək üçün stadionun çölündəki dəmir
məhəccərlər arasında saxlanılan
qızların əsgərlərlə ünsiyyəti
personajlar arası qarşıdurmanı neytrallaşdırmaqla
lüzumsuz qanunu ziddiyyətin tərəfinə çevirir. Hətta
stadionda tapmadığı qızının rəfiqəsini
evlərinə çatdırmaq istəyən ata və onun
ekranda görünməyən hiddətli oğlanları belə
diqqətdən yayınmaqla dramaturji funksiyasını belə
itirir. Əvəzində qadınlar üçün ayaqyolunun
belə olmadığı, yalnız kişilərin istirahət,
əyləncə məkanına çevrilən stadionda
aralarına diqqəti yayındırmaq üçün
geyindiyi əsgər paltarına görə qolları
qandallanan birisinin də əlavə olunduğu qızların
görmədikləri oyunu canfəşanlıqla izləmələri
onların istəklərinin vacibliyini vurğulayır. Hər
kəsin futbol tilsimini yaşadığı bu məqamda
davamlı olaraq şərhçi kimi oyunun gedişindən
informasiya verən polis məmuru belə eyforiyalı
qızların xilaskarına çevrilir. “Novaya izvestiya” qəzetində
kino tənqidçisi Viktor Matizenlə söhbətində Cəfər
Pənahinin ona dedikləri: “Biz ssenariləri nazirliyə təhvil
verməliyik. Əlbəttə onlar nəyisə atmağa, nəyisə
əlavə etməyi tələb edir. Film bitdikdən sonra hər
şey təzədən başlanır. Ancaq biz bununla
mübarizə etməyə öyrənmişik. Odur ki, əzabdan
qaçmaq üçün ağlımıza gələni
yazırıq. Sonra isə bildiyimizi çəkirik, montajı
və səsləndirməni isə xaricdə aparırıq.
Hazır filmin nümayişinə icazə almaq
üçün başqa yol tapırıq. Özümüz
kommersiya, etibara görə nəinki İran elə xaricdə
də xüsusi banklarından kredit ala bilirik. Məsələn
mənim “Dairə” filmim 40 ölkəyə, “Ofsayt” 35 ölkəyə
satılıb. Bu banklar üçün yaxşı zəmanətdir”.
lll
Cəfər
Pənahinin öz ssenarisi ilə çəkdiyi doqquz dəqiqəlik
“Akkordeon” filmində Hindistanda böyüyüb İngiltərədə
hüquq təhsili alan, Mohandas Karamçand Qandinin
narıncı rəngli dinc müqavimət taktikasının
psixologiyası üzə çıxır.
18 dekabr 2010-cu il tarixli məhkəmənin qərarı ilə İcazəsiz mitinqdə iştirakına görə altı il həbs cəzasına məhkum olub, iyirmi il film çəkməsinə qadağa qoyulan yalnız 200 min ABŞ dolları cərimə kimi ödənildikdən sonra zaminə buraxılan, 2011- ci ildə keçirilən 61-ci Berlin kino festivalında kreslosu boş qalan, dünyanın iki minə qədər tanınmış kino sənətkarının müdafiəsinə qalxdığı Cəfər Pənahinin jürinin prezidenti İzabella Rossilininin oxuduğu “rejissor dünyasının arzularla, reallığın qarışığından ibarət olması” ilə bağlı məktubunda “coğrafi, etnik, ideoloji sərhədləri dəf etməklə dinindən, irqindən, inam və əqidəsindən asılı olmayaraq azad insanların yaşadıqları dünyanı gəzmək istəyi” sədə bir sufi sənətkarın arzusu kimi təbii görünür.
Aydın DADAŞOV
525-ci qəzet.- 2011.- 20 avqust.- S.
14.