Stalinin bioloji irsinin əlvidası
Assoşieyted
Press agentliyi bu ilin 29 noyabrında Svetlana Alliluyevanın Birləşmiş
Ştatlarda, Viskonsin ştatındakı Riçmond şəhərində,
ahıllar evində bir həftə əvvəl ölməsi xəbərini
yaydı. 85 yaşında həyatdan köçən bu
qadın bütün dünyaya, onun altıda birinə –
SSRİ adlanan dövlətə 29 il ərzində
rəhbərlik etmiş İosif Stalinin qızı kimi
tanış idi. Qərbin gözündə
bütünlüklə, vətənində isə qismən
diktator kimi qəbul edilən Stalinin çoxtərəfli
şəxsiyyətinə və ən başlıcası fəaliyyətinə
nifrətin və ya məhəbbətin dərəcəsindən
asılı olmayaraq, XX əsrin birinci yarısının
üç son illiyi barədə söhbət gedərkən
onun adı daim lənət və sədaqət
çalarlarında səsləndiyi kimi, kölgəsi daim
üstündən əskik olmayan qızının vəfatı
ilə yenidən informasiya meydançalarını bəzədi.
Çoxları onu anafemaya uğratmağa cəhd
etsə də, tarixi məhv etmək mümkün
olmadığı kimi, onun şəxsiyyəti də heykəlləri
və portretləri kimi heç də bütünlüklə
yoxa çıxmaq qismətinə tabe olmadı. Yaxşı deyirlər ki, kiçik tonqalı
külək söndürsə də, böyük tonqalı
daha böyük şiddətlə yandırır. Ona münasibətin tam əksliyindən asılı
olmayaraq, onun böyüklüyünü yalnız piqmeylər
inkar edirlər. Onu da unutmayaq ki,
böyüklük miqyası həm Xeyirə, həm də
Şərə xidmətə aid edilə bilər.
Svetlana
Alliluyevanı heç də xoşbəxt adam
hesab etmək olmazdı. Atası ölkəyə
başçılıq edəndə bu körpə dünyaya
gəlsə də, sonralar ona sirdaşı kimi yalnız
müdhiş səhnələrə tamaşa etmək və
yaş axıtmaq üçün sədaqətlə xidmət
edən gözləri qalmışdı. Həyatının
müxtəlif dövrlərində o, Dante cəhənnəminin
dövrələrini dolaşmalı olmuşdu. Axı atası da tarixə şöhrəti nəqş
edilən şəxsiyyət olsa da, şəxsi həyatında
amansız sınaqlarla üzləşmişdi. Gəncliyində
dəfələrlə sürgün həyatı
yaşamış bu adam özündən
22 yaş kiçik olan çox gənc və gözəl bir
qızla evlənsə də, onunla nisbətən qısa birgə
ömür sürmüşdü. 1932-ci ilin 9
noyabrında sevimli Nadejda Alliluyeva tapançadan
atdığı güllə ilə özünə intihar
etmişdi. Stalin dəfələrlə təkrar
etmişdi ki, bu hərəkəti ilə arvadı ona xəyanət
etmişdir. Böyük Vətən
müharibəsinin ilk ilində böyük oğlu Yakov
almanlar tərəfindən əsir
götürülmüş və hərbi əsirlər
düşərgəsində qətlə yetirilmişdi.
Kiçik oğlu Vasili aviasiya generalı
rütbəsinə yiyələnsə də, hələ
müharibə vaxtı sərxoşluğa
qurşanmış, eyş-işrət aludəsinə
çevrilmiş, ağılsız hərəkətlərə
yol vermişdi. Atasının
ölümündən sonra bir cinayət işinə görə
onu azadlıqdan məhrum etdilər, dustaqxanadan
çıxdıqdan sonra köhnə xəstəliyinin –
alkoqolizmin qurbanı kimi 40 yaşında dünyadan
köçmüşdü.
Stalinin yeganə qızı olan Svetlana da olduqca mürəkkəb
və əslində çox hallarda sevincdən xali olan bir həyat
yaşamışdır. Altı yaşlı kiçik qızcığaz
anasının timsalında onu ağuşuna alan
məhəbbət mənbəyini itirmişdi. 27
yaşında isə ikinci valideynini itirmək faciəsi ilə
üzləşmişdi. Uzun dövr ərzində
ilk sosialist dövlətinə başçılıq
etmiş və dünya sosializm sisteminin beşiyi
başında dayanmış bir insan həyatdan getmişdi.
Həmin şəxs hər cür sərtliyindən
və münasibətinin ayrı-ayrı vaxtlarda şaxta
soyuqluğundan asılı olmayaraq onun doğma atası idi.
Şaxta isə şiddətli olanda, hətta bədən
orqanlarını yandırmağa başlayır.
Svetlana Alliluyeva şöhrət nöqteyi-nəzərindən
olduqca zəngin atanın kasıb övladına bənzəyirdi. Axı bu şöhrət
çələngindən zahiri əlamətlərdən
başqa ona heç bir pay düşmürdü, atanın sərt
rahib həyat tərzi, asket insana xas olan məziyyətləri
də buna imkan vermirdi. Özünün, onu xeyli
məşhurlaşdıran “Dostuma 20 məktub” xatirələrində
yazdığı kimi, insan vulkanını, ehtirasların
közərən enerjisini andıran paytaxt həyatında da
o, çox vaxt özünü tənha hiss edirdi, bir-birinə
əvəz edən təlatüm dalğalarından kənarda
qalırdı. Nə qədər bundan azad
olmağa cəhdlər etsə də, atasının
adının kölgəsi altında yaşamaqda davam edirdi, bu
dəmir qəfəsi andıran divarları yıxmağa cəsarəti
çatmırdı. Ona görə də
sonralar özünü atasının adının “siyasi
dustağı” adlandırmışdı.
Məhz bu səbəbdən onun həyata qəribə,
bir ağılsız qaydada ikiyə bölünmüş
mövcudluq idi, bu gənc qız zahirdə bir cür, daxildə
isə tam başqa cür yaşayırdı. Yəqin buna
görədir ki, yeniyetmə yaşlarından öz
gücünə arxalanmaq yolunu seçmişdi. Orta məktəbi
fərqlənmə ilə bitirmiş, Moskva Dövlət
Universitetinə daxil olmuş, bir il
filologiya üzrə təhsil aldıqdan sonra, tarix fakültəsinə
keçmiş, yeni və ən yeni tarix sahəsini
seçmiş, elmlər namizədi adını almış,
ingilis dilindən bir neçə kitab tərcümə
etmişdi. Bu dilə hələ orta məktəbdə
oxuyarkən maraq göstərmişdi. Özünün
yazdığına görə, 1942-ci ildə Moskvaya səfər
edən Böyük Britaniya baş naziri Uinston
Çörçill atasının Kremldəki mənzilində
qonaq olarkən, qız ona təqdim edildikdə, onunla ingiliscə
danışmaq istəsə də, utandığından bu
fikrindən vaz keçməli olmuşdu.
Gənc qızın şəxsi taleyi də uğurlu
alınmırdı. 1942-ci ildə orta məktəb şagirdi olanda məşhur
kinossenarist Aleksey Kaplerlə (onu Lyusya Kapler
çağırırdılar) tanış
olur və ona vurulur. Özündən 22 yaş
böyük olan Lyusyanın ədəbiyyata, teatra, kinoya olan
professional münasibəti və cilalanmış zövqü
Svetlananı valeh etmişdi. Onlar birlikdə
teatrlara gedirdilər. Bir dəfə
Aleksandr Korneyçukun “Cəbhə” pyesinə teatrda
baxdıqdan sonra o, sevdiyi qıza tamaşa haqqında rəyini
ikrah qaydasında “orada incəsənət heç gecələməmişdir
də” sözlərilə ifadə etmişdi.
Ata qızının bu ilk məhəbbət romanına
da qənim kəsildi. Kapler isə “Pravda” qəzetində dərc edilən
Stalinqrad cəbhəsindən bədii priyom kimi sevgilisinə
yazdığı məktub şəklindəki məqaləni
bu sözlərlə bitirmişdi: “Bu saat Moskvada yəqin ki,
qar yağır. Sənin pəncərəndən
Kremlin dişli divarları görünür”.
Əslində o, bu sözlərlə başqaları
üçün sirr olan məsələnin üstünü
açmaq cəhdi kimi bağışlanmaz
ehtiyatsızlığa yol vermişdi. Belə
açış-saçıq alluziya nəticəsiz
qalmadı. Kapler həbs edildi,
ömrünün on ilə qədər olan bir
dövrünü əmək və həbs düşərgələrində
keçirdi. Kapler Moskvanı tərk etmək
barədəki əvvəlki xəbərdarlıqlara məhəl
qoymamışdı. Görunür, öz
ad-sanına arxayın olmuşdu. Axı o,
birinci dərəcəli Stalin mükafatı laureatı idi,
Lenin ordeni ilə təltif olunmuşdu, inqilab
mövzusundakı məşhur filmlərin ssenarisini
yazmışdı. O, tutulduqda casusluqda şübhələnən
əcnəbilərlə yaxın əlaqəsinə görə
ittiham edilmişdi, Svetlana ilə yaxınlıq isə dilə
gətirilməmişdi.
Məhəbbət cücərtisi daşa dəyən və
artıq tələbə olan qız 1944-cü ildə 18
yaşında Qriqori Morozov adlı yəhudi bir tələbəyə
ərə getdi. Atası əlacsız qalıb, nikaha icazə
versə də, təkid qaydasında bəyan etdi ki, kürəkəni
onun evinə ayaq basmayacaqdır. Gənc ər-arvadın
oğlu olduqda, onu babanın şərəfinə İosif
adlandırdılar. Müharibə
milyonlarla insana ölüm və çox sayda faciələr gətirdiyi
kimi, bu ata ilə qız arasındakı münasibətlərə
də öz acı korrektivlərini etmişdi. Stalin qızından daha böyük məsafədə
uzaqlaşmışdı, onunla yalnız Potsdam konfransı
başa çatdıqdan sonra, 1945-ci ilin avqustunda
görüşəndə, hələ üzünü
görmədiyi nəvəsi üç aylıq bir uşaq
idi. Bu vaxt amerikanların Hirosimaya atom
bombası atması xəbəri yayılmışdı və
belə ciddi bir məsələ Stalinin rahatlıq tapmayan
ruhunu həyəcanlandırmamış qala bilməzdi.
Doğulan uşaq da ailəni möhkəmləndirə bilmədi
və üç il keçməmiş
körpənin valideynləri bir-birindən ayrıldılar.
1949-cu ildə Svetlana yeni ailə qurmalı oldu,
atasının razılığı, bəlkə də istəyi
ilə Yuri Jdanova ərə getdi. Onun atası Andrey
Jdanov artıq ölmüşdü, lakin uzun müddət
Siyasi Büroda Stalinin yaxın silahdaşı olmuş, ədəbiyyat
aləmində hay-küyə səbəb olmuş bədnam
ifşa tədbirlərinin təşəbbüsçüsü
kimi çıxış etmişdi. Lakin
“xalqların atasının” öz inkvizitor “cəngavərinə”
və onun oğluna xoş münasibəti olduğu kimi
qalırdı.
Svetlananın övladları da analarının taleyinə
müəyyən ölçüdə şərik oldular. Birinci ərindən olan
oğlu tibb elmləri doktoru dərəcəsi almış,
kardioloq kimi fəaliyyət göstərmiş, anasından
üç il əvvəl
dünyasını dəyişmişdi. İkinci
ərindən olan qızı Yekaterina elmi işçi işləmiş,
hərbçi zabit əri ilə yaşayır.
Svetlana Alliluyeva 1967-ci ildə üçüncü əri
olan hindli Braceh Sinqhi vətənində dəfn etmək bəhanəsi
ilə Hindistana getmiş, ora çatan kimi Nyu-Dehlidəki
ABŞ səfirliyinə müraciət edərək siyasi
sığınacaq istəmişdi. Onun ölkədən getməsinə
o vaxtlar SSRİ Nazirlər Sovetinin sədri A.N.Kosıgin
razılıq vermişdi və ona görə də
“qayıtmayana” çevrilən bu qadının ünvanına
həmin hadisədən sonra “mənəvi cəhətdən
qeyri-stabil” və “xəstə adam” kimi acı sözlər
işlətmişdi.
Svetlana bir müddət İsveçrədə
yaşadı.
Sonra isə Birləşmiş Ştatlarda məskunlaşdı.
Qərbə
üz tutmuş Svetlana Alliluyeva elə həmin il çap etdirdiyi
“Dostuma 20 məktub”da öz atası və Kreml həyatı
barədəki xatirələri ilə dünya sensasiyası
meydana gətirməklə, həm də ABŞ-ın 1962-ci
ildəki Kuba raket böhranından sonra yeni bir piar qələbəsinə
şərait yaratdı. Gur və dolaşıq
tərcümeyi-hala malik olan bu qadın ümumiyyətlə ədəbi
qabiliyyətlərdən məhrum deyildi. Keçirdiyi
ağır sınaqlar, taleyin zərbələri olmasaydı,
o, bəlkə də daha qiymətli əsərlərə imza
atmış olardı. Əlavə üç əsər
də yazmışdı, 1969-cu ildə isə onun avtobioqrafik əsəri
olan “Yalnız bir il” çap edilmişdi.
Onun gəncliyini atası öz xarakteri, həm də
qüdrəti hesabına məhv etmişdi, daim bu qızın
həyatına müdaxilə, daha dəqiq deyilsə, rəhbərlik
etmişdi.
Xaricdə xoşbəxtlik aramaq yoluna düşsə də, Qərbi
özü üçün Bibliyadakı Vəd edilən
torpaq kimi hesab etsə də, burada da o, azacıq müvəqqəti
məşhurlaşmaq dövrünü yaşamaqdan savayı
heç nəyə nail ola bilmədi. Həyat çox hallarda
onu əzdiyinə görə, o,özlüyündə
ikili mövcudluqla barışmağa məcbur olmuşdu. Onun tale yolu kimi mövqeyi və hadisələrə
münasibəti dolanbaclı, enişli-yoxuşlu idi.
Xarakteri etibarilə mürəkkəb və ziddiyyətli adam olan Svetlana Alliluyeva müsahibələrində
də çox vaxt özü-özünə zidd
çıxırdı, əvvəllər ifadə etdiklərini
sonralar təkzib edirdi. Gəncliyindən
avantüralara meylli olan bu qadın həyatın ümumən
mövcud olan çərçivələrinə məhəl
qoymaq istəmirdi, ona görə də bu qadını uzun
sürən ömrünə baxmayaraq, yaşayış tərzinə
görə çox erkən həyatdan getmiş Vinsent van Qoqa
bənzətmək olardı. Həmin
böyük rəssam kimi, elə bil ki, o da daim bədbəxtliklər
axtarışında idi. Ona görə də
onun qarışıq yaxmalardan ibarət olan tabloya bənzəyən
həyatını da kədər haləsinə
bürünmüş avantüralarla dolu psixoloji roman
adlandırmaq olardı. Vətənini tərk
edib, məskunlaşdığı ABŞ-ı nəzərdə
tutaraq bəyan etmişdi ki, “Mən buraya özümü
realizə etmək üçün gəlmişəm, Rusiyada
isə mənə uzun müddət buna imkan verməmişdilər”.
Ahıllar evindəki tənha sonluğu onun bu
axtarışının nə qədər uğurlu
olub-olmadığını aşkar şəkildə göstərir.
Qərb də onun həyəcanla
çuğlanmış könlünü rahat edə bilmirdi. Burada da onu əhatə
edənlərin münasibətinə heç cür dözə
bilmirdi. Adamlar ona “Stalinin qızı,
Stalinin qızı” dedikdə, özünün
yazdığı kimi, bunu nəzərdə tuturdular ki, o,
çiynindən tüfəng asıb, amerikalıları
güllələməlidir. Yaxud da deyirdilər
ki, “yox o bura gəlibsə, amerikan vətəndaşıdır”.
Yazırdı ki, “bu o deməkdir ki, mən
başqaları üçün bombayam. Yox, mən
heç kəsin tərəfində deyiləm. Mən
aralıqdayam. Ancaq bu “aralığı” onlar başa
düşə bilmirlər”.
Buradan belə
bir nəticəyə gəlmək olur ki, atasının
dünya şöhrəti daim onun üçün
ağır bir yükə çevrilmişdi, atanın yoxa
çıxa bilməyən irsi onu bütün həyatı
boyu təqib etdi. Hətta atasının kölgəsindən
kənarda yaşamağa yönələn hər bir cəhd
belə, əbəs canfəşanlıqdan artıq bir şey
olmurdu.
Onun maliyyə
işləri də o qədər uğurlu getmirdi. Xatirələrinin
ilk jurnal variantını Hamburqda nəşr edilən
“Şpigel”ə 122 min dollara satmışdı. Onun qohumu olan
Nadejda adlı qadının dediyinə görə, SSRİ-də
yaşayan vaxt ölən atası qızına vur-tut 30 min
manat pul (bu, 1947-ci il məzənnəli pul idi) qoyub
getmişdi. Vətənini tərk etdikdən sonra o,
yazıçı zəhməti hesabına qazandıqları
pul ilə, həmçinin vətəndaşlardan və təşkilatlardan
daxil olan ianələr hesabına dolanmışdı. Bir
vaxtlar dünyanın ən qüdrətli adamı sayılan
şəxsin qızı artıq adamların göstərdiyi
mərhəmət payına möhtac qalmışdı.
Obyektivlik xatirinə onu da əlavə etməliyik ki, belə bədbəxtliklər
seriyasında ata adlanan kabusun da rolu az olmamışdı.
Hamlet mərhum atasının kölgəsi ilə intiqama səsləndiyi
kimi, Svetlana da öz atasına məxsus olan kabusun diqtəsi ilə
əzablar uçurumuna sürüklənmişdi.
Şəxsi
ailə həyatını qurmaq hesabına tənhalıqdan
uzaqlaşmaq cəhdləri də bir fayda vermirdi. Amerikada yenidən,
dördüncü dəfə ərə getmiş, ondan ikinci
qızını doğmuş, nikahdan iki il sonra, 1972-ci ildə
boşansa da, ərinin soyadını saxlamaqla Lana Piters adı
ilə tanınmışdı. Həm də onu heç
cür yaxşı ana adlandırmaq olmazdı. O, Qərbə
üz tutarkən iki uşağını Rusiyada qoyub
getmişdi. Övladları onun gedişinə heç də
yaxşı baxmırdılar. Buna görə də ana ilə
övladları arasında heç vaxt yaxınlaşma baş
vermədi.
1984-cü
ildə oğlunun xahişi ilə o, ikinci qızı ilə
birlikdə Moskvaya qayıtmışdı. Qürbət həyatı
onun ümidlərini doğrultmayanda, yəqin ki, Vətən həsrəti
də öz işini görmüşdü, axı doğma məkanı
özü ilə harasa aparmaq mümkül deyildir.
Böyük Fransa İnqilabının yakobinçi liderlərindən
biri olan Jorj Dantonun 1794-cü ildə İnqilabi Tribunanın
hökmü ilə edam edilməsindən bir az əvvəl
dediyi “Vətəni çəkmənin altlığında
özünlə aparmaq olmaz” sözləri Vətəndən
qaçanlara daha tutarlı cavabdır. Öz silahdaşı
Maksimilian Robespyerin münasibəti hesabına ölüm təhlükəsi
ilə üzləşən Dantona dostları Fransanı tərk
etməyi məsləhət gördükdə, o, bu sərt
sözləri söyləmişdi. Alliluyevanı isə elə
bir təhlükə izləmirdi, vəzifəsində möhkəmlənmək
üçün özünün də çox fəal
iştirak etdiyi repressiyalar dalğasına görə Stalini
ifşa etmək yolunu seçən Xruşşov da, bu
qadın vətəndən qaçandan xeyli əvvəl
ölkə rəhbərliyindən
uzaqlaşdırılmışdı. Azadlıq aramaq
etirafına gəldikdə isə, burada da qərar vermək
anında yəqin ki, onun könlü xəyal quşunun
qanadlarında uçmuşdu. Böyük filosof Mark Avreli isə
göstərirdi ki, həqiqətən yalnız elə adam
azaddır ki, o, arzu və ehtirasları deyil, yalnız
ağılı rəhbər tutsun.
Vətənə
qayıdışı sevinclə qarşılanmış, ləngliyə
yol verilmədən onun sovet vətəndaşlığı
bərpa edilmişdi. Az qala iyirmi ilə yaxın olan
ayrılıq ananın yaşlı övladları ilə
münasibətlərini korlamamış deyildi və onları
yoluna qoymaq heç də asan məsələ ola bilməzdi.
Nə oğlu, nə də qızı Yekaterina ilə
ümumi dil tapa bilmirdi. Ona görə də atasının vətəni
olan Gürcüstana yollanmağı qərara aldı və
Tbilisidə Moskvanın göstərişi ilə ona hər
cür şərait yaradıldı. Rahat mənzil verildi, pul təminatı
ilə, xüsusi təchizat şəraiti ilə əhatə
edildi. Ona Nazirlər Sovetinin minik maşını təhkim
edilmişdi. Qoridə Stalin muzeyinin binasında bu
qadının 60 illik yubileyi qeyd edildi. Lakin Gürcüstanda da
hakimiyyət orqanları və köhnə dostları ilə bəzi
problemlər baş verirdi. SSRİ-də iki ildən az olan bir
müddət yaşadıqdan sonra o, yenidən xaricə getmək
barədə müraciət etdikdə, buna müqavimət
göstərilmədi və ona ABŞ-a qayıtmağa icazə
verildi. Vətəni yenidən tərk etsə də, SSRİ və
ABŞ-ın ikili vətəndaşlığını
saxlaya bildi.
Svetlana
Alliluyeva kitabında atası haqqında, ölkəsində
baş verən müdhiş hadisələr haqqında bəzi
məşalələrə özünəməxsus qaydada
aydınlıq gətirsə də, bütün incikliklərinə
baxmayaraq obyektivlikdən uzaşlaşmaq istəmir. Atası
barədə: “O, çox sadə insan idi. Çox
güclü idi. Çox qəddar idi” demişdi. Bu sözləri
o, 2010-cu ildə söyləmişdi. Həm də atasına bəraət
verirmiş kimi qeyd edirdi ki, “onda mürəkkəb olan
heç nə yox idi. O, özünü bizimlə çox sadə
aparırdı. Məni çox sevirdi, istəyirdi ki, mən
onunla olum, savadlı marksistə çevrilim”.
Lakin bu
qız atasının hamıya, ən yaxın adamlarına da
şübhə ilə yanaşdığını sezməmiş
deyildi. Ona görə də atası haqqında ən
ağır hökmə bərabər olan qaydada yazır ki, hər
yerdə o, düşmənlərini görürdü: “Bu
artıq patologiya idi, düşkünləşmədən, təklikdən
əmələ gələn təqibolunma maniyası idi. O,
bütün dünyaya qarşı son dərəcə
amansızlaşmışdı”.
Atasının
ölüm səhnəsində isə sadə adamların səmimiyyətlə
yoğrulmuş münasibəti bu qızı çox mütəəssir
etmişdi. Bağ evinin xidmətçilərinin hüznlü
hisslər keçirdiyini gördükdə bu qənaətə
gəlmişdi ki, atasının istedadlı təbiətinə
valeh olma adamların bilavasitə könüllərinə
nüfuz etmişdir. Etiraf şəklində onu da əlavə
edir ki, hamı bilirdi ki, mən atama pis qız olmuşam, atam
da mənə pis ata olmuşdu. Sadə adamların sünilikdən
uzaq olan kədərinə gəldikdə, qeyd edir ki, onlar
atamın nə dahiliyinə, nə fövqəlbəşər
olduğuna görə deyil, yalnız sadə insani keyfiyyətlərinə
görə onu sevir və ona belə səmimi qəlbdən
ehtiram bəsləyirdilər. Atasının az qala guşənişin
həyatı yaşadığını nümayiş etdirmək
üçün bağ evinin olduqca sadə, əslində
kasıb, rahatlıq üçün ən adi şeylərdən
belə kasad olduğunu təsvir edir və əlavə edir ki,
atası əşyaları sevmirdi, onun məişəti
puritan qaydalarını xatırladırdı.
Keşməkeşlərlə
dolu olan həyatında S.Alliluyeva acı mənzərələri
andıran hadisələrdən kənar qaça bilmirdi.
1992-ci ildə müxbirlər onu İngiltərənin
ahıllar evində tapmışdılar. Sonralar o, bir müddət
İsveçrədəki Müqəddəs İoann
monastısında yaşamışdı. Uzun müddət ərzində
jurnalistlərlə ünsiyyətə girməkdən imtina
etsə də, 2008-ci ildə “Svetlana haqqında” adlanan 45 dəqiqəlik
filmdə çəkilməyə razılıq vermişdi.
Son dövrlərdə isə, bu dəfə Amerika Birləşmiş
Ştatlarına məxsus olan ahıllar evində
yaşayırdı.
Svetlana
Alliluyeva özünün kitabının sonunda günahsız
qurbanlara münasibətini bildirmək və təskinlik xatirinə
yazır ki, Xeyir axırda qalib gəlir, təəssüf ki,
çox hallarda bu, çox gec baş verir. Yer üzünü
bəzəməli olan çox sayda insanlar haqsız olaraq, mənasızcasına,
həm də bunun nəyə görə baş verdiyi bilinmədən
həlak olurlar. İnqilabın bu erkən cəngavərləri
neçə-neçə romantik idealizmi qəbirə
apardılar, onlar inqilabın trubadurları, kor olmuş
mücahidləri, şəhidləri idilər. Milyonlarla mənasız
qurbanlar, həyatdan vaxtsız getmiş minlərlə
istedadlar, söndürülmüş zəka
çıraqları əvəzi ödənilməyən
itkilərdir. Yaxşı olardı ki, onlar həyatdan
vaxtsız getməyəydilər, yer üzərində
yaşayaydılar ki, insanlara xidmət etsinlər. Onu da qeyd etməyi
lazım bilir ki, tarixin məhkəməsi sərtdir və qoy
heç kəs unutmasın ki, Xeyir əbədidir.
Diktatorların axıtdıqları qan çayları
yaddaşlardan silinmir. Başqa mayelərdən fərqli olaraq
qan yoxa çıxmır, hökmən öz izini saxlayır.
L.N.Tolstoy yazırdı ki, əlahəzrət xalq fatalistdir,
itaətkardır, dözümlüdür. Lakin qismətə
boyun əymək heç də əbədi davam etmir.
Repressiya qurbanlarının nalə çəkən ruhu, səssiz
harayı bunu daim yada salır.
Svetlana
Alliluyeva qandallardan xilas olmaq sorağında Qərbə üz
tutmuşdu, buna nail olub-olmadığını özü daha
yaxşı bilirdi. Lakin çox şeylərin şahidi ola
bildi. Atasının qurduğu nəhəng dövlət də
iflasa uğradı, məhv oldu. Dünyanın ikinci fövqəldövləti
bir müddət aqoniyasını yaşadıqdan sonra, tarixin
mənsubluğuna yollandı. Stalinin qızı da öz həyatının
qürub illərinin başlandığını hiss etməmiş
deyildi və son nəfəsi ilə bu ağrılı
dövrə yekun vurdu. İnsanlar üçün isə
Günəşin çıxması, bəşər
övladının xoşbəxtliyə can atmaq sahəsindəki
sönməz eşqi əvvəlki tək davam edəcəkdir.
Qoy, sevinc hissi yaradan və qəlbləri oxşayan
qövsi-qüzeh rəngarəngliyi xəyalən də olsa
adamları ovundursun, özünü realizə etmək istəyi
isə heç kəs üçün bütün
arzuların gömüldüyü, uğurlu gələcəyi
udmaq təhlükəsi yaradan dəhşətli uçurumun
yaranmasına gətirib çıxarmasın.
İndi
bu qadının cəsədi naməlum bir qəbirdə
uyuyacaqdır, burada ömrü boyu axtardığı sakitliyi
yəqin ki, onun ruhu tapacaqdır. Epitafiyada nə
yazışmasından asılı olmayaraq, qəbir
daşı üzərində “Stalin” sözünün
olmaması daha yaxşı olardı. Axı hələ
cavanlığında o, bu doğma addan imtina etmişdi, indi isə
hətta tövbəyə də vaxt qalmamışdır.
Valideyni seçmək mümkün olmadığı həqiqətinə
bələd olan bir insan həyatında sığınmaq
üçün çox imkanlar axtarmışdı, amma daim
“sınıq təknə” yanında qaldığının
şahidi olmuşdu. Sərgərdanın odisseyası səfil
həyatını andırır və müvafiq sonluqla
başa çatır. Beləsini qınamağa da ehtiyac
yoxdur. Qartal balası böyüdükdən sonra
mutasiyanın nəticəsi kimi uça bilmirsə, öz
növünə bənzəmir, sürünənlər kimi hərəkət
edir, bu vaxt özünü qorumaqda ona heç mimikriya da
kömək edə bilmir.
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.-
2011.- 3 dekabr.- S.12-13.