Elçin Hüseynbəyli: günümüzün nəsri
İKİNCİ MƏQALƏ
Bədii ədəbiyyatımızın zəngin tarixi əsərlər ənənəsi var. Bu ənənənin şah təməlini öz “İsgəndərnamə” epopeyası ilə Nizami qoydu. Bu ənənəni M.F.Axundzadə “Aldanmış kəvakib” povesti ilə ana dili məhvərinə gətirdi. Mirzə Fətəli bu əsəri ilə çar idarə üsulunu ifşa etmək məqsədini izlədiyindən ciddi tarixi əsər əvəzinə komediyalarının bədii ifadə üslubu üstündə komik-məzhəki yolla getdi – özü demişdi ki, mətləbini pərdələmək istəyirsənsə, hadisələri at, məsələn, Şah Abbas dövrünə. Hər halda böyük yenilikçi Mirzə Fətəli ədəbiyyatımızın diqqətini dövlətçilik mövzusuna yönəltdi. N.Nərimanovun “Nadir şah”, Ə.b.Haqverdiyevin “Ağa Məhəmməd şah Qaçar” tarixi dramları yarandı. Sovet dövründə Y.V.Çəmənzəminlinin, M.S. Ordubadinin, İsa Muğannanın, Əzizə xanım Cəfərzadənin, Əlisa Nicatın tarixi povest və romanları müxtəlif dövrlərdən bəhs edən bədii lövhələrlə Azərbaycan oxucusunu öz tarixi ilə yaxından tanış etdi.
Elçin Hüseynbəylinin “Şah Abbas”
romanının bu silsilədə xüsusi yeri var. Bu, yeni roman
tipidir. Roman tarixin bədii ifadəsində
xatırlatdığım müəlliflərin əsərlərindən
fərqli olaraq Orxon-Yenisey dastanlarının
yaradıcılıq tipologiyası ilə
yazılmışdır. Yazıçı əsərinin
janrını özü olduğu kimi bildirir: roman-xronika.
Burada tarix bədiiliyə xidmət etmir, tarix bədiiliyin
içində itmir, bədiilik tarixə xidmət edir, tarix əvvəlli-axırlı
bir bütövdür, bədiilik onun içindədir, onun tərkib
hissəsidir. Bu, tarixin özüdür. Bu, tarixi roman yox, əsil
tarix romanıdır. Roman tədqiqatçı
işidir, sənədli romandır. Orxon
dastanları kimi bədii-obrazlı salnamədir; məhz
türkün ibadət kitabı olan (M.Ərgin) Orxon
dastanları kimi bədiiləşmiş tarixdir və tarixləşmiş
bədiilikdir. Arxiv sənədləri əsasında
yazılmış bu roman Azərbaycan dövlətçilik
tarixində sovet baxış bucağından
yazılmış Azərbaycan tarixinin ilk elmi, ədalətli
təftişidir. Arxiv sənədlərinə
istinadən yazılmış romanı oxuyursan, şübhən
qalmır ki, Şah Abbas haqqındakı xalq rəvayətləri
əfsanə deyilmiş, əfsanəviləşmiş
gerçəklik imiş. Azərbaycanın
geniş coğrafiyası əsas olmaqla, bütün Qafqaz ərazisində
Şah Abbasın adı ilə bağlı karvansaralar,
körpülər, məscidlər, minarələr bu gün də
qalır. Niyə hansı isə başqa
bir hökmdarın adı ilə belə, abad olmasın,
heç bir xarabalıq da tanınmır. Deməli,
Şah Abbas abadlığı, tikinti-inşaatı da dövlətçiliyin
işi və tərkib hissəsi kimi görmüşdür.
Həmin adların siyahısında Şah Abbasın
ünvanı ilə bağlı şahı (beş
qəpik), abbasi (iyirmi qəpik) kimi pul vahidləri də var.
Əlbəttə, dürüst tarixilik o demək deyil
ki, roman faktların, sənədlərin toplusudur. Şübhəsiz, tarixi
romanın içində iki pay olur: tarixiliyin payı və bədiiliyin
payı. Buradakı tarixlikdə, birinci, o var ki,
faktlar, tarixi gerçəkliklər təhrif olunmur, hər
şey özüdür, hər şey öz adı ilə
verilir; oxucunu cəlb etmək üçün macəraçılığa
varılmır, saxta, sün’i bədiiliyə gedilmir; dövlətçilik
terminləri, hərbi terminlər – silah adları, hərbi
rütbə və ünvanlar üstündə bilavasitə
XVI-XVII əsrlərin möhürü olan dəqiq sözlərdir.
Ayrı-ayrı xanların, bəylərin, kübar ailələrinin
dövlətçilikdə iştirakı, hakimiyyətdəki
payı, yaxud onların əks mövqeyində duran nəsillərin
dağıdıcılıq, pozuculuq hərəkətləri
tarixi məlumatların işığında ağı ağ, qarası qara, bozu da boz verilir. Heç demə ki, tarix özü öz gerçəkliyi
ilə, bəzəksiz, boyasız-filansız sırf bədiilik
qədər emosional dəyərə malikdir; tarix xalqın mənəvi
keçmişi olaraq əxlaqi-estetik dəyər kəsb edir.
Bu, yazıçı istedadının
gücüdür ki, xalis tarixi bədiilikdəki güc ilə
oxutdurur. Bu roman həm romandır, həm də
tariximizin bir parçasıdır. Roman
tariximizi xalqın tarixi yaşanışından təcrid edib
saxtalaşdıranlara sillogistik yox, estetika ilə təchiz
olunmuş məntiqi cavabıdır.
Və təbii,
bədiiliyin öz payı var. Qadınların vaqifcəsinə
təsviri verilir: “... Sanki nağıllardan
düşüb gəlmişdi. Gözləri piyalə,
dişləri mərcan, dodaqları qönçəyə bənzəyirdi...”;
şah qadının fərasəti üçün belə təşbeh
işlənir: “O, yavrularını və erkəyini qoruyan
şirə bənzəyirdi”; bu, saray xanımının
özbaşınalığının obrazıdır:
“Qızılbaşlar şaha xəbər göndərdilər
ki, onun saray madyanı əcnəbi kəhərlə səhərdən
axşama kimi imsinir”; bu da kişi reaksiyasının ifadə
olunması: “Əmirlər hamısı əllərini xəncərlərinin
qəbzəsinə atdılar, qəzəblərindən
pörtdülər və bığlarını çeynədilər”;
bu da döyüş səhnəsindən bir psixoloji impuls: “At
çaşdı, özünü ora-bura vursa da,
qorçuların cərgəsini yara bilmədi, axırda hikkəsindən
şahə qalxdı. Çünki ağası
düşmənə təslim olmuşdu və atını
qoruya bilməmişdi”. Bütün bu ifadələr
ədəbi dilimizin tarixən ən çox bədiilik xisləti
ilə seçilən ənənəsi üzərində
durur.
Romanın tarixiliyini təmin edən keyfiyyətlərdən
biri onun səhifələrində döyüş səhnələrinə
geniş yer verilməsidir. Və həqiqətən
dünya tarixçiliyində hər hansı xalqın tarixindən
danışanda ön planda hökmdarların şəxsiyyəti,
onların apardığı müharibələr dayanır.
Hətta hökmdarın şəxsiyyətini
qabartmaq üçün bəzən bu müharibələrin
təsvirində təəssübə yol verilir –
döyüşdə zəif çıxış edən, hətta
uduzan tərəfin hökmdarını saray tarixçisi vəsf
edir. Ancaq Elçinin təsvir etdiyi qalib
döyüş səhnələri Şah Abbas
dövrünün real Azərbaycan tarixidir. Düzdür, Şah Abbasın babası Şah Təhmasib
mərkəzləşmiş Azərbaycan dövləti
yaratmışdı. Ancaq Şah Abbasın
atası Məhəmməd Xudabəndənin zamanında Azərbaycan
torpaqlarında Azərbaycan dövlətçiliyinin zabitəsi
görünmürdü. Güney Azərbaycanın
Şimal-şərqi Özbəkiyyənin basqınlarına məruz
qalırdı, ölkənin qərbi Sultan Türkiyəsinin
nüfuzu altında idi, şimalda Azərbaycanın xanları
öz aralarındakı mənəm-mənəmlik
davranışları ilə dövlətçiliyi
sarsıdırdılar. Şah Abbas
param-parça Azərbaycan torpaqlarını birləşdirdi,
əslində ən uzunömürlü mərkəzləşmiş
Azərbaycan dövləti onun zamanında var olmuşdur.
Dərin tarix biliyi və istedadlı
yazıçı qələmi ilə Elçin ədəbiyyatımızda
çox mükəmməl bir tarixi roman yaratdı. Romanda öz döyüş məharəti,
hökmdar müdrikliyi ilə Şah Abbas əfsanəvi
türk sərkərdələri Atillanın, Alp Ər Tonqanın,
Əmir Teymurun layiqli xələfləri kimi
canlandırılır. Ayrı-ayrı
döyüş səhnələrinin, sərkərdə –
xanların hərbçi davranışlarının təsvirində
Dədə Qorqud boylarındakı qədim oğuz
yürüşlərinin döyüş qüdrəti,
vuruşlarındakı təntənə havası duyulur.
Nəhayət, biz qəhrəmanlıq
dastanlarımızda gördüyümüz,
öyündüyümüz xalq qəhrəmanlığını,
döyüşçü fədakarlığını, sərkərdə
hünərini yazılı ədəbiyyatımızda
gördük.
Bu roman tarixin canlandırılmasında xüsusi bir cəhəti
ilə də diqqəti çəkir. Fransız
tarixçisi Jül Mişlenin bir fikri var ki, tarixin
yazılmasında hökmdarlara, müharibələrin təsvirinə
o qədər yer verilir ki, xalq unudulur, ölkənin tarixində
krallar və dövlətlər görünür, ancaq xalq,
onun etiketi, kimliyi görünmür. Jül
Mişlenin fikrincə, tarix o zaman xalqın tarixi olur ki,
xalqın elitası, kübar nəsilləri, seçmə ailələri
canlandırılsın. Yəni deyək ki, Azərbaycan
tarixində xalqı gələcək nəsillərə və
dünyaya tanıtmaq üçün, məsələn,
Kazımbəylər, Zərdabilər, Hacı
Zeynalabdınlar, Üzeyir bəy Hacıbəylilər, Məhəmməd
ağa Şaxtaxtlılar, Kəngərlilər kimi nəsillərin
tarixinin yazılması ön plana çəkilməlidir. Elçinin romanında dəyərli işlərdən
biri budur ki, ayrı-ayrı Azərbaycan ailələrinin,
xanlarının, varlılarının, kübarlarının
dövlətçilikdə iştirakına gərəyincə
yer verilir.
Belə gerçək ailələrin, kübar tarixi
şəxslərin nəzərə
çatdırılmasını Elçinin hələ “Don
Juan” romanında Oruc bəy Bayatın ədəbi-tarixi təsvirində
görmüşdük. Bu nəsillərə, kübar ailələrinə,
hətta seçmə ağıllı kasıb ailələrinə
lazımi diqqətinə cavab kimi xalq arasında Şah Abbas
haqqında haqsevər hökmdar timsalı olaraq xoş əfsanələr
yayılmış və nəsillərdən nəsillərə
ötürülərək gəlir.
Şah Abbas obrazını yazıçı hərtərəfli
verir. Əvvələn,
Şah Abbas şahlığından, taxt-tacından kənarda
bir insandır, övladdır, valideyndir; bir kübar ailənin
yetirməsidir; o, şah olmadan da gen-bol güzəran sahibi ola bilərdi – çünki peşə
sahibidir. Peşə sahibi olmaq şahı vətəndaş
edir, şahı bir millətin üzvü olmağa, yəni ətrafını,
zəhmətkeşi, əmək insanını duymağa gətirir.
O, mahir bir canamaz toxucusudur, toxucu peşəsinə yiyələnib.
Hətta belə olmayıbsa da, şahda bu əlaməti
vermək ibrətli hadisədir. Və
vaxtilə belə əfsanə yaratmaqla xalq öz
düşüncəsində ədalətli, əməksevər
şah obrazı yaradıb, gələcək hökmdarlara
örnək göstərib. Üzeyir bəy
Hacıbəyli də “Şah Abbas və Xurşudbanu”
operasında Şah Abbası mükəmməl xalı
ustası kimi göstərir. Deməli, bu,
xalqın öz dövlət başçısında həmin
keyfiyyəti görmək arzusudur. Ya
doğrudan da, o, bu peşəni bacarıbsa, xalq bunu dastan
yaradıcılığına salmaqla öz şahını
ululaşdırmış, həmişəyaşar şah
obrazına çevirmişdir. Elçin
Şah Abbasın tarixi şəxsiyyət obrazının
bünövrəsində bu əlaməti qoymaqla oxucusunun
Şah Abbasa münasibətinin təməlinə sevgi
daşı atmış olur. Və Şah
Abbasa əsər boyu bəslənəcək rəğbət
duyğusu bu bünövrənin üstündə ucalır.
Əlbəttə, birinci növbədə, Şah Abbas şahdır və dövləti idarə etmək, ölkəni qurmaq, abadlaşdırmaq üçün şahlığın öz şahlıq sifətləri var. Şah Abbasın sifətlərindən biri budur: “Vergidən yayınan murdarların çığıltısına dözmək olar, məmləkətimizin kafirlərin əlində qalmasına yox. Vergi bizə savaş üçün gərəkdir. Boş xəzinəylə torpaqları geri qaytarmaq, babalarımızın ruhunu sevindirmək olmaz. Kim başından böyük qələt eləsə, tikəsini qulaqları boyda eliyin”; dövlətin nüfuzuna toxunan yerli hakimə: “Mən o it küçüyünün qulaqlarını kəsdirib özünə yedizdirəcəm”; “Şah Abbas ömrünün axırına kimi kəsdirdiyi başlardan böyük bir imarət ucalda bilərdi”. Bu da Şah Abbasın başqa sifətidir: “Mehtərlər şahın atını döyüşə hazırlasar da, qızılbaş hökmdarı ona minmədi və qoşunun başında Gilana piyada öz tutdu”; “- Səninlə razıyam, Hatəm xan, qızıl hər şey deməkdir. O, döyüşlərin anasıdır... Amma müqəddəs məzarlara dəymək olmaz. Qoy mənim və sarayın qızıl-gümüş qab-qacaqlarını əridib pul zərb eləsinlər, hərəmlərin də zinətlərini və cəvahirlərini alsınlar. Onları satıb mülazimlərə verərsən”. Bu da Şah Abbasın sifətlərindəndir ki, insanları dinləyib qərar çıxarır; bir döyüşdən qalib də, məğlub da yox, barışıq sazişi ilə qayıdan xana qəzəblənən Şah Abbas bu cavabı alır: “Günahım böyükdür, zilləllah... Amma mən nə düşmənin, nə də ölümün qabağından qaçdım, axmaq ölümü də seçmədim. Din düşməninin əlində ölməkdənsə, şəhriyarın əlində ölmək xoşdur. Mən şərəfli ölümü seçdim... Bu sözlər Şah Abbasın ürəyini yumsaltdı...” Tarixin dərinliyində xan hansı sözlərlə cavab verib Şah Abbasın ürəyini yumşaltdığını bilmirəm. Amma yazıçı romanda sözləri elə mizan-tərəzi ilə, zərgər dəqiqliyi ilə işlədib ki, bu məntiqin müqabilində düşmənə 30 min tələfat verib döyüşdən sülhlə qayıdan xanı bağışlamasaydı, bu, daha bizim bayaqdan ağlını, müdrikliyini tərif etdiyimiz Şah Abbas olmazdı. Şeir yazan, əruz və heca vəznlərində xəlqi dillə gözəl poeziya nümunələri yaradan Şah Abbasın qəddarlığı, sərtliyi ədalətsiz ola bilməzdi.
Romandakı Şah Abbas dəfələrlə təğyiri-libas olub, xalq arasında gəzir, məmləkətində insanların vəziyyətini və şaha münasibətini öyrənir, insanların bir-birinə “Şah Abbas muradını versin. Şah Abbas sənə qənim olsun” dua və qarğışlarını öz qulağı ilə eşidir; su quyuları qazdırır, vergiləri azaldır, ailələrə, bölgələrə yardımlar edir və s. humanist, ədalətli işlər görür. O biri tərəfdən də, bir dəfə xəyanətini gördüyü adamı bağışlamır, yuxarıdakı iqtibaslarda deyildiyi kimi, günahkarın iri tikəsini qulağı boyda elətdirir. Kimdir bu günahkarlar: xalqın, dövlətin düşmənləri! Yalnız camaatın başını sığallamaqla möhtəşəm dövlət qurmaq olmaz; millətin üzünə gülüb onu ac-yalavac qoymaq yox, sərt hərəkətlərlə hər kəsi günahına görə cəzalandırıb xalqa çörək vermək, torpağı qorumaq, mədəniyyəti yüksəltmək ən böyük ədalətdir. Əmir Teymur da bu ədalətin sahibi olub. Birinci Şah Abbas Azərbaycan tarixinin Əmir Teymurudur. Bu, qəddarlıq deyil, dövlət quruculuğudur. Hətta öz dövlətçiliyini ən demokratik quruluş sayan (əslində doğru, ya yalan öz yerində) Lenin idarəçilikdə demokratik mərkəziyyəti vacib bilirdi. Bu mərkəziyyət Şah Abbasda gördüyümüz həmin sərtlik və qəddarlıq idi. Məhz həmin “demokratik qəddarlıqla” Şah Abbas parça-tikə Azərbaycanı parça-parça, tikə-tikə bir yerə yığdı. Bu sərt və müdrik idarəçilik pozulduğu üçün Şah Abbasdan sonra, xanların başlı-başına buraxılması dövlətçiliyin xanlıqlar forması alması ilə nəticələndi və bu da nəhayət e’tibarilə Azərbaycanın öz stixiyası ilə ikiyə bölünməsinə və Şimal hissəsinin Rusiya tərəfindən asanlıqla udulmasına gətirdi.
Elçin Hüseynbəyli ədəbiyyatımızda ən qüdrətli hökmdar, ən müdrik, tədbirli şah obrazı yaradıb. İftixarımız saydığımız Şah İsmayılın, ilk mərkəzləşmiş Azərbaycan dövlətinin müəllifi Şah Təhmasibin belə obrazı yaradılmayıb – hansı hökmdarasa “böyük, böyük”, “ulu, ulu” deməklə iş bitmir. O deyilən, öyünülən hökmdarı obrazlaşdırmaq, sovet ədəbiyyatşünaslığında deyildiyi kimi, tipikləşdirmək, məsələn, Elçinin romanındakı Şah Abbas kimi ümumiləşdirmək gərəkdir. Təsəvvür edək ki, məsələn, professor Məhərrəm Qasımlının öz dərin tədqiqatı ilə elmdə yaratdığı şair Xətai İsmayıl obrazının müqabilində bədii ədəbiyyatımızda Şah İsmayıl obrazı hələ yaradılmayıb.
“Şah Abbas” romanı kompozisiya sənətkarlığı ilə də mükəmməldir. “Gözünə gün düşür” hekayəsindəki kimi, burada əsər finalla başlanır. Bu quruluş romanın mütaliəsini düşündürücü edir. Proloq və epiloqlar da bir-birinin davamıdır – 1-ci epiloq 1-ci proloqu, 2-ci epiloq 2-cini tamamlayır. Proloqlar tarixin mühakiməsidir, epiloqlar bu mühakimənin müsbət, yəni obyektiv qiymətini verir. Bu mühakimə ilə yazıçı sovet dövrü tarixşünaslığının Şah Abbasa verdiyi cəzanı ləğv edir, Şah Abbas tarixinə xalq bəraəti verilir. Roman bədii yaradıcılığın elmi dəyər kəsb etməsinin gözəl nümunəsidir. Yadımdadır ki, “Qılınc və qələmi” yazmaq üçün Nizami dövrünü elə öyrənmişdi ki, zamanında “Nizami” almanaxında M.S.Ordubadi tədqiqatçı kimi iştirak etmişdi. Mən ədəbi dil tarixi fənninin tədrisində XVI-XVII əsrlərin tarixi-mədəni şəraitinə aid elmi ədəbiyyat siyahısında tələbələrimə Elçinin bu romanını da tövsiyə edirəm. Romanın dilində dil tarixi baxımından xeyli material var: dövlətçilik terminləri, dövrlə bağlı xeyli söz və ifadələr işlənmişdir. Romanın və ümumiyyətlə, Elçin Hüseynbəylinin bədii dili elmi tədqiqat üçün zəngin leksik, qrammatik və üslubi material verir.
Tofiq HACIYEV
525-ci qəzet.-
2011.- 9 dekabr.- S.2.