Beyrəyin
qanlı köynəyi
“Dədə Qorqud” eposunun poetika sistemi son dərəcə mükəmməl bədii bir sistemdir. Eposa daxil olan boyların süjet strukturu fərqlərdən çox yaxınlıqları əks etdirir. Obrazlara gəldikdə isə onlar da bir-biri ilə sıx əlaqəli formadadır. Buna görə də eposun əsl məzmun və mahiyyətinin meydana çıxarılması boylar arasındakı fərqlərin deyil, yaxınlıq və əlaqələrin tapılmasından, onların təhlil və şərhindən xeyli dərəcədə asılıdır. Həmin asılılığın və təmasın əyani formada nümayişi Beyrək obrazı ilə bağlı məsələlərdə bir daha bütün aydınlığı ilə görünür.
Problemin konkret təhlilinə gəldikdə isə
etiraf olunmuş həqiqətdir ki, Beyrək “Dədə
Qorqud” eposunun öncül qəhrəmanlarından biridir. O,
Baybörənin oğlu olmasından savayı həm də
Qazan xanın inanılmış adamı – inağı hesab
edilir. Mətndə son dərəcə
məşhur olan belə bir deyim var:
Solda
oturan sol bəylər,
Sağda oturan sağ bəylər.
Eşikdəki
inaqlar,
Dibdə oturan xas bəylər.
Eşikdəki inaqlar Qazan xanın ən
inanılmış adamlarıdır və onların içərisində
ən məşhur qəhrəmanlardan biri, bəlkə də
birincisi Beyrəkdir. Məsələnin daha da
aydınlığı üçün qeyd edək ki, eposda
ata və oğul münasibətləri müəyyən
müstəvilərdə öz həllini tapmışdır.
Bu müstəvilərdən biri ata və oğul
arasındakı əlaqənin genoloji planda deyil, ictimai çərçivədə
bərqərar olmasıdır ki, həmin məqam
Buğacın öz atası Dirsə xana və Uruzun öz
atası Qazan xana bağlılığı fonunda
özünü daha qabarıq göstərir. Uyğun olaraq
boylarda Dirsə xanla Buğac arasındakı ziddiyyət və
onun aradan qaldırılması, dustaq olan Uruzun Qazan xan tərəfindən,
yaxud əksinə əsir düşmüş Qazan xanın
Uruz tərəfindən xilası bu fikri daha geniş formada təsdiqləyir.
Həm
Buğac, həm də Uruzla müqayisədə Beyrəyin
öz atası Baybörə ilə münasibətləri bu səviyyədə
deyil. Onun əvəzində isə Beyrəyin
daha çox Qazan xanın yanında olması diqqət mərkəzindədir
və Beyrəyin tanınması, məşhurlaşması da
elə bununla bağlıdır. Başqa
sözlə, Beyrəyin həyatı və taleyi eposun digər
döyüşkən qəhrəmanlarının həyatına
və taleyinə müəyyən qədər oxşasa da, həmin
qəhrəmanlarla Beyrək arasında nəzərə
çarpacaq dərəcədə fərqli məqamlar
aydın görünür. Onun
üçün də “Dədə Qorqud” eposunun
poetikasının, oradakı bədii strukturun doğru və
düzgün açılışı Beyrək
obrazının təhlilindən xeyli dərəcədə
asılıdır.
Beyrəyi digər obrazlardan fərqləndirən və
diqqətdən heç vaxt yayınmayan cəhətlərdən
biri onun geyimi ilə bağlıdır. Ümumiyyətlə,
belə bir sual meydana çıxa bilər ki, eposun mətnində
hansı geyim formaları vardır, müşahidə olunur və
Beyrəyin geyimi digər qəhrəmanların geyimindən nə
dərəcədə fərqlənir?
Əvvəlcədən qeyd edək ki, Beyrəyin də
Qanturalı, Qaraçəkir, oğlu Qırxqınıq kimi
üzündə niqab vardır. Niqab
sadaladığımız qəhrəmanlardan başqa bir kimsədə
müşahidə edilmədiyinə görə bu geyimiin əlahiddə
və əlamətdar bir funksiya daşıdığı
kifayət qədər bəllidir. Digər
tərəfdən niqab haqqında folklorşünaslar kifayət
qədər danışmışlar və biz də bu barədə
söhbət açmaq fikrində deyilik.
Bundan əlavə Beyrəyin dəmir donu da var.
Şübhəsiz ki, “Dədə Qorqud” eposu qəhrəmanlıq
səciyyəsi daşıdığına görə burada əsas
geyim növü dəmir dondur və mətndə çox vaxt
igidləri də dəmir donlu igid adlandırırlar. Dəmir don döyüş
üçün lazım olan bir geyim formasıdır və
müasir anlamda “bronojileti” xatırladır. “Qazan bəyin
oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”da düşmən ova
çıxmış Qazan xanla Uruzun üstünə yeriyəndə
Uruz belə söyləyir: “Əynimdə bərk dəmir
donumu saxlayırdım bu gün üçün”. Yaxud “Bəkil
oğlu İmranın boyü”nda İmran atası Bəkilə
deyir: “Əynindəki dəmir donunu mənə ver”.
“Salur
Qazanın dustaq olduğu və oğlu Uruzun onu xilas etdiyi
boy”da Qazanın baxışları ilə Uruz belə
görünür: “bir ağ-boz atlı,
ağ bayraqlı, dəmir donlu bəy qoşunun önündə
gəldi”. Yenə həmin boydı Qazanın nəzərləri
ilə Beyrək belə təqdim edilir:
“Yerindən
qalxaraq duran igid,
nə
igidsən?
Əyninə
bəy dəmir donu
geyən
igid, nə igidsən?”
Sonuncu
boyda isə Beyrək özü belə deyir:
“Aruz, mən
bilsəydim bu niyyətini,
Qaracığda
Qazlıq ata minərdim!
Əynimə bərk dəmir donu geyərdim”.
Hətta düşmənin də bu geyimdə olması
barədə mətndə müəyyən faktlar vardır. Belə ki,
“Uşun qoca oğlu Səyrək boyu”nda bildirilir ki, “Gözlənilmədən
altmış dəmir donlu kafir oğlanın üzərinə
gəldi”.
Mətndə “Sarı donlu Selcan xatın” ifadəsinə
gəldikdə isə bu, tamamilə başqa bir məsələdir. Belə ki,
“Qanlı qoca oğlu Qanturalı boyu”nda “Gözəllərin
başı Sarı donlu Selcan xanım”dan
danışılır. Şübhəsiz,
burada hər hansı bir hərbi geyimdən yox, sarı rəngli
qadın paltarından bəhs olunur. Yəni
“sarı don” döyüş geyimi forması deyil. Ona
görə ki, mətndə Selcan xanımın
döyüşə hazırlığından
danışılarkən aydınca söylənir:
“Qanturalının atını gizlicə yəhərlətdi.
Özü də altdan yaraqlanıb, üstdən
geyindi. Süngüsünü əlinə
aldı, bir yüksək yerə çıxıb gözlədi”.
Artıq bu nümunədəki “altdan yaraqlanıb, üstdən
geyindi” ifadəsi birbaşa dəmir dona
işarədir.
Bütün bunları xatırlamaqda əsas məqsəd
ondan ibarətdir ki, eposda dəmir donun xüsusi bir geyim
forması olması yenidən aydınlaşsın və eposda
bir mənalı olaraq igidlər, yaxud bir-biri ilə
döyüşən tərəflərin təmsilçiləri
döyüş əhvali-ruhiyyəsinə uyğun şəkildə
həmişə dəmir donlu olmuşlar. Belə bir
geyim forması bir tərəfdən vuruşlarda iştirak edən
igidlər üçün tam səciyyəvidir, digər tərəfdən
isə qəhrəmanlıq eposunun poetikasına tam
uyğundur.
“Dədə Qorqud” eposunda başqa bir geyim forması da
vardır ki, bu, qaftandır, yəni köynəkdir. Orxan Şaiq Gökyay bu barədə
yazır: “Türlü ülkələrlə türlü qenk
və biçimlərinə rastlanan kaftan, önü açıq,
astarsız, diz qapaqlarına, ya da topuklara kadar
uzanan çeşitləri bulunan, yakasız bir üst
giyecegidir”. Mətndə bu köynəyin Beyrəklə
bağlılığı daha geniş plandadır və diqqəti
xüsusilə cəlb edir. “Baybörənin
oğlu Bamsı Beyrək boyu”nda göstərilir ki, “Adaxlısından
bir bəylik qırmızı qaftan gəldi. Beyrək geydi”. Hətta Beyrəyin
ətrafında olan 40 igidin bundan inciməsi müqabilində
Beyrək bu qırmızı köynəyi hamının
növbə ilə geyəcəyini bildirir.
Qaftanın Beyrək üçün nişanlısı
tərəfindən hazırlanması və Beyrəyə
göndərilməsi köynəyin birbaşa nişanlı
olmağın simvoluna çevrilməsinin təsdiqi deməkdir. Bu fikri daha da möhkəmləndirən
başqa bir fakt ondan ibarətdir ki, Beyrək tutulandan sonra
“Banıçiçək ağ
qaftanını çıxardı”. Nişanlılığın
simvoludur ki, bacıları Beyrəyin qaftanını 16 ildir
ki, göz bəbəyi kimi qoruyub saxlayırlar. Beyrək
əsirlikdən qayıdıb gələndə isə hələlik
onu tanımayan bacılarından geymək üçün
köhnə bir köynək istəyir: “köhnə bir
qaftanınız varsa, verin geyim, toya gedim”. Bu istəyin
müqabilində bacıları ona evdə qorunub saxlanan öz
qaftanını gətirirlər. O, köynəyi geyinən
kimi təbii olaraq bacıları onu Beyrəyə
oxşadırlar, yəni qaftan Beyrəyin tanınmasına əsas
vasitə və yardımçı olur: “Getdilər, bir
qaftanı varmış gətirib ona verdilər. Aldı, geydi. Boyu boyuna, beli belinə,
qolu qoluna düz gəldi. Böyük
bacısı onu Beyrəyə bənzətdi. Qara, qıyılmış gözlərə
qan-yaş doldu. Söylədi, görək, xanım, nə
söylədi:
Qara
qıyma gözlərin çəkilməsəydi,
“Ağam
Beyrək” deyərdim, ozan, sənə!
Üzünü
qara saçın örtməsəydi,
“Ağam
Beyrək” deyərdim, ozan, sənə!
Ətli-canlı
biləklərin boşalmasaydı,
“Ağam
Beyrək” deyərdim, ozan, sənə!
İti-iti
yerişindən,
Aslan kimi
duruşundan,
Qanrılaraq
baxışından
Ağam
Beyrəyə bənzədirəm, ozan, səni!
Sevindirdin,
rədd eləmə, ozan, məni!”.
Beləliklə,
qaftan Beyrəyi nişan verir və o, bundan
həyəcana düşərək, yəni
tanınacağını duyub qaftanı əynindən
çıxarır və toy məclisinə tamamilə
başqa bir libasda yollanır: “Bir köhnə dəvə
çuvalı tapdı; dəldi, boynuna keçirdi. Özünü dəliliyə vurdu, toy yerinə gəldi”.
Deməli, qaftan həm də tanınmağın əlamətidir. Bunun başqa
sübutu odur ki, Beyrək yeni qiyafədə
Banıçiçəyin olduğu yerə gəlir. Məqsədi isə belədir ki, qopuz
çalsın və ərə gedən qız oynasın.
Əvvəlcə Banuçiçəyin yerinə
Qısırca yengə oynayır və güman edirlər ki,
Beyrək heç də bu hadisənin fərqinə varmayacaq.
Amma hamının gözləmədiyi kimi Beyrək
oynayanın ərə gedən qız olmadığını
söyləyir.
Qısırca yengədən başqa ehtiyatda Boğazca
Fatma var. Boğazca Fatma Beyrəyin fikrini yayındırmaq
üçün özünəməxsus bir yol tapır və
Banıçiçəyin qaftanını geyir. Bu fakt
qaftanın tanınma nişanı olmasını yenidən təsdiqləyir.
Lakin Beyrək tanıdığı Boğazca Fatmaya də belə
söyləyir:
“Mənim
sənlə nə oyunum,
Get bu
qaftanı soyun.
Ərə
gedən qız dursun,
Mən
qopuz çalım ona,
Qol sallayıb oynasın!”
Bütün
bunlardan sonra “Burla xatun dedi: “Qız, qalx oyna, daha əlindən
nə gələr?” Banıçiçək
qırmızı qaftanını geydi. Əllərini
görünməsin deyə içəriyə –
qaftanının qoluna çəkdi, oyuna girirb dedi: “Ay dəli
ozan, di, çal!” Beləliklə, qaftan həm
tanınmaq, həm də nişanlılıq
funksiyasını yerinə yetirmiş oldu.
Sonuncu boyda isə qaftan etibarın, inamın nişanəsidir. Belə ki, Aruz Beyrəyə
onların tərəfinə keçməyi təklif edəndə
Beyrək Qazan xanı nəzərdə tutaraq deyir:
“Mən
Qazanın nemətini çox yemişəm,
Bilməzsəm,
gözümü tutsun!
Qaracıqda
Qazlıq atına çox minmişəm,
Bilməzsəm,
tabutum olsun!
Yaxşı
qaftanlarını çox geymişəm,
bilməzsəm, kəfənim olsun!
Böyük,
geniş otağına çox girmişəm,
Bilməzsəm,
zindanım olsun!
Mən Qazana dönük çıxmaram, qəti bilin!”
“Bəkil
oğlu İmran boyu”nda da söylənir: “Xan da Bəkili qonaq
etdi. Yaxşı at, yaxşı qaftan, bolluca xərclik verdi”. Bu fakt da etibara, inama
nümunədir. Bəkillə
Bayındır xanın sözü tutmayanda isə Bəkil
onun hədiyyələrini geri qaytarır, deməli, ehtimal ki,
qaftanı da qaytarır.
Eposda qaftanla bağlı başqa bir məqam da var. Bu,
qaftanın hər hansı bir xəbərin, müəyyən
bir informasiyanın daşıyıcısı olması ilə
bağlı məqamdır. Həmin məsələnin
dəqiq və elmi izahı üçün “Dədə
Qorqud” eposunda özünə yer tutan və ayrı-ayrı mənbələrdən
gələn xəbərləri, məlumat-informasiyaları
diqqətlə nəzərdən keçirmək vacibdir.
1) “Dirsə
xan oğlu Buğac xan boyu”nda ovda oğlunu oxlayan Dirsə xan
geri qayıdanda Buğacı görməyən anası Dirsə
xandan soruşur: “İki getdin, bir gəlirsən, balam hanı?.. Yalnız oğlumun xəbərini,
a Dirsə xan, de mənə!” Dirsə
xanın xanımı tam və qanuni bir haqq ilə oğlundan
xəbər bilmək istəyir və bu xəbəri məhz
Dirsə xandan eşitməyə böyük ehtiyac duyur.
Bunun əksinə olaraq xəbəri söyləməyə
tam haqqı olan Dirsə xan susur. Əvəzində isə
həm Dirsə xanı, həm də oğlunu güdaza verən
qırx namərd qabağa gələrək deyir: “Oğlun
sağ-salamatdır, ovdadır. Bu gün-sabah
harda isə gələr”. Şübhəsiz,
bu, yalandır, çünki onların Buğacın
ölüb-ölməməsindən xəbərləri
yoxdur. Amma məsələnin mahiyyəti
ondadır ki, həmin xəbər yalan olsa belə
Buğacın ölməməsinə işarə edir və
bu anda, nə də sonralar eposun mətnində Buğacın
ölümü barədə heç bir informasiyaya rast gəlinmir.
Bütün bunların da nəticəsi olaraq
sonda məlum olur ki, Buğac sağ-salamatdır.
2) “Salur
Qazanın evinin yağmalanması boyu”nda Qazan xanın sahibsiz
qoyub gəldiyi yurdunda hansı hadisələrin baş verməsi
barədə olan xəbər Qazan xana yuxu vasitəsilə
verilir: “Qardaşım Qaragünə, bilirsənmi yuxumda nə
göründü? Qara-qayğılı əhvalatlar
gördüm. Gördüm ki, yumruğumda
bir şahin çırpınıb, quşumu əlimdən
alır. Hündür evimin üzərinə
göydən ildırım çaxdığını
gördüm. Qatı, qara dumanın
düşərgəmin üstünü
bürüdüyünü gördüm. Quduz
qurdların evimi dəldiyini gördüm. Qara
dəvənin ənsəmdən qapdığını
gördüm. Gördüm ki, qara
saçım qarğı kimi uzanır, uzandıqca
gözümü örtür. Əllərimdə
on barmağımı qan içində gördüm. Bu yuxunu görəndən bəri
ağlımı-huşumu yığa bilmirəm, Xan
qardaşım, mənim bu yuxumu yoz mənimçin!”
Qaragünə dedi: “Qara bulud dediyin sənin taleyindir. Qari lə yağmur dediyin sənin qoşunundur.
Saç qayğıdır, dərdi-sərdir.
Qan – qanqaralıqdır. Qalanın
yoza bilmərəm, Allah yozsun”.
Qazan xan yurduna dönəndə görür ki, hər tərəf
dağıdılıb, bir növ lələ
köçüb, yurdu qalıb. Onda nə baş verdiyini
ardıcıl olaraq yurddan, sudan, qurddan,
köpəkdən soruşur. Bu xəbərləşmələrin
heç bir nəticəsi olmur, yəni Qazan xan onlardan cavab ala
bilmir. Çobanın verdiyi xəbərdə
isə Qazan xanın anasının, boyu uzun Burla xatunun,
qırx incə belli qızın və oğlu Uruzun kafirlər
tərəfindən aparıldığı bildirilir. Amma onların ölümü barədə bir kəlmə
olsun belə danışılmır və hətta müəyyən
ehtimallara söykənən işarə də yoxdur. Beləliklə, boyun sonunda məlum olur ki, ana da,
Burla xatun da, Uruz da sağ-salamatdır.
3) “Qazan bəyin
oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy”da Qazan xan
döyüşə getməzdən əvvəl Uruza məsləhət
görür ki, uca dağ başına çıxıb
vuruşa tamaşa eyləsin və düşmənlə necə
vuruşmağı öyrənsin. Qazan xan vuruşdan sonra
Uruzu öz yerində görmür və: “A bəylər,
oğlan hara getmiş ola?” dedi. Bəylər
dedilər: “Oğlan quş ürəkli olur. Qaçıb
anası yanına getmişdir”. Əslində
Uruzun ölümü barədə bəylərin dilindən
heç bir fikir söylənmədiyinə görə Uruzun
ölümü haqqında da danışmaq olmaz.
Qazan xan
evə çatanda Burla xatun Uruzu görmür və
soruşur:
“Yalnız oğul xəbərini, Qazan, söylə mənə!
Deməzsən, yana-yana qarğayaram, Qazan, sənə!”
Qazan xan
belə cavab verir: “Qorxma, fikir eləmə, ovdadır. Ovda qalan
oğul üçün qəmlənmə! Mən Qazana yeddi
gün möhlət ver! Yerdə isə oğlunu
yerdən çıxarım; göydə isə göydən
endirim. Tapa bildim, tapdım; tapmasam, tanrı verdi, tanrı aldı, neyləyək? Səninlə birlikdə qara şivənə girək”.
Qazan xanın bu sözlərində Uruzun
ölümü barədə qəti informasiya yoxdur. Eyni
zamanda həmin mühakimədən sonra Burla xatunun sözləri
ana ürəyinə dammış sözlərdir: “Doxsan dəstə
gənc oğuz ardımca gəlsin! Bəylər
bilsin ki, Uruz dustaqdır!”-dedi”. Deməli,
Uruz ölməyib sağdır və bu müddəa tam təsdiqini
tapır.
4) “Duxa
qoca oğlu Dəli Domrul boyu”nda Dəli Domrulla Əzrayılın
qarşılaşması informasya baxımından eposun ən
maraqlı məqamlarındandır. Bəllidir ki, Dəli
Domrul yaxşı igidin canını alan
Əzrayılı axtarır və bu zaman Əzrayıl
görünür. Dəli Domrul onu
qılınclamaq istəyəndə Əzrayıl göyərçin
olub yoxa çıxır. Dəli Domrul ata
minib onun ardınca düşəndə Əzrayıl atın
gözünə görünür və at büdrəyüb
Dəli Domrulu yerə yıxır. Əzrayıl
Dəli Domrulu öldürmək istəyəndə Dəli
Domrul yalvarır ki, onun canını almasın. Bu vaxt Əzrayıl deyir ki, mənim əlimdə nə
var, mən buyruq quluyam, yalvarırsansa, allaha yalvar. Dəli
Domrul əsl həqiqəti özü üçün
aydınlaşdırmaq məqamı gələndə Allahla xəbərləşməli
olur: “Domrul dedi: “Bəs can verən, can alan
da allahdırmı? “Bəli, odur!”-dedi.
Əzrayıla dönüb dedi: “Bəs sən nə iş
görürsən? Sən aradan çıx, mən
allah-taala ilə xəbərləşim”.
Dəli Domrul Allahın böyüklüyündən
danışır, Allahdan isə “Can əvəzinə can tap!”
tapşırığı gəlir. Xəbərləşmənin nəticəsi
olan bu informasiya Dəli Domrulun sağ qalacağının
işarəsidir və sonda məhz belə də olur.
5)
“Qanlı qoca oğlu Qanturalı boyu”nda Qanturalını
axtaran ata-anası Selcan xanımla rastlaşır və
oğlanlarının yerini öyrənmək
üçün onunla xəbərləşirlər. Selcan xanım isə deyir ki, siz içəri
keçin və mən “harada qarmaqarışıqlıq
varsa, toz varsa, harada qarğa-quzğun dolaşırsa,
Qanturalını orada axtarım”. Buğacın
yaralanmağının təsviri də belə idi. Buğacın anası “baxdı-gördü ki, bir dərənin
içində qarğa-quzğun enir-çıxır,
qonur-qalxır. Bədəvi atını
sürüb, o tərəfə çapdı. Sən demə, sultanım, oğlan o arada
yıxılıbmış. Qarğa-quzğun
qan görüb, oğlanın üstünə qonmaq isətyirdi.
Oğlanın iki ov iti vardı,
qarğa-quzğunu qovurdu, qonmağa qoymurdu”. Yəni bu məlumat ölümə yox,
yaralanmağa işarədir. Nəticədə
də belə olur, Qanturalı sağ-salamat tapılır.
6)
“Qazılıq qoca oğlu Yeynək boyu”ndan isə məlum
olur ki, Qazılıq qoca on altı il bundan
əvvəl Düzmürd qalasının təkuru
Arşın oğlu Dirəklə təkbətək
vuruşmuş və əsir
götürülmüşdür. Onun
öldüsü və qaldısı barədə informasiyaya
gəldikdə isə bu, Qaragünə oğlu Budaqdan gəlir.
Belə ki, bir gün bəylər söhbət edərkən
Qaragünə oğlu Budaqla Yeynəyin sözü düz gəlmir
və Qaragünə oğlu Budaq deyir: “Burada boş-boş
danışıb neyləyirsən? Dalaşmağa adam axtarırsansa, gedib atanı qurtarsana! Bəs niyə 16 ildir, dustaqdır?” Beləliklə, Budaqdan gələn informasiya Qazılıq
qocanın sağ olması barədə informasiyadır və
boyun sonu bu həqiqəti təsdiq edir.
7) Eyni vəziyyəti
“Uşun qoca oğlu Səyrək boyu”nda da görmək
mümkündür. Yetim bir uşaq Səyrəyə deyir:
“Ə, bizim yetimliyimiz bəs deyil? Bizi niyə
vurursan? Hünərin vasa, qardaşın Əlincə
qalasında əsirdir, get, onu qurtar!” Deməli,
ölməyib, əsirdir!
8) “Basatın Təpəgözü öldürdüyü boy”da Təpəgöz özü Basat haqqında bir neçə dəfə belə deyir: “Sənə ölüm yoxmuş!” Doğrudan da, Basat ölmür.
9) “Salur Qazanın dustaq olduğu və oğlu Uruzun onu xilas etdiyi boy”da qoca bir kişi ilə Uruzun söhbətinin nəticəsi belədir: “Uruz hirslənib dedi: “Ay yaramaz, mənim atam Bayındır xan deyildirmi?” Dedi: “Yox, o, ananın atasıdır, sənin babandır”. Uruz: “Əyə, bəs mənim atam ölüdür, ya diri?” –deyə soruşur. Dedi: “Diridir, Tumanın qalasında dustaqdır”. Ölüm barədə söhbət getmir və bu, sonda təsdiqlənir.
Göründüyü kimi, eposun müxtəlif boylarından gətirilən bu nümunələrin heç birində ölümlə bağlı məlumat yoxdur və qəhrəmanların heç biri də ölmür. Başqa sözlə, yaralanan Buğac da, əsir düşən Qazan, Uruz, Qazılıq qoca və Yeyrək də, Əzrayılla qarşılaşan Dəli Domrul da, Təpəgözlə vuruşan Basat da ölməyib sağ qalırlar. Bunun başlıca səbəbi onların ölümü haqqında məlumatın gəlməməsidir.
Bəs Beyrək? Məsələnin də əsl mahiyyəti buradadır. “Baybörənin oğlu Bamsı Beyrək boyu”nda sadaladığımız həmin hadisələrdən tamamilə fərqli bir məqam var. Həmin məqam Beyrəyin dustaq olmasından sonrakı dövrə aiddir: “Bu hadisədən on altı il keçdi. Beyrəyin ölü-dirisini bilmədilər. Bir gün qızın qardaşı Dəli Qarcar Bayındır xanın divanına gəldi. Diz çöküb dedi: “Ağıllı xanın ömrü uzun olsun! Beyrək diri olsaydı, on altı ildən bəri gələrdi Beyrəyin diri olduğu xəbərini gətirən bir igid olsa, qızılı tikişli, naxışlı çuxa, qızıl-gümüş verərəm. Ölüm xəbərini gətirənə bacımı verərəm”.
Belə dedikdə, muradı gözündə qalsın Yalçın oğlu Yalıncığı, dedi: “Sultanım, mən gedim, ölüsü-dirisi xəbərini gətirim”.
Sən demə, Beyrək yalınçı oğluna bir köynək bağışlayıbmış; geyməyib saxlayırmış. Getdi, həmin köynəyi qana-mana batırdı, gətirib Bayındır xanın önünə atdı. Bayındır xan dedi: “Ədə, bu nə köynəkdir?” Yalancıq: “Beyrəyi Dərbənddə öldürmüşlər, bu da nişanıdır, sultanım!”-dedi”.
Bu xəbər “Dədə Qorqud” eposundakı bütün xəbərlərdən fərqli xəbərdir. Yəni bu məqamda digər qəhrəmanlarla müqayisədə Beyrək haqqında ölüm xəbəri gəlir. Ola bilsin ki, həmin məqamda yalandır, amma nəticə başqadır: “Aruz dedi: “Ədə, hərzə-hərzə danışma. Qanına susama, gəl and iç!” Beyrək dedi: “Vallah, mən Qazanın və İç Oğuzun yolunda başımı qoymuşam, İstəyirsiniz yüz para eyləyin, mən Qazana xain çıxmaram!” Aruz yenidən hirsləndi. Beyrəyin saqqalından bərk tutub, bəylərə baxdı. Gördü kimsə gəlmir, qara polad qılıncı çəkib, Beyrəyin sağ oyluğunu çapdı. Beyrək qara qanına boyandı, başı dumanlandı. Bütün bəylər dağılışdı. Hər kəs öz atına mindi. Beyrəyi də mindirdilər. Bir nəfər tərkinə minib, onu qucaqladı. Beyrəyi gətirənlər atlarını çaparaq, onu öz evinə çatdırdılar. Cübbəsini üzərinə örtdülər. Beyrək burada söyləyib dedi:
İgidlərim, yerinizdən qalxın, durun!
Boz atımın quyruğunu tutun, kəsin!
Ala dağdan Arqubeli gecə aşın.
İti axan gözəl suyu üzüb keçin.
Qazan xanın divanına çapıb gedin.
Siz
hamınız ağ çıxarıb,
qara geyin.
“Qazan, tək
sən sağ ol, Beyrək öldü!” deyin...”
“Dədə Qorqud” eposunun sonuncu boyunda Beyrək
öldürülür. Beləliklə, “Baybörənin oğlu Bamsı Beyrək
boyu”nda yalan kimi təqdim edilən Beyrəyin qanlı köynəyi
digər boyda – “İç Oğuza Daş Oğuzun
dönük çıxması və Beyrəyin öldüyü
boy”da həqiqəti ifadə edən xəbərə
çevrilir.
Kamran ƏLİYEV,
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.-
2011.- 17 dekabr.- S.24-25.