İsa Məsih
Peyğəmbərlər Tanrı elçiləridir. İlahi seçimə layiq görülənədək adi insanların həyatını yaşayırlar. Bu zaman davranışlarında, əməllərində hansısa möcüzəvi özəlliklər müşahidə edilmir. Onları başqalarından fərqləndirən əsas cəhət üstün mənəviyyata malik olmalarıdır. İlahi seçim də məhz buna görə müəyyənləşir.
Və Rəbbimiz hər elçi göndərdiyində onları ilkin olaraq insan mənəviyyatını zamanların, olayların gətirdiyi bulanıqlırdan arındırmaq missiyası ilə yükləyir. Bu, ağır bir missiyadır. Çünki mənəvi aşınmaların mahiyyətini çox zaman elə dəyərlər şərtləndirir ki, bunlar adətən din statusu qazanmış, müqəddəsləşdirilmiş, toxunulmaz elan edilmiş məsələlərlə bilavasitə bağlıdır. İlahidən göndərilən hər yeni elçi zavala uğramış saf dəyərlərin bərpası yolunda ağır bir din mücadiləsi verməli olur. Təktanrılıq uğrunda hər dəfə yeniləşən, daha geniş ölçüdə aparılan bir mücadilə.
Bu, dünyəvi müstəvidə əsasən qəddarlıq, nifrət, yalançılıq, riyakarlıq, köləlik, qorxaqlıq və s. kimi naqisliklərin toplumdan sıxışdırılmasını məqsəd qoyur. Mənəvi naqisliklər məzmun və görünüş baxımından bütpərəst inanışların, yaxud elə təktanrılıq dinlərinə sirayət etmiş bütpərəst davranış və düşüncə tərzinin zay məhsulları olaraq meydana çıxır. Təktanrılıq elçilərinin din mücadiləsində həmin naqisliklərlə ilahi dəyərlər – sevgi, şəfqət, mərhəmət, azadlıq, mərdlik, saflıq, düzlük, səmimiyyət və s. üz-üzə gəlir...
Din elçilərə məxsus deyil. Yəhudilərə musəvilər, xristianlara isəvilər, yaxud məsihilər, müsəlmanlara məhəmmədilər deyənlər yanılırlar. Din Allahındır. Elçilər ilahi dəyərlər uğrunda mücadilələrə sadəcə öndərlik edən simalardır.
Onlardan biri sevgili peyğəmbərimiz İsa Məsihdir. Tərəfdarları tərəfindən tuş gəldiyi hədsiz sevgi zəmin yaratmışdır ki, bəşəriyyətin bir qismi onu ilahiləşdirmiş, ona Tanrı demişdir. Bu müstəvidə baxıldıqda İsa Məsih xristianların mütləq əksəriyyətinin vəhdətdə tapındığı ilahi üçlüyün (Ata, Oğul, Müqəddəs Ruh) içində Tanrı-Oğuldur. Müqəddəs Oxu bu üçlüyə tapınma məsələsini din yanlışlığı, təktanrılıqdan bütpərəstliyə yuvarlanma kimi dəyərləndirir.
Qeyd edim ki, xristianların öz arasında üçlüyə münasibət birmənalı olmamış, bu yönümdə bəzi fərqli fikir və təsəvvürlər ayrı-ayrı sektalarda indi də qalmaqdadır. Dördüncü yüzilliyə qədər İsa Məsihin insan obrazında təcəlli tapan Yaradan Tanrı oğlu, yaxud yaranmışlardan biri olması barədə müəyyən fikir ayrılıqları var idi. 325-ci ildə Roma imperatoru böyük Konstantinin Nikey kilsəsində çağırdığı yepiskoplar məclisi İsa Məsihin ilahi təbiətə malik olması təsəvvürünü, dünyanın yeganə xilaskarı statusunu bir növ rəsmiləşdirdi.
Əlbəttə, İsa Məsih kimliyinin kilsə tərəfindən bu qaydada rəsmiləşdirilməsi tarixin işidir, ucalardan uca Allahın işi deyil. Yaradanın kainat yaradıcılığı və idarəçiliyinə aid saysız-sərhədsiz işlərilə yanaşı, müqəddəs Yazılar da göndərməsi var. Və Onun sonuncu göndərişi müqəddəs Oxuda yazılanlar kilsə baxışlarından fərqlidir, İsa Məsihi bizə bir bəşər övladı peyğəmbər olaraq tanıdır və sevdirir. Müqəddəs Müjdə və Yeni Əhdə gəlincə, nəzərə almaq lazımdır ki, buradakı yazılarda da İsa Məsih şəxsiyyətinin məhz Tanrı elçisi insan övladı olduğuna aid tutarlı dəlillərə rast gəlmək çətin deyil.
Məsələn, Müqəddəs Müjdədə belə bir epizod keçir. Bir imanlı şəxs İsaya “yaxşı müəllim” deyə xitab edərək soruşur ki, əbədi həyatı miras almaq üçün nə etməlidir. Və: “Nə üçün məni yaxşı adlandırırsan? Allahdan başqa kimsə yaxşı deyildir. Onun əmrlərini bilirsən: zinaya yol vermə, qətl törətmə, oğurluq eləmə, yalandan şahidlik eləmə, kimsəni aldatma, atana-anana hörmət elə” (Mark, 10:17-19) cavabını alır. Allahlıq iddiasından kənar sırf peyğəmbər cavabıdır. Müqəddəs Oxunun “Açılış” (“Fatihə” ) surəsinin elə ilk ayəsindəcə bildirilir ki, həmd, tərif, öyüm təkcə Tanrıya aid edilməli, başqasına yox. Bu ilahi hikmətlə səsləşir İsa Məsihin mövqeyi. Həmin cavabından bir də aydınlaşır ki, elan etdiyi əxlaq təlimində yer alan dəyərlər Tanrıdan vəhy kanalı ilə Öz elçisinə bildirilənlərdən ayrı deyil.
Yeni Əhdin “Həvarilərin işləri” bölməsində oxuyuruq: “Ey İsrail övladları! Dinləyin bu sözləri, Nazaretli İsa, onun vasitəsilə Allahın aranızda yaratdığı möcüzələr, xarüqələr və əlamətlərlə Allah tərəfindən təsdiq edilmiş bir bəşərdi sizdən ötrü”. (2:22) Və yaxud “Timoteyə birinci məktub”da deyilir: “Allah bir və Allahla insanlar arasında vasitəçi də birdir – o insan olan Məsih İsadır” (2:5). Elə bilirəm bu deyilənlər Tanrı hikmətlərinin məhz peyğəmbər – insan İsa Məsih ötürücülüyü ilə xalqa çatdırılmasını təsdiqləyən ilkin mənbə dəlillərindən sayılmalıdır.
Müqəddəs Müjdədə İsa Məsihin öz dilindən deyilənlər də maraqlıdır. Bütün peyğəmbərlərin taleyinə xas bir əhvalat – soydaşları tərəfindən rədd edilmə məsələsi onun da başına gələndə deyir: “Heç bir peyğəmbər öz məmləkətindən və evindən başqa yerdə şərəfsiz deyildir” (Matta, 13:57). Söhbət, şübhəsiz, bəşər övladları peyğəmbərlərdən gedir. Və İsa Məsih dilə gətirdiyi bu ifadə ilə özünü məhz onlara tay tutduğunu bəyanlayır.
Müqəddəs Müjdədə onu da görməmək mümkün deyil ki, peyğəmbərlik Allahın oğlu olmaq keyfiyyətilə də çox zaman üst-üstə düşür. Allahın oğlu olmaq Onun buyurduğu dəyərlərin elçi sayaq təbliğilə məşğul olanların qismətindədir. İsa Məsih öz ardıcıllarını peyğəmbərlərə xas əxlaq dəyərlərinə yiyələnməyə çağıraraq onları da Haqq-taalanın oğulları olmaqla Müjdələyir (Luka, 6:35). Yəni, Allahın oğlu statusu daha çox şərti və məcazi anlam daşıyır. Və belə görünür, bu statusu qazanmaq üçün bakirə Məryəmdən doğulmaq heç də şərt deyilmiş.
Əlbəttə, Müqəddəs Müjdədən bu fikrin lehinə sitatları artırmaq da, bunları İsa Məsihin müqəddəs üçlüyün tərkib hissəsi olduğuna dair bəyanlarla qarşılaşdıraraq dərin təhlillərə varmaq da olar. Qətiyyən elə bir məqsəd güdmürük ki, Kitab əhli qardaşlarımıza İsa Məsihin öz qavrayışımızda anladığımız peyğəmbərliyini qəbul etdirək. Bu, bir etiqad məsələsidir. “Dində məcburiyyət yoxdur” – buyurur Rəbbimiz Müqəddəs Oxuda (2, 256). Düşünürəm, hansısa xristian mənsubu İsanı Allah, mən isə özüm anladığım qaydada sevirəmsə, bu, aramızda elə bir problem yaratmamalıdır. Xüsusən də o halda ki, bu sevgi həqiqətən səmimiyyət müstəvisində qərarlaşa və tolerantlıq qarşılıqlı ola.
Tolerantlıq ilahi dəyərdir, Tanrıdan nazil olan
Kitabların ruhundadır. Bunun bir ifadəsini
müqəddəs Müjdədə keçən İsa Məsih
təlimində görürük. Təlimin
ana xəttində insana ümumən sevgi aşılamaq prinsipi
dayanır. “Düşmənlərinizi
sevin, sizə lənət oxuyanlara xeyir-dua verin, sizə nifrət
edənlərə yaxşılıq edin, sizə əziyyət
verib təqib edənlər üçün dua edin” təlqinləri
bu səpkidədir. Və bunlar ilk
oxunuşda və qavrayışda bir qədər də ifrata
varmaq təsiri bağışlayır. Əslində
isə sevgi təlqinlərindən məqsəd Tanrı istəklisi
insan yaranmışına layiqli münasibətin bərqərar
edilməsilə bağlı ilahi strategiyanın
açıqlanmasıdır. Bunu
çağdaş anlamda insan haqlarına riayət prinsipinin həyata
keçirilməsini təmin edə biləcək bir mənəviyyat
mexanizmi kimi də anlamaq olar.
Müqəddəs Müjdədə İlahinin “nankorlara
və pis adamlara qarşı da xeyirxahlığı” (Luka,
6:35) fikri də ayrıca vurğulanır. Məqsəd
insan haqlarının müqəddəsliyini nəzərə
çatdırmaqdır. Yəni
tutduqları ictimai-siyasi mövqedən, milli-irqi-dini mənsubiyyətlərindən
asılı olmayaraq bütün insanların haqlarına
hörmətlə yanaşmaq ilahi tələbdir. Təbii ki, bu, ilk növbədə Tanrı
qatında uca-uca mərtəbələrə, məqamlara namizəd
imanlı şəxslərin məsuliyyətindədir. Çünki toplumda mənəvi yüksəlişi,
sabitliyi, mehriban ünsiyyət ab-havasını tənzimləməli
mənəvi idarəçilik vəzifələrinə
iddiaçılıq məhz iman yiyələrinin tale
yazısıdır. Yetərincə mənəvi
gücə malik olduqlarındandır ki, məhz onlar insan
haqlarının gerçək təminatçıları kimi
görülür. Təbii ki, söhbət
tarix boyu insanlığa, azadlıqlara qənim kəsilmiş
din təsisatları təmsilçilərindən deyil, tərəqqi
və insanlıq dəyərlərinə, yəni gerçək
mənada ilahi dəyərlərə xidmətlərdə
bulunmuş Tanrı sevimliləri böyük şəxsiyyətlərdən
gedir.
“İnsanların sizinlə necə rəftar etməsini
istəyirsinizsə, siz də onlarla elə rəftar edin. Əgər
sizi sevənləri sevirsinizsə, hansı təşəkkürə
layiqsiniz? Günaha batmışlar da
onları sevənləri sevirlər. Əgər
sizə yaxşılıq edənlərə
yaxşılıq edirsinizsə, hansı təşəkkürə
layiqsiniz? Günaha batmışlar da elə
edirlər” (Luka, 5:31-33) – deyir İsa Məsih. Və
dolayısı ilə nəzərimizə çatdırır
ki, əgər gerçək anlamda Tanrıya iman gətirmisinizsə,
deməli, İlahinin böyüklüyü hörmətinə,
necə deyərlər, böyüklük eləməyə də
borclusunuz, insanlar arasına ayrı-seçkilik salmamalı, hər
kəsin müqəddəs sayılan haqlarına sevgilə,
sayğıyla yanaşmağı bacarmalısınız. Çünki İlahinin “nankorlara və pis adamlara
qarşı da xeyirxahlığı” məsələsi var. Bu
xeyirxahlıq onda təzahür tapır ki, Tanrı tövbə
qapılarını daim açıq saxlayır, günaha
batmışlar üçün doğru yola qayıtmağa
imkanlar yaradır. İsa Məsihin sevgi təlimi
həmin imkanları gerçəkləşdirmək
gücünə iddiaçıdır.
Məsələyə bir qədər də
aydınlıq gətirmək üçün deyim ki,
günah daşıyıcıları sırf dini anlamda bir
qayda olaraq bütpərəstliyə yuvarlanmış
insanlardır.
Bütpərəstliyə xas bir cəhət də
təqlidçilikdir. Bu təqlidçiliyin
ənənəçilik mərəzində, zaman-zaman gəlişmiş
adətlərə din olaraq tapınma zəifliyində rolu
böyükdür. Bu özəlliyi nəzərə alan İsa Məsih təlimi sevgi, mərhəmət,
şəfqət dəyərlərini bütpərəst
ovqatlı insanların təqlidçilik dövriyyəsinə
buraxır və bütpərəstliyə meylli, yaxud
yuvarlanmış toplumda müsbət mənəvi sonuclara nail
olmağın bünövrəsini qoyur.
“Nankorlara və pis adamlara qarşı da” ilahi
xeyirxahlığın müqəddəs Oxu məntiqi
işığında izahı da maraqlıdır. Dinimizlə
maraqlananlar bilir, müqəddəs Kitabımızda Allahın
şərti olaraq doxsan doqquz sayda ifadə olunan adlarından
biri Rəhmandır. Ərəbcə “rahimə”
kökündən düzəlmə feli-sifətdir, “çox mərhəmət
edən”, “rəhməti hər şeyə çatan,
bütün varlıqları qucan” anlamında.
Rəhmanın mərhəməti bu dünyada
yaxşıya da, pisə də, dindara da, dinsizə də
şamildir. Var olan hər bir şey bu uca mərhəmətin sayəsində
yoxluqdan varlıq aləminə çıxmış da
mövcudluğunu sürdürür. Allahın
Rəhim adında ifadəsini tapan mərhəməti,
xeyirxahlığı isə yalnız axirət həyatına
və inananlara aiddir. Və Allahın
Öz Rəhmanlığıyla dünya həyatında pislərə
qarşı da göstərdiyi mərhəmət onları
yaxşılıq dəyərlərinə çəkib
alışdırmaq naminədir ki, bu da həmin şəxslərə
müəyyən möhlət verilməsi və fürsət
tanınmasının ifadəsi olaraq gerçəkləşir.
Rəhmanın xeyirxahlığı eyni zamanda
yaxşı və pis dəyərlər seçimində
insanlığın iradə azadlığının ilahi-mənəvi
qarantı keyfiyyətindədir. İsa Məsihin
sevgi təlimi Rəhman Tanrının məhz bu cür dərki
üzərində qurulub və xeyli məntiqli
görünür.
İsa ardıcılları həvarilərin təbliğatında
isə insanlara sevgi məsələsi bir qədər məhdud
məna kəsb edir. Onların öz tərəfdarlarına
ünvanladığı müraciətlərində
“düşmənlərinizi sevin” təlqininə demək olar
rast gəlinmir. Anlaşılandır,
çünki həmin təlqin insan haqlarına ilahi prizmadan
baxıb dəyər vermə mahiyyətindədir və
İsa Məsih təlimi bəyan edildiyi,
yayıldığı dövrlərdə bu haqları ilahi
mövqeyə əsaslanan konkret tənzimləmə mexanizmini
ortaya qoymamışdı, belə bir məqsəd də zatən
güdülmürdü.
Bu
mexanizmin işlənməsi və bəyanı müqəddəs
Müjdəyə görə, İsa Məsihdən sonra gələcək
peyğəmbərin, daha doğrusu, bu peyğəmbərin
zamanında Tanrıdan vəhy kanalı ilə alınacaq ilahi
məlumatların öhdəsinə buraxılır. Gözlənilən elçi tərcümədən
tərcüməyə “Təsəlliverici” adıyla
tanıdılır. Ancaq qədim yunan
nüsxələri üzərində aparılmış
araşdırmalar göstərir ki, göndəriləcək
şəxsiyyət “öyülmüş, həmd edilmiş”
keyfiyyətindədir. Başqa sözlə,
bu elə həmin mənanı ərəbcə ifadə edən
Muhamməd adıdır. Müqəddəs
Oxuda da İsa Məsih öz soydaşlarını Əhməd
adlı (“həmd edilmiş” –”Muhamməd” sözünün
başqa variantı) peyğəmbərin gələcəyilə
müjdələyir (61, 6).
Müqəddəs Müjdədə İsa Məsih
ardıcıllarına deyir ki, söyləmək istədiyi
çox sözləri var, ancaq “indi bunlar sizdə
sığmaz” (Yəhya, 16:12). Yəni zamanı gəlmədiyinə
görə hər şeyi, bütün həqiqətləri
söyləməkdən vaz keçir İsa Məsih. Başqa yandan, şübhəsiz ki, həmin o
“çox sözlərin” içində, onun özünün
də Müjdə bəyanına görə, “günah,
salehlik, hökmlər” (16:8) anlayışlarının
qavranılması və tətbiqi yönümündə yeni
peyğəmbərin gəlişinədək insanların
buraxacağı səhvlərin, yol verəcəyi
yanlışlıqların sonradan, yəni yeni vəhylərin
nüzulundan sonra sərf-nəzər ediləcəyi hikməti
də var.
Hər halda İsa Məsih hər şeyi demədiyini
deyir. Və
bu həqiqət müqəddəs Oxu ayəsində də təsdiqlənir:
“Aşkar dəlillər gətirmişdi İsa, demişdi:
“Sizə hikmət gətirmişəm açıqlayam
ayrılığa düşdüyünüz nəsnələrin
bir qismini” (63).
İsa Məsihin gələcək peyğəmbərlə
bağlı Müjdə bəyanında bir də onu oxuyuruq
ki, o, imanlı şəxslərə hər şeyi öyrədəcək
(Yəhya, 14:26) və öyrətdiyini “öz adından
söyləməyəcək, nə eşidərsə (yəni
hansı vəhyləri alarsa), onu söyləyəcək və
gələcəyi sizə bildirəcək” (Yəhya, 16:13).
Təbii ki, müqəddəs Müjdədə müjdəsi
verilən yeni peyğəmbərin (bizim etiqadımıza və
araşdırmalarımaza görə Məhəmmədin!) gəlişinədək
İsa ardıcıllarına hələlik qalır sevgi təlimini
yaşadıqları gerçəkliklərə
uyğunlaşdırmaq məsələsi. Bu məsələ
də belə çözülür. Sevgi
impulsları düşmənlərin – rəqiblərin də
daxil olduğu mühitdən yönəldilir İsa Məsih təliminin
təbliği missiyasını üzərinə
götürmüş şəxslərin çevrəsinə.
“Düşmənlərinizi sevin” təlqini get-gedə
daha çox “bir-birinizi (yəni İsa Məsihə iman gətirənləri)
sevin”lə əvəzlənir. Müqəddəs Həvari Yəhyanın
birinci məktubunda oxuyuruq: “Sevimlilərim, bir-birimizi sevək. Çünki sevgi Allahdandır və sevən hər
kəs Allahdan doğulub və Allahı tanıyır. Sevməyən Allahı tanımamışdır,
çünki Allah sevgidir. Allahın sevgisi bizdə belə
zühur etmiş: Öz yeganə oğlunu dünyaya göndərmiş
ki, biz onun vasitəsilə həyat alaq. Sevimlilərim,
əgər Allah bizi sevdisə, biz də bir-birimizi sevməliyik.
Allahı heç kim, heç zaman görməmiş.
Əgər bir-birimizi seviriksə, Allah bizdə
yaşayır və onun sevgisi bizdə tamamlanır. Bizim Onda yaşadığımızı, Onun da bizdə
yaşadığını bundan bilirik ki, O bizə Öz
ruhundan vermiş” (4:7-9, 11-13).
Tanrıdan alınan sevgi impulsları qapalı və dar
dairədə dövr edir. Burada Tanrı dərkinə sevgilərlə
nail olmaq iddiası da var. Düşünürəm bu gözəl
iddianın gerçəkləşdirilməsi
üçün İsa Məsih təliminin məntiqinə
uyğun gərək o da deyiləydi ki, hər sevməyən
kəs də Allahdan doğulmuşdur. Yəni
dolayısı ilə belə bir fikir ifadə olunaydı ki,
Allahı tanımayanın da tanımamaq haqqına
sayğıyla yanaşmaq borcumuzu yerinə yetirməliyik.
Və ən azından o mənada ki, etiqad
azadlığı baxımından insanların Tanrını
tanımamaq haqqına sayğıyla, sevgilə
yanaşılmalı və s.
Bu mənada İsa Məsih təfəkkürü
müqəddəs Oxu kontekstində daha yaxşı
anlaşılır. Məsələn, “Kafirlər” surəsində
Tanrıya şərik qoşan, sözün birbaşa
anlamında əks cəbhədə, düşmən
sayılı biləcək cərgədə dayananların əqidəsi,
davranışları, səcdələri din
adlandırılır. Dindirsə, deməli,
bunlara da sayğıyla yanaşmaq borcumuzu yerinə yetirməliyik.
Ən azından o mənada ki, etiqad
azadlığı baxımından insanların Tanrını
tanımamaq haqqı da tanınsın. Rəbbimiz məhz
həmin surədə bunu duyurur Öz elçisinə: “De ki,
ey kafirlər! Sizin
tapındığınıza mən tapınmıram. Siz də tapınmırsınız mənim
tapındığıma. Nə mən
tapınanam sizin tapındığınıza, nə siz
tapınansınız mənim tapındığıma.
Sizin öz dininiz var, mənim də öz dinim var” (109, 1-6).
Yeni Əhdə görə, İsa ardıcılları
da Tanrı övladlarıdır. Bunlar o iddiadadırlar
ki, ruhları İsa sevgisilə mütləq
ölçüdə paklandığından ilahi dərkə
tamamilə nail olmuş insanlardır. O düşüncədədirlər
ki, “Allahın gizli hikmətlərini təbliğ edirlər”
(Korinflilərə birinci məktub, 2:6), hər şey
haqqında mühakimə yürüdə bildikləri halda,
onların barəsində isə heç kim
mühakimə yürütmək gücündə deyil. O
gümandadırlar ki, məhz onlar Rəbləri
saydıqları İsa Məsihin ağlına malikdirlər
(2:15-16). Və bu səbəbdən də
Allahın ən sevimli bəndələri kimi toplumun üst
qatındadırlar.
Dində təkəbbürlüyə yol açan bir
özəllikdir. Şübhəsiz ki, insanlığa böyük bir
töhfə olaraq gəlmiş İsa Məsih təliminin
sonralar kilsə institutları, din zümrələri tərəfindən
kiçildilərək zülmə, haqsızlıqlara alət
edilməsinin ideoloji ovqatı həmin bu din təkəbbürlüyü
özəlliyindən qaynaqlanır.
Rəbbimiz buyurur Müqəddəs Oxuda: “Biz Allahın oğullarıyıq, Onun sevimliləriyik” dedi yəhudilər, xristianlar. De ki, elə isə bəs niyə əzab verir sizə işlədiyiniz suçların əvəzində? Siz də Onun yaratdıqlarından bir bəşər, istədiyini bağışlar, istədiyinə əzab verər” (5, 18); “Məryəm oğlu İsanı göndərdik, ona Müjdəni verdik, şəfqətlə, mərhəmətlə yoğurduq onun ardıcıllarının könüllərini. Rahibliyisə özlərindən icad etdilər. Bunu da onların taleyinə ona görə yazdıq ki, Allah rizasını diləsinlər sadəcə. Onlardan iman gətirənlərin vermişik əcirlərini. Yolsuzlardı bir çoxu” (57, 27).
Tanrını tam dərketmə ovqatından dolayı daxili bir arxayınçılıq keçirən, təkəbbürə yuvarlanan din xadimlərinə tənqidi münasibət müqəddəs Müjdədə “Fərisey və vergiyığan”ın məsəlində açıqlanır. Öncə bunların məbəddə ikən etdikləri dualara diqqət çəkilir. Din təmsilçisi fərisey deyir: “Ey Allah! Mən başqaları kimi soyğunçu, haqsız, zinakar və yaxud da bu vergiyığan kimi olmadığım üçün Sənə minnətdaram...” Vergiyığan yerli camaat içindən çıxmış və gəlmə işğalçılar üçün işləyən bir məmur, soydaşlarının nifrət etdiyi şəxsdir. O isə gözlərini göyə qaldırmağa belə cəsarət etmədən yalvarır: “Ey Allah! Mən günahkara mərhəmət et!” Aparılan bu dua paralellərinə İsa Məsihin dilindən sonluq vurulur: “Sizə deyirəm, o birisi yox, bu adam evinə paklanaraq getdi. Çünki öz-özünü yüksəldən hər kəs alçaldılacaq, öz-özünü alçaldan isə yüksəldiləcəkdir” (Luka, 18:9-14). Təbii ki, söhbət yalnız Allah qarşısında alçalıb-yüksəlməkdən gedir.
Yazımın əvvəlində İsa Məsihin kimliyinə müəyyən aydınlıq gətirməyə çalışdım. Bir daha xatırladım ki, müqəddəs Oxuda o, yalnız “Məryəm oğlu İsa Məsih”dir, təktanrılıq elçilərindən biridir. Xristianlar içində onu ilahiləşdirməyin, Allah saymağın tərəfdarları çoxluq təşkil edir. İnanırlar ki, onun çarmıxa çəkilməsi insanların günahlarını öz qanı ilə yumaq istəyindən gəlmişdir. Və o, diriləndən və bir müddət öz yaxınlarına görünəndən sonra göyə çəkilmişdir ki, bir xilaskar və Allahın qayda-qanunlarını, səmavi səltənəti bərqərar edəcək bir ilahi qüvvə olaraq dünyaya təkrar qayıdanadək onun adı ilə günahlardan tövbə təbliğ olunsun.
Müqəddəs Oxu yəhudilərin İsa Məsihi deyil, başqasını çarmıxa çəkdiklərini (4, 157), onun öz əcəliylə vəfat etdiyini (3, 55), peyğəmbər ruhunun Allah qatına ucaldığını (4, 158) bildirir. Mən də buna inanıram. Və ənənəvi xristian inanışının mövhumatçılığa yol açdığı zənnindəyəm.
Maraqlıdır ki, həmin inanış bir qədər islami qiyafədə müsəlman şüuruna da sirayət etmişdir. Müqəddəs Oxunu ehmal edib hədislərə üz tutan bir qism müsəlmanların şüuruna. Məşhur hədisçilər Buxari, Müslüm, Tirmizinin qələmə aldıqlarından birində Məhəmməd peyğəmbərdən belə bir söz nəql edilir. Peyğəmbərimiz guya and içibmiş ki, Məryəmoğlu İsanın adil bir hakim olaraq insanların yanına qayıdışı labüddür. O, gələcək, xaçı qıracaq, donuzu öldürəcək, cizyəni (fəth olunan torpaqlarda xaçpərəstlərin müsəlman dövlətinə ödədikləri vergi) aradan qaldırılacaq və islamdan başqa bir şeyi qəbul etməyəcək. O zaman sərvət dalınca qaçanlar olmayacaq, çünki mal-dövlət bolluğu yaranacaq. Allaha səcdədə olmaq dünya və dünyadakı bütün şeylərdən xeyirli bilinəcək.
Etiraz edib deyə bilərlər ki, bu hədis müqəddəs Oxu ilə düz gəlmədiyindən hədis sayılmamalıdır. Ancaq bunun İslam aləmində, tarixində avtoritetlərdən hesab olunan müəlliflərin kitablarında da getdiyi faktdır. Və bir daha vurğulayıram ki, Allahın Kitabı ola-ola başqa mənbələrə üz tutmaq doğru deyil. Hər halda toxunduğum hədisin məndən ötrü önəmi də var. Bu hədis Allahın deyil də tarixi zamanların çeşidli adlar altında böldüyü dinlər arasında qohumluq bağlarını gözəl bir tərzdə aşkarlayır. Göründüyü kimi, bu qohumluq bağları təkcə obyektiv təktanrılıq dəyərlərinə görə deyil, həm də subyektiv təsəvvürlərin məhsulu kimi yayılan mövhumatçılığa görədir.
İnsan xislətində möcüzəyə inanmaq zəifliyi var. Bunu nəzərə alan Rəbbimiz İsa Məsihə möcüzələr göstərməyi də qismət eləmişdi. Xəstələrin sağaldılması, bəzi hallarda ölülərin dirildilməsilə bağlı həmin möcüzələri müqəddəs Oxu təsdiq edir. Əslində bunlar İsa Məsihin sevgi təliminə tamamlayıcı bir mahiyyət qazandırmaqdan ötrüdür. Yəni insan mənəviyyatının təmizlənməsi uğrunda səylər insan cisminin sağlamlaşması ilə tamamlanır. Şəfa tapanlar bir qayda olaraq İsaya tapınanlardır. Və Tanrının cavab sevgisi beləcə maddiyyat aləmində də konkretləşir, maddiləşir.
Möcüzə anlamı müqəddəs Oxuda ayə sözülə ifadə olunur. Bu, Tanrının birliyini nişan verən dəlil, işarə də deməkdir. Oxu ayələri də Tanrı möcüzələrindəndir. Rəbbimizin məsləhətidir ki, möcüzələrə sadəcə inanmaqla yetinməməli. Bunları oxumaq və oxuya-oxuya anlamaq da lazım gəlir ki, Tanrı dərkinə doğru aparan yolları aramaq mümkün olsun. İsa Məsihin Tanrı ruhuyla (oxu: gücüylə, enercisilə) xanım Məryəmdən doğuluşu da ayədir (23, 50), oxunmalıdır. İsa Məsihin özü “Tanrının Məryəmə atdığı kəlməsi”dir (3, 45), oxunmalıdır. Və biz müqəddəs Yazıları, kainatı, özümüzü oxuduqca, o müqəddəs Ruhla qızınaraq İsa Məsih ayəsini, bu Tanrı kəlməsini daha yaxşı anlaya bilərik. O müqəddəs Ruhla ki, Allahdandır və hər birimizdə var onun zərrəcikləri.
Nəriman
QASIMOĞLU
525-ci qəzet.-
2011.- 17 dekabr.- S.14-15.