İxtisasartırma
təhsili: inkişaf naminə atılan
addımlar
Ümumi
təhsil sistemində həyata keçirilməkdə olan məzmun
islahatları – yeni fənn kurikulumlarının, qiymətləndirmə
sisteminin tətbiqi, müasir təlim metodlarının təlim
prosesində istifadəsi pedaqoji kadrların ixtisasının
artırılmasını zəruri edir. Bununla əlaqədar
ölkənin bütün ümumtəhsil məktəblərinin
ibtidai sinif müəllimləri xüsusi proqram əsasında
fənn kurikulumlarının tətbiqi üzrə
ixtisasartırma təhsilinə cəlb olunub.
İxtisasartırma
təhsili prosesinin keyfiyyət parametrlərinin xüsusi
meyarlar vasitəsilə qiymətləndirilməsi məqsədilə
monitorinqlər aparılıb. 2010-cu ildən başlayaraq
ixtisasartırma təhsili sahəsində yeni modelin tətbiqi
və modul-kredit sisteminə keçidlə əlaqədar tədbirlər
həyata keçirilməkdədir. Təhsil naziri Misir Mərdanovun
sözlərinə görə, ənənəvi
ixtisasartırma modelinə əsasən ixtisasartırma təhsili
bir müəssisə tərəfindən həyata
keçirilib. Təlimlər kifayət qədər səriştəsi
olmayan və xüsusi hazırlıq keçməyən əməkdaşlar
tərəfindən pərakəndə şəkildə
aparılıb. Müəllimlərə məcburi olaraq
yalnız bir proqram təklif edilib, proqram qiymətləndirilməyib
və keyfiyyətinə təminat verilməyib. İcbari və
nəticəyönümlü olmadığı
üçün xeyli sayda müəllimlər müəyyən
edilmiş ixtisasartırma dövründə təlimlərdən
kənarda qalıb. İxtisasartırma təhsilinin nəticələri
üzrə monitorinqlər aparılmayıb, ixtisasartırma təhsilinin
nəticələri stimullaşdırılmır,
ixtisasartırma təhsili bütün hallarda müəllimlərin
iş və yaşayış yerindən xeyli uzaq olan müəssisələrdə
həyata keçirilir, tələbat və ehtiyaclar öyrənilmədiyindən,
proqramlarda nəzərə alınmadığından müəllimlər
kurslara gəlmirlər. Yeni ixtisasartırma modelinə görə
isə QHT-lər və digər maraqlı tərəflər də
prosesə cəlb edilməklə ixtisasartırma təhsili sahəsində
rəqabət mühiti formalaşır. Peşəkar və səriştəli
təlimçilər hazırlanır, komanda formalaşır,
müəllimlərə ixtisasartırma proqramlarında
seçim imkanı yaradılır. Təklif edilən
ixtisasartırma proqramları qiymətləndirilir və qəbul
edildikdə tətbiqinə razılıq verilir, nəticəyönümlü
olduğu üçün müəllimlər icbari olaraq
müəyyən edilmiş ixtisasartırma dövründə
təlim kursundan keçirlər. Keyfiyyətin təmin edilməsi
məqsədilə ixtisasartırma proqramlarının həyata
keçirilməsi prosesi, onun nəticələri üzrə
monitorinqlər aparılır. İxtisasartırma təhsilinin
nəticələri stimullaşdırılır.
İxtisasartırma təhsili bütün mümkün hallarda
yerlərdə, təhsil müəssisələrində həyata
keçirilir, tələbat, ehtiyacların öyrənilməsi
daha səmərəli və effektiv yollarla təhsilmüəssisələri
– təhsili idarəetmə orqanları – Təhsil Nazirliyi və
əlavə təhsil strukturları tərəfindən həyata
keçirilir. Nazir bildirib ki, Təhsil Nazirliyi tərəfindən
2010-2011-ci dərs ilində I siniflərdə dərs deyəcək
ibtidai sinif müəllimləri üçün təlim
kurslarının təşkili məqsədilə
TSİİL çərçivəsində
keçirilmiş tenderə əsasən təlimlərin
respublikanın bütün rayon və şəhərlərini
əhatə etməklə 12 lot üzrə həyata
keçirilməsi nəzərdə tutulub. Tender
komissiyasının qərarına əsasən 4 təşkilat:
Müasir Təhsil və Tədrisə Yardım Mərkəzi,
“İnkişaf” Elmi Mərkəzi, Azad Müəllimlər
Birliyi, Şəxsiyyətin inkişafı və yeni pedaqoji
texnologiyalar üzrə İctimai Birlik təlim
kurslarını keçirmək hüququ qazanıb. 2010-cu
ilin iyun-sentyabr aylarında 112 təlim mərkəzində
yaradılmış 355 qrupda, 109 təlimçi tərəfindən
7778 nəfər ibtidai sinif müəllimi 6 günlük (36
saat) təlim kursundan keçmiş və əldə etdikləri
bilik və bacarıqların səviyyəsinə görə
uyğun olaraq onlara sertifikatlar verilib. 6 günlük (36 saat) təlim
kursunun müəllimlərə müvafiq bacarıqların
aşılanması üçün kifayət etmədiyi nəzərə
alınaraq, 60 saatlıq (10 günlük) tədris planı və
proqramı hazırlanıb təsdiq edilib. 2011-2012-ci dərs
ilində 1-ci siniflərdə dərs deyəcək ibtidai sinif
müəllimlərinin fənn kurikulumlarının tətbiqi
sahəsində nəzəri və praktik
hazırlığını təmin etmək məqsədilə
təlim kurslarını təşkil edəcək təşkilatları
müəyyənləşdirmək məqsədilə 2011-ci
ilin yanvar-may aylarında tender keçirilib. Tender
komissiyasının qərarına əsasən ölkənin
bütün rayon və şəhərləri əhatə
edilməklə 9 iqtisadi zona üzrə təlimləri
keçirmək hüququnu 5 QHT qazanıb. Müasir Təhsil
və Tədrisə Yardım Mərkəzi: Abşeron, Aran,
Dağlıq Şirvan və Yuxarı Qarabağ iqtisadi
zonaları, “İnkişaf” Elmi Mərkəzi, Bakı şəhəri
və Lənkəran iqtisadi zonaları, Azad Müəllimlər
Birliyi, Gəncə-Qazax iqtisadi zonası,“Yaşlıların
Təhsili Assosiasiyası” İctimai Birliyi, Şəki-Zaqatala
iqtisadi zonası, “Təhsilin humanistləşdirilməsi”
İctimai Birliyi, Quba-Xaçmaz iqtisadi zonası: “İyul
ayından etibarən VMA tərəfindən təlimlərin
monitorinqi aparılıb. Monitorinq 18 regionda 24 təlim mərkəzini əhatə edib.
Monitorinq
zamanı təlimlərin təşkili vəziyyəti,
davamiyyət, təlimlərin proqrama uyğun keçirilməsi,
İKT-dən istifadə, təlimçilərin
bacarıqları, təlim iştirakçılarının fəallığı
və əldə etdikləri bilik və bacariqlar qiymətləndirilmiş,
sorğular aparılıb. Monitorinqin nəticələrinə
dair Təhsil Nazirliyinə təqdim olunan hesabatdan aydın
olmuşdur ki, ümumilikdə təlim kursları yaxşı
təşkil edilib, təlimlər proqrama uyğun
aparılıb, təlimçilər peşəkarlıq və
səriştəlilik nümayiş etdirilib, təlim
iştirakçıları kurslarda fəal iştirak ediblər.
Monitorinq zamanı bir sıra problemlər də aşkar olunub:
bəzi təlimçilərin peşəkarlığı və
səriştəliliyinin kifayət qədər olmaması, bəzi
təlimçilər tərəfindən neqativ hallara yol
verilməsi, müxtəlif məqsədlərlə müəllimlərdən
pul yığılması, təlimlərə cəlb olunan
müəllimlərin siyahılarında uyğunsuzluq
hallarının olması. Həmçinin təlimlərdə
tam iştirak etməyən müəllimlərə
sertifikatların verilməsi, bir sıra rayon təhsil
şöbələri tərəfindən təlimlərə
cəlb olunan müəllimlərin siyahılarının dəqiqləşdirilməsi,
təlim mərkəzlərinin müəyyənləşdirilməsi,
onların zəruri texniki avadanlıqlarla təchizi və sair
məsələlərin həllində ləngimə, laqeydlik
hallarına yol verilib. Bəzi RTŞ-lər tərəfindən
təyin edilən əlaqələndiricilər öz
funksiyalarını icra etmək əvəzinə, təlimləri
keçirən təşkilatların və təlimçilərin
işinə yersiz müdaxilələr etmiş, müəllimlərin
təlim kurslarından yayınması, siyahıda adı
olmayanların kursa cəlb edilməsi kimi neqativ hallara şərait
yaradıblar. Bəzi hallarda təlim kursunu keçirən təşkilatlar
və ayrı-ayrı təlimçilər yerli təhsili idarəetmə
orqanlarının əlaqələndiriciləri ilə
razılaşma əsasında təlim kurslarının
müqavilə şərtlərinə zidd hərəkətlərə
yol veriblər. Monitorinqin nəticələri barədə məlumat
aldıqdan dərhal sonra 2 nəfər təlimçi təlimlərdən
kənarlaşdırılıb. Təhsil Sektorunun
İnkişafı üzrə İkinci Layihə çərçivəsində
2012-2013-cü tədris ilində ümumtəhsil müəssisələrinin
V siniflərində dərs deyəcək müəllimlərin
fənn kurikulumlarının tətbiqi sahəsində nəzəri
və praktik hazırlığını təmin etmək məqsədilə
müvafiq hazırlıq işləri aparılır. Təlim
kurslarının düzgün planlaşdırılması və
təşkili məqsədilə yerli təhsili idarəetmə
orqanlarına Təhsil Nazirliyinin məktubu
çatdırılıb, onun icrasına 20 gün vaxt verilib.
Məktubda ümumtəhsil məktəblərinin rəhbərləri
tərəfindən V siniflərdə dərs deyəcək
müəllimlərin sayının optimal müəyyənləşdirilməsi
üzrə bir sıra tələblər müəyyənləşdirilib.
Təlimlərə cəlb ediləcək müəllimlərin
sayının həddən artıq çox olması riskini
azaltmaq məqsədilə 2012-2013-cü tədris ilində fənn
kurikulumlarının tətbiqi üzrə təlimlərdən
keçəcək müəllimlərin tərkibi müəyyənləşdirilərkən
təlim dili nəzərə alınmaqla, fənn müəllimlərinin
aşağıdakı sayda siyahıya daxil edilməsi məqsədəuyğun
hesab edilib. Ana dili, riyaziyyat və xarici dil fənlərindən
hər bir məktəb üzrə ən çoxu 2 müəllim,
Azərbaycan tarixi, coğrafiya, biologiya, informatika, həyat
bilgisi, texnologiya, təsviri incəsənət, musiqi və
fiziki tərbiyə fənlərinin hər birindən hər
bir məktəb üzrə 1 müəllim. Yeni fənn
kurikulumlarının tətbiqinə keçidin ciddi məsuliyyət
tələb edən proses olduğunu nəzərə alaraq, V
siniflərdə kifayət qədər səriştəli və
yüksək peşəkarlıq səviyyəsinə malik
müəllimlərin dərs aparması, paralel siniflər
olduqda belə, imkan daxilində dərslərin həmin müəllimlərə
verilməsi tövsiyə olunub. Nəzərdə tutulan müəllimlər
təlim kursunu müvəffəqiyyətlə bitirdikdən
sonra ehtiyac yaranarsa, V siniflərdə uyğun ixtisas üzrə
işləyəcək digər müəllimlərə fənn
kurikulumunun tətbiqinə dair zəruri bilik və
bacarıqların çatdırılması məqsədilə
dərs ilinin əvvəlində, eləcə də ilboyu
seminarlar, nümunəvi dərslər, digər metodiki tədbirlər
təşkil etməlidirlər. Təlim kursları rayon və
şəhərlərdə müəllimlərə yaxın
olan mərkəzlərdə (məktəblərdə) təşkil
ediləcəkdir. Bilavasitə Təhsil Nazirliyinin nəzdindəki
ümumi təhsil müəssisələrinin V siniflərində
dərs deyəcək fənn müəllimləri həmin
müəssisələrin yerləşdikləri ərazilərdə,
məcburi köçkün məktəblərinin müəllimləri
isə məskunlaşdıqları şəhər və
rayonlarda təşkil edilən təlim kurslarına cəlb
olunacaqlar”. Təhsil nazirinin dediyinə görə, Təhsil
Nazirliyi tərəfindən müəyyən təhlillər
aparılmış və 2012-2013-cü illərdə V siniflərdə
işləyəcək və təlimlərə cəlb ediləcək
müəllimlərin təxmini sayı müəyyənləşdirilmişdir.
5 iqtisadi zona üzrə keçiriləcək təlimlərə
ilkin hesablamalara görə 61611 nəfər müəllim cəlb
ediləcək. Təlimlərin təşkili ilə əlaqədar
yerli təhsili idarəetmə orqanları ciddi məsuliyyət
daşıyırlar, ilk növbədə V siniflərdə
işləyəcək müəllimlərin dəqiq müəyyənləşdirilməsi,
təlimə cəlb edilənlərin siyahısının
hazırlanması və vaxtında Nazirliyə təqdim
olunması əsas vəzifələrdəndir. Təlimləri
aparmaq üçün 2008-ci ildə 50 nəfər təlimçi
olmuşdursa, 2011-ci ildə təlimçilərin sayı 200
nəfərə çatdırılıb: “2012-ci ildə təlimlərdə
iştirak edəcək müəllimlərin sayının
xeyli artması ilə əlaqədar daha 560 nəfər təlimçinin
hazırlanması üçün Təhsil Nazirliyi
UNİCEF-in Azərbaycandakı nümayəndəliyinə
müraciət etmiş, bu istiqamətdə müvafiq tədbirlər
həyata keçirilir. 2012-2013-cü dərs ilində V siniflərdə
fənn kurikulumlarının tətbiqi üzrə təlimlərdən
keçəcək müəllimlərin
siyahılarının hazırlanması, təlimlərlə əlaqədar
təşkilati işlərin həyata keçirilməsi, o
cümlədən təlimçilərin qiymətləndirilməsi,
məktəb direktorları üçün “Yeni fənn
kurikulumlarının tətbiqinin idarə olunması”
mövzusunda 5 günlük (30 saatlıq) təlim
kurslarının keçirilməsi ilə əlaqədar təşkilati
işlərin yerinə yetirilməsi nəzərdə tutulub.
İxtisasartırma üzrə yeni modelin tətbiqi ilə əlaqədar
dövlət sifarişi əsasında yeni maliyyələşdirmə
mexanizminin hazırlanıb təsdiqinə nail olunması, məktəbəqədər,
ümumi, məktəbdənkənar təhsil, ilk peşə-ixtisas
təhsili müəssisələrinin rəhbər və
pedaqoji kadrlarının ayrı-ayrı kateqoriyaları
üçün ixtisasartırma təhsilinin minimum həddini,
ixtisasartırma modullarını, modullar üzrə təlim
proqramlarının siyahısını əhatə edən
Kurikulum Çərçivəsi təsdiq olunmalıdır.
Modul-kredit əsaslı
ixtisasartırma təhsili proqramlarının qiymətləndirilməsi
və onların tətbiqinə icazə verilməsini təmin
etmək üçün Nazirliyin müvafiq struktur bölmələri
ilə əlaqəli işləyən xüsusi komissiya,
ekspert qrupları yaradılmalıdır. İxtisasartırma təhsili
üzrə proqramların təqdim edilməsi, qiymətləndirilməsi
və tətbiqinə icazə verilməsi mexanizmini əks
etdirən sənəd təsdiq edilməlidir”. Sevinc
QARAYEVA
525-ci qəzet.- 2012.- 31 dekabr.- S.10-11.